#اجساد_امامان
🤔#پرسش
❔آیا اگر قبور ائمه شکافته شود ، جنازه های آن بزرگواران سالم در #قبور قرار دارد و ما می توانیم آنان را ببینیم ❕❕
💠#پاسخ💠
👌از روایات استفاده می شود که اجساد امامان علیهم السلام بیشتر از سه روز ،در #قبورشان باقی نمی ماند و پس از آن به آسمان ها عروج داده می شود ، و محل قبور آنان از آنجایی که با ابدان شریف امامان تماس داشته است دارای #شرافت می شود و محل رفت و آمد فرشتگان می باشد و امامان بر آن مکان شرافت دارند و از احوالات #زائرین خود مطلع می شوند .
🔷امام #صادق فرمود:
«هیچ نبی و جانشین نبی ( امامان ) نیستند که جسد شریفشان بیشتر از #سه روز در قبر بماند .خداوند روح و استخوان و گوشت (و به طور کلی بدن آنها را) به آسمان بالا می برد .زائران تنها به زیارت جایگاه و مکانی می روند که آنان را در بر داشته است و اثار آنان در انجا قرار داشته است .اگر از راه دور به انان #سلام کنید سلام شما به انها می رسد و اگر به نزد قبورشان بروید و انان را مخاطب قرار دهید صدای شما را می شنوند»
📚#بحار_الانوار ج27 ص300
❕عبدالله بن #بکر می گوید از امام صادق علیه السلام سوال کردم که اگر قبر حسین علیه السلام را بشکافند آیا چیزی در #قبرش یافت می شود ؟
🔶امام فرمود ای پسر بکر چه سوال بزرگی می کنی ، حسین بن علی با پدر و مادر و برادرش در منزل پیامبر اکرم است و با او روزی می خورند و خوشحالند ، او در طرف راست #عرش چنگ زده و می گوید خدایا وعده ای که به من داده ای وفا کن ،او زائرین خود را تماشا می کند و اسم آن ها را و اسم پدرشان را و آنچه در بار و بنه خود دارند بهتر اطلاع دارند از اطلاعی که یکی از ایشان نسبت به فرزندش دارد ، او می بیند کسی را که بر مصیبتش گریه می کند و برایش #استغفار می کند ، و از پدر خود درخواست استغفار برایش می کند ...»
📚#کامل_الزیارات ص103
🔶شیخ #مفید می نویسد ؛
« احوال امامان بعد از مرگ این است که از زیر #خاک برده می شوند و ساکن بهشت می گردند و با همین بدن ها و ارواحشان در آنجا زنده هستند و از نعمت ها بهره می برند ...و از احوال #شیعیان و پیروان خود در دنیا پس از مرگ بوسیله اعلام خداوند اطلاع دارند و سخن و راز و نیاز زائر را در مشاهد خود می شنوند و راز و نیاز آنهایی را که در فاصله دور و مسافت #دوری قرار دارند نیز به آن ها می رسد و این عقیده تمام فقهای #امامیه است ...»
📚#اوائل_المقالات ص72
❕البته در همان مدت کوتاهی هم که در #قبور هستند ، به بدن شریفشان هیچ گونه آسیبی وارد نمی شود چنان که #پیامبر گرامی فرمود؛
« خداوند حرام کرده است گوشت ما را بر زمین که ذره ای از آن را بخورد»
📚#الفقیه ج1 ص191
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#روایی_تاریخی
#حمزه_سید_الشهداء
🤔#پرسش
❔مگر امام حسین سید و #سرور شهداء می باشد ❗️چگونه در برخی روایات حضرت #حمزه به عنوان سید الشهداء معرفی شده است ❕آیا این دو با یکدیگر تناقض ندارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که از جمله القاب حضرت حمزه علیه السلام « #سید_الشهداء » می باشد.
🔷#علی علیه السلام فرمود ؛
« از ما بنی هاشم هستند هفت نفری که خداوند مانند آنها را خلق نکرده است ؛ رسول الله آقای اول و آخر جهانیان و خاتم پیامبران ، وصی او ( علی ) سرور وصیان ، دو نوه او حسن و حسین ،و #سید_الشهداء_حمزه ، و جعفر و قائم »
📚#بحار_الانوار ج22 ص276
👌در روایت دیگری حبرئیل امین حضرت #حمزه را چنین معرفی کرد ؛
« این #حمزه بن عبدالمطلب سید الشهداء است »
📚#بحار_الانوار ج22 ص277
❕حضرت علی علیه السلام در شوری در برابر مهاجرین و انصار چنین #محاجه کردند ؛
« شما را به خدا قسم می دهم که به مانند عموی من حمزه ، شیر خدا و شیر پیامبر و #سید_الشهداء ، در میان شما کسی وجود دارد »
📚#الخصال ج2 ص555
👌امام #باقر علیه السلام نیز فرمود ؛
« بر عرش مکتوب است که #حمزه شیر خدا و شیر پیامبرش و سید الشهداء است »
📚#الکافی ج1 ص224
🗯از سوی دیگر خداوند در حدیث قدسی امام #حسین علیه السلام را به عنوان سید الشهداء معرفی می کند و می فرماید ؛
«او سید و سرور تمام شهداء از اولین تا آخرین آنها است و او سرور #جوانان بهشت می باشد »
📚#بحار_الانوار ج44 ص238
🗯میان این دو مطلب تنافی نیست .
🔶طبق بیان پیامبر گرامی ، حضرت #حمزه نسبت به شهیدان معمولی ، کسانی که پیامبر یا وصی پیامبر نیستند سید و #سرور است و شمول سرور و سید بودن او نسبت به انبیاء و امامان نمی باشد .
