eitaa logo
اندیشه های قرآنی
625 دنبال‌کننده
103 عکس
206 ویدیو
46 فایل
﷽ُ بخوان قرآن که دل آرام گیرد آیدی جهت ارتباط @Golyari
مشاهده در ایتا
دانلود
صراط مستقیم یعنی که در قرآن کریم به هیچ عنوانی به صورت جمع نیامده است و این نشان می دهد که زندگی برای همه انسانها یکی است، هرچند ممکن است راههای کوچکی که به این صراط متّصل میشود، متعدد باشد که قرآن از آن تعبیر به میکند. صراطی که به خداوند متعال ختم میشود، در تمام استعمالات قرآنی با کلمه مستقیم، عجین شده است و این معنی را منتقل میکند که این راه همه چیز تمام است و هیچ کمی و کاستی و کژی در آن وجود ندارد. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
این چه راهی است که باید در آن طی مسیر کرد؟ خود قرآن پاسخ می دهد که این راه و است، راه است، راه به احکام الهی است. یعنی راه _خداباوری است که در زندگی، هر چه خداوند متعال فرموده بگوییم: چشم، که در این صورت در راه مستقیم قرار گرفته ایم. همانطور که حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله این راه را رفته اند. در تشهد نماز میخوانیم: اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ وَ رَسولُه یعنی حضرت خاتم الانبیاء اوّل عبد شد و به این مقام رسید و در ادامه به عنوان رسول مبعوث گشت. اولین قدم تبلیغی انبیاء نیز همین بوده که در مقابل پروردگار متعال عبد باشید: «يَقَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكم مِّنْ إِلَهٍ غَيرُهُ» اى قوم من، خدا را بپرستيد كه براى شما معبودى جز او نيست در روایات از معصومین علیهم السلام نیز آمدهاست که ما صراط مستقیم هستیم. «نَحنُ صِراط المُستَقیم» یعنی مسیری که ما در آن گام می نهیم صراط مستقیم است و شما دنباله رو ما باشید. که اگر در این مسیر باشیم، همه ی کارهای ما درست است. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
به این توجه کنید: قطار به سوى مشهد در حركت بود و من روى صندلى خود نشسته بودم و مطالعه مى كردم. وقتى كتاب تمام شد، از كوپه بيرون آمدم تا به ساير كوپه‌ها سر بزنم. مى خواستم با مردم گفتگو كنم و نكاتى را بياموزم. بعد از ظهر جالبى بود. با افراد زيادى گفتگو كردم، فضاى هر كوپه با ديگرى فرق داشت. مثلاً در يك كوپه بحث داغ سياسى بود و در كوپه ديگر، سخن از بازى فوتبال بود. در كوپه اى هم عدّه اى مشغول ديدن فيلم بودند و در جاى ديگر، گروهى مباحث دينى داشتند. تقريباً به حدود ده كوپه سر زدم. به آخرين كوپه كه رسيدم ديدم آنها همه در خواب خوش هستند! نگاه به ساعتم كردم فهميدم كه حدود سه ساعت است در ميان مسافران پرسه زده‌ام و اكنون ديگر بايد به كوپه خود بازگردم. وقتى به كوپه خود آمدم، كنار پنجره نشستم و به فكر فرو رفتم. هر كدام از مسافران كارى مى كردند؛ امّا در عين حال، آنها همه به سوى هدف خود در حركت بودند. مقصد ما مشهد بود و هر لحظه به مقصد خود نزديك تر مى شديم، مهم اين نبود كه چه مى كرديم، مهم اين بود؛ همه ما در قطارى بوديم كه به مشهد مى رفت. در آن لحظه بود كه فهميدم چرا خدا از ما خواسته تا در هر نماز بگوييم: «ما را به راه راست هدايت كن». در نماز از خدا توفيق عبادت نمى خواهيم، بلكه از او مى خواهيم ما را در مسيرى درست هدايت فرمايد. ساده تر بگويم: ما از خدا مى خواهيم ما را سوار قطار خودش كند كه اگر در اين قطار باشيم خواب ما، تفريح ما، غذا خوردن ما، استراحت ما، زيبا است. امّا واى از آن روزى كه ما سوار قطارى شويم و آن قطار به سوى خدا نرود! اگر در آن قطار، تمام شبانه روز هم مشغول عبادت باشيم فايده اى ندارد. ...در ايستگاه دنيا قطارهاى بسيارى شبيه به هم وجود دارد، هر كدام فرياد مى زنند: ما شما را به شهر سعادت مى بريم! و چه بسا ما ندانيم كدام راست مى گويند و كدام دروغ! بعضى از اين قطارها آن قدر زيبا و دل فريب است كه دل هر كسى را مى ربايد، شعارهاى تبليغاتى بعضى از آنها چنين است: «پيش به سوى سعادت! » امّا وقتى سوار مى شوى و مقدارى راه مى روى، تازه مى فهمى كه اين قطار به شهر سعادت نمى رود و فريب خورده اى! پس چه كسى مى تواند تو را در انتخاب قطار واقعى يارى كند؟ همان كسى كه از تو خواسته تا هر روز در نماز بگويى: «مرا به راه راست هدايت كن». اگر ما سوار قطار خدا شويم حتماً به سعادت و خوشبختى خواهيم رسيد. آن روز من فهميدم كه اين دعا چقدر مهم است، افسوس با آن كه يك عمر نماز خوانده ام؛ امّا نفهميدم كه با خداى خود چه گفته ام!» قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
کمی کنیم: آیا را کرده ایم؟ با چشم باز و بابصیرت راه یابی کرده ایم؟ خدا آن روز را نیاورد که به جایی برسیم که دیگر جز پشیمانی کاری از دستان ما برنمی آید و کاروان زندگی رفته و ما در خواب بوده ایم و مصداق این بیت حافظ شویم که: کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
برای هر راه سختی راهنمایی است که بلد راه باشد تا ب#ا تبعیّت از او به سر منزل مقصود رسید. خداوند حکیم نیز راهنمایانی را قرار داده تا از مردم دستگیری کنند و راه نشان دهند. «إِنَّا أَرْسلْنَك بِالحْقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً وَ إِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلا خَلا فِيهَا نَذِيرٌ» ما تو را بحق، [به سِمَتِ] بشارتگر و هشدار دهنده گسيل داشتيم، و هيچ امّتى نبوده مگر اينكه در آن هشدار دهندهاى گذشته است. قرآن کریم میفرماید: از کسانی که هدایت شده اند و مورد نظر خداوند متعال هستند، تبعیّت کنید. آنان کسانی اند که بدون مزد و اجرت و بدون هیچ چشم داشتی، فقط برای در این راه سخت انتخاب شده اند: «اتَّبِعُوا مَن لا يَسئَلُكمْ أَجْراً وَ هُم مُّهْتَدُونَ» از كسانى كه پاداشى از شما نمىخواهند و خود [نيز] بر راه راست قرار دارند، پيروى كنيد. اما برخی به اشتباه، کسان دیگری را رهبر و راهبر خود میدانند و طبق راه اشتباه گام برمیدارند، مثل گفتار برخی از مشرکین مکّه که می گفتند: «قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ ءَابَاءَنَا أَ وَ لَوْ كانَ ءَابَاؤُهُمْ لا يَعْقِلُونَ شيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ» مىگويند: «نه، بلكه از چيزى كه پدران خود را بر آن يافتهايم، پيروى مىكنيم. » آيا هر چند پدرانشان چيزى را درك نمىكرده و به راه صواب نمىرفتهاند [باز هم در خور پيروى هستند]؟ که جز چیزی عاید آنها نمیشود. و این پشیمانی در آیه 166 و 167 سوره بقره بیان شده است: آنگاه كه پيشوايان از پيروان بيزارى جويند؛ و عذاب را مشاهده كنند، و ميانشان پيوندها بريده گردد. و پيروان مىگويند: «كاش براى ما بازگشتى بود تا همان گونه كه [آنان] از ما بيزارى جستند [ما نيز] از آنان بيزارى مىجستيم. » اين گونه خداوند، كارهايشان را -كه بر آنان مايه حسرتهاست- به ايشان مىنماياند، و از آتش بيرونآمدنى نيستند. http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
تفکر کنیم: از چه کسانی تبعیّت میکنیم و رهبر و امام ما کیست؟ البته برخی در ظاهر و گفتار قائل به رهبرانی هستند اما در باطن و واقع امر ملتزم و فرمانبردار آنها نیستند. در ظاهر از رهبران الهی دم میزنند و در باطن هیچ کار آنها به رهبران الهی شباهت ندارد. مثالی بزنم: مادرها در منزل دو گونه ظرف دارند، برخی از ظروف که تعدادشان بیشتر است، از ظرف های دم دستی میباشد که از آنها در زندگی استفاده می کنند و دسته دیگر ظروف عتیقه ای است که بر دیوار و روی طاقچه ها میگذارند و جز برای نمایش و زیبایی منزل از آنها استفاده نمیشود. خدا نکند ما در زندگیمان اینگونه باشیم که دو و داشته باشیم و در این میان، رهبران واقعی و الهی روی طاقچه ها و دیوارهای زندگیمان خاک بخورد و فقط در پر کردن فرمنامه ها از آنها استفاده کنیم که هیچ خسرانی بالاتر این نیست. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
؟ داستانی برایتان نقل کنم که خالی از تلنگر نیست. در گرمای ظهر تابستان در اتوبوس شرکت واحد ایستاده بودم چون جایی برای نشستن نبود، کلافه از گرما و خستگی نیمروز، راهی خانه بودم. از آنجا که اتوبوس در هر جایگاهی مجبور به توقّف است، جایگاهش را خالی ندید و به اجبار وسط جاده توقف کرد و بخاطر کم عرض بودن مسیر، ماشین پشت سر با فشار دادن روی بوق شکایت خود را اعلام کرد اما چاره ای برای راننده اتوبوس وجود نداشت. تا اینکه ماشین عقبی راهی پیدا کرد و با سبقت از اتوبوس، جلوی آن نگه داشت و توقّف کرد. هنگام حرکت اتوبوس، راننده ماشین جلویی با اشاره ای عجیب به او گفت که حرکت نمیکنم و ما برای لحظاتی بخاطر کار او، در ان گرما مجبور به صبر بودیم. اما پشت آن ماشین با خطّ بسیار زیبا و بزرگی که تمام شیشه عقب آن را پر کرده بود، این جمله نقش بسته بود: امیری حسین و نعم الامیر به این فکر می کردم که دم زدن از حسین علیه السلام، راحت است اما عمل کردن طبق منش حسین علیه السلام، مرد می خواهد. وجود امام و رهبر مسئله ایست و یاری او مسئله ای دیگر. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
با وجود این همه بیماردلان و رهبران دروغینی که در هر کوی و برزنی خودنمایی میکنند و مسلکی جدید معرفی مینمایند و شعار همگان نیز «پیش به سوی سعادت» است، چکونه حق را از باطل تشخیص دهم؟ در جواب از این سوال بسیار مهم باید گفت که به غیر از معجزه که وسیله اثبات نبوت رهبران الهی است، قرآن کریم خصوصیاتی را نیز معرفی میکند که با شناخت و جمع همه ی آنها در فردی، نشان میدهد که او از طرف خداوند حکیم آمده است. برخی از خصوصیات رهبران الهی 1- به و «لا اله الاّ الله» دعوت می کند. 2- نسبت به همه است. 3- و است. 4- در گفتار و کردار است. 5- شرایط و مناسب و متمایز از دیگران دارد. 6- برخوردش با همگان، با است. 7- و برای کارش نمیخواهد. 8- دارای نیکوست. 9- با سختی و عذاب مردم، ناراحت می شود. 10- به مردم است. 11- اهل و همفکری با مردم است. 12- و وارسته است. 13- و است. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
تفکّر کنیم: این راه پر خطر را درست انتخاب کردهایم؟ خضر راهمان را یافته ایم؟ و به قول حافظ: قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و بعد از شناخت از زندگی و و باید بپرسیم، در این مسیر چه ابزاری لازم است و باید چه وسایلی با خود داشته باشیم؟🤔 چون طی مسیر و مسافرت با این اهمیت بدون آذوقه و توشه راه، میسّر نیست. هر چه سفر مهمتر باشد، گزینش وسایل، دقیقتر است و برداشت بارهای اضافی جز بیشتر کردن سختی راه و درماندگی، ثمره دیگری ندارد. برای طی کردن مسیر زندگی نیز باید وسایل و ابزاری به همراه داشته باشیم «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جَهِدُوا فى سبِيلِهِ لَعَلَّكمْ تُفْلِحُونَ‏» اى اهل ايمان، از خدا بترسيد و به سوى او وسيله جوييد و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد. سوال مهم این است که باید چه وسایلی را به همراه داشته باشیم؟ آیا باید آنها را تهیّه کرد یا اینکه خداوند مهربان ابزار مورد نیاز را به ما ارزانی داشته؟ قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
مراد از وسایل و ابزار چیزهایی است که در مسیر به آنها نیاز داریم و بدون وجود آنها نمی توانیم قدم از قدم برداریم. چه خدای حکیم و مهربانی داریم. «كَتَب عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» همه چیز را نشان داده و تفضّل کرده، هر چه می بایست در این راه وسیله رشد ما باشد را به انسان داده است و هیچ کاستی در خلقتش وجود ندارد: «قَالَ رَبُّنَا الَّذِى أَعْطى كلَّ شىْءٍ خَلْقَهُ ثمَّ هَدَى» موسى پاسخ داد كه خداى ما آن كسى است كه همه موجودات عالم را نعمت وجود خاص خودش بخشيده و سپس (به راه كمالش) هدايت كرده است فطرت را عجین انسان کرده تا بدون هیچ استدلالی حقایق را درک کند و خوب و بد را بفهمد. و داده تا بیاندیشد و با این نعمت بر همه موجودات برتری یابد. درون انسان نهاده که اگر آنها را شکوفا کند، به بی نهایت سوق پیدا میکند. مَرکبی به نام داده که در خلقت، همه چیز تمام است. و بهترین ابزار که برنامه راه باشد را به بهترین شکل تدوین کرده و در اختیار انسانها قرار داده است. حال تفکر کنیم که چه مقدار از این ابزار که بدون هیچ زحمتی خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است، استفاده می کنیم؟ قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
خداوند متعال فطرتی در انسان قرار دادهاست و خوبیها و بدیها را به او الهام میکند. اگر انسان خودش باشد و خودش، خوبیها را میفهمد و بدیها را درک میکند. این درکِ درست زمانی است که انسان در مسیر فطرتش گام بردارد و آن را با غیرش، ممزوج و مخلوط ننماید. در قرآن کریم گاهی برای تأکید مطالب از استفاده میشود. هرچه مطلب مهمتر باشد، خداوند متعال از قسم های بیشتری استفاده میکند. خداوند متعال در برخی سوره ها از یک قسم استفاده کرده، مانند سوره عصر. گاهی از دو قسم استفاده کرده، مانند سوره ضحی. گاهی از سه قسم استفاده کرده، مانند سوره لیل. گاهی از چهار قسم استفاده کرده، مانند سوره تین. اما در یک مورد –در سوره شمس- بیشترین قسم را خورده و با 11 قسم میخواهد چیزی را معرفی کند که بسیار اهمیت دارد. بعد از این تعداد قسم، خداوند آن امر مهم را بیان می کند که صحبت از الهام بدیها و خوبیها به انسان است و اینکه اگر انسان تقوا به خرج دهد و متّقی باشد و اهل پرهیز، رستگار می شود و هر کس که آن را آلوده کند از حقیقت محروم می شود. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
آیت‌الله آملی: « همه ی انسانها از این سرمایه هدایتی بهره مند هستند، جز اینکه عدهای نور هدایت فطری را خاموش و فطرت حقجو و خداطلب خود را زنده به گور میکنند و بر اثر دفن و دسّ فطرت، به هلاکت میافتند و چون چشم و گوش و زبان فطرت خود را بستهاند، در مقابل هدایت قرآن ضلالت میخرند «أُولَئك الَّذِينَ اشترَوُا الضلَلَةَ بِالْهُدَى» و از این رو خدای سبحان به رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرماید: اینان بر اثر کوری خاص خود، قابل هدایت نیستند، «وَ مَا أَنت بهَدِى الْعُمْىِ عَن ضلَلَتِهِمْ» گرچه چشم ظاهری آنان بیناست ولی بر اثر کوری، چشم فطرتشان، حقایق را نمیبیند «وَ تَرَاهُمْ يَنظرُونَ إِلَيْك وَ هُمْ لا يُبْصِرُونَ» به طوری که آنان اهل نَظَرند نه اهل بَصَر و نظرِ بی بصر همانند شجر بی ثمر است.» قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
زمانی این ها دوباره بیدار می شوند که در تنگنا قرار بگیرند و و ، فقط و را می طلبند، چرا که به اصلشان بازگشته أند و فطرتشان بیدار شده أست. «دَعَوُا اللَّهَ مخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ» خدا را از روى اخلاص مى خوانند. و باز اگر مسیر فطرت را بعد از برطرف شدن تنگناها و سختی ها و ادامه دهند، جای بسی شکر باقی است، اما اگر آخر مسیر باشد، دیگر این دعاها و استغاثه ها فایدهای ندارد. چون با اختیار حرکت به سوی او ثمره و نتیجه خوب دارد و الا اگر اختیاری نباشد، چه فایده؟ همانطور که برای فرعون فایدهای نداشت. «وَ جَوَزْنَا بِبَنى إِسرءِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ بَغْياً وَ عَدْواً حَتى إِذَا أَدْرَكهُ الْغَرَقُ قَالَ ءَامَنت أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلا الَّذِى ءَامَنَت بِهِ بَنُوا إِسرءِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسلِمِينَ» (سرانجام) بنى اسرائيل را از دريا [= رود عظيم نيل] عبور داديم؛ و فرعون و لشكرش از سر ظلم و تجاوز، به دنبال آنها رفتند؛ هنگامى كه غرقاب دامن او را گرفت، گفت: «ايمان آوردم كه هيچ معبودى، جز كسى كه بنى اسرائيل به او ايمان آوردهاند، وجود ندارد؛ و من از مسلمين هستم!» به ، قبل از اینکه کار از کار بگذرد، لجام بزنیم و آن را اهلی کنیم. طبق فطرت خداجو به سمت نور برویم. با فطرت توحیدی که خدا در درون ما نهاده که «کل مولود یولد علی الفطرة» خدا باور بمانیم. حال تفکر کنیم که: فطرتمان با صحّت و سلامت به کارش ادامه می دهد یا در زیر خروارها خاک شده است؟ قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جستجوی #خیر ... #خیر_واقعی چیست؟ #آیات_مهدویت قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
خداوند متعال عقلی به انسان ارزانی داشته و او را از حیوانات متمایز کرده، عقلی که پیرو حق است و راه کسب نجات و و را به انسان نشان می دهد و همراهی با آن و را به ارمغان میآورد. عقلی که با و و که برخی آنها را عاقلانه می دانند، فرق دارد به اندازه زمین تا آسمان و فرش تا عرش. ممکن است هر کس عقل را طوری رنگ آمیزی کند و به شکلی درآورد که یا به صورت «ما عبد به الرحمن» و نشان دهنده راه بندگی و زندگی باشد و یا به صورت «تلک النکراء تلک الشیطنة» و نشان دهنده راه و باشد. عقل باشد راه بند هر خطا جهل باشد منشأ جور و جف قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
«اين بيان، همان تفاوت بين عقل سليم و مريض است. اگر سالم است اسمش عقل است و اگر مريض است اسمش شيطنت؛ مثل اينكه اگر در منزل كسى چاقو برنده به منظور خورد كردنگوشت و سبزى باشد اسمش وسایل خانه است، ولى اگر همين چاقو شكم بى گناهى را پاره كرد اسمش وسیله جرم و به پرونده جنايى ضمیمه می شود. پس چاقو از نظر مصرف درست و نادرست دو اسم پيدا مىكند با آنكه يك چیز بيشتر نيست. عقل هم اينطور است؛ اگر سالم بود و در مجراى خودش به كار رفت، آن را عقل مىگويند و اگر عهدهدار نقشههاى خيانت و ناپاكى شد او را شيطنت مىگويند.» اما آنچه خدا موهبت کرده، مورد اول است که می تواند انسان را بالاتر از فرشتگان قرار دهد و جایگاهی برای او ترسیم کند که اگر آن را دفن کنند و بر آن قفل بزنند از حیوان پست تر و زبون تر می شوند. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ما برای چه هدفی آفریده شده‌ایم؟ 🔻موفقیت؟ 🔻زندگی خوب؟ 🔻آدم خوبی بشیم؟ 👤 استاد قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
«أُولَئك كالأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضلُّ أُولَئك هُمُ الْغَفِلُونَ‏» آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراهتر! اينان همان غافلانند. چراکه حیوان عقلی ندارد تا تشخیص دهد و انسان با وجود عقل، کارِ حیوان می کند و مطیعِ شیطان می شود و چشم عقل را کور می کند. گر هر دو دیـــــــده نبیند به اتفاق بهتر ز دیدهای که نبیند خطای خویش چاهست و راه و دیده ی بینا و آفتاب تا آدمـــی نگاه کند پیش پای خویش چندیــن چراغ دارد و بیراهه میرود بگــذار تا بیافتد و بیند سزای خویش قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
خداوند متعال به هر بهانه ای در قرآن از این چراغِ راه صحبتی به میان می آورد و با کلمات و عبارات مختلف، این مهم را یادآور می شود که کنید، کنید و کنید. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ‏» (پس چرا نمی اندیشید؟)، «لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»‏ (شايد اندیشه کنید.) «أَ فَلا تَتَفَكَّرُونَ‏» (پس چرا نمى‏انديشيد؟)، «لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ‏» (شايد اندیشه کنید.) «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ‏» (آيا آنها در قرآن تدبّر نمى‏كنند؟) خداوند به شما عقل داده است تا از آن استفاده کنید و کارهای خود را با آن ارزیابی کنید و در کلام حضرت امیر المومنین علیه السلام علت و حکمت فرستادن پیامبران را بیدار کردن عقل آدمی دانسته است: لیثیروا لهم دفائن العقول پیامبران آمده اند تا دفینه ها و گنج های عقل را شکوفا کنند. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
ابزار بعدی که خداوند متعال به انسان عرضه داشته است و در هیچ موجود دیگری وجود ندارد، استعدادهای مختلفی است که در درون انسان قرار داده شده است که می تواند این استعدادها را پرورش دهد و به مراتب بالاتری برساند و ممکن است باعث افول و از بین رفتن آنها شود و نه تنها از آنها استفاده نمی کند، در برخی موارد مخالف آن استعدادها و حواسِ برتر عمل می کند و گام برمی دارد. استعدادهایی مانند: ، ، ، ، قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d