لیهما می کند ، چنان که در سوالی #اعتقادی از آیت الله سید صادق روحانی چنین پرسیده شده ؛
❔ آيا مقام فاطمه بنت اسد مادر حضرت على(علیه السلام) ، از مقام مريم دختر عمران مادر حضرت عيسى(علیه السلام) بالاتر مى باشد؟
💠 پاسخ : بله، حضرت فاطمه بنت #اسد از حضرت مريم والاتر است. زيرا حضرت مريم هنگام زايمان دستور داشت تا در حالت نفاس از محل عبادتش خارج شود در حالى كه حضرت فاطمه بنت اسد با دستورى تكوينى از خارج شدن از خانه خدا منع شدند.
👌 قابل توجه اين است كه #مقام خانه كعبه از مقام محل عبادت حضرت مريم گرامى تر مى باشد.
❕ منظور از دستور تكوينى چنان چه در روايات مربوط به ميلاد اميرالمؤمنين(علیه السلام) آمده، اين است كه چون ديوار خانه كعبه شكافته شد و جناب فاطمه بنت اسد از شكاف داخل شد، شكاف به هم آمد و هر چه تلاش كردند، درب خانه خدا باز نشد، در نتيجه دانستند كه اين امر از سوى خداى تعالى و باز نشدن درب خانه خدا امرى تكوينى است.
🌐http://yon.ir/WFgOh
❕اما به نظر می رسد که جریان #مذکور دلالت بر برتری حضرت فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم سلام الله علیهما ندارد و تنها دلالت بر برتری حضرت علی بر حضرت عیسی علیهما السلام دارد چنان که در روایتی که در گذشته هم به آن اشاره کرده ایم، علی علیه السلام به این نکته #تصریح کرده اند .
❕ در لحظات آخر عمر شریف حضرت علی هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خود را مطرح می کردند ، یکی از این افراد #صعصعه بن صوحان بود .
👌صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا آنجا که رسید و گفت :
❔ تو برتر هستی یا عیسی؟ علی علیه السلام فرمود:
👌من #افضل از عیسی هستم چرا که پس از آنکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت و در میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا آمد
❕اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت به کعبه پناه برد و گفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من آسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو، فاطمه مادرم وارد شد و من در همان خانه کعبه به دنیا امدم.
📚 شب های پیشاور ص476
👌البته شکی در این نیست که حضرت فاطمه بنت اسد مقامی بس والا دارد و تعبیرات #ژرفی در عظمت و مقام این بانو در مجامع روایی ما آمده است ؛
📚بحار الانوار ج 35 ص 68 باب 3 احوال والدیه علیه السلام
❕با این وجود در روایاتی تصریح شده است که برترین زنان عالم تنها چهار نفر هستند .
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
« خداوند از میان زنان عالم چهار زن را برگزیده است ؛ #مریم و آسیه و خدیجه و فاطمه »
📚الخصال ج 1 ص 225
👌و فرمود ؛
« برترین زنان عالم ( و بهشت ) چهار زن هستند ؛ مریم بنت عمران و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد و آسیه بنت مزاحم »
📚بحار الانوار ج 43 ص 36 و ص 51
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#باز_نشر_مناسبتی_عید_نوروز
🤔#پرسش
❓نظر اسلام در مورد عید نوروز چیست ؟ در روایتی دیدم که امام کاظم فرمود این عید سنت #فارس ها است که اسلام آن را محو و نابود کرده است❕❕
💠#پاسخ💠
👌درباره #تعظیم روز نوروز روایات متعددی در مجامع روایی ما نقل شده است.
1⃣شیخ صدوق می نویسد:
«خدمت حضرت امير هديه اى آوردند، حضرت فرمود اين چه هديه اين است؟ پاسخ دادند: «يا أمير المؤمنين اليوم النيروز» اين هديه روز نوروز است، حضرت هديه را پذيرفت و فرمود «اصنعوا لنا كل يوم نيروزا». شما هر روز را براى ما #نوروز قرار دهيد. (هر روزتان نوروز باد).
📚 الفقيه، ج 3 ص 300
📚وسائل الشیعه ج17 ص288
2⃣شيخ طوسى در مصباح از امام صادق نقل می کند كه حضرت به معلى بن خنيس فرمودند:
«روز نوروز غسل كن و پاكيزه ترين لباست را بپوش و خود را خوشبو نما و اين روز را روزه بگير و بعد از نماز ظهر و عصر چهار ركعت نماز (با آداب خاصى) بجاى آور و دعا كن خداوند گناه #پنجاه سال تو را مى آمرزد»
📚 مصباح المتهجد ص790
📚وسائل الشيعه ج 8 ص 172
3⃣ابن #فهد حلى در مهذب خود نقل می کند كه امام صادق به معلى بن خنيس فرمود:
« روز نوروز روزی است که خداوند در آن روز از ارواح بندگانش پیمان گرفت که او را به یگانگی بپرستند و برای او شریکی قرار ندهند و به پیامبران و امامان ایمان آورند .این روز روزی است که طوفان نوح فرو نشست و کشتی آن حضرت بر کوه جودی قرار گرفت .نوروز روزی است که رسول خدا بت های کافران را در مکه نشست و پیش از آن نیز حضرت ابراهیم نیز در این روز بت های کافران را شکست .
👌روز نوروز همان روزى است كه پيامبر اكرم در #غدير خم، از مردم نسبت به امير مؤمنان عهد و پيمان گرفت. و در اين روز با ولايت على تجديد پيمان نماييد، خوشا به حال كسى كه در ولايت على ثابت قدم بماند و واى به حال كسى كه پيمان شكنى كند. ما در روز نوروز انتظار فرج داريم، زيرا آن روز از روزهاى ويژه ما اهل بيت است كه شما آن را ضايع كرديد ولى فارسها آن را حفظ كردند.»
📚المهذب ص 194
📚وسائل الشيعه ج 8، ص 173
📚بحار الانوار ج56 ص91
👌بر اساس همین روایات، فقهای بزرگ شیعه فتوا به استحباب #غسل روز نوروز داده اند و می آورند که دلیل قابل توجهی که روایات مذکور در مورد عید نوروز را رد کند در دست نیست.
