eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
234 ویدیو
59 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ معاند را که مدعی است اسلام دستور کشتار غیر مسلمین را صادر کرده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد حجاب فاطمه صدیقه سلام الله علیها در برابر سلمان رضی الله عنه را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2351
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد عصمت علی علیه السلام و انتخاب منذر به استانداری را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/463
🤔 ❔ما تحدى كرده بوديم كه: فقط و فقط يك روايت صحيح السند از كتب معتبرشان براى ما بياورند و اثبات كنند كه؛ از نظر تشيع اماميه اثنى عشرى چنين مكانى( قدس) در سرزمين فلسطين كنونى واقع شده است. و مستنداتشان را به ربات پيام رسان كانال بفرستند ❗️❗️ 💠💠 ❕بیت المقدس نزد شیعه مکانی با شرافت و پر اهمیت تلقی می شود زیرا گذشته از آنکه قبله اول مسلمین بوده است ؛ 📚 الشیعه ج4 ص297 🔷معراج گاه پیامبر گرامی نیز بوده است چنان که قرآن می فرماید ؛ « پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی که گرداگردش را پر برکت ساختیم برد تا آیات خود را به او نشان دهیم ، او شنوا و بیناست » 🗯 1 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « مساجد ( شریف و پر اهمیت ) چهار مسجد است ؛ مسجد الحرام و مسجد رسول الله و مسجد بیت و مسجد کوفه که نماز واجب خواندن در آنها ثواب یک را دارد و نماز مستحب خواندن در آنها ثواب یک را دارد » 📚 ج1 ص229 👌 علیه السلام نیز فرمود ؛ « یک نماز در بیت المقدس خواندن برابری می کند با رکعت نماز و ثواب هزار رکعت را دارد » 📚 الانوار ج99 ص270 🔷و ؛ « چهار مکان از های بهشتی دنیا هستند ؛ مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد بیت و مسجد کوفه » 📚امالی ص369 👌روشن است که مقصود از مسجد بیت المقدس همان مسجد مبارکی است که در فلسطین اشغالی می باشد و اثبات این نکته نیاز به روایت ندارد . ❕مثلا در روایات متعددی شهرهایی مذمت و شهرهایی مدح شده اند ، شهرهایی چون بصره ، کوفه ، دمشق ، سجستان ، قم ، خراسان ، ری ، نیشابور ، طبرستان و ... 📚بحار الانوار ج 57 ص 201 باب 36 الممدوح من البلدان و المذموم منها 👌مردمان در تمام زمانها می دانند که بصره ، کوفه ، ری و ... کجاست و ائمه علیهم السلام مطابق همین فهم عرفی از شهرهای فوق مدح و ذم کرده اند و ذکر کشورهایی که شهرهای فوق در آن است به خاطر روشن بودن در مقام گفتگو مورد اشاره قرار نگرفته است . ❕در مورد بیت المقدس هم روشن بوده است که مقصود همان مسجد مبارکی است که در شامات یا فلسطین کنونی واقع شده است و این نکته نیازی به بیان نداشته است . 🔸بر اساس همین فهم عرفی است که ادباء و لغت شناسان تصریح کرده اند که بیت المقدس همان مکان مبارکی است که در نزد یهودیان به « شلم » یا « ایلیاء » شناخته می شود که در فلسطین است . 