eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ جمعه - ٢٩ بهمن ١۴٠٠ 🌙 الجمعة، ١۶ رجب ١۴۴٣ 🌲م Friday 18 February 2022 👈 امروز متعلق است به صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی (عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 مناسبت‌های قمری 🔹 خروج فاطمه بنت اسد (س) از کعبه، سه روز پس از ولادت حضرت علی (ع) (۲۳ سال قبل از هجرت) ☀️ مناسبت‌های شمسی 🔹 سالروز قیام مردم تبریز به مناسبت چهلم قیام مردم قم (۱۳۵۶) 🔹 روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی 🌲 مناسبت میلادی نداریم. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احکام عزاداری.mp3
2.97M
مناسبت: ایام عزاداری رحلت حضرت زینب (س) موضوع: «» ❓اگر شخصی در مراسم عزاداری به صورتش دست بزند تا جایی که صورتش زخم یا کبود شود، آیا این عمل مشکلی دارد؟  ✅ در پاسخ باید عرض کنیم در حد کبود (سرخ) شدن (معمولی) که حالا ممکن است با زنجیر زدن با سینه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد؛ اما کارهایی فراتر از این‌ها... مثل مجروح کردن خود، یا بدن را زخم کردن و قمه زدن، یا مثل عبور از روی آتش و امثال این‌ها که در بعضی جاها برخی از افراد (متأسفانه) انجام می‌دهند، چون به هر حال، این‌ها اعمال مستندی نیستند و نه در عزاداری‌ها وارد شده و نه سیره (اهل‌بیت و بزرگان دین) بر این بوده است و امروزه هم دشمنان از این‌گونه اعمال، علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و پیروان این مکتب، سوءاستفاده می‌کنند، اگر در این حد باشد، بله، اشکال دارد؛ اما اگر در همین حد، که متعارف است سینه می‌زنند، زنجیر می‌زنند، و بدنشان ممکن است سرخ و یا (کمی) کبود شود، در حد متعارفش که ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد. ❓برهنه شدن در سینه زنی به شرط این که نامحرم نباشد، اشکال دارد؟ ✅ شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی که با لباس انجام می‌گرفته، برگزار گردد. 📚منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «پاسخ به یک شبهه!» روز جمعه، ١۴٠٠/١١/٢٩ مناسبت روز: امروز سالروز قیام مردم قهرمان تبریز در سال ۱۳۵۶ خورشیدی در چهلم قیام مردم شهر مقدس قم علیه رژیم منحوس پهلوی است، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح پرفتوح شهیدان این قیام بزرگ و به یاد ماندنی آغاز می‌نمائیم؛ اما در ایام عزاداری رحلت حضرت زینب (س) قرار داریم و در این ایام، متأسفانه برخی از افراد کج سليقه و یا غافل، برای تهییج احساسات مردم، به جای پرداختن به حقایق و نقش بی‌بدیل بانوی صبر و تقوا در تاریخ اسلام و به‌خصوص در به ثمر رساندن حماسه عظیم حسینی، به مسائل سطحی و بعضاً نادرست که اصلاً با شأن و جلالت آن حضرت و دستورات دینی سازگار نیست، می‌پردازند! ✍️ یکی از این مسائل که متأسفانه مستمسکی نیز برای ورود برخی از کارهای غیر عقلی و شرعی، مانند قمه‌زنی و... در عزاداری‌های حسینی گردیده، این است که نقل می‌کنند که حضرت زینب (س) به هنگام مشاهده سر مبارک امام حسین(ع) در دارالاماره ابن زیاد، از خود بی‌خود شده و سرشان را با شدت به محمل کوبیده‌اند و خون از پیشانی مبارک حضرت جاری شده است!!! ❓حالا سؤال اینجاست که آیا حضرت زینب (ع) که اسطوره صبر و استقامت هستند و در دارالاماره کوفه در جواب ابن‌مرجانه ملعون فرمودند: «من جز زیبایی، چیزی در کربلا ندیدم!» ممکن است چنین عملی انجام داده باشند؟! و اگر چنین باشد این عمل، برای کارهایی مانند قمه‌زنی و لطمه زدن به بدن در مراسمات عزاداری، حجت شرعی محسوب می‌شود یا خیر؟ ✅ در پاسخ به این سؤال، توجه شما عزیزان را به چند نکته جلب می‌نمائیم: 1️⃣ ابتدا باید بدانیم که این روایت در کتب مختلف، از قول مردى به نام «مسلم جَصّاص» (گچ‌کار) که در حال تعمیر و گچ‌کاری دارالاماره بوده به صورت «مُرسل» نقل شده؛ یعنی سلسله راویان آن در هیچ کتابی ذکر نشده است؛ لذا طبق نظر علماء و فقها، این روایت از حیث سند، اعتبار ندارد! و مسلماً صرف نقل آن توسط چند عالِم بزرگوار، بی آنکه بر صحّت آن تصریح کرده باشند و همچنین مشهور بودن آن نزد برخی از مردم، دلیلی بر صحت آن نمی‌باشد! چنانچه بسیاری از علماء صراحتاً بر عدم اعتبار آن تصریح کرده‌اند و علامه مجلسی (ره) نیز در نقل این روایت، بر مُرسل بودن آن تأکید نموده‌ است؛ (بحارالأنوار، ج۴۵، ص١١۴) 2️⃣ با کوچکترین دقت در روایات دیگر و حقایق