eitaa logo
اندیشه های قرآنی
624 دنبال‌کننده
103 عکس
206 ویدیو
46 فایل
﷽ُ بخوان قرآن که دل آرام گیرد آیدی جهت ارتباط @Golyari
مشاهده در ایتا
دانلود
۴ قرآن را آن می داند که فردی خودش را باشد: «قُلْ إِنَّ الخْاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسهُمْ وَ أَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ أَلا ذَلِك هُوَ الخُسرَانُ الْمُبِينُ» (سوره زمر، 15) بگو: «زيانكاران واقعى آنانند كه سرمايه وجود خويش و بستگانشان را در روز قيامت از دست دادهاند! آگاه باشيد زيان آشكار همين است!» 📌پس ای انسان مشتاقانه بنگر که به چه مقصود آمده ای؟ 📌آنگاه با شوق عزم، عمل کن! 📌هر قدر مقصود والاتر باشد، مصمم تر خواهی شد که با تعالی خود، جهانی متعالی تر بسازی! 📌بنگر که ساعات عمر را در چه به سر می بری؟! 📌خودت را به بهای کم نفروش! بلند شو! تو دوباره به دنیا نمی آیی! 📌تنها یکبار راه زندگی را خواهی رفت و یکبار زندگی را تجربه خواهی کرد. 📢این اخطار و گوش زد مهم و جدّی ما را بر آن می دارد که با دقتی شگرف، زندگی خود را شناخته و هدف از آن را بدانیم. زندگی چقدر می شد، اگر فقط جواب این سوال را می دانستیم که با آن چکار کنیم؟ قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۱ «وَ إِذْ قَالَ رَبُّك لِلْمَلَئكَةِ إِنى جَاعِلٌ فى الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَ تجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَ يَسفِك الدِّمَاءَ وَ نحْنُ نُسبِّحُ بحَمْدِك وَ نُقَدِّس لَك قَالَ إِنى أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ‏» (بقره، 30) (به خاطر بياور) هنگامى را كه پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روى زمين، جانشينى [= نماينده‏اى‏] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا! »آيا كسى را در آن قرار مى‏دهى كه فساد و خونريزى كند؟! (زيرا موجودات زمينى ديگر، كه قبل از اين آدم وجود داشتند نيز، به فساد و خونريزى آلوده شدند. اگر هدف از آفرينش اين انسان، عبادت است،) ما تسبيح و حمد تو را بجا مى‏آوريم، و تو را تقديس مى‏كنيم.» پروردگار فرمود: «من حقايقى را مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد.» بنابر آیات قرآن کریم، انسان موجودی است دوبعدی از یک سو ریشه در خاک دارد که همان جنبه ی مادی اوست و از سوی دیگر رو به بارگاه اعلی و ربوبی دارد که جنبه باطنی یا بعد معنوی انسان است. آیه بالا از ماجرای خلقت آدمی پرده برداشته است. خداوند در این آیه از انسان کامل به خلیفه خود بر زمین یاد کرده و تاج افتخار بر سر او نهاده است. خداوند در آغاز خلقت آدم، فرشتگان را از خلقت آدم آگاه نمود. این مطلب برای فرشتگان که از اسرار خلقت آدم اطلاع نداشتند سوال انگیز بود. آنان در کمال تعجب گفتند: «خدایا چرا در روی زمین موجودی را خلیفه خود قرار دادی که می تواند فساد کند و خون بریزد. اگر هدف این است که آن موجود تو را ستایش و عبادت کند، ما همگی این کار را انجام می دهیم.» خداوند نخست به آنها یک جواب اجمالی داد که: «آنچه را که من میدانم شما نمی دانید»؛ یعنی شما از اسرار وجودی انسان خبر ندارید و نمس دانید که انسان دارای چه و هایی است. سپس این ادعا را برایشان ثابت کرد و به آدم علیه السلام، اسرار عالم و حقیقت موجودات را تعلیم داد و او به شایستگی همه را دریافت، حال آنکه فرشتگان از درک واقعی ین اسرار عاجز ماندند و برتری آدم علیه السلام برآنان نمایان شد. از این ماجرا می فهمیم که نهاد انسان شایستگی دارد تا از سویی در زمین فسادورزی کرده و از پست ترین جانداران باشد و از سویی به حقایق باطنی عالم دست یافته و از بارگاه فرشتگان فراتر رود. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۲ خداوند به وسیله فرستادگانش تلاش نموده تا انسان را به درآورده و به نقطه اوج خودش دعوت نماید. این دعوت هم به صورت بوده است و هم به صورت . یعنی هم در کتاب دینی و دستورات کتابی راه پرواز را به ما یاد داده و هم انسان هایی از جنس خودمان را که به بالاترین مراتب انسانی رسیده اند، برایمان الگو قرار داد تا ما ارزش انسانیت را در مقام عمل ببینیم. 📌انبیا را حق پدید آورد از ابناء آدم تا تو ای آدم مقام ارزش خود را بدانی قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۳ آیات دیگری از قرآن نیز ما را به این مطلب راهنمایی می کند که تا چه اندازه مقام ، رفیع و بلند مرتبه است. در یکی از این آیات خداوند انسان را دارای بزرگ الهی می داند که بر همه خلقت از این جهت برتری یافته است: «إِنَّا عَرَضنَا الأَمَانَةَ عَلى السمَوَتِ وَ الأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَينَ أَن يحْمِلْنهَا وَ أَشفَقْنَ مِنهَا وَ حَمَلَهَا الانسنُ إِنَّهُ كانَ ظلُوماً جَهُولاً» (احزاب، 72) «ما امانت را بر آسمانها و زمين و كوه‏ها عرضه داشتيم، آنها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسيدند؛ امّا انسان آن را بر دوش كشيد؛ او بسيار ظالم و جاهل بود.» این امانت بزرگ الهی همان و است که بار و زیادی برای انسان دارد و به همین دلیل در انتهای آیه خداوند انسان را بسیار ستمگر و نادان خوانده؛ چون اهمیت این امانت را ندانسته و با کوتاهی در آن زیادی به خود می کند. 📌آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه ی کار به نام من دیوانه زدند قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۴ 📢البته دیگر موجودات جهان با وجود عظمت و بزرگی شان، امکان حمل خلافت الهی را نداشتند؛ چون استعدادهای بالقوه در وجودشان نبود. تنها موجودی که قوس صعودی و نزولش بی انتهاست، و به طور نامحدود قادر به پرواز به سوی قله تکامل است، انسان است و چقدر باید نادان و ستمگر باشد ✅اگر قدر این مقام و منزلت را ندانسته و خود را به پست ترین موجودات مبدل سازد. 📌رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت طیران مرغ دیدی تو ز پای بند شهوت به در آی تا ببینی طیران آدمیت قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و علیه السلام 1⃣اگر قرآن سیدالکلام است، امام حسین سید الشهداست. 2⃣اگر در دعای ۴۲ صحیفه ی سجادیه درباره ی قرآن می‌خوانیم: «و میزانُ قِسط» در زیارت امام حسین علیه السلام می‌خوانیم: «اشهد انّک امرتَ بالقسط» 3⃣ اگر قرآن موعظه ی پروردگار است؛ «موعظة من ربّکم» ، امام حسین علیه السلام در عاشورا فرمود: عجله نکنید تا شما را به حقّ موعظه کنم. «لا تعجلوا حتّی اعظکم بما یحقّ لکم» 4⃣اگر قرآن مردم را به رشد هدایت می‌کند؛ «یهدی الی الرّشد» ، امام حسین علیه السلام نیز می‌فرماید: من شما را به راه رشد و سعادت دعوت می‌کنم. «ادعوکم الی سبیل الرشاد» 5⃣اگر قرآن عظیم است؛ «و القرآن العظیم» امام حسین علیه السلام نیز سوابق عظیمی دارد. «عظیم السوابق» 6⃣اگر قرآن حقّ و یقینی است؛ «و انّه لحقّ الیقین» در زیارت امام حسین علیه السلام نیز می‌خوانیم: آنقدر صادقانه و خالصانه عبادت کردی که به درجه ی یقین رسیدی. « حتّی اتاکَ الیقین» 7⃣اگر قرآن مقام شفاعت دارد؛ «نعم الشفیع القرآن» امام حسین علیه السلام نیز مقام شفاعت دارد. «وارزقنی شفاعة الحسین» 8⃣اگر در دعای چهل و دوّم صحیفه ی سجادیه درباره ی قرآن می‌خوانیم که پرچم نجات است؛ «عَلَم نجاة» در زیارت امام حسین علیه السلام می‌خوانیم او نیز پرچم هدایت است. «انّه رایة الهدی» 9⃣اگر قرآن شفادهنده است؛ «و نُنزّل من القرآن ما هو شفاء» خاک قبر امام حسین علیه السلام نیز شفاست. «طین قبر الحسین شفاء من کلّ داء» 0⃣1⃣اگر قرآن، منار حکمت است، امام حسین نیز باب حکمت الهی است. «السلام علیک یا باب حکمة رب العالمین» قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و علیه السلام 1⃣1⃣اگر قرآن امر به معروف و نهی از منکر می‌کند؛ «فالقرآن آمرٌ و زاجر» امام حسین نیز فرمود: هدف من از رفتن به کربلا، امر به معروف و نهی از منکر است. «ارید أن آمر بالمعروف و اَنهی عن المنکر» 2⃣1⃣اگر قرآن نور است؛ «نوراً مبینا» ، امام حسین نیز نور است. «کنت نوراً فی الاصلاب الشامخة» 3⃣1⃣اگر قرآن برای تاریخ و همه ی مردم است؛ «لم یجعل القرآن لزمانٍ و لالِناس دون ناس» ، درباره امام حسین علیه السلام نیز می‌خوانیم که آثار کربلا از تاریخ محو نخواهد شد. «لا یدْرس أثره و لایُمحی رسمه» 4⃣1⃣اگر قرآن، کتاب مبارکی است؛ «کتاب انزلناه الیک مبارک» ، شهادت امام حسین علیه السلام نیز برای اسلام سبب برکت و رشد است. «الّلهم فبارک لی فی قتله» 5⃣1⃣اگر در قرآن هیچ انحرافی نیست؛ «غیر ذی عوج» درباره ی امام حسین علیه السلام نیز می‌خوانیم: لحظه ای از حق به باطل گرایش پیدا نکرد. «لم تَمِلْ من حقّ الی باطل» 6⃣1⃣اگر قرآن، کریم است؛ «انّه لقرآن کریم» ، امام حسین نیز دارای اخلاق کریم است. «و کریم الخلائق» 7⃣1⃣اگر قرآن، عزیز است؛ «انّه لکتاب عزیز» ، امام حسین فرمود: هرگز زیر بار ذلّت نمی روم. «هیهات منّا الذّلة» 8⃣1⃣اگر قرآن، ریسمان محکم است؛ «انّ هذا القرآن... العروة الوثقی» ، امام حسین نیز کشتی نجات و ریسمانِ محکم است. «انّ الحسین... سفینة النجاة و العروة الوثقی» 9⃣1⃣اگر قرآن، بیّنه و دلیل آشکار است؛ «جائکم بیّنة من ربّکم» ، امام حسین نیز اینگونه است. «اَشهد اَنّکَ علی بیّنة من ربّک» 0⃣2⃣اگر قرآن را باید آرام و با تأنّی تلاوت کرد؛ «و رتّل القرآن ترتیلا» زیارت قبر امام حسین را نیز باید با گام‌های آهسته انجام داد. «و امش بمشی العبید الذلیل» 1⃣2⃣اگر تلاوت قرآن باید با حزن باشد؛ «فاقروه بالحُزن» زیارت امام حسین علیه السلام نیز باید با حزن باشد. «فَزُره و انت کئیب شعث» آری، حسین علیه السلام قرآنِ ناطق و سیمایی از کلام الهی است. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و ( علیه السلام ) ، ، و در 📌  بر خلاف دنیای امروز که به ثروت، نیرو، اطلاعات، تخصص، تکنولوژی و حمایت دیگران تکیه دارد، اسلام کارائی و نقش همه ی آنها را در کنار ایمان به خدا، اخلاص، نشاط و انگیزه می‌داند. نمونه ها: 1⃣نماز بی نشاط، مورد انتقاد قرآن است. «قاموا کسالی» 2⃣انفاق بی نشاط، مورد انتقاد قرآن است. «هم کارهون» 3⃣انجام کار بدون نشاط یا همراه با بهانه گیری، به منزله ی انجام ندادن آن است، بنی اسرائیل چون بعد از بهانه گیره‌های زیاد، گاوی را ذبح کردند قرآن می‌فرماید: گویا ذبح نکردند. «فذبحوها و ما کادوا یفعلون» 4⃣بارها قرآن از کسانی که هنگام رفتن به جبهه بی نشاط بودند، انتقاد کرده است. «اثّاقلتم الی الارض» 5⃣از ایمان و توجّه کسانی که تنها به هنگام اضطرار روبه خداوند می‌کنند، انتقاد کرده و می‌فرماید: همین که در آستانه غرق شدن قرار گرفتند، خدا را می‌خوانند ولی همین که نجات یافتند، فراموش می‌کنند. «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا اللّه... فلمّا نجّاهم الی البرّ اذا هم یشرکون» 6⃣ایمان در لحظه ی خطر کار فرعونی است که در آستانه ی غرق شدن گفت: ایمان آوردم و خداوند در پاسخ او فرمود: «آلآن و قد عصیت قبل» قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و ( علیه السلام ) ، ، و در ✅در کربلا نشاط بود؛ امام حسین علیه السلام فرمود: 1⃣مرگ مانند گردنبند در سینه دختران جوان است. 2⃣فرزند سیزده ساله امام حسن علیه السلام (حضرت قاسم) فرمود: مرگ نزد من از عسل شیرین تر است. 3⃣یاران امام حسین علیه السلام می‌گفتند: اگر بارها زنده شویم باز کشته شویم، دست از تو بر نمی داریم. ✅نشاط بالاتر از رضایت و تسلیم است، ریشه ی نشاط ایمان به راه، رهبر و هدف است و بی نشاطی، نشانه ی باورنداشتن راه، رهبر و هدف است. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
، ، و در ✅اما مسئله ی : اسلام به انگیزه ی انسان بسیار توجّه دارد، حتّی سیر کردن گرسنگان اگر بر اساس اخلاص نباشد و انگیزه ی غیر الهی داشته باشد، بی ارزش است. یکی از سوره‌های قرآن سوره ی «عبس» است که در ده آیه ی اوّل آن به شدّت انتقاد می‌کند که چرا به روی نابینایی عبوس شد، در حالی که نابینا نه عبوسیّت را می‌بیند و نه خنده را، امّا اسلام اصل عبوس بودن را زشت می‌داند، نه به خاطر فهمیدن یا نفهمیدن مردم. اسلام و را واقعی می‌بیند، نه قراردادی، سیاسی، اقتصادی و تعصّبی. انگیزه ی امام حسین علیه السلام ، ، نبود، ✅انگیزه امام و یارانش اصلاح در دین جدّش بود. انگیزه ی یارانش رسیدن به مال، مقام و تظاهر نبود، آنان با خدا معامله کردند و لذا کودک اسیر شده امام، در برابر کاخ بنی امیّه سخنرانی می‌کند و می‌فرماید: 📢به عدد دانه‌های شن خدا را شکر می‌کنم؛ «الحمدللّه عدد الرمل و الحصی» 📢و زینب کبری پس از شهادت عزیزانش می‌فرماید: چیزی جز زیبایی ندیدم؛ «ما رایت الاّ جمیلا» در حالی که اگر انگیزه غیر خدا باشد، باید گلایه‌ها و ضعف‌ها و ناسپاسی‌ها در کار باشد. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
👆👆👆 خلاصه آنکه گرچه به همه جانبه در برابر دشمن توجه دارد؛ «واعدّوا لهم ما استطعتم من قوّة» به عنایت دارد، گرچه نزد بیگانگان باشد؛ «اُطلب العلم و لو بالصین» به افراد توجّه دارد؛ «تعاونوا علی البّر و التّقوی» به و توجه دارد، اما همه ی اینها به منزله ی عینک وسیله ی دیدن هستند، لکن کار دیدن از چشم است و توفیق تنها از اوست؛ «و ما توفیقی الاّ باللّه» و نصرت تنها از او می‌باشد؛ «و ما النصر الاّ من عند اللّه» قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
، ، و در  امّا آگاهی: 😔امروز خلبانان ، منطقه ای را بمباران می‌کنند، بدون آنکه بدانند چرا و برای چه؟ ✅در کربلا همه ی یاران امام حسین علیه السلام آگاه بودند. از آغاز سفر تا کربلا تمام جملات امام نشانه ی این بود که این سفر کامیابی مادّی نیست و برگشتی ندارد، یک انتخاب ، ، و بود. در اسلام و سوزی ارزش دارد که بر اساس آگاهی باشد؛ «اعینهم تفیض من الدمع مما عرفوا» باور و یقین که آمد، انسان در کار خود تردید ندارد. خطاب به یزید می‌گوید: من تو را پست و کوچک می‌دانم؛ «انّی لاستصغرکَ» آری اگر انسان در اثر و یقین پیدا کرد، پخته می‌شود و هیچ پخته ای خام نمی شود، ولی اگر بر اساس احساسات و شعارها داغ شد، ممکن است بعد از مدّتی گرفتار تردید و سرد شود، چون هر داغی سرد می‌شود. در قرآن دو نوع داخل شدن داریم: 1⃣یکی داخل شدن مردم در فضای ایمان 2⃣و دیگری داخل شدن ایمان در فضای دل. داخل شدن مردم به ایمان آسان است؛ «یدخلون فی دین اللّه افواجا» امّا داخل شدن ایمان در دل، کار سختی است؛ «و لمّا یدخل الایمان فی قلوبکم» قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d