🔷در روایتی آمده است که پیامبر گرامی خطاب به حضرت #فاطمه سلام الله علیهما عرضه داشتند ؛
« شهید ما حمزه سید و سرور شهداء است . فاطمه سوال کرد آیا حمزه سرور شهدایی است که با شما شهید شده اند ( یا سرور تمام #شهداء است ؟) پیامبر پاسخ دادند او سرور و سید تمام شهداء از اولین تا آخرین آنها به غیر از #انبیاء و #اوصیاء است »
📚#بحار_الانوار ج22 ص280
📚#کمال_الدین یک جلدی ص153
🗯بنابراین حضرت حمزه نسبت به شهیدان معمولی سید و سرور است و امام حسین علیه السلام نسبت به تمام شهیدان اعم از شهیدان معمولی و غیر معمولی و برتر ، سید و سرور است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❓پرسش
❔ کانال نقد اسلام چنین می گوید :از دید علما و ائمه شیعه هر کسی که به امامت ائمه اعتقاد نداشته باشد مهدور الدم می باشد و می توان وی را کشت.این حکم حتی شامل مسلمانان نیز می شود.
❗️راوی می گوید از امام صادق در مورد کشتن ناصبی ( غیر شیعه) سوال کردم .فرمود:
« اگر توانستی او را به گونه ای غافلگیر کنی که دیوار را بر سرش خراب کنی و یا در آب طوری غرقش کنی که کسی تو را نبیند اینکار را انجام بده و مالش را نیز به تاراج ببر»
( وسائل الشیعه ج18 ص463- بحار الانوار ج27 ص331)
💠پاسخ💠
1⃣ناصبی به کسی گفته می شود که دشمنی با اهل بیت داشته و بغض آنها را به دل دارد و به هر مسلمانی ناصبی گفته نمیشود.
👌ناصبی از ماده « نصب» در اصل به معنای بر پا داشتن چیزی است و از آنجا که شخص عداوت و دشمنی خویش را آشکار می سازد در معنای دشمنی نیز به کار می رود و یکی از معانی « نصب» عداوت و دشمنی است
📚مفردات راغب ص807
👌لذا طریحی می نویسد:
« ناصبی و نواصب کسانی هستند که بغض علی ( و اهل بیت ) را داشته و با آنها دشمنی می کنند »
📚مجمع البحرین ج2 ص174
2⃣در روایات اهل بیت نیز آمده است که ناصبی کسی است که با آنان دشمنی کند.
👌امام صادق فرمود:
«ناصبی کسی است که دشمن ما اهل بیت باشد»
📚بحار الانوار ج27 ص226
👌در روایت دیگر آمده است که عبدالله بن سنان از امام صادق سوال کرد:
« کسی است که نصب و دشمنی او با شما آشکار است و ناصبی است آیا مومن می تواند با او ازدواج کند؟
❗️فرمود: خیر
📚الکافی ج5 ص349
👌پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس ناصب و دشمن علی باشد دشمنی خدا را کرده است»
📚امالی صدوق ص673
3⃣اهل سنت ناصبی و دشمن اهل بیت نیستند زیرا آنان محبت اهل بیت را به دل دارند و در کتبشان روایت کرده اند که پیامبر گرامی فرمود:
« اهل بیتم را به خاطر من دوست بدارید»
📚صحیح ترمذی ج2 ص308
🔶ونقل می کنند که فرمود:
«اساس اسلام حب من و اهل بیتم است»
📚کنزالعمال ج6 ص218
👌وفرمود:
« هر کس بر حب آل محمد بمیرد شهید و آمرزیده و تائب و با ایمان کامل مرده است»
📚تفسیر فخر رازی ج27 ص165
👌و در مورد بغض داشتن و دشمنی کردن با اهل بیت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس بغض و دشمنی اهل بیت را داشته باشد خداوند او را وارد آتش جهنم می کند»
📚مستدرک الصحیحین ج3 ص150
4⃣با توجه به این که اهل سنت محبت اهل بیت را دارند و شهادتین را بر زبان جاری می کنند شیعیان طبق روایاتشان آنان را مسلمان می دانند و جان و مالشان را محترم می شمارند.
📚بحار الانوار ج65 ص225 باب 24
5⃣اما ناصبی که بی جهت شمشیر بر اهل بیت کشیده است و به آنان حمله کرده و با آنان دشمنی می کند از اسلام خارج است و کافر و نجس محسوب می شود
📚وسائل الشیعه ج3 ص419 باب14
❗️و تا زمانی که در حال جنگ و دشمنی با اهل بیت باشند مال و جانشان به سبب دفاع از حریم اهل بیت احترامی ندارد تا شرشان کم شود.
📚وسائل الشیعه ج17 ص298 باب95
📚وسائل الشیعه ج28 ص215 باب27
6⃣البته کشتن ناصب تنها با اجازه و اذن امام یا نائب امام باید باشد و اگر بدون اذن امام ناصبی کشته شود دیه برای مومن به دلیل کشتن ناصبی ثابت است.
📚الکافی ج7 ص375و 376
📚رجال کشی ج2 ص632
👌وروایتی که مورد استناد شما قرار گرفت در مورد کشتن ناصبی است با اذن امام نه مطلق مسلمانان
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❗نقد وپاسخ
یک ﺳﺌﻮﺍﻝ ﺍﺯ ﺍﻣﺖ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭ ﺣﺴﯿﻦ
ﻣﮕﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﻭ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ﺣﺴﯿﻦ ﺍﻻﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ ﺑﻨﺎﻡ ﺑﻬﺸﺖ
ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺧﻮﺵ ﮔﺬﺭﻭﻧﯽ ﻭ ﻋﯿﺶ ﻭ ﻧﻮﺵ ﻫﺴﺖ .
ﻭ ﺑﺮﻋﮑﺲ ﻣﮕﺮ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﻭ ﯾﻘﯿﻦ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ﮐﻪ ﻗﺎﺗﻠﯿﻦ ﺣﺴﯿﻦ ﺩﺭ ﺟﻬﻨﻢ
ﻣﺸﻐﻮﻝ ﮐﺒﺎﺏ ﺷﺪﻥ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﮐﺸﯿﺪﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﮕﺮ ﺑﺎﻭﺭ ﻭ ﻭ ﯾﻘﯿﻦ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺣﺴﯿﻦ ﻭ
ﺧﺎﻧﺪﺍﻧﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﺭﻭ ﺍﺯ ﯾﺰﯾﺪ ﻭ ﺷﻤﺮﻭ ﺍﯾﻨﻬﺎ
ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ .
ﭘﺲ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻭ ﺯﺍﺭﯼ ﻭ ﺑﺮ ﺳﺮﻭ ﺳﯿﻨﻪ ﺯﺩﻥ ﻭ ﮐﺎﺭﻧﺎﻭﺍﻝ ﻋﺰﺍ ﺑﻪ
ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﻭ ﻣﺰﺍﺣﻢ ﺁﺳﺎﯾﺶ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﺪﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻪ ﻫﺴﺖ؟
ﺁﯾﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻋﺰﯾﺰﺵ ﺩﺭ ﺭﻓﺎﻩ ﻭ ﺁﺳﺎﯾﺶ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﻫﺴﺖ ﮔﺮﯾﻪ
ﻣﯿﮑﻨﻪ؟
ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﮔﺮﯾﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻣﻌﺮﮐﻪ
ﮔﯿﺮﯾﻬﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻭﻧﻖ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺁﺧﻮﻧﺪ ﻭ ﺭﻭﺿﻪ ﺧﻮﺍﻥ ﻫﺴﺖ ﻧﻪ
ﭼﯿﺰ ﺩﯾﮕﺮﯼ؟
ﯾﻌﻨﯽ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺪ ﺧﺸﮑﯿﺪﻩ ﮐﻪ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﯿﺪ ﻣﺤﺮﻡ ﺗﺠﺎﺭﺕ
ﺁﺧﻮﻧﺪ ﻭ ﻣﺪﺍﺡ ﻫﺴﺖ ؟
✅پاسخ:
"در این شکی نیست که امام حسین علیه السلام واصحابشان در جوار حق تعالی بهره مند از نعمت های مادی ومعنوی پرودگار هستند
📚بحار الانوار،ج44 ص297 باب 35
اما تعبیر به عیش ونوش وخوش گذارانی که گفته شد تعبیری است اشتباه که در مورد نعمت های بهشتی این تعبیرات معنا ندارد.
ودر این شکی نیست که قاتلین حسین علیه السلام مشمول شدیدترین عذابهای پرودگار هستند
📚بحار الانوار،ج44 ص299 باب 36
❗اما با این وجود چرا باز برای حسین واصحابش ناله وعزاداری می کنیم؟
به دلیل آن است که اهل بیت علیهم السلام به این امر دستور داده اند وما در گذشته مفصلا دراین مورد بحث کرده ایم
صدوق از امام رضا روایت می کند که فرمود:
"هرکس مصایب ما اهل بیت را یاد کند وگریه وعزاداری کند روز قیامت در درجه ما خواهد بود"
📚امالی،مجلس 17، رقم 4 وبحار ج44 ص278
امام صادق خطاب به فضیل فرمود:
"ایا مجالسی ترتیب می دهید واحادیث ومصایب مارا برای هم بازگو می کنید؟
فضیل گفت بله.
امام فرمود:من این مجالس را دوست دارم رحمت خداوند بر کسانی که امر مارا زنده کنند کسی که به اندازه بال مگسی برای مصایب ما گریه کند خداوند تمام گناهانش را می بخشد اگر چه به مقدار کف روی دریاها باشد"
📚قرب الاسناد،ص26
امام رضا فرمود:
"مصیبت حسین پلک چشم ما را زخم کرده واشک های مارا جاری کرده است پس برای مصایب حسین باید گریه کنان گریه کنند"
📚امالی صدوق،مجلس 27، رقم 2 ،بحار ج44 ص284
❗درمورد عزاداری روایات فراوانی است که می توانید به پیام های گذشته ما رجوع کنید
❗ایت الله العظمی مکارم دلیل اینکه اهل بیت چرا به عزاداری بر حسین علیه السلام دستور داده اند را درموارد زیر خلاصه می کند؛
1 سبب حفظ مکتب اهل بیت می شود
2 سبب بسیج توده ها ووحدت بین افراد جامعه میشود
3 سبب الگوگیری از اهل بیت وخود سازی وتربیت می شود
4 سبب تجلیل از مجاهدت های حسین وتعظیم شعائر می شود
❗جهت توضیح بیشتر به کتاب ایشان رجوع فرمائید
📚عاشورا،ریشه ها،انگیزها،رویدادها،پیامدها،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ص70
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#جنگ_امام_حسین_در_ماه_حرام
🤔#پرسش
❔مگر جنگیدن در ماه حرام ،حرمت ندارد پس چگونه امام حسین در ماه #محرم که از ماه های حرام است به جنگ یزید رفت و حکم حرمت این ماه را شکست ❕
💠#پاسخ💠
👌احترام ماه حرام در برابر کسانی است که آن را محترم بشمارند ، ولی در برابر کسانی که #احترام آن را زیر پا می گذارند رعایت آن لازم نیست و مسلمانان حق دارند با آنها وارد #پیکار شوند و این در واقع یک نوعی قصاص است .
❕#قرآن می فرماید ؛
« ماه حرام در برابر ماه حرام ( اگر دشمنان احترام آن را شکستند و در آن با شما جنگیدند شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید ) و تمام حرامها قابل قصاص است »
🔶بقره194
🔶مشرکان مکه می دانستند که جنگ در ماههای حرام از نظر اسلام #جایز نیست ، به همین دلیل در نظر داشتند مسلمانان را غافلگیر سازند و در ماههای حرام به آنها حمله ور شوند و احیانا گمانشان این بود که مسلمانان به #مقابله بر نمی خیزند ، آیه مورد بحث به این پندارها پایان می دهد و دستور می دهد که اگر آنها در ماه حرام دست به اسلحه بردند ، مسلمانان در مقابل آنها بایستند .
📚تفسیر نمونه ج2 ص31
👌امام حسین علیه السلام نیز برای جنگ به سوی #عراق نرفته بود ، بلکه بنا بر دعوت کوفیان رهسپار این مسیر شده بود که در سرزمین کربلا مورد محاصره و حمله سپاه یزید واقع شد و امام نیز چاره ای جز مقابله با آنان و #دفاع نداشت .
❕بنابراین این سپاه یزید بود که حرمت و احترام ماه حرام را نگه نداشت چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« محرم ماهی بود که در جاهلیت نیز احترام آن حفظ می شد و در آن جنگ نمی کردند اما این امت در این ماه خون های ما را ریختند و #حرمت ما را هتک کردند و زنان و فرزندان ما را به اسارت گرفتند...»
📚امالی صدوق ص128
👌ویا فرمود؛
« این امت حرمت ماه محرم را نگه نداشتند و همچنین حرمت پیامبرشان را نگه نداشتند و در این ماه #ذریه پیامبر را کشتند ...»
📚همان مدرک ص130
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❓آیا توسل به ضریح ساخته شده برای امام حسین که هنوز به کربلا نرسیده است معقول است ❕
✅پاسخ:
🔵از دید یک مسلمان پرودگار فیض و رحمت خود را از طریق اسباب مختلف جاری می سازد چنان که امام صادق فرمود:
« خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری گردد»
📚الکافی ج1 ص183
♦️یکی از این اسباب که خداوند فیض و رحمت خود را از آن طریق نصیب بندگان می کند تبرک کردن و استشفائ به آثار پیامبر گرامی و اهل بیتشان و سائر صلحا و صالحین می باشد که ریشه آن در قرآن و سنت پیامبر گرامی بوده است
❗️قرآن یاد می کند که حضرت یعقوب پیراهن متبرک شده به حضرت یوسف را بر چشمان خود گذاشت و بینایی خود را باز یافت
📓یوسف 93
❗️از بنی اسرائیل یاد می کند که همواره به تابوتی که اثار ال موسی و ال هارون در آن بوده تبرک جسته و تا مادامی که آن تابوت نزدشان بود در عزت و رفاه بودند و خداوند متعال نشانه پادشاهی طالوت برای انان را همراهی او با آن تابوت دانست
📓بقره 248
❗️علمای اهل سنت روایت کرده اند که پیامبر گرامی حجر الاسود را دست می کشید و می بوسید و به آن تبرک می کرد
📚صحیح بخاری ج2 ص162
📚سنن نسائی ج5 ص231
❗️و می آورند هر گاه پیامبر وضو می گرفت نزدیک بود مسلمانان بر سر بدست اوردن اب وضوی آن حضرت با هم بجنگند
📚صحیح بخاری ج3 ص195
🔵ابن حجر عالم برجسته اهل سنت می گوید:
« کودکان را نزد پیامبر می آوردند و آن حضرت به منظور تبرک انان دعا می کرد»
📚الاصابه ج1 ص7
❗️حال که مشروعیت تبرک و استشفائ به آثار اولیائ از دید یک مسلمان روشن شد در مورد عکس بالا می گوییم :
⁉️اشکال شد که چگونه شیعیان به ضریحی که هنوز به مرقد امام نرسیده و متبرک به وجود امام نشده است تبرک می جویند
♦️پاسخ می دهیم:
چنین نیست که برای متبرک شدن لازم باشد آن ضریح به قبر امام علیه السلام برسد بلکه همین که منتسب به امام و اختصاص به ایشان شده است برای متبرک شدن آن کافی است چرا که متبرک به نام امام شده است و قرآن ما را به این حقیقت رهنمون می سازد به این بیان:
🔵خداوند می فرماید:
« هرکس نشانه های دین خدا را تعظیم و تکریم کند این نشانه تقوای دل است»
📓حج 32
❗️از سوی دیگر خداوند در ایه 36 حج یاد اور می شود:
« برخی از زائران خانه خدا از منزل خود شتری را برای ذبح در کنار خانه خدا به همراه می اوردند و با انداختن قلاده ای بر گردن آن آن را برای ذبح در راه خدا اختصاص می دادند و از دیگر شتران جدا میساختند .
♦️از انجا که این شتر مختص به ذبح برای خدا شده بود ،خداوند دستور داد که آن شتر به دلیل این اختصاص جزو نشانه های دین خدا و شعائر الهی است و باید مورد احترام قرار گیرد مثلا دیگر نباید بر آن سوار شد و به موقع باید به آن آب و علف داد و ...
👌وقتی شتری به خاطر برگزیده شدن برای ذبح در کنار خانه خدا جزو شعائر می گردد و متناسب خود تعظیم و بزرگداشت لازم دارد چرا ضریحی که اختصاص به قبر مطهر امام شده است جزو شعائر الهی قرار نگیرد تا تعظیم و احترام آن لازم باشد
❗️از این بیان پاسخ از اشکال منتشر شده در تصویر پاسخ گفته می شود
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#امام_حسین_علم_غیب_ندانستن_نام_سرزمین_کربلا
🤔#پرسش
❔آیا راست است که امام حسین در هنگام ورود به #کربلا از نام آن محل اطلاع نداشت و از دیگران پرسید ❕مگر علم #غیب ندارد❕یا چرا با خودش #تجهیزات و آب زیادی نبرد مگر علم غیب نداشت که به آن ها نیازمند می شود ❕❕
💠#پاسخ💠
👌سید بن طاووس نقل می کند ؛
« امام حسین علیه السلام برخاست و سوار مرکبش شد و هر گاه اراده مسیری را می کرد یا با ممانعت سپاه ابن زیاد روبه رو می شد و یا دو شادوش او حرکت می کردند تا روز دوم محرم به کربلا رسیدند ، چون به آنجا رسید فرمود نام این #سرزمین چیست گفته شد کربلا ، فرمود فرود آیید که به خدا سوگند این جا محل فرود آمدن مرکب هایمان و ریخته شدن خون هایمان است ، به خدا سوگند این جا #قبر ما می شود و به خدا سوگند این جا خانواده ما اسیر می شوند ، اینها را جدم به من فرموده است»
📚الملهوف ص139
📚مثیر الاحزان ص49
📚بحار الانوار ج44 ص381
❔حال سوال این جاست که مگر امام حسین علیه السلام از آگاهی #غیبی بهره مند نبود پس چگونه از اسم سرزمین کربلا سوال کردند ❕
💠پاسخ #روشن است ، طبق ادله قطعی از آیات قرآن و سنت، امامان #بزرگوار ما دارای آگاهی غیبی بوده اند ؛
🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1643
👌 اما چنان که بارها گفته ایم باز هم می گوییم امامان گرامی ما #مطیع محض خداوند هستند .
🔷امام کاظم علیه السلام فرمود:
« خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند»
📚بحار الانوار ج5 ص114
👌اگر آنان مشکلات و #گرفتاری های خود را از طریق علم غیب حل کنند دیگر نمی توانند اسوه و الگوی جهانیان باشند.
❕اگر پیامبر تمام امورش را از طریق علم غیب و آگاهی های غیبی پیش می برد آیا می توانست به مردم درس صبر و بردباری و ایثار و از خود گذشتگی در راه حق را بیاموزد؟
❔ایا اگر امام حسین مشکل کربلا را با آگاهی #غیبی حل می کرد می توانست به مردم درس آزادگی و جهاد و بردباری را بدهد؟
👌چون امامان #الگوی مردم هستند خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب را جز در مواردی که اثبات امامتشان منوط به آن است نداده است اگر چه آنان آگاهی غیبی را دارند اما موظف به استفاده از آن نیستند.
🔷اهل بیت مطیع #محض خداوند بودند وقتی خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب نداده است آنان نیز از علم غیبشان استفاده نمی کردند.
🔷آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های #معمولی رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند
🔶پیامبر #گرامی فرمود:
«من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود»
📚الکافی ج7 ص414
📚معانی الاخبار ص279
👌در #روایتی آمده است:
« زمانی که امام علی ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند»
❗️یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓
👌امام پاسخ داد:
«اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261
🔶امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم #غیب نمی باشد
📚مفاهیم القرآن ،سبحانی ،ج3 ص455
👌امام #صادق فرمود:
«خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی»
📚وسائل الشیعه ج27 ص229
❕با این توضیحات دیگر جای این سوال مطرح نمی شود که چرا امام از علم غیبش استفاده نکرد تا آب و تجهیرات را با خود ببرد ، زیرا او اجازه استفاده از علم غیب را نداشته است .
❕در جریان مذکور نیز امام مطابق علم عادی خود رفتار کرده است و از نام و نشانی کربلا سوال کردند تا همگان را متوجه به #عظمت آن سرزمین و اتفاقات بزرگی که قرار است در آن بیفتد ، بکند چنان که در متن روایت مذکور این #نکات لحاظ شده است
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#دوران_حمل_در_قرآن
🤔#پرسش
❔من کتاب نقد قران رو از یکی از دوستان گرفتم حرفا الکی زیاد زده ولی یک شبهه داده #گیر کردم میشه شما توظیح بدین لطفا
❗️در آيه ي زير مجموع دوره بارداري و شيردهي 30 ماه ذكر شده
است:
(احقاف 15 ) ؛« و انسان را [نسبت] به پدر و مادرش به احسان سفارش كرديم مادرش با تحمل رنج به او باردار شد و با تحمل رنج او را به دنيا آورد وباربرداشتن و از شيرگرفتن او #سى ماه است.
❕در آيه ي زير دوره ي شيردهي را دوسال (24 ماه) در نظر گرفته
است.
(لقمان 14) « و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش كرديم مادرش به او باردارشد سستى بر روى سستى و از شير باز گرفتنش در #دو سال است كه
شكرگزار من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است
❕با كم كردن دوره ي شيردهي از 6 30( ماه = 30 - 24) دوره ي
بارداري 6 #ماه مي شود كه غلط است. عده اي از مفسران نيز متوجه اين
غلط شده اند و با سخنان غير معقولي در پي دفاع از آن برآمده اند.
💠#پاسخ💠
👌حد اقل دوران حمل #شش ماه و حد اکثر دوران حمل #نه ماه می باشد و آیات مذکور به حد اقل این دوران اشاره دارد .
❕علی علیه السلام فرمود ؛
« حد اقل دوران حمل شش ماه است و زن کمتر از این مدت دوران #حملش نمی باشد »
📚الکافی ج5 ص563
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« دوران حمل حسین علیه السلام #شش ماه بود »
📚امالی طوسی ج2 ص274
❕علمای اهل سنت روایت می کنند ؛
« زنى را آوردند پيش عمر بن خطاب كه #شش ماه زائيده بود پس مصمّم شد كه او را سنگسار كند. پس اين خبر بگوش على عليه السلام رسيد و فرمود: بر اين زن حدّى نيست. پس عمر كسى را فرستاد خدمت آنحضرت و سئوال كرد چرا رجم و سنگسار نشود پس فرمود:
👌خداوند تعالى فرمايد وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ « مادرها بايد فرزندانش انرا دو سال كامل شير دهد » و فرمود: «وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً» « و حمل (آبستنى) او و شيرخوارى او سى ماه است.»
پس شش ماه دوره آبستنى و دو سال هم دوران شيرخوارهگى پس اين #سى ماه ميشود پس عمر او را رها ساخت.
❕و یا در نقل دیگر آنها آمده است ؛
« به عمر رسانيدند زنى را كه شش ماه زائيده بود پس عمر خواست او را سنگسار كند پس خواهر او آمد نزد على بن ابيطالب عليه السلام و گفت كه عمر ميخواهد خواهر مرا سنگباران كند. شما را بخدا قسم ميدهم اگر براى او عذر و راهى ميدانيد مرا بآن خبر دهيد ، على عليه السلام فرمود:
بدرستيكه براى او #عذريست. پس آنزن الله اكبرى گفت كه عمر و كسانيكه پيش او بودند شنيدند پس راهى بسوى عمر شد و گفت كه گمان ميكند كه براى خواهر من عذريست پس عمر فرستاد نزد على عليه السلام كه عذر آنزن چيست، فرمود: خداوند ميفرمايد:
👌الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ مادرها بايد فرزندانشان را دو سال كامل شير دهند و گفت: و حمله و فصاله ثلاثون شهرا. و حمل و دوره شيرخوارهگى او سى ماه است و نيز گفت: و فصاله فى عامين و دوره شيرخوارهگى او در دو سال است و حمل در اينجا شش ماه است پس عمر او را رها كرد »
❕مدارك #داستان ياد شده:
📚سنن كبرى ج 7 ص 442، مختصر جامع العلم ص 150، الرّياض النضره ج 2 ص 194، ذخاير العقبى ص 82 تفسير الرازى ج 7 ص 484، اربعين الرازى 466، تفسير نيشابورى ج 3 در سوره احقاف، كفايه الكنجى ص 105 مناقب، خوارزمى ص 57، تذكره سبط بن جوزى ص 87، الدر المنثور ج 1 ص 288 و ج 6 ص 40 كه از جمعى از حافظين حديث نقل كرده، كنز العمّال ج 3 ص 96 نقل از پنج نفر از حفّاظ نموده و ج 3 ص 228 ( به نقل از الغدیر ج6 ص133)
❕در تفسیر #نمونه چنین آمده است ؛
« در اينجا اين سؤال مطرح مى شود كه در آيه 233 سوره بقره دوران شيرخوارگى دو سال كامل (24 ماه) ذكر شده، وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ:" مادران فرزندان خود را دو سال كامل شير مىدهند، آنها كه بخواهند دوران شير دادن را تكميل كنند".
❕در حالى كه مجموع" دوران حمل و شيرخوارگى" در آيه مورد بحث فقط سى ماه ذكر شده، مگر ممكن است دوران حمل #شش ماه باشد؟
👌فقهاء و مفسران با الهام از روايات اسلامى در پاسخ گفته اند آرى حد اقل دوران حمل 6 ماه و حد اكثر دوران مفيد رضاع 24 ماه است، حتى از جمعى از پزشكان پيشين همچون" جالينوس" و" ابن سينا" نقل شده كه گفته اند: خود با چشم شاهد چنين امرى بوده اند كه فرزندى بعد از #شش ماه به دنيا آمده است.
📚تفسیر نمونه ج21 ص327
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#منی_ماده_پست
🤔#پرسش
❔چرا قرآن می گوید #منی که انسان از او به وجود می آید آبی پست و بی ارزش است ❕
❓امروزه مشخص شده است که منی یکی از برترین پدیده های #حیاتی است. در هر قطره ی آن میلیونها اسپرم زنده ی در حال فعالیت همراه با همه ی مواد لازم مثل غذا و اب و مواد حفاظتی وجود دارند پس معلوم میشود منی ماده ای بی ارزش نیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌#خداوند می فرماید ؛
« ما نشانه های خود را در نظام آفرینش ، در سراسر جهان و در درون وجود خود انسان ها به آن ها نشان می دهیم تا بدانند که او بر حق است »
🔶#فصلت 53
👌بر این اساس ، خداوند یکی از نشانه های توحیدی خودش را ، خلقت انسان از #منی می داند و می فرماید ؛
« نسل ( انسان را ) از عصاره ای از آب ناچیز و بی قدر خلق کرد »
🔶#سجده 8
👌و می فرماید ؛
« آیا شما را از آبی #پست و ناچیز نیافریدیم »
🔶#مرسلات 20
👌این تعابیر اشاره به وضع ظاهری ماده « #منی » است به این بیان که خداوند می گوید ما چنان قدرت و توانایی داشته ایم که شما را از یک ماده ای که نزد خودتان بد بو و بی ارزش تلقی می شود و همگان از آن دوری می کنند #آفریدیم .
🔷ماده منی نزد شما ، مایعی پست تلقی می شود و همگان از آن دوری می کنید ، اما ما شما را از همین ماده پست و بی ارزش آفریدیم ،آیا باز هم جایی برای شک در قدرت و #توانایی ما باقی می ماند ❕
🔷در تفسیر #نمونه چنین آمده است ؛
« این آب که ظاهرا آبی است ، بی ارزش و بی مقدار از نظر ساختمان و سلولهای حیاتی شناور در آن و همچنین ترکیب مخصوص مایعی که سلولها در آن شناورند ، بسیار ظریف و فوق العاده دقیق و #پیچیده است و از نشانه های عظمت پرودگار و علم و قدرت او محسوب می شود و کلمه « #مهین » که به معنی ضعیف و حقیر و ناچیز است ، اشاره به وضع ظاهری آن می باشد و گرنه از اسرار آمیزترین #موجودات است »
📚#تفسیر_نمونه ج17 ص126
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❓پرسش
❔کانال نقد اسلام کلیپی منتشر کرده است و می گوید قرآن در سوره طارق دچار غلط علمی شده است و محل خروج منی را نمی داند:
« پس انسان باید بنگردکه از چه آفریده شده است .از آب جهنده ای خلق شده است که از بین ستون فقرات و استخوان های سینه بیرون میاید.»
طارق 5-6
اما امروزه مشخص است که منی در بیضه ها ساخته می شود و در کیسه ی منی ذخیره می شود و از مجرای ادرار خارج می شودو محل ساخت و مسیر خروج آن هیچ ربطی به ستون فقرات و سینه ندارد.
💠پاسخ💠
❗️با تفسیری که هم اکنون ما از آیات مورد نظر ارائه می دهیم روشن خواهد شد که به هیچ عنوان این اشکال بر قرآن وارد نمیشود.
🔶خداوند می فرماید:
«فلینظر الانسان مم خلق- خلق من مائ دافق- یخرج من بین الصلب و الترائب »
🔷طارق 5-7
«انسان باید نگاه کند که از چه چیزی آفریده شده است- از یک آب جهنده آفریده شده است- آبی که خارج می شود از میان پشت و سینه ها»
🔷صلب به معنای پشت و ستون فقرات است
📚کتاب العین ج7 ص127
🔷وترائب جمع تریبه بنابر مشهور علمای لغت به معنای استخوان های بالای سینه است
📚لسان العرب ج1 ص230
🔶حال توجه به نکات زیر لازم است؛
1⃣در آیات فوق تنها سخن از نطفه مرد در میان است زیرا تعبیر به « آب جهنده» درباره نطفه مرد صادق است نه زن و همان است که ضمیر در یخرج به آن باز می گردد و می گوید این آب جهنده از میان صلب و ترائب بیرون می آید.
2⃣قرآن به یکی از دو جزئ اصلی نطفه که همان نطفه مرد است و برای همه محسوس می باشد اشاره کرده است و در آیات دیگر قرآن نیز هنگامی که سخن از آفرینش انسان از نطفه به میان می آید بیشتر روی نطفه مرد که امری محسوس است تکیه شده است
🔷نجم46
🔷قیامت37
3⃣خداوند می گوید انسان از قطره ای خلق شده است که از میان استخوان های سینه و ستون فقرات خارج می شود در حالی که می دانیم نطفه از قسمت های پایین بدن و از مجاری ادرار خارج می شود حال باید توجه کرد؛
❗️در بین استخوان های سینه و ستون فقرات چهار دستگاه مهم وجود دارد؛
🔷1- ریه ها که دستگاه تنفسی انسان است و زیر استخوان های قفسه سینه قرار گرفته است.
🔷2- دومین دستگاه قلب انسان است که با کمی فاصله از ریه ها وظیفه پمپاژ خون و ارسال آن به تمام اعضا و جوارح را بر عهده دارد.
🔷3- معده که کمی پایین تر از استخوان های سینه تعبیه شده و مرکز تهیه مواد غذایی برای تغذیه اندام های متفاوت انسان است .
🔷4- و بالاخره کبد چهارمین دستگاهی است که بین استخوان های سینه و ستون فقرات قرار گرفته و کار آن تصفیه خون و مواد غذایی است .
👌ریه ها ، قلب ، معده ، و کبد چهار دستگاه مهمی هستند که در بین استخوان های سینه و ستون فقرات قرار گرفته اند .
❗️اگر این چهار دستگاه دست به دست هم ندهند ممکن نیست که نطفه به وجود آید هر چند به هنگام خارج شدن از عضو خاصی خارج می شود .
👌بنابراین با توجه به این که منشا ایجاد نطفه دستگاههای چهار گانه ای هستند که بین « صلب» و ترائب» قرار گرفته لذا خداوند می فرماید که نطفه از بین صلب و ترائب خارج می شود یعنی منشا ایحاد نطفه ما بین صلب و ترائب است و این مطلب صحیح و درستی است .
📚سوگند های قرآن، مکارم شیرازی،ص399
💠بنابراین منظور از صلب و ترائب قسمت پشت و پیش روی انسان است و آب نطفه مرد از میان این دو خارج و ایجاد میشود و این تفسیری است روشن و خالی از هر گونه پیچیدگی و هماهنگ با آنچه در کتب لغت در معنی این دو واژه آمده است.
📚تفسیر نمونه ج26 ص367
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#گریبان_چاک_زدن_بانوان_حرم
🤔#پرسش
❔آیا راست است که حضرت زینب در مصیبت امام حسین #گریبان چاک دادند ❕اگر راست است مگر پیامبر نفرمود که هر کس در مصیبتی گریبان چاک کند #جهنمی است ❕( مستدرک الوسائل جلد دوم ص455) پس حضرت زینب چرا اینطور کرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
🔶سید بن طاووس نقل می کند ؛
« چون حضرت زینب سر مبارک برادر را دید ، از اوج ناراحتی دست به #گریبان برد و آن را چاک داد »
📚اللهوف ص178
👌گریبان چاک دادن در مرگ پدر و برادر و همچنین مصائب اهل بیت و امام حسین علیهم السلام از موارد حرمت #استثناء شده است .
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« بانوان حرم حسینی در مصیبت حسین بن علی گریبان چاک داده و به صورت می زدند ، و بر مصیبتی چون مصیبت او باید گونه ها لطمه زده و گریبان ها #چاک گردد»
📚تهذیب الاحکام ج8 ص325
👌و فرمود ؛
« ( گریبان چاک زدن در مرگ نزدیکان بی اشکال است ) زیرا موسی بن عمران نیز در مرگ برادرش هارون #گریبان چاک داد »
📚وسائل الشیعه ج22 ص402
👌ابوهاشم جعفری می گوید ؛
« در تشییع جنازه امام هادی ، امام حسن عسکری در حالی که گریبان چاک زده بود ، بیرون آمد ، ابوعون به امام حسن عسکری در نامه ای اعتراض کرد ، امام علیه السلام پاسخ داد ای احمق تو چه می دانی این کار چیست ؟ موسی نیز در وفات هارون گریبان چاک داد»
📚کشف الغمه ج2 ص418
❕همینطور در روایات متعددی ، جزع و فزع و بی تابی کردن در #مصیبت حسین علیه السلام مستحب شمرده شده است که از مصادیق آن ، گریبان چاک زدن می باشد؛
🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2553
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#زیارت_ناحیه_مقدسه_شبهات
🤔#پرسش
❔برخی میگویند زیارت ناحیه مقدسه معتبر نیست زیرا اولا در کتب معتبر نقل نشده و ثانیا نامی از حضرت عباس در آن نیامده و ثالثا می گوید زنان حرم موهای خود را لخت کردند و رابعا می گوید درندگان جنازه های شهدای کربلا را خوردند و خامسا امام زمان می گوید من در مصیبت حسین خون گریه می کنم در حالی که خون گریه کردن ممکن نیست ❕پاسخ چیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌زیارت ناحیه مقدسه از ناحیه امام عصر علیه السلام در توصیف حادثه کربلا می باشد.آغاز این زیارت با سلام بر پیامبران و اولیاء دین و ائمه اطهار است و سپس با سلام بر امام حسین و اصحابش ادامه می یابد ، و پس از آن به بیان اوصاف امام حسین و توجه امام عصر به او و علت قیام امام حسین و توصیف کربلا و شرح شهادت و مصائب آن حضرت و عزادار شدن تمام عالم برای او می پردازد .
❕حال توجه به نکات زیر برای پاسخ به سوالات مطرح شده الزامی است؛
1⃣این زیارت را ابن مشهدی در کتاب المزار الکبیر خودش نقل می کند و در مقدمه کتاب یاد آور می شود که تنها زیارات معتبر را در کتابش نقل کرده است ؛
📚المزار الکبیر ، ص499
👌علامه مجلسی نیز زیارت مذکور را به نقل از شیخ مفید نقل می کند ؛
📚بحار الانوار ج98 ص317
🔰بنابراین زیارت مذکوره از جمله زیارات معتبر و با سند مورد استناد تلقی می شود .
2⃣اما این که چرا در این زیارت از حضرت عباس سخن به میان نیامده است ؛
👌پاسخ روشن است ، این زیارت بر محوریت امام حسین قرار داده شده است و تنها در برخی جاهای آن از برخی فرزندان امام حسین یاد می شود مانند دو تعبیر ، « سلام بر علی اکبر ، سلام بر شیر خوار خرد »
❕البته از دیگر یاران باوفای امام حسین از جمله حضرت عباس نیز با تعابیر کلی یاد شده است ؛
« سلام بر پیکرهای برهنه شده ، سلام بر خاندان نزدیک و خویشاوند ، سلام بر افتادگان در دشت ها ، سلام بر بیرون آورده شدگان از وطن ها ، سلام بر به خاک سپرده شدگان بدون کفن ، سلام بر سرهای بریده از بدن ...»
❕اما چون محور زیارت حول امام حسین علیه السلام است ، از سایرین به صورت جزئی تر بحثی به میان نیامده است .
3⃣ بخش دیگری که مورد اشکال قرار گرفته است این بخش است ؛
« هنگامی که زنان اسبت را خوار و پریشان و زین تو را بر آن واژگون دیدند ، از پرده بیرون آمدند ، موهایشان را پریشان کرده بودند « ناشرات الشعور »، و بر گونه های خود زدند ..»
👌تعبیر به پریشان کردن موها ، معنای لخت کردن آنها را در برابر نامحرم نمی دهد ، بلکه در میان زنان عرب رسم بوده است که در هنگام مصیبت ، موهای خود را باز و پریشان می کردند ، به گونه ای که گیسوان در زیر چادر بوده و حجاب در برابر نامحرمان رعایت می شده است.
❕در قدیم الایام آرایش موی زنان به بستن یا بافتن مو بود که در هنگام عزا و سوگواری به نشانه عزا موها را باز کرده و تا هنگامی که سوگوار بودند آن را نمی بستند ، و بر آن شانه نمی زدند ، بلکه مقنعه یا روسری خود را بر روی موهای خود می بستند نه آنکه با موهای باز و سرلخت جلوی نامحرمان آیند .
👌در روایتی دارد که وقتی شایعه کشته شدن پیامبر در جنگ احد منتشر شد ؛
« زنان انصار صورت های خود را خراشیده و موهای خود را پریشان کردند »
📚الکافی ج8 ص318
❕بنابراین روشن می شود که پریشان کردن مو در هنگام مصیبت در میان زنان عرب مرسوم بوده است .
#ادامه_پاسخ👇