eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔خداوند در قرآن کریم به تا روز قیامت مهلت داده اند و با توجه به روایات معصوم ع شیطان توسط امام زمان ع خواهد شد لطفا در این مورد توضیحاتی بفرمایید ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند به شیطان تا روز مهلت نداد بلکه زمان مهلت شیطان « الی یوم المعلوم » می باشد . 🔶قرآن سخن را چنین نقل می کند ؛ « گفت پرودگارا مرا تا روز مهلت بده ( و زنده بگذار ) .( خداوند ) فرمود تو از یافتگانی ( اما نه تا روز رستاخیز بلکه ) تا روز وقت » 🔶 36 تا 38 👌در روایات ما منظور از وقت معلوم ، زمان امام عصر ارواحنا فداه معرفی شده است . 🔶وهب بن جمیع از امام صادق علیه السلام سوال کرد که « وقت » که خداوند تا آن زمان به شیطان مهلت داد چه زمانی است ؟ 🔷امام علیه السلام : « آیا گمان می کنی که خداوند تا قیامت به مهلت داده است ؟ نخیر بلکه زمان مهلت او تا زمانی است که ما قیام کند ، در آن هنگام قائم ما جلوی سر شیطان را گرفته و گردنش را می زند . این زمان همان معلوم است » 📚 ص268 📚 ج60 ص221 📚 ج2 ص242 👌البته در برخی روایات دیگر « معلوم » به زمان رجعت تفسیر شده است . 🔷از امام علیه السلام نقل است که فرمود : « وقت معلوم ( زمان رجعت است ) که رسول خدا بر ای در بیت المقدس شیطان را ذبح می کند » 📚 ج2 ص245 👌و در روایت دیگری « وقت معلوم » به زمان دمیدن در تفسیر شده است . 🔷امام علیه السلام فرمود : « وقت معلوم روزی است که در صور دمیده می شود ، ابلیس ما بین صور اول و دوم می میرد » 📚 الشرایع ج2 ص402 ❕در ظاهر بین این احادیث است . 🗯 وجه جمع بین آنها این گونه است که شیطان در زمان ظهور امام توسط ایشان کشته می شود ، سپس با اولیاء الهی او هم رجعت می کند و زنده می شود و دو مرتبه توسط گرامی در بیت المقدس کشته می شود و پس از آن باز دو مرتبه رجعت می کند و زنده می شود که برای مرحله سوم ما بین اول و دوم صور می میرد و همه این سه مرحله در « الوقت المعلوم » لحاظ شده است . ❓اما چرا خداوند به مهلت داد و او را از بین نبرد ؟ 🔶امام علیه السلام فرمود : « ابلیس خداوند را در آسمان چهارم هزار سال عبادت کرد و خداوند به خاطر همین عباداتش او را تا زمان « وقت معلوم » داد » 📚 ج2 ص241 👌البته توجه به این نکته که در تفسیر آمده است لازم است ؛ 🔷« وجود شیطان برای پویندگان راه حق نه تنها زیانبخش نیست، بلکه رمز نیز محسوب میشود، زیرا وجود یک دشمن در مقابل انسان، باعث پرورش و ورزیدگی او میگردد، و اصولا همیشه تکاملها در میان به وجود می آید، و هیچ موجودی راه کمال را نمی پوید مگر اینکه در مقابل ضد نیرومندی قرار گیرد. 🔷شیطان گرچه به حکم اراده در برابر اعمال خلاف خود مسؤل است، ولی وسوسه های او، زیانی برای بندگان خدا و آنهائی که میخواهند در راه حق گام بردارند نخواهد داشت، بلکه به طور غیر مستقیم برای آنها خواهد بود. 👌ادامه حیات او به عنوان وجود یک نقطه منفی برای تقویت نقاط مثبت نه تنها ضرر نداشت، بلکه نیز بود، حتی قطع نظر از وجود شیطان در درون خود ما، مختلفی وجود دارد، که چون در برابر نیروهای عقلانی و روحانی قرار گیرند، یک میدان تضاد را تشکیل میدهند که در این میدان پیشرفت و تکامل و پرورش وجود انسان صورت می گیرد، ادامه حیات نیز تقویت مبانی این تضاد است. 👌خداوند اگر چه شیطان را در انجام وسوسه هایش آزاد گذاشته ولی انسان را در برابر او بی قرار نداده است، زیرا؛ 🔶 :نیروی و به او بخشیده که می تواند سد نیرومندی در مقابل وسوسه های شیطان به وجود آورد مخصوصا اگر پرورش یابد و تربیت شود. 🔷 : پاک و عشق به تکامل را در درون وجود انسان به عنوان یک عامل سعادت قرار داده . 🔷 : که الهام بخش نیکیها هستند، به کمک انسانهائی که میخواهند از وسوسه های شیطان برکنار بمانند می فرستد، آنچنانکه قرآن میگوید: «آنها که می گویند پروردگار ما خداوند یکتا است و سپس استقامت به خرج میدهند، بر آنها نازل می شوند (و برای تقویت روحیه آنان انواع بشارتها و دلگرمیها را به آنها الهام می دهند)» 🔶 30 🔷و در جای دیگر میخوانیم « پروردگار تو به فرشتگان میکرد که من با شما هستم و به شما کمک می کنم که افراد با ایمان را در مسیر حق کمک کنید و ثابت نگاه دارید.» 🔶 12 📚 ج6 ص111 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔این که متعلق به پیامبر است ، یک شنبه متعلق به امام علی ، دوشنبه به حسنین تا جمعه که متعلق به امام زمان است از کجا آمده در کجا دارد ❕❕ 💠💠 👌سید بن و دیگران نقل می کنند ؛ « در زمانی که امام علیه السلام در سامرا تحت مراقبت شدید ماموران عباسی قرار داشت ، یکی از یارانش به خدمتش شرفیاب می شود و از جمله سوالاتی که از ایشان می کند سوال از تفسیر این حدیث است که پیامبر گرامی فرمود ؛ « با روزها نکنید که آنها نیز با شما دشمنی می کنند » 👌امام علیه السلام ؛ « آری مراد از روزها ما هستیم ، مادامی که آسمانها و پا برجاست .پس شنبه نام و برای رسول خدا است ، یک شنبه نام المومنین ، و دوشنبه نام حسن و حسین ، و سه نام علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و چهارشنبه نام موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و من ( علی بن محمد ) و پنج شنبه نام فرزندم حسن و جمعه نام فرزند فرزندم ( بن الحسن ) است ، کسی که طرفداران حق سر انجام گرد او جمع می شوند . ❗️سپس ؛ « این است معنای ، پس با آنها در دنیا دشمنی نکنید که آنها در آخرت با شما دشمنی می کنند » 📚 ص25 📚 ج99 ص210 ❕برای هر یک از این بزرگواران در روزهای هفته زیارت مخصوصی وارد شده است که است خوانده شود ؛ 📚 ص985 ❕و بهتر است که ثواب کارهای و اعمال پسندیده ای که در روزهای هفته انجام میشود به هر یک از امامانی که آن روز به آنها است هدیه داده شود تا بر اساس روایات پاداش آن چند برابر شود که ثوابش بازگشت به خود ما نیز می کند 📚 ج4 ص316 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔آیا اعتقاد به در تناقض با آیات قرآنی که میگوید ای پیامبر درباره ساعت قیامت از تو سوال میکنند بگو علم آن در نزد خداست و ناگهانی صورت می گیرد و آیاتی که سخن از میکنند و یکجا هم پیامبر ص حدیث دارد قیامت به پا نمیشود تا فردی که هم نام من است ظهور کند . ❔اول با توجه به اینکه امام زمان ۲۰۰ سال بعد از پیامبر ص به دنیا آمدند پس مردم زمان پیامبر ص میدانستند که قیامتی نیست تا ۱۲ امام به دنیا آید و امروز هم ما میتوانیم بگوییم قیامتی حداقل تا ۵۰ سال دیگر نخواهد بود چون امام زمان ظهور نماید حداقل گفته شده ۵۰ سال درجهان حکومت می نماید و شاید هم بیشتر .پس این آیات که میفرماید شاید همین فردا قیامت باشد در تضاد با روایت های است❕❕ 💠پاسخ💠 👌در آیات متعددی ، خداوند سخن از بودن قیامت به میان می آورد و می فرماید ؛ « آیا ( کافران ) جز این انتظار می برند که رستاخیز به بر آنان فرا رسد » 🔶 18 👌و می فرماید ؛ « کسانی که لقای الهی را دروغ انگاشته اند قطعا زیان دیده اند تا آن گاه که به ناگاه بر آنان فرا رسد و می گویند ای دریغا بر ما بر آنچه درباره آن کوتاهی کردیم » 🔷 31 ❕از سوی دیگر می دانیم که تا امام زمان علیه السلام ظهور نکند محقق نمی شود چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « اگر از عمر جز یک روز باقی نمانده باشد ، خداوند آن روز را چنان طولانی می کند تا مردی از اهل بیتم قیام کند و زمین را از عدل و داد پر کند ، چنان که از ظلم و جور پر شده است » 📚 الانوار ج51 ص74 🗯اما باید توجه کرد که میان این دو مساله تناقضی وجود ندارد و قیام مهدی علیه السلام ، ناگهانی بودن قیامت را نمی کند ؛ ❕زیرا قیامت با پایان دنیا نمی شود ، بلکه ابتدا با نفخه صور اول ، دنیا به پایان می رسد و همگان می میرند اما بلافاصله محقق نمی شود بلکه پس از آن که در نفخ صور دوم دمیده می شود ، مردگان زنده شده و بر پا می شود ، و این دمیدن در صور دوم و زنده شدن مردگان و بر پایی قیامت ، همه ناگهانی صورت می گیرد که هیچ کس جز خداوند از زمان آن ندارد . 👌خداوند می فرماید ؛ « در صور دمیده می شود و تمام کسانی که در آسمان و زمین هستند می میرند مگر کسانی که خدا بخواهد ، سپس بار دیگر در دمیده می شود ، ناگهان همگی به پا می خیزند و در انتظار ( حساب و جزا ) هستند » 🔶زمر 68 🗯بنابراین قیامت برای همگان به صورت صورت می گیرد ، چه آنان که قبل از ظهور امام زمان مرده اند و چه آنان که پس از ظهور از دنیا رفته اند و چه آنانی که با نفخه صور در پایان دنیا از بین رفته اند و هیچ گونه تعارضی نیز بین برپایی ناگهانی قیامت با ظهور امام عصر یا تا پایان امام عصر وجود ندارد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش ❔می گویید امام زمان به خاطر آن غائب شد چون مردمان قصد کشتن او را داشتند و خداوند جهت حفظ او ایشان را به غیبت برد ❕آیا خداوند نمی توانست بدون نیاز به غیبت کردن امام ، جان ایشان را حفظ کند ❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌چنان که قبلا گفته شده است ، مسبب اصلی غیبت امام زمان علیه السلام مردم بودند که قدر وجود امام را ندانستند و از محضر او استفاده نبردند و تصمیم به قتل او گرفتند چنان که این سخن خواجه نصرالدین طوسی مشهور است ؛ « وجود امام لطف است ، تصرف امام لطف دیگر است ، و عدم و غیبت امام بازگشت به خود ما می کند » 📚کشف المراد ص226 👌در روایات متعددی نیز به این نکته اشاره شده است که امام عصر علیه السلام به دلیل حفظ جانشان از قتل و کشته شدن توسط خداوند به غیبت رفتند. 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2579 ❕حال اشکال این است که چرا خداوند ، بدون آنکه نیاز باشد امام به غیبت برود ، از جان ایشان محافظت نکرد و مانع کشته شدن ایشان نگردید ❔ 👌شیخ طوسی پاسخ می دهد که اگر خداوند می خواست از طریق غیبی و قدرت خارق العاده خود جان امام عصر را حفظ کند ، تکلیف کردن بندگان لغو و بیهود می شد . 📚بحار الانوار ج52 ص98 👌شرح پاسخ شیخ طوسی به این بیان است ؛ ❕ اساس زندگی بشر بر آزادی اراده است تا همگی آزمایش شوند نه اجبار و اکراه و گرنه تکاملی صورت نخواهد گرفت . 💎توضیح اینکه: 🔷هدف از خلقت انسان این است که با انجام دادن کارهای اختیاری به کمال خود برسد . 🗯 امام صادق علیه السلام فرمود: « خداوند از روی بازی و بازیچه بندگان را نیافریده ( وتکلیف نکرده است) بلکه انان را افریده و تکلیف به طاعت کرده تا از این طریق ( به تکامل رسیده) و مستوجب بهشت و رضایت او شوند و انان را خلق ( وتکلیف) نکرده است تا به واسطه انان منفعتی بدست اورده یا ضرری را از خود دفع کند بلکه انان را خلق کرد( و تکلیفشان کرد) تا به انان نفع برساند و انان را در جایگاه نعمت های ابدی قرار دهد» 📚بحار الانوار ج5 ص313 💭تکامل انسانی چیزی نیست که بتوان آن را به اجبار آفرید بلکه راه طولانی و درازی است که انسانها باید با پای خود آن را طی کنند و با اراده و تصمیم و افعال اختیاری خویش طرح آن را بریزند. ❔ایا اگر از کسی به اجبار و با زور سر نیزه مبلغ هنگفتی برای ساختن یک بیمارستان بگیرند این عمل هیچ اثر اخلاقی و تکامل روحی برای او دارد؟ 🔶مسلما خیر اما اگر به اراده و میل خویش حتی یک ریال به چنین هدف مقدسی کمک کند به همان نسبت راه کمال اخلاقی را پیموده است 🗯از این سخن نتیجه می گیریم که خداوند باید با اوامر و تکالیف و برنامه های تربیتی این مسیر را برای ما مشخص کند و ما با اختیار و اراده خویش این راه را بپیماییم. 📚تفسیر نمونه ج22 ص393 ❔حال اگر بگوییم که خداوند باید در دنیا به قدرت غیبی جلوی ظالمین و کسانی که قصد کشتن امام زمان علیه السلام را دارند بگیرد چرا چنین نمی کند❕ 💎پاسخ می دهیم که اساس زندگی بشر بر آزادی اراده است تا همگی آزمایش شوند نه اجبار و اکراه و گرنه تکاملی صورت نخواهد گرفت . 🗯اگر کسانی که قصد کشتن امام را دارند ببیند تا اقدام به کشتن می کنند ، سنگی از آسمان نازل شده و هلاک می شوند دیگر کسی جرات ظلم کردن را به خود نمی دهد و همگان بالاجبار مسیر صلاح و اطاعت امام را در پیش می گیرند که روشن است که این هدایت اجباری فایده ای ندارد زیرا تکامل اختیاری است که ارزشمند است. 🗯بدین گونه لغویت در تکلیف حاصل می شود و همگان بالاجبار مسیر درست را در پیش می گیرند یعنی تکامل اجباری اما تکامل اختیاری است که ارزش دارد نه تکامل اجباری. 👌از این سوال پاسخ های دیگری نیز داده ایم که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2581 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش ❓کانال های ضد دین اشکال می کنند که شما معتقدید که چون امام زمان ترس از کشته شدن دارد غائب شده است و می گویند امامی که میترسد چگونه می خواهد حق مظلومان را از ظالمین بگیرد❗️❗️ 💠پاسخ💠 ❕یکی از حکمت های ظاهری غیبت امام عصر در امان ماندن از گزند بدخواهان و ستمگران است . 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « همانا برای قائم پیش از آن که قیام کند غیبتی است چرا که در هراس است و حضرت اشاره به شکم خود کرد یعنی بیم کشته شدن دارد» 📚الکافی ج1 ص340 📚کتاب الغیبه ، طوسی ، ص329 📚کمال الدین ، ج2 ص342 👌در این شکی نیست که یکی از ویژگی های امامان گرامی ما « شجاع » بودن آنها می باشد . 🔷امام رضا علیه السلام فرمود: « برای امام نشانه هایی است از جمله عالم ترین و عادل ترین و با تقواترین و حلیم ترین و شجاع ترین مردم است ...» 📚معانی الاخبار ص35 📚بحار الانوار ج25 ص116 👌امام علی علیه السلام فرمود: « لازم است که امام شجاع ترین مردم باشد زیرا رهبر مومنان است و مومنان از او الگو می گیرند» 📚بحار الانوار ج25 ص164 ❗️روی این حساب ما معتقدیم که امامان ما شجاع ترین انسانها بوده اند . 🗯خوف و هراسی که به عنوان دلیل غیبت امام عصر ذکر شده است بازگشت به خوف شخصی نمی کند بلکه بازگشت به خوف دینی می کند . 👌امام زمان همانند سایر امامان از کشته شدن برای دین خداوند هراسی ندارد اما روشن است که اگر ایشان کشته شوند وعده الهی برای گسترس عدل و داد بر روی زمین و بر اندازی حکومت های فاسده محقق نمی شود زیرا اراده الهی به این تعلق گرفته است که این هدف را به وسیله آخرین امامان دوازده گانه محقق کند. ❕امام زمان خوف و هراس این را دارند که با کشته شدنشان این هدف محقق نمی شود لذا تا زمانی که این خوف و هراس باقی است و یارانی نباشند تا حضرت را یاری کنند این غیبت پایان نمی پذیرد. 👌بنابراین خوف و هراس امام عصر خوف و هراس دینی است نه شخصی و آنچه مذموم تلقی میشود ترس شخصی می باشد . 👌ملاک و معیار دین خداوند است .زمانی که ظهور دین و دستورات خداوند در ظاهر شدن و قیام امامان بوده است آنان بدون هیچ ترسی بر جان قیام کرده اند و زمانی که مصالح دینی اقتضاء غیبت را داشته آنان از قیام خود داری کرده اند چنان که پیامبر گرامی در غار حراء برای حفظ شدن از گزند مشرکین پنهان شدند زیرا ایشان خوف آن را داشتند که با ظاهر شدن جانشان را از دست می دهند و نمی توانند وظائف دینی خود را به انجام بر سانند ( خوف دینی ) و الا در شجاعت پیامبر اسلام هیچ شکی نمی باشد. 📝پرسمان اعتقادی https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🔔🔔🔔سوالی_ازشیعیان_گرامی مردم شيعه معتقدند كه امام دوازدهم آنها زنده هست و در آخر زمان ظهور مي كند.اگر قرار بود انساني عمري به اين طو لاني داشته باشد بهتر بود خود حضرت محمد اين عمر طولاني رابيابد تا هم به عنوان معجزه آن را مطرح كند و هم اينكه بلا فاصله پس از مرگش دينش به انحراف كشيده نشود.اصلا» مگر خدا نمي توانست با قدرتش به جاي غايب كردن حضرت مهدي جان او را ازح گزند دشمنانش در امان بدارد. اصلا»چه نيازيست كه انساني سالها در غيبت باشد تا اينكه يك روز ظاهر شود و ظلم را از ميان بردارد.مگر براي خدا مشكل است كه در آخر زمان انساني را از مادري متولد سازد كه معصوم پاك و با همه خصايصي كه براي مهدي تعريف مي كنند باشد ؟ اگر او زنده است در همین فضا هست که ما هستیم اگر سرب در هوا است برای او هم است میکروب ویروس مواد شیمایی بیماری های واگیر همه برای او هم است هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد با این همه عوامل که از عمر انسان میکاهد انسانی این همه عمر کند اگر او غیر عادی است خدا حرف خودش را نقض کرده که می گوید ما پیامبران را از میان خود شما بر انگیختیم ♦️پاسخ ❗️در این متن چند سوال مطرح شده است 1⃣چرا حضرت محمد عمر طولانی نکرد تا هم به عنوان معجزه ان را مطرح کند و هم اینکه بلافاصله پس از مرگ دینش به انحراف کشیده نشود : ♦️پاسخ آن است که یکی از سنت های خداوند درباره بندگان امتحان انها است .خداوند می فرماید: « ایا مردم پنداشته اند که تا گفتند ایمان اوردیم رها میشوند و مورد آزمایش قرار نمی گیرند» 📓عنکبوت 2 👌یکی از طرق آزمایش خداوند این است که پیامبر اسلام عمر طولانی نداشته باشد و مسوولیت هدایت مردم و پاسداری از ایین الهی بر عهده اهل بیت ایشان قرار گیرد تا معلوم شود چه افرادی از انان پیروی می کنند و از امتحان سر بلند بیرون می ایند وچه افرادی از امتحان سر افکنده بیرون می ایند 💢لذا خطاب به اهل بیت چنین گفته شده است: « شما آن دری هستید که مردم به وسیله ان امتحان میشوند هر کس وارد شود و از هدایت شما بهره گیرد نجات می یابد و هر کس امتناع ورزد هلاک میشود» 📚الفقیه،ج2 ص613 ♦️امیر مومنان فرمود: « ما باب حطه ( دروازه آزمون) هستیم هر که از آن وارد شود نجات می یابد و هر که از آن سرپیچد سقوط می کند» 📚الخصال،ص626 2⃣چرا خداوند با قدرتش حضرت مهدی را حفظ نکرد تا نیازی به غیبت ایشان نباشد؟ ❗️پاسخ آن است : ♦️اولا: مساله غیبت ایشان تنبیهی برای مردم ناسپاس بود.خداوند برای امت اسلامی یازده امام قرار داد ولی یکی پس از دیگری انها را به شهادت رساندند و با این کارنامه بد تقدیر خداوند بر این تعلق گرفت تا امام دوازدهم را در پشت پرده غیبت قرار دهد تا محرومیت غیبت امام را احساس کنند و با ظهور حضرتش قدر اورا بدانند ♦️ثانیا: گفتیم که یکی از سنت های خداوند در مورد بندگان امتحان انها است .امت اسلامی نیز در این عصر و زمان به وسیله غیبت امام امتحان میشوند تا معلوم شود که چقدر انان بر ایمان خود استقامت دارند 💢امام کاظم فرمود: « صاحب این امر ناگزیر از غیبتی می باشد تا کسی که به این امر قائل است از آن بازگردد همانا آن آزمایشی از جانب خداوند است تا خلق خود را به آن وسیله بیازماید» 📚الکافی ج1 ص336 3⃣چرا خداوند چنین نکرد که در اخرالزمان انسانی را از مادری متولد سازد که معصوم و مهدی باشد و دنیا را از عدالت پر کند و نیاز به غیبت امام نباشد ❗️پاسخ آن است : که طبق مبانی شیعی امکان ندارد که خداوند لحظه ای زمین را از حجت خداوند خالی سازد که واسطه فیض بندگان است که اگر جز این باشد زمین اهل خود را در خود فرو خواهد برد لذا باید حجت خدا همیشه بر روی زمین زنده باشد ♦️ابی حمزه می گوید: به امام صادق گفتم ایا امکان دارد زمین بدون امام وحجت بماند امام پاسخ داد: « خیر اگر زمین لحظه ای بدون حجت و امام باقی بماند اهلش را فرو می برد» 📚علل الشرایع ،یک جلدی،ص76 ❗️در این مضمون روایات زیادی وارد شده است 📚بحار الانوار ج23 ص1 باب 1 4⃣مساله طول عمر امام زمان چگونه قابل حل است .اگر قرار است از طریق اعجاز قابل حل باشد ایا با این سخن خداوند که پیامبران را از میان خود مردم بر انگیختیم در تضاد نیست؟ ♦️پاسخ آن است : قرآن از حضرت نوح نام می برد که 950 سال در میان قومش زندگی کرد وانان را دعوت به دین حق کرد ( عنکبوت 14) ❗تورات کنونی نیز در "سفر تکوین" "اصحاح خامس" "جمله 5 "از افراد زیادی نام می برد که دارای عمر طولانی بوده اند ❗وعلمای مسلمان نیز کتبی را تالیف کرده اند خاصه به ذکر نام کسانی که در طول تاریخ دارای عمر طولانی بوده اند 📚البرهان علی صحه طول عمر الامام الزمان،علامه کراجکی 📚علامه مجلسی در بحار الانوار،ج51 باب 14 ص225 تا 293 ❗در قدرت خداوند جای هیچ شکی نیست. چه اشکالی دارد که امام عصر تحت مدیریت خداوند دارای عمر طولانی باشد ❗علم طب نیز کشف کرده است که انسان با
رعایت قواعد سلامت می تواند دارای عمر طولانی باشد 📚 مراجعه شود به مجله مقتطف، جزئ سوم ❗روی این جهت است که خداوند درباره حضرت یونس می گوید: "اگر او از تسبیح کنندگان نبود تا روز قیامت در شکم ماهی باقی می ماند"( صافات 143-144-) ❗وقتی یک انسان میتواند در دل ماهی،دراعماق دریا تا روز قیامت زنده باشد چگونه ممکن نباشد یک انسان در خشکی ودر جو طبیعی تحت مدیریت خدا تا زمانی که صلاح بداند زنده باشد 📚الالهیات،علامه سبحانی،ج4 ص147 ♦️دکتر دهاوز امریکایی می گوید: « علم طب می تواند قیدها و حدودی را که مانع از طول عمر انسان است با کمک تغذیه از بین ببرد ما امروز امیدواریم که بر خلاف عمر پدرانمان و اجدادمان به چنین عمر طولانی دست یابیم» 📚راهی به سوی حیات نو، ص12 ♦️دیمند وبرل می گوید: « تمام اجزای اصلی انسان بدون استثنائ با امتحان به اثبات رسیده که قابل خلود است و یا حد اقل قابل عمری طولانی تراز این مقدار است» 📚مجله المقتطف جزئ سوم از سال 59 ❗️وقتی علم مساله طول عمر را ثابت میداند چه مانعی دارد که امام عصر با عنایت خداوند دارای چنین عمری باشد و این مساله با سخن خداوند که پیامبران را از میان انسان ها برگزیدیم منافات ندارد زیرا: ♦️اولا : در میان همین انسان ها مساله طول عمر ثابت است ♦️ثانیا: ان سخن به ان معنا است که انبیا از جنس فرشتگان نیستند بلکه از جنس ادمیان هستند می خورند ،می خوابند ،ازدواج می کنند و مانند ان نه انکه هیچ فرقی بین انها و سایر انسان ها نیست زیرا یکی از ویژگی های انبیا ارتباط با غیب و معجزه است در حالی که این موارد در میان انسان ها نیست ♦️پرسمان اعتقادی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
‍ 🤔پرسش ❓پرسشی پیرامون ❔اگر به بخش دوم این دعا توجه شود آن خلاف احتیاط است آنجا که گوید : « يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ » یعنی ای محمد و ای علی مرا کفایت کنید که شما دو بزرگوار مرا کافی هستید . حال این است که هستید یعنی چه ؟ یعنی دیگر معاذا بالله به خدا هم نیست؟ ❕آیا این را بعدها غالیان و به دعا افزوده اند ؟ و اصلا این به دعا سند و معتبری دارد یا نه ❕متن آن با کتاب خدا در است که قرآن بارها با تأکید می گوید: « حسبنا الله و نعم الوکیل »سوره آل عمران ، آیه 173 و نیز با 36 تا 38 در سوره زمر در تعارض آشکاری است که در ضمن آن با استفهام تقریری می پرسد: «الیس الله بکاف عبده؟!/ مگر خدا پرستنده اش را کفایت نمی کند؟ این دعا از پیامبر یا امام معصوم هم نشده است. روایت هم نیست بلکه یک . 💠پاسخ💠 👌علامه مجلسی به نقل از مرحوم طبرسی صاحب تفسیر مجمع البیان می آورد که دعای مشهور به دعای فرج دعایی بوده است که امام زمان علیه السلام به فردی به نام محمد بن احمد بن ابی اللیث در تشرفی که نسبت به ایشان روا داشتند تعلیم دادند و او که از دست دشمنان امنیت نداشت به برکت این دعا نجات یافت ؛ ❕می گوید که امام زمان علیه السلام به من چنین تعلیم داد ؛ 🗯 اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِی الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی . 📚بحار الانوار ج53 ص 276 👌کفعمی نیز نقل می کند که این دعایی بود که امام زمان علیه السلام به فردی زندانی تعلیم دادند که او به برکت این دعا از زندان رهایی یافتند که کفعمی دعا را با اضافه این جملات نقل می کند ؛ « ...الساعه الساعه الساعه العجل العجل العجل یا ارحم الراحمین بمحمد و آله الطاهرین» 📚المصباح کفعمی ص176 🔶مضمون این دعا در کتب زیر نیز نقل شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج8 ص186 📚جمال الاسبوع ص280 و ... 🗯بنابراین دعا از حیث سند معتبر است و علمای بزرگ آن را در کتب خود نقل کرده اند . ❔حال آیا جمله « اکفیانی فانکما کافیان » « مرا کفایت کنید زیرا شما کفایت کننده هستید » با آیات قرآن که خداوند را کافی و کفایت کننده می داند تعارض دارد ❗️ 👌پاسخ روشن است که هیچ گونه تعارضی بین فراز مذکور و آیات قرآن نیست . ❕❗️❗️ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇 ❕درخواست کفایت کردن از غیر خدا دو صورت دارد ؛ 1⃣گاهی این درخواست با این اعتقاد است که طرف مقابل در کفایت کردن و کمک رسانی مستقل و بی نیاز از خدا بوده و از موضع استقلال انسان را یاری می کند . 🔶بی شک درخواست کفایت کردن با این اعتقاد عین شرک است و مخالف آیات قرآن می باشد . 2⃣در صورت دوم درخواست کفایت کردن از دیگران به قید استقلال و بی نیازی از خداوند نیست ، بلکه با این اعتقاد این درخواست مطرح می شود که کفایت کنندگان با قدرت و نیرو و اجازه ای که خداوند به آنان داده است انسان را یاری کنند . 👌چنین کمک خواهی و درخواست کفایتی عین توحید است زیرا جهان آفرینش جهان اسباب و مسببات است و فیض الهی طبق مشیت خدا از مجاری یک رشته اسباب به انسان می رسد و سبب در کار خود استقلال ندارد و به امر الهی کار خود را صورت می دهد . 🗯بنابراین اگر درخواست کفایت دیگران را منوط به اذن الهی و مشیت او شمردیم و آنها را موجودی ممکن و غیر مستقل دانستیم ، درواقع این درخواست کفایت از خداست که به این فرد قدرت و توانایی داده است که دیگران را کفایت کند اگر چه به ظاهر درخواست کفایت از غیر خداست . 🔷لذا خداوند در قرآن خطاب به پیامبرش می گوید که به مشرکان بگوید ؛ « آنها که کافر شده اند می گویند تو پیامبر نیستی ، بگو کافی است که خداوند و کسی که علم الکتاب نزد اوست گواه من باشند » 🔶رعد 43 ❕پیامبر در کنار خداوند ، شهادت دادن کسی که علم الکتاب نزد اوست ( علی علیه السلام ) را کافی در اثبات نبوت خود می داند ، در حالی که شما می گویید تنها باید خداوند کافی برای بنده اش باشد . 🔶حضرت علی بر اساس علم و قدرتی که خداوند به او داده است ، کفایت کننده پیامبر در اثبات نبوتش است و این کفایت کنندگی به اذن و مشیت الهی است و هیچ منافاتی هم با توحید ندارد . 🗯ما هم اگر در دعای مذکور از پیامبر گرامی و حضرت علی درخواست کفایت می کنیم ، آنان را مستقل نمی دانیم بلکه با این اعتقاد درخواست می کنیم که با قدرت و اذنی که خداوند به شما داده است ما را کفایت و یاری کنید و این عین درخواست کفایت کردن از خداست . 👌خداوند در برابر کسانی که غیر خدا را به صورت مستقل و استقلالی برای خود کافی می دانستند ، تصریح می کنند که تنها کفایت کننده خداوند است و هیچ کس بدون اذن او توانایی کفایت دیگری را ندارد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA َ
🤔 ❔آیا این دعای عهدی که صبح ها خوانده می شود واقعا دارد ❗️چگونه می توان با یک دعای خواندن جزء یاران امام زمان شد این چگونه قابل قبول است❕❕ 💠💠 👌دعایی که مشهور است به دعای عهد در کتب معتبر از امام علیه السلام نقل شده است و هیچ شکی در صحت آن نمی باشد . 🔶امام صادق علیه السلام در مورد این فرمود ؛ « هر کس این دعا را چهل بخواند ، از یاران قائم خواهد بود ، اگر قبل قیام قائم از دنیا برود ، خداوند او را به جهت یاری قائم از بیرون می آورد و در برابر هر کلمه ای که به این دعا می خواند به او هزار حسنه داده و هزار سیئه را از او می بخشد » 📚 👌علامه در سه جا از کتاب شریف بحار الانوار دعای مذکور را نقل می کند ؛ 📚 ج53 ص 95 📚 ج53 ص327 📚 ج99 ص111 👌همین طور این دعا در کتب زیر نیز نقل شده است ؛ 📚 ص663 📚 ص455-456 👌مولف کتاب در مورد این دعا چنین می نویسد ؛ « به یقین تاثیر این گونه دعاها در مورد کسانی است که شرایط امام زمان علیه السلام را به دست آورده اند ، نخست با خود سازی و تهذیب نفس و تلاش برای اصلاح ، شایستگی حضور در میان یاران آن حضرت را کسب می کنند ، و سپس با خواندن این دعا حضور خود را در خدمت حضرت تضمین می نمایند » 📚 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔اخیرا از سید حسن نصرالله شنیدم که می گفت امام زمان از مکه می کند و حکام ظالم عربستان را نابود می کند برام جالب بود ❗️آیا ایشان از مکه ظهور می کند ❕❕ 💠💠 👌شیخ کلینی روایت می کند که یعقوب بن سراج از امام صادق علیه السلام سوال کرد که فرج چه هنگام است ؟ ❕امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « هنگامی که سفیانی از شام ظهور کند و یمانی جلو بیاید و حسنی حرکت کند ، صاحب این امر ( مهدی ) ازمدینه به همراه میراث پیامبر خدا به سوی بیرون آید ...» 📚الکافی ج8 ص224 📚الغیبه نعمانی ص270 👌در روایت دیگر فرمود ؛ « قائم هنگامی که خروج کند به مسجد الحرام وارد می شود و رو به قبله و پشت به مقام دو رکعت نماز می خواند و سپس برمیخیزد و می فرماید؛« ای مردم من مردم به آدم هستم ...» 📚بحار الانوار ج51 ص59 👌شیخ صدوق از امام علیه السلام نقل میکند؛ « چون قائم خروج کند پشتش را به کعبه تکیه دهد و سیصد و سیزده تن به گرد او جمع شوند و نخستین سخنش این آیه است که باقی نهاده خداوند برایتان بهتر است اگر مومن باشید و من باقی نهاده خدا در زمینش و جانشین او و حجتش بر شما هستم » 📚کمال الدین ج1 ص331 👌امام علیه السلام در کنار پرده کعبه سر از پرده بیرون می آورد و خود را برای همگان معرفی می کند ؛ 📚ریاض الابرار ج3 ص210 👌و میان رکن حجر الاسود و مقام ابراهیم از پیروان خویش می گیرد ؛ 📚الارشاد ج2 ص383 ❕ایشان با حضور در مکه و ایستادن در کنار کعبه و فراز آوردن پرچم و رسول خدا نشان می دهد که نهضت مهدوی ، قیامی توحیدی و دنباله بعثت محمدی و برای احیای آن است . 📚دانشنامه امام مهدی ج8 ص197 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔چرا ما شیعیان در پیامبر تحریف کردیم و جمله و عجل فرجهم را به آن اضافه کردیم ❕آیا بهتر نیست که این کارها را ترک کنیم تا دین تحریف نشه ❗️لطفا قانع کننده پاسخ بدید ❕❕ 💠💠 👌در روایات ما دعا برای تعجیل فرج آل محمد و گشایش در امر آنان و قائم اهل بیت بسیار مورد توصیه و تاکید قرار گرفته است . 🔶در توقیع شریفی از امام زمان علیه السلام چنین آمده است که فرمود ؛ « برای تعجیل فرج زیاد دعا کنید ، زیرا فرج و شما نیز در این امر است » 📚بحار الانوار ج52 ص92 ❕از سوی دیگر یکی از مواردی که سبب می شود دعای انسان به نزدیکتر شود ، صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « دعای شما به آسمان بالا نمی رود مگر زمانی که ( قبل از آن ) بر محمد و آل محمد بفرستید » 📚الکافی ج2 ص 493 👌و فرمود ؛ « هرکس از شما که به نزد خداوند حاجتی دارد باید ابتدا بر محمد و آل او صلوات بفرستد سپس را از خدا بخواهد » 📚الکافی ج2 ص494 📚امالی طوسی ج1 ص175 ❕بر این اساس شیعیان جهت استجابت دعایشان پس از آن که بر محمد و آل او صلوات می فرستند برای تعجیل فرج قائم آل محمد و گشایش در امر اهل بیت دعا می کنند تا این دعا به برکت صلوات بر پیامبر گرامی و اهل بیت مورد خداوند قرار گیرد . ❕در روایات متعددی نیز می بینیم که امامان گرامی این نوع فرستادن را به شیعیان خود تعلیم می دادند . 🔰عمرو بن ابی المقدام می گوید امام صادق دعایی جامع برای دنیا و آخرت به من تعلیم داد که در آن آمده بود ؛ « اللهم صل علی محمد و آل محمد و » 📚الکافی ج2 ص583 👌در روایت دیگر از امام علیه السلام آمده است؛ « هر کس پس از نماز صبح و ظهر بگوید « اللهم صل علی محمد و آل محمد و » نمی میرد مگر آنکه قائم آل محمد را درک می کند » 📚 بحار الانوار ج83 ص77 🔶در روایت دیگر آمده است که امام صادق علیه السلام به عبد الله بن سنان چنین تعلیم داد که در روز جمعه بعد از نماز عصر صد مرتبه بگوید ؛ « اللهم صل علی محمد و آل محمد و » 📚مستدرک الوسائل ج6 ص94 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA