درازا خواهد کشید .تا این جا حق به روشنترین صورت اشکار شد .
📚برگرفته از کتاب سیمای عقائد شیعه،علامه
سبحانی،ص167
🗯ایت الله میلانی در کتابش سخنان حدود 50 تن از بزرگان شیعه را در عدم تحریف قرآن ذکر می کند که می توانید جهت اگاهی رجوع فرمایید
📚التحقیق فی نفی التحریف ،فصل اول،ص13 به بعد « کلمات اعلام الشیعه فی نفی التحریف»
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓یکی از کانال های ضد دین چند وقت است که اقوالی از علمای شیعه نقل می کند که آنان گفته اند قرآن تحریف شده است لطفا حقیقت را برای ما بیان کنید آیا راست می گویند❔
💠پاسخ:
❕شکی در آن نیست که به هیچ عنوان قرآن کریم دچار کمی و زیادی نشده است و از گزند تغییرات و تبدیل مصون و محفوظ بوده است .
🌀خداوند می فرماید:
«ما قرآن را نازل کردیم و ما به طور یقین نگهدار آن هستیم»
🔶حجر9
👌ومی فرماید:
«هیچ گونه باطلی نه از پیش رو و نه از پشت سر به سراغ قرآن نمی آید»
🔷فصلت42
❗️شیخ صدوق می گوید:
« اعتقاد شیعه آن است که قرآنی که خداوند بر پیامبرش نازل کرد همان است که در میان دو جلد است و هم اکنون در دست مردمان است»
📚رساله الاعتقادات ص93
🗯شیخ طوسی می گوید:
«سخن در زیاده و نقصان در قرآن درخور این کتاب نیست و قرآن از زیاده و نقصان مصون است»
📚تبیان ج1 ص3
❗️علامه حلی می گوید:
« حق آن است که تغییر و تاخیر و تقدیم و افزایش و کاهش در قرآن نیست و پناه می بریم به خدا از این عقیده»
📚اجوبه المسائل ص121
👌ما در گذشته مفصلا ادله عدم تحریف قرآن و کلمات و جملات بزرگان را در این باره آورده ایم که می توانید کلید واژه « تحریف» را در کانال سرچ کنید.
🔷اصل پاسخ:
🌀تحریف بر سه گونه است؛
1⃣تحریف لفظی
2⃣تحریف معنوی
3⃣تحریف عملی
♻️1- تحریف لفظی آن است که در الفاظ و عبارات قرآن کم و زیاد و تغییر داده شود که چنین تحریفی در قرآن صورت نگرفته است.
♻️2- تحریف معنوی آن است که آیه ای را آن چنان تفسیر کنند که خلاف مفهوم واقعی آن باشد.
♻️3- تحریف عملی آن است که آیه قرآن را بر خلاف عمل کنند.
📚تفسیر نمونه ج11 ص28
👌مثلا در روایتی آمده است که مردم در قیامت می گویند:
« ما قرآن را تحریف کرده و پشت سر انداختیم»
📚تفسیر برهان ذیل ایه 106 ال عمران
👌پیداست که مراد آن است که ما قرآن را تفسیر به رای کردیم و معانی آن را بر اساس میل خود تفسیر کردیم و به آن عمل نکردیم ( تحریف لفظی و عملی)
🔷قرآن می گوید:
« یحرفون الکلم عن مواضعه»
🗯نسائ 46
❗️یعنی سخن را از جایگاه اصلی اش بر می گردانند و تفسیر به رای می کنند
📚سیمای عقائد شیعه ص151
❗️ امام باقر فرمود:
« آنها حروف قرآن را حفظ و نگه داری کردند و حدود آن را تحریف کردند .پس آنرا نقل می کنند ولی معانی آنرا مراعات نمی کنند»
📚روضه الکافی ص128
📚الوافی ج5 ص274
👌روشن است که تحریف معنوی و عملی در قرآن واقع شده است .
❗️چه بسیار ایاتی است که به دروغ مورد تفسیر قرار می گیرد و معنای قرآن را عوض کرده و در آن تحریف کرده و تفسیر به رای می کنند.
❗️چه بسیار آیاتی است که مسلمین به آن عمل نکرده و آن ها را پشت سر انداخته اند.
💠اگر برخی از علما اورده اند قرآن تحریف شده اند سخنشان ناظر به تحریف معنوی و عملی قرآن است نه تحریف لفظی زیرا اجماع امت اسلام بر آن است که تحریف لفظی در قرآن صورت نگرفته است .
♻️اما این گونه افراد مغرض به دروغ این گونه جملات انان را حمل بر تحریف لفظی می کنند و خودشان در کلام این بزرگان تحریف می کنند و کلمات انان را تفسیر به رای می کنند.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#سوالاتی_پیرامون_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔تاریخ دقیق وفات حضرت #معصومه چه روزی هست؟
هرجایی مطلبی میخونم تاریخ وفات حضرت معصومه معلوم نیست اما #تقویم ما ۱۰ربیع الثانی نوشتن.
❔ و اینکه حضرت معصومه #وفات کردند و یا شهید شدند❕
❔ و چرا ایشان #ازدواج نکردند ❕
❔و چه #ثوابی برای زیارت ایشان است ❕❕
💠#پاسخ💠
1⃣مولف کتاب #گنجینه آثار قم در جلد 1 ص386 از دو کتاب نزهه الابرار فی نسب اولاد ائمه الاطهار و کتاب لواقح الانوار فی طبقات الاخبار نقل می کند که تاریخ وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، روز دهم ماه ربیع الثانی ، سال دویست و یکم قمری بوده است .
❕اگر چه مولف کتاب #مستدرک سفینه البحار می نویسد؛
« نقل شده است که فاطمه دختر امام کاظم علیه السلام در روز دوازدهم ماه ربیع الثانی سال 201 قمری از دنیا رفته است »
📚مستدرک سفینه البحار ج8 ص262
2⃣در رابطه با وفات یا شهادت ایشان نیز ، گفتنی است ، اگر چه برخی می گویند ، ایشان #مسموم و شهید شدند و از دنیا رفتند ، اما آنچه از ظاهر نصوص بر می آید ، آن است که ایشان با مرگ #طبیعی از دنیا رفتند .
👌مولفان و محدثان #شیعی می نویسند ؛
« علت آمدن فاطمه معصومه به قم آن بود که چون مامون امام رضا علیه السلام را در سال دویست هجری از مدینه به مرو طلبید ، یک سال بعد از آن خواهرش فاطمه به جهت اشتیاق ملاقات برادرش از مدینه به جانب مرو حرکت کرد .
👌همین که به ساوه رسید ، #مریض و #بیمار شد ، پرسید که از اینجا تا قم چه مقدار مسافت است ؟ گفتند ده فرسخ ، پس خادم خود را امر فرمود که مرا به جانب قم ببر ، پس آن حضرت را به قم آورد و در خانه موسی بن خزرج بن سعد فرود آورد ، قول اصح آن است که چون خبر( بیماری ) ایشان به آل سعد رسید ، همگی متفق شدند که به قصد آن حضرت بیرون بیایند و از آن حضرت #خواهش کنند که به قم تشریف بیارند ، پس در میان همه موسی بن خزرج بر این امر تقدم جست ، همین که به خدمت آن مکرمه رسید ، مهار ناقه آن حضرت را گرفت و کشید تا وارد قم ساخت ، و در خانه خود آن سیده را منزل داد ، پس آن حضرت مدت #هفده روز در دنیا ماندند و به رحمت ایزدی پیوستند پس او را غسل داده و کفن نمودند و در ارض بابلان آنجا که امروز روضه #مقدسه او است و ملک موسی بوده آن حضرت را دفن کردند »
📚ترجمه تاریخ قم ص213
📚بحار الانوار ج48 ص290
📚عوالم العلوم ج21 ص328
📚منتهی الامال ج3 ص1581 و ...
3⃣در رابطه با عدم #ازدواج کردن ایشان ، مرحوم شیخ عباس قمی می نویسد ؛
« چنین رسیده است که #رضائیه ( ذریه منتسب به امام رضا علیه السلام ) دختران خود را به شوهر نمی دادند ، زیرا کسی را که همسر و هم کفو ایشان بود ، نمی یافتند و حضرت موسی بن جعفر را بیست و یک دختر بود و هیچ یک شوهر نکرده اند و این مطلب در میان دختران ایشان عادت شده بود »
📚منتهی الامال ج3 ص1584
4⃣اما در مورد #ثواب زیارت ایشان ؛
👌امام جواد علیه السلام فرمود ؛
« هر کس قبر عمه ام را در قم زیارت کند ، #بهشت بر او واجب است »
📚وسائل الشیعه ج14 ص576
❕در نقل دیگر امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« ما اهل بیت حرمی داریم که آن قم است و به زودی در آنجا زنی از فرزندان من دفن می شود که #فاطمه نام دارد ، هر کس که او را زیارت کند ، بهشت بر او واجب می شود »
📚بحار الانوار ج99 ص268
👌در #نقل دیگر فرمود ؛
« به شفاعت فاطمه معصومه تمام #شیعیان ما وارد بهشت می شوند »
📚بحار الانوار ج57 ص228
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#زیارت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔آیا واقعا یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه آدم رو #بهشتی می کند ❗️من برم هر جنایتی که دلم می خواد بکنم بعد برم زیارت حضرت معصومه میرم بهشت ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که بر اساس روایات اهل بیت ، حتی یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه ، #انسان را بهشتی می کند ، امام جواد علیه السلام فرمود ؛
« هر کس #قبر عمه ام را در قم زیارت کند ، بهشت بر او واجب است »
📚وسائل الشیعه ج14 ص576
💠ولی باید #توجه کرد؛
👌زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، در صورتی انسان را بهشتی می کند و اثر خود را خواهد گذاشت که #مقبول درگاه الهی واقع شود و الا عملی که مقبول درگاه الهی واقع نشود ، ارزشی ندارد .
❕#خداوند می فرماید:
« خدا تنها ( اعمال نیک را ) از پرهیزکاران می پذیرد»
🔶مائده27
🗯امام #صادق علیه السلام فرمود:
« خداوند تنها اعمال نیک و صالح را قبول می کند و اعمال نیک را نیز تنها در صورتی قبول می کند که شما به عهد و #پیمان او عمل کنید ( در صورتی که گناه نکنید و پرهیزکار باشد )»
📚الکافی ج1 ص139 - ج2 ص39
👌بنابراین زمانی زمانی #زیارت حضرت فاطمه معصومه، انسان را بهشتی می کند که فرد مصداق متقین باشد.
❕یعنی واجبات را انجام داده و محرمات را ترک کند و اگر گناهانی نیز دارد ، از گناهان خود نادم و پشیمان بوده و در حالی که از گذشته خود #توبه واقعی کرده است به زیارت حضرت معصومه برود .
💠اما اگر فرد بر انجام گناهان خود #اصرار داشته باشد و توبه و استغفار واقعی را ترک کرده باشد هیچگاه زیارت حضرت معصومه او را بهشتی نمی کند چنان که امام #صادق علیه السلام فرمود:
« به خداوند سوگند پرودگار هیچ اطاعت و کار نیکی را از بنده اش قبول نمی کند تا زمانی که بنده بر انجام #معاصی خداوند اصرار داشته باشد»
📚الکافی ج2 ص288
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❓آیا راست است که اهل بیت فرموده اند شیعیان ما عرب هستند و دشمنان ما عجم و غیر عرب ❕
💠پاسخ💠
❕روایاتی در مجامع روایی ما آمده است که ممکن است این معنا از آن ها به دست آید.
1⃣شیخ کلینی در کافی روایت می کند که امام صادق علیه السلام فرمود:
« ما بنی هاشم هستیم و شیعیان ما عرب و بقیه مردم عرب های نادان و بی سواد و بادیه نشین هستند»« نحن بنو هاشم و شیعتنا العرب و سائر الناس الاعراب»
📚الکافی ج8 ص166
2⃣در روایت دیگر نقل می کند که فرمود:
« ما قریش و شیعیان ما عرب و بقیه مردم کفار غیر عرب هستند»
📚همان مدرک
3⃣شیخ صدوق نقل می کند که امام صادق علیه السلام فرمود:
« ما قریش و شیعیان ما عرب و دشمنان ما عجم هستند»
📚معانی الاخبار ص404
❗️علامه مجلسی این روایت را به نقل از معانی الاخبار صدوق در بحار الانوار می آورد.
📚بحار الانوار ج64 ص176
❕شیخ عباس قمی هم در سفینه البحار که تلخیص بحار الانوار است به نقل از معانی الاخبار می آورد.
📚سفینه البحار ج6 ص165
❗️عجم به تمام غیر عرب اعم از ایرانی و غیر ایرانی اطلاق می شود.
📚لغات در تفسیر نمونه ص52
🔴نقد؛
1⃣یکی از ملاک های پی بردن به صحت یک روایت ، موافقت یا عدم موافقت آن روایت با آموزهای قرآنی است.
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« حدیثی که از ما برایتان نقل می شود ، بر قرآن عرضه کنید ، اگر موافق قرآن بود بگیرید و اگر مخالف بود آن را قبول نکنید»
📚وسائل الشیعه ج27 ص120
❕قرآن مجید تنها ملاک امتیاز و برتری را ، تقوا می داند و می فرماید:
« ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است»
🔶حجرات 13
🔷پیامبر گرامی فرمود:
« خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به تقوا»
📚تفسیر قرطبی ج9 ص6162
🗯بنابراین ملاک برتری تنها تقوا است نه عرب یا عجم بودن لذا روایت مذکور چون خلاف آموزه های قرآنی است قابل پذیرش نمی باشد.
2⃣در روایات متعددی ، اهل بیت علیهم السلام از عجم و ایرانیان مدح و تمجید کرده اند .
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« اگر ایمان معلق در ثریا باشد مردانی از فارس به ان دست پیدا می کنند»
📚بحار الانوار ج58 ص230
♦️در روایت دیگر امده است :
« اگر علم در ثریا باشد مردانی از فارس به ان دست پیدا می کنند»
📚قرب الاسناد؛ ص109
🔶خداوند در آیه 54 سوره مائده می فرماید:
« ا ی مومنان هر کس از شما که از دینش برگردد خداوند به زودی قومی به عرصه آورد که دوستشان می دارد و انان نیز او را دوست می دارند»
❕در تفسیر مجمع البیان امده است که از پیامبر درباره این آیه سوال میشود .حضرت دست بر شانه سلمان می زند و می فرماید:
« سلمان و همانندان او ( ایرانیان) مراد آیه هستند .اگر دین در ثریا باشد مردانی از فارس به ان دست پیدا خواهند کرد»
📚مجمع البیان ج3 ص357
👌در مدح ایرانیان روایات فراوانی امده است که جهت اگاهی رجوع کنید ؛
📚 بحار الانوار 57 ص201 باب 36
❓با این وجود چگونه قابل قبول است که اهل بیت ، عجم و ایرانیان را دشمنان خود تلقی کنند❕❕
3⃣روایات مذکور در مذمت عجم و غیر عرب از حیث سند مردود بوده و قابل استناد نمی باشد.
🔶شیخ کلینی دو روایت مذکور را از سهل بن زیاد نقل می کند در حالی که این راوی ضعیف و مردود است.
🗯نجاشی در مورد او می نویسد:
« او در حدیث ضعیف است و به احادیث او اعتماد نمی شود .احمد بن محمد بن عیسی شهادت می داد که او اهل غلو و دروغگویی است و او را از قم به ری خارج کرد»
📚رجال نجاشی ص185
🔶در سند روایت معانی الاخبار هم که مورد نقل بحار الانوار و سفینه البحار واقع شده است ؛
❕سلمه بن الخطاب قرار دارد که نجاشی می گوید او ضعیف است.
📚رجال نجاشی ص187
❕و عثمان بن جبله قرار دارد که مجهول و ضعیف است.
📚زبده المقال من معجم الرجال ج1 ص670
4⃣اگر از همه آنچه که گفتیم چشم پوشی کنیم باز هم معنای صحیح این رویات این است که بگوییم :
« مقصود این روایات این است که عرب و عجم نگویید و عرب را بر عجم برتری ندهید و از عجم مذمت نکنید .ببینید اگر شخص شیعه ما است عرب است یعنی دارای همان صفات خوب و نیکویی است که عرب را به آن مدح می کنید اگر چه عجم باشد .
❗️دشمن ما عجم است یعنی اگر کسی آن صفات نکوهیده را که به حق یا ناحق برای عجم می گویید دارا باشد اگر چه ذاتا عرب باشد »
📚معارف دین ، صافی گلپایگانی ج2 ص253
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#ایرانیان_دشمن_اهل_بیت
🤔#پرسش
❔لطفا به متن زیر از کانال #ضد دین پاسخ دهید ؛
◾️ اسلام و #نژاد_پرستى عربى
به روايت زير توجه كنيد:
«ما از تبار قريش هستيم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما عجم ها(فارسها) هستند. روشن است که هر عربى از هر عجمی بهتر و بالاتر؛ و هر عجمی از دشمنان ما هم بدتر است؛ عجمها را بايد دستگير کرد و به مدينه آورد؛ زنانشان را به فروش رسانيد و مردانشان را به بردگى و غلامى اعراب گماشت.
#منبع:
سفينه البحار و مدينه الحکم و الاثار ؛ صفحه ۱۶۴، نویسنده: شیخ عباس قمى
💠#پاسخ💠
👌به راستی انسان از شدت عناد و دشمنی این افراد با اسلام و تشیع متعجب می شود که چگونه سعی می کنند با تحریف و #تدلیس مطلبی را به مخاطب القاء کنند .
❕کتاب سفینه البحار مرحوم شیخ عباس قمی ، تلخیص و معجم موضوعی از کتاب شریف #بحار الانوار است و شیخ عباس قمی تنها روایات بحار الانوار را به صورتی تلخیصی و #خلاصه در کتاب مذکور نقل می کند .
💠شیخ عباس قمی ابتدا اصل روایت را از کتاب بحار الانوار نقل می کند که امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« ما قریش هستیم و شیعیان ما عرب هستند و دشمنان ما عجم می باشند »
❕شیخ عباس قمی پس از نقل روایت توضیح علامه #مجلسی را پیرامون روایت نقل می کند که علامه مجلسی روایت را چنین توضیح و #شرح می دهد ؛
« بیان و معنای روایت آن است که اگر شخص شیعه ما باشد عرب ممدوح است ( یعنی دارای همان صفات خوب و پسندیده است که عرب را به آن مدح می کنید ) اگر چه عجم باشد و دشمن ما عجم مذموم است (یعنی کسی که آن صفات نکوهیده را که بحق یا ناحق برای عجم می گویید دارا باشد ) اگر چه ذاتا عرب باشد »
❕این توضیح علامه مجلسی در بحار الانوار است که شیخ عباس قمی نقل می کند .
💠آنگاه شیخ عباس قمی فصلی را می گشاید تحت این عنوان ؛ « عقیده زشت خلیفه دوم در مورد عجم ها »
👌سپس از کتاب مناقب ابن شهر آشوب نقل می کند ؛
« زمانی که اسیران ایرانی را به مدینه آوردند ، خلیفه دوم می خواست که زنانشان را بفروشد و مردانشان را بندگان عرب قرار دهد و قصد داشت که معلول ها و ضعیفان وپیران را در هنگام طواف و حول خانه خدا بر دوش مردان ایرانی قرار دهد ، علی علیه السلام ( اعتراض کرد ) و گفت پیامبر فرمود بزرگ هر قوم را اکرام کنید اگر که در مخالفت با شما باشند و این #اسیران ایرانی از جمله حکماء و کریمان می باشند که به اسلام اظهار رغبت کرده اند و من برای خداوند از حق خود و بنی هاشم در مورد آنان گذشتم ...»
📚سفینه البحار ج6 ص165
❗️این تمام جریان این روایت است ، که متاسفانه کانال های ضد دین با #تحریف این جریان مطلب را به صورت وارونه نشان می دهند .
👌ما در پست دیگری مفصلا به شرح و بررسی روایاتی که می گوید شیعیان ما #عرب و دشمنان ما #عجم هستند پرداخته ایم ، جهت آگاهی به نمایه زیر مراجعه فرمایید ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6260
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🔸#ادامه 👇
🔸مطلب آخر اینکه آقای کمال حیدری ، از لفظ شهیده برای حضرت زهرا می خواهند شاهد و گواه بر اعمال #امت بودن را استنتاج کنند .
❕در پاسخ می گوییم ، چنان که گذشت ، لفظ شهیده از معنای گواه و شاهد بودن خالی نیست ، اما وسعت بخشیدن ، دایراه گواه و شاهد بودن ، به اعمال تمام امت ، نیاز به دلیل و #قرینه دارد ، و ما این دلیل و قرینه را تنها در مورد امامان اهل بیت علیهم السلام داریم که آنان تنها شاهدان بر اعمال امتند و اعمال بر آنان عرضه می شود و در روایاتی که علامه مجلسی در بحار تحت همین موضوع جمع آوری کرده است ، این معنا از شاهد و گواه بودن برای حضرت زهرا سلام الله علیها ، #اثبات نشده است ؛
📚بحار الانوار ج 23 ص 333 باب 20
🔸البته گاها واژه شهید تنها به معنای گواه و شاهد خالی از معنای مقتول فی سبیل الله به کار می رود که این استعمال در قرآن نیز به کار رفته است ؛ ( نساء 41_ بقره 282_ یوسف 26_ ق 21_ بقره 23 و ... )
❕این معنا برای واژه شهید در صورتی است که قرینه ای در کار باشد که شهید به معنای مصطلح شرعی یعنی #مقتول فی سبیل الله استعمال نشده است اما اگر قرینه ای در کار نباشد ، طبق اصطلاح شرعی ، این واژه به معنای مقتول فی سبیل الله است ، چنان که در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها چنین است .
👌به فرض هم که بگوییم واژه « شهید » مشترک لفظی بین مقتول فی سبیل الله و گواه و شاهد بودن صرف ( بدون معنای #مقتول ) می باشد ، باید با قرینه روشن کرد که کدام معنا از این واژه مراد است . ما در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها قرینه داریم که واژه شهیده به معنای مقتول فی سبیل الله است ، قرینه ما همان نصوصی است که صراحتا شهادت ایشان را طبق #منابع شیعه و سنی به اثبات می رساند که جهت آگاهی نمایه های ذیل را مطالعه کنید ؛
⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/5204
⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/8079
⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/5958
🔸در مورد کمال حیدری هم باید توجه داشت که ایشان جایگاهی در نزد تشیع ندارند و اخیرا هم دو #مرجع عالی قدر ، آیت الله العظمی وحید خراسانی و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ، تصریح به انحراف و ضلالت او کردند و جمعی از بزرگان حوزه علمیه نیز بیانیه ای صادر کردند و از مومنین خواستند که به سخنان باطل او گوش فرا ندهند . متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
🔸بسم الله الرحمن الرحیم
والصلاة والسلام علی سيدنا محمد وآله الطيبين الطاهرين.
🔸اما بعد، در ظروف اخيره نظريات و تشكيكاتی در ضروریات مذهب [از سوی آقای سید کمال حیدری] آشکار شد.
👌از آنجا که ردیه های علمی علما بر وی اثر نداشت و تلاش ها برای جلوگیری از انحرافات وی نافع نبود و از طرفی دیگر مؤمنین سؤالات زیادی درباره عقائد و آراء او پرسیدند، حوزه علمیه قم ــ و در رأس آن، دو #مرجع بزرگ حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی و حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دام ظلهما ــ موضع صریح خود را در برابر وی اعلام کرده، همان طور که درباره امثال او پیش از این چنین کرده است و به وظیفه شرعی خود درباره حفظ و صیانت از مذهب از بدعت ها و حفظ مومنین از گمراهی عمل نموده است.
🔸ما نیز حمایت خود را از آنچه مراجع بزرگوار فرموده اند اعلان می داریم و از مؤمنین عدم توجه به این شخص و غیر او از منحرفین علمی و عملی را خواستاریم، والله ولي التوفيق والهداية.
١٥ جمادى الثانية ١٤٣٩
❕سید علی رضا حائری ــ سید حسین حسینی شاهرودی ــ سید علی حسینی میلانی ــ محمد تقی شهیدی ــ نجم الدین طبسی ــ سید محمدجواد علوی بروجردی ــ سید محمد غروی ــ محمدجواد فاضل لنکرانی ــ محسن فقیهی ــ علی کورانی عاملی ــ مهدی گنجی- سید محمد یثربی کاشانی ــ مهدی هادوی تهرانی
🌐http://yon.ir/gTjgF
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
⁉️سوال
سوالی است که چند وقت است ذهن منو مشغول کرده .می دونیم هر چه علم پیشرفت می کنه مسائل تازه ای ایجاد میشه که حکم اون تو روایات نیومده مثلا تلقیح مصنوعی،پیوند اعضا و ...با قوانینی که واسه 1400 سال پیشه چطور میشه نیازهای روز رو پاسخ داد
🔷پاسخ:
❗️در روایات ما آمده است که هیچ مساله ای نمی باشد مگر انکه حکم آن در قرآن یا سنت بیان شده است
📚بحار الانوار ج2 ص168 باب 22
❗️با این توضیح درباره اشکال شما چنین می گوییم:
🔶« اگر تمام قوانین اسلام جنبه جزیی داشت و برای هر موضوعی حکم کاملا مشخصی و جزیی تعیین کرده بود جای این اشکال بود اما با توجه به اینکه در دستورات اسلام یک سلسله اصول کلی و بسیار وسیع و گسترده ای وجود دارد که می تواند بر نیازهای متغیر منطبق شود و پاسخگوی انها باشد دیگر جایی برای این ایراد نیست
🔷مثلا با گذشت زمان یک سلسله قراردادهای جدید و روابط حقوقی در میان انسانها پیدا می شود که در عصر نزول قرآن هر گز وجود نداشته است مثلا در آن زمان بیمه با شاخه های متعددش موجود نبوده است و همچنین انواع شرکت هایی که در عصر و زمان ما بر حسب احتیاجات روز به وجود امده ولی با این حال یک اصل کلی در اسلام داریم به عنوان لزوم وفای به عقد و عهد
📓مائده 1
❗️که همه این قراردادها را شامل میشود .بنابراین قانون کلی در این زمینه ثابت است هر چند مصداقهای آن در تغییر هستند و هر روز ممکن است مصداق جدیدی برای آن پیدا شود .
🔷مثال دیگر اینکه ما قانون مسلمی در اسلام داریم به نام قانون لا ضرر که بوسیله ان می توان هر حکمی را که سرچشمه ضرر و زیان در جامعه اسلامی گردد محدود ساخت و بسیاری از این نیاز ها را بر طرف نمود .
❗️گذشته از این مساله لزوم حفظ نظام جامعه،وجوب مقدمه واحب،مساله تقدیم اهم بر مهم نیز در موارد بسیار گسترده ای پاسخگوی نیاز ها می باشد »
📚تفسیر نمونه ج17 ص346
❗️این قواعد کلی که پاسخگوی کلیه نیازها تا روز قیامت می باشد به عنوان قواعد فقهی یاد می شود که همه انها ریشه در ایات قران و روایات اهل بیت دارد .
❗️ایت الله العظمی مکارم شیرازی این قواعد را در حدود 30 قاعده خلاصه کرده ودر کتاب خود« القواعد الفقهیه» مفصلا در مورد انها بحث می کنند .
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓در قرآن و اسلام موارد متعددی است که خداوند در ابتدا یک حکمی میدهد و پس از گذشت مدتی حکم دیگری جایگزین آن میشود و حکم اول نسخ می شود❕آیا این تغییر احکام نشان دهنده ناگاهی خداوند نمیباشد❔
💠پاسخ💠
👌نسخ از نظر لغت به معنی از بین بردن و زائل نمودن است و در منطق شرع، تغییر دادن حکمی و جانشین ساختن حکمی دیگر بجای آن است ؛
❗️ به عنوان مثال ؛
1⃣مسلمانان بعد از هجرت به مدینه مدت شانزده ماه به سوی بیت المقدس نماز می خواندند، پس از آن دستور تغییر قبله صادر شد، و موظف شدند هنگام نماز رو به سوی کعبه کنند
2⃣در سوره نساء آیه 15 درباره مجازات زنان زناکار دستور داده شده که در صورت شهادت چهار شاهد، آنها را در خانه حبس کنند تا زمانی که مرگشان فرا رسد، یا خداوند راه دیگری برای آنان مقرر دارد.
👌این آیه بوسیله آیه 2 سوره نور نسخ شد و در آن آیه مجازاتشان تبدیل به یکصد تازیانه شده است .
🤔در اینجا ایراد معروفی است که به این صورت مطرح می شود:
❓ اگر حکم اول دارای مصلحتی بوده پس چرا نسخ شده ؟ و اگر نبوده چرا از آغاز تشریع گردیده ؟ و به تعبیر دیگر: چه می شد از آغاز حکم چنان تشریع می گشت که احتیاجی به نسخ و تغییر نداشت ؟
🗯پاسخ این سؤال را دانشمندان اسلام از قدیم در کتب خود آورده اند و حاصل آن با توضیحی از ما چنین است؛
❕می دانیم نیازهای انسان گاه با تغییر زمان و شرائط محیط دگرگون می شود و گاه ثابت و بر قرار است .
🔷 یک روز برنامهای ضامن سعادت او است ولی روز دیگر ممکن است بر اثر دگرگونی شرائط همان برنامه سنگ راه او باشد.
🔶یک روز داروئی برای بیمار فوق العاده مفید است و طبیب به آن دستور می دهد اما روز دیگر به خاطر بهبودی نسبی بیمار ممکن است این دارو حتی زیانبار باشد لذا دستور قطع آن و جانشین ساختن داروی دیگر را می دهد.
❗️ممکن است درسی امسال برای دانش آموزی سازنده باشد اما همین درس برای سال آینده بی فایده باشد، معلم آگاه باید برنامه را آنچنان تنظیم کند که سال به سال دروس مورد نیاز شاگردان تدریس شود.
👌این مساله مخصوصا با توجه به قانون تکامل انسان و جامعه ها روشنتر می گردد که در روند تکاملی انسانها گاه برنامهای مفید و سازنده است و گاه زیانبار و لازم التغییر به خصوص در هنگام شروع انقلابهای اجتماعی و عقیدتی، لزوم دگرگونی برنامه ها در مقطعهای مختلف زمانی روشنتر به نظر می رسد.
❕البته نباید فراموش کرد که اصول احکام الهی که پایه های اساسی را تشکیل می دهد در همه جا یکسان است هرگز اصل توحید یا عدالت اجتماعی و صدها حکم مانند آن دگرگون نمی شود، تغییر در مسائل کوچکتر و دست دوم است .
❕با توجه به این نکات روشن می شود که نسخ به هیچ عنوان مستلزم ناگاهی واضع از قوانین نمی باشد بلکه بر اساس تغییر شرایط و مصالح احکامی تغییر می کند.
📚تفسیر نمونه ج1 ص390
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
✅پاسخ
1⃣نخست توجه کنید که انچه از مجموع روایات اسلامی استفاده می شود این است که اجرای این حد اسلامی یعنی بریدن دست دارای شرایطی است که بدون وجود ان شرایط اقدام به آن کار جایز نیست
1ـ سارق به حد بلوغ شرعی رسیده باشد.
2ـ سارق در حال سرقت عاقل باشد.
3ـ سارق با تهدید و اجبار وادار به سرقت نشده باشد.
4ـ سارق قاصد باشد.
5ـ سارق بداند و ملتفت باشد که مال غیر است.
6ـ سارق بداند و ملتفت باشد که ربودن آن حرام است.
7ـ صاحب مال، مال را در حرز وجایگاه مخفی قرار داده باشد.
8ـ سارق به تنهایی یا با کمک دیگری هتک حرز کرده باشد.
9ـ به اندازه نصاب یعنی 5/4 نخود طلای مسکوک که به صورت پول معامله میشود یا ارزش آن به آن مقدار باشد، در هر صورت پول معامله شود یا ارزش آن به آن مقدار باشد و در هر بار سرقت شود.
10ـ سارق مضطر نباشد.
11ـ سارق پدر صاحب مال نباشد.
12ـ سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد.
13ـ حرز و محل نگهداری مال، از سارق غصب نشده باشد.
14ـ سارق مال را به عنوان دزدی برداشته باشد.
15ـ مال مسروق در حرز متناسب نگهداری شده باشد.
16ـ مال مسروق از اموال دولتی و وقف و مانند آن که مالک شخصی ندارد نباشد.
17 سرقت مال به صورت مخفیانه و سری انجام گرفته باشد
📚شرح لمعه،شهید ثانی،ج9 ص221 به بعد
❗️با توجه به این شرایط بدست می اید که چقدر مشمولان شمول حکم کم و اندک می شوند
2⃣ افرادی که این حکم را نوعی مجازات شدید محسوب می کنند به چند نکته توجه ندارند:
♦️اوّلاً: هر سارقى مشمول آن نخواهد شد، بلکه تنها یک دسته از سارقان خطرناک هستند که رسماً مشمول آن مى شوند.
♦️ثانیاً: با توجه به این که راه اثبات جرم در اسلام شرائط خاصى دارد، این موضوع باز هم تقلیل پیدا مى کند.
♦️ثالثاً: بسیارى از ایرادهائى که افراد کم اطلاع بر قوانین اسلام مى گیرند، به خاطر آن است که یک حکم را به طور مستقل و منهاى تمام احکام دیگر مورد بررسى قرار مى دهند.
👌به عبارت دیگر، آن حکم را در یک جامعه صد در صد غیر اسلامى فرض مى کنند.
ولى اگر توجه داشته باشیم که:
⚫️اسلام، تنها این یک حکم نیست بلکه مجموعه احکامى است که پیاده شدن آن در یک اجتماع سبب اجراى عدالت اجتماعى، مبارزه با فقر، تعلیم و تربیت صحیح، آموزش و پرورش کافى، آگاهى و بیدارى، و تقوا مى گردد، روشن مى شود که مشمولان این حکم چه اندازه کم خواهند بود.
👌باید برای اجرای حکم تمام این جوانب را در نظر گرفت
خلاصه، حکومت اسلامى موظّف است براى تمام افراد ملت خود نیازمندى هاى اوّلى زندگى را فراهم سازد، به آنها آموزش لازم را بدهد، و از نظر اخلاقى نیز تربیت کند، بدیهى است در چنان محیطى افراد متخلّف بسیار کم خواهند شد.
📚تفسیر نمونه،ج4 ص373
3⃣پیامبر گرامی فرمود:
« اجرای هر نوع حدی از بارش چهل شبانه روز بهتر است»
📚وسائل الشیعه ،ج18 ص307
👌مفهوم این روایت این است که همانطور که باران رحمت خداوند است حدود الهی نیز نوعی رحمت است که همچون باران جامعه را شستشو می دهد و اجتماع را از الودگی ها پاک می کند .
👌اجرای حد سارق نیز در صورتی که تمام شرایطش که در بالا امد باشد نوعی رحمت است که سبب پاکسازی اجتماع از مفاسد و برقراری امنیت در جامعه می شود لذا می بینیم که در روایات اسلامی که فلسفه حدود را بیان می کند سخنی از انتقام و خشونت و مانند آن نیست بلکه سخن از محبت و رحمت و اقامه عدل و سیراب کردن جامعه اسلامی و مانند آن است .
❗️اسلام اصیل و اموزهای ان را باید از مکتب اهل بیت گرفت .کارهایی که داعش انجام می دهد ربطی به اسلام ندارد
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓آیا حکم رجم و سنگسار حکمی اسلامی است و در قرآن آمده است❕برخی می گویند این حکم در قرآن نیامده و از یهودیان وارد جامعه اسلامی شده است❗️❗️
💠پاسخ💠
🔶حکم رجم یا سنگسار در قرآن نیامده است اما در روایات و سنت پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان( که بازگو کننده سنت پیامبر هستند ) آمده است به این که مجازات مرد و زن متاهلی که گرفتار زنا شوند ( زنای محصنه ) سنگسار است .
🔶قرآن به سنت پیامبر گرامی حجیت بخشیده است و می فرماید:
« ما قرآن را بر تو ( پیامبر) نازل کردیم تا تو آیات آن را برای مردم تبیین کنی»
🔷نحل 44
🔶ومی فرماید:
« آنچه پیامبر برای شما آورده و به آن فرمان داده بگیرید و عمل کنید و آنچه شما را از آن نهی کرده است خودداری کنید»
🔶حشر 7
🗯محدث کبیر ، شیخ حر عاملی ، روایات مربوطه در مورد سنگسار را در کتاب شریف « وسائل الشیعه » گرد آوری کرده است.
📚وسائل الشیعه ج28 ص61 به بعد
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« سنگسار حد بزرگ الهی و تازیانه حد کوچک است»
📚الکافی ج7 ص167
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« علی علیه السلام در زنای محصنه حکم سنگسار را جاری می ساخت»
📚الکافی ج7 ص177
🔷امام صادق علیه السلام فرمود:
« مرد و زن متاهل اگر زنا کنند حکمشان سنگسار است»
📚التهذیب ج10 ص3
🔷امام باقر علیه السلام فرمود:
« علی علیه السلام در مورد زن (شوهر داری) که زنا کرد و حامله شد و پنهانی فرزندش را سقط کرد حکم به صد تازیانه و سپس سنگسار کرد »
📚 الاستبصار ج4 ص201
🔷شیخ طوسی روایت می کند:
«پنج نفر را به جرم زنا نزد عمر آوردند و او دستور داد هر کدام را صد تازيانه بزنند. امام علي که حاضر بود فرمود :حکم خدا در مورد آنان اين نيست . عمر از امام خواست حکم خدا را در مورد آنان اجرا کند و امام يکي را گردن زد و ديگري را سنگسار کرد و سومي را صد و چهارمي را پنجاه تازيانه زد و پنجمي را تنبيه کرد و در توضيح اين حکم فرمود :
🔶اولي ذمي بود که شرط ذمه را زير پا گذاشته و با زن مسلمان زنا کرده بود و جز شمشير را سزاوار نبود (زيرا در حکم کافر حربي بود) .دومي زناکار محصن بود که حدش سنگسار است . سومي زناکار غير محصن بود که حدش تازيانه است . چهارمي برده زناکار بود که حدش نصف حد آزاد است . پنجمي ديوانه بود( که بايد تنبيه شود تا بترسد و ديگر مرتکب نشود)»
📚التهذیب ج10 ص50
💠البته باید توجه داشت؛
🔶 قوانین کیفری اسلام گرچه ظاهرا سخت و شدید هستند، ولی در مقابل، راه اثبات جرم در اسلام به این آسانی نیست، و برای آن شرایطی تعیین شده که غالبا تا گناه علنی نشود آن شرائط حاصل نمی گردد.
🔶مثلا افزایش دادن تعداد شهود را به چهار نفر که در زنای محصنه مطرح است بقدری سـنـگـین است که فقط افراد بی باک و بی پروا ممکن است مجرم شناخته شوند و بدیهی اسـت ایـن چـنین اشخاص باید به اشد مجازات گرفتار شوند تا عبرت دیگران گردند و مـحـیـط از آلودگـی گـنـاه پاک گردد و جز این افراد کسی در برابر دیگران زنا نمی کند تا چهار شاهد بر زنای آنان اقامه شود بنابراین اجرای این حکم عملا محقق نمی شود و این خود نوعی رحمت اسلامی است که شامل این نوع گناهکاران گردیده است .
❕ همچنین برای شهادت شهود شرایطی تعیین شده از قـبـیـل رؤیـت و به چشم دیدن و عدم قناعت به قرائن، و هماهنگی در شهادت، و مانند آن، که اثبات جرم را سخت تر می کند.
❗️بـه ایـن تـرتـیـب، اسلام، احتمال یک مجازات فوق العاده شدید را در برابر این گونه گـنـاهـکـاران قـرار داده، و هـمین احتمال اگر چه ضعیف هم باشد می تواند در روحیه غالب افـراد اثـر بـگـذارد.
🗯اما راه اثـبـات آن را مـشـکـل قـرار داده تـا عـمـلا در ایـن گونه موارد اعـمـال خـشـونت بطور وسیع انجام نگیرد، در حقیقت اسلام خواسته اثر تهدیدی این قانون کـیـفـری را حـفـظ کـنـد بـدون ایـن کـه افـراد زیـادی مشمول اعدام شوند.
❗️نـتـیـجـه ایـن کـه روش اسـلام در تـعـیـیـن مـجازات و راه اثبات جرم روشی است که حداکثر تـاثـیـر را در نـجـات جـامـعـه از آلودگـی بـه گـنـاه دارد در حـالی کـه افـراد مـشـمـول ایـن مـجـازاتـهـا عـمـلا زیـاد نـیـسـتند
🗯لذا شایسته است که ما روش اسلام در این زمینه را نامگذاری کنیم به « روش سهل و ممتنع قوانین کیفری اسلام»
📚تفسیر نمونه ج3 ص310
♻️جهت آگاهی بیشتر در فلسفه جعل حدود و کیفر در اسلام به نمایه زیر رجوع فرمایید؛
https://t.me/Rahnamye_Behesht/4786
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
⁉️سوال
زمانی که جبرئیل با محمد (ص) گفت بخوان و ایشان در پاسخ گفت خواندن و نوشتن نمیدانم،هزار و اندی سال پیش از آن کوروش منشور حقوق بشر را نوشته بود.
🗯پاسخ:
❗️توجه به چند نکته لازم است:
1⃣در اینکه پیامبر به مکتب نرفت و هیچ خطی ننوشت در میان مورخان بحثی نیست وقران نیز صریحا می گوید:
«پیش از این نه کتابی می خواندی ونه با دست خود چیزی می نوشتی تا موجب تردید دشمنانی که می خواهند سخنان تورا ابطال کنند گردد»
📓 48 عنکبوت
❗اصولا در محیط حجاز به اندازه ای با سواد کم بود که افراد با سواد کاملا معروف وشناخته شده بودند. در مکه که مرکز حجاز محسوب می شد تعداد کسانی که از مردان می توانستند بخوانند وبنویسند از 17 نفر تجاوز نمی کرد واز زنان تنها یک زن بود که سواد خواندن ونوشتن داشت
📚فتوح البلدان،ص459
❗این درمورد دوران قبل از نبوت واما پس از بعثت در هیچیک از تواریخ نقل نشده است که او خواندن ونوشتن را از کسی فرا گرفته باشد بنابراین به همان حال امی بودن تا پایان عمر باقی ماند
❗ولی اشتباه بزرگ که باید از آن اجتناب کرد این است که درس نخواندن غیر از بی سواد بودن است. هیچ مانعی ندارد که پیامبر به تعلیم الهی خواندن یا خواندن ونوشتن را بداند بی آنکه نزد انسانی فرا گرفته باشد زیرا چنین اطلاعی بدون تردید از کمالات انسانی است ومکمل مقام نبوت است.
❗شاهد این سخن آن است که در روایاتی که از امامان اهل بیت نقل شده می خوانیم پیامبر می توانست بخواند ویا هم توانایی خواندن داشت وهم توانایی نوشتن
📚تفسیر برهان،ج4 ص332
📚بحار الانوار ج16 ص82 باب6
❗اما برای این که جایی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند از این توانایی استفاده نمی کرد.زیرا اگر او بسان مردم دیگر درس می خواند و نامه می نوشت مخالفان نبوت او آن را دستاویز قرار داده و چنین وانمود می کردند که آیین توحید او و شرایع و احکام وی زاییده افکار و نتیجه مطالعات و بررسی کتابهای پیشین است و ارتباطی با جهان وحی و خداوند ندارد.
📚تفسیر نمونه،ج6 ص400
2⃣این که گفته شد کوروش با دست خودش منشوری که معروف است به « منشور کوروش» را نوشته مطلبی ناصحیح می باشد .گفته شده است که کاتب فردی دیگری بوده است اما نامش در تاریخ نیامده است
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%87_%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4
3⃣این افراد که هم اکنون سنگ کوروش را به سینه می زنند توجه ندارند که به فرض اگر بگوییم کوروش همان ذو القرنین که در قرآن به آن اشاره شده است بوده ،بنده ای مطیع وصالح قلمداد می شده است چنان که حضرت علی فرمود:
« ذو القرنین فرشته و یا پیامبر نبود بلکه بنده ای بود که خدا را دوست داشت و خدا نیز او را دوست می داشت»
📚بحار الانوار،ج12 ص178
❗️و خداوند بارها و بارها از او و امثال او پیمان به ایمان نسبت به نبوت پیامبر گرامی و امامت ائمه را گرفته بوده و او نیز با جان و دل پذیرا بوده بود به گونه ای که اگر در زمان کنونی زنده بود مطیع پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان می بود
📚بحار الانوار،ج5 ص225 باب10
🗯اما این « کوروش پرستان » از روی جهل و نا اگاهی کوروش را در برابر ایین اسلام و مکتب حقه تشیع قرار داده اند تا از پس آن به مقاصد شوم خود برسند.
👌اما این گونه بی خبران نمی دانند که کوروش از کارها و اعمال اینان بیزار است.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht