eitaa logo
انس روزانه با آیات الهی
2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
با وجود خداوند، معبود ديگرى مخوان؛ زيرا جز او معبودى كه شايسته پرستش باشد وجود ندارد؛ چرا كه هرچه جز خداست نابود مى‏شود و حاكميت و تدبير جهان هستى در اختيار اوست. ادمین : @rezazadeh_joybari تبلیغات: @tablighatch
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امام صادق عليه السلام 🔸زكَاةُ اَلْأُذُنِ اِسْتِمَاعُ اَلْعِلْمِ وَ اَلحِكْمَةِ وَ اَلْقُرْآنِ 🔹 ، شنيدن دانش و و است . 📚 بحار الأنوارج93 ص125 | 🆔 @twonoor
🌸📖یادتونه لای کتابامون گُل می‌ذاشتیم؟ بعـد از یه مدت کتـابمون معـطر میشد چون کمال هم‌نشین در اون اثر میکرد 🙎‍♂️مواظب دوستای دوستامون باشیم!🧐 چون دوستامون کم‌کم مثه دوستاشون میشن ای وای بر من کاش فلانی را دوست خود نمیگرفتم. رفیق من بعد از آن که حق از طرف خدا برایم آمد، مرا گمراه ساخت...سوره فرقان۲۸-۲۹ @twonoor
انس روزانه با آیات الهی
درس‌هایی از زندگی حیوانات سوره مبارکه نحل آیه 69 ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكِي سُب
ادامه ... 5- اعجاز خلقت: يك كارخانه عسل‏سازى، در شكم حيوانى كوچك! «يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها» 6- عسل طبيعى به رنگ‏هاى مختلفى است. «مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ» (رنگ‏هاى سفيد، زرد، قرمز، كه شايد اين اختلاف رنگ‏ها بر اساس اختلاف رنگ گل‌ها باشد.) 7- در گياهان و گل‌ها، خواص درمانى است كه از طريق عسل، شفاى دردهاى ما مى‏شود. «فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ» (ناگفته پيداست كه عسل، شفاى همه دردها نيست، لذا بصورت نكره «شِفاءٌ» آمده است) 8- خانه‏سازى، موم‏سازى و عسل‏سازى، در كنار زهرسازى، توسط حيوان كوچكى مثل زنبور، از نشانه‏هاى قدرت الهى است. «لَآيَةً» 9- تمام درس‏ها و عبرت‏ها، براى كسانى است كه اهل فكر و انديشه باشند «لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» وگرنه افرادى هستند كه در تمام عمر از عسل استفاده مى‏كنند ولى حاضر به چند دقيقه فكر درباره‏ى آن نيستند. منبع تفسير نور، ج‏4، ص: 546 الی 548 @Quran_Me
✅ هرچه میخواهید اینجاست 💐 امام على عليه السلام : اِعْلَموا اَنَّهُ لَيْسَ عَلى اَحَدٍ بَعْدَ الْقُرآنِ مِنْ فاقَةٍ، وَ لا لاَِحَدٍ قَبْلَ الْقُرآنِ مِن غِنىً، فَاسْتَشْفوهُ مِن اَدوائكُم وَ اسْتَعينُوا بِهِ عَلى لأَوائِكُم؛ بدانيد كه با داشتن قرآن [و آگاهى از آن و عمل به آن]، هيچ كس درمانده نخواهد شد و بدون قرآن، كسى به توانگرى نخواهد رسيد. پس درمان دردهاى خود را در آن بجوييد و در گرفتارى هايتان، از آن يارى بطلبيد. ، از خطبه 176 @twonoor
درباره ربا سوره مبارکه بقره آیه 279 فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ‏ پس اگر چنين نكرديد، (بدانيد كه) اعلان جنگ با خدا و رسولش داده‏ايد و اگر توبه كنيد، (اصل) سرمايه‏هاى شما از آنِ خودتان است. (ودر اين صورت) نه ستم مى‏كنيد و نه بر شما ستم مى‏شود. پيام‏ها 1- رباخوار، محارب با خداست. او بايد بداند كه در اين جنگ، در يك طرف او قرار دارد و در طرف ديگر، خداوند جبّار. «فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ» 2- رباخوارى، گناه كبيره است. چون اعلام جنگ با خداوند است. «بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ» 3- رباخوار، گمان نكند با مردم محروم طرف است، بلكه خداوند به حمايت از محرومان برخاسته و از حقّ آنان دفاع مى‏كند. «بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ» 4- براى محاربين با خدا نيز راه توبه باز است. «بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ ... وَ إِنْ تُبْتُمْ» 5- رباخوار، تنها مالك اصل مال است، نه بهره آن. «فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ» منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 443 الی 444 مشخصات و شماره مطلب @Quran_Me
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سرباز امام زمان 🏴 دیروز در روضه‌اش نشستی و امروز بر سر سفره‌اش، زهرا از سربازهای فرزندش اینگونه پذیرایی می‌کند. 🥀 سردار شهید حاج قاسم سلیمانی @twonoor
هدایت شده از کتابخانه صوتی
AUD-20220101-WA0019.mp3
12.68M
وصیت نامه شهید سلیمانی
انس روزانه با آیات الهی
درباره ربا سوره مبارکه بقره آیه 279 فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُ
ادامه 6- براى نجات محرومان، اصل مالكيّت مردم را ناديده نگيريد ومالكيّت‏ خصوصى در اقتصاد اسلامى پذيرفته شده است. «فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ» 7- سلطه پذيرى و سلطه گرى هر دو محكوم است، نه ظلم ببينيد و نه ظلم روا داريد. «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» 8- انتقام ممنوع است. به رباخوار توبه كننده نيز نبايد ظلم شود. «فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» 9- به توبه كنندگان، نبايد بخاطر خلاف‏كارى‏هاى پيشين ظلمى شود. سرزنش كسانى كه قبلًا خلاف‏كار بوده‏اند ممنوع است. «فَإِنْ تُبْتُمْ ... لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» 10- استقرار عدالت اقتصادى، از وظايف حكومت اسلامى است. «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 443 الی 444 @Quran_Me
✅ هرچه میخواهید اینجاست 💐 امام على عليه السلام : اِعْلَموا اَنَّهُ لَيْسَ عَلى اَحَدٍ بَعْدَ الْقُرآنِ مِنْ فاقَةٍ، وَ لا لاَِحَدٍ قَبْلَ الْقُرآنِ مِن غِنىً، فَاسْتَشْفوهُ مِن اَدوائكُم وَ اسْتَعينُوا بِهِ عَلى لأَوائِكُم؛ بدانيد كه با داشتن قرآن [و آگاهى از آن و عمل به آن]، هيچ كس درمانده نخواهد شد و بدون قرآن، كسى به توانگرى نخواهد رسيد. پس درمان دردهاى خود را در آن بجوييد و در گرفتارى هايتان، از آن يارى بطلبيد. ، از خطبه 176 @twonoor
صبر در برابر بدهکار سوره مبارکه بقره آیه 280 وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ‏ واگر (بدهكار) تنگ‏دست بود، او را تا هنگام توانايى مهلت دهيد و (در صورتى كه واقعاً توان پرداخت ندارد،) اگر ببخشيد براى شما بهتر است، اگر (نتايج آنرا) بدانيد. نكته‏ها هر چند در اين آيه سفارش شده كه به بدهكار مهلت داده شود، ولى نبايد بدهكار از اين موضوع سوء استفاده كند. لذا اگر بدون عذر در پرداخت بدهى خود تأخير كند، گناهكار است. در حديث آمده است: براى كسانى كه بدون عذر، بدهى خود را نمى‏پردازند، گناهِ دزد نوشته مى‏شود. همچنان كه براى مهلت دهندگان، پاداشى چون پاداش شهيدان ثبت مى‏شود. به هر روزى كه به بدهكار مهلت داده شود، پاداش صدقه همان مبلغ براى طلبكار ثبت مى‏شود. [تفسير برهان] منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 444 الی 445 @Quran_Me
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌹 🦋میگفت واسه یک حاجتی چند سال اشک ریختم و از خدا با تمام وجود خواستم. خدا بهم نداد چند سال بعد فهمیدم اگه حاجتم و میداد چقد برام بد میشد و خدا نجاتم داده بود.... حکمت بعضی کارها رو خدا بهمون با گذر زمان نشون میده... و ممکنه حکمت بعضی ها رو هم مخفی کرده باشه تا ایمان ما رو بسنجه که چقدر بهش اطمینان داریم. مهم اینه که خدا، غیر خیر و خوبی واسمون نمیخواد حتی ممکنه به ظاهر بد باشه ولی آخرش خوب تموم میشه، شک نکن. 🦋 وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ 🌺🌿 ﻭ ﺑﺴﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺧﻴﺮ ﺍﺳﺖ ، ﻭﺑﺴﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﺪ ﺍﺳﺖ ; ﻭﺧﺪﺍ [ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ] ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ .(٢١٦) سوره بقره 🌿 .💚 @twonoor💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤷‍♂ برای این روز آماده‌ایم؟👇😢😥 هنگامی که آن صدای مهیب رستاخیز بیاید در آن روز که انسان از برادر خود فرار میکند، و از مادر و پدرش، و زن و فرزندانش😰 در آن روز هر کدام از آنها وضعی دارد که او را کاملا به خود مشغول میسازد، صورتهایی در آن روز گشاده، نورانی، خندان و مسرور است و صورتهایی در آن روز غبارآلود است و دود آنها را پوشانده. آنهاکافران فاجرند.عبس۳۴-۴۲ @twonoor
انس روزانه با آیات الهی
صبر در برابر بدهکار سوره مبارکه بقره آیه 280 وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ
ادامه پيام‏ها 1- اسلام، حامى مستضعفان است. «وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ» 2- نه تنها ربا نگيريد، بلكه در گرفتن رأس المال و اصل سرمايه نيز مدارا كنيد. «فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ» 3- اصل در زمان‏بندى براى بازپرداخت، توان بدهكار است. «فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ» 4- اجبار بدهكارى كه توانايى پرداخت دارد، مانعى ندارد. «إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ» 5- بخشيدن بدهكار فقير، صدقه است. «وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ» 6- نظام حقوقى و اقتصادى اسلام، با نظام اخلاقى آن پيوند دارد. گرچه بازپس‏گيرى وام حقّ است، ولى مهلت دادن وبخشيدنِ بدهكار بايد مراعات شود. «فَنَظِرَةٌ ... تَصَدَّقُوا» 7- محدوديّت انسان وثروت دوستى او نمى‏گذارد كه انسان به حقيقت ارزشها و كمالات پى‏ببرد. «إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 444 الی 445 @Quran_Me
🌹هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌹 30 آل عمران» ۰۰۰تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً آرزو مى‌كند، اى كاش! بين آن عمل و او فاصله‌اى دور مى‌بود. 🔥 گنهكاران، در قيامت از اعمال خود شرمنده‌اند، امّا چه سود؟ «تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها» 🔥 بسيارى از اعمالى كه در دنيا مورد علاقه انسان است، در قيامت مورد تنفّر او قرار خواهد گرفت. «تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً» 🔥در روز قيامت، پشيمانى سودى ندارد و آرزوها نشدنى است. كلمه (لو) در مورد آرزوهاى نشدنى بكار مى‌رود. «لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً» صفحه54 ➖➖➖ 🔸استاد قرائتی .💚 @twonoor💚
پرداخت مهریه سوره مبارکه بقره آیه 237 وَ إِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَ قَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ ما فَرَضْتُمْ إِلَّا أَنْ يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَا الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ واگر زنان را قبل از آميزش طلاق دهيد، در حالى كه براى آنها مهريه تعيين كرده‏ايد، نصف آنچه را تعيين كرده‏ايد (به آنها بدهيد،) مگر اينكه آنها (حقّ خود را) ببخشند و يا كسى كه عقد ازدواج به دست اوست آنرا ببخشد، و اينكه شما گذشت كنيد، (و تمام مهر آنان را بپردازيد) به پرهيزگارى نزديكتر است. و گذشت و نيكوكارى در ميان خود را فراموش نكنيد كه همانا خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد بيناست. پيام‏ها 1- در گفتگو درباره‏ى مسائل زناشويى خانواده، عفت كلام را مراعات كنيد. «تَمَسُّوهُنَّ» 2- تعيين و پرداخت مهريه، بر مرد واجب است. «فَرِيضَةً» 3- عفو و گذشت از سوى زن و مرد، هر دو پسنديده است. يا زن نصف مهريه را ببخشد، يا مرد تمام مهريه را بدهد. «يَعْفُونَ ... تَعْفُوا» 4- اجازه ازدواج زن، با ولىّ اوست. «بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ» 5- كسانى كه بخشش دارند، به تقوا نزديك‏ترند. «وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏» 6- طلاق بايد همراه با عفو و فضل باشد. «تَعْفُوا ... لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ» 7- در طلاق نبايد مسائل اخلاقى و كرامت‏هاى انسانى را به فراموشى سپرد. «وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ» منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 370 الی 371 @Quran_Me
🌺هر روز با قرآن و نهج البلاغه🌺 به این آیه دقت کن 👇 وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ و (به مردم) تذکّر بده که قطعاً تذکّر برای مؤمنین مفید است. ذاریات۵۵ 🧐 گرفتی مطلب رو؟! اگه بهمون تذکر میدن اما بر نمی‌تابیم و ناراحت می‌شیم😠باید در ایمان خودمون شک کنیم. چون انسان مؤمن از تذکر به جا و سازنده و خیرخواهانه استقبال میکنه @twonoor
روابط اجتماعی در اسلام سوره مبارکه نساء آیه 36 وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالًا فَخُوراً و خدا را بپرستيد و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر نيكى كنيد و به بستگان و يتيمان و بينوايان و همسايه‏ى نزديك و همسايه‏ى دور و يار هم‏نشين و در راه مانده و زيردستان و بردگانتان (نيز نيكى كنيد.) همانا خداوند، هر كه را متكبّر و فخرفروش باشد، دوست نمى‏دارد. نكته‏ها اين آيه، از حقّ خدا «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ» تا حقّ بردگان «مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ» را بيان كرده و اين نشانه‏ى جامعيّت اسلام است. «الْجارِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ»، شامل همسايه‏ى فاميل و غير فاميل، هم عقيده و غير هم عقيده نيز مى‏شود. به گفته‏ى روايات تا چهل خانه از هر طرف، همسايه‏اند. [وسائل ج 12 ص 131] يعنى در مناطق كوچك، همه همسايه‏اند. «الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ»، شامل رفقاى دائمى يا موقّت، رفقاى سفر، يا آنان كه به اميد نفعى سراغ انسان مى‏آيند، مى‏شود. «ابْنِ السَّبِيلِ»، ممكن است در وطن خود متمكن باشد و ما شناختى از او و بستگانش نداشته باشيم، فقط بدانيم كه درمانده‏ى در سفر و فرزند راه است كه بايد مورد حمايت مالى قرار گيرد. منبع برگرفته از تفسير نور، ج2، ص: 65 الی 67 @Quran_Me
🌸📖یادتونه لای کتابامون گُل می‌ذاشتیم؟ بعـد از یه مدت کتـابمون معـطر میشد چون کمال هم‌نشین در اون اثر میکرد 🙎‍♂️مواظب دوستای دوستامون باشیم!🧐 چون دوستامون کم‌کم مثه دوستاشون میشن ای وای بر من کاش فلانی را دوست خود نمیگرفتم. رفیق من بعد از آن که حق از طرف خدا برایم آمد، مرا گمراه ساخت...سوره فرقان۲۸-۲۹ @twonoor
انس روزانه با آیات الهی
روابط اجتماعی در اسلام سوره مبارکه نساء آیه 36 وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً و
**روابط اجتماعی در اسلام** **ادامه** پيام‏ها 1- تنها عبادت خدا كافى نيست، دورى از هرگونه شرك و ريا لازم است. وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا ... 2- نيكى به پدر و مادر، در كنار بندگى خدا وتوحيد مطرح است. وَ اعْبُدُوا اللَّهَ ... وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً 3- خداپرست واقعى بايد نسبت به بستگان، محرومان و همسايگان خود، متعهّد و مسئول باشد. اعْبُدُوا اللَّهَ ... بِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ 4- همسايگان دور نيز بر انسان حقّ دارند. «الْجارِ الْجُنُبِ» 5- در احسان كردن به اولويّت‏ها توجّه كنيد. نام والدين قبل از بستگان و نام آنان قبل از يتيمان آمده است. 6- بى‏توجّهى به والدين و بستگان و يتيمان و محرومان جامعه، نشانه تكبّر و فخر فروشى است. «إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالًا فَخُوراً» 7- احسان، بايد همراه با تواضع باشد. در ابتداى آيه سفارش به احسان شد و در پايان از تكبّر نهى شد. «لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالًا فَخُوراً» منبع برگرفته از تفسير نور، ج2، ص: 65 الی 67 @Quran_Me
رفتار اجتماعی سوره مبارکه کهف آیه 77 فَانْطَلَقا حَتَّى إِذا أَتَيا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَما أَهْلَها فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُما فَوَجَدا فِيها جِداراً يُرِيدُ أَنْ يَنْقَضَّ فَأَقامَهُ قالَ لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْراً پس آن دو به راه خود ادامه دادند تا به اهل يك آبادى رسيدند، از اهل آنجا غذا خواستند، آنان از مهمان كردن آن دو سرباز زدند. پس آن دو در آنجا ديوارى را يافتند كه در حال ريزش بود. خضر، ديوار را برپا كرد. (موسى با تعجّب) گفت: اگر مى‏خواستى براى اين كار مزد مى‏گرفتى! پيام‏ها 1- هر دوره‏ى آموزشى، نياز به حركت دارد و تنوّع در مكان براى آموزش‏هاى جديد، يك ارزش است. «فَانْطَلَقا» 2- ملّتى كه سقوط اخلاقى كند، از دادن نان به پيامبر اولواالعزم هم خوددارى مى‏كند. «فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُما» (البتّه اين در صورتى است كه آنان را مى‏شناختند.) 3- آنان كه از مهمانانى غريب پذيرايى نكنند، قابل نكوهش‏اند. فَأَبَوْا ... 4- بى‏اعتنايى و بى‏مهرى مردم، در كار ما تأثير منفى نگذارد. «فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُما» 5- انبياء گاهى در شدّت نياز به سر مى‏بردند. «اسْتَطْعَما» 6- گرچه نيازمندان به حداقل قناعت كنند، ولى كرامت انسانى مى‏گويد كه در حدّ ضيافت پذيرايى كنيد. اسْتَطْعَما ... يُضَيِّفُوهُما منبع برگرفته از تفسير نور، ج5، ص207 الی 208 @Quran_Me
انس روزانه با آیات الهی
رفتار اجتماعی سوره مبارکه کهف آیه 77 فَانْطَلَقا حَتَّى إِذا أَتَيا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَما أَه
رفتار اجتماعی ادامه پيام‏ها 7- لازم نيست مهمان هميشه آشنا باشد، از مهمان غريب و ابن‏السبيل هم بايد پذيرايى كرد. «فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُما» 8- بايد نواقص را اصلاح و تعمير كرد، نه آنكه هر چيز عيب دار را بى‏ارزش پنداشت و از آن دست كشيد. فَوَجَدا فِيها جِداراً ... فَأَقامَهُ‏ 9- اولياى الهى اهل كينه و انتقام نيستند. گرچه آنان را مهمان نكردند، ولى خضر به آنان خدمت كرد. «فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُما- فَأَقامَهُ» 10- پيامبران بر مال و جان مردم ولايت دارند كه هرگونه تصرّف كنند و نياز به كسب اجازه از مالك ندارند. «فَأَقامَهُ» 11- همه جا منطقِ «اوّل معاش سپس كار» و «اوّل تأمين سپس تمكين»، درست نيست. پيامبرِ گرسنه، مجّانى كارگرى مى‏كند. ابوا ... فَأَقامَهُ وقتى نياز را ديديم، دست به كار شويم و منتظر دعوت و بودجه و همكار و آيين‏نامه نباشيم. «جِداراً فَأَقامَهُ» 12- كار كردن براى خدا بدون گرفتن مزد، عيب نيست. «فَأَقامَهُ» 13- وقتى كارى را مفيد و لازم تشخيص داديم، به انتقاد اين و آن كارى نداشته باشيم. «لَاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْراً» 14- كار كردن و مزد گرفتن و اجير شدن ننگ نيست. «لَاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْراً» 15- اولياى خدا براى پول كار نمى‏كنند. «لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْراً» منبع برگرفته از تفسير نور، ج5، ص207 الی 208 @Quran_Me
⭕️ 📸دوربین اول: خود خداست . آیه چهاردهم ازسوره ی علق: آیا نمیدانند که خدا آنها را نگاه میکند! . 📸دوربین دوم: پیامبراکرم صلی الله علیه و آله است . آیه ی۴۵ سوره احزاب: ای پیامبر ما تو را در امت گذاشته ایم ، هم شاهد هستی و آنها را میبینی . هرکاری که بکنند آنها را میبینی . . 📸دوربین سوم: امامان معصومین علیهم السلام هستند . آیه١٠۵ سوره توبه که سه دوربین اول در این آیه جمع است: ای پیامبر به مردم بگو هر کاری میخواهید بکنید ، اما اعمال شما را خدا میبیند ، پیامبر میبیند و مؤمنان (امامان علیهم السلام) نیز میبینند . . 📸دوربین چهارم: ملائک مقرب خدا هستند . آیه ١٨سوره ق: ازشماحرکتی سرنمیزندمگرآنکه دومأموردرحال نوشتن آن هستند.یکی مأمور نوشتن خوبی ها ویکی مأمورنوشتن بدی هاست. فقط این دوملک یک تفاوتی باهم دارند.این یکی اگرنیت خوبی هم کنیم یادداشت میکند.آن یکی نیت بدی کنیم یادداشت نمیکند. . 📸دوربین پنجم: زمین است.سوره زلزال:روزقیامت همین زمینی که ماروی آن نشسته ایم می آیدوخبرهای خودرامیدهد. . 📸دوربین ششم: زمان است.آیات اول سوره بروج وروایات صریحی ازامیرالؤمنین علیه السلام داریم که شب جمعه اعمال شماراثبت میکنند.شب وروزعرفه اعمال شمارا میبینند.ایام هم موجود زنده هستند. . 📸دوربین هفتم:دوربینی که ازهمه تکان دهنده تراست،اعضاءوجوارح مامیباشند.آیه ٢١سوره فصلت @twonoor
درباره نیکی کردن و نیکوکار سوره مبارکه بقره آیه 177 لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ السَّائِلِينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ‏ نيكى (تنها) اين نيست كه (به هنگام نماز) روى خود را به سوى مشرق يا مغرب بگردانيد، بلكه نيكوكار كسى است كه به خدا و روز قيامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و پيامبران ايمان آورده و مال (خود) را با علاقه‏اى كه به آن دارد به خويشاوندان و يتيمان و بيچارگان و در راه‏ماندگان و سائلان و در (راه آزادى) بردگان بدهد، و نماز را برپاى دارد و زكات را بپردازد، و آنان كه چون پيمان بندند، به عهد خود وفا كنند و آنان كه در (برابر) سختى‏ها، محروميّت‏ها، بيمارى‏ها و در ميدان جنگ، استقامت به خرج مى‏دهند، اينها كسانى هستند كه راست گفتند (و گفتار و رفتار و اعتقادشان هماهنگ است) و اينان همان پرهيزكارانند. نکته‌ها اين آيه جامع‏ترين آيه قرآن است. زيرا اصول مهم اعتقادى، عملى و اخلاقى در آن مطرح گرديده است. در تفسير الميزان از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده است كه فرمودند: هر كس به اين آيه عمل كند، ايمانش كامل است. اين آيه پانزده صفت نيك را در سه بخشِ ايمان، عمل و اخلاق بيان نموده است. در بخش ايمان، به مسئله ايمان به خدا، فرشتگان، انبيا، قيامت و كتب آسمانى اشاره شده و در بخش عمل، به مسائل عبادى مانند نماز و اقتصادى مانند زكات و اجتماعى مانند آزاد نمودن بردگان و نظامى مانند صبر در جبهه و جنگ، و روحى و روانى مثل صبر در برابر مشكلات، اشاره گرديده است. و در بخش اخلاقى به وفاى به عهد و دل كندن از مادّيات و ترحّم به فقرا اشاره شده است. منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 268 الی 272 @Quran_Me
انس روزانه با آیات الهی
درباره نیکی کردن و نیکوکار سوره مبارکه بقره آیه 177 لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَ
درباره نیکی کردن و نیکوکار ادامه جمله «آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ» را سه نوع معنا نموده‏اند: الف: پرداخت مال به ديگران با وجود علاقه‏اى كه به آن هست. ب: پرداخت مال بر اساس حبّ خداوند. ج: پرداخت مال بر اساس علاقه‏اى كه به فقير است. صبر، مادر همه كمالات است و قرآن راه رسيدن به بهشت را صبر مى‏داند؛ «أُوْلئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا» [فرقان، 75] به آنان جايگاه بلند داده مى‏شود، به پاس بردبارى كه كردند. چنانكه فرشتگان به بهشتيان مى‏گويند: «سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ» [رعد، 24] درود بر شما كه پايدارى كرديد. همچنين درباره رهبران الهى مى‏فرمايد: «جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا» [سجده، 24] آنان را بخاطر صبرشان، پيشوايانى قرار داديم كه به امر ما هدايت مى‏نمودند. منبع برگرفته از تفسير نور، ج1، ص: 268 الی 272 @Quran_Me