#طوفان_نوح_نبی_افسانه_گيلگمش
🤔#پرسش
❔پرسش من این است که برخی ادعا می کنند داستان نوح نبی برگرفته از افسانه گیلگمش است و برای ادعای خود به شباهت غیرقابل انکار برخی از این داستان با جریان نوح(ع) استناد می کنند.شما چه دلیلی برای رد این ادعا دارید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بر اساس بر آوردهای تاریخی و مویدات عقلی ، از عمر آدم ع حدود هفت هزار سال یا بیشتر می گذرد ، چنان که در تفسیر المیزان می خوانیم ؛
« در تاريخ يهود آمده است كه عمر نوع بشر از روزى كه در زمين خلق شده تا كنون، بيش از حدود هفت هزار سال نيست كه اعتبار عقلى هم كمك و مساعد اين تاريخ است، براى اينكه اگر ما از نوع بشر يك انسان مرد و يك زن را كه با هم زن و شوهر باشند فرض كنيم كه در مدتى متوسط نه خيلى طولانى و نه خيلى كوتاه با هم زندگى كنند، و هر دو داراى مزاجى معتدل باشند، و در وضع متوسطى از حيث امنيت و فراوانى نعمت و رفاه و مساعدت و ... و همه عوامل و شرايطى كه در زندگى انسان مؤثرند قرار داشته باشند و از سوى ديگر فرض كنيم اين دو فرد در اوضاعى متوسط توالد و تناسل كنند، و باز فرض كنيم كه همه اوضاعى كه در باره آن دو فرض كرديم در باره فرزندان آن دو نيز محقق باشد، و فرزندانشان هم از نظر پسرى و دخترى بطور متوسط به دنيا بيايند، خواهيم ديد كه اين انسان كه در آغاز فقط دو نفر فرض شده بودند، در يك قرن يعنى در رأس صد سال عددشان به هزار نفر مىرسد، در نتيجه هر يك نفر از انسان در طول صد سال پانصد نفر مى شود. آن گاه اگر عوامل تهديدگر را كه با هستى بشر ضديت دارد (از قبيل بلاهاى عمومى، يعنى سرما، گرما، طوفان، زلزله، قحطى، و با، طاعون، خسف، زير آوار رفتن، جنگهاى خانمان برانداز و ساير مصائب غير عمومى كه احيانا به تك تك افراد مىرسد) در نظر بگيريم و از آن آمار كه گرفتيم سهم اين بلاها را كم كنيم، و در اين كم كردن حد اكثر را در نظر بگيريم يعنى فرض كنيم كه بلاهاى نامبرده از هر هزار نفر انسان نهصد و نود و نه نفر را از بين ببرد، و در هر صد سال كه بر حسب فرض اول در هر نفر هزار نفر مى شوند، غير از يك نفر زنده نماند.
❕و به عبارت ديگر ، عامل تناسل كه بايد در هر صد سال دو نفر را هزار نفر كند تنها آن دو را سه نفر كند، و از هزار نفر تنها يك نفر بماند، آن گاه اين محاسبه را به طور تصاعدى تا مدت هفت هزار سال يعنى هفتاد قرن ادامه دهيم، خواهيم ديد كه عدد بشر به دو بليون و نيم مى رسد، و اين عدد همان عدد نفوس بشر امروزى است، كه آمارگران بين المللى آن را ارائه داده اند. »
📚ترجمه تفسیر المیزان ، ج 4 ص 221
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌بنابراین از عمر آدم ع تا کنون ، حدود هفت هزار سال یا بیشتر می گذرد . نوح نبی ع اولین پیامبر صاحب شریعت است که حدود هزار سال بعد از آدم ع می زیسته است ، زیرا نوح نبی ، تقریبا هشتمین جانشین آدم ع بوده است و حد اکثر فاصله او با آدم هزار سال می تواند قلمداد شود ، چنان که در نقلی پیامبر گرامی فرمود ؛
« آدم به شیث وصیت کرد و شیث به فرزندش شبان و شبان به محلث ، و محلث به محوق ، و محوق به عمیشا و عمیشا به اخنوع ( ادریس ) و ادریس به ناحور و ناحور به نوح نبی ...»
📚الفقیه ج 4 ص 176 _ امالی صدوق ص 402 _ امالی طوسی ص 442 _ مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 251 _ بحار الانوار ج 23 ص 57
👌بنابراین نوح نبی حدود شش هزار سال قبل می زیسته است . آنچه که تحت عنوان افسانه گیلگمش یاد می شود ، اشاره به جریانی است که طبق تصریح باستان شناسان مربوط به هفتصد سال پیش از میلاد مسیح است ، یعنی حدود ، دو هزار و هفتصد سال پیش .
👌بنابراین افسانه گیلگمش ، حدود سه هزار سال پس از زمان نوح نبی ، مورد تقریر قرار گرفته است ، چنان که می نویسند ؛
« در سال 1853 ميلادى ه. رسام به نسخه اى از روايت بابلى طوفان دست يافت كه در كتابخانه مشهور آشوربانيپال (668- 626 ق. م) در پايتخت آشور، نينوا كشف شده و به قرن هفتم قبل از ميلاد بر مى گردد.
❕در سوم دسامبر 1872 م، باستان شناس ديگرى به نام سيدنى اسميت اعلام داشت كه به اشعارى از گيلگمش در دوازده لوح دست يافته كه يازدهمين لوح آن درباره داستان طوفان نوح است.
👌گيلگمش يكى از پادشاهانى است كه اسمشان در ثبت ملوك وركاء در عهد خاندان اوليه آمده و حاكم بر عراق در شهر وركاء بوده اند.
❕دكتر جان الدر مى نويسد ؛
« اشعار كشف شده گيلگمش داراى 205 بيت است كه در آن به طوفان عظيمى اشاره مى كند: ائو خداى زمين از طوفان قريب الوقوعى، اوت نا پيشيتم را مطلع مى سازد و به او مى گويد با ساختن سفينه اى جهت خود و خانواده آماده استقبال سيل گردد. اوت كشتى مى سازد و براى جلوگيرى از نفوذ آب آن را با زفت اندود مى كند و خوراك و آشاميدنى در آن جاى مى دهد و از همه موجودات زنده در آن گرد مى آورد و خانواده را با جمعى كارگر و يك نفر ناخدا سوار كشتى مى كند.شماش، خداى خورشيد تاريخ وقوع طوفان را تعيين مى كند، ارواح زمين با مشعله اى خود زمين را منور مى سازند ....
شش شبانه روز باد مى وزد و سيل و طوفان زمين را فرا مى گيرد، روز هفتم طوفان فرو مى نشيند و دريا عقب مى كشد و باد شوم پايان مى پذيرد و كشتى بر زمين نيسر مى نشيند. »
📚باستان شناسى كتاب مقدس، دکتر جان الدر ، ص 31، 34 ( به نقل از باستان شناسى و جغرافياى تاريخى قصص قرآن، متن، ص: 37 )
👌بنابراین باید بگوییم ، آنچه که تحت عنوان افسانه گیلگمش از آن یاد می شود ، برگرفته از جریان طوفان نوح است ، که سینه به سینه مردمان آن را نقل می کردند ، اما به مرور زمان ، آنان در نقل واقعه طوفان نوح تحریفاتی را ایجاد کردند و هر ملتی مطابق آراء و اهواء خود ، آن را شرح و تفصیل داده و افسانه سازی کرده و نقل کرده اند و آنان اصل واقعه را دچار تحریف و زیاده و نقصان کردند و موهومات و افسانه های خود را وارد بر آن کردند ، چنان که صاحب تفسیر المنار از اقوام گوناگون بشری که حتی قبل از زمان مسیح ع می زیستند ، نقل می کند که آنان به نوعی جریان طوفان نوح را نقل می کردند ، اما نقل آنها همراه با افسانه سازی و تحریفات عدیده ای بوده است ، بنابراین افسانه گیلگمش برگرفته از جریان نوح نبی ع است نه آنکه داستان نوح نبی ع برگرفته از افسانه گیلگمش باشد .
📚المنار ج 11 ص 101 _ 105
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ ملحد را که مدعی است خداوند ، پیامبر را مامور به دعوت اهالی مکه کرده است ، این یعنی دعوت اسلام و قرآن ، عمومی و فراگیر نیست و اختصاص به عربستان دارد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1384
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2760
👌پاسخ ملحد را که با استناد به سخنان کمال حیدری ، در صدد است که زهد و ساده زیستی پیامبر گرامی اسلام را زیر سوال ببرد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1910
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕زئوس بیسواد در این دو کلیپ اشکالاتی را در مورد معراج مطرح می کند ، پاسخ اشکالات او ؛
1⃣در رابطه با این که وقوع معراج را از نظر علمی ، محال قلمداد می کند ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2270
2⃣در رابطه با مرکب پیامبر گرامی در این سفر فضایی ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3335
3⃣در رابطه با این که پیامبر گرامی در این سفر فضایی نور امامان ع را حول عرش مشاهده کرد ، پاسخ ذیل در مورد خلقت نورانی آن بزرگواران را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3338
4⃣این که خداوند در معراج با پیامبرش صحبت می کرد ، مقصود صحبت کردن با دهان و زبان و ... نیست ، در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/155
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/-210057
5⃣در مورد این که گفته شد ، در معراج در مورد تعداد نمازها ، چانه زده می شد و موسی ع واسطه شد تا تعداد نمازها کم شود ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3340
6⃣این که پیامبر گرامی در معراج به خداوند نزدیک شد ، به معنای جسم بودن خداوند نیست ، در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1366
7⃣این که اساسا معراج برای چه غرض و هدفی واقع شد ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2269
8⃣این که پیامبر گرامی در معراج ، بهشتیان را در بهشت و جهنمیان را در دوزخ دید ، مقصود بهشت و جهنم برزخی است ، نه بهشت و جهنم جاودان آخرت ؛
📚تفسیر نمونه ج 22 ص 504
👌در گذشته در مورد بهشت و جهنم برزخی توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3341
9⃣مطابق نقلها ، پیامبر گرامی در معراج از میوه بهشتی تناول کردند و از همان میوه بهشتی ، نطفه فاطمه س شکل گرفت ، پس از آن و در هنگام بازگشت به زمین با خدیجه س همبستر شدند ، و نطفه فاطمه س از میوه بهشتی ، بسته شد ، در پاسخ ذیل ، شماره 4 در این رابطه توضیح دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2392
0⃣1⃣در رابطه با سال تولد فاطمه س و این که چگونه ممکن است ، خدیحه س در 60 سالگی به فاطمه س حامله شود ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3343
1⃣1⃣پاسخ شبهه پراکنی های او در مورد بوسه زدن پیامبر گرامی بر فاطمه صدیقه در خردسالی ایشان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2774
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2775
2⃣1⃣در رابطه با این که پیامبر گرامی در معراج زنان بی حجاب را در حال عذاب دیده بود ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3280
3⃣1⃣در رابطه با فلسفه چرایی عذاب گنهکاران و این که آیا عذاب آنها با مهربانی خداوند تضاد دارد یا خیر پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1810
4⃣1⃣چنین نبوده است که خداوند در دنیا تنها به واسطه جبرئیل با پیامبرش صحبت کند ، بلکه در دنیا نیز گاه از طریق مستقیم و بدون واسطه با پیامبرش صحبت می کرد ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3344
5⃣1⃣این که پیامبر در معراجی که از مکه صورت گرفته است ، به مدینه رفته و در مسجدی که بعدها به نام خود پیامبر بنا شد ، یعنی مسجد النبی ، نماز خوانده است ، از دروغ های زئوس است و در منابع مستند شیعه نیامده است .
ipasookh.ir
#فروش_بردگان_توسط_پیامبر_گرامی
🤔#پرسش
❔اعتراف آیتالله سید جعفر مرتضی العاملی ٬ مورخ بزرگ جهان تشیع ٬ به فروش زنان و کودکان اسیر توسط پیامبر اسلام
🔖رسول الله برخی از این اسیران (زن و کودک) را به همراه سعد ابن زید الاشهلی به نجد فرستاد تا با فروش آنان اسحله و اسب بیاورد.
و همچین گفته میشود که رسول الله برخی از زنان و کودکان اسیر بنی قریظه را به شام برای فروش فرستاد و اسلحه و اسب خرید.
