40859875301958.pdf
664.2K
#ماه_دی #فارسی4
#پایه_چهارم
#كتاب_فارسی
#فصل_سوم
#سال_تحصیلی۱۴۰۲_۱۴۰۱
نوع فعالیت
#راهنمای_تدریس
#بازی_خلاق
🔰پایه چهارم
🎞 توليد كننده: الهه یاوری
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
40858876118738.pdf
926.1K
#ماه_دی #فارسی4 مناسب پایه ۳تا۶
#كتاب_فارسی
#فصل_سوم
#درس_هفتم
#انتظار
#صفحه۶۷_۷۰
نوع فعالیت:
#تکلیف_خلاق
🔰پایه: چهارم
🎞 توليد كننده: مینا خسروی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_دی #ریاضی3
#كتاب_ریاضی
#فصل_چهارم
#ضرب
نوع فعالیت:
#ساخت_ابزار_آموزشی
🔰پایه: سوم
🎞 توليد كننده: ناهید ورچقی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_دی #ریاضی3
#كتاب_ریاضی
#فصل_چهارم
#صفحه_۶۴_۶۹
#نوع_فعالیت:
# ساخت ابزار آموزشی
🔰پایه: سوم
🎞 توليد كننده_ سارا فرخنده
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_دی #ریاضی3
#كتاب_ریاضی
#فصل_چهارم
#صفحه۷۳
نوع فعالیت:
#ابزارآموزشی3
🔰پایه: سوم
🎞 توليد كننده: سیده فوزیه سلطانزاده صلحدار
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_دی #تلفیق3 مناسب پایه ۳تا۶
#كتاب_فارسی
#درس_هشتم
نوع فعالیت:
#ساخت_ابزار_آموزشی
🔰پایه: سوم
🎞 توليد كننده:مریم قدیمی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
40921938057357.pdf
1.17M
#ماه_دی #ریاضی3
#كتاب_ریاضی
#فصل_چهارم
نوع فعالیت:
#تکلیف_خلاق
🔰پایه: سوم
🎞 توليد كننده: سیده فوزیه سلطانزاده صلحدار
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_دی #فارسی3
#كتاب_فارسی
#درس_هشتم
نوع فعالیت:
#ساخت_ابزار_آموزشی
🔰پایه: سوم
🎞 توليد كننده:مریم قدیمی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خلاقیت3
✅عنوان موضوع.. فارسی. بخوان حفظ کن . کودکی با کاغذ قایقی زیبا ساخت
✅تلفیق هنر با فارسی
✅هدف.. ایجاد انگیزه.. ایجاد نشاط.. و. تلفیق دروس. ارتباط معنایی.. ایجاد حس. دوستی و
✅پایه سوم
✅دبستان نسل ظهور ارومیه
#پروانه_ای
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_دی #ریاضی3
#كتاب_ریاضی
#درس_ضرب
نوع فعالیت:
#تکلیف_خلاق
🔰پایه: سوم
🎞 توليد كننده: مریم شیخی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
39.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ریاضی پایه ششم
✅عنوان و موضوع:
تقسیم کسرها
#استان_آذربایجان_غربی
#ارومیه
#دبستان_شکوفه_های_آذربایجان
#فاطمه_راضی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
31.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 ریاضی پایه سوم
✅کسر روی محور
✅با توجه به اهمیت این. مبحث و اینکه بیشتر دانش آموزان در این مبحث مشکل دارن.. بهتر است به صورت عملی و با ✅بازی تفهیم سازی شود. تا یادگیری عمیق تر اتفاق بیفتد .
#پروانه_ای
#نسل_ظهور_ارومیه
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_آذر #فارسی3
#كتاب_فارسی
#آموزش_بندنویسی
نوع فعالیت:
#تکلیف_خلاق
🔰پایه: سوم
🎞 توليد كننده: زهرا مرادزاده
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
✅ جدول مجموع و حداقل امتیازهاے لازم براے ڪسب هر رتبه
✅ براے ڪسب رتبه استاد معلم حداقل سابقه ۲۱ سال ( در مورد همڪاران مناطق محروم، حدود ۱۷ سال )
✅ و براے ڪسب رتبه دانشیار معلم حداقل سابقه ۱۵ سال ( در مورد همڪاران مناطق محروم، ۱۲ سال لازم است.)
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ یادمان باشد و به دیگران منتقل کنیم که :
🔴 به استناد مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در دوره ی ابتدایی ، نه مجازیم در دی ماه ( نوبت اول ) و نه مجازیم در خرداد ماه ( نوبت دوم ) و نه مجازیم در شهریور ماه ، برنامه ی امتحانی به دانش آموزان پایه های اول تا ششم ( در پایه ی ششم فقط در خرداد مجازیم ، که آن هم سرنوشت ساز نیست ) ارائه کنیم و نه مجاز به برگزاری آزمون هستیم .
🎥 ارائه کننده: دکتر بهمن قره داغی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
✴️وظایف معلمان در ارتباط با تکلیف دانش آموزان:
معلم باید قبل از تعیین هرنوع تکلیفی برای منزل دستورالعملی شامل اطلاعات زیر تهیه کند :
1️⃣ هدف از انجام تکلیف
2️⃣ مقدار تکلیفی که باید در منزل انجام شود .
3️⃣ انتظاراتی که در صورت انجام تکلیف برآورده می شود و نتایجی که انجام ندادن تکلیف در بر دارد .
4️⃣ نوع و میزان کمکی که از جانب والدین مجاز است .
5️⃣ آیا دانش آموز برای انجام تکالیف به راهنمایی نیاز دارد؟
🔶️دانش آموزانی که معلمانشان زمان بیشتری را صرف دیدن تکلیف منزل می کنند و بازخورد حمایتی بیشتری به تکالیف انجام می دهند ، از دیگر دانش آموزان پیشرفت بیشتری کسب می کنند.
❗️همکاران محترم❗️
مهم کیفیت تکلیف است ، نه کمیت آن .باید تکلیفی تعیین شود که برای بحث در کلاس یا فعالیت های نگارشی تفکر انگیز باشد.لطفا از دادن تکالیفی که فقط رونویسی است دوری نمایید .
✴️ نکات مهم در بررسی تکالیف درسی :
1️⃣کنترل تکالیف در پایه های پایین تر در حضور دانش آموزان باشد.
2️⃣ در ارائه ی بازخورد ها ابتدا نکات مثبت گفته شود بعد در مورد اشکال ها توضیح داده شود.
3️⃣ بهتر است قبل از قضاوت تکلیف ، خود دانش آموز تکالیفش را نقد کند.
4️⃣ فرصت دهیم تا دانش آموز خودش کار و تکالیفش را اصلاح کند.
5️⃣ در بررسی تکالیف به تفاوت های فردی توجه کنیم .
6️⃣ کنترل تکالیف در هر شرایطی صورت گیرد ، در صورت نداشتن فرصت از افراد دیگر و دانش آموزان کمک بگیریم .
7️⃣ از خط زدن، پاره کردن تکالیف خودداری کنید و با عبارات و کلمات مناسب امضا شود.
8️⃣ نتایج این ارزشیابی ها را در ارزشیابی مستمر در نظر بگیریم .
9️⃣ باید مراحل فرایند تکلیف شب مثل هدف محتوا و اجرا و ارزشیابی را مورد بررسی قرار دهیم.
🔟 تکالیف باید هدف مشخصی را دنبال کنند.
🔶 انواع تکالیف خلاقانه :
پیدا کردن و نوشتن کلمات بدون نقطه
(سارا، دارا، مادر، مرد)
پیدا کردن و نوشتن کلمات یک نقطه ای (اسب، باد، ابر)
پیدا کردن کلمات دو نقطه ای (زن، باران، نان، دندان)
پیدا کردن کلماتی که س و ب در آن وجود دارد (اسب، سبد، سیب، بست)
پیدا کردن کلماتی که در آن سه حرف د، ا، ر باشد(دارد، دامدار)
نوشتن چندین کلمه و حذف صدای اول در روبروی هرکلمه نوشته شود .
حذف صدای آخر با چندین کلمه ای که یاد گرفته است.
نوشتن جمله برای کلماتی که خودش دوست دارد.
برای پایه های بالاتر پیدا کردن کلماتی که حروف ص، ض، ط، ث، ظ، ذ، د، ع، غ، ق، گ، ک
تداعی کلمات با کلمه داده شده و...
پس هدف از تکلیف
یادگیری وبه یاد آوری تجارب قبلی وهمراه ساختن با تجربه ی جدید آموزشی است که منجر به خواندن ونوشتن خواهد شد.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
1_1974285233.pdf
168.4K
✅ربودجه بندی کتابهای درسی
✅ پایه اول دبستان
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
✅ کاربرگ تمرین افعال
✅ فارسی پایه اول
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
CamScanner ۱۱-۱۷-۲۰۲۲ ۱۷.۳۸.pdf
14.4M
✅ معلم یار پایه سوم ابتدایی
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
✅ والدین_آگاه
🛑 اقداماتی که برای کمک به فرزندتان در امر خواندن می توانید انجام دهید:
eitaa.com/Rahimi98
🌱 فرزندتان را به خواندن تشویق کنید و تلاش های او را در امر خواندن تحسین کرده و پاداش دهید.
🌱 درباره آنچه که فرزندان در خانه و مدرسه می خوانند بحث کنید.
🌱از فرزندتان بخواهید برای اعضای خانواده با صدای بلند بخواند.
🌱 به فرزندتان بگویید لغات و عبارات دشوار را جدا کرده و سپس برای درک معنی آن را دوباره بخواند.
🌱فرزندتان را به استفاده از فرهنگ لغت، سالنامه، اطلس مجموعه اصطلاحات، دایره المعارف و راهنمای تلفن تشویق کنید.
🌱در ساعات گردش با اتومبیل در مسافرت برای خواندن علائم جاده ها دنبال کردن نقشه و بازی با لغات استفاده کنید و به همراه فرزندان با لغات بازی کنید.
🌱 با فرزندتان به کتابخانه بروید و در برنامههای کتابخانه شرکت کنید.
🌱 در منزلتان از کتاب، روزنامه و مجله استفاده کنید و آنها را به همراه فرزندان دسته بندی کرده و کتابخانه در خانه داشته باشید.
🌱 برای لذت بردن مطالعه کنید، کودکتان از طریق تقلید یاد می گیرد.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
38563581012626.pdf
11.29M
✅ راهنمای تدریس معلمان
✅ قرآن شش پایه
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
✅ رسانه های آموزشی به طور کلی به چهار دسته طبقه بندی می شوند:
۱. رسانه های دیداری
۲. رسانه های شنیداری
۳. رسانه های دیداری – شنیداری
۴. رسانه های چند حسی
✅ هر یک از این طبقه ها به دسته ها و گروههایی به شرح زیر تقسیم می شود:
⬅️ ۱. رسانه های دیداری:
رسانه هایی هستند که عمدتاً بر حس بینایی اتکاءداشته واز طریق دیداری پیامهای خود را به مخاطبان منتقل می کنند؛ که شامل:👇🏻
✔️ رسانه های نوشتاری نظیر:
کتابها،روزنامه ها ومجلات،اسناد و مواد تکثیر شده
✔️ رسانه های غیر نوشتاری نظیر:
▪️رسانه های تابلویی(نمایشی): تابلوی گچی، تابلوی مغناطیسی، تابلوی ماژیکی و...
▪️رسانه های تصویری مات: مثل نقاشی و طراحی، کاریکاتور، بروشور، پوستر، نمودار، چارت، نقشه، نشریه دیواری، عکس و پروژکتور.
▪️ رسانه های تصویری شفاف: میکروفورم ها،تلق شفاف،اسلاید و پروژکتور
⬅️ ۲. رسانه های شنیداری:
رسانه های شنیداری با تکیه بر حس شنوایی تهیه شده و از طریق شنیدن مورد استفاده قرار می گیرد.
✔️ نظیر: بیان معلم، رادیو، تلفن، نوارهای شنیداری و ضبط صوت.
⬅️ ۳. رسانه های دیداری – شنیداری:
در این دسته، از دو حس بینایی و شنوایی برای انتقال پیامها استفاده می شود:
▪️رسانه های دیداری- شنیداری ساکن شامل: کتاب ونوار و یا صفحه همراه، مجموعه عکس و نوار ویا صفحه همراه، مجوعه اسلاید ناطق.
▪️ رسانه های دیداری – شنیداری متحرک شامل: فیلم متحرک، تلویزیون، ویدئو، رایانه.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
🛑 ادامه رسانه های آموزشی👇👇👇
⬅️ ۴. رسانه های چند حسی:
مخاطب رسانه های این طبقه باید از چند حس خود کمک بگیرد، به عبارت دیگر این رسانه ها بر چند حس مخاطب تأثیر می گذارند؛ این طبقه به سه گروه زیر تقسیم می شود:
▪️ رسانه های سه بعدی نظیر: اشیاء واقعی، مدل، ماکت، میز شنی، منظره سه بعدی.
▪️ موقعیتهای آموزشی: شبیه سازیها، بازیهای آموزشی، فعالیتهای کتابخانه ای، تئاتر و تئاتر عروسکی، متخصصین ومنابع انسانی دیگر، بازدید از اماکن، گردشهای علمی و اردوها، فعالیتهای آزمایشگاهی وکارگاهی.
▪️مجموعه های چند رسانه ای نظیر: آزمایشگاه
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
💢 افزایش حقوق کارمندان دولت براساس نرخ تورم
بهروزیفر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:
🔹 افزایش حقوق کارکنان و کارمندان دولت متناسب با نرخ تورم واقعی است؛ نه تورمهای محاورهای و خارج از متن جامعه.
🔹 مجلس قانون افزایش حقوق را براساس آمارهای بانک مرکزی و معیشت مردم و گرانی و تورم و... تصویب خواهد کرد.
🔸 شایان ذکر است در حالی که نرخ تورم اعلام شده از سوی مراجع رسمی بیش از ۴۰ درصد بوده است، دولت پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مطرح کرده است.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
# زنگ روانشناسی 🌱
✅ پنج ویژگی شخصیتهای جذاب
روانشناسان پنج ویژگی جذاب شخصیتی زیر را به عنوان جذابترین ویژگی ها معرفی می کنند که از تحصیلات یا ژنتیک بالاتر هستند.
- مهربانی و درک
- هوش
- حس شوخ طبعی
- سرزنده و خوشدل و امیدوار
- شخصیت هیجان انگیز
افراد شوخ طبع و بازیگوش از سربه سر گذاشتن، بازی با کلمات، بداهه گویی و درگیر چالش شدن به شیوه ای خوشدلانه، لذت می برند.
آنها از چیزهای غیر معمول لذت برده و در ایجاد شرایطی که مردم نیز بتوانند لذت ببرند، بسیار خوب عمل می کنند.
راز جذابیت در زیبایی نیست؛ به دنبال آن در شادی نهفته در درونت بگرد...
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
💢چگونه با بازخورد به دانشآموزان مهارت نگارشی را تقویت کنیم؟
💢انشاء: تقویت مهارت نوشتن
✍نوشتن بخش مهمی از کار آموزش در همه مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه است.
اما به رغم اهمیت آن در درونی کردن آموختهها، طبقهبندی یادگرفتهها در مغز و کمک به آفرینش و ابداع معمولا زنگ انشاء یا هر شکل دیگری از نوشتن، قربانی برنامهی درسی شلوغ روزانه میشود و از زمانی که میشد صرف تمرین نوشتن نمود برای جبران عقبماندگی از برنامهی درسی سایر دروس استفاده میشود.
✍ممکن است بسیاری از ما تصور کنیم که نوشتن تنها موضوع درس ادبیات است اما به واقع این طور نیست نوشتن در هر درس و هر رشتهای بخشی از روند آموزش است شما نه تنها از طریق نوشتن، آموختههایتان را درونی میکنید بلکه به فرایند طبقهبندی و مرتبط کردن اطلاعات در حافظهتان نیز کمک میکنید
از سوی دیگر نوشتن پلی از دنیای درون به جهان بیرون است که افکار و احساسات را برملا میکند و میتواند به خلق یک ایده، جریان یا حتی اختراع منتج شود.
نوشتن فقط محدود به نوشتههای ادبی و دانش زبانی نیست بلکه میتواند شامل پاسخ به سوالات تشریحی، خلاصهنویسی، گزارش توصیفی از یک فعالیت میدانی، نوشتن پروپوزال برای طرحهای تجاری، مقالات علمی، طنزنویسی، نامهنگاری و مکاتبات اداری باشد بنابراین نوشتن، مهارت کلیدی و مهمی در زندگی تحصیلی و شغلی به شمار میرود که نیاز به پروراندن دارد.
✍اما مهارت در نوشتن تنها به قلم خوب و استعداد نویسندگی بستگی ندارد بلکه در روند آموزش از طریق تمرین و سپس بازخورد موثر معلم پرورده میشود و رشد مییابد.
💢نوشتن عمیق
برای رشد مهارت نوشتن، نیازی به ارائهی تکالیف مفصل و حجیم نیست. دانشآموزان و دانشجویان برای تمرین نوشتن لزوما نباید با تکالیف مقالهای سنگین مواجه شوند بلکه کافی است بتوانند در مورد یک موضوع کاملا مشخص و خُرد، یک مطلب عمیق و خوب بنویسند. یک مقالهی خوب از بندهای کوچک ولی مفید و عمیق تشکیل شدهاست بنابراین پاراگرافنویسی از پایهایترین مهارتها برای خلق یک نوشتهی بلند خوب است.
دانشآموزان را تشویق کنید در مورد یک موضوع مشخص یک بند پنج خطی بنویسند.
به مرور این میزان را افزایش دهید اما این افزایش باید قدم به قدم باشد از یک پاراگراف شروع شده و نهایتا به پنچ پاراگراف ختم شود.....
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
⭕سفارش امام رضا(ع) برای ماه دی⭕
◀️امام رضا(ع) برای پیشگیری از زکام در فصل زمستان میفرمایند: هر کس میخواهد در همه زمستان از زکام ایمن بماند هر روز، سه لقمه عسل با موم آن بخورد.
◀️یکی از مواد غذایی مناسب برای این ماه گردو است. امام رضا (ع) فرمودند: خوردن گردو در تابستان سبب گرمی و حرارت جسم میشود و موجب پیدایش کورک و دمل و جوشهای چرکین در بدن میگردد اما مصرف آن در زمستان کلیهها را گرم نگه میدارد و سردی و برودت را از بدن دفع میکند
◀️گردو در تابستان سبب گرمی و حرارت جسم میشود و موجب پیدایش کورک
و دمل و جوشهای چرکین در بدن میگردد اما مصرف آن در زمستان کلیهها را گرم نگه میدارد و سردی و برودت را از بدن دفع میکند
◀️امام رضا (ع) همچنین در توصیهای دیگر میفرمایند: در فصل زمستان غفلتاً از اتاق گرم به هوای سرد و آزاد قدم نگذارید و برای رهایی از مشکلات سرماخوردگی در ماههای سرد فرمودند: گل نرگس ببویید، بوییدن این گل را به طور دائم انجام دهید تا از شرّ سرماخوردگی در امان بمانید. همچنین استشمام سیاه دانه آدمی را از سرماخوردگی ایمن میدارد.
◀️مطابق آموزههای امام رضا (ع) در فصل زمستان استحمام در هر بامداد خوب است و مصرف ماهی تازه و شیر و ورزش توصیه شده و برای رهایی از سردرد فرمودند: خوردن ماهی تازه را فراموش نکنید. هرکس از درد شقیقه و شکم درد میترسد نباید در زمستان و تابستان خوردن ماهی تازه را به تأخیر اندازد.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
روش های ابتکاری در آموزش جمله سازی🌳🌳
مقدمه :
در ابتدای دوره ی دبستان که هدف اصلی آن آموزش خواندن و نوشتن فآرسی پایه است،در کنار درس های فارسی(خواندن) و املا ، درسی به نام «جمله نویسی» وجود دارد. هدف از ارایه ی این درس ایجاد توانایی اولیه ی نوشتن فعال در دانش آموزان است. در جمله سازی است که دانش آموزان می نوانند نخستین تجربیات خلاقیت نوشتاری را کسب کنند ، با عنوان جمله های خبری ، پرسشی ، امری ، تعجبی آشنا شوند ، جایگاه انواع مقوله های صرفی مثل : گروه اسمی ، ضمایر و ... را در ساخت جمله بیاموزند و قواعد نحوی موجود در زبان فارسی را به طور غیر مستقیم تجربه کنند.
1️⃣روش کارتی :
در این روش که بیشتر به یک بازی پرهیجانی شباهت دارد ، دانش آموزان کلاس را به گروه های 5،6،7 و ... نفره تقسیم نموده و کارت ها یا تکه کاغذهایی که قبلاً روی آن ها جملاتی را نوشته ایم، به افراد گروه ها می دهیم تا با آن کارت های کلمات روی میز خودشان جمله ای را ساخته و برای نمایش دادن به کنار تخته ی رنگی بیایند.
حسن در کلاس دوم درس می خواند
2️⃣کلمه ی گمشده :
روی تخته ی رنگی جمله ای را می نویسیم. یکی از بچه ها را انتخاب می کنیم تا پای تخته بیاید و جمله را بخواند و سپس از کلاس خارج شود. بعد از خارج شدن دانش آموز از کلاس یک یا دو کلمه از جمله را پاک می کنیم. از دانش آموزی که بیرون رفته است،می خواهیم که به کلاس بیاید و با دیدن جمله ی ناقص بگوید که چه کلمه یا کلمه هایی پاک شده است. به او به تعداد کلمه هایی که درست گفته است، امتیاز می دهیم. سایر بچه ها هم باید هنگام ورود دانش آموز به کلاس و گفتن جمله او را تشویق نمایند.
3️⃣روش داستانی :
با استفاده از کتاب قصه، مجلات کودک،ضبط صوت و ... ، دانش آموزان داستانی را می شوند،که بعد از تمام شدن آن،از دانش آموزان می خواهیم که به کنار تخته ی کلاس آمده و داستان و یا قسمت هایی از آن را که بیشتر خوششان آمده است،از زبان خودشان به بچه های کلاس بازگو نمایند. لازم به ذکر است که تعریف خاطرات یا فیلم های تلویزیونی خنده دار توسط دانش آموزان می تواند در تقویت جمله سازی آنان نقش مؤثری داشته باشد.
4️⃣جمله سازی گروهی :
در این روش دانش آموزان در روی صندلی های خود می نشینند. به نخستین نفر از سمت راست یا چپ کلاس می گوییم که به دلخواه کلمه ای را بگوید و نفر دوم باید کلمه یا کلماتی را به آن بیفزاید تا جایی که جمله ی کاملی توسط چند دانش آموز ساخته شود. در انجام دادن این کار تلاش می کنیم که همه ی افراد کلاس در این جمله سازی بازی گونه شرکت نمایند.
مثال :
نفر اول نفر دوم نفر سوم نفر چهارم نفر پنجم
علی با نادر توپ بازی می کند.
بهتر است که یکی از اعضای گروه جمله ی گروه خود را در تخته ی رنگی بنویسد.
5️⃣ روش خورشیدی :
در این روش کلمه ای مثل کلاس را در روی تخته در وسط خورشید نوشته و از دانش آموزان می خواهیم در مورد کلاس هر چه به ذهنشان می رسد،در اطراف خورشید نوشته و با آن کلمات جمله سازی نمایند.
درس➖معلم➖کلاس➖صندلی
6️⃣جمله های خنده دار :
در این روش از دانش آموزان می خواهیم در پایان املای خود مثلاً برای کلمه ی خرس و ... جمله ی خنده داری بنویسند. در اوقات فراغت نیز می توانیم همین کار را با دادن چند کلمه ای در دفتر جمله سازی دانش آموزان انجام دهیم.
7️⃣جمله سازی تخیلی :
در این روش از چند نفر دانش آموز(5 تا 6 نفر) دعوت می کنیم که به کنار تخته ی کلاس بیایند. از نفر اول می خواهیم که به طور دلخواه جمله ای را بگوید و نفر بعدی با گفتن جمله ی دیگر این کار و بازی را ادامه دهد و نفر سوم همین طور. در آخر این بازی دانش آموزان یک داستان تخیلی خلق می کنند که برای آن ها خیلی لذت بخش است.
مثال :
▫️نفر اول : محمد صبح زود از خواب بیدار شد.
▫️نفر دوم : دست صورت خود را شست.
▫️نفر سوم :صبحانه اش راخورد. و ...
8️⃣نوشتن جملات زیبا و طولانی :
در این روش دانش آموزان قلم و کاغذ آماده می کنند و در مورد کلمات خواسته شده(تعداد اختیاری) جملات زیبا و طولانی می نویسند و بعد نمایشگاه جمله نویسی در کلاس تشکیل می گردد. از تک تک دانش آموزان می خواهیم که به کنار تخته ی کلاس آمده و جمله های خود را برای دوستانشان قرائت کنند. زیباترین جمله ها چند روز در نمایشگاه باقی می ماند.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98
🔖 انواع املای خلاق🔻🔻🔻🔻🔻
✅املای تصویری: تصاویری را به دانش آموزان می دهید تا نام تصویر را بنویسند. املای تصویری می تواند به صورت جمله هم باشد و یک یا دو کلمه ی جمله به صورت تصویر باشد.
✅ املای اینه ای: کلمات یا متنی را برعکس می نویسد و بچه ها با نگاه در آینه درست آن را می نویسند.
✅ املای بادکنکی: بادکنک هایی را به او میدهید از دانش آموزان می خواهید تا کلمات و جملات را روی بادکنک بنویسند.
✅ املای انگشتی: از دانش آموز می خواهید تا روی شن، ماست، کرم، سس و ... کلمات یا جملات را بنویسد.
✅ املای جادویی: کلماتی را با شمع یا پاستل سفید روی برگه ی سفیدی می نویسید و از دانش آموزان می خواهید با آبرنگ روی برگه را رنگ بزنند تا کلمات سفید ظاهر شوند. سپس آنها را بنویسند.
✅املای برفی: کلماتی را روی کاغذهای کوچک می نویسید و ان ها را گلوله می کنیدو از دانش آموز می خواهید تا گلوله ها را به هوا پرتاب کرده و بگیرد بعد از چند ثانیه گلوله ها را باز کرده و در دفتر خود بنویسد.
کانال مختاررحیمی راهبرآموزشی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
eitaa.com/Rahimi98