کربلا، می‌توان به راحتی دریافت که این روایت از جهت «دلالت» و متن حدیث نیز قابل قبول نمی‌باشد! ⬅️ چراکه اولاً طبق روایات تاریخی، اصلاً در بین اسراء، محملى وجود نداشته تا حضرت زینب(س) بخواهند سر مبارکشان را به آن بکوبند! زیرا در آن زمان «محمل» یک وسیله محترمانه بوده و هیچ‏ کس آن را براى بردن اسیر استفاده نمی‌کرده و ضمناً در روایات متعدد بر این موضوع تصریح شده که اسیران کربلا را بر شترهاى بدون جهاز سوار کردند، تا آنها را اذیت نمایند! (الأمالی، شیخ مفید، ص٣٢١ و...) ⬅️ ثانیاً این روایت با روایات فراوانی که امام حسین (ع)، حضرت زینب و سایر زنان را به صبر دعوت کرده‌اند، در تعارض است؛ زیرا بر اساس گزارش منابع معتبر، امام حسین(ع) به حضرت زینب(س) سفارش فرمودند: «خواهرم! تو را سوگند می‌دهم که در مرگ من، چهره نخراش و بى‌تابى نکن و پیراهنت را پاره نگردان، و هنگامى که من از دنیا رفتم، صبر پیشه نما» (تاریخ الأمم و الملوک، ج۵، ص۴٢١؛ إعلام الورى، ص٢۴٠) لذا «کوبیدن سر بر محمل»، مخالفت با دستور و سفارش امام و پیشوا است که مسلماً از بانوی بزرگ اسلام، حضرت زینب (س) بعيد است! ⬅️ ثالثاً این عمل در تضاد صریح با دستور شرع مقدس در نهی ضرر رساندن به جسم و جان خود است! چنانچه در آیه ١٩۵ سوره بقره، خداوند انسان را از ضرر زدن به خود نهی فرموده و رسول خدا (ص) نیز ضرر و زيان رساندن به خود و ديگران را در اسلام ممنوع اعلام نموده‌اند: «لاضَرَرَ و لا ضِرارَ فی الإسلام» (وسائل‌الشیعه، ج۱۴، ص٢۶) و فقها بر همین اساس، هر عملی که به جسم و جان انسان ضرری برساند را حرام شرعی دانسته‌اند؛ و بدیهی است که انجام عمل حرام از شخصیتی مانند حضرت زینب (س) غير قابل قبول است! ✍️ بنابرآنچه گذشت، قطعاً چنین عملی به صورت اِرادی و اختیاری از حضرت زینب (س) سر نزده است و در صورتی هم که فرض کنیم، حضرت پس از دیدن سر برادر گرامیشان در دارالاماره از شدت تألم و سختی بسیار به ناگاه بی‌هوش شده باشند و سر ایشان در اثر افتادن با زمین یا شی‌ء دیگری برخورد کرده باشد! در این صورت نیز، این عمل غیر ارادی حضرت، هرگز نمی‌تواند ملاک و معیار عمل برای دیگران قرار گیرد! تا بر اساس آن به کارهای حرامی، همچون قمه زدن، دست بزنند! 💠 قضاوت با شما... https://eitaa.com/ROOZBARG
پاسخ به یک شبهه.mp3
10.02M
🎧 پادکست مناسبت: ایام عزاداری رحلت حضرت زینب (س) موضوع امروز: «پاسخ به یک شبهه!» روز جمعه، ١۴٠٠/١١/٢٩ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ شنبه - ٣٠ بهمن ١۴٠٠ 🌙 السبت، ١٧ رجب ١۴۴٣ 🌲م Saturday 19 February 2022 👈امروزمتعلق است‌به پیامبراکرم(ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه) - يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احکام قبله .mp3
3.46M
مناسبت: ایام تغییر قبله مسلمین موضوع: «» ❓اهميت قبله در نماز چه قدر است و اگر در مکانى قرار داشتیم که جهت قبله مشخص نبود وظیفه چیست؟ ✅ نمازگزار باید به جهت قبله، یقین و یا اطمینان پیدا کند، چه از راه قبله‌نمای صحیح و معتبر، یا از راه تابش خورشید و ستارگان (درصورتی که آشنا به استفاده از آنها داشته باشد) یا از راه‌های دیگر؛ و اگر نمی‌تواند اطمینان پیدا کند به هر طرف که گمان بیشتر دارد، باید نماز بخواند؛ مانند گمانی که از محراب مسجد به دست می‌آید؛ و کسی که برای یافتن جهت قبله، هیچ راهی ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمی‌رود، بنابر احتیاط واجب باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر برای چهار نماز وقت ندارد، به هر اندازه‌ای که وقت دارد نماز را تکرار کند. ❓در نماز، انحراف از قبله تا چه حد مجاز است و به نماز لطمه‌اى نمى‌زند؟ ✅ انسان در نماز نباید عمداً انحراف از قبله داشته باشد، اما اگر طبق دليل معتبرى به يك طرف به عنوان قبله، نماز بخواند، سپس روشن شود كه آن طرف قبله نبوده است، چنانچه انحراف از قبله مابين طرف (دست) راست و چپ نمازگزار باشد، نمازش صحيح است و اگر در اثناى نماز متوجه اشتباه و انحراف از قبله شود، آنچه كه خوانده و گذشته صحيح است و در بقيه نماز بايد رو به قبله بايستد و فرقى بين باقى بودن وقت و عدم آن نيست! و چنانچه انحراف از قبله بيش از حد مابين راست و چپ او باشد، اگر وقت باقى است بايد نماز را اعاده كند و اگر وقت گذشته، چيزى بر او نيست اگر چه معلوم شود پشت به قبله نماز خوانده است! 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا