#کنیزان_مادران_امامان
🤔#پرسش
❔این که مادران برخی امامان #کنیز بودند این واسه امامان بد نبود که مادرانشان کنیز هستند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌از دید اسلام ،ملاک برتری و شرافت تنها در تقوی و #فضایل اخلاقی خلاصه می شود نه در برده یا آزاد بودن چرا که می فرماید ؛
"گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوی ترین شما است "
🔰حجرات 13
👌و می فرماید ؛
"#کنیز با ایمان از زن آزاد بت پرست بهتر است "
🔰بقره 221
♻️بر این اساس مادران برخی امامان از کنیزان بودند اما کنیزانی که سر آمد زنان #عصر خود بودند .
❗️مادر امام کاظم علیه السلام حمیده از کنیزانی بود که امام صادق علیه السلام در #وصف او فرمود ؛
"حمیده تصفیه شده از هر دنس و چرکی مانند شمس طلا بود که پیوسته فرشتگان او را حراست و پاسبانی می نمودند تا رسید به من "
📚بحار الانوار ج48 ص6
👌شیخ عباس #قمی می نویسد ؛
" آنچه برای من از روایات ظاهر شده است آن است که حضرت حمیده چنان فقیه و عالم به احکام و مسایل بوده است که امام صادق زنان را در اخذ مسایل و احکام دین امر می فرمود که به او #رجوع کنند "
📚منتهی الامال ج3 ص1466
❕مادر امام رضا علیه السلام نیز نجمه یا تکتم نام داشت که در مورد او گفته شده است بهترین زنان بود در #عقل و دین و حیا .
📚عیون الاخبار ج1 ص24
👌مادر امام جواد نیز ام ولدی به نام #سبیکه نام داشت که افضل زنان زمان خود بود .
📚منتهی الامال ج3 ص1754
❕بنابراین به هیچ عنوان کنیز بودن مادر برخی امامان سبب نقص بر امامان نمی شود .
#پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#روایی
#فداء_در_نزد_شیعیان
🤔#پرسش
❔شیعه همان عقائد مسیحیت مانند عقیده به فداء و فدا شدن عیسی جهت آمرزش گناهان مسیحیان را دارند.در روایتی از امام کاظم در کتب شیعه آمده است که من با دادن جان خودم #شیعیان را حفظ کردم زمانی که خدا بر شیعیان غضب کرده بود ❕❕
💠#پاسخ💠
👌روایت مورد استناد ، روایتی است که شیخ کلینی در کافی نقل می کند که امام #کاظم علیه السلام فرمود ؛
« خدای عز و جل بر شیعه غضب کرد ، پس مرا مخیر ساخت که یا من و یا آنها فدا شویم ، به خدا قسم من با دادن جان خودم ایشان را #حفظ کردم »
📚#الکافی ج1 ص260
👌علامه #مجلسی در شرح روایت می نویسد ؛
🗯این غضب ممکن است به این جهت بود که شیعیان #تقیه را ترک کرده و امامت آن امام را آشکار کرده اند ، سپس هارون الرشید مردد ماند بین این که شیعیان و تابعان آن امام را بکشد یا این که آن امام را زندانی کرده و او را به شهادت برساند . پس امام برای شیعیان خود دعا کرده و #بلا را برای خود خواستند .
📚#مراه_العقول ج3 ص126
👌طبق این تفسیر ، این روایت ارتباطی با مساله #فداء در نزد مسیحیان ندارد .
❕البته روایت از حیث سند #مرسل و #ضعیف است و عبارت « #عن_بعض_اصحابنا » که در سند روایت آمده است نشان دهنده این نکته است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❓پرسش
❔شبهه دیگر کانال نقد اسلام پاسخ دهید:
«وقتی علم غیب امامان شیعه از کار می افتد و دست بی گناهی قطع می شود .»
❗️به روایت زیر توجه کنید:
« دو نفر نزد علی آمدند و بر علیه شخصی شهادت دادند که او سارق است .علی دست او را قطع کرد و سپس مرد دیگری آمد و آن دو گفتند اشتباه کردیم این سارق است .علی شهادتشان را نپذیرفت و آنها را به دیه شخص اول جریمه کرد( تهذیب الاحکام ج10 ص153- وسائل الشیعه ج18 ص243)
❓چرا علی از علم غیبش استفاده نکرد تا دست بی گناه قطع نشود❔
💠پاسخ💠
👌آنچه از روایات استفاده می شود آن است که پیامبر گرامی و امامان اهل بیت با علم غیبشان بین مردم حکمرانی و قضاوت نمی کردند بلکه خداوند آنان را موظف کرده بود تا بین آنان از طریق بینات و قسم خوردن حکم برانند.
🔶پیامبر گرامی فرمود:
«من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود»
📚الکافی ج7 ص414
📚معانی الاخبار ص279
👌در روایتی آمده است:
« زمانی که امام علی ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند»
❗️یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓
👌امام پاسخ داد:
«اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261
🔶امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم غیب نمی باشد
📚مفاهیم القرآن ،سبحانی ،ج3 ص455
👌امام صادق فرمود:
«خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی»
📚وسائل الشیعه ج27 ص229
👌فلسفه آن نیز روشن است .اگر قرار بود که انبیا و امامان بر طبق علم غیب خودشان حکم بکنند ،تحمل آن حکم بر مردم گران خواهد آمد و آنان آن حکم را قبول نمی کردند .شاهد بر این سخن این است؛
❗️ امام باقر فرمود: «حضرت داوود از خدای خویش درخواست کرد تا یک داوری از داوری های آخرت را به او نشان دهد. خداوند به او وحی کرد که: ای داوود، من احدی از خلقم را بر آنچه تو خواسته ای مطلع نساخته ام و شایسته نیست کسی جز من بدان داوری کند. حضرت باقر فرمود: با این حال، داوود مجددا از خداوند خواست تا یک داوری از داوری های قیامت را به او نشان دهد.
🔷حضرت فرمود: پس از آن جبرئیل نزد او آمد و گفت: خداوند دعای تو را مستجاب کرد و آنچه خواسته بودی به تو عنایت کرد. ای داوود، اولین دو نفری که فردا نزد تو می آیند داوری میانشان از داوری های قیامت است.
🔷امام فرمود: صبح گاهان داوود در مجلس قضاوت نشست. پیرمردی که جوانی را گرفته بود نزد داوود آمد. جوان شاخه ای انگور در دست داشت. پیرمرد به داوود گفت: ای پیامبر خدا، این جوان به باغستان من وارد شد و درخت انگورم را خراب کرد و بدون اجازه ام از آن خورد و این شاخه انگور را نیز بدون اذن من با خود برداشت .حضرت داوود به جوان گفت: تو چه می گویی؟ جوان اعتراف کرد که چنین کاری را کرده است.
👌خداوند عزوجل به داوود وحی کرد که:
«ای داوود، من اگر پرده از داوری های آخرت برایت برگیرم و تو بر پایه آن، میان پیرمرد و جوان داوری کنی نه دلت تاب آن را دارد و نه قوم تو بدان تن می دهند. ای داوود، در گذشته این پیرمرد به زور وارد باغ پدر این جوان شده او را کشته و باغش را غصب کرده و چهل هزار درهم از او گرفته و آن را در کنار باغ دفن کرده است. حال به این جوان شمشیر بده و به او دستور ده که گردن این پیرمرد را بزند. باغ را هم به او تحویل بده و به او دستور ده که فلان جا و فلان جا را بکند و مالش را بردارد.»
❗️حضرت فرمود:« داوود از این جریان وحشت کرد و دل نگران شد و یاران عالم خود را جمع کرد و بدان ها این خبر را باز گفت و داوری را بر پایه وحی الهی، انجام داد.»
📚الکافی ج7 ص421
👌در روایت دیگر آمده است:
« مردم بنی اسرائیل از این قضاوت داوود تعجب کردند و با یکدیگر سخن گفتند تا به گوش داوود رسید .لذا داوود از خداوند خواست که این تکلیف و داوری از طریق علم غیب را از او بردارد .خداوند نیز به او وحی کرد که با اتکا به دلائل و شواهد قضاوت کند»
📚الکافی ج7 ص414
🔶حضرت علی نیز در حکم مذکور طبق بینات حکم کردند و مامور به حکمرانی طبق علم غیب نبودند.بنابراین جریان مذکور با علم غیب حضرت منافاتی ندارد.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#مس_آلت
🤔#پرسش
❔لطفا به متن زیر از کانال ضد #دین پاسخ دهید ❗️
◾️ #امام_صادق : فرو كردن انگشت در #واژن در هنگام نماز، نماز را باطل نميكند.
بدون دادن هيچ توضيحى اصل روايت و ترجمه آنرا خدمتتان مينويسم.
#متن_عربى روايت از كتاب وسائل الشيعه:
محمد بن يعقوب ، عن محمد بن يحيى ، عن محمد بن أحمد ، عن أحمد بن الحسن بن علي ، عن عمرو بن سعيد ، عن مصدق بن صدقة ، عن عمار بن موسى ، عن أبي عبدالله عليهالسلام ، في المرأة تكون في الصلاة فتظن أنها قد حاضت ، قال : تدخل يدها ، فتمس الموضع ، فإن رأت شيئا انصرفت ، وإن لم تر شيئا أتمت صلاتها
#ترجمه:
#امام_صادق می گوید: درباره زنی که در نماز است و گمان می برد که حیض شده است. امام فرمود: دستش را داخل ببرد و موضع را لمس نماید، پس اگر چیزی دید ، نمازش را قطع کند و اگر چیزی ندید پس نمازش را تمام کند.
منبع:
وسائل الشيعة ط-آل البیت نویسنده : العلامة الشيخ حرّ العاملي جلد : ١ صفحه : ٢٧٠
فقط تجسم كنيد يك خانمى در حين نماز در مسجد با لباس و چادر نماز بخواهد انگشتش را وارد واژنش كند!!!..............
همانطور که خوانديد در نزد دانشمند ترين امام شيعه كه كل مذهبشان را برگرفته از تعليمات ايشان ميدانند، ميگويد فرو كردن دست در واژن، در زنان و در حين نماز نه وضو و نه نماز را باطل نميكند.
💠#پاسخ💠
👌به راستی انسان از شدت جهل و عداوت این مدعیان نقد تشیع تعجب می کند که چگونه با تحریف روایت می خواهند مطلبی را به مخاطبان خود القاء کند .
❕امام علیه السلام مبین احکام الهی است . یکی از احکام خداوند در مورد نماز و وضو آن است که اگر انسان پس از وضو گرفتن آلت خود را #مس کند وضوی او باطل نمی شود .
🔰امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« مس فرج وضو را باطل نمی کند »
📚التهذیب ج1 ص22
👌معاویه بن عمار از امام صادق علیه السلام سوال کرد در مورد مردی که در نماز واجبش دست به آلتش می زند ، آیا وضو و نمازش باطل می شود ❕
👌امام علیه السلام پاسخ داد مس آلت سبب بطلان وضو و در پی آن نماز نمی شود ( لا باس به )
📚الاستبصار ج1 ص88
❕بر این اساس عمار بن موسی از امام صادق علیه السلام سوال می کند در مورد زنی که در حال نماز خواندن است که گمان می کند حیض شده است تکلیفش چیست ؟ ( زیرا با ثبوت حیض شدن نمازش باطل است و ادامه دادن نماز جایز نیست و حرام است ).
👌امام علیه السلام برای این که زن گرفتار حرام نشود راهکاری ارائه می دهد، می فرماید اگر امکانش است و می تواند موضع را از زیر چادر لمس کند ، چنین بکند ، اگر خونی احساس کرد ، دیگر به نماز ادامه ندهد و اگر چیزی ندید نماز را ادامه دهد .
❔حال کجای این سخن امام #ایراد دارد که شما به آن اشکال می گیرید ❗️
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#مباهله_سند_حقانیت_اهل_بیت
🤔#پرسش
❔نزول آیه #مباهله در شان اهل بیت چگونه دلالت بر عظمت و مقام آن بزرگواران دارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« هرگاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده ( باز ) کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند بگو بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم ، شما نیز فرزندان خود را ، ما زنان خود را دعوت نماییم ، شما نیز زنان خود را و ما نفوس خود ( کسی که همچون جان ماست ) دعوت کتیم شما نیز از نفوس خود ، آنگاه مباهله ( و نفرین ) کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم »
🔶ال عمران 61
❕در روايات اسلامي که #مفسران و محدثان نقل کرده اند آمده است هنگامي که آيه فوق نازل شد، پيامبر به مسيحيان نجران پيشنهاد مباهله داد، بزرگان مسيحي از پيامبر يک روز مهلت خواستند، تا دراين باره با يکديگر مشورت کنند. اسقف اعظم به آنها گفت: نگاه کنيد اگر فردا محمد با فرزند و خانواده اش براي مباهله آمد از مباهله با او بپرهيزيد، و اگر #اصحاب و يارانش را همراه آورد و هياهو و سر و صدا به راه انداخت با او مباهله کنيد که ادعاي او بي پايه و اساس است.
👌فرداي آن روز، پيامبر در حالي آمد که دست علي عليه السلام را گرفته بود و حسن و حسين پيش روي او حرکت مي کردند، و فاطمه پشت سر او، مسيحيان و در پيشاپيش آنان، اسقف اعظم آنان بيرون آمدند هنگامي که پيامبر را با همراهان مشاهده کردند، اسقف آنان پرسيد: اينان کيانند؟ گفتند: اين يکي پسر عمو و داماد اوست، و اين دو دخترزاده هاي او هستند، و اين بانو، دختر اوست که از همه نزدش گرامي تر است. اسقف نگاهي کرد و گفت: من مردي را مي بينم که مصمم و باجرأت در مباهله است، و مي ترسم او راستگو باشد، و اگر راستگو باشد بلاي عظيمي بر ما وارد خواهد شد، سپس گفت: اي ابوالقاسم ما با تو مباهله نخواهيم کرد، بيا با هم صلح کنيم، و پس از آن، آنان حاضر شدند به شرايط ذمه تن در دهند.
📚تفسیر فخر رازی ج8 ص10
📚تفسیر قرطبی ج2 ص1346
📚روح البیان ج2 ص44
📚روح المعانی ج3 ص188
📚بحر المحیط ج2 ص472
🔰روایات #فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنت و منابع اهل بیت علیهم السلام آمده است که با صراحت می گوید: آیه مباهله درباره علی علیه السلام و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام نازل شده است از جلمه:
👌 در صحیح مسلم در کتاب فضائل الصحابه در باب فضائل علی بن ابیطالب علیه السلام از سعد بن ابی وقاص نقل شده که معاویه به سعد گفت: چرا ابوتراب علی را سب و دشنام نمی دهی؟ گفت: من سه سخن از پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله به یاد دارم که به خاطر آنها نمی توانم علی علیه السلام را دشنام دهم! و اگر یکی از آنها برای من باشد بهتر از تعداد زیادی اشتران سرخ مو است- این حیوان از گرانبهاترین سرمایه های عرب محسوب می شد- سپس داستان حدیث منزلت (در جنگ تبوک) و داستان پرچم دادن به دست علی علیه السلام در جنگ خیبر را ذکر می کند، و بعد می افزاید:
«هنگامی که آیه مباهله نازل شد؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را فرا خواند. سپس عرض داشت: خداوندا اینها اهل بیت من هستند». (و مصداق این آیه اند)
📚صحیح مسلم ج4 ص1871
👌 این حدیث را گروه دیگری از بزرگان اهل سنت نقل کرده اند مانند:
📚ترمذی در صحیح خود ج5 ص638
📚 احمد حنبل در مسند ج1 ص185
📚 بیهقی در السنن الکبری ج1 ص291
📚سیوطی در دُرُّالمنثور ذیل آیه 61 ال عمران
📚حاکم در مستدرک ج3 ص150
🔰وجه دلالت آیه شریفه بر #برتری اهل بیت علیهم السلام ؛
1⃣خداوند به پیامبر گرامی امر فرمود که در مباهله فرزندان و زنان و #نفس خود را طلب نماید ، همانطور که گذشت منظور از انفسنا شخص علی علیه السلام است .این که پیامبر گرامی علی را جان و نفس خود خطاب کرده آیا معنای #حقیقی آن مراد است یا تنزیل مقامی است ؟ بدون شک معنای حقیقی منظور نیست یعنی علی پیامبر نیست بلکه منظور این است که علی در فضائل و کمالات و مقامات مانند پیامبر است .
👌پیامبر گرامی افضل از نوع بشر می باشد ، علی علیه السلام نیز که تمام کمالات پیامبر را داراست نیز افضل از تمام بشر و #انبیاء می باشد و شایسته تر از همگان به خلافت و ولایت می باشد .
2⃣هدف از #مباهله ، دعا و پیروزی حق و غلبه بر دشمن و اثبات قرب الهی می باشد ، پیامبر گرامی برای این غرض اهل بیت خود را با خود همراه کرد و این نشان دهنده قرب و منزلت و بلندی مقام آنان در نزد حق تعالی می باشد به گونه ای که هیچ کس از افراد امت این مقام را ندارند و الا پیامبر باید آنان را با خود #همراه می ساخت .
❕از اینجا روشن می شود که اصحاب مباهله نزدیکترین و دوست ترین دوستان خدا هستند و هیچ کس حق تقدم
و امیری بر آنان را ندارد .
📚حدیقه الشیعه ج1 ص68
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#علی_نفس_پیامبر
🤔#پرسش
❔اهل سنت می گویند منظور از #انفسنا در آیه مباهله علی نیست بلکه خود پیامبر است یعنی پیامبر گفته است ما خودمان را برای #مباهله می خوانیم شما هم خودتان را برای مباهله بخوانید ❕❕
💠#پاسخ💠
👌بی شک این سخن خلاف روایات #صریحی است که می گوید منظور از انفسنا علی علیه السلام است .
❕از سوی دیگر اگر منظور از #انفسنا ، خود پیامبر باشد ، دعوت کردن از خویشتن معنا ندارد و مفهومی ندارد که خداوند به پیامبر امر کند که از خودت برای مباهله دعوت کن ، زیرا دعوت کننده باید غیر از دعوت شده باشد .
👌بنابراین راهی باقی نمی ماند جز اینکه بگوییم منظور تنها علی علیه السلام است .
❕در مناظره ای که مامون عباسی با امام #رضا علیه السلام ترتیب دارد ، مامون از امام علیه السلام پرسید بزرگترین فضیلت امیر مومنان علی که قرآن بر آن دلالت دارد چیست ❕❕
👌امام رضا علیه السلام فرمود آیه #مباهله که پیامبر حسن و حسین و فاطمه و علی را با خود برای مباهله برد ، حسن و حسین مصداق ابناءنا بودند و زهرا مصداق نساءنا و علی مصداق #انفسنا ، پس علی علیه السلام به حکم آیه مصداق انفسنا می باشد و او نفس پیامبر به حکم خداوند است.
🔶از سوی دیگر ثابت است که پیامبر اسلام افضل از تمام خلق خدا است ، لذا نفس پیامبر اسلام هم افضل از #همگان است .
👌مامون گفت مراد از انفسنا خود پیامبر است و امیر مومنان را شامل نمی شود .
❕امام رضا علیه السلام فرمود آنچه گفتی #صحیح نیست زیرا دعوت کننده باید غیر از دعوت شده باشد چنان که امر کننده ، آمر محسوب می شود نسبت به دیگری و معنا ندارد که انسان خودش را دعوت کند و بخواند و از آنجایی که پیامبر غیر امیر مومنان را برای مباهله حاضر نساخت ، روشن می شود که علی نفس پیامبر است که خداوند به عنوان دعوت از انفسنا از آن یاد کرده است.
🔶مامون از استدلال امام قانع شد و گفت با این جواب اشکال و سوال من مرتفع می شود .
📚بحار الانوار ج10 ص351
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#فلسفه_مباهله_در_اسلام
🤔#پرسش
❔آیا راست است که در اسلام حکمی به نام مباهله و نفرین کردن دشمنان دینی داریم ❗️کانال های ضد دین می گویند اسلام به جای آنکه مخالفان خودش را با عقل و منطق مجاب کند آنان را دعوت به #نفرین و مباهله می کنند آیا این عقلانیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌«مُباهَله» در اصل از مادّه «بَهْل» (بر وزن اهل) به معناى رها كردن و قيد و بند را از چيزى برداشتن است، و به همين جهت هنگامى كه حيوانى را به حال خود واگذارند، و پستان آن را در كيسه قرار ندهند، تا نوزادش بتواند به آزادى شير بنوشد، به آن «باهِل» مى گويند، و «ابْتِهال» در دعا به معناى تضرع و واگذارى كار به خدا است. و اگر آن را گاهى به معناى #هلاكت و لعن و دورى از خدا گرفته اند نيز به خاطر اين است كه رها كردن و واگذار كردن بنده به حال خود اين نتائج را به دنبال مى آورد، اين بود معناى «مباهله» از نظر ريشه لغت.
💠و از نظر مفهوم متداول ، به معناى نفرين كردن دو نفر به يكديگر است، بدين ترتيب، افرادى كه با هم گفتگو درباره يك مسأله مهم مذهبى دارند در يك جا جمع شوند و به درگاه خدا #تضرع كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند.
📚لغات در تفسیر نمونه ص 497
❕مباهله به عنوان آخرین حربه برای غلبه بر خصم بعد از اثر نکردن منطق و استدلال است ، که به عنوان #سندی الهی بر حقانیت طریق و مسلکی اعتقادی ایراد می شود . بر خلاف آنچه در پرسش آمد ، مباهله بر خلاف عقل و منطق نیست بلکه کاملا موافق و مطابق عقل و منطق است ، زیرا دو طرف حق و باطل پس از آن که از طریق مذاکرات #علمی به نتیجه ای نرسیدند و طرف باطل با لجاجت از پذیرفتن حق امتناع کرد ، اقدام به مباهله می کنند و طرف حق با اقدام به مباهله این نکته را بیان می کند که آیین من مطابق با واقعیت و حقیقت است که می توانم بر این سخن معجزه ای #الهی هم ارائه کنم تا شکی در آن باقی نماند ، مباهله همان نقش معجزه را برای اثبات حقانیت دعوت حق #ایفا می کند .
❕جریان مباهله کردن پیامبر گرامی اسلام با #مسیحیان نجران مشهور و معروف است ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7243
👌بنابراین مباهله در برابر مخالفان يك حكم عمومی است که افراد با ايمان كه از تقوا و خدا پرستى كامل برخوردارند به هنگامى كه #استدلالات آنها در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جايى نرسد از آنها دعوت به مباهله می كنند.
❕از امام #صادق علیه السلام نقل شده كه فرمود ؛
« اگر سخنان حق شما را مخالفان نپذيرفتند آنها را به مباهله دعوت كنيد ،
راوى مى گويد سؤال كردم چگونه مباهله كنم؟ فرمود ؛ خود را سه روز اصلاح اخلاقى كن و گمان مى كنم كه فرمود روزه بگير و غسل كن، و با كسى كه مى خواهى مباهله كنى به صحرا برو، سپس انگشتان دست راستت را در انگشتان راست او بيفكن و از خودت آغاز كن و بگو خداوندا! تو پروردگار آسمانهاى هفتگانه و زمينهاى هفتگانه اى و آگاه از اسرار نهان هستى، و رحمان و رحيمى، اگر مخالف من حقى را انكار كرده و ادعاى #باطلى دارد بلائى از آسمان بر او بفرست، و او را به عذاب دردناكى مبتلا ساز ، و بعد بار ديگر اين دعا را تكرار كن و بگو: اگر اين شخص حق را انكار كرده و ادعاى باطلى مى كند بلائى از آسمان بر او بفرست و او را به عذابى مبتلا كن ، سپس فرمود ، چيزى نخواهد گذشت كه نتيجه اين دعا آشكار خواهد شد، به خدا سوگند كه هرگز #نيافتم كسى را كه حاضر باشد اين چنين با من مباهله كند »
📚الکافی ج 2 ص 513_ وسائل الشیعه ج 7 ص 134
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#علت_تحریم_متعه
🤔#پرسش
❔چرا عمر ازدواج موقت را ممنوع کرد ❗️آیا راست است که امام علی با خواهر عمر #متعه کرده بود ، عمر از این جریان ناراحت شد و ازدواج موقت را ممنوع کرد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که ازدواج موقت در صدر اسلام و در زمان پیامبر گرامی مشروع و حلال بود اما پس از آن #عمر خلیفه دوم ، از این ازدواج جلوگیری کرد ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5903
❔این که چرا عمر ازدواج موقت را ممنوع کرد ، در روایات به آن اشاراتی شده است .
❕#سیوطی از عروه بن زبیر روایت می کند ؛
« خوله دختر حكيم وارد بر عمر بن خطاب شد، و گفت ربيعه پسر اميه زنى را متعه كرده، و آن زن از وى باردار شده، عمر از جاى خود حركت كرد و از شدت ناراحتى رداى خود را به زمين كشيد، در حالى كه مى گفت: اين همان متعه است، و تو اگر زودتر به من خبر داده بودى او را #سنگسار مى كردم»
📚الدر المنثور ج2 ص141
❕در کتاب الاصابه از ابن الکلبی نقل شده است که گوید «سلمة بن امية بن خلف جمحى، سلمى كنيز آزاد شده حكيم بن امية بن اوقص اسلمى را متعه كرد، و سلمى برايش فرزندى آورد، ولى او #منكر فرزند خود شد جريان به گوش عمر رسيد، و او از عمل متعه نهى كرد»
📚الاصابه ج2 ص63
👌در نقل دیگری از عمر آمده است ؛
« من از ازدواج موقت نهی می کنم تا نكاح از #زنا مشخص شود »
📚کنزالعمال ج16 ص522
👌در #کتاب شیعه پاسخ می گوید چنین آمده است ؛
« در مورد متعه و ازدواج موقّت، به پندار بعضى تصوّر عمر بر اين بود كه اگر عقد موقّت جايز شود، شناختن نكاح از زنا مشكل مى شود، چرا كه هر مردى را با زنى ديديم، ممكن است ادّعا كنند كه ما ازدواج موقّت داريم و زنا گسترش پيدا مى کند ، اين پندار بسیار سست است چرا كه به عكس، ممنوع كردن عقد متعه موجب گسترش زنا و بى عفّتى است، زيرا بسيارند جوانانى كه قادر بر ازدواج دائم نيستند يا كسانى كه از همسران خود دورند و بر سر دوراهى ازدواج موقّت و زنا قرار دارند. #بديهى است جلوگيرى از ازدواج موقّتى كه با برنامه ريزى صحيحى انجام مى شود، آنها را در وادى پرگناه و آلوده زنا و بى عفّتى مى افكند.
👌و به همين جهت در حديث معروفى از على عليه السلام نقل شده است كه «اگر عمر از متعه نهى نكرده بود، هيچ فردى جز بى بند و باران آلوده زنا نمى شد» ( تفسیر فخر رازی ج10 ص50)
📚شیعه پاسخ می گوید ، مکارم شیرازی ص132
❕اما این که گفته می شود علت تحریم متعه توسط عمر ، ازدواج موقت علی علیه السلام با ،#خواهر عمر بوده است کاملا ضعیف است و اصلا روایت و نقل مورد استنادی ندارد ، تنها از کتاب انوار النعمانیه نقل شده است ؛
«در خصوص علت تحريم متعه توسط عمر حكايت شده، كه وي شبي حضرت علي را به منزل خودش فرا خواند، پاسي از شب گذشت و عمر تقاضا كرد كه حضرت علي نزد وي بخوابد. صبح زود عمر از اتاقش خارج شد و به صورت اعتراض به حضرت علي گفت: شما معتقد بوديد كه مرد نبايد شب را به تنهايي بدون زن بگذراند و شما ديشب، شب را به تنهايي سپري كرديد حضرت علي گفت: شما از كجا خبر داريد كه من ديشب تنها بوده ام؟ من ديشب خواهرت را متعه نمودم و او نزد من بوده است.عمر اين قضيه را در قلبش مخفي نگه داشت و وقتي قدرت بر تحريم متعه يافت آن را تحريم نمود»
📚الانوار النعمانیه ، جزایری ، ج2 ص320
👌این نقل هیچ گونه #سندی ندارد و با تعبیر حکایت شده است ، بیان گردیده که معلوم نیست چه کسی این داستان را حکایت کرده است ، بنابراین قابل اعتماد نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#فتوحات_خلفا
🤔#پرسش
❔یکی از کانال های ضد دین این سوال را مطرح کرده است که مسلمین یک روایت بیاورند که امام علی و اولادش با تجاوز عمر و سپاه اسلام و #فتوحات مخالفت کرده و آن را تقبیح کرده باشند ❕لطفا پاسخ دهید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌این که خلفای ثلاثه ،مورد غضب اهل بیت و علی علیه السلام بوده اند و اهل بیت آنها را به عنوان کسانی که ایمان #قطعی به خداوند نداشتند و حق آنان را غصب کرده و مصداق راهنمایان گمراه و گمراه کننده بوده اند به گونه ای که در روز قیامت شدید ترین عذابها در انتظار آنها است ، معرفی کرده اند ، مطلبی ثابت و قطعی است که علامه بزرگوار #مجلسی حدود 200 روایت از اهل بیت در این موضوع تحت این باب نقل می کند ؛
« باب #کفر الثلاثه و #نفاقهم و فضائح اعمالهم و قبائح آثارهم و فضل التبری منهم و #لعنهم »
📚 بحار الانوار ج30 ص145 باب 20
❕بر این اساس طبیعی است که موضع اهل بیت در باره فتوحات خلفا که انسان را یاد کشتارهای چنگیز و #مغولان و ...می اندازد موضعی منفی است به گونه ای که شیعه و سنی اتفاق دارند که علی علیه السلام در این فتوحات شرکت نکردند با این که در زمان پیامبر گرامی در اکثر نبردها حضور داشت .
❕با توجه به آنچه بیان شد این روایت از امیر مومنان به خوبی بیان کننده موضع ایشان در قبال فتوحات است که فرمود ؛
« مسلمان نباید در رکاب کسی که به حکم خدا ایمان ندارد و دستور خداوند را درباره #غنائم رعایت نمی کند جهاد کند ، اگر در چنین جهادی شرکت کند ، دشمن ما را در غصب حقوق ما و ریختن خون ما یاری داده و مرگ او مرگ دوران جاهلیت است »
📚علل الشرایع ج2 ص464
📚الخصال ج2 ص625
📚تحف العقول ص114
🔶در نقل دیگری خطاب به #کمیل بن زیاد فرمود ؛
« ای کمیل جهاد تنها در صورت حضور امام عادل جایز است ( و جهاد با امام #گمراه حرام است )»
📚مستدرک الوسائل ج11 ص33
👌در نقل دیگری امام رضا علیه السلام فرمودند ؛
« جهاد لازم و واجب است تنها در صورت حضور امام #عادل »
📚وسائل الشیعه ج15 ص49
🔶در حدیث #قدسی آمده است که خداوند به پیامبر گرامی عرضه داشت ؛
« جهاد مسلمین تنها به اذن تو یا امامان از فرزندان تو است که دارای درجات و #حسنات است »
📚مستدرک الوسائل ج11 ص33
👌در نقل دیگری آمده است که بشیر به امام صادق علیه السلام عرضه داشت ؛
« در خواب دیدم که جهاد بدون اجازه امام واجب الاطاعه حرام است مانند گوشت میته و خون و گوشت خوک و تو به من گفتی بله چنین است .
👌امام صادق علیه السلام فرمود بله مطلب همان گونه است که تو در خواب دیده ای »
📚الکافی ج5 ص27
📚التهذیب ج6 ص134
👌این روایات صراحتا فتوحات زمان خلفا را چون تحت نظر امامان جائر و ظالم صورت گرفته و بدون اجازه امام معصوم و عادل بوده است ، فتوحاتی ظالمانه قلمداد می کند به گونه ای که کشتگان چنین فتوحاتی نیز شهید محسوب نمی شوند .
❕جهت آگاهی بیشتر به دو نمایه زیر مراجعه فرمایید ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3773
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3347
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#خرید_زنان
🤔#پرسش
❔لطفا درباره این روایت توضیح دهید ❗️
⚡️امام باقر در پاسخ به سوالی می گوید که عروس را هنگام خواستگاری باید دید زیرا که داماد با بهای #گرانی زن را می خرد
📕ترجمه فروع کافی ج6ص195
💠#پاسخ💠
👌در روایاتی که در گذشته مفصلا حول آن بحث کرده ایم وارد شده است که انسان می تواند در جلسه #خواستگاری به بدن زنی که می خواهد با او ازدواج کند و قصد جدی در کار است و مانعی نیز برای ازدواج وجود ندارد با رعایت شرایطی #نگاه کند ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6371
❕در روایات دیگری برای این جواز #تعلیل آورده شده است که از آنجایی که فرد خواستگار مشتری زن است و گویی قصد خرید او را دارد ، طبیعتا نگاه کردن به او جهت #شناخت بیشتر بی اشکال است .
🔸عبداللَّه بن سِنان مى گويد ؛
«از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم وقتى شخص اراده دارد با زنى ازدواج كند آيا جايز است به موى او نگاه كند؟ فرمود: آرى، زيرا به #گرانبهاترين قيمت خريدار اوست و او را می خرد »
📚التهذیب ج 7 ص 435
👌این مضمون در روایات دیگری نیز وارد شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 87 باب 36
❕مراد از گرانترین قیمت #پرداختی جهت خرید ، مهریه نیست زیرا ارزش پولی مهریه گرانترین قیمت محسوب نمی شود خصوصا با توجه به آنکه تاکید شده است که مهریه باید کم و #ناچیز باشد و از قرار دادن مهریه زیاد نهی شده است .
🔹 در نقلی آمده است ؛
« از برکت زن آن است که مهریه اش #کم باشد و از شومی زن آن است که مهریه اش زیاد باشد »
📚الفقیه ج 3 ص 387
❕تعبیر به خرید و فروش در روایات فوق تعبیری مجازی است به این که انسان با ازدواج کردن تمام زندگی و دارایی و عمر و وقت خود را صرف همسر و زندگی او می کند و #گویی تمام زندگی خود را می دهد تا همسرش را به دست آورد و نزد خود تا آخر عمر نگه دارد ، وقتی انسان چنین بهای مهمی پرداخت می کند ، حقش است که نسبت به #همسر آینده اش شناخت لازم را بدست آورد ، لذا در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« نگاه کردن به زنی که قصد ازدواج با او است بی اشکال است ، زیرا اگر جز این باشد چرا انسان مال ( و زندگیش ) را در اختیار همسرش قرار می دهد »
📚الکافی ج 5 ص 365
🔹متفکر شهید ، #مطهری می آورد ؛
« روایات ( فوق ) به آن معناست که آنچه انسان در زندگى زناشويى مايه مى گذارد از هر چيز گرانبهاتر است. واضح است كه مراد مهريّه نيست، زيرا ارزش پولى مهريّه گرانبهاترين #قيمت نيست؛ بلكه مقصود اين است كه مى خواهد با او زندگى كند و عمر خويش را با او بسر برد »
📚مجموعه آثار ج 19 ص 534
👌فقیه ارجمند #مکارم شیرازی می آورد ؛
« اين احاديث تعبير به خريدار و مشترى كرده بود ولى بايد توجّه كرد كه تعبير به خريدار معنايش اين نيست كه زنان خريد و فروش مى شوند چون نمى توان آنها را از خودشان خريد و اگر خريد و فروش باشد چرا بعد از طلاق مهريّه مى گيرند در حالى كه معامله فسخ شده است. اينها دليل است كه كلمه خريدار و فروشنده كنايه و مجاز است و معنى آن، اين است كه به خاطر كمالات معنوى و انسانى ، بهاى مهمّى جهت ( ازدواج و ادامه زندگی که عمر و سرمایه زندگیش است ) مى پردازند »
📚کتاب النکاح ج 1 ص 70
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
سوال
ایا امام حسن و امام حسین در فتوحات شرکت کردند؟
✅پاسخ
ما در گذشته در مورد فتوحات نظر خود را داده ایم که این فتوحات مورد تایید امامان نبوده است و به برخی از جنایاتی که در این فتوحات صورت گرفته اشاره داشته ایم و اورده ایم که انان تنها ایران را فتح کردند و ایرانیان سالها بعد با تحقیقات دانشمندان خودشان اسلام پذیرفتند واین امر حدود قرن سوم یعنی حدود 300 سال پس از فتح ایران صورت گرفت واوردیم اسلام نخستین بار در زمان پیامبر گرامی توسط حضرت امیر به ایران راه یافت
📚خدمات متقابل اسلام و ایران ،شهید مطهری
♦️و بر خلاف برخی به هیچ عنوان خود را ملزم نمی دانیم که از فتوحات دفاع کنیم .جهت دیدن کاملتر پاسخ کلید واژه « دلیران » را در کانال سرچ کنید
❗️حال می گوییم:
ایا می توان پذیرفت امام حسن و امام حسین در فتوحاتی شرکت کرده باشند که انسان را به یاد جنگ های چنگیز،تیمور مغول و تاتار در قرون متمادی می اندازد و نظاره گر اعمال غیر انسانی برخی فرماندهان به ظاهر مسلمان باشند که بسیاری از انان مایه ننگ اسلام و مسلمانان گردیدند ؟
♦️پاسخ روشن است این دو بزرگوار برای عدم شرکت خود در فتوحات همان دلایل پدر بزرگوار خویش را داشتند
🔵اما در رابطه با گزارش برخی منابع تاریخی اهل سنت در باره حضور ان دو بزرگوار در فتوحات باید گفت:
1⃣طبیعی است که تاریخ سازان متعصب طرفدار مکتب سقیفه برای توجیه غصب خلافت و فتوحات خلفای خود به هر بهانه ای از جمله گزارش هایی که هویت و اعتبار انها بررسی خواهد شد متوسل گردند
2⃣گزارش بلاذری در فتوح البدان ج1 ص330 گذشته از انکه سلسله سند ندارد از شرکت حسنین با تعبیر « چنان که گفته میشود» خبر داده که ضعف و عدم اعتماد به چنین خبری روشن است
3⃣در گزارش طبری در ج2 ص607 « حنش بن مالک » مجهول است و علی بن مجاهد کذاب ( تهذیب التهذیب،ج7 ص330) بوده است
4⃣گزارش ابونعیم در اخبار اصفهان ج1 ص112 نیز همان گزارش طبری است و روایت دیگری نیز می اورد که مرسل است
5⃣روایت ابن خلدون نیز در معجم البلدان ج4 ص315 بدون سند است
♦️امام خمینی چنین می نویسد:
« حضور برخی از اصحاب خاص امیر مومنان در فتوحات ثابت نیست تا چه رسد به امام حسن ودرباره برخی از اصحاب خاص ان حضرت اگر هم ثابت باشد از سر ناچاری و جلوگیری از جنایات بیشتر در فتوحات بوده نه این که جنگ ها مورد تایید انان باشد»
📚کتاب البیع،ج3 ص105
♦️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#غسل_کردن_نوره_کشیدن_شب_عاشورا
🤔#پرسش
❔آیا راست است که امام حسین در شب عاشورا و صبح آن غسل کردند و نوره کشیدند ❕مگر بی آب نبودند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که عمر سعد در روز هفتم ماه محرم به دستور عبید الله آب را به روی امام حسین علیه السلام و #کاروانش بست ، امام در مرحله اول برای مقابله با بی آبی ، چاهی حفر کردند که وقتی عبید الله مطلع بر این قضیه شد به عمر سعد دستور داد کاری کند که امام نتواند از #چاه مذکور استفاده کند .
👌امام علیه السلام در دومین اقدام برای دست یابی به آب حضرت #عباس را با سی سوار و بیست پیاده راهی شریعه فرات کرد تا آب مورد نیاز را فراهم کنند ، آنان نیز چنین کردند .
❕ظاهر آن است که این آب تا شب عاشورا پاسخگوی نیاز #کاروان امام علیه السلام بوده است . شب عاشورا امام علی اکبر را با سی سوار و پیاده برای تهیه آب فرستاد و آنها آب تهیه کردند ، اما چنان که می آید ظاهر آن است که تمام آن آب فراهم شده قابل شرب نبوده است .
🔶با آغاز نبرد و غلبه کردن تشنگی بر #کاروان امام حسین علیه السلام دو مرتبه حضرت عباس را برای تهیه آب فرستادند که در این مرحله حضرت عباس شهید شدند .
👌در مرحله آخر خود امام بارها برای آوردن آب به سوی #فرات رفتند اما با حمله سپاه دشمن مواجهه شده و نتوانستند کار به جایی ببرند .
❕تفصیل آنچه گفته شد را در نمایه زیر ببینید؛
🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1279
❔حال سوال این است که آیا راست است که امام حسین علیه السلام و یارانشان در شب وصبح عاشورا #غسل کردند و #نوره کشیدند ❗️
👌چنان که گفته شد امام حسین علیه السلام در شب عاشورا علی اکبر را برای تهیه آب ارسال کردند .
❕شیخ صدوق به نقل از امام سجاد علیه السلام می آورد؛
« امام حسین علی اکبر را با سی سوار و بیست پیاده برای آوردن آب فرستاد ، در حالی که #خطرهای بسیاری آنها را تهدید می کرد ، ( علی اکبر آب را تهیه کرد ) آنگاه امام حسین به یارانش فرمود برخیزید و آب بنوشید که آخرین توشه شماست ، و وضو بگیرید و غسل کنید و لباس هایتان را بشویید که کفن هایتان می شود »
📚امالی صدوق ص220
📚بحار الانوار ج44 ص316
👌این که امام علیه السلام دستور می دهد که یارانش با آب مذکور #غسل و شست و شوی کرده و لباس هایشان را بشویند قرینه است ، بر این که تمام آبی که حضرت علی اکبر #تهیه کرده بود ، قابل شرب نبوده است و تنها مقداری از آن قابل شرب بوده که امام نسبت به آن مقدار دستور به #نوشیدن می دهد و مقدار دیگر آن قابل شرب نبوده است که امام علیه السلام در مورد آن مقدار دستور به غسل و شست و شوی بدن و لباس ها می دهد .
❕صبح عاشورا نیز امام علیه السلام و تنی چند از یاران با همان مقدار آبی که قابل #شرب نبوده است، خود را شست و شوی داده و نوره کشیده اند تا با پاکی و طهارت ظاهری و باطنی به ملاقات خداوند بروند.
👌سید بن طاووس نقل می کند ؛
« چون صبح شد ، حسین فرمان داد تا خیمه ای برایش برپا شود ، و نیز فرمان داد تا کاسه بزرگی که در آن مشک فراوانی ریخته بودند آماده کنند و در داخل آن #نوره قرار داده شد . سپس امام به درون خیمه رفت تا نوره بمالد ، بریر بن حصین همدانی و عبد الرحمان بن عبد ربه بر در خیمه ایستاده بودند تا پس از امام نوره بمالند »
📚اللهوف ص154
👌این مضمون مورد نقل #دیگران نیز قرار گرفته است ؛
📚تاریخ طبری ج5 ص423
📚الکامل فی التاریخ ج2 ص561
📚البدایه و النهایه ج8 ص178
📚انساب الاشراف ج3 ص395
📚مثیر الاحزان ص54
👌دیده می شود برخی #دوستان با شتابزدگی اقدام به رد نقل هایی می کنند که سخن از غسل کردن و نوره کشیدن در شب و صبح عاشورا دارد ، با این استدلال که با کمبود آب چنین چیزی معقول نیست ، اما چنان که گذشت قرائن گواه است که امام حسین علیه السلام و یاران با آب غیر قابل #شرب اقدام به غسل کردن و نوره کشیدن کرده بودند بنابراین لزومی به رد نقل های مذکور نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA