#حلال های_خدا را برخود و دیگران #حرام نکنید.
در شرایط #اضطرار، تکلیف ساقط است.
🔸فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِن كُنتُم بِآيَاتِهِ مُؤْمِنِينَ انعام:118
پس، از آنچه [هنگام ذبح] نام خدا بر آن برده شده است بخورید، اگر [به راستي] به آياتش ايمان داريد.
وَمَا لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَكُم مَّا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ انعام:119
شما را چه ميشود كه از آنچه نام خدا بر آن برده شده است نميخوريد؟ حال آنكه [خداوند] چيزهايي را كه بر شما حرام شده [پيش از اين] به وضوح برايتان بيان كرده است، مگر آنچه از [خوردن] آن ناچار باشيد،
__
👈- اين آيه تأكيدي است بر توصية آية قبل؛ اما سؤال اين است كه چه كساني از آنچه #نام_خدا بر آن برده شده بود نميخوردند و آن را حرام ميشمردند!؟ جز مشركين و ظاهراً نو مسلماناني كه همچنان تحت تأثير فرهنگ ريشهدار و شركزدة حاكم بودند؟
👌پاسخ چرايي آن را بايد در مرز ميان نظام #شرك و #توحيد يافت؛ مشركين به «شفاعت» واسطهها در ارتباط با خدا و قرباني كردن دامها پايبند بودند و ارتباط مستقيم با خدا و ذبح قرباني را جز در آستانة بُتها و به ياد و نام و تبرّك آنان مجاز نميشمردند. طبق آية 136 همين سوره ، آنها سهم معيني از محصولات كشاورزي و دامها را وقف آستانة «شركاء» خود ميكردند و بديهي است كه در صورت قرباني كردن مستقيم به نام خدا، چيزي براي متوليان و پاسداران نظام شرك باقي نميماند!
💫تفسیر بازرگان
⭕️از اين آيه چنين برمىآيد كه برخى از مسلمانان از خوردن ذبيحهاى كه نام خدا برآن برده مىشد، خوددارى مىكردند؛ زيرا اين شبهه در اذهانشان بهوجود آمده بود كه چگونه خوردن حيوانى كه انسان با دست خود آن را ذبح مىكند و نام خدا را برآن ياد مىكند برايش جايز باشد؛ امّا خوردن حيوانى كه خود مرده است برايش جايز نباشد. ازاينرو، خدا سخن اين گروه را ردّ مىكند
📚تفسیر کاشف
✅۱- هر كس بدون دليل #حلالهای الهی را بر خود #حرام كند بايد توبيخ شود. «وَ ما لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا ...» (گويا بعضی از مسلمانان تحت تأثير سنّتهای جاهلی قرار میگرفتند و حلالهايی را بر خود حرام میكردند.)
↩️- اصل و قانون كلّی در خوردنیها، حلال بودن است و هر چه حرام باشد، خداوند بيان میكند. «فَصَّلَ لَكُمْ ما حَرَّمَ»
↩️ اضطرار، تكليف را ساقط میكند. «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ»
↩️- تكليفهای الهی، متناسب با شرايط زمان، مكان و توان انسان است. «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ»
↩️ استفاده از خوردنیهای حرام، در موارد اضطراری جايز است. «إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ»
📚تفسیر نور
👈تعبير انتهايى آيه، روشن مىكند كه افرادى كه با #نامهايى چون #قطب و #شيخ عرفان و #تصوف، از پيش خود به #تحريم_حلالها مىپردازند، از نگاه قرآن، #تجاوزگر، و پيروان آنها گمراهانى بيش بهشمار نمىآيند.
📚تفسیر همگام با وحی
@Quranahlebayt
امام هادی (علیهالسّلام):
۰ نافرمانی والدین، تنگدستی میآورد و به ذلّت میکشاند.
@Quranahlebayt
🖤 شهادت مظلومانه دهمین اختر آسمان امامت و ولایت، مشعل فروزان هدایت، حضرت امام علی نقی (علیهالسّلام) را به شما تسلیت عرض مینماییم.
هدیه به روان پاکشان ۳صلوات
روزتون منور به نور خدا🌹
آیه ۸۳ سوره شعراء ( صفحه ۳۷۰)
رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ
پروردگارا به من دانش عطا كن و مرا به صالحان ملحق فرماى
🔵 در این آیه، ابراهیم علیه السلام از خداوند نخست مقام حُکم مى خواهد، و سپس ملحق شدن به صالحان . حكم و حكمت از يك ريشه است ، و حكمت همانگونه كه راغب در مفردات گفته 👈🏻رسيدن به حق از طريق علم و آگاهى است و شـنـاخت موجودات و افعال نيك ..
🔴 و به تعبير ديگر 👈🏻معرفت ارزشها و معيارهائى كه انسان بـه وسـيـله آن بـتـوانـد، حـق را هـر كـجـا هـسـت بـشـنـاسـد، و بـاطـل را در هـر لبـاس تشخيص دهد، اين همان چيزى است كه بعضى از فلاسفه از آن به عنوان كمال قوه نظريه تعبير كرده اند.
🔵 اين همان حقيقتى است كه لقمان در آیه ۱۲ سوره لقمان از ناحيه خدا دريافت داشته بود: و لقد آتينا لقمان الحكمة و به عنوان 👈🏻خير كثير در آيه۲۶۹ سوره بقره از آن ياد شده است : و من يؤ ت الحـكمة فقد اوتى خيرا كثيرا
🔴البته به نظر مى رسد كه حكم مفهومى برتر از حكمت داشته بـاشـد، يـعـنى آگاهى توأ م با آمادگى براى اجرا، و به تعبير ديگر قدرت بر داورى صحيح كه خالى از هوا پرستى و خطا باشد.
🔵 بـدون شـك ابـراهـيم (عليه السلام ) هم داراى مقام حكم بود و هم در زمره صالحان پس چرا چنين تقاضائى از خدا مى كند؟
پـاسخ اين است كه نه حكمت داراى حد معينى است و نه صالح بودن ! او تقاضا مى كند روز بـه روز بـه مـراتـب بـالاتـر و والاتـر از عـلم و عمل برسد، حتى به موقعيت يك پيامبر اولواالعزم در اين جنبه ها قانع نيست !
🔴 بـعـلاوه او مـى دانـد هـمـه ايـنها از ناحيه خدا است و هر لحظه امكان لغزش و سلب اين مواهب وجـود دارد، لذا ادامـه آن را عـلاوه بـر تـكـامـل از خـدا مى طلبد، همانگونه كه ما ، با اينكه انـشـاء الله در صـراط مـسـتقيم ايمان گام بر مى داريم ، همه روز از خدا هدايت به صراط مـسـتـقـيـم را در نـمـازهـايـمـان مـى طـلبـيـم ، و تـقـاضـاى ادامـه ايـن راه و تكامل داريم .
🌸🍃🌸🍃🌸
هر روز شرح آیه ای از یک صفحه
@Quranahlebayt
🌼آیت الله سید علی قاضی رحمة الله علیه:
ماههای رجب و شعبان و رمضان از راه رسید؛ بیدار باش!
تا اینکه برای مسافرت خویش[به جهان آخرت] توشه برداری، و این فرصت را از دست مده و غنیمت بشمار!
@Quranahlebayt
📌پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:
ای فاطمه!
هرکس بر تو صلوات بفرستد، خداوند او را می آمرزد ودر هرجای بهشت که باشم، او را به من ملحق میسازد
📚 كشفالغمة، ج۱، ص: ۴۷۲.
@Quranahlebayt
🔴 هدایت در دوران غیبت کبری
🔵 امام هادی علیه السلام فرمودند:
🌕 اگر نبودند کساني از علما که بعد از غيبت قائم شما (عجّل اللَّه فرجه الشريف) به او دعوت کنند و بر او دلالت نمايند، از دين او با دلايل خداوند دفاع کنند، و بندگان ضعيف خداوند را از دامهاي ابليس و سرکشان او رها سازند، و از شبکه هاي ناصبيان خلاص نمايند، [اگر اينان نبودند] هيچ کس نمي ماند مگر اينکه از دين خدا بر مي گشت، ولي اينان هستند که زمام دل هاي شيعيان ضعيف را به دست مي گيرند، همچنان که ناخداي کشتي سکّان آن را در دست دارد، آنان برترين کسان نزد خداي عزّ و جلّ مي باشند.
📚 مکیال المکارم ج ۲ ص ۳۳۰
⚫️ فرا رسیدن سالروز شهادت امام هادی علیه السلام بر همه منتظران به ویژه امام عصر ارواحنا فداه تسلیت باد.
#امام_زمان
#شهادت_امام_هادی
@Quranahlebayt
هدایت شده از کانال قرآن و اهلبیت علیهم السلام
هنگام اذان به افق تهران
اللهم عجّل لولیک الفرج
«إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما»
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ وَ الْعَنْ اَعْدٰاءَهُم ْاْجمَعین
با التماس دعای فرج و پیروزی رزمندگان مدافع اسلام و حریم اهل بیت (ع)
کانال مذهبی قرآن و اهلبیت علیهم السلام
@Quranahlebayt
❇️#دعا راه خودسازی و خداشناسی
💠قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزاماً (۷۷/فرقان)
🌱بگو پروردگار من برای شما ارجی قائل نيست اگر دعای شما نباشد، شما (آيات خدا و پيامبران را) تكذيب كرديد و دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد.
🔷میدانيم در آيات قرآن و روايات اسلامی اهميت زيادی به مساله دعا داده شده كه نمونه آن آيه فوق بوده ولی ممكن است قبول اين امر برای بعضی در ابتدا سنگين باشد كه دعا كردن كار بسيار آسانی است و از همه كس ساخته است، و يا قدم را از اين فراتر نهند و بگويند دعا كار افراد بيچاره است! اين كه اهميتی ندارد!.
👈ولی اشتباه از اينجا ناشی میشود كه دعا را خالی و برهنه از شرائطش مینگرند در حالی كه اگر شرائط خاص دعا در نظر گرفته شود اين حقيقت به وضوح ثابت میشود كه دعا وسيله مؤثری است برای خودسازی و پيوند نزديكی است ميان انسان و خدا.
🔸نخستين شرط دعا شناخت كسی است كه انسان او را میخواند.
🔸شرط ديگر شستشوی قلب و دل، و آماده ساختن روح برای تقاضای از او است، چرا كه انسان هنگامی كه به سراغ كسی میرود بايد آمادگی لقای او را داشته باشد.
🔸شرط سوم دعا جلب رضا و خشنودی كسی است كه انسان از او تقاضايی دارد چرا كه بدون آن احتمال تاثير بسيار ناچيز است.
🔸و بالآخره چهارمين شرط استجابت دعا آن است كه انسان تمام قدرت و نيرو و توان خويش را به كار گيرد و حد اكثر تلاش و كوشش را انجام دهد، و نسبت به ما ورای آن دست به دعا بردارد و قلب را متوجه خالق كند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
@Quranahlebayt
💫محمد بن مسلم گويد: «از امام باقر (ع) درباره قائم (ع) پرسيدم كه چون قيام نمايد، به كدام سيرت در ميان مردم عمل مىكند؟»
حضرت فرمود :
💫«بِسيرَةٍ مَا سَارَ بِهَا رَسُولُ اللهِ (ص) حَتَّى يُظْهِرَ الاِْسْلاَمَ.»
به سيرتى عمل مىكند كه رسول خدا (ص) عمل كرد تا اسلام را آشكار ساخت.
گفتم: «سيرت رسول خدا (ص) چه بود؟» فرمود :
💫«أَبْطَلَ مَا كَانَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ وَ اسْتَقْبَلَ النَّاسَ بِالْعَدْلِ؛ وَ كَذلِکَ الْقَائِمُ (ع) إِذَا قَامَ يُبْطِلُ مَا كَانَ فِي الْهُدْنَةِ مِمَّا كَانَ فِي أَيْدِي النَّاسِ وَ يَسْتَقْبِلُ بِهِمُ الْعَدْلَ.»
💫آنچه را كه در جاهليت بود، از بين برد
و با مردم به #عدالت رفتار كرد؛
و همينگونه است قائم (ع) كه چون قيام كند آنچه را كه از #روابط_ناعادلانه در مردم است از بين ببَرَد
و با ايشان به #عدالت رفتار كند.
📚تهذیب الاحکام ، طوسی ، ج ۶ ، ص ۱۵۴
@Quranahlebayt
┈┅❁ـ﷽ـ❁┅┈
🌤یا اباصالح المهدے ادرکنے
✍زمینهسازی برای ظهور باید صورت بگیرد و اولین اتفاق باید در باور ما رخ بدهد. یعنی باور ڪنیم ڪه به امام به صورت جدی نیاز داریم ...
حتی ضروری تر از نیاز به هوا، غذا ...
این باید در ذهن ما جا بیافتد تا بعد آنقدر به صورت عینی برای ظهور فعالیت ڪنیم ڪه گویی همین فردا قرار است آقا بیاید.
امام زمان (ارواحنافداه) آوردنی است. یعنی ما باید به آن درجه از بلوغ برسیم ڪه آمادگی حضور امام در بین خودمان را داشته باشیم.
بسیار متاسفیم ڪه برخی نشستهاند ڪه بعد از آمدنش حرڪتی ڪنند، عمده حرڪت قبل از آمدن حضرتش صورت میگیرد.
مومن باهوش و زیرڪ از الان پای ڪار است...
منتظر فردا نمی نشیند.
✍ باید زمینه را فراهم ڪنید برای آمدن امام زمان (سلام الله علیه)
✅ امام خمینی (رحمةالله علیه) :
ما تڪلیف داریم آقا! این طور نیست ڪه حالا ڪه ما منتظر ظهور امام زمان (سلام الله علیه) هستیم پس دیگر بنشینیم تو خانههایمان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم «عَجّلْ عَلی فَرَجِهِ». عجّل، با ڪار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه را فراهم ڪنید برای آمدن او. و فراهم ڪردن اینڪه مسلمین را با هم مجتمع ڪنید. همه با هم بشوید.
ان شاء الله ظهور میڪند ایشان.
📚 صحیفه امام، ج۱۸، ص۲۶۹
🌤 مهدے جان
ای نسیم سحر از آمدنِ یار بگو
از زوال نفس و ختم شبِ تار بگو
تا که خورشید برآید ز پسِ ابرِ سحر
از اناالمهدی و از موسمِ دیدار بگو
--------------------
اللﮩـم عجل لولیڪ الفـــرج
@Quranahlebayt