📚منبع: الصحیح من سیره النبی الاعظم - تألیف سید جعفر مرتضی العاملي - ج۱۱ - ص۲۲۵ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌برای رسیدن به پاسخ ، توجه به نکاتی لازم است ؛
1⃣کسانی به اسیری و بردگی و کنیزی گرفته می شوند که به سرزمین اسلامی حمله کرده باشند و قصد نابود سازی مسلمین و دین و آیین آنها را داشته باشند ، اینان همان کفار حربی هستند که تنها اجازه جهاد با آنان داده شده است ، در گذشته در رابطه چرایی به بردگی گرفتن چنین کفاری توضیحات لازم را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2121
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1008
2⃣آنچه که مورد استناد ملحد قرار گرفته است ، مربوط به یهودیان بنی قریظه است که پیمان شکنی کردند و با همکاری مشرکین ، قصد نابودی اسلام و مسلمین داشتند ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1789
👌بی شک اسیر و برده ساختن چنین دشمنان حربی ، یک مصداق تنبیه آنان می تواند باشد ، چنان که صاحب تفسیر المیزان می نویسد ؛
«عمده اسباب برده گیری سه چیز بود ، جنگ ، زور و قلدری و داشتن ولایت ابوت وشوهری و امثال آن ، اسلام تنها برده گیری در جنگ را امضا کرد آن هم تنها در جنگ هایی معتبر دانست که بین مسلمین و کفار اتفاق افتد که در این صورت مسلمین می توانند اسیر کافر را استرقاق نمایند نه جنگهایی که بین خود مسلمین رخ می دهد . جهت این امضا کردن و معتبر شمردن برده گیری اسرای جنگی این است که به طور کلی دشمن محارب هدفی جز نابودی انسانیت و از بین بردن نسل بشری و ویران ساختن آبادی ها ندارد و فطرت بشر بدون هیچ تردیدی چنین کسی را محکوم به زوال دانسته و بر هر کسی واجب می داند که اینگونه دشمن های بشریت را جزء مجتمع بشری به شمار نیاورده و آنان را مستحق تمتع از مزایای حیات و تنعم به حقوق اجتماعی نداند و نیز حکم می کند به وجوب از بین بردن آنان و یا دست کم اسیر کردنشان »
📚ترجمه تفسیر المیزان ج6 ص498
3⃣اگر چه اصل اسیر گرفتن کفار حربی توسط پیامبر گرامی ، برای تربیت آنها بوده است و وجه عقلایی روشنی دارد ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2122
👌و توضیح داده ایم که برنامه اسلام ، تربیت و ارشاد و هدایت بردگان و آزاد سازی تدریجی آنها بوده است ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/901
👌با این وجود نمی توان پذیرفت که پیامبر گرامی ، بردگان را مورد فروش قرار دهد و مجددا و بدون تربیت و ارشاد ، آنان را به دار الکفر بازگرداند و به سایر کفار بفروشد ، چرا که این عملکرد با اصول تربیتی اسلام در تضاد است ، خصوصا آنکه خود پیامبر گرامی ص به نقل امام صادق ع می فرمود ؛
« بدترين مردم كسى است كه انسانها را بفروشد »
📚الکافی ج 5 ص 114 _ تهذیب الاحکام ، ج 6 ص 362 _ الاستبصار ، ج 3 ص 63 _ علل الشرایع ج 2 ص 530
4⃣آنچه که ملحد از کتاب مرحوم سید جعفر عاملی به آن استناد کرد که پیامبر گرامی برخی از اسیران بنی قریظه را به شامیان و نجدیان فروخت و در ازای آن ، اسب و سلاح برای مسلمین تهیه کرد ، عموما با سند ضعیف ، مورد نقل علمای اهلسنت قرار گرفته است و مرحوم سید جعفر عاملی هم مطلب مذکور را از کتب آنان نقل می کند .
❕نقل ضعیف آنان ، با روایاتهای شیعه که می گوید : پیامبر گرامی فروختن برده را ناپسند می دانست در تضاد است ، در چنین حالتی ما ماموریم که به نقلهای ضعیف اهلسنت توجه نکرده و نقل صحیح اهلبیت علیهم السلام را اخذ کنیم ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است »
📚 الکافی ج 1 ص 68
👌و در نقل دیگر فرمود ؛
« به نزد آنان ( اهل سنت ) نرو و از آنان روایت مشنو »
📚بحار الانوار ج 2 ص 216
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد یادگیری فلسفه و دیدگاه علمای شیعه در این مورد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/477
👌پاسخ ملحد در مورد آیه ای که می گوید ، خداوند آسمان را نگه داشته است تا بر زمین نیفتد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1585
👌پاسخ ملحد در مورد حکم برده گرفتن زنان شوهر دار در قرآن را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2364
❕پاسخ او در مورد ازدواج پیامبر گرامی با صفیه را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2012
#رمضان_اسم_خدا_است
🤔#پرسش
❔سلسله درروغ ها و اسم های که برای الله متعال ساختن در معتبر شیعه . جکستان های شیعه بازم جک های سروده اند که شمارو به خواندش دعوت میکنیم:
🔴 2050 وَ رُوِيَ عَنِ الْبَزَنْطِيِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سَعْدٍ الْخَفَّافِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ كُنَّا عِنْدَهُ ثَمَانِيَةَ رِجَالٍ فَذَكَرْنَا رَمَضَانَ فَقَالَ لَا تَقُولُوا هَذَا رَمَضَانُ وَ لَا ذَهَبَ رَمَضَانُ وَ لَا جَاءَ رَمَضَان👈ُ فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِن ْأَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 👉لَا يَجِيءُ.....
ترجمه✍ سعد الخفاف از ابی جعفر علیه السلام روایت کرد و فرمود در پیش ما 8 مرد بودند و ماه رمضان را یاد کردیم و فرمود. نگویید که این ماه رمضان است و نگوید ماه رمضان رفت و نگویید ماه رمضان امد. 👈چون رمضان اسمی از اسمهایی الله عزوجل است😳 و نمی آید ....
📘 نام کتاب : روضه المتقین نویسنده : محمد تقی مجلسی جلد : 3 صفحه : 470
🌐 http://lib.eshia.ir/71453/3/470
⚖قـــضـاوت بـا شمــا⚖
💠#پاسخ💠
1⃣جای تعجب است وهابیونی که نسبت ها و صفاتی را به خداوند نسبت می دهند که زبان از گفتن آن و قلم از نوشتن آن شرم می کند ، چگونه نامگذاری خداوند به وصف « رمضان » را ناپسند تلقی می کنند ، در ذیل در مورد خدای وهابیون توضیحات کافی را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3346
2⃣وهابیون جاهل ، غافل از آن هستند که در روایات خودشان نیز گفته شده است که « رمضان » از اسامی خداوند است ، چنان که نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛
« نگویید رمضان آمد و رمضان رفت ، چرا که رمضان اسمی از اسامی خداوند است »
📚المبسوط سرخسی ، ج 3 ص 55 _ المغنی ابن قدامه ، ج 3 ص 3 _ سنن الکبری ، بیهقی ، ج 4 ص 201 _ شرح صحیح مسلم ، نووی ، ج 7 ص 187 _ فتح الباری ، ج 4 ص 96 _ عمده القاری ، ج 8 ص 242 _ کنز العمال ج 8 ص 484 _ تفسیر ثعلبی ج 2 ص 67 _ تفسیر قرطبی ج 2 ص 292 _ در المنثور ج 1 ص 183 _ فتح القدیر ج 1 ص 183 و ....
3⃣برخی چون استاد ریشهری و علامه طباطبایی می نویسند ؛
« شمارى از احاديث شيعه و اهل سنّت، صراحت دارند كه «رمضان» از نامهاى خداى سبحان است. از اين رو، نهى شده كه آن را بدون افزودنِ واژه «ماه» به كار برند، همان گونه كه سزاوار نيست انسان بگويد: اين، رمضان است؛ رمضان آمد؛ رمضان رفت؛ رمضان را روزه گرفتم؛ و... و هر كه چنين بگويد، بايد به عنوان كفّاره اين سخن، صدقه بدهد و روزه بگيرد. ليكن اين روايات، با مشكلات متعدّدى رو به رويند؛ زيرا هم سندشان مخدوش است و هم دلالتشان نارساست، با اين توضيح كه ؛
🔸اوّلًا، هيچ يك از روايات مورد اشاره، از نظر سند، معتبر نيستند.
🔸ثانيا، با مراجعه به رواياتى كه به شمارش نامهاى خداوند پرداخته اند، ديده مى شود كه چنين نامى در ميان آنها نيست.
🔸ثالثا، در بسيارى از رواياتى كه از پيامبر و اهل بيت عليهم السلام نقل شده است، كلمه «رمضان» بدون آن كه واژه «ماه» در اوّل آن باشد، به كار رفته است و بسيار بعيد است كه راويان، از پيش خود، مضاف را از همه اين روايات، حذف كرده باشند. »
📚ماه خدا ، ریشهری ، ج 1 ص 14 _ المیزان ج 2 ص 26
4⃣ما اگر از آنچه در شماره 3 گذشت ، چشم پوشی کنیم و بپذیریم که رمضان از اسامی خداوند است ، باز هم گفتنی است ؛
👌اشکال تراشی وهابیون ناشی از جهل آنان نسبت به مفهوم لغوی کلمه « رمضان » است . این کلمه از نظر لغوی از ماده « رمض » به معنای « شدت حرارت و شدت سوزندگی » است ؛
📚لسان العرب ، ج 7 ص 160 _ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم ، ج 4 ص 242
👌بنابراین وقتی به خداوند اسم « رمضان » اطلاق می شود ، یعنی او سوزنده و از بین برنده و پاک کننده گناهان است ؛
📚القاموس المحیط ، ج 2 ص 509 _ تاج العروس ج 10 ص 68
👌چنان که در نقلی که علمای اهلسنت از پیامبر گرامی نقل کرده اند ، ایشان در توضیح مفهوم رمضان فرمود ؛
« رمضان را رمضان ناميده اند چون گناهان را مى سوزاند » « انما سمی الرمضان ، لانه یرمض الذنوب »
📚کنزالعمال ، ج 8 ص 466 _ الجامع الصغیر ، سیوطی ، ج 1 ص 397
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ ملحد در مورد این که آیا شیعه معتقد است که بول و غائط امامان علیهم السلام پاک و خوردن آن بی اشکال است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2099