👌پاسخ وهابی را که مدعی است از امام زمان ادعایی تشیع در قرآن هیچ خبری نیست را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2602
👌نظر شیعه درباره سرانجام انسانهای صالح غیر مسلمان که آیا اهل بهشتند یا خیر را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1947
#پاسخی_به_معاند_سوره_نورین_ولایت
🤔#پرسش
❔مشتى ديگر بر دهان آخوند شياد
ما در پستی، سوره ولايت را قرار داديم و گفتيم اين سوره پاسخ تحدى قرآن است.
طبق معمول آخوند زيرك و باهوش كانال پرسمان اعتقادى با دروغگويى اثبات كرد كه آخوند نه شرافت دارد و نه براى مخاطبينش احترام قائل است.
ايشان در مورد سوره ولايت ميگويد:
سوره نورين و ولايت را جاعلين به طرز ناشيانه اى جعل كرده و تا پيش از قرن يازدهم هيچ مدارك و منابعى نداشته اند.
بر طبق مدارك و شواهد اين دو سوره در هندوستان توسط عده اى جعل شده اند.
سپس ادامه ميدهد كه سوره ولايت تنها در يك نسخه خطى از قرآنى مجهول و در قرن هفدهم ميلادى در هندوستان نگاشته شده و هيچ اثرى از آن در مصادر شيعى و غير شيعى وجود ندارد.
حال براى اينكه ببينيد اين آخوند شياد براى فريب مخاطبش چه دروغى گفته و مخاطبش را مانند خودش نادان فرض كرده به مطلب بعدى با دقت توجه كنيد.
علامه طبرسى يا همان علامه محدث نورى در كتاب معروف خود به نام فصل الخطاب في تحريف الكتاب كه در اثبات تحريف قرآن نوشته است در صفحه(تصوير بالا) ١٨٠ و ١٨١ هم سوره نورين و هم سوره ولايت را نوشته است و در زير اين سوره ها چنين ميگويد:
من می گویم ظاهر کلام این است که او این مطلب را از کتب شیعه اخذ کرده و من اثری از آن نیافتم غیر از اینکه شیخ محمد بن علی بن شهر آشوب مازندرانی در کتاب المثالب از او نقل شده که آنان(اهل سنت) تمام سوره ولایت را از قرآن حذف کرده اند و این سوره در قرآن بوده است.
خوب با اين ادعا، علامه محدث نورى ميگويد كه ابن شهرآشوب مازندرانى در كتاب المثالب سوره ولايت را آورده و آنرا سوره اى حذف شده از قرآن خطاب كرده است.
ابن شهرآشوب كه از علماى بزرگ شيعه ميباشد و در قرن ٥ هجرى ميزيسته است يعنى ٦٠٠ سال قبل از زمانى كه آخوند كانال پرسمان ادعايش را كرده است
اين آخوند ادعا كرده بود كه در هيچكدام از مصادر شيعى وجود نداشته و هنديها در قرن يازدهم نوشته اند درصورتى كه عالم بزرگ تشيع در قرن پنجم آنرا سوره اى حذف شده از قرآن ناميده و محدث نورى هم آنرا در كتابش آورده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌 چنان که گفتیم ، سوره نورين و ولايت دو سوره اى است كه جاعلين آن به طرز ناشيانه و با عباراتى سست و سراسر مغلوط درباره وصايت و مناقب امام على عليه السلام جعل كرده اند. اين دو سوره تا پيش از قرن يازدهم هيچ مدرك و منبعى نداشته و اثرى از متن و نام آنها نبوده است. افرادى كه به نقل يا نقد آنها پرداخته اند، نيز منبع معتبر يا غيرمعتبرى تا پيش از اين قرن ارائه نكرده اند. برطبق مدارك و شواهد و جست و جوهاى گسترده، اين دو سوره در قرن يازدهم در هندوستانِ قديم توسط عدّه اى ناشناخته جعل شده و سپس نشر و گسترش يافته است.
❕سوره «ولايت» تنها در آخر نسخه خطّى، از قرآنى مجهول، كه در قرن هفدهم ميلادى در هندوستان نگاشته شده، وجود دارد و لذا اثرى از آن در منابع و مصادر شيعه و غيرشيعه به چشم نمى خورد. تنها آدرس اين نسخه مجهول قرآن اين است: «اين نسخه در ژوئن 1912 در بانكيپور هند يافت شده، مدير كتابخانه بانكيپور گفته است اين نسخه را بيست سال پيش از شخصى بهنام نواب در لكنهوى هند خريدارى كردم. قدمت اين نسخه حداكثر 200 تا 300 سال پيش است»
📚شیعه شناسی ، رضوانی ، ج 1 ص 295
❕منبع اصلی که از دو سوره مذکور سخن به میان اورده ، کتاب دبستان مذاهب است و محدث نوری هم سوره نورین با نام سوره ولایت را از همین کتاب نقل می کند ، در حالی که علامه عسکری پیرامون کتاب دبستان مذاهب استدلال زیبایی دارد و می گوید ؛
❕«مخالفين امثال احسان الهى ظهير در نسبت دادن سوره نورين به شيعه به كتاب ... كتاب دبستان المذاهب اعتماد نموده اند، در حالى كه اين كتاب هيچ ارزش علمى ندارند، زيرا ؛
❕ نام مؤلف دبستان المذاهب نوشته نشده است. و لذا علما در تشخيص مؤلّف آن اختلاف نموده اند؛ برخى آنرا به ميرذوالفقار على حسين اردستانى نسبت دادهاند و عده اى به شيخ كشميرى، از علماى متعصب اهل سنت و بعضى نيز به كيخسرو بن اسفنديار از بزرگانِ علماى فرقه مجوس در هند نسبت داده اند.
👌برخى مى گويند مؤلف از آنجهت كه درصدد ترويج دين زردشت و ابطال اديان ديگر بوده، اين كتاب را نوشته است تا اديان ديگر را سست جلوه دهد. در مدرسه اهلبيت عليهم السلام براى خبرى كه با سند صحيح به رسول خدايا يكى از اهل بيت عليهم السلام بازنگردد ارزشى قائل نيستند و براى اين سوره جعلى هيچ نوع سندى عرضه نشده است.
📚القرآن الکریم و روایات المدرستین ج 3 ص 174
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕حال معاند می گوید که اگر دو سوره نورین و ولایت پس از قرن یازدهم مطرح شده اند ، چگونه است که محدث نوری می گوید ابن شهر آشوب سوره ولایت را در کتاب مثالب خود آورده است در حالی که ابن شهر آشوب در قرن پنجم هجری می زیسته است .
👌در پاسخ می گوییم محدث نورى تنها سوره نورين را با نام سوره ى ولايت از كتاب دبستان مذاهب نقل مى كند و سپس چنين مى نويسد ؛
«ظاهر كلام دبستان مذاهب اين است كه وى اين سوره را از كتابهاى شيعه بر گرفته است، ولى من هيچ اثرى از اين سوره در كتابهاى شيعه نيافتم، جز بنا به آن چه از محمد بن شهر آشوب مازندرانى نقل مى كنند. وى در كتاب «المثالب» گفته است ، مخالفان، سوره ى ولايت را از قرآن انداختند و شايد منظور وى همين سوره باشد.
📚فصل الخطاب ص 180
❕متأسفانه محدث نورى در نقل نظر دبستان مذاهب دقت كافى نكرده و نيز به قول كسانى كه به ابن شهر آشوب چنين نسبتى داده اند بدون تحقيق اعتماد كرده است، كه به زودى در نکات ذیل خواهيد ديد ؛
1⃣نسبتى كه ديگران به كتاب المثالب محمد بن على شهر آشوب مى دهند و محدث نورى از آنها نقل مى كند، كاملا بى اساس و بدون مطالعه است؛ هر چند محدث نورى با تعبير: «على ما حكى عنه: بنا به آن چه از او [ابن شهر آشوب] حكايت شده» سوره ى ولايت را به كتاب المثالب ابن شهر آشوب نسبت مى دهد و اين عبارت نشان مى دهد خود محدث نورى كتاب المثالب را نديده است، ليكن اين كتاب امروز در نزد ماست و، با چند بار تفحص، در آن هيچ اثرى از برانداختن سوره ى ولايت به چشم نمى خورد .
2⃣افزون بر آن ابن شهر آشوب به طور روشن ديدگاهش را درباره سلامت قرآن از تحريف بيان كرده و همسان با ديدگاه سيد مرتضى علم الهدى ( الذخیره فی علم الکلام ص 363 ) بر اين باور است كه قرآن در عصر حضرت رسول اكرم به همين صورت كنونى جمع و در بين دو جلد تدوين شده است. ابن شهر آشوب در تعرض به اهل سنت مى نويسد ؛
«به گمان شما، عثمان قرآن را جمع آورى كرد و حال آن كه اين پندار مخالف آيات قرآن و اخبار است. »
👌سپس به ذكر آيات و اخبار درباره ى جمع قرآن در عصر رسول خدا مى پردازد و از جمله چنين مى آورد ؛
« حضرت رسول اللّه كه هر سال قرآن را بر جبرائيل قرائت مى كرد و در سال وفات دوبار آن را بر وى قرائت كرد، چطور ممكن است كه حضرت قرآنى را كه تدوين و تأليف نشده و در مجموعه اى مستقل گرد نيامده است بر جبرائيل قرائت كند؟!
📚مثالب النواصب ، ص 468
❕ابن شهر آشوب در كتاب متشابه القرآن و مختلفه نيز ديدگاه صريح و روشن خود را درباره ى صيانت قرآن از تحريف چنين مى آورد ؛
« قول درست اين است كه هر چه در روايات بيش از مصحف موجود ادعا شود، تأويل قرآن است و تنزيل [يعنى: ظاهر الفاظ] قرآن بدون افزايش و كاهش بر جاى خود است.»
📚متشابه القرآن و مختلفه ج 2 ص 77
3⃣بنابراين، ابن شهر آشوب چنين نظرى ندارد؛ ليكن بايد ديد چه كسى اين نسبت را به ابن شهر آشوب داده كه موجب شده محدث نورى با استناد به قول او، با تعبير «على ما حكى عنه؛ بنا به آن چه از او [ابن شهر آشوب] حكايت شده» ، از وى نقل مى كند؟
❕ اين فرد كسى جز ابو المعالى محمود آلوسى مؤلف كتاب تفسير روح المعانى نيست. وى در مقدمه تفسيرش با صراحت مى نويسد ؛
« ابن شهر آشوب مازندرانى در كتاب مثالب گفته است: سوره ولايت از قرآن ساقط شده است .... »
📚روح المعانی ج 1 ص 44
👌در گذشت آلوسى سال 1270 ق. و محدث نورى سال 1320 ق. است و نورى از تفسير آلوسى در فصل الخطاب استفاده كرده است؛ مانند اين عبارت كه مى گويد ؛ « محمود آلوسى معاصر در فايده ششم از مقدمات تفسيرش مى گويد .... »
📚فصل الخطاب ص 162
❕بنابراین آنچه به ابن شهر آشوب نسبت داده شده است صحیح نیست و تهمتی از جانب مخالفان بوده که متاسفانه محدث نوری بدون دقت کافی این نسبت را در کتاب خود نقل می کند ، ما در گذشته پیرامون محدث نوری و کتاب فصل الخطاب او مفصلا توضیح داده ایم که می توانید پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2772
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است امام حسین علیه السلام در خردسالی با سگ بازی می کرده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2773
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد تعداد همسران پیامبر گرامی اسلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1987
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌جناب معاند روایت دارد ؛ « قد غفرت للمتمتعین من امتک من النساء » . متمتعین هم اسم فاعل است و هم جمع مذکر ، یعنی من می بخشم مردانی از امت تو را که متعه و ازدواج موقت می کنند با زنان ! اما شما با سواد عربی بی نظیر می گویی متمتعین یعنی زنانی که متعه می شوند ❗در حالی که اگر سخن شما صحیح بود باید هم جمع مونث می آمد و هم اسم مفعول .
🔸روایت فوق در مورد ثواب متعه و ازدواج موقت هم ، فلسفه روشنی دارد که در گذشته مفصلا مورد بحث ما قرار گرفته است ، نمایه ذیل را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2067
👌و همچنین روشن کرده ایم که ازدواج موقت و متعه ، با زنا و فاحشگی زمین تا آسمان فرق دارد ، نمایه ذیل را مطالعه فرمایید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2068
◼️ویژه نامه شهادت حضرت حمزه و وفات عبدالعظیم حسنی علیهما السلام ؛
1⃣مگر امام حسین سید و #سرور شهداء می باشد ❗️چگونه در برخی روایات حضرت #حمزه به عنوان سید الشهداء معرفی شده است ❕آیا این دو با یکدیگر تناقض ندارد ❕❕
◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/215
2⃣فضائل حضرت حمزه علیه السلام ؛
◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/217
3⃣فضائل عبدالعظیم حسنی علیه السلام ؛
◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/216
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#عبادت_در_قطبین
🤔#پرسش
❔چگونه ممكن است اسلام يك دين جهانى باشد، در حالى كه دستورهاى مهم آن مانند «نماز و روزه» در همه نقاط جهان قابل عمل نيست؟ ❕در منطقه قطب شمال و جنوب زمين، نقاطى هست كه طول شب و روز آن هر كدام به شش ماه مى رسد، در چنين #نقاطى نه مى توان روزه گرفت و نه نمازهاى پنجگانه روزانه را به صورتى كه ما انجام مى دهيم مى توان انجام داد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌صاحب عروة الوثقى در مورد نماز و روزه چنين شخصى چهار احتمال را ذكر مى كند ؛
🔸1. ملاك در نمازها و روزه هاى مكلف مزبور، سرزمين هاى معمولى باشد و خود مخير است كه براى نمازها وروزه هايش يكى از بلاد معمولى را كه ميان قطبين قرار دارند مبنا قرار دهد.
🔸2. سقوط تكليف نماز و روزه از اين فرد است.
🔸3. روزه از اين فرد ساقط است و در مورد نماز هم [در تمام ماه هايى كه روز است] تنها نماز يك روز و [در تمامى ماه هايى كه شب است تنها نماز] يك شب واجب است.
🔸4. ملاك در نمازها و روزه هاى مكلف مزبور، وطن سابق او مى باشد؛ البته در صورتى كه وطن سابقى داشته باشد.
📚العروه مع التعلیقات ج 2 ص 61
❕مرحوم صاحب عروه و اکثر فقهاء نظریه اول را خوب می دانند و برخی از فقهاء نیز قائل به نظریه سوم هستند ، ما در ذیل بر مبنای دو مبنای مذکور به این پرسش پاسخ گفته ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/287
👌هم اینک معتقدیم که از ادله شرعیه مبنای دیگری استفاده می شود به این بیان ؛
1⃣در این شکی نیست که نماز و روزه وظیفه ثابت هر مسلمانی است که در آیات و روایات به وجوب هر روزه نماز و هر ساله روزه تصریح شده است .
❕خداوند می فرماید ؛
«نماز را (به صورت معمول) انجام دهيد، زيرا نماز وظيفه ثابت و معينى براى مؤمنان است » ( نساء 103 ) و می فرماید ؛ «در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطى [نماز ظهر] كوشا باشيد! و از روى خضوع و اطاعت، براى خدا بپاخيزيد. » (بقره 238)
👌و می فرماید ؛
« ای افرادی که ایمان آوردید ، #روزه بر شما نوشته شده است ٬ همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شده تا #پرهیزکار شوید » ( بقره 183)
❕امام صادق عليه السلام در پاسخ به اين سؤال كه چرا نماز، با آن كه مردم را از كار و رسيدن به مشكلات و نيازهايشان باز مى دارد و باعث زحمت و رنج جسمى آنهاست، واجب گرديد فرمود ؛
« چون اگر فقط به آمدنِ دين و وجود كتاب (قرآن) در ميان مردم اكتفا مى شد وعاملى نمى بود كه ياد وخاطره پيامبر را در ميانشان نگه دارد، به همان سرنوشت پيروان اديان پيشين دچار مى شدند. آنها نيز براى خود دينى و كتابى داشتند و عدّه اى را به سوى آيين خود فرا خواندند و در راه آن با آنان جنگيدند، اما با رفتن آنها، دين و آيينشان هم كهنه شد و از بين رفت. خداوند تبارك وتعالى چنين خواست كه مسلمانان نام و ياد محمّد و دين او را از ياد نبرند؛ از اين رو، نماز را بر ايشان واجب فرمود، تا روزى پنج مرتبه به ياد او باشند و نامش را به زبان آورند و آنان با نماز و ياد خدا سر بندگى فرود آورند، تا مبادا از ياد خدا غافل شوند و فراموشش كنند و در نتيجه ياد و نامش محو شود »
📚علل الشرایع ج 1 ص 317
👌 امام رضا عليه السلام در بيان علّت نماز نوشت ؛
« نماز، اقرار به ربوبيّت خداوند عزّوجلّ است و نفى شريك از او و ايستادن در برابر خداوند جبّار، جلّ جلاله، با خوارى و مسكنت و خضوع و اعتراف [به عظمت او] و طلب بخشش گناهانِ گذشته، و روزى پنج بار پيشانى بر خاك نهادن براى تعظيم خداوند عزّوجلّ. نماز موجب مى شود كه بنده به ياد خدا باشد و او را فراموش نكند و به ناسپاسى و گردنكشى دچار نشود و خاشع و فروتن باشد و راغب و طالبِ زيادتى در دين و دنيا باشد. علاوه بر اينها، نماز موجب مى شود كه انسان از گناه باز ايستد وشب و روز پيوسته به ياد خداوند عزّوجلّ باشد، تا اين
كه مبادا انسان، سَروَر و مدبّر و آفريننده خويش را فراموش كند و بر اثر آن، به گردنكشى و طغيان و نافرمانى روى آورد. یاد كردن بنده از خداوندگارش و ايستادنش در آستان او، وى را از معاصى باز مى دارد و از هر گونه فساد جلوگيرى مى كند »
📚علل الشرایع ج 2 ص 317
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« اسلام بر پنج چیز بنا شده است ؛ بر نماز و زکات و حج و #روزه و ولایت»
📚#الکافی ج2 ص18
❕از این آیات و روایات استفاده می شود که نماز و روزه از واجباتی است که اساس دین اند و حتما باید به جا آورده شوند ، خصوصا نماز باید روزی پنج بار اقامه شود تا خداوند و تعالیم او فراموش نشود ، بنابراین نظریه سوم نمی تواند موجه باشد زیرا مستلزم تاخیر نماز و عدم به جا آوردن هر روزه آن و نیز سقوط کلی روزه می گردد .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
2⃣از سوی دیگر در روایات تصریح شده است که ملاک برای اوقات نماز ، مشرق و مغرب مکان مکلف است ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« آنچه بر تو لازم است ، مراعات مشرق و مغرب خودت می باشد » « انما علیک مشرقک و مغربک »
📚وسائل الشیعه ج 4 ص 198
❕بنابراین ملاک قرار دادن افق مناطق معتدله یا افق وطن سابق ، علاوه بر آنکه مستند قابل توجهی ندارد ، بر خلاف ملاک مورد اشاره نیز می باشد .
3⃣از سوی سوم این مساله نیز مسلم است که انسان باید در مکانی سکنی گزیند که بتواند فرائض دینی خویش را به جا آورد ، چنان که خداوند می فرماید ؛
«كسانى كه فرشتگان (قبض ارواح) روح آنها را گرفتند در حالى كه به خويشتن ستم كرده بودند و به آنها گفتند شما در چه حالى بوديد (و چرا با اينكه مسلمان بوديد در صف كفار جاى داشتيد؟) گفتند ما در سرزمين خود تحت فشار بوديم، آنها (فرشتگان) گفتند مگر سرزمين خدا پهناور نبود كه مهاجرت كنيد » ( نساء 97)
👌لزوم مهاجرت به مکانی که امکان انجام فرائض است و نهی از قرار گرفتن در مکان هایی که نمی توان فرائض را اجرایی کرد « تحت عنوان تعرب بعد از هجرت » مورد تاکید روایات قرار گرفته است ؛
📚الکافی ج 2 ص 277 _ وسائل الشیعه ج 15 ص 99 باب 36
❕مرحوم دستغیب در معنای تعرب پس از هجرت می نویسد ؛
« در صورتى كه از اقامه شعائر اسلامى مانع مى شدند حرام بود كه در بلاد كفار بمانند. مانند وقتى كه نمى توانستند در بلاد كفر نماز بخوانند يا روزه ماه رمضان بگيرند و غيره، چنانچه خداوند در سوره نساء بيان مى فرمايد »
📚گناهان کبیره ج 2 ص 31
4⃣با توجه به آن سکنی گزیدن در مناطقی چون قطب شمال یا جنوب ، مستلزم آن است که فرائضی چون نماز و روزه به آن نحوی که دستور داده اند ، به جا آورده نشود ، باید از این سکنی گزیدن پرهیز کرد و به مناطق دیگری که امکان اقامه فرائض به نحو صحیح است هجرت نمود ، با این وجود اگر کسی مضطر به مسکن گزینی در مناطق مزبور است ، لازم است رعایت احتیاط را کند ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« با ورع ترین مردمان کسی است که در هنگام شبهه ، احتیاط و توقف کند »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 162
❕رعایت احتیاط نیز به این است که نماز و روزه خود را به ملاک مناطق معتدله انجام دهد ، و پس از رفع اضطرار ، قضاء کند ، مثلا اگر ماه رمضان در آغاز تابستان واقع شده، و حد متوسط طول روزها (از طلوع صبح تا مغرب) در مناطق معتدله 15 ساعت است، آنها بايد در ماه مبارك هر روز 15 ساعت روزه بگيرند، و هنگامى كه ماه رمضان در آغاز زمستان است، اگر حد متوسط روز در مناطق معتدله 12 ساعت است، بايد همين 12 ساعت را روزه بگيرند، و نماز خود را نيز طبق همين حساب انجام دهند و هر بیست و چهار ساعت ، پنج بار اقامه نماز کند . آیت الله خویی از جمله فقهایی است که طرفدار مبنای مذکور بوده است ؛
📚المستند فی شرح العروه ، الصوم 2 ص 145
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی های معاند در مورد بوسه زدن پیامبر گرامی بر فاطمه صدیقه در خردسالی ایشان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2774
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2775
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است داشتن مرجع تقلید با آزادی عقل و عقیده در تضاد است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2776
#سایت_ما
ipasookh.ir