📚جواهر الکلام ج5 ص41
👌ما اگر در مورد عظمت روز نوروز روایتی هم نداشتیم باز هم گفتنی بود؛
❕مراسمی که در نوروز بین مردم معمول است و به شکل سنت ملی در میان ایرانیان و کشورهای دیگر در آمده ، قسمت قابل ملاحظه ای از آن در شمار اموری است که اسلام به #صورت کلی بر آن تاکید نهاده است مانند نظافت ، خانه تکانی ، کمک بر ارحام ، و بستگان و افراد نیازمند و آبرومند برای تهیه لباس و وسائل اولیه زندگی و دید و بازدید و صله رحم و ملاقات دوستان و رفع کدورت ها و بیرون ریختن غم و اندوه از دل ها و آماده برای فعالیت های مختلف ثمر بخش در سال نو و مانند اینها ؛ این امور و مانند آن جنبه های مثبت مراسم نوروزی است بنابراین عید نوروز و مراسم آن هم به خاطر روایات و هم به خاطر آثار #مثبتی که دارد نباید حذف شود ولی باید بعضی از مراسم منفی و ناپسند آن را کنار گذاشت .
📚مفاتیح نوین ، ایت الله مکارم شیرازی ص906
💠البته روایتی است که مورد #تمسک برخی برای رد عید نوروز از منظر اهل بیت علیهم السلام قرار می گیرد .
👌مرحوم ابن شهر آشوب در مناقب خود می آورد:
« حکایت شده است كه منصور از امام کاظم علیه السلام تقاضا كرد كه در روز نوروز در خانه بنشیند، تا مردم براى تبریك گویى پیش ایشان روند و هدایایى را كه برایش مى برند نیز بپذیرد. امام فرمود : من در اخبار جدم پیامبر خدا #جستجو كردم، اما براى این روز خبرى پیدا نكردم. نوروز سنت ایرانیان است و اسلام آن را منسوخ كرده است. پناه به خدا از این كه چیزى را زنده كنیم كه اسلام از بین برده است.
🔶منصور گفت ما این كار را فقط براى خاطر نظامیان مى كنیم. بنا بر این، تو را به خداى بزرگ سوگند مى دهم كه #جلوس كنى و حضرت پذیرفت و جلوس كرد»
📚مناقب ج4 ص318
👌اما این روایت از حیث سند #مردود است زیرا هیچ گونه سندی برای آن ارائه نشده و تنها با تعبیر « حکی» « حکایت شده است» نقل شده است .
❗️از ضعف سندی هم که بگذریم #محتمل است که این روایت از باب تقیه برای حفظ جان ایرانیانی که در دربار منصور خدمت می کردند صادر شده باشد چنان که شیخ جواهری این #احتمال را نقل می کند.
📚جواهر الکلام ج5 ص42
#پرسمان_اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#سند_دعای_یا_مقلب_القلوب...
🤔#پرسش
❓ببخشید می خواستم ببینم که آیا دعایی که در هنگام تحویل سال جدید خوانده میشود « یا #مقلب القلوب و الابصار ...» سند روایی دارد❗️برخی در سند این دعا خدشه وارد می کنند❕❕
💠#پاسخ💠
👌علامه مجلسی می نویسد ؛
« در برخی از کتب غیر #مشهوره روایت شده است که در هنگام تحویل سال این دعا خوانده شود و برخی گفته اند 360 مرتبه گفته شود ؛
❕ يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصارِ، يا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ، يا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَالْأَحْوالِ، حَوِّلْ حالَنا إلى احْسَنِ الْحال»
👌« اى كسى كه تحوّل دلها و گردش چشمها در دست توست. اى تدبير كننده شب و روز و اى تغيير دهنده سال و حال؛ حال ما را به بهترين حال، تغيير ده »
📚زاد المعاد ص328
👌بی شک دعا کردن و #تضرع به درگاه الهی از امور نیکی است که مورد توصیه آیات و روایات فراوانی قرار گرفته است .
❕خداوند می فرماید ؛
«وَ قَالَ رَبُّكُمْ ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ»؛ پروردگار شما گفته است: مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم» ( غافر 60) «ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً»؛ پروردگار خود را (آشكارا) از روى تضرّع و در پنهانى بخوانيد» ( اعراف 55) «فَادْعُواْ اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ»؛ (تنها) خدا را بخوانيد و دين خود را براى او خالص كنيد» ( غافر 14) «قُلْ مَا يَعْبَؤُاْ بِكُمْ رَبِّى لَوْلَا دُعَآؤُكُمْ»؛ بگو: پروردگارم براى شما ارجى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد» ( فرقان 77)
❕در روایات اسلامی نیز تاکید #فراوانی بر این موضوع شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج7 ص23 ابواب الدعاء
👌بی شک دعایی که در کنار داشتن محتوایی عالی ، همخوانی با ساعات ابتدایی سال نو را دارد ، همان دعای #معروف یا مقلب القلوب و الابصار .... است ، لذا از دیرباز توجه به دعای مذکور در هنگام تحویل سال مورد عمل مومنین بوده است و در این باره نیازی نیست که اساسا برای آن دعا سند متصل به معصوم ارائه داد ، بلکه از عمومات استحباب دعا می توان بر #رجحان خواندن آن استدلال کرد .
❕گذشته از این ، علامه مجلسی می گوید این دعا در برخی از کتب #روایت شده است ، تعبیر به روایت یعنی دعای مذکور از معصومین نقل شده است ، بنابراین اگر چه آن دعا سند صحیحی ندارد ، اما می توان با استدلال به قاعده #تسامح در ادله سنن ، بر مشروعیت آن استدلال کرد .
👌امام باقر علیه السلام فرمود:
« هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده صحیح نباشد»
📚بحار الانوار ج2 ص256
❕علامه #مجلسی می نویسد:
« به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار ضعیف و مجهول استدلال می کنند »
📚بحار الانوار ج2 ص257
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#لباس_رنگی_پوشیدن_دست_دادن_محارم
🤔#پرسش
❔اگر زنى به ديدار برادرش رفت نبايد لباس #رنگى و شاد بپوشد !!!
🖊در معتبرترين كتاب حديث شيعيان روايتى وجود دارد كه امام صادق بیان میکند زن تنها میتواند ار پس جامه با برادر خود دست بدهد و نباید لباس رنگی بپوشد معنا و مفهوم كاملا مشخص است، بله با پوشيدن لباس رنگى و با دست دادن به برادر، امكان #شهوانى شدن او وجود دارد...
🔴علي بن إبراهيم، عن محمد بن سالم، عن بعض أصحابه، عن الحكم بن مسكين قال: حدثتني سعيدة ومنة اختا محمد بن أبي عميد بياع السابري قالتا: دخلنا على أبي عبدالله (ع) فقلنا: تعود المرأة أخاها؟ قال: نعم، قلنا: تصافحه؟ قال: من وراء الثوب، قالت إحداهما: إن اختي هذه تعود إخوتها، قال: إذا عدت إخوتك فلا تلبسي المصبغة.
🔵دو خواهرِ محمدبنابیعمیر گفتند، ما به نزد ابوعبدالله [امام صادق] رفتیم و پرسیدیم: آیا زن میتواند با برادرش دیدار کند؟
پاسخ داد: بله. ما پرسیدیم: آیا میتواند با او دست بدهد؟ پاسخ داد: بله، امّا از پسِ جامه. یکی از دو خواهر پرسید: آیا این خواهرم نيز میتواند با برادرانش دیدار کند؟ پاسخ گفت: بله👈، امّا هرگاه به دیدار رفتی #لباس رنگی و چشمگیر مپوش👉
📓الكافي نوشته شيخ كلينى ج٥ص٥٢٦
💠#پاسخ💠
👌جایز بودن نشان دادن زینت به محارم و عدم رعایت حجاب در برابر آنها حکمی است که در آیات #قرآن مورد اشاره قرار گرفته است و می فرماید ؛
« به #زنان با ایمان بگو ...#زينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، ... يا افراد سفيه كه تمايلى به زن ندارند يا كودكانى كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پاى هاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداى خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگى به سوى خدا بازگرديد اى مؤمنان تا رستگار شويد.»
🔰نور 31
👌در روایات اسلامی نیز تاکید شده است که #وجوب پوشش و رعایت حجاب برای بانوان اختصاص به نامحرمان دارد ؛
📚وسائل الشیعه ج20 ص210 باب 17
🔸بر این اساس دست دادن با #محارم ، بدون این که نیاز باشد ، پوشش و حجابی مانع باشد ، در روایات جایز دانسته شده است ؛
📚الکافی ج 5 ص 525
🔹آنچه ممنوع است ، نشان دادن زینت به نامحرم یا دست دادن با نامحرم است ، چنان که امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« پیامبر زنان را منع کرد که برای غیر شوهر ، خودشان را زینت و آرایش کنند .اگر چنین کنند بر خداوند است که آنان را وارد آتش #دوزخ کند»
📚الفقیه ج4 ص6
❕یا در مورد دست دادن با نامحرم پیامبر گرامی فرمود ؛
« کسی که با زن نامحرمی دست بدهد در روز قیامت در حالی که به #زنجیر کشیده شده است محشور می شود و سپس فرمان می رسد که او را راهی دوزخ سازند»
📚وسائل الشیعه ج20 ص198
🔶امام صادق علیه السلام نیز فرمود :
« هر کس با زنی که به او محرم نیست دست بدهد ، بدون تردید به غضب و خشم خداوند روی آورده و این خشم و #غضب را برای خود خواسته است»
📚الفقیه ج4 ص14
🔸تنها در یک صورت دست دادن با نامحرم جایز است که از پس پوشش باشد ، بدون آنکه #مفسده ای بر آن مترتب شود ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
❕ « مرد حق ندارد با زنی که محرم به او نیست مصافحه کند مگر از روی لباس ( و دستکش )»
📚الکافی ج 5 ص 525
👌روایتی که مورد استناد #معاند قرار گرفته است ، اولا سند ضعیفی دارد چرا که تمام راویان آن ذکر نشده است ، لذا علامه مجلسی در ذیل آن می نویسد ؛
« این حدیث #مجهول است »
📚مراه العقول ج 20 ص 355
👌دوما آنکه منظور از #برادر در روایت مذکور ، #برادر_دینی است که انسان نمی تواند در برابر او زینت خود را نشان دهد یا بدون پوشش ، با او دست دهد ، و منظور از برادر ، برادر #تنی نیست ، چنان که مرحوم فیض در ذیل آن نقل می نویسد ؛
« منظور از اخ و برادر در آن روایت ، برادر #دینی است نه برادر نسبی »
📚الوافی ج 22 ص 847
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
⬛️کانال پرسمان اعتقادی وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها، عقیله بنی هاشم را خدمت عزیزان تسلیت می گوید و به همین مناسبت به برخی از فضائل ایشان اشاره می کنیم؛
1⃣نام ایشان به تعلیم الهی انتخاب شد؛
❕مرحوم بحرانی روایت می کند؛
« زمانی که زینب به دنیا آمد حضرت زهرا او را به نزد حضرت علی آورد و عرضه داشت که نامی برای او انتخاب کند.
❗️علی علیه السلام فرمود که باید پیامبر نام او را انتخاب کند و من از پیامبر پیشی نمی گیرم این درحالی بود که پیامبر در سفر بود.
🔶زمانی که پیامبر از سفر آمد از نام نهادن بر او خود داری کرد و فرمود خداوند باید نام او را انتخاب کند .
❕جبرئیل نازل شد و سلام خداوند را به آنان رساند و فرمود نام او را زینب بگذارید خداوند این نام را برای او اختیار کرده است .سپس آنها را از مصائب او خبر داد .پیامبر گرامی گریه کردند و فرمودند:
« هر کس بر مصائب این دختر گریه کند همانند آن است که بر دو برادرش حسن و حسین گریه کرده است»
📚عوالم العلوم ج11 قسم 2 ص947
2⃣عبادت ایشان ؛
❗️امام سجاد علیه السلام فرمود:
« من هیچگاه ندیدم عمه ام نماز شبش را نشسته بخواند جز شب یازدهم محرم که عمه ام حتی در آن شب حزین هم عبادت مستحبش را ترک نکرد در حالی که تمام عزیرانش را از دست داده بود و انواع مصائب بر او وارد شده بود»
📚همان مدرک ص953
3⃣علم و معرفت آن حضرت ؛
❕امام سجاد در مورد ایشان فرمود:
« عمه ام بحمد الله عالمه ای هستند که تعلیم بشری ندیده اند و فهیمه ای هستند که مورد تفهیم بشری قرار نگرفته اند»
📚الاحتجاج ج2 ص305
❗️این روایت به وضوح علم الهی ایشان را اثبات می کنند .
🔷ویا نوشته اند:
« ایشان مجلس خاصی برای زنان داشتند که زنان در آن حاضر می شدند و تفسیر قرآن را از ایشان تعلیم می دیدند»
📚زینب الکبری ، جزائری ، ص34
📚عوالم العلوم ج11 قسم 2 ص954
4⃣عفت و حیای ایشان؛
❕یحیی المازنی می گوید:
« من مدت زیادی در مدینه همسایه امیر مومنان بودم .هیچگاه دخترش زینب را ندیدم و صدایش را نشنیدم . زمانی که می خواست برای زیارت قبر پیامبر برود شبانه از منزل خارج می شد .حسن از جانب راست و حسین از جانب چپ و امیر مومنان از پیش رو او را همراهی می کردند .زمانی که به قبر می رسیدند روشنایی که به همراه داشتند را کم می کردند تا کسی زینب را نبیند»
📚همان مدرک ص955
6⃣عظمت و مقام ایشان ؛
❗️در روایات وارد شده است؛
« زمانی که زینب به زیارت حسین می رفت ، حسین به سبب تعظیم او بر می خواست و او را در جای خود می نشاند »
📚همان مدرک ص955
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#حضرت_زینب_سلام_الله_علیها_وفات_یا_شهادت
🤔#پرسش
❔عده ای میگن حضرت زینب کبری سلام الله علیها وفات کردن و عده ای دیگه میگن به #شهادت رسیدند، میشه اگه امکانش هست در این باب توضیحی بدید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مهم ترین محقّقان و مورّخان شیعه از جمله میرزا حسین نوری، علامه بحرالعلوم، شیخ عبّاس قمی، حسون بن زینی حسینی، علامه حسنین سابقی و... و نیز برخی از تاریخ نگاران اهل سنت، از آن میان ابن جبیر، عزالدین محمد صیادی شافعی، ابن حورانی، ابن بطوطه و... بر این #عقیده و باورند که حضرت زینب دختر امیرالمؤمنین علیهما السلام در سرزمین شام در قریه «راویه دمشق» (زینبیه فعلی) به خاک سپرده شده است و مرقد و حرم فعلی متعلق به آن بانوی با عظمت اسلام میباشد.
📚برگرفته از: نفس المهموم 297 ؛ الرحله، زیارات الشام: 133و اماکن زیارتی و سیاحتی سوریه: 53 _ الکنی و الالقاب ج 1 ص 228 _ رحله ابن بطوطه ص 94 _ عوالم العلوم ج 11 قسم 2 ص 978
🔸حال باید دید ، علّت #سفر حضرت به شام چه بوده است. در این باره نیز نظریاتی از مورّخین جلب توجه میکند ؛
1⃣تعدادی بر این باورند که در اثر تهاجم وحشیانه سپاه خون آشام یزید به مدینه منوره و هتک حرمت حرم نبوی و کشتار مردم مدینه و فجایع شرم آوری که مرتکب شدند؛ حضرت زینب طاقت تحمّل دیدن این شهر را نداشت لذا با همسرش عبدالله به شام هجرت کرد و در آن جا #مریض شد و به سوی حق پرواز کرد و در همان جا دفن شد.
2⃣ عدّه ای گفته اند که حضرت زینب علیها السلام با تمام توان در مدینه منوره علیه بنی امیه، بویژه یزید و ابن زیاد تبلیغ میکرد و فجایع آنان را با منطق رسایی که داشت به مردم مدینه می گفت، حکم تبعید ایشان صادر شده بود لذا ایشان با همسرش به شام #هجرت کرد .
3⃣امّا بیشتر محقّقان فرموده اند که عبدالله بن جعفر شوهر حضرت زینب علیها السلام در شامات بویژه دمشق مزارع و باغهای فراوانی داشت و در مدینه قحطی شده بود، عبدالله که آدم بخشنده ای بود، تصمیم گرفت به شامات همراه خانواده اش هجرت کرده از باغهای خود استفاده کند و به نیازمندان هم مثل همیشه کمکهایی داشته باشد، وقتی که به دمشق آمدند حضرت زینب علیها السلام از نظر #جسمی مریض شد و از نظر روحی هم که مصائب جانسوز عاشورا، و رنجهای اسارت را تداعی میکرد، بیماری حضرت را شدیدتر ساخت تا آن که مرغ روحش به سوی رحمت حق پرواز کرد و آن سرزمین، افتخار میزبانی پیکر پاک او را به دست آورد و امروزه میلیونها زائر باورمند و بامعرفت از فیض زیارت آن پرچمدار انقلاب عاشورای حسینی بهره مند میشوند. مرحوم علامه بزرگ شیخ بهایی رحمة الله همین نظریه را پسندیده اند.
📚ریاحین الشریعة: ج 3 ص 37
👌بعید نیست که همه این عوامل و علل و حتی عوامل دیگری هم سبب هجرت حضرت زینب علیها السلام به #شام شده باشند .
📚خوشههای خورشید در سوریه/ سیدمحمدطاهر مدرسی ص 95
🔸 منابعی چون بحار الانوار ، مستدرک سفینه البحار ، مستدرک رجال الحدیث ، عوالم العلوم ، منتهی الامال و ... که از حضرت زینب سلام الله علیها بحث کرده اند ، سخنی از #شهادت آن بانوی بزرگوار به میان نیاورده اند ، و اکثرا نوشته اند ؛
«آن حضرت مریض شد و به طور #طبیعی وفات کرد »
📚منتخب التواریخ ص 67
🔸البته برخی می نویسند ؛
« آن حضرت توسط عوامل یزید مسموم شد و به #شهادت رسید »
📚زینب الکبری من المهد الی اللحد ، ص 592
👌این احتمال اگر چه می تواند مورد قبول واقع شود ، چرا که آن بانوی گرامی همه وقائع کربلا را دیده بود و وجود او یاد آور فجائع حکومت یزید بود و روشنگری های او برای یزید قابل تحمل نبود ، بعید نیست که یزید ایشان را مسموم کرده باشد ، اما این سخن هیچ گونه مستند قابل اعتمادی در منابع متقدم ندارد .
🔸برخی نیز احتمال داده اند که گرفتاری ها و سختی هایی که در طول جریانات #اسارت به آن بانو وارد شد ، سبب بیماری ایشان گردید و به خاطر همان از دنیا رفتند ، بنابراین می توان ایشان را شهیده خواند .
❕اما با توجه به آنکه منابع مورد اعتماد این مطلب را که بیماری ایشان ناشی از اسارت کربلا بوده است را نقل نکرده اند ، این قول نیز نمی تواند #قطعی و یقینی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#ارث_فرزند_فوت_شده
🤔#پرسش
❔فلسفه ارث بردن در اسلام چیست ❗️در مورد اینکه چرا ارث به فرزندی که قبل از پدرمادر فوت میکنه نمیرسه نیز #توضیح بدید ..شاید خانواده این مرحوم شدیدا تو فقر باشن چرا بهشون ارث نمیرسه ❕❕
💠#پاسخ💠
👌چنان که در پرسش آمده است ، شايد بسيارى تصور كنند كه بهتر اين است كه به هنگام فوت كسى، اموال او جزء اموال عمومى گردد و در اختيار بيت المال قرار گيرد، ولى با دقت روشن ميشود كه اين كار كاملا دور از عدالت است، زيرا مسئله" وراثت" يك امر كاملا طبيعى و منطقى است، همان طور كه پدر و مادر قسمتى از صفات جسمى و روحى خود را طبق قانون وراثت #طبيعى، به نسلهاى بعد منتقل مىكنند، چرا اموال آنها از اين قانون مستثنى باشد؟ و به نسل آينده منتقل نشود؟
🔸به علاوه اموال مشروع هر كس نتيجه زحمات و كوششها و تلاشهاى اوست، و در حقيقت نيروهاى #متراكم شده او را نشان ميدهد، و به همين جهت ما هر كس را مالك طبيعى دسترنج خود مىشناسيم، اين يك حكم فطرى است.
👌بنا بر اين به هنگام مرگ كه دست انسان از اموالش كوتاه ميگردد عادلانه ترين راه اين است كه اين اموال به كسانى #تعلق گيرد كه نزديكترين افراد به اوست، و در واقع هستى آن اشخاص ادامه هستى آن شخص محسوب ميشود.
❕روى همين جهت، بسيارى از مردم با اينكه سرمايه كافى براى زندگى خود تا پايان عمر دارند دست از تلاش و كوشش براى كار و توليد بيشتر، بر نمى دارند، و هدفشان تامين آينده فرزندانشان است، يعنى قانون ارث مى تواند تحرك و جنبش بيشترى به چرخهاى اقتصادى يك كشور بدهد، و اگر اموال هر كس بعد از مرگ او به كلى از او بريده شود و جزء اموال عمومى گردد، ممكن است قسمت مهمى از فعاليتهاى اقتصادى خاموش شود.
📚تفسير نمونه، ج3، ص 286
👌اما این که چرا فرزندی که قبل از پدر و مادر می میرد ، از پدر و مادر ارث نمی برد ، پاسخ #روشنی دارد . ارث زمانی معنا پیدا می کند که انسان زنده از مرده ، ارث ببرد ، ارث بردن مرده از مرده ، مفهوم صحیحی ندارد . وقتی فرزند زودتر می میرد ، طبیعتا ارث بردنی برای او #معنا پیدا نمی کند ، وقتی او حق ارث بردن ندارد ، فرزندان او نمی توانند در ارث بردن جایگزین او شوند .
❕انسان مرده #مالک چیزی نمی شود ، تا به واسطه او فرزندانش مایملک او را تصرف کنند ، و این مساله قبل از آنکه یک بحث شرعی باشد ، یک تحلیل عقلی را همراه خود دارد ، که زمانی چیزی به #ملکیت کسی در می آید که آن فرد #حیات داشته باشد ، وقتی حیاتی نباشد ، ملکیتی هم نمی باشد ، بنابراین فرزند فوت شده قبل از پدر ، چون #حیات ندارد ، نمی تواند مالک اموال پدری شود ، وقتی ملکیت برای او محقق نشود ، فرزندانش هم نمی توانند ارث و حق نداشته او را تصرف کنند ، چنان که گفته شد این یک تحلیل عقلی است که نقل های متعددی نیز آن را #تایید می کند ؛
📚وسائل الشیعه ج 26 ص 314 باب 5
❕البته در صورتی که همه فرزندان میت در زمان حیات میت از دنیا رفته باشند ، نوبت به طبقه بعدی که نوه ها یا فرزند فرزندان است ، می رسد ، اما تا زمانی که از فرزندان میت کسی زنده باشد ، نوبت به #طبقه بعدی ، یعنی نوه ها نمی رسد .
📚وسائل الشیعه ج 26 ص 110 باب 7
🔰اگر فرزند زودتر از پدر بمیرد ، و فرزندان فرزند یا همان نوه ها در فقر به سر برند ، جد #پدری لازم است که معیشت آنان را تامین کند ، یا در هنگام موت می تواند در یک سوم اموال وصیت کند ،که #مال نوه ها باشد ، خداوند نیز می فرماید ؛
« و اگر به هنگام تقسيم (ارث) خويشاوندان (و طبقه اى كه ارث نمى برند) و يتيمان و مستمندان حضور داشته باشند، چيزى از آن اموال را به آنها بدهيد و با آنها به طرز شايسته سخن بگوئيد.» ( نساء 8)
❕ محتواى آيه يك حكم اخلاقى و استحبابى در باره طبقاتى است كه با وجود طبقات نزديكتر، از ارث بردن محرومند، آيه مى گويد ؛ اگر در مجلس تقسيم ارث، جمعى از خويشاوندان طبقه 2 يا 3 و همچنين بعضى از يتيمان و مستمندان حضور داشته باشند چيزى از مال به آنها بدهيد، و به اين ترتيب جلو تحريك حس حسادت و كينه توزى آنها را كه #ممكن است بر اثر محروم بودن از ارث شعله ور گردد بگيريد و پيوند خويشاوندى انسانى خود را به اين وسيله محكم كنيد.
❕گرچه كلمه يتامى و مساكين بطور مطلق ذكر شده ولى ظاهرا منظور از آن ايتام و نيازمندان فاميل است زيرا طبق قانون ارث، با بودن طبقات نزديكتر طبقات دورتر، از ارث بردن محرومند، بنا بر اين اگر آنها در چنان جلسه اى حاضر باشند سزاوار است #هديه مناسبى (كه تعيين مقدار آن فقط بستگى به اراده وارثان دارد و از مال وارثان كبير خواهد بود) به آنها داده شود.
📚تفسیر نمونه ج 3 ص 275
❕بنابراین اگر چه قانونا ، فرزندان فرزند فوت شده از ارث محرومند ، اما در اسلام تدابیری اندیشه شده است تا آنان بی نصیب نباشند که تفصیل آن گذشت .
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#سیل_سیلاب_نشانه_ظهور
🤔#پرسش
❔ آیا روایت زیر درست می باشد؟ آیا آمدن سیل یکی از #علائم ظهور است؟
❗️طبق روایات اسلامی، افزایش بارندگی و بالا آمدن سطح آب رودخانهها و دریاها و جاری شدن سیل بر روی زمین، از جمله نشانههای نزدیک شدن زمان ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشد.
در روایتی آمده است که از امام هادی علیه السلام پرسیدند: چه وقت آنان (مردم قم) منتظر فرج خواهند بود؟ حضرت فرمود: «هنگامی که آب روی زمین را فراگیرد»
✅ بحارالانوار ,ج18 , ص311
💠#پاسخ💠
👌علائم ظهور امام زمان به دو قسم حتمی و غیر حتمی #تقسیم می شود .
❕امور حتمی تحقق شدنی هستند اما امور غیر حتمی ممکن است محقق شود و ممکن است محقق نشود .
🔶در مورد علائم حتمی ، امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« ندای آسمانی از امور حتمی است و خروج سفیانی حتمی است و خروج یمانی هم حتمی است و کشته شدن نفس زکیه نیز حتمی است و پدیدار شدن کف دستی از آسمان نیز حتمی است و نیز آیه #سهمگین ماه رمضان که خوابیده را بیدار می کند و بیدار را می ترساند و دخترکان را از پس پرده بیرون می کشد »
📚الغیبه نعمانی ص262
❕اما امور غیر حتمی که به عنوان نشانه ظهور محسوب شده اند ، متعدد اند ، که از جمله آنان سیل و سیلاب است ، اما نه سیل و سیلاب عمومی بلکه سیل و سیلاب در کوفه و نجف به #عنوان نشانه غیر حتمی ظهور بیان شده است .
🔸در نقلی از امام سجاد علیه السلام آمده است ؛
« هنگامی که سیل و باران ، این بلندی های شما یعنی نجف را پر کند و آتش در سنگ و گل پدیدار شود و تاتارها بغداد را به چنگ آورند ، ظهور قائم منتظر را متتظر باشید »
📚الصراط المستقیم ج 2 ص 259
❕در نقل دیگری ، امام صادق از امام علی علیهما السلام نقل می کند که فرمود ؛
« هنگامی که در #حجاز آتش سوزی شد و بلندی شهرتان یعنی نجف شما را آب فرا گرفت ،منتظر ظهور قائم باشید »
📚الصراط المستقیم ج 2 ص 258
🔸در نقل دیگری از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود ؛
« در سال فتح ، رود #فرات طغیان می کند تا آنجا که به درون کوچه های کوفه می ریزد »
📚الارشاد ج 2 ص 377 _ اعلام الوری ج 2 ص 284
👌و در نقل دیگر آمده است که فرمود ؛
« روز یا سال فتح ، فرات #طغیان می کند ، تا آنجا که وارد کوچه های کوفه می شود »
📚الغیبه طوسی ص 451 _ بحار الانوار ج 52 ص 217
🔸روایتی که می گوید قمیان زمانی که آب بر روی زمین بیاید ، انتظار فرج را میکشند ؛
📚الاختصاص ص 102 _ بحار الانوار ج 57 ص 207
🔸بر اساس روایات فوق الذکر ، چنین معنا می شود که زمانی که سیل و سیلاب کوفه و نجف را در بر بگیرد ، قمیان می دانند این حادثه از نشانه های ظهور است ، بنابراین منظور از جاری شدن آب بر روی زمین ، جاری شدن سیل و سیلاب در کوفه و نجف است و منظور از « الارض » ، ارض و زمین نجف و کوفه است که محل #جاری شدن سیلاب ها است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#فلسفه_باران_سیلاب
🤔#پرسش
❔فلسفه ایجاد سیل چیست ❗️چرا خداوند عادل #سیل ایجاد می کند و بندگان خود را اذیت می کند ❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که وجود ابر و باد و باران برای ادامه حیات و زندگی لازم و ضروری است . نقش ابرها، و باد و باران، در زندگى انسانها و تمامى موجودات زنده به #قدرى آشكار است كه نيازى به شرح ندارد. درست است كه تقريباً سه چهارم روى زمين را آب فرا گرفته؛ ولى اولًا اين آبهاى شور نه براى زراعت قابل استفاده است، و نه براى نوشيدن انسانها و حيوانات، و ثانياً به فرض كه تمام درياها آب شيرين بود با چه وسيله ممكن بود آنها را به سرزمينهاى مرتفع و زمينهايى كه گاهى چند هزار متر از سطح دريا ارتفاع دارند منتقل نمود؟
❕اينجا است كه قدرت نمائى بزرگ مبدأ آفرينش را به وضوح مىبينيم؛ كه اين مأموريّت مهم را بر عهده تابش آفتاب نهاده كه بر سطح اقيانوسها بتابد و آب دريا را تبخير و تصفيه كند، و به صورت قطعات ابر در آورد، سپس به كمك بادها روانه به سوى سرزمينهاى خشك كند، و به صورت دانه هاى ظريف و كوچك باران به آرامى بر آنها فرو فرستد، و روح حيات و زندگى را در سراسر كره زمين بدمد، و همه جا را آباد و خرّم و سرسبز كند؛ آن هم با نظام بسيار دقيق و حساب شده و توأم با ظرافت فراوان.
🔸قرآن می فرماید ؛
« خداوند همان كسى است كه بادها را مى فرستد تا ابرهائى را به حركت درآورند، سپس آنها را در پهنه آسمان آن گونه كه بخواهد مى گستراند و متراكم مى سازد، در اين هنگام دانه هاى باران مىبينى كه از لابه لاهاى آن خارج مى شود، و هنگامى كه اين (باران حيات بخش) را به هركس از بندگانش كه بخواهد مى رساند خوشحال مى شوند.» ( روم 48)
❕«از آيات (عظمت و قدرت) خدا اين است كه بادها را به عنوان بشارتگرانى مى فرستد تا شما را از رحمتش بچشاند (و سيراب كند) و كشتى ها به فرمانش حركت كنند، و از فضل او #بهره گيريد، شايد شكر نعمت او را بجا آوريد.» ( روم 46)
🔸فوائد دیگری که می توان برای باران برشمرد از این قرار است ؛
1⃣باران علاوه بر تأمين آب لازم براى پرورش گياهان، سطح زمين را مى شويد و آلودگى ها را با خود به سوى درياها مى برد.
2⃣باران، هوا را نيز مى شويد، و گرد و غبار و ذرّات معلّق در هوا را در خود حل كرده به زمين مى آورد؛ و اگر ريزش باران نبود بعد از مدّتى هوا چنان آلوده و كثيف مى شد كه تنفس براى انسان غير ممكن بود.
3⃣ باران سنگهاى كوهها را آرام آرام مى سايد و خاكهاى قابل استفاده از آن توليد مى كند، و در سطح جلگه ها مى گستراند.
4⃣ باران خاكهاى پر قوّت را از مناطق دور با خود حمل مى كند و براى تقويت مزارع بر صفحه آنها مى گستراند؛ به طورى كه در بعضى از مناطق (مانند سواحل نيل) جريان آب بهترين كودهاى طبيعى را براى گياهان همراه خود مى آورد.
5⃣باران فقط در خشكى ها حيات بخش نيست؛ بلكه ريزش باران در دريا نيز بسيار مؤثّر است، و به گفته بعضى كمتر از تأثير آن در خشكى ها نيست! چرا كه ريزش باران در دريا گياهان ريز را در ميان امواج آب پرورش مى دهد كه خوراك بسيار مناسبى براى #ماهى ها و جانداران دريا است و آن سال كه باران كم ببارد وضع صيد دريا نامطلوب است.
6⃣ارتفاع ابرها از سطح زمين از ارتفاع بلندترين قطعات زمين بيشتر است؛ و به اين ترتيب نقطه اى از آب باران بى بهره نمى ماند.
7⃣بر سطح كوههاى بلند انواع درختان جنگلى و گياهان داروئى و غذائى مى رويد؛ و اين به دليل آن است كه باران سهم آب لازم را به آنها مى رساند، و اگر باران نبود آنها هم مى خشكيدند.
📚پیام قرآن ج 2 ص 234
🔸اما گاهی همین باران که برای حیات بشر لازم است ، تبدیل به سیل می شود که #خسارات فراوانی را به همراه می آورد ، این که باران تبدیل به سیل می شود ، اکثرا به خاطر #کوتاهی های بشر است ، اگر آنان به سد سازی و ایجاد تالاب ها و جنگل ها و ایجاد کانال های مناسب برای هدایت آب باران #توجه می کردند ، طبیعتا آب باران تبدیل به سیل نمی شد تا خسارات جبران ناپذیری بر جای گذارد .
❕لذا #خداوند می فرماید ؛
«آنچه از بدی به تو می رسد از #سوی خود توست»
💎نساء 79
❕و می فرماید ؛
« خداوند آنچه را مردم دارند ، تغییر نمی دهد مگر اینکه آنها خودشان را تغییر دهند » ( رعد 11)
🔸#ادامه 👇
🔸#ادامه 👇
👌گاهی هم پیش می آید که بشر از تمام قدرت خود در جهت مقابله با سیل استفاده می کند ، اما گاهی قدرت سیل چنان قوی است که قابل کنترل نیست ، بی شک گرفتار چنین حادثه و #مصیبتی شدن ، بدون آنکه کوتاهی در کار باشد ، یکی از آزمایش های خداوند #محسوب می شود که صبر بر آن پاداش فراوان در پی دارد .
👌خداوند می فرماید؛
«شما را با بدیها و خوبیها آزمایش می کنیم »
💎انبیاء 35
👌و می فرماید:
«آیا مردم گمان کرده اند که به حال خود رها می شوند و #آزمایش نمی شوند»
💎عنکبوت 2
👌و می فرماید ؛
« قطعا همه شما را با چیزی از ترس و گرسنگی ، زیان مالی و جانی و کمبود میوه ها آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان »
💠بقره 155
🔶امام علی علیه السلام فرمود:
«خداوند بندگانش را با انواع شداید و گرفتاری ها آزمایش می کند»
💎نهج البلاغه خطبه192
🔶لذا امام صادق علیه السلام فرمود:
«شدید ترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که به انبیا نزدیکترند و از پی آنان می آیند سپس سایر مومنان به تناسب #ایمانشان»
📚الکافی ج2 ص252
🔶و #فرمود:
«بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمیدارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند»
📚الکافی،ج2 ص 252
❕گاهی نیز نسبت به برخی جوامع بی ایمان و طغیان گر ، این حوادث و سیل ها ، جنبه تنبیه و #مجازات و بیداری آنان را از خواب غفلت دارد ، چنان که درباره قوم لوط می فرماید ؛
« هنگامى كه فرمان ما (دائر بر عذاب) فرا رسيد، شهرهاى آنها را زير و رو كرديم و بارانى از سنگهاى متراكم بر آنان فرو فرستاديم». ( هود 82)
❕درباره مردم ناسپاس و طغيانگر «سبا» مى فرمايد ؛
« آنها (از اطاعت خدا) روى گرداندند و ما سيل ويرانگر را بر آنها فرستاديم» ( سبا 16)
👌چنان که گفته شد ، بخش ديگرى از اين حوادث، براى بيدار كردن انسانهاست تا به راه #حق باز گردند ؛
❕«فساد و تباهى در خشكى و درياها به خاطر كارهايى كه مردم انجام دادهاند آشكار گشت؛ خدا مى خواهد نتيجه پاره اى از اعمال آنها را به آنها بچشاند شايد بازگردند!» ( روم 41)
❕و می فرماید ؛
«ما فرعونیان را به خشکسالی و کمبود میوه ها گرفتار کردیم شاید متذکر شوند» ( اعراف130 )
👌علی علیه السلام فرمود ؛
«خداوند بندگان خویش را به هنگامی که اعمال بد انجام می دهند با کمبود میوه ها و جلوگیری از نزول برکات و بستن درهای گنج خیرات به روی آنان مبتلا می سازد تا توبه کاران توبه کنند و آنها که باید دست از گناه بکشند خود داری نمایند و پند پذیران پند گیرند و آنها که آماده اند از گناه باز ایستند»
📚نهج البلاغه خطبه 143
👌خلاصه آنکه اکثرا ، خسارات سیلاب ناشی از کوتاهی های خود بشر است و در جایی که کوتاهی نباشد ، نسبت به جوامع مومن و انقلابی برای امتحان و آزمایش است تا به درجه افراد افزوده شود ، اما نسبت به جوامع کافر و بی ایمان از باب تنبیه و مجازات و بیدار ساختن آنان است .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman
#مصائب_به_دست_خدا_عدالت_خدا
🤔#پرسش
❔«مَا أَصَابَ مِنْ مُصِیبَةٍ إِلا بِإذنِ الله - هیچ مصیبتی جز به اذن خدا نرسد» (تغابن، ۱۱)
🔘 و اینگونه است که یک مومن و معتقد، منشاء شر، فساد و تباهی را مےپرستد و زمانی که این منشاء فساد، کودکان و بی گناهان را به بلایای طبیعی مےکشد، امید بخشایش گناهکاران از او را دارد. شاید هم یک مومن مےاندیشد و مےداند، الله، یاور #مفسدین و نابود کننده صالحین است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« هيچ مصيبتى رخ نمى دهد مگر به اذن خدا، و هر كس به خدا ايمان آورد خداوند قلبش را هدايت مى كند، و خدا به همه چيز دانا است » ( تغابن 11)
👌بدون شك همه حوادث اين عالم به اذن خدا است، چرا كه به مقتضاى توحيد افعالى در تمام #عالم هستى چيزى بدون اراده حق تحقق نمى يابد، ولى از آنجا كه مصائب هميشه به صورت يك علامت استفهام در اذهان جاى داشته بالخصوص روى آن تكيه شده است.
❔در اينجا سؤال #مهمى مطرح است و آن اينكه بسيارى از اين مصائب به وسيله ظلم ظالمان و اراده جباران رخ مى دهد، و يا اينكه خود انسان بر اثر كوتاهى و ندانم كارى، و يا ارتكاب خلاف، گرفتار آن مى شود، آيا اينها همه به اذن خدا است؟
👌در پاسخ اين سؤال بايد گفت از مجموع آياتى كه در باره مصائب در قرآن مجيد آمده است برمى آيد كه #مصائب بر دوگونه است ؛
1⃣ مصائبى كه با طبيعت زندگى انسان سرشته شده، و اراده بشر #كمترين تاثيرى در آن ندارد، مانند مرگ و مير و قسمتى از حوادث دردناك طبيعى.
2⃣دوم مصائبى كه انسان به #نحوى در آن نقشى داشته است.
❕قرآن در باره دسته اول مى گويد همه به اذن خدا روى مى دهد، و در باره قسم دوم مى گويد به خاطر اعمال خودتان دامانتان را مى گيرد ، لذا می فرماید ؛
« هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده اید » ( شوری 30)
👌و می فرماید ؛
« آيا هنگامى كه مصيبتى به شما (در ميدان جنگ احد) رسيد در حالى كه دو برابر آن را (بر دشمن در ميدان جنگ بدر) وارد ساخته بوديد گفتيد اين مصيبت از كجا است؟ بگو از ناحيه خود شما است (كه در ميدان جنگ احد با دستور پيامبر مخالفت كرديد) خداوند بر هر چيزى قادر است (و چنانچه روش خود را اصلاح كنيد در آينده به شما پيروزى مى دهد). ( آل عمران 165 )
👌بنا براين كسى نمى تواند به اين بهانه كه تمام مصائب از سوى خدا است در مقابل ظالمان سكوت كرده، به مبارزه برنخيزد، و نيز نمى تواند به اين بهانه دست از مبارزه با بيماريها و #آفات و مبارزه با فقر و جهل بردارد.
📚تفسیر نمونه ج 24 ص 197
🔸بر این اساس ، در پاسخی در گذشته ، #توضیح دادیم که اگر مثلا سیل و سیلابی می آید و خسارات فراوانی از خود به جای می گذارد ، اکثرا این خسارات ناشی می شود از کوتاهی های خود بشر در جهت مقابله با آن و از سوی دیگر ، کوتاهی های بشر و فسق و فجورهای آنان در مواردی موجب آن می شود که خداوند آنان را مشمول مصائب و #عذاب کند ، تا کسانی که شایستگی دارند ، از مسیر ناصحیح بازگردند .
❕و در موارد دیگری خداوند صالحان را نیز گرفتار مصائب می کند تا آبدیده شوند ، و با صبر بر آن مصائب به درجات #بالاتری برسند تفصیل مطلب را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1039
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❔این اشکال باقی می ماند که در بلاها و حوادث طبیعی مانند سیل ، شاهدیم که کودکان و #خردسالانی که هیچ گونه گناهی نکرده اند ، از بین می روند . این کودکان چه کوتاهی کردند که خداوند آنان را از بین می برد ❗️
👌پاسخ با توجه به آنچه در گذشته #گفته ایم روشن است ، اگر انسان ها در جهت مقابله با حوادث طبیعی چون سیل ، نهایت دقت و کوشش را مصرف می داشتند ، #طبیعی بود که شاهد از بین رفتن #عزیزانشان نبودند ، بنابراین علت اصلی از بین رفتن #کودکان خود انسان ها می باشند .
❕از سوی دیگر گفتنی است که یکی از شاخه های توحید خداوند ، توحید در #مالکیت است .خداوند مالک حقیقی همه موجودات است زیرا وقتی خالق همه اشیاء او است طبعا مالک همه اشیاء نیز ذات مقدس او است.
🔶خداوند در آیات متعددی به این حقیقت اشاره کرده است و می فرماید:
« هر چه در آسمانها و زمین است از #اوست»
🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126-
❔حال چه مانعی دارد همان خداوندی که مالک موجودات است و حیات را به موجودات و حیوانات داده است حیات را هر زمان خودش صلاح بداند از آنان بگیرد ، زیرا آنان #مملوک الهی هستند و هر زمان خداوند بخواهد از طرق مختلف جان آنها و بسیاری دیگر از موجودات را می گیرد و هیچ اشکالی نیز بر خداوند وارد نمی شود زیرا خداوند در #مملوکات خود تصرف می کند.
👌البته این تصرف خداوند بر اساس حکمت هایی است که گاهی برای ما روشن است و گاهی روشن نیست . مثلا یکی از جنبه های آن می تواند مجازات پدر و مادر به خاطر #گناهان باشد به این صورت که گناهان آنان موجب می شود #نعمت خداوند ( فرزندشان ) از دستشان برود ، و یا جنبه دیگر #امتحان پدر و مادر و #ترفیع درجه آنان به واسطه صبر و بردباری بر مرگ فرزند ، باشد و نیز شاید مرگ برای کودک از ادامه حیاتش بهتر بوده باشد ، خداوند که خیر بندگان را بهتر از خودشان #تشخیص می دهد ، مطابق با تشخیص خود با آنان رفتار می کند و چون بندگان مملوک خداوند هستند ، کسی نمی تواند انتقادی نسبت به عملکرد الهی داشته باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman