#تلنگرانه
میگفت: اگر به گناه افتادید، یا حتی غرق در گناه بودید دست از #نماز برندارید، این رشته ی باریک بین خود و خدا را پاره نکنید عاقبت این نماز شما را اصلاح میکند🌱
#آیتاللّهضیاءآبادی
#ألْلّٰهُمَعَجِلْلِوَلِیکَاَلْفَرَجْ
@Quranahlebayt
❇️اگر باور كنيم آنچه داريم از خداست، با #انفاق كردن مغرور نمیشويم. بهتر میتوانيم قسمتی از آن را انفاق كنيم
💠الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (۳/بقره)
🌱(متّقين) كسانی هستند كه به غيب ايمان دارند و نماز را به پای میدارند و از آنچه به آنان روزی دادهايم، انفاق میكنند.
🔹وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ: ساختمان مرموز و پیچ در پیچ قواى انسانى مانند دستگاههاى گیرنده و مولّد نیرو است، ایمان به غیب و صلاة اتصال و ارتباط با مخازن قوا را برقرار میسازد: «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیْبِ، لَهُ مَقالِیدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» این ارتباط، قواى عقلى و نفسانى را بحرکت مىآورد و کلیدهاى سرمایههاى طبیعت را بدست میدهد.
🔹یا انسان مانند هسته بذرى است که چون ریشهاش بر منابع زمین اتصال یافت قد میکشد و برگ میدهد و در معرض نور و هوا قرار میگیرد و به میزان بالا رفتن قدرت تغذیه و بهرهگیرى بهره و میوه میدهد: من (اگر تبعیضیّه باشد) اشاره باقتصاد در مصرف است، رزق هر نوع بهره معنوى و مادى حلال است بخصوص که نسبت بخدا و عوامل خدا داده شده: «رَزَقْناهُمْ»، و آن یا مالى است که محصول عمل و فکر است یا اعضاء عمل و اخلاق و علم است که منشأ عمل مىباشد: انفاق رساندن و راه مصرف باز کردن است- عموم افعالى که حرف اول نون و دوم فاء است بهمین معنا آمده مانند نفع، نفخ، نفث-. با انفاق و مصرف مقتصدانه سطح تولید و عمل بالا مىرود.
👈 پس از جمله «مِمَّا رَزَقْناهُمْ ...» سه مطلب اساسى دانسته میشود: 1- رزق، و ما، دلالت بر عموم دارد. 2- بدلالت رزق و نا، و آیات گذشته مقصود روزى حلال است.
3- مصرف باید باندازه معین باشد که از من استفاده میشود. اما مورد و چگونگى مصرف بسته به تشخیص است.
📚تفسیر پرتوی از قرآن
༻🍃🌸🍃༺
@Quranahlebayt
🔰۹ + ۱ وظیفه انسان در برابر خدا و جامعه
🔹جامعترین ارکان اخلاقی و اجتماعی اسلام، سفارشهایی است که در صورت ترک آن، انسان «مختال فخور» میشود.
🔹در آیه ۳۶ سوره نساء آمده است «إِنَّ اللهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُوراً». حجاب برتر را باید حفظ کرد تا با سیرمراحل دهگانه عبادت واحسان، محبوب خدا شد.
@Quranahlebayt
#دعاهای_روزانه .
🤲اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ.
الاَْمانَ يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لابَنُونَ
اِلاّ مَنْ اَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ❤️
🌱🌸خدايا از تو امان خواهم در آن
روزى كه سود ندهد كسى را نه مال و نه
فرزندان مگر آن كس كه دلى پاك به نزد خدا آورد
💫مناجات امیرالمومنین علی علیه السلام
🌼سلام صبح بخیر
📚مفاتیح الجنان.
@Quranahlebayt
💠 عمارت علم
🔹 معماری #خانه_علم به وسیله ایمان است و اگر كسی عالم بود ولی مؤمن نبود، خانه علمش ویران می شود.
🔹 لغزش و لرزش عالم مثل شكست کشتی است، كشتی اول خودش غرق می شود بعد سرنشینان خود را غرق می كند: «زِلَّةُ الْعالِمِ كَانْكِسارِ السَّفينَةِ تَغْرَقُ وَ يَغْرَقُ مَعَها خَلْقٌ».
ما به جای اینكه یك كشتی شكسته باشیم چرا #سفینه_نوح نباشیم و به جای اینكه مهماندار بسیاری از مردم باشیم و افراد زیادی را در خانه [علم] خود پذیرایی كنیم، چرا زیر آوار خانه خود هلاک شویم؟!
🔹 یك عالم این قدرت را دارد كه خانه اش را معماری كند و عده زیادی در خانه علم او وارد بشوند و شاگرد نوح باشد و به خدا عرض كند: ﴿لِمَنْ دَخَلَ بَیتِی مُؤْمِنًا﴾.
این علم یك خانه است، اگر معمور بشود بیتی است معمور و اگر مخروب بشود، اول خود صاحبخانه را هلاك می کند؛ لذا وجود مبارك امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «بالایمان یعمَرُ العلم»؛ با ایمان، كاخ علم تعمیر می شود. همان طوری كه مسجد را مؤمن آباد می كند: ﴿إِنَّمَا یعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾، علم و دانش و فرهنگ را هم مردان با ایمان آباد می كنند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سخنرانی موضوعی انسان و دین
@Quranahlebayt
::
امیرالمؤمنین علی عليه السلام:
🍁🍁
از سرما در آغازش بپرهيزيد و در پايانش استقبال كنيد؛
چون سرما با بدن همان كارى را مى كند كه با درختان مىكند، در آغازش مىسوزانَد و در پايانش شاخ و برگ مى رويانَد.
آغاز فصل سرما، فصل پاییز و پایان آن، فصل بهار است.با توجه به روایت امیرالمومنین (ع) توجه به این سه نکته ضروری است:
۱- پوشاندن بدن از هوای پاییزی به خصوص سر و سینه
۲- استفاده از لباس هایی از جنس پشم که باعث حفظ حرارت بدن شده و از ورود هوای سرد جلوگیری میکند.
۳- پرهیز از شستشوی بدن با آب سرد.
📚 #نهج_البلاغه، حکمت ۱۲۸
::@Quranahlebayt
#جن_در_قرآن
قسمت اول:
جن، بنابر متون دین اسلام، موجودی اسرارآمیز است که مانند انسان دارای شعور، اختیار و تکلیف است. بنابر برخی آیات و روایات، جن، آفریده شده از آتش و یا آمیختهای از آتش است. قرآن در ۲۲ آیه از جن یاد میکند و هفتاد و دومین سوره آن نیز جن نام دارد.
جن در عرف قرآن، موجودی است با شعور و اراده که به اقتضای طبیعتش از حواس بشر پوشیده است و در شرایط عادی، قابل درک حسی نیست. او مانند انسان، مکلف است و هدف از خلقت او، همانند انسان، عبادت و بندگی خدا است. او در آخرت برانگیخته میشود و میتواند مطیع یا عاصی، مؤمن یا مشرک و… باشد. بسیاری از ویژگیها و موضوعات مرتبط با جن از جمله بختک و همزاد، ساخته باورهای عامیانه و بدون دلیل است. برخی محققان، جنّ در اعتقادات ایرانی را برگرفته از فرهنگ اسلامی و عربی دانستهاند و برخی دیگر احتمال میدهند باورهای خرافی مربوط به جنّ در میان ایرانیان، بازتاب موجوداتی در اعتقاد ایرانیانِ قبل از اسلام است که بعداً به جنّ تغییر نام دادهاند و با اعتقادات عربها درباره جنّ، که پس از اسلام به ایران وارد گردیده، آمیخته شدهاند.[۱][۲] تازه مسلمانانی که میراثبَرِ انبوهی از باورهای عمیق دربارۀ موجودات وهمی همچون غول بودند، با مواجهه با مفهوم جن در قرآن، خود برسازندۀ انبوهی باورها دربارۀ جن شدند.[۳
پانوشت:
۱_رجوع کنید به دین و اخلاق، ج ۱، ص۶۷۰
۲_ نور ملکوت قرآن، ج ۲ ص۳۲۲-۳۲۱
۳_ دایرة المعارف بزرگ اسلامی، ج۱۷، مدخل جن در فرهنگ عامیانه
@Quranahlebayt
🔹امیرمؤمنان علی علیهالسلام :
اِعْقِلُوا اَلْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لاَ عَقْلَ رِوَايَةٍ فَإِنَّ رُوَاةَ اَلْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيلٌ
🍂 حدیثی را كه مىشنويد پيرامون آن تفكر ك
نيد، تفكر براى عمل، نه تفكر براى نقل کردن زيرا گویندگان علم بسيار و عمل كنندگان به آن كم است.
@Quranahlebayt
📌 نگران فردا
🔸 مرحوم دولابی :
اگر غلامی پس از سالها بر سر سفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصه دار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟
این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند.
بعد از عمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد که برای روزی فردایمان غصه دار و نگران باشیم.
🔹 حدیث روز
@Quranahlebayt
رسیده است بــه دادِ دلِ گـدا کـرمت
چقدر دستِ پُر است این گدای با کرمت
#ندار بودنِ بنده، مرا چه #دارا کرد
همیشه داشت هوای دلِ مرا کرمت
اَزل اِلیَ الابد این ماجرای نوکرهاست
نیاز داشتن از ما وَ از شما کرمت
یکی دو مرتبه هم که نبوده #آقاجان
گرفته راهِ مرا نیز بارها کرمت
تمام ارض و سماوات زیر دِینِ توأند
که ابتدا کرمت هست و انتها کرمت
محیطِ عشق تماماً احاطه کرده ی توست
حیات داده هر آنچه که هست را کرمت
میانِ روضه کشاندی مرا بَها بدهی
بهانه داد به دستِ خدای ما کرمت
خدای گریه کُنانِ حسین را عشق است
گذاشت کرب و بلا را جدا بَرا کرمت
برای اینکه زیارت کنیم او را هم
بس است یک #شبِ_جمعه، حرم، خدا، كرمت
مسیر، "سِيرِ الیَ النور" تا الیٰ حرمت
پياده، "سِيرِ اِلىَ الله " تا الىٰ كرمت
حساب كن وَ ببين چند مرتبه شده كه
مى آورد همه را سمتِ كـربلا كرمت
همیشه برگِ براتِ حرم رسیده به ما
همیشه دستِ پُر است این گدای با کرمت
#نــوكـــر_نـوشــت:
#حـسـین_جـان
روزگاریست به رویای حرم دل بستم
چقدر صحن تو زیباست مرا هم دریاب
دست من نیست که این بیت شده ورد لبم
حَرَمَـت قبلـه ی دلـهاست مـرا هم دریاب
#صلی_الله_علیک_ياسيدناالمظلوم_يااباعبدالله_الحسين
سلام عليكم و رحمة الله، صبحتون بخير،
#روزيتون_زیارت_كـربلای_مـعـلـی
#به_یاد_شهید_مدافع_حرم_هاشم_دهقانی
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
.
@Quranahlebayt
❇️بیماری #دروغ و #نفاق
💠فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ "10/بقره"
🌱در دلهاى منافقان، بيمارى است پس خداوند بيمارى آنان را بيافزايد. و براى ايشان عذابى دردناك است، به سزاى آنكه (در اظهار ايمان) دروغ مىگويند.
🔷1-نفاق، يك مرض روحى ومنافق بيمار است. همانطور كه بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»
🔷2- اصلِ انسان، دل و روح اوست. «فَزادَهُمُ اللَّهُ»
👈حقّ اين بود كه بگويد «فزادها الله مرضا» يعنى در دل آنان مرض بود، خداوند مرض آنها را زياد كرد. ولى فرمود: مرض خود آنان را زياد كرد. پس قلب انسان، به منزله تمام انسان است. زيرا اگر روح وقلب منحرف شود، آثارش در سخن و عمل هويداست.)
🔷3- نفاق، مرضى است كه رشد سرطانى دارد. «فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً»
👈در قرآن، آياتى را مىخوانيم كه در آن اوصاف پسنديدهاى همچون: علم، هدايت و ايمان، قابل افزايش معرّفى شده است. همانند: «زِدْنِي عِلْماً» طه، 114 و «زادَتْهُمْ إِيماناً» انفال، 2 و «زادَهُمْ هُدىً» محمد، 17. همچنين برخى از امراض و اوصاف ناپسند مانند: رجس، نفرت، ترس و خسارت نيز قابل ازدياد دانسته شدهاند. همانند: «فَزادَتْهُمْ رِجْساً» توبه، 125 و «زادَهُمْ نُفُوراً» فرقان، 60 و «ما زادُوكُمْ إِلَّا خَبالًا» توبه، 47 و «وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً» اسراء، 82. با توجّه به آيات مذكور، معلوم مىشود كه سنّت خداوند، آزادى دادن به هر دو گروه خير و شر است. «كُلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ» اسراء، 20.
🔷4- زمينههاى عزّت و سقوط را، خود انسان در خود به وجود مىآورد. «لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ»
🔷5- دروغگويى، از روشهاى متداول منافقان است. «كانُوا يَكْذِبُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
@Quranahlebayt
بنام حکیم سخن درزبان افرین
درود و مهرتقدیم شماهمدلان هم زبان
بامداد پنج شنبه تون مملو از کلام شورانگیز
حرف هایی كه ميزنيم،،،، دست دارند!!!
دست های بلندی كه گاهی،
گلويی را می فشارند
و نفس فرد را می گيرند !!!
حرف هايي كه ميزنيم،،،پادارند!!!
پاهای بزرگی كه گاهی،
جايشان را روی دلی مي گذارند
و برای هميشه مي مانند !!!
حرف هايي كه ميزنيم ،،، چشم دارند !!!
چشم های سياهی كه،
گاهی به چشم های دیگران نگاه میكنند،
و آنها را در شرمی بیکران فرو ميبرند !!!
پس
مراقب حرفهايي كه ميزنيم باشيم
زیرا سنجیده سخن گفتن از سکوت هم دشوار تر است !!!
❣
@Quranahlebayt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر عاشقان حضرت رب العالمین
سلام بر عاشقان پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله
سلام بر عاشقان اوصیا پیغمبر اکرم ۱۲ امام معصوم و ۱۲ انسان کامل برای هدایت همه عوالم
@Quranahlebayt
📌 آرزو
🔸 امام علی(علیه السلام) :
📚 برترین مرتبه دین کوتاه کردن آرزو است و برترین عبادت اخلاص عمل.
🔸 در روایت دیگر می فرماید:
به راستى که خداى سبحان مبغوض دارد آنها را که آرزوشان طولانى و بد عمل هستند.
📚 غررالحکم/باب الأمل و الأمانى
✍🏼 عمر ما کوتاهتر از آن است که با آرزوهای دراز آن را تلف کنیم.
🔹 حدیث روز
@Quranahlebayt
#جن_در_قرآن
قسمت دوم:
واژهشناسی:
این واژه مشتق از ریشه «ج ن ن» به معنای پوشش و استتار است[۴] و برخی[۵] معتقدند معنای اصلی پوشش و استتار در بیشتر مشتقات این ریشه وجود دارد مانند جَنین که در رحم مادر پنهان است. برخی واژۀ «الجانّ» را که در قرآن به همراه انس به کار رفته است[۶] اسمِ جمعِ جنّ دانستهاند.[۷] ابن قُتیبه[۸] شیاطین را جنّیان سرکش و جانّ را جنّهای ضعیف دانسته است.
معادل واژه جنّ در فارسی، پری و دیو است.[۹]
پانوشت:
۴_خلیل بن احمد؛ جوهری ؛ ابن فارِس ؛ راغب اصفهانی ؛ ابن منظور، ذیل «جنن»
۵_ابن فارس ؛ راغب اصفهانی، همانجاها
۶_رحمان : ۳۹، ۷۴
۷_مرتضی زبیدی، ذیل واژه
۸_ ج ۲، ص۱۰۹
۹_لسان التنزیل، ص۲؛ محمد مروزی، ص۳؛ زنجی سجزی، ص۶۵، ۷۸
@Quranahlebayt