📚لسان العرب ج 12 ص 325 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 ❕لذا می بینیم که مطابق همین فهم عرفی ، در کتب اعلام جغرافیایی و تاریخی نیز تصریح شده است که بیت المقدس همان مکان مقدسی است که در فلسطین کنونی واقع شده است ، مثلا در کتاب « فرهنگ اعلام جغرافیایی ، تاریخی » چنین آمده است ؛ « بيت المقدس همان قدس در فلسطين است كه مسجد الاقصى در آنجا است. بيت المقدس گفته ‏اند، چون از هر گناه و آلودگى پاك است و به كار بردن وصف «اقصى» براى اين مسجد، از آن روست كه در آن زمان، بعد از آن، مسجدى وجود نداشته است. اين مسجد شريف، ميان مسلمانان به «مسجد الأقصى» معروف گرديده است، در حالى كه مسجد اقصايى كه در قرآن كريم از آن ياد شده، در حقيقت شامل تمام حرم قدسى است، كه نخستين قبله مسلمانان و سوّمين حرم شريف مى‏ باشد؛ يعنى مسجد صخره، مسجد ديگر و هر آنچه داخل ديوار است را در بر مى‏ گيرد. پيرامون حرم ديوارى كشيده شده كه چندين در دارد. بعضى از اين درها باز است و از آنها رفت و آمد مى ‏شود و برخى ديگر هميشه بسته هستند. درهاى باز عبارتند از: باب‏ الأسباط، باب حطّه، باب شرف الأنبياء، باب الغوانمه، باب الناظر، باب الحديد، باب القطّانين، باب المتوضأ، باب السلسله و باب المغاربه.و درهاى بسته عبارتند از:باب السكينة، باب الرحمه، باب التوبة و باب البراق. ❕خود مسجد الأقصى در قسمت جنوبى صحن حرم واقع شده و قسمت‏هاى مختلف آن بدين شرح است: هرگاه كسى از سمت شمال وارد مسجد شود در مقابل خود با رواق بزرگى مواجه مى‏شود كه در زمان الملك المعظم عيسى، فرمانرواى دمشق 634 ه. ق، ساخته شده و بعدها آن را نوسازى كرده‏ اند. اين رواق داراى هفت طاق است و طاق‏ها بر روى راهروى بسته شده‏اند كه به هفت در و هر در به يكى از رواق‏هاى هفتگانه مسجد منتهى مى‏ شود. مسجد، علاوه بر اين درها، يك در نيز در سمت شرق دارد و در ديگر در ضلع غرب. يك ورودى براى مسجد زنان، واقع در ركن جنوب غربى مسجد، وجود دارد كه از دو رواق تشكيل شده است. اين دو رواق از سمت غرب 53 متر امتداد دارند و به جامع مغاربه متصل مى‏شوند. در سمت شرق نيز جامع عمر واقع شده است. گفته مى‏ شود علت نام‏گذارى آن به جامع عمر اين است كه اين مسجد باقى‏ مانده مسجدى است كه عمر در هنگام فتح قدس بنا كرد. در سمت شمال غربى نيز ايوان بزرگى قرار دارد كه نزديك آن ايوان زيبايى موسوم به محراب زكريا واقع شده است. در اطراف مسجد الأقصى نه گنبد است كه در دوره‏ هاى مختلف ساخته شده ‏اند. همچنين داراى چهار گلدسته و نه رواق است. 137 پنجره دارد كه همه آنها پنجره‏هايى بزرگ با شيشه‏هايى رنگارنگ هستند.» 📚فرهنگ اعلام جغرافیایی _ تاریخی ، ص 84 👌با این وجود ،در روایات متعددی نیز تصریح شده است که بیت المقدس همان مکانی است که در شام واقع شده است و پیامبر گرامی در معراج به شام رفتند و از بیت المقدس که در شام بوده به آسمانها عروج کردند و همان بیت المقدسی که در شام است که محل تولد و نبوت عیسی مسیح بوده است و یوسف نبی ، یعقوب را به شام برد و در بیت المقدس دفن کرد ، و تصریح شده است که بیت المقدس توسط سلیمان نبی علیه السلام ساخته شد و توسط بخت النصر تخریب شد و قبله یهودیان بوده است که مسلمین را ملامت می کردند که قبله شما همان قبله ما است که پس از آن قبله به کعبه تغییر کرد که روشن است بیت المقدسی که برای یهود محترم است همانی است که در فلسطین واقع شده است که چون ذکر تمام روایات بحث را به درازا می کشاند ، به ذکر آدرسهای روایات بسنده می کنیم ؛ 📚تفسیر قمی ج 2 ص 74 _ تفسیر منسوب به امام عسکری ص 259 _ الکافی ج 8 ص 365 _ الوافی ج 26 ص 363 _ توحید صدوق ص 179 _ بحار الانوار ج 99 ص 271 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 5 ص 576 _ تفسیر الصافی ج 5 ص 280 _ بحار الانوار ج 11 ص 52 _ نور الثقلین ج 1 ص 343 _ الکافی ج 4 ص 187 _ بحار الانوار ج 12 ص 45 _ وسائل الشیعه ج 3 ص 164 _ اثباه الهداه ج 1 ص 411 _ قصص الانبیاء ص 419 _ الکافی ج 8 ص 262 _ امالی صدوق ص 452 _ تهذیب الاحکام ج 6 ص 22 _ بحار الانوار ج 14 ص 351 _ مستدرک الوسائل ج 3 ص 169 باب 2 و ... 👌و مقصود از شام و شامات همان اراضی بوده است که امروزه تحت تصرف فلسطین و اسرائیل واقع شده است و فلسطین بخشی از شام محسوب می شده است . 📚التحقیق ج 6 ص 20 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌در مورد دعای « صنمی القریش » و این که متاسفانه برخی از کانالها به دنبال تضعیف این دعا هستند ، پاسخ ما را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2884
👌پاسخ وهابی را که مدعی است واقعه غدیر در فصل زمستان و سرما واقع شده نه در گرمای طاقت فرسا را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2885 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2885
👌پاسخی به کانال معاند در مورد بیت المقدس و مطلب دیروز ما ؛ 1⃣می گوید چرا بعد از شش هفته به تحدی ما در مورد بیت المقدس و این که قدس در فلسطین است پاسخ گفتید ❗️می گوییم تحدی شما به قدری سست و بی فایده بود که وقت خود را بالاتر از آن می دانستیم که صرف آن کنیم و بخواهیم واضحات را اثبات کنیم ، ولی دیدیم که به قدری آمدی پی وی و گفتی پاسخ بده ، ما هم پاسخ گفتیم تا جیره تان قطع نشود . ❕من به جای اربابان شما بودم ، همان اندک جیره ای هم که به شما می دهند قطع می کردم چون هم تحدی ها و پرسشهایتان سست است و هم اکثر مطالبتان تکراری از سالهای گذشته است ، حیف پولی که خرج شما می شود 👌ادامه 👇 @Rahnamye_Behesht
👌پاسخی به کانال معاند در مورد بیت المقدس و مطلب دیروز ما ؛ 1⃣می گوید چرا بعد از شش هفته به تحدی ما در مورد بیت المقدس و این که قدس در فلسطین است پاسخ گفتید ❗️می گوییم تحدی شما به قدری سست و بی فایده بود که وقت خود را بالاتر از آن می دانستیم که صرف آن کنیم و بخواهیم واضحات را اثبات کنیم ، ولی دیدیم که به قدری آمدی پی وی و گفتی پاسخ بده ، ما هم پاسخ گفتیم تا جیره تان قطع نشود . ❕من به جای اربابان شما بودم ، همان اندک جیره ای هم که به شما می دهند قطع می کردم چون هم تحدی ها و پرسشهایتان سست است و هم اکثر مطالبتان تکراری از سالهای گذشته است ، حیف پولی که خرج شما می شود . 2⃣ما قبل از آنکه اثبات کنیم بیت المقدس در فلسسطین اشغالی است ، فضائل بیت المقدس را از دو جنبه بیان کردیم ؛ 🔸الف ؛ بیت المقدس قبله اول مسلمین و معراج گاه پیامبر بوده است . 🔸نماز در بیت المقدس ثواب زیادی دارد . ❕معاند آمده است می گوید روایتی که در مورد قبله بودن بیت المقدس استفاده کردید ، صحیح نیست ، در حالی که روایات در مورد قبله اول بودن بیت المقدس متواتر است و در روایت متواتر ، ضعف یک سند خللی به اصل ماجرا وارد نمی کند ، جهت دیدن روایات متواتر این باب رجوع کنید ؛ 📚وسائل الشیعه ج 4 ص 297 باب 2 _ مستدرک الوسائل ج 3 ص 169 باب 2 _ بحار الانوار ج 19 ص 195 باب 9 ❕معاند در ادامه می گوید روایاتی که در فضیلت نماز خواندن در بیت المقدس نقل کردید ضعیف است در حالی که ؛ 🔸الف ؛ این روایات در کتب اربعه و سایر کتب معتبر ما آمده است و موافق قرآن در اثبات فضیلت بیت المقدس است ، چرا که قرآن بیت المقدس را سرزمین پر برکت می داند که معراج گاه پیامبر است ، بنابراین چنین روایاتی « موثوق الصدور » است که ما اطمینان به صحت آن داریم ، ما به دنبال روایت « موثوق السندی » نیستیم ، بلکه روایت « موثوق الصدوری » را حجت می دانیم ، یعنی هر روایتی که قرینه بر صحتش باشد مثلا موافق قرآن باشد یا در کتب معتبر نقل شده باشد ، یا کثرت نقل داشته باشد ، معتبر می دانیم اگر چه یک راوی آن ضعیف باشد ، روایات فضیلت بیت المقدس هم از همین سنخ است ، یعنی هم موافق قرآن است ، هم در کتب معتبر آمده است و هم کثرت نقل دارد، در ذیل در مورد روایت « موثوق الصدوری » بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2845 🔸ب ؛ این روایات در کتب اربعه ما نقل شده است که صاحبان آن تصریح کرده اند که روایاتشان معتبر است ، تصریح آنان به اعتبار روایاتشان ، از قول علمای رجالی بالاتر نباشد ، پایین تر نیست ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2846 🔸ج ؛ شما می گویید این روایاتی که فضیلت بیت المقدس و ثواب نماز خواندن در آن را اثبات می کند ، ضعیف است ، ما می گوییم در موارد ثواب و اعمال مستحبی اساسا به دنبال روایت صحیح نیستیم ، چرا که در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ثوابی بر انجام عملی روایت شد ، در حالی که آن روایت دارای سند صحیح نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجاء و مطلوبیت آن را بخواند و خداوند نیز پاداش ثواب آن عمل را به خاطر نیتش به او میدهد. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم» 📚ثواب الاعمال ص160 _ وسائل الشیعه ج1 ص80 🔶امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده نباشد» 📚بحار الانوار ج2 ص256 👌علامه می نویسد ؛ « به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار و مجهول استدلال می کنند » 📚بحار الانوار ج2 ص257 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 3⃣معاند در پست دیگری می گوید شما در مورد « مسجد الاقصی » گفتید ؛ « بيت المقدس همان قدس در فلسطين است كه مسجد الاقصى در آنجا است. بيت المقدس گفته ‏اند، چون از هر گناه و آلودگى پاك است و به كار بردن وصف «اقصى» براى اين مسجد، از آن روست كه در آن زمان، بعد از آن، مسجدى وجود نداشته است » در حالی که کتب لغت گفته اند که به بیت المقدس مسجد الاقصی می گویند چون از کعبه دور تر است ❗️ 👌پاسخ می گوییم که آنچه ما آوردیم ، تنها نقل قول از کتاب « فرهنگ اعلام جغرافیایی _ تاریخی » بود تا از جنبه جغرافیایی ثابت کنیم که بیت المقدس در فلسطین اشغالی است نه آنکه بخواهیم پیرامون معنای « مسجد الاقصی » بحث کنیم ، به عنوان امانت داری در نقل تمام کلام صاحب کتاب را آوردیم و الا ما هم تحلیل ایشان را در مورد « مسجد الاقصی » و وجه نامیده شدن آن به « اقصی » را نمی پسندیم ، بلکه معتقدیم ؛ « کلمه اقصی از ماده « قصو » است که به معنای دوری است و اگر مسجد بیت المقدس را مسجد الاقصی نامیده به این جهت است که این مسجد نسبت به محل زندگی رسول خدا و مخاطبینی که با اویند از مسجد الحرام خیلی دور است ، زیرا محل زندگی ایشان شهر مکه است که مسجد الحرام در همانجا است » 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 13 ص 6 _ مجمع البیان ج 6 ص 612 ❕البته آنچه که در کتاب « اعلام جغرافیایی ،تاریخی » در مورد مسجد الاقصی آمد مورد تاکید برخی مفسران قرار گرفته است که چون در وراء آن مسجدی نبوده ، مسجد الاقصی دور ترین موضع عبادت برای اهالی ، محسوب می شده است ، لذا به مسجد الاقصی معروف شده است . 📚روح المعانی ج 8 ص 11 4⃣معاند در آخرین اشکالش چنین نوشته است ؛ « شاهكار آخوند در پاسخ به تحدى . ادمين كانال پرسمان دليل نامگذارى بيت المقدس را پاك بودن از گناه و آلودكى ذكر كرده است! : چه چيزى از گناه و آلودگى پاك است ؟ مگر بيت المقدس انسان يا موجود زنده است كه به گناه آلوده شود » 👌معاند توجه ندارد که مقصود از پاکی بیت المقدس از آلودگی و گناه آن است که هرکس وارد آن شود و عبادت به جا آورد ، از گناه و آلودگی پاک می شود ، چنان که ابن اثیر می نویسد ؛ « بیت المقدس نامیده شده است ، زیرا موضعی است که افراد در آن از گناهان پاک می شوند » 📚النهایه فی غریب الحدیث و الاثر ج 4 ص 24 ❕این معنا مورد تاکید علمای شیعه واقع شده است ؛ 📚شرح الکافی ، مازندرانی ، ج 6 ص 375 _ مراه العقول ، مجلسی ، ج 6 ص 56 _ مصباح کفعمی ص 318 ❕شاهد این سخن روایتی است از پیامبر گرامی که فرمود ؛ « چون سلیمان بن داود از ساختن بیت المقدس فارغ شد سه چیز از خدا درخواست کرد ، قدرت قضاوتی که با حکم الهی هماهنگ باشد ، سلطنتی که پس از وی سزاوار کسی نباشد ، و نیز پاک شدن از گناه مانند زمان تولد از مادر برای کسی که تنها به خاطر نماز ( و عبادت ) به این مسجد بیاید ( و خداوند دعای او را اجابت کرد )» 📚سنن ابن ماجه ج 1 ص 451 _ المستدرک علی الصحیحین ج 2 ص 471 5⃣ما از سه راه « لغوی » ، « جغرافیایی و تاریخی » و « روایی » ثابت کردیم که بیت المقدس در فلسطین است ، اما معاند اصلا به نقد اصل بحث ما نپرداخته که این نشان از عجز و ناتوانی اینان دارد . ❕در پایان به معاند توصیه می کنیم که از بحث مستقیم با ما پرهیز کند و غیر مستقیم مطالبش را مطرح کند و ما هم پاسخ می گوییم ، اما در برابر پاسخ ما پاسخ ندهد که اگر بدهد بیشتر رسواتر می شود و جیره اش ممکن است قطع شود و خود و خانواده از گرسنگی بمیرند❗️ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند در مورد سهو پیامبر و خواب ماندن ایشان از نماز صبح را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2886
👌شبهه برده داشتن امامان علیهم السلام را در گذشته ذیل پاسخی در مورد بردگان امام کاظم علیه السلام پاسخ گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2086