👌پاسخ به استنادات کانال ملحد به سخنان سید کمال حیدری ؛
1⃣سید کمال حیدری نزد تشیع جایگاهی ندارد و مراجع و علمای بزرگ حوزه علمیه قم ، بیانیه در گمراهی و ضلالت او صادر کردند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2245
2⃣احکام اسلام به دو قسم ، احکام ثابت و متغیر تقسیم می شود و پاسخگوی تمام نیازهای بشر تا روز قیامت است ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2246
3⃣نسخ احکام اختصاص به زمان پیامبر گرامی داشته که آن هم فلسفه روشنی دارد ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2247
4⃣دستورات اسلام در باب حدود مانند ، حد سرقت ، حد سنگسار و ... امروز هم قابلیت اجرا را دارد ، اما چون فرد مشمول آن باید دارای شرایطی باشد ، عملا افراد مشمول آن کم یا هیچ هستند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2248
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2249
#نقد_مستند_شهر_مقدس
🤔#پرسش
❔مستند كامل #شهر_مقدس
حاصل تحقيقات ٢٠ ساله دكتر دن گيبسن در مورد حقيقت دنياى اسلام
حاصل اين تحقيق:
١- محمد اهل مكه و كشور عربستان نبوده است!
٢- پيامبر اسلام اهل مكه و كشور عربستان نبوده است.
٣- هيچ نامى از مكه در نقشه هاى قديمى وجود ندارد.
٤- قدس قبله اول مسلمانان نبوده است و تغيير قبله ٧٠ سال بعد صورت گرفته است و نه در زمان محمد.
٥- تمام توصيفات قرآن در مورد مسجد الحرام و كعبه ارتباطى به شهر مكه و عربستان ندارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌«شهر مقدس؛ کشف سرمنشأ واقعی اسلام» فیلمی است ساختة آقای دانیل (دن) گیبسون، نویسندة کانادایی ـ بریتانیایی تبار در یک ساعت و بیست و پنج دقیقه که تلاش شده رنگ و بوی مستند داشته باشد.
❕ سخن اصلی دن گیبسون این است که شهر مقدس اصلی اسلام این شهر مکه کنونی که کعبه در آن قرار دارد و مسلمانان به سوی آن نماز میخوانند نیست؛ بلکه شهری است باستانی به نام پترا که در جنوب اردن کنونی قرار دارد. یعنی محل سکونت قریش و قبایل و چهرههای سرشناس تاریخی آن دوره مثل بنیهاشم و بنیامیه، عبدالمطلب و ابوطالب و حمزه و ابولهب و ابوجهل و محل بعثت پیامبر اکرم(ص) و نزول وحی و خانة کعبه و قبله مسلمانان و مراسم حج، شهر پترا بوده است نه شهر مکه.
👌ایشان برای اثبات مدعای خویش چهار مرحله را طی میکند. نخست میکوشد تا بنابر شواهدی، اصالت شهر مکه را زیر سؤال ببرد. در مرحلة دوم به دنبال جایگزینی برای شهر مکه میگردد و شهر پترا را معرفی میکند. در مرحلة سوم تلاش دارد تا نشان دهد اوصاف مذکور در کتب تاریخی دربارة شهر مقدس اسلام بر شهر پترا صدق میکند و در نهایت هم سعی میکند توضیح دهد که چرا و چگونه کعبه از شهر پترا به محلی به نام مکه منتقل شد و شهر پترا از یادها فراموش شد .
❕سستی این نظریه و عدم وجاهت علمی آن سبب شده است که بسیاری از متخصصان آن را قابل بحث علمی ندانند به گونهای که دکتر دیوید اِی. کینگ نقد خویش بر آخرین اثر دن گیبسون، یعنی کتاب قبلههای اولیه اسلام، را این چنین جمعبندی میکند ؛ «اثری آماتوری و غیرعلمی که هم توهین به مسلمانان است و هم توهین به پژوهشهای علمی غربی و اسلامی».
💠https://b2n.ir/741448
❕اين مسأله مورد اتفاق تمام مورخان بزرگ است كه عرب قبل از قيام پيامبر در وضع بسيار بدى از نظر عقايد خرافى، انحطاط اخلاقى، اختلافات و جنگهاى داخلى خانمان سوز و شرايط بد اقتصادى به سر مى برد. نسيم علم و دانش در آن محيط نمى وزيد و حتى اثرى از تمدن صورى بشر نيز در آنجا وجود نداشت و به همين دليل آنها را قومى نيمه وحشى معرفى كرده و نام عصر جاهلى را براى آن زمان برگزيده اند.
❕يكى از مورخان غربى درباره محيط حجاز در عصر جاهليت از بعضى از مورخان معروف چنين نقل مى كند: «در آن زمان كه ديمتريوس سردار بزرگ يونانى قصد تصرف عربستان را داشت ، اعراب ساكن به او گفتند:" اى ديمتريوس پادشاه! چرا با ما جنگ مى كنى ما در ريگستانى به سر مى بريم كه فاقد كليه وسايل زندگى و محروم از تمام نعمتهايى است كه اهالى شهرها و قصبات از آن متمتع و بهره مندند، ما سكونت در چنين صحراى خشك را بدين جهت اختيار نموديم كه نمى خواهيم بنده كسى باشيم بنابراين تحف و هدايايى را كه تقديم مى نماييم از ما قبول كن و لشگريان خود را از اينجا كوچ داده و مراجعت كن" ...
ديمتريوس اين پيام صلح را مغتنم شمرد و هدايا را پذيرفت و از چنين جنگى كه مشكلات زيادى در برداشت صرف نظر كرد.»
📚تاریخ تمدن اسلام و عرب ص 88
❕اصولًا درطول تاريخ، حجاز تحت سيطره كشور گشايان قديم قرار نگرفت و استقلال خود را حفظ كرد، و به گفته تحليل گران علتش اين بود كه تسلط بر چنين سرزمين بى آب و علفى كه فاقد همه چيز بود، به زحمت و مشكلات آن نمى ارزيد و نيز به همين دليل است كه آثار تمدن كشورهاى قديم، مانند ايران و روم، كه در بسيارى از نقاط شبه جزيره يافت مى شد در محيط حجاز وجود نداشت.
👌در حالی که « پترا » آثار تمدنی را در خود دیده بود و محل نزاع ایران و روم برای تصرف در آنجا بود .
📚جنگ های ایران و روم ، پرو کو پیوس ، ترجمه سعیدی ، ص 172
👌قرآن محل بعثت پیامبر گرامی را مکه دانسته و می فرماید ؛
« او كسى است كه دست آنها را از شما و دست شما را از آنها در دل مكه كوتاه كرد، بعد از آنكه شما را بر آنها پيروز ساخت، و خداوند به آنچه انجام مى دهيد بيناست. » ( فتح 25)
❕و در مورد خانه کعبه می فرماید ؛
« نخستين خانه اى كه براى مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شد در سرزمين مكه است كه پر بركت و مايه هدايت جهانيان است. » ( آل عمران 96)
🔸#ادامه 👇
🔸#ادامه 👇
❕و منطقه مکه را از زبان ابراهیم چنین توصیف می کند ؛
« پروردگارا من بعضى از فرزندانم را در سرزمين بى آب و علفى در كنار خانه اى كه حرم تو است ساكن ساختم تا نماز را بر پاى دارند، تو قلبهاى گروهى از مردم را متوجه آنها ساز و از ثمرات به آنها روزى ده شايد آنان شكر تو را بجاى آورند. » ( ابراهیم 37)
❕مكه تدريجا شكل شهرى را بخود مى گرفت، و آن زمانی بود قبيله" جرهم" در آنجا ساكن شده بودند، و پيدايش چشمه زمزم آنجا را قابل سكونت ساخت.
📚فروغ ابدیت ص 106
❕سرزمين پهناور عربستان از شبه جزيره بزرگى تشكيل شده كه مجموع مساحت آن بالغ بر «3 ميليون» كيلومتر مربع است- يعنى تقريباً دو برابر ايران، 6 برابر مساحت فرانسه، 10 برابر مساحت ايتاليا و 80 برابر مساحت سويس است!
از طرف شمال به شام و عراق عرب، و از سمت مشرق به خليج فارس، و از طرف جنوب به درياى عمان، و از جانب مغرب به درياى احمر منتهى مىشود- اين شبه جزيره از دو قسمت تشكيل شده، اوّل صحراى وسيع و ريگستان سوزان بى آب و علفى كه قسمت عمده آن را فرا گرفته، و ديگرى قسمتهاى آباد و سواحل حاصل خيز شبه جزيره كه در اقليت قرار دارد که همان منطقه یمن می باشد .
❕دانشمندان قديم اين سرزمين را به سه بخش تقسيم مى كرده اند ؛
1) بخش شمالى و غربى كه «حجاز» نام دارد.
2) بخش مركزى و شرقى كه آن را صحراى عرب مىناميدند.
3) بخش جنوب غربى كه به «يمن» موسوم است.
❕حجاز كه از سرزمين فلسطين تا بحر احمر امتداد دارد سرزمينى است كوهستانى كه داراى بيابانها و ريگزارهاى لم يزرعى است، و به طور كلى بيشتر اراضى آن از سنگلاخ تشكيل شده است- زراعت در اين نقطه كم و قسمت عمده آن خشك و بى آبست. اين قسمت از عربستان اگرچه در تاريخ، شهرت بسزايى دارد، ولى اين شهرت نه از لحاظ تمدن و خوبى وضع اقتصاد آن است، بلكه از جهت اهميّت مذهبى و معنوى است كه از قديم الايام براى آن قائل بوده اند- از شهرهاى مشهور آن «مكّه» و «مدينه» و دو بندر «جده» و «ينبوع» است.
❕مكّه شهرى است كه در وسط كوهستان خشك و بيابان لم يزرعى بنا شده، اطراف آن به اندازهاى شوره زار است كه به هيچ وجه قابل زراعت نيست و به قول بعضى از خاورشناسان در هيچ جاى دنيا نمى توان نظيرى براى سرزمين مكّه از حيث بدى اوضاع جغرافيايى پيدا كرد.
👌اهالى مكّه بيشتر ضروريات خود را از جده كه بندرگاه آنجا محسوب مى شود، تهيه مى كنند- اطراف مدينه را هم مانند مكه كم و بيش بيابانهاى غير مزروعى فرا گرفته است، اهالى آنجا قسمت مهمى از مايحتاج خود را از بندر «ينبوع» كه مانند جده در كنار درياى احمر واقع شده است، بدست مى آورند، نكته قابل توجه اينجاست كه آنچه در تاريخ عربستان نسبت به اين قسمت از شبه جزيره ديده مىشود اين است كه سابقه تمدن درخشانى در تمام مدت تاريخ، نداشته است تنها همان اهميّت معنوى و قداست مذهبى است كه از ديرزمانى براى آنجا مسلّم بوده و حتى در تورات نيز به آن تصريح شده است.
📚معجم البلدان ج 5 ص 181
👌نصوص و تصریحات تاریخ اسلام و ایران باستان ، که محل بعثت پیامبر گرامی را مکه دانسته و این که قبله اول مسلمین بیت المقدس بوده که پس از آن به امر خداوند و پیامبر به سمت مسجد الحرام و کعبه در مکه تغییر یافت ، فراتر از آن است که ذکر شود که ما اگر بخواهیم آن ها را بشماریم ، هزاران هزار مستند و نص می شود .
❕به راستی تعجب است که چگونه عده ای که گویی، عقلشان پوشانده شده ، مطالب موهنی و مضحک و بدون مستندی نقل می کنند که شهر مکه ای نبوده و پیامبر از مکه مبعوث نشده است و اساسا خانه کعبه در مکه نبوده است و ... این مطالب موهون به راستی سستی پژوهشهای اسلام شناسان غربی را نشان می دهد .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕مطالب و استنادات طرح شده در این فیلم، از جنبهها و محورهای مختلف قابل نقد است که برخی از ایرادهای وارد بر آن را میتوان از قرار زیر برشمرد ؛
🔸ارائة گزارشهای غیرواقعی و نسبت دادن آن به منابع تاریخی؛ مانند ادعای سرسبز بودن شهر مکه بر خلاف گزارش متفق القول آثار قدیم و جدید دربارة تاریخ شبه جزیره عرب و حجاز که همگی این منطقه را به قول قرآن کریم: «غیر ذی زرع» میدانند.
🔸نقل ناقص گزارشهای تاریخی؛ مانند نقل ناقصی از گزارش قتل یک نفر در «کنار دیوار مکه» که ایشان آن را دال بر وجود یک حصار بر گرد این شهر میداند در حالی که گزارش تاریخی کامل توضیح میدهد که این شخص «وارد شهر مکه شد و در کنار یک دیوار» کشته شد که دلالتی بر آن چه که گیبسون ادعا میکند ندارد.
🔸شتابزدگی در استنتاج از گزارشهای تاریخی و برداشت نادرست از آن؛ مانند بیان یک بیت شعر دربارة خوردن انگور در مکه در غیر فصل انگور و استدلال با آن بر کشاورزی و محیط آبادان شهر مکه.
🔸ترجمة نادرست و دلبخواهی متون تاریخی؛ مانند ترجمة واژة «بناء» به باغ یا ترجمة واژة »طین» به خاکی که فقط در مزرعه وجود دارد و یا ترجمة واژة »مسجد» به محل اجتماع.
🔸برخورد گزینشی با شواهد و گزارشهای موجود؛ مانند گزینش چند مسجد خاص از صدر اسلام برای بررسی جهت قبله و نادیده گرفتن بسیاری از مساجد و ابنیه دیگر که مربوط به همین دورة زمانی است.
🔸سنجش و ارزشگذاری دقت بناهای کهن با امکانات امروزی؛ مانند نمونة شگفتآور مسجد صنعا که در بررسی ایشان هم قبلة کلی این مسجد به سمت مکه و مسجد الحرام است ولی چون بر اساس ابزارهای نوین امروزی به صورت دقیق و صددرصد خط قبلة این مسجد به شهر مکه نمیخورد و با آن زاویه دارد، هر چند این زاویه بسیار اندک و قابل اغماض است، باز ایشان آن مسجد را به عنوان یکی از مساجد که قبلهای متفاوت داشته است، مطرح میکند؛ در حالی که به طور طبیعی دانش و امکانات تعیین قبله در صدر اسلام با دانش و امکانات کنونی فاصله فراوان دارد و این یک توقع غیرمنطقی است که در بناهای کهن به دنبال دقتی امروزین باشیم. بسیاری از مساجدی که ایشان به عنوان نمونه بررسی میکند از این قبیل است.
🔸تعمیم نابهجا و غیرروشمند مورد جزئی و نتیجهگیری کلی؛ مانند بررسی قبلة چند مسجد محدود و ادعای رو به مکه نبودن قبلة تمامی مساجد صد سال نخست اسلام.
🔸ادعاهای خلاف واقع و کذب صریح؛ مانند ادعای عدم امکان رؤیت مسجد الحرام از غار حرای موجود در مکه.
🔸گمانهزنی بیپشتوانه و غیرروشمند در ترسیم گذشته؛ مانند مباحثی که ایشان در تبیین اوصاف شهر پترا به عنوان شهر مقدس اسلام دارد که میکوشد مکانهایی را به عنوان صفا و مروه و ... معرفی کند که معنایی جز تاریخسازی خیالپردازانه ندارد.
🔸سهلانگاری در خوانش و گزارش منابع؛ مانند نقل بیدقت و آشفته و در هم و بر هم داستان اسلام آوردن رئیس قبیله دوس که نه از اهالی مکه است و نه معبد ذوالشری (که در فیلم به نام دوشارا از آن یاد میشود) در مکه قرار دارد.
🔸عوامفریبی؛ مانند نشان دادن چندین گوی سنگی در یک خرابه شهر پترا به عنوان گویهای منجنیقی که سپاه شام برای کوبیدن سپاه ابن زبیر و کعبه در پترا از آن استفاده کردهاند.
🔸زمانپریشی در مباحث تاریخی؛ مانند نسبت دادن نابودی اسناد انتقال کعبه از پترا (که به گفتة ایشان در سال ۷۰ هجری قمری رخ داده است) به جریان موهوم کتابسوزی در زمان فتوحات سه خلیفة نخست (که از سال ۱۵ تا ۳۵ هجری قمری رخ داده است)! و یا استناد به متنی از سفرنامة مارکوپولو (که مربوط به قرن هفتم قمری است) برای اثبات وجود جمعیت فراوان مسلمانان در منطقة چین و نیاز آنان به مسجد که منجر به ساختن مسجد سعد بن ابیوقاص در سال ششم ظهور اسلام (یعنی حتی پیش از هجرت پیامبر اکرم به مدینه) در این منطقه شد و ...
💠https://b2n.ir/741448
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#ختنه_کوچکی_آلت
🤔#پرسش
❔مستمسک فی العروه الوثقی، السید محسن الطباطبایی الحکیم]:|٣|_و هي {مصححة} حماد بن عيسى عن أبي عبد اللّٰه: قال رسول اللََّه يوم بدر: لا تواروا إلّا من كان كميشاً -يعني من كان ذكره صغيرا-ً وقال: لا يكون ذلك إلّا في كرام الناس....
◼️|٣|_{در مصححه حماد مشاهده میکنیم}؛ امام صادق میگوید: پيامبر در جنگ بدر گفت: 👈🏿دفن نکنید جز کسى که آلت مردانگیش کوچک است،👉🏿 و فرمود: این نباشد جز در مردم ارجمند!!!!
▫️{مصححه}: [به حدیث حسن گویند: هنگامی که قرائن دیگری نیز بر صحتش وجود دارد].. مطابق حدیث مذکور پیامبر معیار تمیز مسلمان از کافر را کوچکی آلت مسلمین، و این کوچکی آلت را کرامت اینان میداند؛ مع الأسف اینک کشور ایران با پیروی از ایدئولوژی این شخص در حال به قهقرا رفتن است ❗️
💠#پاسخ💠
1⃣ اسلام دستور به ختنه مردان می دهد و این عمل را به عنوان یک سنت بر پیروان خود لازم کرده است .
❕پيامبر گرامی فرمود ؛
« روز هفتم [تولّد]، فرزندتان را [با ختنه] پاكيزه كنيد؛ چرا كه مايه تميزى و پاكيزگى بيشتر و رويِش شتابنده ترِ گوشت است و زمين، چهل روز از بول شخص ختنه نشده، آلوده مى شود »
📚الكافي: ج 6 ص 28 ح 9، تهذيب الأحكام: ج 7 ص 443 ح 1771
❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« روز هفتم [تولّد]، فرزندانتان را ختنه كنيد؛ چرا كه مايه پاكيزگى بيشتر و رويش زودتر گوشت است و زمين، بول ختنه نشده را ناپسند مى دارد. »
📚الكافي: ج 6 ص 34 ح 1
2⃣در شرايع سابق نيز ختنه بوده است و خداوند اين عضو را آفريده كه در دوران جنينى آن قسمت از جنين را حفظ كند و پس از تولد عضو زايدى محسوب مى شود مانند بند ناف بچه كه پس از تولد بريده مى شود.
📚احکام خانواده ، مکارم شیرازی ، ص 333
3⃣فلسفه ختنه از نظر بهداشتی روشن است ، زیرا تشكيل عفونت بين غشا و سر آلت تناسلى در عدّه اى از كسانى كه ختنه نشده اند زياد ديده مى شود و عمل ختنه از اين ابتلا جلوگيرى مى كند.
👌و از سوی دیگر ، آمار نشان مى دهد كه سرطان آلت، در كسانى كه ختنه نشده اند بيشتر است؛ البتّه بايد در نظر داشت در شير خوارانى كه زود ختنه مى شوند به علّت عدم رعايت نكات بهداشتى، با تشكيل زخم سر آلت، احتمال تنگى سوراخ انتهاى خارجى مجراى ادرار وجود دارد، ولى بايد مراقب آنها بود كه ضمن استفاده از فوايد اين وظيفه مذهبى، از زيانهاى احتمالى ناشى از عدم انجام صحيح آن بركنار بمانند.
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، ص 345
4⃣اندازه آلت تناسلی در مردان ختنه شده مقداری کوتاه تر از مردان ختنه نشده است.
🌐https://plink.ir/01Ei3
5⃣در احکام اسلامی وارد شده است که دفن کافر حرام بوده زیرا کافر حرمتی نزد خداوند ندارد .
📚وسائل الشیعه ج 3 ص 204 باب 39
6⃣مطابق نقلی که معاند به آن استناد کرد ، در جنگ بدر تعدادی از کشته های مسلمین با کفار ، مشتبه شده بود ، پیامبر برای بازشناسی مسلمان از کافر ، جهت دفن ، بحث ختنه را معیار قرار دادند ، و چون افراد ختنه شده ، اندازه آلتشان کوچک تر از آلت افراد ختنه نشده است ، فرمودند مانعی ندارد از روی اضطرار به آلت جنسی کشته شدگان نظر شود ، و افراد ختنه شده و کسانی که آلت جنسیشان کوچک تر است دفن شوند ، چرا که ختنه نشانه اسلام فرد بوده است ، زیرا در آن زمان جز مسلمین ، کسی قائل به ختنه نبود ، و ختنه کردن که نشانه آن کوچک تر بودن آلت جنسی است را نشانه بزرگواری و ارجمندی صاحب آن دانست ، چنان که امام صادق علیه السلام از پیامبر گرامی نقل می کند که فرمود ؛
« جز فرد کمیش را دفن نکنید ، و منظور پیامبر از کمیش افرادی بود که اندازه آلتشان ( به واسطه ختنه کردن ) کوچکتر بود ، و ( این ختنه کردن ) جز در مورد انسان های ارجمند و با کرامت نمی باشد »
📚تهذیب الاحکام ج 6 ص 173
❕اما باید توجه کرد که در سند روایت مذکور « حماد بن یحیی » وجود دارد که مجهول و ضعیف است .
📚زبده المقال ج 1 ص 403
👌و صاحب مستمسک العروه ، گمان کرده که « حماد بن عیسی » در سند است که فرد ثقه ای است ، لذا روایت را تصحیح کرده است ، اما او اشتباه کرده و راوی روایت « حماد بن یحیی » است که مجهول است ، و مجهول بودن او ، موجب ضعف روایت می شود .
📚مستمسک العروه ج 4 ص 111
👌و علمای بزرگ هم به روایت مذکور ، عمل نکرده اند ، و در جایی که جنازه مومن و کافر مشتبه شوند ، دفن هر دو را از باب احتیاط لازم دانسته اند ، زیرا احتمال دارد که فرد مذکور مسلمانی باشد که دفنش لازم و ضروری است .
📚الروضه البهیه ج 2 ص 395 _ العروه مع التعلیقات ، ج 1 ص 305
❕بنابراین چون روایت مذکور #ضعیف است ، نمی توان آن را سخن پیامبر محسوب کرد ، اگر چه اگر ضعف روایت هم نادیده گرفته شود و بگوییم سخن پیامبر است ، باز هم مفهوم روشن و معقولی دارد و اشکالی بر آن وارد نمی شود .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#توهین_معاند_به_علی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔وقتیکه شیخ مفید و شیخ حرّ عاملی و علّامه مجلسی در کتابشان حضرت علی را الاغ معرفی میکنند.. (والعیاذبالله)
✍🏻 عن جابر بن يزيد عن أبيجعفر عليهالسلام قال :
يا جابر ألك حمار يسير بك فيبلغ بك من المشرق إلى المغرب في يوم واحد ؟ فقلت : جعلت فداك يا أباجعفر وأني لي هذا؟
فقال أبوجعفر عليهالسلام : ذاك أميرالمؤمنين. ألم تسمع قول رسول الله صلى الله عليه وآله في علي عليه السلام : والله لتبلغن الأسباب والله لتركبن السحاب.
✍🏻 جابر میگوید : امام باقر به من گفت : ای جابر! آیا یک الاغی داری که در یک روز، تو را از مشرق تا مغرب برسانَد؟
عرض کردم : فدایت شوم! چنین الاغی از کجا داشته باشم؟
امام فرمود : این الاغ، حضرت علی است. مگر نشنیدی که پیامبر به حضرت علی گفت : بخدا بهاسباب میرسی و بر فراز ابرها میروی‼️
📚 الإختصاص شیخمفید ص۳۱۷
📚 بحارالأنوار علّامهمجلسی ج۲٥ ص٣٨٠
📚 إثباتالهداة شیخ حرّعاملی ج۳ ص٥١٢
💠#پاسخ💠
👌امامان گرامی ما ، خصوصا علی علیه السلام دارای قدرت طی الارض بودند و اسباب و ابرها مسخر آنها بوده و می توانستند به اذن الهی در مدت زمانی کوتاه مسیر طولانی را طی کنند .
📚بحار الانوار ج39 ص136 باب 80 _ بحار الانوار ج27 ص32 باب 14
👌به عنوان نمونه علامه مجلسی نقل می کند ؛
« روایت شده است که علی صبحگاهی در مدینه وارد مسجد شده و فرمود در خواب پیامبر را دیدم که به من گفت سلمان از دنیا رفته است و من را وصیت کرد که او را غسل و تکفین کرده و بر او نماز بخوانم و دفنش کنم و هم اکنون من به سوی مدائن از شهر خارج می شوم.
🔷عمر گفت کفن او را از بیت المال تهیه کن ، حضرت فرمود کفن او قبلا آماده شده است .
🔶علی به سمت خارج شهر حرکت کرد و مردم نیز او را همراهی می کردند و پس از آن مردم بازگشتند . هنوز ظهر نشده بود که علی علیه السلام بازگشت و گفت او را دفن کردم .
👌بیشتر مردم او را تصدیق نکردند تا آنکه بعد از مدتی نامه ای از مدائن رسید که سلمان در فلان روز از دنیا رفت و مردی عرب به نزد ما آمد و او را غسل و کفن کرد و بر او نماز خواند و دفن کرد . تمام مردم پس از رسیدن این نامه در تعجب فرو رفتند »
📚بحار الانوار ج22 ص368
👌نقل مورد استناد معاند هم اشاره به همین قدرت #سیر علی علیه السلام است که معاند نادان با تحریف ترجمه روایت ، قصد توهین و اهانت به علی علیه السلام را دارد .
❕امام باقر خطاب به جابر بن یزید فرمود ؛
«َ يَا جَابِرُ أَ لَكَ حِمَارٌ يَسِيرُ بِكَ فَيَبْلُغُ بِكَ مِنَ الْمَشْرِقِ إِلَى الْمَغْرِبِ فِي يَوْمٍ وَاحِدٍ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ وَ أَنَّى لِي هَذَا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ذَاكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَ لَمْ تَسْمَعْ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ ص فِي عَلِيٍّ ع وَ اللَّهِ لَتَبْلُغَنَّ الْأَسْبَابَ وَ اللَّهِ لَتَرْكَبَنَّ السَّحَابَ »
🔸« ای جابر آیا تو الاغى دارى كه تو را از مشرق به مغرب در يك روز ببرد. عرض كردم فدايت شوم مرا از كجا چنين مركبى است؟ فرمود: اين امير المؤمنين عليه السّلام است ( که چنین مرکبی دارد ) آیا نشنيده اى فرمايش پيامبر اكرم را در باره علي عليه السّلام که فرمود « و اللَّه لتبلغن الاسباب و اللَّه لتركبن السحاب»
به خدا قسم به اسباب و وسائل خواهى رسيد و سوار ابر خواهى شد »
📚الاختصاص ص 317
❕« ذاک » اسم اشاره « متوسط » است و جایگاه آن در جمله « مبتدا » است و « مشار الیه آن » « امیر المومنین » است که به عنوان « عطف بیان » یا « بدل » ذاک می باشد و خبر آن محذوف می باشد « له حمار یقدر به علی السیر من المشرق الی المغرب »
📚بدائه النحو ، ص 57
👌بنابراین « مشارالیه » ذاک ، «حمار » نیست تا ترجمه معاند صحیح باشد ، بلکه مشار الیه « امیر المومنین » است و خبر ذاک محذوف است .
❕یعنی « این امیر المومنین » است که « مرکبی دارد که به وسیله آن قدرت سیر از مشرق به سوی مغرب را داراست .»
👌این ترجمه دروغین هم نشان دهنده جهل و نادانی معاند به ادبیات عرب را می رساند و هم نهایت عناد و بغض او با علی علیه السلام را نشان می دهد و چه زیبا فرمود پیامبر گرامی ، آنجا که خطاب به علی علیه السلام عرضه داشت ؛
« جز مومن تو را دوست نمی دارد و جز منافق بغض تو را نخواهد داشت »
📚امالی طوسی ص 163
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌👌این که پیامبر گرامی اسلام ایستاده ادرار می کرد ، از روایات جعلی و دروغین اهل سنت است که شیعه به هیچ عنوان آن را قبول ندارد و اساسا این نسبت ها با شان پیامبری که خداوند در وصف او می فرماید ، «تو دارای خلق و خوی عظیم و برجسته ای هستی» (قلم 4 ) و می فرماید ؛« برای شما در زندگی و اخلاق رسول خدا اسوه نیکویی است» ( احزاب 21 ) مناسبت ندارد ، لذا پیامبر گرامی فرمود ؛
«من تربیت شده پرودگارم است» (بحار الانوار ج16 ص231 ) پیامبری که این قدر در فضائل اخلاقی و نفسانی در درجات بالا و والایی است ، هیچگاه امور خلاف شان انجام نمی دهد ، توضیح بیشتر در این رابطه را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2007
#دریا_شوری
🤔#پرسش
❔آیا بهتر نبود که خداوند آب دریاها و اقیانوس ها را شیرین می آفرید تا بی آبی و تشنگی بشر را تهدید نمی کرد و همه آب آشامیدنی داشتند ❗️برخی از معاندین این اشکال را در کانال هایشان باز نشر می کنند ❗️
💠#پاسخ💠
👌مى دانيم حدود سه چهارم روى زمين را آب فرا گرفته، و اقيانوسها و درياها همگى به يكديگر ارتباط دارند؛ و نيز مى دانيم كه انسان از درياها براى حمل ونقل از قديم الايّام تاكنون بزرگترين استفاده را كرده است. به علاوه قسمت مهمى از مواد غذائى از دريا به دست مى آيد؛ و مواد مختلفى كه در صنايع به كار مى رود نيز قسمت قابل توجّهى از آن از درياها است.
❕از همه گذشته، نقش درياها در ايجاد ابرها و آبيارى تمام خشكى ها بر كسى پوشيده نيست؛ همانگونه كه حيوانات دريا و تنوّع و شگفتى هاى آن تقريباً بر همه معلوم است.
👌روى اين جهات است كه قرآن مجيد درياها و كشتى ها را از آيات حق شمرده؛ و انسانها را به مطالعه اسرار آن دعوت نموده است چنان که می فرماید ؛
«او كسى است كه دريا را مسخر (شما) ساخت تا از گوشت تازه آن بخوريد، و وسائل زينتى براى پوشش از آن استخراج نمائيد، و كشتى ها را مىبينى كه سينه دريا را مى شكافند تا شما (به تجارت پردازيد) و از فضل خدا بهره گيرد شايد شكر نعمتهاى او را بجا آوريد.» ( نحل 14)
❕على عليه السلام فرمود ؛
«تو كسى هستى كه عظمتت در آسمان و قدرتت در زمين، و شگفتى هاى خلقتت در دل درياها است.»
📚بحار الانوار ج 94 ص 202
❕امام صادق علیه السلام هم خطاب به مفضل فرمود ؛
«اگر مى خواهى وسعت حكمت آفريدگار و كوتاهى علم مخلوقات را بدانى نظر به آنچه در اقيانوسها از انواع ماهيان و جنبندگان آب و صدفها است بيفكن. انواعى كه شماره ندارد، و منافع آن تدريجاً براى بشر بر اثر حوادثى كه (در زندگى او) پيش مى آيد روشن مى گردد.»
📚بحار الانوار ج 3 ص 109
❕آرى در دريا و جنبندگان دريا و گياهان دريائى و غير آن منافع و بركاتى است كه هر روز كه بر عمر بشر مى گذرد اسرار تازهاى از آن كشف مى شود؛ و فوائد جديدى بر او ظاهر مى گردد كه او را در برابر خالق اين همه نعمتها وادار به خضوع مى كند.
📚پیام قرآن ج 2 ص 285
❕یکی از فوائد شور بودن دریاها ، استخراج نمک است . از مهمترين مواد معدنى كه از دريا استخراج مى شود نمك است. نمك در زندگى انسان نقش مهمّى دارد، و در گذشته به خاطر كمبود آن از چنان اهميّتى برخوردار بود كه نوشته اند سربازان رومى غالباً حقوق خود را به صورت نمك دريافت مى كردند! و حتى در روسيه شورشهاى نمكين، به خاطر افزايش نرخ نمك به وجود آمد .
👌مهمترين منبع استخراج نمك دريا است؛ و حتى در بعضى از نقاط، لايه هاى نمكى كه به قطر هشتصد متر در خشكى ها وجود دارد نيز از آثار درياهايى است كه زمانى سراسر روى زمين را فرا گرفته بود.
❕مصرف ساليانه نمك را در كل دنيا بيست و دو ميليون تن محاسبه كرده اند؛ كه اگر انسان تنها ذخيره هاى نمك معدنى خشكى ها را بخواهد مصرف كند، دير يا زود تمام مى شود در حالى كه دريا منبع تمام نشدنى نمك است. زيرا نمكهاى موجود در دريا مى تواند جوابگوى يك ميليون و هفتصد هزار سال نيازهاى بشر باشد .
📚همان منبع ص 279
❕یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد مقاومت آب شور، در برابر فساد، از آب شیرین، بیشتر است. اگر آبهای اقیانوس ها و دریاها شیرین، می بود، خطر فاسد شدن و گندیدن آنها، بسیار بود.
❕ اگر آب های دریاها بگندند ، گذشته از آنکه منافع بی شمار آنها بی اثر می شود ، دیگر موجود زنده ای در کره زمین، باقی نخواهد ماند، بوی گند و تعفن آب، موجود زنده ای را باقی نخواهد گذارد. آب های گندیده، بهترین جا، برای پیدایش حشرات، بویژه حشره های سمی می باشند. آن وقت است که حشرات، نه نباتی را باقی خواهند گذارد نه حیوانی، نه انسانی.
🌐https://b2n.ir/031655
👌بنابراین شور بودن دریاها از جمله رمز و رازهای اصلی ادامه حیات در کره زمین و بهره گیری از منافع بی شمار دریا است ، منافعی که با گندیده شدن آب دریاها از بین رفته و در پی آن حیات بشر در کره زمین به پایان می رسید .
❕گذشته از آنکه خداوند در همین دریاهای شور ، قابلیت آن را قرار داده تا بتوان از آن آب شیرین تامین کرد ، تا هم فوائد شور بودن دریاها محفوظ باشد و هم بتوان نیاز به آب شیرین را نیز برطرف کرد ، امروزه در بسيارى از مناطق كه دسترسى به آب شيرين ندارند اين مادّه حياتى را از طريق تقطير آب دريا به دست مى آورند؛ و در سايه آن مناطق غير مسكونى، مسكونى شده است.
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
👌ادمین کانال معاند با نام « دکتر م روشنگر » مجددا به پی وی ما آمده و شروع به تهدید کرده است آن هم با افتخار کردن به جنایتی که داعشیان عراق در قبال یک نوجوان انجام دادند ، اینان چون نتوانستند با شبهه پراکنی ها و دروغ گویی ها ما را از میدان مبارزه خارج کنند و با پاسخ های ما سرافکنده و شرمسار شده اند ، روی به تهدید کردن و فحاشی آورده اند .
❕جهت اطلاع معاند ، نوجوان مذکور جزء نیروی های حشد الشعبی نبوده است ؛
❕سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ؛
🔹شخص کشته شده نوجوان ١٦ سالهای به نام هیثم علی اسماعیل است که برخی معترضان در میدان الوثبه روبروی منزلشان جمع میشدند، به همین دلیل تنشی بین معترضان و این شخص نوجوان صورت مىگیرد و این شخص با اسلحه خود چند تیر هوایی شلیک مىکند
🔹سپس برخی از معترضان وارد خانه وی مى شوند او را مى کشند و جسد وی را آویزان مى کنند/ تسنیم
🔸https://t.me/akharinkhabar/196685
❕تهدید و فحاشی دیگر معاند را در نمایه ذیل ببینید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1658
#اقای_تبریزیان_فتوا_دهنده_بدون_علم_مدعی_دروغین_طب_اسلامی
🤔#پرسش
❕آیت الله تبریزیان ؛
❕نیت وجود ندارد
ایا نیت در وضو نماز روزه حج ومانند اینها واجب است یا واجب نیست ؟ باید عرض کنیم نیت واجب نیست وچیزی بنام نیت به این معنایی که فقها میگویند وجود ندارد .
زیرا خداوند میفرمایند هر گاه برای نماز ایستادی صورتهاتون ودستهاتون را بشورید وسر وپاهاتون را مسح کنید. و ائمه هم فرمودند الوضوء غسلتان ومسحتان وضو دوتا شستن ودوتا مسح کردند اسمی از نیت نیا وردند .
در یاد دادن نحوه نماز خواندن اسمی از نیت نیامده نه در روزه نه در حج اسمی از نیت نیامده تنها چیزی که وارد شده انما الاعمال بالنیات که این اختصاص به عبادات ندارد ومراد نیتی که فقها میگویند نیست بله مراد هدف وانگیزه واخلاص که ربطی به نیت ندارد . نمیدانیم این نیت از کجا امده؟!
بنابر این احکام تقسیم احکام به عبادات ومعاملات وجود ندارد همه احکام ملاکات دارند بخاطر این ملاکها واجب وحرام شده ونیت معتبر نیست تا فرقی بین عبادات ومعاملات باشد.
در این مورد فتوای ایت الله تبریزیان عدم وجوب نیت در هیچکدام از اعمال نه وضو نه نماز نه چیزی دیگر ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌به راستی انسان از این فتواهای تعجب می کند ❗️آیا کسی که نماز می خواند نباید قصدش اطاعت امر الهی باشد نه ریا و خود نمایی ❕آیا نباید بداند که نماز ظهر می خواند یا نماز عصر ❕یا کسی که وضو می گیرد ، نباید تعیین کند آبی که به صورتش میریزد برای خنک شدن است یا برای آماده شدن برای نماز و طهارت گرفتن ؟
🔸نیت همین است یعنی اگر انسان عبادتی انجام می دهد و امید به پاداش الهی دارد ، آن عبادت باید برای خدا باشد و بداند که دارد چه می کند ❕اگر نماز می خواند بداند نماز واجب است یا مستحب ❕اگر واجب است چه نمازی است و اگر مستحب است چه نمازی است ❕این مساله به قدری روشن است که قابل بحث نیست ، چنان که صاحب حدائق می نویسد ؛
« شرط نیت و قصد در افعال ، از جمله اموری بدیهی است که تمام عقلا که خالی از سهو و نسیان هستند بر شرطیت آن صحه می گذارند و این شرطیت نیاز به توضیح و بیان ندارد »
📚الحدائق الناضره ج 2 ص 170
👌لذا شیخ بزرگ ، مرحوم حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه ، بابی گشوده است به ذکر روایات ، تحت عنوان ؛
« باب در وجوب نیت در عبادات واجبه و این که اساسا نیت مطلقا در عبادات شرط است »
📚وسائل الشیعه ج 1 ص 46 باب 1
🔸پیامبر گرامی فرمود ؛
« هیچ قول و عملی ( پذیرفته نیست ) مگر به نیت »
📚الکافی ج 1 ص 70
❕یعنی هر عملی که به امید ثواب و پاداش صورت می گیرد ، باید به همراه نیت باشد ، اشتراط نیت هم به صورت مطلق لحاظ شده است که هم شامل نیت قربت و اخلاص می شود و هم نیت وجه ، یعنی بداند که چه عبادتی دارد به جا می آورد ، اگر غسل است ، واجب است یا مستحب ، اگر واجب است چه قسمی از اغسال واجب است و اگر مستحب است چه قسمی است و همینطور است در بقیه عبادات .
❕یا در نقل دیگری امام علیه السلام فرمود ؛
« اگر قصد نماز کردی و نیت نماز واجب را کردی ، سپس شک کردی ، بنا می گذاری که در نماز فریضه هستی ...»
📚الکافی ج 3 ص 363
❕یا در نقل دیگر آمده است که راوی از امام صادق علیه السلام سوال می کند در مورد فردی که وارد نماز فریضه می شود ، سپس دچار سهو می شود و گمان می کند که در نماز نافله است ، یا نماز را با قصد نافله آغاز می کند سپس گمان می کند که در نماز فریضه است ؟ امام علیه السلام فرمود ؛
« نمازش به همان ( نیتی ) است که با آن نماز را آغاز کرده است »
📚التهذیب ج 2 ص 197
❕امام علیه السلام در این روایات ، ملاک نماز را به نیت می داند و این که نماز به همان نیتی که در ابتدا بوده است باقی خواهد ماند .
🔸یا در نقل دیگر امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« بین نماز فریضه و نافله ، قرین بودن و همراهی نیست »
📚وسائل الشیعه ج 6 ص 7
❕یعنی نمی توانی یک نماز را هم به نیت نماز واجب بخوانی و هم به نیت نماز مستحبی ، بلکه در هر نمازی ، وجه نماز باید عینا مشخص باشد .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
🔸یا پیامبر گرامی فرمود ؛
« صدقه نیست مگر به نیت »
📚الفقیه ج 4 ص 369
👌اشتراط نیت درصدقه مطلق لحاظ شده است ، یعنی صدقه هم باید برای خدا باشد و هم مشخص باشد که صدقه واجب است یا مستحب و اگر مثلا واجب است ، چه قسمی از صدقات واجبه است .
👌یا در مورد روزه فرمود ؛
«اگر بعد از بالا آمدن روز خواست که روزه بگیرد ، می تواند ( تا قبل زوال ) قصد روزه کند و از همان لحظه ای که نیت روزه می کند ، روزه اش واقع میشود »
📚التهذیب ج 4 ص 187
❕یعنی برای روزه باید قصد و نیت باشد و روشن کند که روزه واجب است یا مستحب ، و اگر نیت روزه گرفتن یادش رفت ، تا قبل زوال می تواند نیت کند و روزه اش را واقع سازد .
👌ما اگر بخواهیم همه روایات مربوط به شرطیت نیت را ذکر کنیم ، سخن به درازا می کشد ، جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚بحار الانوار ج 81 ص 344 باب 22_ ج 69 ص 65 باب 116_ج 67 ص 185 باب 53 _ مستدرک الوسائل ج 1 ص 88 باب 5
❕از این روایات استفاده می شود که خداوند اعمال را تنها با نیت می پذیرد ، یعنی عبادات و طاعاتی که واقع می شود ، اگر قرار است مورد پذیرش واقع شود ، هم باید همراه با اخلاص و قربت باشد و هم با قصد وجه ، یعنی فرد بداند چه عبادتی دارد به جا می آورد .
👌آقای تبریزیان با همین سطح فهم از روایات ، مدعی طب اسلامی هم است و با استدلال به یک سری روایات ضعیف ، هم با جان مردم بازی می کند و هم با نتیجه معکوسی که ادعایش در پی دارد ، مایه بدنامی و وهن اهل بیت می شود ، در گذشته مفصلا ، رویه ایشان در مبحث « طب اسلامی » را نقد کرده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1470
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2261
👌جا دارد گناه فتوا دادن بدون علم و آگاهی را به آقای تبریزیان یاد آوری کنیم ؛
❕خداوند می فرماید ؛
«هر کس بر طبق حکم خدا ، حکم ندهد ، فاسق است»
🔷مائده 47
👌در سایر آیات این عمل مصداق ظلم و کفر شمرده شده است ؛
🔷مائده 44 - 45
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« کسی که بدون علم و هدایت پذیری از خداوند به مردم فتوا دهد ، ملائکه رحمت و عذاب او را لعنت می کنند و بار گناه کسانی که به فتوای او عمل کرده اند ، به ذمه او است »
📚الکافی ج 7 ص 409
👌متاسفانه فتاوای شاذ ایشان ، به همین مورد خلاصه نمی شود ، فتاوی چون حلیت خمس در عصر غیبت ، و ... نیز از جمله شاهکار های علمی ایشان است. آقای تبریزیان لطفا روایات آدرس ذیل در حرمت و عقاب فتوای بدون علم را مطالعه فرمایید ؛
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 20 باب 4
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#شرایط_قاضی
🤔#پرسش
❔می گویید انقلاب ما اسلامی است ❕مگر نه این است که در قاضی اجتهاد و عدالت و مرد بودن شرط است ❕چرا امروزه این امور رعایت نمی شود ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌حكومت و حاكميّت بنابر اصل مسلّم توحيد افعالى به خداوند باز مى گردد، حقّ داورى نيز از آن كسانى است كه او اجازه فرموده است.
❕توحيد افعالى مى گويد ؛ همه كارها به سوى خدا باز مى گردد؛ و توحيد خالقيّت مى گويد همه چيز در اين عالم از او نشأت مى گيرد؛ و توحيد حاكميّت كه از شاخه هاى توحيد خالقيّت است مى گويد حكومت مخصوص پروردگار است، و همين امر سبب مى شود كه در قلمرو حكومت خدا داورى و قضاء نيز از آن او باشد؛ و از آن كسانى كه او داورى آنها را مجاز شمرده است.
❕از سوى ديگر توحيد اطاعت مى گويد: تنها فرمان خدا، و فرمان كسانى كه فرمانشان به فرمان خدا باز مى گردد، مقبول و مطاع است؛ بنابراين در احكام قضائى نيز حكم و فرمانى قابل قبول است كه به اذن پروردگار باشد.
📚پیام قرآن ج 10 ص 147
👌کسانی که به اذن خداوند حق قضاوت دارند ، پیامبر و امام و مجتهد آگاه به حلال و حرام امامان می باشد .
❕علی علیه السلام خطاب به شریح که به امر قضاوت می پرداخت فرمود ؛
«اى شريح ، جايى نشسته اى كه در آنجا كسى نمى نشيند جز پيامبر، يا وصىّ پيامبر، يا شقىّ دور از سعادت»
📚الکافی ج 7 ص 406
❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« از داورى كردن بپرهيزيد؛ زيرا [منصب] داورى در حقيقت از آنِ امامى است كه در قضاوت دانا باشد و در ميان مسلمانان به عدالت حكم كند؛ از آنِ پيغمبرى يا وصىّ پيغمبرى »
📚الکافی ج 7 ص 406
👌و خطاب به ابو خدیجه فرمود ؛
« مبادا هر گاه ميان شما مرافعه اى پيش آمد يا درباره چيزى از قرض و طلب ميانتان اختلافى شد، كار داورى را به نزد يكى از اين فاسقان ببريد. [بلكه] از ميان خود مردى را كه با حلال و حرام ما آشناست داور قرار دهيد؛ زيرا من او را داور قرار داده ام. زنهار كه براى رفع دعواى خود به سلطان ستمگر مراجعه كنيد.»
📚تهذیب ج 6 ص 303
❕و فرمود ؛
« مبادا فردى از شما (شيعيان) از ديگرى نزد سلطان ستمگر شكايت كند. بلكه ببينيد چه كسى از خود شما با احكام و داوري هاى ما آشناست همو را ميان خود داور قرار دهيد؛ زيرا كه من او را قاضى شما قرار داده ام. پس براى داورى ميان خود، نزد او رويد.»
📚الفقیه ج 3 ص 2
❕بنابراین تنها پیامبر و امام و مجتهد عالم به حلال و حرام هستند که حق قضاوت کردن دارند ، مجتهدی که عدالت داشته باشد و اهل انجام گناهان کبیره و اصرار بر گناهان صغیره نباشد ، عدالتی که در روایات فراوانی به عنوان شرط اساسی برای قاضی لحاظ شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 11 باب 1
❕و همینطور قاضی باید مرد باشد و زنان حق قضاوت کردن ندارند ، در گذشته در این رابطه مفصلا بحث کرده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2262
🔸مرحوم امام خمینی می آورد ؛
« شرايط قاضى عبارتند از ، بلوغ و عقل و ايمان و عدالت و اجتهاد مطلق و مرد بودن و طهارت مولد (حلال زاده بودن) و اعلميّت نسبت به كسانى كه در شهر يا نزديك آن هستند بنابر احوط (وجوبى). و احوط (وجوبى) آن است كه داراى حافظه باشد كه فراموشى غالباً او را نگيرد، بلكه اگر فراموشى او طورى باشد كه سلب اطمينان از او بشود، اقوى جايز نبودن قضاوت او است »
📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 434
❕امام على عليه السلام در فرمان استاندارى مصر به مالك اشتر نوشت ؛
« براى داورى ميان مردم، بهترين و برترين فردى را كه به نظرت مى رسد از ميان رعيت انتخاب كن؛ كسى كه كارها بر او تنگ نيايد [و از حل اختلافات در نماند] و [ستيزه گرى] طرفين دعوا او را به لجاجت و پافشارى در رأى خويش وا ندارد ، در لغزش فرو نرود و هر گاه حقيقت را شناخت [و به حكم نادرست خود پى برد]، از بازگشت به حق خوددارى نكند و خويشتن را در پرتگاه طمع ننشاند و به فهم سطحى قضايا بسنده نكند و دنبال فهم عميق و دقيق آنها باشد. در موارد شبهه ناك بيش از همه درنگ و احتياط كند و بيش از همه دنبال دليل و برهان باشد و از مراجعه داد خواهان كمتر به ستوه آيد و در كشف حقيقت دعاوى، از همه شكيباتر باشد و چون حقيقت روشن شد [در صدور حكم]، از هر كس ديگر بيشتر قاطعيت نشان دهد. كسى باشد كه مدح و ستايش، او را فريفته و خودبين نسازد و تشويق و تحريك، او را به سويى متمايل نسازد و البته چنين كسانى اندك شمارند. آن گاه، خودت به كار قضاوت او بسيار رسيدگى كن.»
📚نهج البلاغه نامه 53
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌متاسفانه امروزه می بینیم که این شرایط در قضات رعایت نمی شود ، کسانی منصب قضاوت را گرفته اند که مجتهد نبوده و آگاه به حلال و حرام اهل بیت علیهم السلام نیستند و بدون داشتن عدالت لازم در این منصب گماشته شده اند ، اینان گویا این روایت امام صادق علیه السلام را ندیده اند که فرمود ؛
« «قاضيان چهار گروهند ، كسى كه به ظلم داورى مى كند در حالى كه آگاه است، او در دوزخ است؛ و كسى كه به ظلم قضاوت مى كند و نا آگاه است، او هم در دوزخ است؛ و كسى كه به حق قضاوت مى كند در حالى كه نا آگاه است او هم در دوزخ است؛ و كسى كه به حق قضاوت مى كند در حالى كه مى داند (تنها) او در بهشت است»
📚الکافی ج 7 ص 407
❕در نقل دیگر پیامبر گرامی در مورد قاضیان دادگر و جامع الشرایط فرمود ؛
« در روز قيامت قاضى دادگر را مى آورند و چنان حساب سختى از او مى كشند كه آرزو مى كند كاش هرگز حتى درباره يك خرما ميان دو نفر داورى نكرده بود.»
📚میزان الحکمه ج 9 ص 477
❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« رسول خدا نهى فرمود از اين كه كسى داوطلب امارت و داورى ميان مردم شود و فرمود: هر كه خواهان امارت شود، خداوند در كار امارت ياريش نكند و او را با همان كار واگذارد و هر كس بدون آن كه خواهان امارت شود اين منصب به او واگذار گردد، در كار آن يارى شود.»
📚دعائم الاسلام ج 2 ص 527
❕در جایی که قاضی مجتهد و عادل اگر نیازی احساس نشده ، نباید پیش قدم قضاوت شود و حسابرسی سختی در انتظارش است ، حال و روز افرادی که بدون داشتن علم و اجتهاد و عدالت تن به منصب قضاء می دهند و برای بهره مندی از منافع و مزایای قضاوت ،پیش قدم و داوطلب قضاء می شود ، روشن می گردد.
👌بنابراین آنچه امروزه مشاهده می کنیم که کسانی منصب قضاء را به دست گرفته اند که آگاهی تفصیلی نسبت به حلال و حرام اهل بیت علیهم السلام ندارند و از عدالت لازم هم برخوردار نیستند و حتی گاها زنان عهده دار این منصب شده اند ، به هیچ عنوان قابل قبول نیست .
❕استدلال می کنند که چون قاضی مجتهد جامع الشرایط در زمان کنونی به تعداد لازم نیست ، راهی جز تن دادن به قضاوت افراد فاقد برخی از شرایط ( چون علم و اجتهاد ) نیست ، و آنان می توانند به اذن مجتهد جامع الشرایط ( رییس قوه قضائیه ) به امر قضاوت بپردازنند .
👌به نظر ما ، حوزه های علمیه موظف هستند که مجتهدین مورد نیاز دادگاهها را تربیت کرده و برای رسیدگی به دعاوی و اختلافات مردم ، تحویل دستگاه قضایی دهد .
❕حوزه برای رسیدن به این هدف باید در روش آموزشی خود تحولی بزرگ ایجاد کند . همانطور که دانشگاه بعد از گذشت حدود هشت سال ، متخصصین زبر دست در رشته های مختلف پزشکی مثلا تربیت می کند ، حوزه هم در طی همین مدت مجتهد آگاه به حلال و حرام تربیت کند و در کتب درسی خود بازنگری کرده و سعی کند مطالب زائد را از مواد درسی بزداید و مطالب اصلی و اساسی را به زبان ساده و روان به طلاب آموزش دهد ، چنان که آیت الله مکارم شیرازی مینویسد ؛
پرداختن به این امور( زوائد و قیل و قال های بی رویه علم اصول) بخش عمده ای از بهترین ایّام جوانی طلبه ها را از بین می برد و نشاط علمی و قوای فکری آن ها را می سوزاند! و مانع از پرداختن به امور مهم تر و نافع تر می گردد! این مشکل تبدیل به بلای خانمان سوزی برای علم و اهل عمل گردید! از خدای متعال عاجزانه درخواست داریم گروهی را با اراده های قوی برای درست کردن این امر و تهذیب علوم دینی و هدایت طالبان علم به راه راست برانگیزد.
📚قواعد الفقهیة ج 1 ص 16- 14
👌درس های خارج حوزه هم باید کاربردی تر شود و از استاد محوری ، تبدیل به شاگرد محوری شود و طلاب جهت رسیدن به اجتهاد غور در قرآن و روایات شوند و نظام پژوهش محور ، جای استاد محوری را در درس های خارج بگیرد و از پرداختن به مطالب زائد علم اصول پرهیز شود و تنها به مطالب اساسی و کاربردی در این علم بسنده شود و ...
❕اگر چه جای طرح این مباحث در حوزه ها است نه در فضاهای مجازی ، اما غرض آن بود که یاد آور شویم حوزه موظف است که مجتهدین آگاه به حلال و حرام را در مدت زمان معقول تحصیلی نه زمانی طولانی و فرسایشی ، با روش های نو آموزشی و پژوهشی تربیت کند تا نیاز دادگاهها به قضات جامع الشرایط را برطرف کند و دیگر نیاز نباشد که از افرادی در این منصب استفاده شوند که دارای اندک شرایط معتبر در قضاوت نیستند .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht