#حدیث_رد_الشمس
🤔#پرسش
❔حضرت علی به خورشید گفت:خورشید؟
خورشید:بله قربان
علی:امام تو کیه پیشوای تو کیه؟
خورشید:شما قربان
پس برگرد به اون طرف که من میخوام نماز عصرو زودتر بخونم
خورشید:چشم قربان
بعد علی گفت حالا برو رد کارت
بنظر شما اگر کسی در قرن 21صورتش را روبه اسمان کند و اینگونه سخنها از زبانش بشنوند مردم کدام مکان را به او پیشنهاد میکنند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌طبق نصوص مسلم تاریخی و اسناد معتبر شیعه و اهل سنت ، خورشید دو مرتبه برای علی علیه السلام بازگشت ، یک مرتبه در زمان پیامبر گرامی اسلام و مرتبه دیگر در زمان خلافت علی علیه السلام .
🔸مرتبه اول طبق نقل شیخ مفید چنین است ؛
« ایشان به نقل از اسماء (دختر عُمَيس)، امّ سَلَمه ، جابر بن عبد اللّه انصارى، ابو سعيد خُدْرى و گروهى از صحابه می آورد ؛
«روزى، پيامبر در منزلش بود و على عليه السلام هم نزد او، كه جبرئيل عليه السلام بر ايشان نازل شد تا از طرف خداى پاك، برايش رازگويى كند.
👌هنگامى كه وحى، پيامبر را فرا گرفت، پيامبر بر ران امير مؤمنانْ تكيه كرد وسرش را برنداشت تا آن كه خورشيد، غروب كرد. از اين رو، امير مؤمنان، ناچارشد نماز عصر را نشسته بخواند و براى ركوع و سجود آن، اشاره كند.
🔸پيامبر خدا، هنگامى كه از آن حالت بيرون آمد، به امير مؤمنان فرمود: «آيا نماز عصرت فوت شده است؟».
👌گفت: اى پيامبر خدا! به خاطر وضعيّت و حالتى كه در وقت گرفتن وحى داشتى، نتوانستم ايستاده نماز بخوانم.
❕پيامبر فرمود: «از خدا بخواه كه خورشيد را برايت برگردانَد تا بتوانى نمازت
را ايستاده و در وقت آن، همان وقتى كه از تو فوت شد، بخوانى. خداوند به خاطر اطاعتت از خدا و پيامبرش، خواسته ات را اجابت مى كند».
👌امير مؤمنان، از خداوند كه نامش بلند باد، بازگشت خورشيد را درخواست كرد. خورشيد براى او برگشت و در آسمان، در همان جايى كه هنگام عصر بود، قرار گرفت و امير مؤمنان، نماز عصرش را در وقت آن خواند. سپس خورشيد، غروب كرد. اسماء گفت: به خدا سوگند، به هنگام غروب خورشيد، صدايى چون صداى حركت ارّه در چوب از آن شنيديم.»
📚الإرشاد ج 1 ص 345، إعلام الورى: ج 2 ص 350، المناقب لابن شهر آشوب ج 2 ص 316
👌این مضمون از نقل علاوه بر آنکه متواترا در روایات شیعه نقل شده است ؛
📚بحار الانوار ج 41 ص 166 باب 109
👌مورد نقل متواتر علمای اهل سنت هم قرار گرفته است؛
📚المعجم الكبير: ج 24 ص 152 ح 391، المناقب لابن المغازلي ص 98 ح 141 _تاريخ دمشق: ج 42 ص 314، البداية والنهاية: ج 6 ص 78._ مشكل الآثار: ج 2 ص 8، تاريخ دمشق: ج 42 ص 314 ح 8865 ، تذكرة الخواصّ: ص 50 و ...
❗️علامه عالى قدر شيخ عبد الحسين امينى مى نويسد ؛
« مجال يادكرد همه آن متون و طرق و اسناد نيست؛ چرا كه خود، نيازمند كتابى سِترگ است؛ ولى نمونه اى از آنچه را كه محدّثان و بزرگان آورده اند، مى آوريم. پاره اى از آنان، پس از يادكرد روايت، بر آن ايراد گرفته اند و گروهى هم درباره آن بحث كرده، آن را صحيح شمرده اند و در مجموع، به مقدار كافى و قانع كننده در مورد آن، روايت موجود است.
👌آن گاه، نام 43 تن از علمای اهل سنت را ياد مى كند.
📚الغدیر ج 3 ص 185
👌بى گمان، آنچه در الغدير آمده (چنانچه خود علّامه امينى اشاره كرده است)، نام تمام كسانى نيست كه حديث را در آثار مكتوب خود آورده اند و علّامه امينى از افراد مشهورى چون فخر الدين رازى در التفسير الكبير ( ج 32 ص 126)و رافعى در التدوين و دياربكرى در تاريخ الخميس و ... ياد نكرده است.
📚براى اطلاع بيشتر از گزارشگران حديث، ر. ك: إحقاق الحق: ج 5 ص 521 539 و ج 16 ص 315 331 و ج 20 ص 617 620 و ج 21 ص 261 271.
👌اكنون، نام برخى از اين گونه كسان را كه علّامه امينى شناسانده است، مى آوريم ؛
❗️حافظ ابو بِشْر دولابى، حافظ ابو جعفر طحاوى، حافظ ابو جعفر عقيلى، حافظ ابو القاسم طبرانى، حاكم ابو عبد اللّه نيشابورى، حافظ ابن مردوُيِه اصفهانى، ابو اسحاق ثعلبى، ابو الحسن فقيه ماوَرْدى، حافظ ابو بكر بيهقى، حافظ خطيب بغدادى، حافظ ابو زكريا ابن مَنْده، حافظ ابن حَجَر عسقلانى، حافظ جلال الدين سيوطى، نور الدين سَمهودى، حافظ ابن حَجَر هيثمى، نور الدين حلبى، حافظ ابو الحسن عثمان بن ابى شَيبه و حافظ قاضى عياض و ...
❗️ابن حجر، از علمای برجسته اهل سنت در كتاب الصواعق المحرقة در ضمن برشمارى كرامات على عليه السلام نوشته است ؛
👌« از كرامات شگفت امام على عليه السلام اين است كه در آن روز كه سر پيامبر صلى الله عليه و آله بر دامنش بود، خورشيد براى وى بازگشت ... و طحاوى و قاضى در كتاب الشفاء آن را صحيح دانسته و شيخ الاسلام ابو زُرْعه و ديگران، آن را نيكو شمرده، كلام آنانى را كه حديث را جعلى دانسته اند، رد كرده اند »
📚الصواعق المحرقه ص 128
👌ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌« جريان بازگشت خورشيد براى على عليه السلام پس از پيامبر گرامی چنين بود كه وقتى علی علیه السلام مى خواست براى ورود به بابل از فرات بگذرد، بسيارى از ياران وى به گذراندن چارپايان و وسايلشان [از فرات] پرداختند و وى با گروهى نماز عصر راخواند.
❕مردم هنوز عبور نكرده بودند كه خورشيد، غروب كرد و نماز بسيارى فوت شدو اكثر مردم، فضيلت نماز جماعت گزاردن به همراه وى را از دست دادند. [بنا براين،] در اين باره با هم گفتگو مى كردند.
🔸هنگامى كه وى بحث آنان را در اين مورد شنيد، از خداوند عز و جل خواست كه خورشيد را براى وى برگرداند تا همه يارانش براى گزاردن نماز عصر در وقت آن، گرد آيند.
👌خداوند عز و جل، دعاى على عليه السلام را در باز گرداندن خورشيد، اجابت كرد و خورشيد درافق، با همان حالتى كه هنگام عصر داشت، پديدار شد.
❕هنگامى كه على عليه السلام سلام نماز را داد، خورشيد، غروب كرد و صداى شديدى از آن شنيده شد كه مردم را ترساند و آنان، تسبيح و تهليل و استغفار و سپاس خداوند را بر نعمتى كه براى آنان آشكار شده بود، فراوان به جاى آوردند.
خبر اين موضوع در همه جا پيچيد و بين مردم، پخش شد.»
📚الإرشاد: ج 1 ص 346، روضة الواعظين: ص 145، إعلام الورى: ج 1 ص 351، المناقب لابن شهر آشوب: ج 2 ص 318
👌در اثبات اين گونه حوادث، مُحال نبودن آنها (به خاطر وجود نقلهاى استوار)، كافى است. بى گمان، وقوع چنين حادثه اى كه نمونه آن در تاريخ قطعا بوده است مانند معجزه شق القمر ، عقلًا مُحال نيست تا از دايره قدرت الهى بيرون باشد. بنا بر اين، پذيرفتن آن به گونه جريانى «خلاف عادت»، امّا بر اساس علل و عوامل موجود در هستى و با قدرت خداوندِ «سبب سازِ سبب سوز»، چه مانعى دارد؟
👌به بیان دیگر ؛
❕کسانی که می گویند چنین معجزاتی از امور #محال است و مورد قبول ما نمی باشد ، توجه ندارند که معجزه به معناى انجام يك محال عقلى نيست، زيرا محال عقلى (خواه محال ذاتى باشد مانند اجتماع #نقيضين و ضدين در محل واحد و در زمان واحد، يا محال بالغير مانند كارى كه وجود آن سرانجام منتهى به يك محال عقلى مى شود) به حكم عقل غير ممكن است، يا به تعبير ديگر از دايره قدرت بيرون باشد، يعنى اصولًا به كاربردن كلمه «قدرت» در مورد آن بى معناست، مثل اينكه پيامبر یا امام بخواهد در آنِ واحد چيزى موجود باشد و موجود نباشد، و يا صخره عظيمى را در پوست يك تخم مرغ جا دهد بى آنكه صخره كوچك شود يا تخم مرغ بزرگ گردد، اين گونه پيشنهادها در درون خود تضادى را پرورش مى دهد، يعنى خود پيشنهاد غلط است و در حقيقت مفهومش اين است كه انسان چيزى را بخواهد و نخواهد (دقت كنيد).
❕بنابراين محالات عقلى نه در بحث اعجاز و نه در هيچ بحث ديگرى قابل طرح نيست، آنچه قابل طرح است محال عادى مى باشد، بنابراين معجزه فقط يك محال عادى است. يعنى طبق روال معمولى قانون علت و معلول چنين چيزى با اسباب و شرايط معمولى و با نيروى انسانى قابل #تحقق نمى باشد، ولى هيچ مانعى ندارد كه با نيروى الهى حاصل گردد .
📚پیام قرآن ج 7 ص 270
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
⚫️فرا رسیدن سالروز وفات فاطمه معصومه سلام الله علیها را تسلیت می گوییم ؛
✔️ویژه نامه وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛
1⃣تاریخ دقیق وفات حضرت #معصومه چه روزی هست؟
هرجایی مطلبی میخونم تاریخ وفات حضرت معصومه معلوم نیست اما #تقویم ما ۱۰ربیع الثانی نوشتن.
❔ و اینکه حضرت معصومه #وفات کردند و یا شهید شدند❕
❔ و چرا ایشان #ازدواج نکردند ❕
❔و چه #ثوابی برای زیارت ایشان است ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2241
2⃣آیا واقعا یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه آدم رو #بهشتی می کند ❗️من برم هر جنایتی که دلم می خواد بکنم بعد برم زیارت حضرت معصومه میرم بهشت ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2242
3⃣نکاتی در مورد فاطمه معصومه سلام الله علیها و فضائل ایشان ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1208
4⃣مگر نه اينكه ازدواج نيمى از دين است؟
مگر نه اينكه پيامبر اسلام به ازدواج توصيه اكيد كرده است؟
مگر نه اينكه #امام_كاظم معصوم بود و بايد به توصيه هاى پيامبر اسلام گوش جان ميسپرد؟
پس چرا دخترانش را از ازدواج محروم كرد؟
با اين استدلال #معصومه , خواهر امام رضا حتى نصف دينش را كامل نكرده است و كافر از دنيا رفته است!
سر تا پاى ادعاهاى اسلامگرايان متناقض و دروغ است كه به خورد ما داده اند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1438
✔️یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه ، فان لک عند الله شانا من الشان
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#وظائف_فرشتگان_مقرب
🤔#پرسش
❔خدا ، حتی در بین فرشتگانش هم عدالت را رعایت نکرده!
آخه اینهم شد تقسیم کار..؟!
جبرییل از 1400سال پیش بازنشسته شده...!
اما عزراییل باید روزی هزاران جا باشه و جان هزاران نفر را بگیره...!
از اون طرف اسرافیل ازاول تاحالا شیپور به دست معطله که روز قیامت برسه و یه فوت توشیپورش بکنه...!❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌فرشتگان ماموران امر الهی برای اجرای دستورات خداوند در عالم هستند . آنها وظائف مهم و بسيار متنوعى از سوى خداوند بر عهده دارند ؛
🔸گروهى حاملان عرشند (حاقه- 17).
🔸و گروهى مدبرات امرند (نازعات- 5).
🔸گروهى فرشتگان قبض ارواحند (اعراف- 37).
🔸و گروهى مراقبان اعمال بشرند (سوره انفطار- 10 تا 13).
🔸گروهى حافظان انسان از خطرات و حوادثند (انعام- 61).
🔸و گروهى مامور عذاب و مجازات اقوام سركشند (هود- 77).
🔸گروهى امدادگران الهى نسبت به مؤمنان در جنگها هستند (احزاب- 9).
🔸و بالآخره گروهى مبلغان وحى و آورندگان كتب آسمانى براى انبياء مىباشند (نحل- 2)
👌 آنها پيوسته مشغول تسبيح و تقديس خداوند هستند، چنان كه در آيه 5 سوره شورى مى خوانيم ؛ «فرشتگان تسبيح و حمد پروردگار خود را بجا مى آورند و براى كسانى كه در زمين هستند استغفار مى كنند »
❕ آنها گاه به صورت انسان در مى آيند، و بر انبياء و حتى غير انبياء ظاهر مى شوند، چنان كه در سوره مريم مى خوانيم ؛ «فرشته بزرگ الهى به صورت انسان موزون بر مريم ظاهر شد » (مريم- 17).
❕در جاى ديگر به صورت انسانهايى بر ابراهيم و بر لوط ظاهر شدند (هود- 69 و 77).
👌حتى از ذيل اين آيات استفاده مى شود كه قوم لوط نيز آنها را در همان اشكال موزون انسانى ديدند (هود- 78).
📚تفسیر نمونه ج 18 ص 173
❕چه مانعی دارد که مثلا جبرئیل امین در کنار وظیفه مهم خود ، یعنی ابلاغ وحی به سایر وظائف هم مشغول باشد ؟ یا اسرافیل در کنار وظیفه اصلی خود ، یعنی دمیدن در صور ، وظائف دیگری را که در بالا بر شمردیم ، بر عهده داشته باشد ؟
🔸به بیان دیگر ؛
❕چهار فرشته برگزیده الهی ، عبارتند از جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« به راستى خدا از هر چيزى چهار برگزيده است و از فرشته ها برگزيده است جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و ملك الموت را »
📚خصال ج 1 ص 225
❕ملک الموت وظیفه قبض ارواح را بر عهده دارند ، از سوی دیگر ، اگر چه وظیفه اصلی جبرئیل ، ابلاغ وحی و اسرافیل ، دمین در صور است ، اما وظائف آنها تنها در همین مورد خاص خلاصه نمی شود .
🔸در نقلی آمده است که جبرئیل خطاب به پیامبر گرامی فرمود ؛
« دربان خدا و نزديكترین خلق به او اسرافیل است و لوح از يك ياقوت سرخ برابر ديده او است، چون خدا تبارك و تعالى سخنى وحى كند بر لوح زند و او بنگرد و سپس به ما برساند و ما آن را در آسمانها و زمين به اجراء گزاريم. راستش او نزديكترين آفريده رحمان است به او »
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 595
👌در نقل دیگر آمده است که جبرئیل می گوید ؛
« خدا از روز اوّل كه اسرافیل را پيش خود آفريده ، ميان او و پروردگار 70 نور است كسى بدانها نزديك نشود جز اينكه بسوزد، لوح محفوظ نزد او است، و چون خدا فرمانى در آسمانها يا زمين صادر كند آن لوح برآيد و به پيشانى اسرافيل زند تا بدان بنگرد، اگر كار من باشد بمن فرمايد، و اگر كار ميكائيل باشد به او فرمايد، و اگر كار ملك الموت باشد به او گويد.
❕پیامبر گرامی سوال کرد ؟ اى جبرئيل تو بر سر چه كارى؟ گفت بر باد و لشكرهايم . سوال کرد : ميكائيل چه كاره است؟ گفت گياه و باران بدست او است ، فرموذ ملك الموت؟ گفت: جان گرفتن دست اوست »
📚بحار الانوار ج 56 ص 258
👌در نقل دیگری از جبرئیل آمده است که خطاب به پیامبر گرامی فرمود ؛
« گرامى تر خلق نزد خدا جبرئيل است و ميكائيل و اسرافيل و ملك الموت، اما جبرئيل سركار جنگ و يار پيغمبرانست و ميكائيل سركار هر قطره كه ببارد، و هر برگ كه برويد، و هر برگ كه بيفتد، و ملك الموت گماشته بگرفتن جان هر بنده است در خشكى و يا دريا، و اسرافيل امين خدا است ميان او و آنان »
📚بحار الانوار ج 56 ص 260
👌بنابراین ، اسرافیل واسطه میان خداوند و سایر فرشتگان است و فرامین را از خداوند دریافت کرده و به سایر فرشتگان ، از جمله جبرئیل و میکائیل و عزرائیل می رساند تا آنان اوامر الهی در عالم را اجرایی کنند .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌چنان که گفتیم ، فرشتگان مقرب الهی هر یک وظائف متنوعی در تدبیر عالم و اجرای فرمان الهی دارند ، به عنوان نمونه امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خدا چهار فرشته فرستاد براى هلاك قوم لوط که آنان جبرئيل، ميكائيل، اسرافيل و كروبيل بودند »
📚الکافی ج 5 ص 546
❕یا در نقل دیگر آمده است ؛
« جبرئيل گماشته بر حاجت بنده ها است، چون، مؤمنى دعا كند خدا فرمايد اى جبرئيل دعايش را نگهدار كه من او را و آوازش را دوست دارم، و چون كافر دعا كند، فرمايد ، زود حاجتش برآر كه دشمن او و آواز اويم »
📚در المنثور ج 1 ص 91
👌جبرئیل وظیفه تسدید و تایید امامان و واسطه ارتباط امامان با عالم غیب را هم بر عهده دارد ؛
📚 بحار الانوار ج 25 ص 48 باب 3 _ ج 26 ص 351 باب 9
👌روشن می شود که جبرئیل امین در کنار وظیفه ابلاغ وحی بر پیامبر گرامی ، وظائف متعدد دیگری را نیز بر عهده دارند و همینطور ، اسرافیل در کنار وظیفه دمیدن در صور ، وظائف دیگری را نیز در عالم اجرا می کند ، و چنین نیست که بگوییم جبرئیل پس از پایان رسالت پیامبر بیکار شده یا اسرافیل تنها منتظر دمیدن در صور است ❗️
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
👌پاسخ به استنادات کانال ملحد به سخنان سید کمال حیدری ؛
1⃣سید کمال حیدری نزد تشیع جایگاهی ندارد و مراجع و علمای بزرگ حوزه علمیه قم ، بیانیه در گمراهی و ضلالت او صادر کردند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2245
2⃣احکام اسلام به دو قسم ، احکام ثابت و متغیر تقسیم می شود و پاسخگوی تمام نیازهای بشر تا روز قیامت است ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2246
3⃣نسخ احکام اختصاص به زمان پیامبر گرامی داشته که آن هم فلسفه روشنی دارد ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2247
4⃣دستورات اسلام در باب حدود مانند ، حد سرقت ، حد سنگسار و ... امروز هم قابلیت اجرا را دارد ، اما چون فرد مشمول آن باید دارای شرایطی باشد ، عملا افراد مشمول آن کم یا هیچ هستند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2248
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2249