eitaa logo
اندیشه های قرآنی
624 دنبال‌کننده
103 عکس
206 ویدیو
46 فایل
﷽ُ بخوان قرآن که دل آرام گیرد آیدی جهت ارتباط @Golyari
مشاهده در ایتا
دانلود
۱ «يَأَيهَا النَّاس قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَ شِفَاءٌ لِّمَا فى الصدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ» اى مردم! اندرزى از سوى پروردگارتان براى شما آمده است؛ و درمانى براى آنچه در سينههاست؛ (درمانى براى دلهاى شما؛) و هدايت و رحمتى است براى مؤمنان. به معنای کار خارق العاده ای است که پیامبران به اذن خدا انجام می دادند و دیگران از انجام دادن آن عاجز و درمانده بودند. 📌 فایده معجزه هم این بود که دیگران به پیامبران ایمان بیاورند. حضرت موسی علیه السلام عصایش تبدیل به اژدها می شد؛ حضرت عیسی علیه السلام مردگان را زنده می کرد؛ حضرت صالح علیه السلام ناقه شتری را از دل کوه زنده بیرون آورد و به همین ترتیب هر پیامبری معجزه مخصوص به خودش را داشت. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۲ همانگونه که می دانید خاص پیامبر ما نیز کریم است که وقتی نازل شد، همه را به حیرت و تعجب واداشت. اما سوال اینجاست که چه تفاوتی میان معجزه پیامبر ما با دیگر معجزه ها وجود دارد؟ به تعبیر دیگر، آیا فائده قرآن فقط اعجاز آن و اثبات نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله است؟ 📎پاسخ این است که قرآن، گرچه پیامبری حضرت محمد صلی الله علیه و آله را اثبات کرده و معجزه جاوید است؛ اما بر خلاف معجزات سایر انبیا خودش دارای خصوصیاتی است که در همه زمان ها مفید است. به عبارت دیگر، قرآن فقط برای این نازل نشده که ما به پیامبری یک فرد ایمان بیاوریم؛ بلکه قرآن علاوه بر اثبات نبوت، نقش ثابتی در همه زمان ها برای حل همه مشکلات ایفا می کند. این یعنی قرآن کریم همه خواص اعجاز در همه زمان ها را دارد و هر کس به آن تمسک کند، می تواند کار اعجازگونه کند. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۳ در حقیقت، کریم، علاوه بر معرفی پیامبر، به گونه ای نیز می کند. 📌به این جمله حکیمانه و زیبا از مرحوم توجه کنید: «قرآن کتابی است که پیغمبر ساز است؛ زیرا پیغمبران دو گونه اند: 1⃣قسم اول پیامبرانی هستند که از جانب خداوند به پیامبری تعیین شده اند. 2⃣قسم دوم پیغمبران کمالی، که در اثر ایمان و عمل به دستورات قرآن، به کمالات پیامبران نایل می گردند. بنابراین قرآن، پیغمبران کمالی تربیت می کند و پیغمبر ساز است.» معنای این جمله این است که اگر فایده عصای حضرت موسی علیه السلام، اثبات پیامبری آن حضرت بود و بعد از آن جناب چوب خشکی بود که به آن تبرک می شد، قرآن کریم اینچنین معجزه ای نیست، بلکه همیشه خاصیت اعجازی خودش را دارد؛ گویی هر کس که با یقین و باور آن را به دست گیرد، کار همان عصای موسی علیه السلام و دم شفا بخش عیسی علیه السلام را می کند. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۴ ندای روح بخش قرآن سبب صفای روح و شفای بیماری و التیام دردهای روحی و غلبه بر دشمنان بیرونی است؛ رزایل اخلاقی را از او دور می سازد؛ مهرورزی و انسانیت را به جامعه تزریق کرده و درندگی و حرص و طمع را از آنان دور می سازد... و این همه، قطره ای از اقیانوی بی کران عظمت این کتاب وحی الهی است. وقتی قرآن می خوانیم باید به و ها توجه کنیم. مطالعه سرسری قرآن کم اثر است. اگر کتاب پزشکی در دست گرفتید و آن را مثل رمان خواندید، به آن ظلم کرده اید. قرآن هم کتاب است. باید دقیق و با توجه خوانده شود؛ شود و و تدبّر در آن صورت گیرد. آنان که در قرآن نمی کنند، بویی از هدایت نبرده اند؛ حتی اگر قرآن بخوانند: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» (محمد، 24) آيا آنها در قرآن تدبّر نمىكنند، يا بر دلهايشان قفل نهاده شده است؟! قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۵ ✅✅✅فراموش نکنید که کارکرد اصلی و ذاتی قرآن، و است و علوم و مهارت های آموزشی چون و و و و ... فقط مقدمات آن را فراهم می کند و نباید خدای ناکرده توجه به آن، ما را از کارکرد اصلی قرآن محروم گرداند. 📌اگر اثر قرآن در ما نیست؛ بخاطر عدم است. چون دردی نمی بینیم که به سراغ درمانش برویم؛ 📌طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق، لیک چو درد در تو نبیند که را دوا بکند قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
خلاصه بسیاری از زندگی ها: آنقدر گرفتاریم که به زندگی، نمی رسیم!!!😢 کارمان شده به شب رساندن روزها و به روز رساندن شب ها😔 آیا برای همین آمده ایم؟؟؟ ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ(حج، 62) ﺍﻳﻦ ﺗﺼﺮﻓﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺗﻜﻮﻳﻦ ﻭ ﺗﺸﺮﻳﻊ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻲ ﭘﺬﻳﺮﺩ ﺑﺪﺍﻥ ﺳﺒﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺑﺎﻃﻠﻲ ﭘﻴﺮﺍﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﺑﻲ ﺛﺒﺎﺕ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺪﺍﻥ ﺳﺒﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ. ✅با اوست که زندگی معنا پیدا می کند✅ قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۱ «وَ لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنى ءَادَمَ وَ حَمَلْنَهُمْ فى الْبرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَهُم مِّنَ الطيِّبَتِ وَ فَضلْنَهُمْ عَلى كثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً» (اسراء، 70) ما آدميزادگان را گرامى داشتيم؛ و آنها را در خشكى و دريا، (بر مركبهاى راهوار) حمل كرديم؛ و از انواع روزيهاى پاكيزه به آنان روزى داديم؛ و آنها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق كردهايم، برترى بخشيديم. شناخت انسان، نخستین گام در راه برنامه ریزی برای سعادت و کمال اوست و اگر بگوییم تمام ادیان آسمانی آمده اند تا ارزش انسان و حقیقت وجودی آن را شکوفا سازند، سخن به گزافه نگفته ایم. بشر تا کنون تلاش های زیادی برای شناسایی خود کرده است؛ اما این مسئله همواره به صورت معمایی در آمده که اندیشه بشر، با همه پیشرفت های اعجاب آمیزش، در حلّ آن، اظهار ناتوانی می کند. حقیقت این است که با وجود گنجینه هایی از مطالعات دانشمندان کالبد شناسی، شیمی، فیزیولوژی، روان شناسی، علم تربیت، تاریخ، جامعه شناسی، اقتصاد، فلسفه و عرفان و غیره، هنوز اطلاعات ناقصی در مورد انسان، به دست آمده که آنها نیز اکثرا زاییده اندیشه های تجربی خود ما هستند و حقیقتِ وجود ما در میان این همه اشباحی که از خود ساخته ایم، مجهول مانده است. 📌از ارسطو پرسیدند: دشوارترین کارها در زندگی چیست؟ گفت: «اینکه انسان خود را بشناسد.» قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۲ حقیقت این است که انسان، مجموعه پیچیده و مبهم و غیر قابل تفکیکی است که نمی توان آن را جز با راهنمایی آفریدگارش شناخت. برای شناخت انسان، باید به سراغ کسی رفت که انسان برای او موجودی شناخته شده است و او، آفریدگار انسان است. آری، تنها آفریدگار انسان است که حقیقت این موجود پیشرفته را می شناسد و از همه رازها و نیازهای آن آگاه است. «أَ لا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ اللَّطِيف الخَبِيرُ»(ملک، 14) آيا آن كسى كه موجودات را آفريده از حال آنها آگاه نيست؟! در حالى كه او (از اسرار دقيق) باخبر و آگاه است! درمیان مخلوقات جهان، انسان از کرامت و شرافت بسیارب برخوردار است. خداوند هنگام یادکردن از آفرینش انسان، خویشتن را با عبارت: « فَتَبَارَك اللَّهُ أَحْسنُ الخْالِقِينَ» (مومنون، 14) ستایش کرده تا بفهماند که این مخلوق، گلِ سرسبد هستی است. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۳ شرافت انسان به، رنگ و میزان و و و و حتی او نیست؛ چون بی ارزش ترین افتخار، افتخار به داشتن ویژگی هایی است که خود انسان در داشتنشان هیچ نقشی ندارد. پس این فضیلت وقتی است که انسان برخوردار از نعمت عقل و عشق باشد. انسان موجودی است آمیخته از عقل و عاطفه یا عشق و اندیشه که هر دو در ساختن شخصیت او نقش بسزایی دارند. قرآن کریم در کنار عقل، به دل که کانون عواطف آدمی است، توجه دارد. بنابراین اگر بخواهیم شرافت و کرامت انسان را از سایر مخلوقات نمایان سازیم، باید از نیروی و در راه هدف صحیح زندگی بهره بگیریم؛ وگرنه تفاوتی میان ما و سایر جانداران نخواهد بود. از این رو، در بسیاری از آیات قرآن از واژه های مربوط به تعقّل و تذکر برای شکوفایی بعد انسانی بشر تکیه شده است. ✅آدمی را آدمیت لازم است عود را گر بو نباشد، هیزم است. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۴ انسان موجودی است که توانایی دست یافتن به بسیاری از کمالات را دارد، خداوند در نهاد انسان توانایی خود شناسی و بالندگی را نهاده و فرموده است: «يَأَيُّهَا الانسنُ إِنَّك كادِحٌ إِلى رَبِّك كَدْحاً فَمُلَقِيهِ» (انشقاق، 5) اى انسان! تو با تلاش و رنج بسوى پروردگارت مىروى و او را ملاقات خواهى كرد! انسان همچنین موجودی صاحب است و مجموعه کارهایی که از وی سر می زند، به اختیار و اراده اوست. در حقیقت رمز برتری انسان بر فرشتگان در همین اختیار نهفته است؛ زیرا فرشتگان در خوب بودن خود اختیاری ندارند، در حالی که انسان به واسطه تضاد نیروی خیر و شرّ در درونش، آزاد است و آنگاه که راه خیر را برمی گزیند، مقامش افزون بر مقام فرشتگان می شود. 📌آدمی زاده طرفه معجونی است از فرشته سرشته وز حیوان گر رود سوی این، شود به از این ور رود سوی آن، شود پس از آن قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
رسول اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: يا عليُّ... عَلَيکَ بِتلاوَةِ القرآنَ عَلي کُلِّ حالٍ؛ «يا علي! بر تو باد به تلاوت قرآن در هر حالي.»  بحارالانوار، ج66، ص391 پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: إنّ هذهِ القُلوبَ تَصدَأُ كما يَصدَأُ الحَديدُ . قيلَ : يا رسولَ اللّه ، فما جَلاؤها ؟ قالَ : تِلاوَةُ القرآنِ ؛ اين دلها نيز همانند آهن زنگار مى بندد . عرض شد : اى رسول خدا ، صيقل دهنده دلها ، چيست ؟ فرمود : تلاوت قرآن . كنز العمّال : 2441 منتخب ميزان الحكمه : 460 امام باقر عليه السّلام فرمودند: انما شيعة عليٍ کثيرة صلاتهم و کثيرة تلاوتهم القرآن. شيعيان و پيروان علي زياد نماز مي خوانند و زياد قرآن تلاوت مي کنند. صفات الشيعه، ص 16 7 قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۱ 📢📢یکی از سؤالاتی که جوانان مطرح می‌کنند، این است که چرا نام حضرت علیه السلام در نیامده است؟ متاسفانه این سؤال ناشی از عدم آشنایی نسل نو با قرآن و معارف آن است، که نمی دانند دهها آیه از قرآن کریم درباره حضرت علی نازل شده است و می‌توانند با مطالعه تفاسیر معتبر آن را در یابند. اصولا یکی از شیوه‌های قرآن آن است که به جای بیان نام افراد، ویژگی‌های آنان را ذکر می‌کند تا برای دیگران الگو باشند، چنانکه نام حضرت خضر و مؤمن آل فرعون در قرآن نیامده است. 📌از مجموع آیاتی که راجع به حضرت علی علیه السلام می‌باشد، دو آیه مربوط به ماجرای نصب حضرت به امامت، در غدیر خمّ است که عبارتند از: آیات ۳ و ۶۷ سوره مائده. سوره مائده، به اعتقاد عموم مفسّران، در اواخر عمر پیامبر صلّی الله علیه و آله نازل شده و لذا این دو آیه که مربوط به جانشینی آن حضرت می‌باشد، در این سوره آمده است. 📌علاوه بر این دو آیه، روایات بسیاری از یاران پیامبر درباره واقعه غدیر رسیده است که مرحوم علامه امینی نام ۱۱۰ نفر از آنان و نام دانشمندان و مورخان و شاعران بسیاری از شیعه و سنّی، که در طول ۱۴ قرن گذشته به این موضوع پرداخته اند، در مجموعه یازده جلدی الغدیر آورده است. ابتدا گزارش آخرین سفر حجّ پیامبر (حجّة الوداع) را مرور کنیم و سپس آیاتی را که در این واقعه نازل شده است، توضیح دهیم. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
📌گزارش آخرین حجّ پیامبر پیامبر در چهل سالگی به پیامبری رسید. سه سال مخفیانه و ده سال علنی تبلیغ کرد. بخاطر فشار و تهدید کفار، از مکه به مدینه هجرت کرد. شش سال در مدینه ماند، خواست برود مکه اعمال عمره را انجام بدهد، اما کفار مکه نگذاشتند پیامبر وارد شود و نزدیک بود درگیری پیش بیاید که صلح حدیبیه برقرار شد. دو سال بعد پیامبر و مسلمانان مکه هم جدا می‌شد، یکی به سمت مدینه، یکی به سمت یمن و یکی به سمت عراق می‌رفت. پیامبر فرمود: آنها که رفته اند، بازگردند و صبر کنید تا آنها که بازمانده اند، برسند. هنگام ظهر نماز خواندند و پس از نماز، پیامبر خطبه ای مفصل خواند و آنگاه فرمود: من به زودی دعوت خدا را اجابت کرده، از میان شما می‌روم. ای مردم! درباره من چگونه شهادت می‌دهید؟ همگی با صدای بلند گفتند: گواهی می‌دهیم که تو رسالت الهی را ابلاغ کردی و آخرین تلاش و کوشش را در راه هدایت ما نمودی، خداوند ترا جزای خیر دهد. سپس فرمود: من می‌روم ولی دو چیز گرانقدر در میان شما به یادگار می‌گذارم: یکی کتاب خدا که واسطه میان پروردگار و شماست، و دیگری خاندان من که خداوند به من خبر داده این دو از هم جدا نشوند، تا در بهشت به من بپیوندند، از این دو پیشی نگیرید که هلاک شوید و دست از دامن آن دو برندارید که گمراه شوید. آنگاه پیامبر دست علیّ را گرفت و بلند کرد، آن چنان که سفیدی زیر بغل هر دو نمایان شد و همه او را دیدند و شناختند. در اینجا پیامبر فرمود: «ایّها النّاس مَن اَولَی النّاس بالمؤمنین مِن اَنفُسهم»: چه کسی به مؤمنان از خود آنها سزاوارتر است؟ گفتند: خدا و پیامبرش داناترند، پس فرمود: خدا، مولای من است، و من مولی و سرپرست مؤمنانم و نسبت به آنها از خودشان سزاوارترم. سپس فرمود: «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه»: هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست. سپس دست به سوی آسمان برداشت و چنین دعا کرد: خداوندا! دوستان او را دوست بدار و دشمنانش را دشمن بدار، یارانش را یاری کن، و آنها که او را ترک کنند، از یاری خویش محروم ساز، حق را همراه او بدار و او را از حق جدا مکن. سپس فرمود: حاضران، این خبر را به غایبان برسانند. خطبه که بپایان رسید، جمعیت متفرق نشده بود که جبرئیل نازل شد و این آیه را بر پیامبر خواند: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی... » پیامبر فرمود: خدا را سپاس که دین خود را کامل و نعمت خود را بر ما تمام کرد، و از رسالت من و ولایت پس از من خشنود گشت. در این هنگام شور و غوغایی در میان مردم افتاد و همه، از جمله ابوبکر و عمر، این موقعیت بزرگ را به علی ابن ابی طالب تبریک گفتند: «بَخّ بَخّ لک یا علیّ اصبحت مولای و مولا کلّ مؤمن و مؤمنة»: "مبارک باد بر تو، مبارک باد بر تو، ای فرزند ابوطالب! تو مولای من و مولای تمام مردان و زنان با ایمان گشتی. این بود اجمالی از ماجرای غدیر، و اکنون به تفسیر دو آیه نازل شده در این باره می‌پردازیم. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرین» مائدة/۶۷ ای پیامبر! آنچه را از طرف پرودگارت به تو نازل شده، به مردم ابلاغ کن، و اگر انجام ندهی، رسالت او را به انجام نرسانده ای و خدا تو را از مردم حفظ می‌کند. خداوند مردمان کافر را هدایت نمی کند. این آیه نکاتی دارد: 1⃣عبارت (یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ) که در قرآن دو بار بیشتر نیامده، بیانگر آن است که آنچه پیامبر وظیفه دارد آن را به گوش مردم برساند امر مهمی است که مربوط به رسالت اوست و او چون رسول است باید آن را اعلام کند. 2⃣کلمه (بَلِّغ) یعنی با جدیّت و اهتمام تمام آن را ابلاغ کن و به گوش مردم برسان تا کسی بعداً نگوید این مطلب به ما نرسید. 3⃣(مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ) یعنی مردم بدانند آنچه پیامبر می‌گوید از جانب خودش نیست، از طرف خداست، خدایی که صاحب اختیار همه است. 4⃣(وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ) یعنی ابلاغ این موضوع به شکل عملی و در قالب یک مراسم باشد. زیرا قرآن به جای آن که بفرماید: (بَلِّغْ... وَ إِنْ لَمْ تُبَلِّغ = بگو... و اگر نگویی)، می‌فرماید: (بَلِّغْ... وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ = بگو... و اگر انجام ندهی)، یعنی ابلاغِ زبانی کافی نیست، بلکه ابلاغِ فعلی لازم است، باید یک مراسمی باشد و در این مراسم، آنچه را خدا گفته، به مردم اعلام کنی. 5⃣عبارت (فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ) یعنی آنجه باید به مردم ابلاغ کنی، هم وزن رسالت توست، به گونه ای که اگر آن را به مردم نرسانی، گویا اصل رسالت پروردگار را به انجام نرسانده ای و زحمات بیست و سه ساله ات به هدر می‌رود. 6⃣جمله (وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ) نیز بیان می‌دارد که پیامبر از ابلاغ این امر مهم ترس و هراس داشته است و لذا خداوند وعده می‌دهد او را از شرّ مردم حفظ کند. البته روشن است پیامبر اسلام از اینکه جان خود را در راه خدا فدا کند، هراسی نداشته است و لذا در تمام جنگ‌ها در صف مقدّم جبهه حضور داشت، بلکه این امر به گونه ای بود که پیامبر احتمال می‌داد برخی از مردم آن را نپذیرند و موجب فتنه و درگیری میان مسلمانان گردد که بیش از آنکه به جان پیامبر ضرر رساند، به مکتب او ضربه وارد سازد. و لذا ادامه آیه می‌فرماید: (إِنَّ اللَّهَ لایَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرین) یعنی خداوند اجازه نمی دهد کسانی این امر مهم را انکار می‌کنند، به هدفشان برسند و تهدیدی برای تو و برنامه‌های تو باشند. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
در اینجا سه سؤال مطرح است: 1⃣این امر مهم چه چیزی بود که پیامبر تا سال آخر عمرش بیان نکرده بود؟ 2⃣چه امری بود که اگر پیامبر آن را نمی گفت، زحمات ۲۳ ساله اش به هدر می‌رفت؟ 3⃣چه امری بود که پیامبر از گفتنش هراس داشت؟ این مطلب هر چه باشد، جزء دین است، اما از اصول دین یا فروع دین؟ تک تک آنها را بررسی می‌کنیم تا به نتیجه برسیم. اصول دین، توحید است و نبوت و معاد. آیا می‌شود گفت که در این ۲۳ سال، پیامبر (ص) «لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ» را به مردم یاد نداده بود؟! اولین کلمه ای که به مردم آموخت، این بود: «قُولُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تُفْلِحُوا». پس این امر مهم توحید نیست. قطعا نبوت هم نیست، زیرا معنا ندارد کسی که حدود دو ماه دیگر رحلت می‌کند، بگوید: مردم! من پیامبرم! آیا تا آن زمان به مردم نگفته بود: من پیامبرم! راجع به معاد هم، پیامبر از همان روزهای اول بعثت مردم را از دوزخ هشدار می‌داد و تمام سوره‌های مکی خبر از معاد می‌دهند. پس آنچه پیامبر باید در آخر عمرش اعلام کند، وقوع قیامت نیست. اما فروع دین: آیا پیامبر (ص) تا دو ماه مانده به رحلتش از نماز نگفته بود؟! و یا آن حاجیان که از مکه برمی گشتند تارک الصلاة بودند؟! قطعا آن مطلب نماز نبود. روزه، جهاد، خمس و زکات هم، هشت سال قبل، یعنی سال دوم هجری قانون آنها صادر شده بود. حج هم مراد نیست، زیرا آنها از مکه برمی گشتند. امر به معروف و نهی از منکر نیز بارها در دیگر آیات قرآنی مطرح و بر لزوم آن تاکید شده بود. علاوه بر آن که پیامبر از بیان این امور هراسی نداشت و آن روزی که تنها بود و با بت‌ها و بت پرستان مبارزه می‌کرد نترسید، حالا که بین این همه یار و مرید است، بترسد؟ سؤال: با این اوصاف، آن چیست که پیامبر صلّی الله علیه و آله تا اواخر عمرش نگفته بود، توحید و معاد و نماز و روزه هم نیست، اگر آن چیز باشد، توحید هست، نبوت هست، نماز هست، جهاد هست، امر به معروف و نهی از منکر هست، و اگر نباشد، باقی چیزها هم نیست؟ پاسخ: باید بگوئیم آن امر، امامت است. چون اگر امامِ معصوم بود، توحید زنده است و گرنه به جای خدا طاغوت حاکم می‌شود. اگر رهبرِ معصوم بود، اهداف نبوت دنبال می‌شود و اگر رهبر معصوم بود، معارف معاد بیان می‌شود. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
نکته ای لطیف در آیات قبل و بعد از این آیه نیز عبارت «مَا أُنزِلَ» آمده است: در آیه ۶۶ می‌فرماید: «مَا أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِم»، در آیه ۶۷ فرمود: «مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ»، و در آیه ۶۸ می‌فرماید: «مَا أُنزِلَ إِلَیْکُم مِّن رَّبِّکُمْ». 📌این یک امر تصادفی نیست که در سه آیه پشت سر هم، سه تا «مَا أُنزِلَ» آمده باشد. مورد اول و سوم مربوط به کتاب آسمانی است، که مردم باید آن را به پا دارند تا از برکات آن در دنیا و آخرت بهره مند شوند. و مورد دوم مربوط به رهبری جامعه است که باید از سوی خدا تعیین گردد و پس از پیامبر، در قالب امام سرپرستی جامعه را بر عهده گیرد. مهندسی قرآن را ببینید، خدا امامتِ علی بن ابیطالب را گذاشته است بین دو کتاب آسمانی! در یک آیه می‌گوید: کتاب خدا را به پا دارید، وضع اقتصادیتان خوب می‌شود. و در آیه دیگر می‌فرماید: اگر کتاب آسمانی را به پا ندارید، هویت ندارید و هیچید. و در میان این دو آیه می‌گوید: ای پیامبر! علی را معرفی کن. یعنی کتاب آسمانی و امام معصوم در کنار هم. چنانکه پیامبر در حدیث ثقلین فرمود: «انّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی» قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
هدایت شده از اندیشه های قرآنی
۱ «وَ مَا خَلَقْت الجْنَّ وَ الانس إِلا لِيَعْبُدُونِ» (ذاریات 56) من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند)! روشن ترین حقایق در زندگی ما این سه مطلب است" 1⃣من وجود دارد. 2⃣خود به خود به وجود نیامده ام. 3⃣آفرینش من سرانجامی دارد. 📌این مطالب به قدری واضح است که نیازی به دلیل و برهان ندارد و هر وجدان آگاهی آن را می پذیرد. اگر این سه حقیقت را کنار هم بگذاریم، نتیجه می گیریم که زندگی ما دارای هدف و کمال مشخصی است و ما باید به دنبال آن باشیم. 📌انسان باید درک کند که خدای قادر حکیم این همه امکانات را چرا در اختیار انسان قرار داده؟ و چرا به انسان اختیار و آزادی داده؟ و چرا این همه موجودات را در خدمت انسان قرار داده؟ و صدها چرای دیگر؟ قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۲ با توجه به اینکه خداوند حکیم و داناست و فرد حکیم، کار لغو و بیهوده نمی کند، مطالعه و بررسی این جهات می تواند زمینه رشد و توجه عمیق به خود را برای انسان فراهم سازد و آدمی را در مسیر صحیح قرار دهد و در غیر این صورت انسان تمام سرمایه های خود را به بهایی ناچیز خواهد فروخت و جز ضرر و خسران چیزی برایش باقی نمی ماند: «إِنَّ الانسنَ لَفِى خُسرٍ إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ...» (سوره عصر، 2 و 3) ✅قرآن کریم، قله افتخار انسان را بندگی محض او می داند. از این رو، اگر بنده ای شایسته بالاترین درجه تقدیر باشد، او را مفتخر به صفت «عبد» می کند. آری، آن کس که خدا را شناخته باشد، عمرش را در راه بندگی او صرف کرده و از خود و خویشان غافل می شود. 📌آن کس که تو را شناخت جان را چه کند فرزند و عیال و خانمان را چه کند دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی دیوانه تو هر دو جهان را چه کند قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۳ در آیه بالا هدف از خلقت انسان، و خدا دانسته شده است. مقصود از عبادت خداوند، نهایت خضوع و فروتنی دربرابر اوست. روشن است که خداوند متعال، غنی و بی نیاز مطلق است و کمبودی ندارد که بخواهد آن را از خلقت انسان به دست آورد؛ بلکه این انسان است که با خضوع و خشوع در برابر پروردگار به کمال خلقت خویش رسیده و به درگاه قرب او راه می یابد. آنچه ما انسان ها را قادر می سازد که زندگی را با همه رنج ها و مصائب و سختی ها تحمّل کنیم، همین احساس معنی دار بودن و هدف داشتن زندگی است. انسان بی هدف فقط گمان می کند که آزادتر عمل می کند و هیچ قید و بندی ندارد. اتفاقا آنها اسیرترین موجودات کره زمین هستند؛ زیرا تا آخر عمر ابزار انسان های هدف مند خواهند شد. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۴ قرآن را آن می داند که فردی خودش را باشد: «قُلْ إِنَّ الخْاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسهُمْ وَ أَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ أَلا ذَلِك هُوَ الخُسرَانُ الْمُبِينُ» (سوره زمر، 15) بگو: «زيانكاران واقعى آنانند كه سرمايه وجود خويش و بستگانشان را در روز قيامت از دست دادهاند! آگاه باشيد زيان آشكار همين است!» 📌پس ای انسان مشتاقانه بنگر که به چه مقصود آمده ای؟ 📌آنگاه با شوق عزم، عمل کن! 📌هر قدر مقصود والاتر باشد، مصمم تر خواهی شد که با تعالی خود، جهانی متعالی تر بسازی! 📌بنگر که ساعات عمر را در چه به سر می بری؟! 📌خودت را به بهای کم نفروش! بلند شو! تو دوباره به دنیا نمی آیی! 📌تنها یکبار راه زندگی را خواهی رفت و یکبار زندگی را تجربه خواهی کرد. 📢این اخطار و گوش زد مهم و جدّی ما را بر آن می دارد که با دقتی شگرف، زندگی خود را شناخته و هدف از آن را بدانیم. زندگی چقدر می شد، اگر فقط جواب این سوال را می دانستیم که با آن چکار کنیم؟ قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۱ «وَ إِذْ قَالَ رَبُّك لِلْمَلَئكَةِ إِنى جَاعِلٌ فى الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَ تجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَ يَسفِك الدِّمَاءَ وَ نحْنُ نُسبِّحُ بحَمْدِك وَ نُقَدِّس لَك قَالَ إِنى أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ‏» (بقره، 30) (به خاطر بياور) هنگامى را كه پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روى زمين، جانشينى [= نماينده‏اى‏] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا! »آيا كسى را در آن قرار مى‏دهى كه فساد و خونريزى كند؟! (زيرا موجودات زمينى ديگر، كه قبل از اين آدم وجود داشتند نيز، به فساد و خونريزى آلوده شدند. اگر هدف از آفرينش اين انسان، عبادت است،) ما تسبيح و حمد تو را بجا مى‏آوريم، و تو را تقديس مى‏كنيم.» پروردگار فرمود: «من حقايقى را مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد.» بنابر آیات قرآن کریم، انسان موجودی است دوبعدی از یک سو ریشه در خاک دارد که همان جنبه ی مادی اوست و از سوی دیگر رو به بارگاه اعلی و ربوبی دارد که جنبه باطنی یا بعد معنوی انسان است. آیه بالا از ماجرای خلقت آدمی پرده برداشته است. خداوند در این آیه از انسان کامل به خلیفه خود بر زمین یاد کرده و تاج افتخار بر سر او نهاده است. خداوند در آغاز خلقت آدم، فرشتگان را از خلقت آدم آگاه نمود. این مطلب برای فرشتگان که از اسرار خلقت آدم اطلاع نداشتند سوال انگیز بود. آنان در کمال تعجب گفتند: «خدایا چرا در روی زمین موجودی را خلیفه خود قرار دادی که می تواند فساد کند و خون بریزد. اگر هدف این است که آن موجود تو را ستایش و عبادت کند، ما همگی این کار را انجام می دهیم.» خداوند نخست به آنها یک جواب اجمالی داد که: «آنچه را که من میدانم شما نمی دانید»؛ یعنی شما از اسرار وجودی انسان خبر ندارید و نمس دانید که انسان دارای چه و هایی است. سپس این ادعا را برایشان ثابت کرد و به آدم علیه السلام، اسرار عالم و حقیقت موجودات را تعلیم داد و او به شایستگی همه را دریافت، حال آنکه فرشتگان از درک واقعی ین اسرار عاجز ماندند و برتری آدم علیه السلام برآنان نمایان شد. از این ماجرا می فهمیم که نهاد انسان شایستگی دارد تا از سویی در زمین فسادورزی کرده و از پست ترین جانداران باشد و از سویی به حقایق باطنی عالم دست یافته و از بارگاه فرشتگان فراتر رود. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۲ خداوند به وسیله فرستادگانش تلاش نموده تا انسان را به درآورده و به نقطه اوج خودش دعوت نماید. این دعوت هم به صورت بوده است و هم به صورت . یعنی هم در کتاب دینی و دستورات کتابی راه پرواز را به ما یاد داده و هم انسان هایی از جنس خودمان را که به بالاترین مراتب انسانی رسیده اند، برایمان الگو قرار داد تا ما ارزش انسانیت را در مقام عمل ببینیم. 📌انبیا را حق پدید آورد از ابناء آدم تا تو ای آدم مقام ارزش خود را بدانی قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۳ آیات دیگری از قرآن نیز ما را به این مطلب راهنمایی می کند که تا چه اندازه مقام ، رفیع و بلند مرتبه است. در یکی از این آیات خداوند انسان را دارای بزرگ الهی می داند که بر همه خلقت از این جهت برتری یافته است: «إِنَّا عَرَضنَا الأَمَانَةَ عَلى السمَوَتِ وَ الأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَينَ أَن يحْمِلْنهَا وَ أَشفَقْنَ مِنهَا وَ حَمَلَهَا الانسنُ إِنَّهُ كانَ ظلُوماً جَهُولاً» (احزاب، 72) «ما امانت را بر آسمانها و زمين و كوه‏ها عرضه داشتيم، آنها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسيدند؛ امّا انسان آن را بر دوش كشيد؛ او بسيار ظالم و جاهل بود.» این امانت بزرگ الهی همان و است که بار و زیادی برای انسان دارد و به همین دلیل در انتهای آیه خداوند انسان را بسیار ستمگر و نادان خوانده؛ چون اهمیت این امانت را ندانسته و با کوتاهی در آن زیادی به خود می کند. 📌آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه ی کار به نام من دیوانه زدند قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۴ 📢البته دیگر موجودات جهان با وجود عظمت و بزرگی شان، امکان حمل خلافت الهی را نداشتند؛ چون استعدادهای بالقوه در وجودشان نبود. تنها موجودی که قوس صعودی و نزولش بی انتهاست، و به طور نامحدود قادر به پرواز به سوی قله تکامل است، انسان است و چقدر باید نادان و ستمگر باشد ✅اگر قدر این مقام و منزلت را ندانسته و خود را به پست ترین موجودات مبدل سازد. 📌رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت طیران مرغ دیدی تو ز پای بند شهوت به در آی تا ببینی طیران آدمیت قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و علیه السلام 1⃣اگر قرآن سیدالکلام است، امام حسین سید الشهداست. 2⃣اگر در دعای ۴۲ صحیفه ی سجادیه درباره ی قرآن می‌خوانیم: «و میزانُ قِسط» در زیارت امام حسین علیه السلام می‌خوانیم: «اشهد انّک امرتَ بالقسط» 3⃣ اگر قرآن موعظه ی پروردگار است؛ «موعظة من ربّکم» ، امام حسین علیه السلام در عاشورا فرمود: عجله نکنید تا شما را به حقّ موعظه کنم. «لا تعجلوا حتّی اعظکم بما یحقّ لکم» 4⃣اگر قرآن مردم را به رشد هدایت می‌کند؛ «یهدی الی الرّشد» ، امام حسین علیه السلام نیز می‌فرماید: من شما را به راه رشد و سعادت دعوت می‌کنم. «ادعوکم الی سبیل الرشاد» 5⃣اگر قرآن عظیم است؛ «و القرآن العظیم» امام حسین علیه السلام نیز سوابق عظیمی دارد. «عظیم السوابق» 6⃣اگر قرآن حقّ و یقینی است؛ «و انّه لحقّ الیقین» در زیارت امام حسین علیه السلام نیز می‌خوانیم: آنقدر صادقانه و خالصانه عبادت کردی که به درجه ی یقین رسیدی. « حتّی اتاکَ الیقین» 7⃣اگر قرآن مقام شفاعت دارد؛ «نعم الشفیع القرآن» امام حسین علیه السلام نیز مقام شفاعت دارد. «وارزقنی شفاعة الحسین» 8⃣اگر در دعای چهل و دوّم صحیفه ی سجادیه درباره ی قرآن می‌خوانیم که پرچم نجات است؛ «عَلَم نجاة» در زیارت امام حسین علیه السلام می‌خوانیم او نیز پرچم هدایت است. «انّه رایة الهدی» 9⃣اگر قرآن شفادهنده است؛ «و نُنزّل من القرآن ما هو شفاء» خاک قبر امام حسین علیه السلام نیز شفاست. «طین قبر الحسین شفاء من کلّ داء» 0⃣1⃣اگر قرآن، منار حکمت است، امام حسین نیز باب حکمت الهی است. «السلام علیک یا باب حکمة رب العالمین» قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و علیه السلام 1⃣1⃣اگر قرآن امر به معروف و نهی از منکر می‌کند؛ «فالقرآن آمرٌ و زاجر» امام حسین نیز فرمود: هدف من از رفتن به کربلا، امر به معروف و نهی از منکر است. «ارید أن آمر بالمعروف و اَنهی عن المنکر» 2⃣1⃣اگر قرآن نور است؛ «نوراً مبینا» ، امام حسین نیز نور است. «کنت نوراً فی الاصلاب الشامخة» 3⃣1⃣اگر قرآن برای تاریخ و همه ی مردم است؛ «لم یجعل القرآن لزمانٍ و لالِناس دون ناس» ، درباره امام حسین علیه السلام نیز می‌خوانیم که آثار کربلا از تاریخ محو نخواهد شد. «لا یدْرس أثره و لایُمحی رسمه» 4⃣1⃣اگر قرآن، کتاب مبارکی است؛ «کتاب انزلناه الیک مبارک» ، شهادت امام حسین علیه السلام نیز برای اسلام سبب برکت و رشد است. «الّلهم فبارک لی فی قتله» 5⃣1⃣اگر در قرآن هیچ انحرافی نیست؛ «غیر ذی عوج» درباره ی امام حسین علیه السلام نیز می‌خوانیم: لحظه ای از حق به باطل گرایش پیدا نکرد. «لم تَمِلْ من حقّ الی باطل» 6⃣1⃣اگر قرآن، کریم است؛ «انّه لقرآن کریم» ، امام حسین نیز دارای اخلاق کریم است. «و کریم الخلائق» 7⃣1⃣اگر قرآن، عزیز است؛ «انّه لکتاب عزیز» ، امام حسین فرمود: هرگز زیر بار ذلّت نمی روم. «هیهات منّا الذّلة» 8⃣1⃣اگر قرآن، ریسمان محکم است؛ «انّ هذا القرآن... العروة الوثقی» ، امام حسین نیز کشتی نجات و ریسمانِ محکم است. «انّ الحسین... سفینة النجاة و العروة الوثقی» 9⃣1⃣اگر قرآن، بیّنه و دلیل آشکار است؛ «جائکم بیّنة من ربّکم» ، امام حسین نیز اینگونه است. «اَشهد اَنّکَ علی بیّنة من ربّک» 0⃣2⃣اگر قرآن را باید آرام و با تأنّی تلاوت کرد؛ «و رتّل القرآن ترتیلا» زیارت قبر امام حسین را نیز باید با گام‌های آهسته انجام داد. «و امش بمشی العبید الذلیل» 1⃣2⃣اگر تلاوت قرآن باید با حزن باشد؛ «فاقروه بالحُزن» زیارت امام حسین علیه السلام نیز باید با حزن باشد. «فَزُره و انت کئیب شعث» آری، حسین علیه السلام قرآنِ ناطق و سیمایی از کلام الهی است. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و ( علیه السلام ) ، ، و در 📌  بر خلاف دنیای امروز که به ثروت، نیرو، اطلاعات، تخصص، تکنولوژی و حمایت دیگران تکیه دارد، اسلام کارائی و نقش همه ی آنها را در کنار ایمان به خدا، اخلاص، نشاط و انگیزه می‌داند. نمونه ها: 1⃣نماز بی نشاط، مورد انتقاد قرآن است. «قاموا کسالی» 2⃣انفاق بی نشاط، مورد انتقاد قرآن است. «هم کارهون» 3⃣انجام کار بدون نشاط یا همراه با بهانه گیری، به منزله ی انجام ندادن آن است، بنی اسرائیل چون بعد از بهانه گیره‌های زیاد، گاوی را ذبح کردند قرآن می‌فرماید: گویا ذبح نکردند. «فذبحوها و ما کادوا یفعلون» 4⃣بارها قرآن از کسانی که هنگام رفتن به جبهه بی نشاط بودند، انتقاد کرده است. «اثّاقلتم الی الارض» 5⃣از ایمان و توجّه کسانی که تنها به هنگام اضطرار روبه خداوند می‌کنند، انتقاد کرده و می‌فرماید: همین که در آستانه غرق شدن قرار گرفتند، خدا را می‌خوانند ولی همین که نجات یافتند، فراموش می‌کنند. «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا اللّه... فلمّا نجّاهم الی البرّ اذا هم یشرکون» 6⃣ایمان در لحظه ی خطر کار فرعونی است که در آستانه ی غرق شدن گفت: ایمان آوردم و خداوند در پاسخ او فرمود: «آلآن و قد عصیت قبل» قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و ( علیه السلام ) ، ، و در ✅در کربلا نشاط بود؛ امام حسین علیه السلام فرمود: 1⃣مرگ مانند گردنبند در سینه دختران جوان است. 2⃣فرزند سیزده ساله امام حسن علیه السلام (حضرت قاسم) فرمود: مرگ نزد من از عسل شیرین تر است. 3⃣یاران امام حسین علیه السلام می‌گفتند: اگر بارها زنده شویم باز کشته شویم، دست از تو بر نمی داریم. ✅نشاط بالاتر از رضایت و تسلیم است، ریشه ی نشاط ایمان به راه، رهبر و هدف است و بی نشاطی، نشانه ی باورنداشتن راه، رهبر و هدف است. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
، ، و در ✅اما مسئله ی : اسلام به انگیزه ی انسان بسیار توجّه دارد، حتّی سیر کردن گرسنگان اگر بر اساس اخلاص نباشد و انگیزه ی غیر الهی داشته باشد، بی ارزش است. یکی از سوره‌های قرآن سوره ی «عبس» است که در ده آیه ی اوّل آن به شدّت انتقاد می‌کند که چرا به روی نابینایی عبوس شد، در حالی که نابینا نه عبوسیّت را می‌بیند و نه خنده را، امّا اسلام اصل عبوس بودن را زشت می‌داند، نه به خاطر فهمیدن یا نفهمیدن مردم. اسلام و را واقعی می‌بیند، نه قراردادی، سیاسی، اقتصادی و تعصّبی. انگیزه ی امام حسین علیه السلام ، ، نبود، ✅انگیزه امام و یارانش اصلاح در دین جدّش بود. انگیزه ی یارانش رسیدن به مال، مقام و تظاهر نبود، آنان با خدا معامله کردند و لذا کودک اسیر شده امام، در برابر کاخ بنی امیّه سخنرانی می‌کند و می‌فرماید: 📢به عدد دانه‌های شن خدا را شکر می‌کنم؛ «الحمدللّه عدد الرمل و الحصی» 📢و زینب کبری پس از شهادت عزیزانش می‌فرماید: چیزی جز زیبایی ندیدم؛ «ما رایت الاّ جمیلا» در حالی که اگر انگیزه غیر خدا باشد، باید گلایه‌ها و ضعف‌ها و ناسپاسی‌ها در کار باشد. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d