#امامان_سیزده_گانه
🤔#پرسش
❔یکی از کانال های ضد دین شبهه کرده است که در روایات شیعه آمده است که امامان بعد از پیامبر سیزده نفرند نه دوازده نفر ❗️خواستم ببینم #واقعیت دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این که امامان بعد از پیامبر گرامی اسلام دوازده نفر هستند که با نص الهی انتخاب و #گزینش شده اند ، شکی در آن نیست .
🔶پیامبر گرامی فرمود:
«امامان بعد از من دوازده نفر هستند که اولین آنان علی و آخرین آنان قائم است که خداوند به وسیله او در تمام جهان نامش را گسترش می دهد»
📚امالی صدوق ص111 _ عیون الاخبار ج1 ص65 _کمال الدین ج1 ص282
👌و فرمود ؛
«علی بن ابی طالب امام شما پس از من است و پس از او حسن و پس از او حسین و پس از آن دو نه نفر از فرزندان حسین یکی پس از دیگری امامان شما و خلفای من هستند ...»
📚کمال الدین ج1 ص261 _ الاحتجاج ج1 ص69
👌وفرمود:
«امامان مسلمین پس از من علی بن ابی طالب سپس حسن به علی و سپس حسین به علی و سپس علی بن الحسین و سپس محمد بن علی و سپس جعفر بن محمد و سپس موسی بن جعفر و سپس علی بن موسی و سپس محمد بن علی و سپس علی بن محمد و سپس حجه بن الحسن ...می باشند»
📚کفایه الاثر ص54 _کمال الدین ج1 ص253 _ اثباه الهداه ج2 ص74
❕جهت دیدن انبوه روایات در امامت #منصوص دوازده امام ، نمایه زیر را مطالعه فرمایید ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1497
❕حال آنچه مورد اشکال واقع شده است ،تعبیری است که در چند روایت ضعیف و محدود به کار رفته است که #شبهه سیزده نفر بودن امامان را ایجاد می کند .
🔸در کتاب کافی از پیامبر گرامی نقل شده است ؛
« اني واثني عشر من ولدي وأنت يا علي رز الأرض يعني أوتادها وجبالها، بنا أوتد الله الأرض أن تسيخ بأهلها، فإذا ذهب الاثنا عشر من ولدي ساخت الأرض بأهلها ولم ينظروا»
« به راستى من و 12 تن از فرزندانم به همراه تو ای علی ، رز (مايه ثبات، يعنى ميخها و كوههاى آن) در زمين هستيم به واسطه ما خداوند زمين را ميخكوب كرده تا به مردمش فرو نريزد. و آنگاه که دوازده تن فرزندانم از زمين بروند، زمين اهلش را فرو برد و به ديده نيايد.»
📚الکافی ج 1 ص 534
👌در این تعبیر پیامبر گرامی از دوازده تن از فرزندانش به همراه علی علیه السلام یاد می کند که #مایه امنیت زمین هستند .
❕آنچه روشن و مشخص است آن است که در این روایت و روایات شبیه آن «تصحيفِ» ناشي از خطا و سوء تعبير نسخه نويسان و راويان احاديث موجب چنين برداشتي گرديده است؛ خطا و يا سهوي که وقوع آن در کتابهاي قديم امري عادي و #معمول بوده است؛ چرا که تمام کتابهاي زمان قديم با دست نوشته شده و به همين جهت بسياري از علماي حديث بررسيهايي را براي معالجه اين مشکل در کتابها داشتهاند .
👌از جمله مواردي که اين نکته را تاييد ميکند که مشکل مورد بحث، از اشتباه و خطاي نسخه نويسان و #راويان به وجود آمده، اين نکته است که همانگونه که از مطالب بيان شده در ابواب مختلف کتاب کافي استفاده ميشود، هدف مرحوم كليني از تاليف اين کتاب، بيان عقايد صحيح شيعه اماميه بوده است که از روايات بيان شده از سوي او در اين کتاب، تصريح به عدد و اسامي امامان شيعه دوازده امامي است که اگر عکس اين موضوع در جايي از کتاب او ديده شود به طور طبيعي امر قبيح و غير منطقي و موجب نقض غرض از سوي او در تاليف اين کتاب به شمار خواهد رفت.
🔹از اينرو بدون شک ميتوان گفت اين اشتباه از سوي نسخه نويسانِ اين کتاب به #وقوع پيوسته که با مراجعه محققانه به کتابهايي که مرحوم كليني اين روايت را از آنها نقل کرده و يا کتابهايي که به نقل از مرحوم کليني همين روايت را در کتابهايشان نقل نمودهاند، صحت ادّعاي ما ثابت ميگردد.
❕در مقابل اين روايت، روايات ديگري هست که تصحيف ناشي از خطا و اشتباه راويان در آن نيامده، بلکه در آنها بر اين نکته #تصريح دارد که تعداد ائمه به اضافه امير المؤمنين عليه السلام دوازده تن ميباشند و مضمون روايت اول در چند کتاب از کتابهاي علماي شيعه با چند طريق ذکر گرديده که از همين روايت بدون تصحيف در كتاب «الأصول الستة عشر» که آن را چند تن از راويان روايت نمودهاند بدين شکل آمده است ؛
« قال رسول الله : إني وأحد عشر من ولدي وأنت يا على رز الأرض أعني أوتادها جبالها، وقال: وتّد الله الأرض أن تسيخ بأهلها، فإذا ذهب الأحد عشر من ولدي ساخت الأرض بأهلها ولم ينظروا»
« رسول خدا فرمود: به راستى من و #يازده تن از فرزندانم به همراه تو، رز (مايه ثبات، يعني ميخها و کوههاي) زمين هستيم. به ما خداوند زمين را ميخكوب كرده تا به مردمش فرو نريزد و آنگاه که يازده تن فرزندانم از زمين بروند، زمين اهلش را فرو برد و به ديده نيايد. »
📚الاصول السته عشر ص 386_ بحار الانوار ج 36 ص 259
🔸#ادامه👇
@Rahnamye_Behesht
🔸#ادامه 👇
👌اگر این پاسخ مورد قبول نباشد باز هم گفتنی است که نقل کتاب کافی به سبب وجود زياد بن منذر ابو الجارود که در ابتدا امامي بوده امّا بعدها زيدي مذهب و سرکرده قبيله #جاروديه گشته و در مذمت او و پيروانش رواياتي صادر شده است ضعيف ميباشد .
📚نقد الرجال ج 2 ص 279
❕از این گذشته تعبیر « واثنا عشر من ولدي » منظور پیامبر گرامی دوازده تن از فرزندان من به اضافه حضرت #فاطمه سلام الله عليها ميباشد .
📚شرح الکافی ، مازندرانی ، ج 7 ص 381
👌اضافه بر اين که از باب تغليب صحيح ميباشد که به مجموع امير المؤمنين و ساير ائمه عليهم السلام تعبير فرزندان رسول خدا شود و عطف «أنت» بر حضرت امير از قبيل عطف خاص بر عام از باب تأكيد و تشريف باشد، چنان که جبرائيل را بر ملائكه عطف ميکنند با این که جزء #ملائکه است .
📚مراه العقول ج 6 ص 232
👌روایت دیگری که مرحوم کلینی از جابر بن عبد اللَّه انصارى نقل می کند که گويد؛ « خدمت فاطمه عليها السلام رسيدم، در برابرش لوحى بود كه نامهاى اوصياء از #فرزندان او در آن بود، من شمردم، دوازده نفر بودند، آخر آنها قائم عليه السلام بود، سه محمد در ميان آنها بود و سه على.
📚الکافی ج 1 ص 532
👌اين روايت نیز به سبب ضعف ابوالجارود كه قبلاً نيز آن را بيان نموده بوديم ضعيف ميباشد ،گذشته از آنکه این نقل هم از روی تصحیف می باشد و کتاب های دیگری روایت مذکور را بدون تصحیف نقل کرده اند مانند آنچه شیخ صدوق نقل کرده است که جابر می گوید ؛
« خدمت فاطمه سلام الله عليها رسيدم، در برابرش لوحى بود كه نامهاى اوصياء در آن بود، من #شمردم، دوازده نفر بودند، آخر آنها قائم عليه السلام بود، سه محمد در ميان آنها بود و سه على »
📚الخصال ج 2 ص 478
👌روایت دیگری که مرحوم کلینی نقل می کند و کانال ملحد به آن استدلال کرده است #نقل زیر است که پیامبر گرامی فرمود ؛
« از ابوسعيد، به شکل مرفوعه از امام باقر روايت کرده است که رسول خدا فرمود: از فرزندان من دوازده نفرند كه نقيب (شناسنده و سرپرست) و نجيب (اصيل و خوش گوهر) و محدَّث (کساني که فرشتگان با آنها در ارتباط هستند) و مفهم (درک کننده حقايق امور) ميباشند، آخرين آنها قائم به حق است، كه زمين را از عدالت پر كند چنان كه از ستم پر شده باشد.»
📚الکافی ج1 ص 534
👌اين روايت نيز ضعيف است؛ زيرا روايت، مرفوعه و مبهم است و يکي از واسطهها در سلسله سند افتاده است، از اينرو روايت در حکم روايت #مرسل است.
🔸از ضعف سند هم بگذریم مرحوم مازندرانی در شرح روایت می گوید ؛
«من ولدي اثنا عشر نقيباً» (دوازده تن از فرزندان من نقيب هستند.) تعبير دوازده تن که شامل امير المؤمنين عليه السلام نيز ميشود را از باب تغليب آورده است و يا اين که به صورت مجازي بر امير المؤمنين عليه السلام نيز اطلاق فرزند نموده است (زیرا او نیز تربیت یافته و بزرگ شده پیامبر بوده است) »
📚شرح الکافی ج 7 ص 381
👌و پاسخ سوم نیز همان است که در مورد دو روایت قبلی گفتیم که در روایت تصحیف صورت گرفته است و این روایت بدون تصحیف در کتاب الاصول السته عشر چنین نقل شده است که پیامبر گرامی فرمود ؛
« از فرزندان من #يازده نفرند كه نقيب (شناسنده و سرپرست) و نجيب (اصيل و خوش گوهر) و محدَّث (کساني که فرشتگان با آنها در ارتباط هستند) و مفهم (درک کننده حقايق امور) ميباشند، آخرين آنها قائم به حق است، كه زمين را از عدالت پر كند چنان كه از ستم پر شده باشد.»
📚الاصول السته عشر ص 15_ اثباه الهداه ج 2 ص 259
👌پاسخ چهارم هم آن است که احتمال دارد تعبیر دوازده نقیب از فرزندان پیامبر اشاره است به یازده امام و حضرت زهرا سلام الله علیهم چرا که آنها با سخنان و رفتارشان سرپرست مردم در هدایت الهی بوده اند .
📚مراه العقول ج 6 ص 233
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#ایمان_زمان_ظهور
🤔#پرسش
❔این که در روایاتی آمده است که اگر کسی تا قبل ظهور ایمان نیاورد ایمان بعد از ظهور برایش #فائده ای ندارد چه معنایی دارد ❗️بیشتر مردم جهان ممکن است بعد ظهور به امام زمان ایمان آورد یعنی ایمان اینان بی فائده است و همه اهل دوزخند ❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« آن روز كه آيات و نشانه ها(ی قیامت ) تحقق پذيرد ايمان آوردن افرادى كه قبلا ايمان نياورده اند و يا عمل #نيكى انجام نداده اند سودى به حالشان نخواهد داشت » ( انعام 158)
❕خداوند در این آیه از بی فائده بودن ایمانی سخن می گوید که نزدیک قیامت و با دیدن نشانه های قیامت چون زلزله های وحشتناک و بی فروغ شدن خورشید و ماه و ستارگان و ... #صورت می گیرد زیرا چنین ایمانی از روی ترس و جبر بوده و فائده و ارزش ایمان اختیاری را ندارد .
📚تفسیر نمونه ج 6 ص 46
🔸در تفسير عياشى از امام باقر و صادق علیهما السلام روايت شده كه در ذيل آیه " يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها" فرمودند ؛
« مقصود از اين آيات طلوع آفتاب از مغرب و خروج جنبنده زمين و پديد آمدن دود است كه انسان اگر به گناه #اصرار ورزد و عمل ايمانى بجا نياورد و اين آيه ها ظاهر شود ايمانش سودى نخواهد داشت »
📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 384
🔷البته در برخی روایات تفسیر معنوی و باطنی برای آیه مذکور صورت گرفته است و آیه فوق به زمان #ظهور امام زمان علیه السلام تطبیق داده شده است .
🔹از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود ؛
« مراد از نشانه ها امامان هستند و آن نشانه اى كه انتظار كشيده مى شود، قائم عليه السّلام است. در آن زمان ايمان كسى كه پيش از قيام آن حضرت با شمشير، ايمان نياورده براى او #سودى نخواهد داشت، اگرچه به پدران آن حضرت كه پيش از او بودند، ايمان آورده باشد.»
📚کمال الدین ج 1 ص 18
🔸 و در نقل دیگری در تفسیر آیه مذکور فرمود ؛
«[مراد از آن روز] زمان خروج قائم ماست كه انتظارش كشيده مى شود، آنگاه فرمود: اى ابا بصير! خوشا به حال #پيروان قائم ما كه در زمان غيبت او چشم به راه ظهور اويند و در زمان ظهورش او را پيروى مى كنند. آنها دوستان خدا هستند كه نه بيمناك مى شوند و نه اندوهگين مى گردند. »
📚کمال الدین ج 2 ص 357
❕این روایات اشاره به آن دارد که کسانی که قبل از ظهور امام عصر علیه السلام علی رغم وجود شواهد و ادله #قطعی ، از روی عناد و لجاجت به آن حضرت ایمان نیاورده اند ، ایمان پس از ظهورش هم برایشان فائده ای ندارد ، زیرا قطعا این ایمان ، ایمانی حقیقی و خالص نیست بلکه ایمانی صوری و غیر حقیقی است .
🔰البته همین افراد یا #سایرین از مردم اگر از روی خلوص و صداقت به حضرت حتی پس از ظهور و قبل از بروز نشانه های قیامت ایمان بیاورند ، بی شک ایمانشان #مقبول خداوند واقع می شود چرا که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« همواره در روزى زمين از ناحيه پروردگار حجتى كه حلال و حرام خدا را بشناسد و به راه خدا دعوت كند بوده و خواهد بود، و اين رابطه بين خدا و خلق هيچگاه در زمين قطع نمى شود مگر #چهل روز مانده به قيامت كه در آن چهل روز خداوند حجت خود را از زمين برمى دارد، در آن روزها است كه در توبه به روى گنهكاران بسته مى شود، و ايمان آوردن در آن ايام بى فايده است، گنهكاران و كفارى كه تا آن روز توبه نكرده و ايمان نياورده اند از بدترين #خلقند و كسانى هستند كه قيامت بر آنان قيام مى كند »
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 501_ المحاسن ص 236_ دلائل الامامه ص 229
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#نام_پدر_امام_زمان_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔در حدیثى آمده است که « قیامت بر پا نمیشود تا وقتی که مـردی از اھـل بیـت من که اسمش اسم من و اسم #پدرش، اسم پدر من است، خروج نکند»
⚡️همانطور كه همه ميدانيد نام پيامبر اسلام محمـد بـن عبداللـه بود اما مھـدی شیعیان نامش محمد بن حسن است؛ اسمش ھـم اسـم پیـامبر اسـت ولـی اسـم پدرش ھم اسم #پدر او نیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌شیعیان احادیث زياد و در حد تواترى دارند كه با اسناد متفاوت و متعدد، نام پدر امام مهدى عليه السّلام را مشخص كرده و بر آن تصريح دارد، و به سبب همين احاديث فراوان بوده كه شيعه، كوچكترين اختلاف و يا ترديدى در اينباره نداشته است.
❕رواياتى كه اين واقعيت را بازگو كرده اند، عبارتها و لحنهاى متفاوتى دارند، بسيارى از آنها با صراحت، ايشان را فرزند امام #عسكرى عليه السّلام معرفى كرده اند.
👌 آيت اللّه صافى گلپايگانى در باب «مهدى فرزند امام حسن عسكرى» كتاب خود 147 #حديث ذكر كرده است.
📚منتخب الاثر ج 2 ص 202 فصل 22
👌برای نمونه به دو حدیث توجه کنید ؛
1⃣مفضل بن عمر مى گويد ؛ « خدمت امام صادق عليه السّلام رسيدم و عرض كردم كاش درباره جانشين پس از خود وصيت مى فرمودى؛ امام عليه السّلام فرمود: اى مفضل ، امام پس از من فرزندم موسى است، و جانشين مأمول منتظر، محمد #فرزند حسن بن على بن محمد بن على بن موسى است »
📚کمال الدین ج 2 ص 334
2⃣محمد بن جعفر اسدى مى گويد ؛ « احمد بن ابراهيم براى من چنين نقل كرده است: در سال (262 ه. ق) خدمت خديجه خواهر امام هادى عليه السّلام رسيدم و از پشت پرده با وى سخن گفتم و در مورد دينش از وى پرسيدم، كه در پاسخ به من گفت: وى از چه كسانى پيروى مىكند؟ آنگاه گفت ، جانشين صالح، فرزند امام عسكرى عليه السّلام است؛ از وى پرسيدم: آيا او را ديده اى يا از او خبر مى دهيد؟ گفت: از پسر برادرم (امام عسكرى عليه السّلام) مى گويم كه او اين موضوع را طى نامه اى، به #مادرش اعلام مى دارد .... »
📚اثبات الوصیه ، مسعودی ص 271
👌در شمار ديگرى از احاديث شيعه، اين واقعيت، با عباراتى متفاوت، منعكس شده است . امام صادق عليه السّلام فرمود ؛
« اذا اجتمعت ثلاثة أسماء متوالية ، محمّد [و] عليّ و الحسن، فالرابع القائم؛ آنگاه كه سه نام محمد، على و حسن پىدرپى هم آمدند، #چهارمين آنها قائم خواهد بود.»
📚الغیبه طوسی ص 233
❕البته اغلب اهل سنّت، با بيان برخى روايات در اين زمينه، بر اين باورند كه نام پدر حضرت مهدى عليه السّلام عبد اللّه، همنام پدر پیامبر اکرم است.
👌دانشمندان شيعه، اگرچه با حفظ امانت كامل، برخى از اين احاديث را هرچند كه صحيح نمى دانسته اند بدون كم و كاست از كتابهاى اهل سنّت #نقل كرده اند؛ اما هرگز ترديد در اين موضوع به خود راه نداده اند که این احادیث باطل و ضعیف هستند .
❕مرحوم #اربلی می نویسد ؛
« اصحاب شیعه ما روایتی را که می گوید نام پدر امام مهدی همنام پدر پیامبر است را صحیح نمی دانند زیرا اسم و اسم پدر امام مهدی نزد آنها ثابت و مشخص است ، ( برخی از ) اهل سنت نیز آن بخش حدیث که نام پدر امام مهدی را ، همنام پدر پیامبر می داند ، #جعلی و زائد می دانند »
📚کشف الغمه ج 2 ص 477
👌برخی از محققان با بررسی مفصلی که انجام داده اند ، جعلی و ضعیف بودن روایت مذکور را که مورد نقل اهل #سنت قرار گرفته است را ثابت کرده اند ؛
📚درسنامه مهدویت ، ج 1 ص 160 _ بررسی تطبیقی مهدویت ص 225
❕ بنابراین گفتنی است که روايت مذکور از مجعولات و موضوعات عبّاسيان می باشد، زيرا شكى نيست كه دولت عباسى براى تأييد سلطنت خود و تشويق مردم به بيعت با محمّد بن عباس ملقّب به مهدى عباسى، #سومين خليفه دولت عباسى دست به هركارى از جمله جعل حديث و نسبت آن به رسول خدا زدند.
❕منصور عباسى كه عبد اللّه نام داشت فرزندش محمّد را به عنوان خليفه و جانشين خود تعيين نمود و مردم را تشويق به بيعت با او كرد. او براى ترغيب بيشتر مردم به اين كار لقب فرزندش را مهدى گذاشت، تا مردم به گمان اينكه او مهدى منتظر و موعود است با او بيعت كنند، ولى از آنجا كه اسم خودش عبد اللّه بود دستور داد تا حديثى #جعل كرده و در آن اسم پدر مهدى امّت را عبد اللّه معرفى كنند.
📚مجموعه آثار شهید مطهری ج 18 ص 173
👌علامه #مجلسی نیز بر فرض این که حدیث فوق صحیح باشد می نویسد ؛
« كنيه امام حسن عسكرى عليه السّلام ابو محمد است و كنيه پدر پيامبر نيز، ابو محمد مى باشد و از آنجا كه نام و اسم ، بر كنيه نيز #اطلاق مى شود، به اين شكل مفاد حديث صحيح است »
📚بحار الانوار ج 51 ص 103
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
❓پرسش
❔آخوندهای ایران معتقدند : حضرت علی علیه السلام علم غیب داشت اما در مورد خوابیدن حضرت علی علیه السلام در رختخواب پیامبر خدا در شب هجرت پیامبر با آشفتگی نظری کاملا متضاد با عقیده خود ارایه می دهند و مدعی هستند در آن شب علم غیب حضرت علی علیه السلام متوقف گردید.❗️
💠پاسخ💠
❗️این شبهه ناظر به این است که شیعه در مورد علم غیب حضرت علی و خوابیدن در بستر پیامبر دچار آشفتگی شده است .اگر علی علم غیب دارد و می داند که آسیب نمی بیند دیگر خوابیدن در بستر پیامبر برایش فضیلتی نیست و اگر بگوییم علم غیب ندارد با عقیده شیعه متضاد است.برای پاسخ توجه به نکات زیر لازم است؛
1⃣خداوند می فرماید:
« بعضی از مردم ( علی علیه السلام) جان خود را به خاطر خشنودی خدا می فروشند و خدا نسبت به بندگان مهربان است»
🌀بقره 207
➿منابع فراوانی از کتب شیعه وسنی تصریح کرده اند که آیه در شان حضرت علی ودر جریان لیله المبیت نازل شده است که حضرت علی در شب هجرت با خوابیدن در بستر پیامبر گرامی جان خود را به خطر انداخت تا جان پیامبر حفظ شود.این شان نزول را بسیاری از علمای اهل سنت نقل کرده اند؛
📚کفایه الطالب،ص 114
📚 الفصول المهمه،ص33
📚تذکره الخواص،ص21
📚نور الابصار،ص82
📚شواهد التنزیل،ج1 ص196
📚مستدرک علی الصحیحین،ج3 ص4
📚مسند احمد، ج1 ص348
📚جامع البیان،ج9 ص140
📚 تفسیر کبیر،ج5 ص223
📚 اسد الغابه،ج4 ص25
📚 الجامع لاحکام القرآن،ج3 ص1936
👌جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب احقاق الحق،ج3 ص23-45- ج6 ص479- 481- ج8 ص335 -348- ج14 ص116-130 والغدیر،ج2 ص49 به بعد
👌علمای شیعه نیز مفصلا این شان نزول را نقل کرده اند که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار که جامع روایات شیعه است جلد 36 ص41 باب 32
2⃣علم غیب امامان شانی است یعنی آنها به همه امور اگاهی دارند اما «بالقوه» نه «بالفعل» یعنى هر گاه بخواهند و اراده کنند چیزى از اسرار غیب را بدانند خداوند به آنها الهام مى کند، و یا قواعد و اصولى نزد آنها است که با مراجعه به آن قواعد و اصول فتح باب مى شود و مى توانند هر چیزى از اسرار غیب را بدانند، و یا کتبى نزد آنها است که به آن مى نگرند و از اسرار غیب با خبر مى شوند.
❗️امام صادق فرمود:
«امام زمانی که بخواهد به چیزی آگاهی پیدا کند خداوند آگاهش می کند»
📚الکافی ج1 ص641
📚الاختصاص ص285
📚بحار الانوار ج26 ص57
❗️با ذکر یک مثال مى توان این مسأله را روشن ساخت:
🔶 اگر کسى نامه اى به دست دیگرى بدهد که در این نامه اسامى افراد زیادى یا مقامات آنها ذکر شده باشد، و یا حقایق مکتوم دیگرى در آن آمده باشد.
او اگر بخواهد از این حقائق با خبر بشود در نامه را باز مى کند و آگاه مى شود ولى تا در نامه باز نشده از آنها با خبر نیست، ضمناً شخص بزرگى که نامه را به دست او داده گشودن در نامه را موکول به اذن و اجازه خود کرده است.»
👌مطابق این بیان:
🗯علوم ائمه نسبت به غیب و آینده علوم ارادی بوده است یعنی هر چه را اراده می کردند می دانستند و آنچه را اراده نمی کردند نمی دانستند.
❗️ممکن است در حادثه لیله المبیت حضرت علی اراده ای برای دانستن عاقبت کار نداشته است بدین جهت احتمال خطر در ذهن حضرت بوده و در عین حال حاضر به این فداکاری و ایثار بزرگ شده است .بنا براین حادثه فوق افتخاری بس بزرگ برای آن حضرت بوده و منافاتی با علم غیب ائمه ندارد.
📚آیات ولایت،مکارم ایت الله شیرازی،ص283
3⃣خداوند در آیه فوق از کار علی به عنوان یک کار با عظمت و معامله با خداوند تعبیر می کند در صورتی که اگر علی آگاهی به عدم آسیب رسیدن داشت کارش عظمتی نداشت و یک امر عادی تلقی می شد .بنابراین هرگونه سخن و روایتی که بگوید علی آگاهی به عدم آسیب دیدن داشت و در بستر پیامبر خوابید چون مخالف قرآن است قابل پذیرش نیست.
👌پرسش و پاسخ مرتبط:
1⃣آیات قرآن تصریح می کند که حتی پیامبر هم علم غیب نداشته است چگونه می گوییم امامان علم غیب داشتند❓
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/3748
👌پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#موضوع_فقهی_فلسفه_احکام
#تحریم_مجسمه_سازی_فلسفه_حرمت
🤔#پرسش
❔آیا دلیلی از روایات است که ساختن #مجسمه حرام است❕#فلسفه حرمتش چیست❕❕
💠#پاسخ💠
👌از روایات متعددی استفاده می شود که ساخت #مجسمه موجودات ذی #روح جایز نمی باشد.
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود :
« رسول خدا از #تصویر سازی و #مجسمه سازی نهی کرد و فرمود هر کس چنین کند ، خداوند روز قیامت او را مکلف می کند که در آن #روح بدمد در حالی که او توانایی چنین کاری را ندارد »
📚#الفقیه ج4 ص5
👌و #فرمود :
« سه دسته هستند که روز قیامت #عذاب می شوند که یک دسته در مورد کسانی است که #مجسمه حیوانی را تصویر کند ، خداوند او را عذاب می کند تا زمانی که در آن روح بدمد ( در حالی که او چنین قدرتی ندارد )»
📚#وسائل_الشیعه ج17 ص297
👌و #فرمود :
« تصویر سازی درخت و خورشید و ماه اشکالی ندارد تا زمانی که تصویر سازی ( موجودات ذی روح ) مانند #حیوانات صورت نگیرد »
📚#المحاسن ص619
🔷حضرت #امیر علیه السلام فرمود :
« از تصویر و #مجسمه سازی اجتناب کنید زیرا خدا روز قیامت در مورد آن از شما سوال می کند »
📚#مستدرک_الوسائل ج13 ص210
👌#پیامبر گرامی فرمود :
« شدید ترین عذابها برای کسی است که #تصویر گری کرده و مجسمه و تصویر ( موجودات ذی روح ) را بسازد »
📚#همان_مدرک
❕#فلسفه این تحریم بازگشت می کند به مبارزه شدید اسلام با بت #پرستی و ریشه کن کردن آن زیرا در تاریخ بت پرستی ثابت است که بسیاری از بت ها مجسمه های بزرگی بودند که به شکل #انسان و ...ساخته می شد . اگر شخص بزرگی از دنیا می رفت بستگان او مجسمه ای بزرگ از او را می ساختند و بر #قبرش نصب می کردند و سر انجام این کار به پرستش آن فرد کشیده می شد و آن مجسمه به بت و بارگاه او بت #خانه و معبد تبدیل می شد.
🗯اسلام برای مقابله با بت پرستی و ترویج آن به صورت مطلق ساخت #مجسمه را ممنوع اعلام کرد تا تمام زمینه های شرک و بت #پرستی را از جامعه ریشه کن کند .
❗️البته برخی فقها معتقدند که این روایات ناظر به افرادی است که مجسمه را به عنوان نمادی از بت پرستی و ... می سازند تا مورد پرستش قرار گیرند و ناظر به ساخت مجسمه از روی انگیزه های هنری و ...نمی باشد اما این نظریه با توجه به این که روایات به صورت مطلق این عمل را تحریم می کند ، #موجه نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#استفاده_از_نیروی_غیبی_برای_شفای_فاطمه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔چرا 3 معصوم شیعه که علم غیب داشتند و ولایت تکوینی داشتند فاطمه را شفا ندادند ؟ مگر قدرت ندارند و شما را شفا نمی دهند ❗️چرا برای خودشان کاری نکردند ❕❕
💠#پاسخ💠
❕در این که امامان گرامی ما دارای قدرت خارق العاده در عالم هستند و می توانند چه در حال حیات و چه بعد از ممات ، در عالم تکوین تصرفاتی بکنند ، شکی در آن نیست چنان که امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
«اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است .نزد آصف بن برخیا وصی سلیمان تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن از فاصله دور حاضر کند و نزد ما اهل بیت هفتاد و دو حرف از آن حروف است ( وقدرت ما بی شک قابل مقایسه با آصف نیست) و یک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است و اختصاص به خودش دارد»
📚بحار الانوار ج27 ص25
💠جهت آگاهی بیشتر در مورد قدرت #تکوینی امامان علیهم السلام دو نمایه زیر را مطالعه کنید ؛
🔰https://t.me/Rahnamye_Behesht/546
🔰https://t.me/Rahnamye_Behesht/9086
👌اما باید توجه داشت که امامان گرامی ما مامور هستند که طبق اسباب و روال عادی ، زندگی کنند و جز در موارد محدودی آن هم به اذن الهی ، از #قدرت_غیبی خود استفاده نکنند .
🔷امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
« خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند»
📚بحار الانوار ج5 ص114
👌اگر امامان گرامی ، مشکلات و #گرفتاری های خود را از طریق علم غیب و قدرت غیبی حل کنند دیگر نمی توانند اسوه و الگوی #جهانیان باشند.
❕اگر پیامبر تمام امورش را از طریق علم غیب و آگاهی های غیبی پیش می برد آیا می توانست به مردم درس #صبر و بردباری و ایثار و از خود گذشتگی در راه حق را بیاموزد؟
❔ایا اگر امام حسین مشکل کربلا را با آگاهی #غیبی حل می کرد می توانست به مردم درس آزادگی و #جهاد و بردباری و امر به معروف و نهی از منکر و ... را بدهد؟
👌چون امامان #الگوی مردم هستند خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب و قدرت غیبی را جز در مواردی که اثبات امامتشان منوط به آن است نداده است اگر چه آنان آگاهی و قدرت ، غیبی را دارند اما موظف به استفاده از آن نیستند.
🔷اهل بیت علیهم السلام مطیع #محض خداوند بودند وقتی خداوند به آنان اجازه استفاده از قدرت غیبی نداده است آنان نیز از قدرت غیبی استفاده نمی کردند.
🔷آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های #معمولی رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی و قدرت خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند .
🔶پیامبر #گرامی فرمود:
«من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود»
📚الکافی ج7 ص414 _ معانی الاخبار ص279
❕بنابراین این که مثلا علی علیه السلام از قدرت غیبی برای شفای فاطمه سلام الله علیها ، استفاده نکرد هم ریشه در همین نکته ای دارد که بازگو کردیم . به عنوان مثال ، از نظر قرآن پیامبر گرامی نیز دارای قدرت فوق العاده بود. معراج، شق القمر و دیگر معجزات و کرامات او که در کتابهای حدیث به صورت متواتر نقل شده بر این مطلب گواه اند.
❕اما با این قدرت فوق العاده دندانش در جنگ احد شکست، چهره اش خونین شد، در جنگ خندق از گرسنگی سنگ بر شکم می بست و... چرا پیامبر با آن قدرت فوق العاده با این همه مشکل مواجه شد؟
👌پاسخ همه یک جمله است وآن اینکه انبیا و امامان از طریق روش های عادی به تبلیغ می پردازند و با دشمنان می جنگند و تنها در موارد خاص که اثبات نبوت یا امامت نیز به اعمال قدرت فوق العاده داشته ویا وضعیت ایجاب می کرد که از نیروی غیبی کمک بگیرند چنین می کردند .
❗امامان گرامی ، الگوی جامعه هستند ومردم باید ببینند که آنان چگونه با مشکلات مواجهه می شوند و استقامت می کنند تا مردم از آنان درس صبر و ایثار و ... را فرا بگیرند ، روی این جهت خداوند به آنان اجازه استفاده از قدرت غیبی در هر امر و مشکلی را نداده است و آنان نیز طبق فرمان خداوند عمل می کنند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
❓پرسش
❔کانال نقد اسلام پستی را مطرح کرده است که از دید مراجع شیعه رابطه جنسی با حیوان گناه نیست زیرا باطل کننده روزه نمی باشد .
❗️سپس می گویند براستی حماقت و خرافات در اسلام پایان ناپذیر است❔
💠پاسخ💠
1⃣در این شکی نمی باشد که وطی و نزدیکی کردن با حیوان از جمله گناهان کبیره بوده که موجب جاری شدن حد و تعزیر بر فاعل می شود.
🔶امام کاظم فرمود:
« کسی که با حیوانی نزدیکی کند باید بیست و پنج ضربه شلاق بخورد و ...پول قیمت حیوان از او گرفته می شود و به صاحب حیوان پرداخت می شود »
📚التهذیب ج10 ص60
📚الاستبصار ج4 ص222
📚الکافی ج7 ص204
👌امام صادق فرمود:
« بر کسی که با حیوانی وطی کند حد جاری شده و از شهرش تبعید می شود»
📚التهذیب ج10 ص60
📚الاستبصار ج4 ص223
📚الکافی ج7 ص204
🔶در روایت دیگر فرمود:
« چنین فردی باید کشته شود»
📚التهذیب ج10 ص61
❗️محدث شیخ حر عاملی می نویسد که مراد از این که امام می گوید چنین فردی باید کشته شود این است که باید به شدیدترین وجه مجازات شود و مراد از قتل مجازات شدید می باشد.
📚وسائل الشیعه ج28 ص359
👌چنان که امام علی فرمود:
« کسی که با حیوان وطی کند به شدیدترین وجه مجازات می شود»
📚قرب الاسناد ص50
📚وسائل الشیعه ج28 ص361
🗯به این مضمون روایات متعدد دیگری نیز نقل شده است؛
📚مستدرک الوسائل ج18 ص189 باب 1
👌بنابراین می بینیم که وطی با حیوان در اسلام از جمله گناهان بزرگی است که سبب شدیدترین مجازات می باشد و این سخن که این عمل در اسلام گناهی ندارد کذب محض است .
2⃣حال اگر معاذ الله فردی در حال روزه با حیوانی وطی کند و انزال صورت گیرد شکی نیست که طبق روایات روزه اش باطل می شود .
📚وسائل الشیعه ج10 ص39 باب 4
👌و فقهای بزرگ نیز به آن فتوا داده اند؛
📚الحدائق الناضره ، محدث بحرانی ، ج13 ص129
3⃣اما اگر نزدیکی صورت گیرد و سبب انزال نشود در این صورت اختلاف است که آیا سبب فساد روزه می شود یا خیر که برخی چون شیخ جواهری فتوی به بطلان روزه می دهد
📚جواهر الکلام ج16 ص222
👌اما در هر صورت شکی نیست که وطی حیوان مطلقا از جمله گناهانی می باشد که مستوجب عقوبت شدید می باشد .
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#نزدیکی_از_دبر_روزه
🤔#پرسش
❔يكى از شاهكارهاى #علماى_شيعه در ارضاى شهوت مردان، استناد به روايتى از #امام_صادق ميباشد كه در اين حديث با توجه به نياز شديد مردان مسلمان در ماه رمضان به ارضاى شهوتشان، به آنها دستور رابطه جنسى از راه مقعد را به آنها داده است. يك مرد مسلمان حتى نميتواند چند ساعت تحمل كرده و بعد از زمان افطار با همسرش نزديكى كند و حتما بايد زمانى كه روزه است، اینکار را کند ❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از مبطلات روزه جماع کردن است ، اعم از آنکه در قبل باشد یا در دبر ، انزالی صورت بگیرد یا انزالی صورت نگیرد ، در صورتی که جماع صورت گیرد ، روزه مرد و زن باطل شده و قضاء و #کفاره بر آنها لازم می آید .
❕راوی از امام صادق علیه السلام سوال می کند از کسی که با همسرش در ماه رمضان لذت جویی می کند و منی از او خارج می شود ، امام علیه السلام پاسخ داد ؛
« بر هر دو #کفاره لازم است ( و روزه آنها باطل می شود )»
📚التهذیب ج 5 ص 327
👌در نقل دیگری آمده است ؛
« خداوند جماع کردن را تنها در شب های ماه #رمضان اجازه داده است ( نه در حال روزه )»
📚تفسیر القمی ج 1 ص 66_ وسائل الشیعه ج 10 ص 114
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر کس ( از مرد و زن ) در ماه رمضان جماع کند ( روزه او باطل می شود ) و باید #کفاره هم بدهد »
📚مستدرک الوسائل ج 7 ص 324
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« جماع کردن در دبر موجب #غسل ( برای مرد و زن ) است »
📚التهذیب ج 7 ص 461
❕مرحوم صاحب #حدائق می نویسد ؛
« جماع کردن در دبر اگر همراه با انزال باشد ، اتفاق شیعه بر ابطال روزه است و در صورتی هم که بدون انزال باشد باز هم اصحاب فتوا بر بطلان روزه داده اند چنان که شیخ طوسی گفته است که اجماع #شیعه بر این عقیده است »
📚الحدائق الناضره ج 13 ص 108
❕حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته است این روایت است که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که مرد از ناحیه دبر همسرش به او نزدیکی جوید ، و همسرش روزه باشد ، روزه زن #باطل نشده و غسل هم بر او واجب نیست »
📚التهذیب ج 7 ص 460 _ ج 4 ص 319
👌این روایت گذشته از آنکه با روایات فوق مبنی بر بطلان روزه و لزوم غسل بر زن منافات دارد ، به صورت مرسل نیز نقل شده است زیرا در سند آن « عن رجل »، « عن بعض » ، « یرفعه الی ابی عبدالله » ، وجود دارد که نشان از ضعف سندی آن است ، لذا شیخ #طوسی بعد از نقل این روایت می گوید ؛
« به این خبر توجه و اعتماد نباید کرد زیرا سندش ضعیف است و حکمش معمول نیست »
📚التهذیب ج 4 ص 319
👌به فرض هم که روایت صحیح باشد ، حکم آن حمل می شود بر جایی که به مقدارختنه گاه دخول #صورت نگرفته باشد که در این صورت غسل لازم نشده و روزه نیز باطل نمی شود .
📚توضیح المسائل مراجع ، مبطلات روزه ، جماع
❕البته در گذشته توضیح داده ایم که نزدیکی کردن با همسر از پشت و دبر ،#کراهت شدید دارد و در صورت ناراضی بودن همسر ، حرام است ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3443
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
سوال
مطلبی به نقل از صادق هدایت در مورد ماه رمضان در کانال های ضد دین رد و بدل میشود که خواستم بهش جواب بدید
« جلوی گرسنه های بیچاره در طول سال هر چقدر غذا بخوری مشکلی نیست اما جلوی روزه دارانی که خودشان خواستند چیزی نخورند نباید چیزی خورد»
✅پاسخ
⁉️سوال می کنیم که چه کسی گفته است غذا خوردن جلوی انسان های گرسنه بی اشکال است
💢پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس غذایی بخورد در حالی که فرد دیگری به او نگاه می کند اما اورا شریک در خوردن نسازد خداوند او را مبتلا به دردی می کند که
درمانی ندارد»
📚مجموعه ورام ج1 ص47
♦️امام صادق فرمود:
« بر تو لازم است که به مساکین توجه کرده و انهارا سیر کنی ( وتنها به فکر خود نباشی)»
📚الکافی ج6 ص299
🔺وفرمود:گ
« دو چیز نشانه ایمان است حسن خلق و اطعام طعام ( به گرسنگان)»
📚المحاسن ص389
❗️امام باقر فرمود:
« خداوند طعام دادن به دیگران را دوست دارد»
📚وسائل الشیعه ج24 ص287
♦️اشکال دیگری که این روزها زیاد دیده میشود که مطرح می کنند ان است که عکس هایی از گرسنگان افریقا را منتشر کرده و قید می کنند یک میلیارد نفر برای شما دارند روزه می گیرند اما چقدر شما بهره مند میشوید⁉️
❗️پاسخ ان است که
♦️ اولا ما در گذشته اورده ایم که روزه گرفتن دارای فلسفه های متعددی است وتنها اختصاص به درک کردن حال فقرا ندارد که میتوانید کلید واژه « تلطیف» را در کانال جستجو کنید
♦️و ثانیا در روایات ما امده است که یکی از جهات روزه داری ان است که انسان شدت وسختی گرسنگی و تشنگی را درک کرده انگاه به فقرا بیشتر توجه کنند و اگر افرادی به این دستور عمل نمیکنند اشکالی بر تعالیم اسلامی نیست
♦️در روایتی در مورد فلسفه روزه امده است :
« روزه واجب شد تا غنی سختی گرسنگی را درک کند تا بعد از ان بیشتر به فقرا توجه کند»
📚الفقیه ج2 ص73
❕امام رضا فرمود:
« یکی از جهات روزه داری ان است که سختی گرسنگی و تشنگی بر اهل فقر و مسکینان درک شود تا ان حقوقی که خداوند برای انان در اموالتان قرار داده است را به انان بدهید»
📚عیون الاخبار ج2 ص116
♦️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#موضوع_فقهی_روزه_خواری_در_ماه_رمضان
🤔#پرسش
❔چرا در ماه #رمضان با کسانی که #علنا روزه خواری می کنند برخورد می شود ❗️مگر افراد #آزادی ندارند❕آیا برای این برخورد کردن مستند روایی وجود دارد❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که روزه خواری ماه #رمضان عمل بسیار #شنیع و زشتی تلقی می شود تا آنجا امام صادق علیه السلام فرمود:
« هر کس یک روز از ماه رمضان را ، روزه #خواری کند ، روح #ایمان از او خارج می شود»
📚#الفقیه ج2 ص118
👌در روایات متعددی وارد شده است که باید با این گونه افراد برخورد شود و این افراد مشمول #تعزیر و مجازات می شوند ؛
📚#وسائل الشیعه ج10 ص248 باب2
🔷این محدودیت #منافاتی با آزادی انسان در دینداری ندارد. هر فردی #مختار است که مسلمان شود یا نه؛ ولی در محیط اجتماعی تابع #قوانین و سنت های جامعه است.
💭 روزه خواری در انظار #مردم از حالت فردی و شخصی به حالت اجتماعی در می آید که افراد در جامعه مجاز به انجام هر کاری نیستند. هر فردی در #منزل خود می تواند روزه خوار ی کند که اگر بدون عذر باشد گنهکار است؛ ولی روزه خواری در اجتماع، موجب تضییع #حقوق دیگران و بی حرمتی به عقاید افراد جامعه و ریختن قبح #گناه می گردد و به تدریج روزه خواری برای سایر افراد جامعه نیز رنگ عادی را به خود می گیرد. زیرا بین عمل حرام و تظاهر به عمل حرام تفاوت است.
👌در نتیجه هیچ فردی اعم از مسلمان و غیر مسلمان، مسافر و غیر مسافر حق #روزه_خواری در انظار عمومی را ندارد. هر شخصی که در فضای کشور اسلامی زندگی می کند باید به این قانون #احترام بگذارد.فرد روزه خوار علاوه بر بی حرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و آشکار بیان می کند که رعایت #حقوق دیگران، برایش اهمیتی ندارد؛ لذا مستوجب عقوبت است.
👌 زندگانی دسته جمعی برای افراد بشر دارای #فواید وبرکات فراوانی است ولی در مقابل آن محدودیت هایی نیز برای او #ببار می آورد
🔷در زندگی #اجتماعی سرنوشت افراد بهم مربوط است وافراد در سرنوشت هم اثر دارند . در اجتماع چیزی به عنوان « #ضرر_فردی »وجود ندارد و هر زیان فردی امکان این را دارد که به صورت یک «#زیان اجتماعی» درآید وبه همین دلیل منطق وعقل به افراد اجازه می دهد که در پاک نگه داشتن محیط زیست خود از هرگونه تلاش و کوششی خود داری نکنند
🔶#پیامبر گرامی فرمود:
" یک فرد گنهکار در میان #مردم همانند کسی است که با جمعی سوار #کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته وبه سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می کنم اگر دیگران اورا از این عمل خطرناک باز ندارند طولی نمی کشد که آب دریا به داخل #کشتی نفوذ کرده ویکباره همگی در دریا غرق می شوند»
📚 #مسند احمد ج4 ص268
📚 #نهج الفصاحه ص836
👌 پیامبر گرامی با این مثال جالب منطقی بودن وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را مجسم ساخته و حق نظارت بر اجتماع و برخورد با هنجار شکنان اجتماعی را یک حق طبیعی که ناشی از پیوند سرنوشت ها است می داند
📚#تفسیر نمونه ج3 ص38
🔶روشن است که اگر این #محدودیت ها نباشد به تدریج قبح گناه ریخته و ارتکاب گناه برای افراد آسان میشود.
📝#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#زنان_اسیر_در_دست_مردان
🤔#پرسش
❔پیامبر اسلام، زنان را اسیران مردان میدانسته و اهانتهای غیر قابل چشمپوشی به زنان کرده است:
#متن_عربی: حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ، عَنْ زَائِدَةَ، عَنْ شَبِيبِ بْنِ غَرْقَدَةَ الْبَارِقِيِّ، عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْأَحْوَصِ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، أَنَّهُ شَهِدَ حَجَّةَ الْوَدَاعِ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَحَمِدَ اللَّهَ، وَأَثْنَى عَلَيْهِ، وَذَكَّرَ وَوَعَظَ، ثُمَّ قَالَ: «اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ خَيْرًا، فَإِنَّهُنَّ عِنْدَكُمْ عَوَانٍ،...»
#منابع: سنن ابن ماجه (سنن ابن ماجة) (مع أحكام الألباني، ت: مشهور) نویسنده : محمد بن يزيد القزويني الشهير بـ : ابن ماجه، صفحه : ۳۲۲، حدیث ۱۸۵۱
سنن الترمذي - ت شاكر نویسنده : الترمذي، محمد بن عيسى جلد : ۲ صفحه : ۴۰۴
#ترجمه: پیامبر اسلام در خطبه حجه الواع مردان را سفارش میکند و به آنان در مورد زنان میگوید: آنها اسیران دست شما هستند.
آلبانی این روایت را حسن و ابوعیسی این روایت را حسن صحیح میداند و مینویسد: مقصود از (عوان عندکم) یعنی: اسیرانی در دست شما
⚡️آیا یک انسان شرافتمند و عاقل، زنان را اسیر و برده معرفی میکند؟
⚡️آیا حقیقتا شخصی از جانب خداوند باشد، بایستی زنان را برده و اسیر یا آزاده معرفی کند؟
⚡️آیا زنان خرداندیش این مزخرفات را میپذیرند و خودشان را اسیر میدانند؟
⚡️اگر اسلام دین الهی و محمد پیامآور الهی است، چرا پیام اسلام فقط اسارت و بردگی و امورات ضد بشری است؟
💠#پاسخ💠
👌ازدواج، سرآغاز زندگى مشترك با همسر و تعامل هميشگى با اوست. بخش مهمى از موفّقيت اين تعامل، بستگى دارد به ديدگاه فرد نسبت به كسى كه با او تعامل دارد. در حقيقت، ما شيوه تعامل خود با ديگران را بر اساس جايگاهى كه نزد ما دارند، تنظيم مى كنيم. از اين رو، اين كه چه ديدى نسبت به همسر داشته باشيم، اهميت زيادى دارد. در آموزه هاى اسلام، از همسر (زن) به عنوان «#امانت_الهى» ياد شده است.
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« اى مردم! زنان، نزد شما اسيرند. اختيارِ سود و زيانى براى خويش ندارند. آنان را به عنوان امانتِ خداوند گرفته ايد، و با #كلمات خداوند، بر خويشتن حلال كرده اید »
📚الخصال، ص 487، ح 63؛ بحار الأنوار، ج 76، ص 349، ح 13.
🔸اگر كسى همسر خود را امانت بشمارد، از هر گونه بدرفتارى، پرهيز خواهد كرد. شخص امين سعى خواهد كرد كه امانت خود را به بهترين شكل نگهدارى كند و سالم به صاحبش باز گرداند. جالب اين كه همسر، امانت خانواده اش شمرده نشده؛ بلكه امانت خدا دانسته شده است. در حقيقت، كسى كه ازدواج مى كند، همسر را به #عنوان امانت از خداوند متعال تحويل مى گيرد.
❕در اين جا دو نكته وجود دارد: امانت بودن همسر؛ خدايى بودن اين امانت. اين هر دو ويژگى، نقش مهمى در تنظيم روابط ميان همسران دارد. اتّصال همسر به
خداوند متعال، ارزش آن را كاملًا دگرگون مى كند و از يك مسئله انسانى و زمينى، به يك مسئله الهى و آسمانى تبديل مى سازد. وقتى انسان بداند صاحب امانت، خداوند متعال است، به جهت قداست خداوند، تقدّس مى يابد و به جهت عظمت خداوند، فكر كژرفتارى را دور مى سازد. بنا بر اين، از عوامل مهم در موفّقيت و كاميابى خانواده، تنظيم ديدگاه نسبت به همسر است.
📚رضایت زناشویی ص 73
👌اسلام می گوید ، همانطور که شیء مورد امانت ، چون #اسیر در دست امین است و امین موظف به حفاظت و رسیدگی از او می باشد ، زنان هم امانت در دست مردان و چون #اسیر در دست مردان هستند و مردان حق ندارند در رابطه با آنان هیچ گونه ظلم و اهانت و ضرب و #شتمی داشته باشند .
🔶پیامبر گرامی فرمود:
«هرکس زنی بگیرد لازم است که او را اکرام و احترام کند»
📚مستدرک الوسائل ج14 ص249
🔶و فرمود:
«من تعجب می کنم از مردی که زنش را می زند درحالی که خودش به زدن سزاوار تر است .زنان خود را نزنید زیرا در آن قصاص است »
📚جامع الاخبار ص184
🔶وفرمود:
«هر مردی که به زنش لطمه و ضربه ای بزند خداوند در روز قیامت ماموران جهنم را امر می کند هفتاد ضربه به او بزنند»
📚مستدرک الوسائل ج14 ص250
🔶و فرمود:
«هرکس زنش را بزند...خداوند در روز قیامت چنان آبرویش را ببرد که تمام خلائق از اولین تا آخرین آنها به او نگاه می کنند»
📚عوالی اللالی ج1 ص254
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«از خدا در مورد زنان بترسید و با آنان #بد_رفتاری نکنید»
📚الفقیه ج3 ص392
👌بنابراین تعبیر به اسیر بودن زنان در دست مردان ، الزامی برای مرد در جهت رعایت حقوق زنان است نه آنکه بگوییم چون زنان اسیر در دست مردان اند ، مرد می تواند هر طور که #بخواهد با او رفتار کند .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht