توضیحی پیرامون اجنه سنی مذهب ❗️
🤔#پرسش
❓آخوند بهجت: جن ها سنی مذهب نیستند! همشون یا شیعه هستن یا کافر! زعفر جنی هم شیعه بود! ❗️
💠#پاسخ💠
👌برخی از علما معتقدند که در میان اجنه , سنی وجود ندارند و آنان یا شیعه اند و یا کافر , چنان که آقای حسن زاده آملی می نویسد :
" جناب استاد ما علّامه طباطبائى صاحب تفسير قيّم و عظيم الميزان (رضوان الله
عليه) فرموده است كه:
❕استاد ما مرحوم آقا سيد على قاضى حكايت كرد كه كسى از جنّى پرسيده است (و فرموده است شايد آن كس خود مرحوم قاضى بوده است): طايفه جنّ به چه مذهباند؟ آن جنّ در جواب گفت: «طايفه جنّ مانند طايفه انس داراى مذاهب گوناگوناند، جز اين كه سنّى ندارند براى اين كه در ميان ما كسانى هستند كه در واقعه غدير خم حضور داشتند و شاهد ماجرى بودهاند». "
📚هزار و یک کلمه ج ٣ ص ٣٠١
❕این سخن به نظر می رسد صحیح نباشد , چرا که قرآن تصریح می کند که اجنه مومن و کافر دارند و به تصریح روایات مومن آنان کسی است که شیعه اهلبیت علیهم السلام است و کافرشان هم کسی است که منکر ولایت امیر مومنان ع است و فرقی نمی کند که پس از انکار , معتقد به خلافت خلفای سه گانه باشد یا نباشد , همین که منکر ولایت باشد , در نزد خداوند کافر و بی ایمان است .
👌خداوند می فرماید که اجنه چنین می گفتند :
" وَ أَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذلِكَ كُنَّا طَرائِقَ قِدَداً _ وَ أَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ نُعْجِزَ اللَّهَ فِي الْأَرْضِ وَ لَنْ نُعْجِزَهُ هَرَباً _ وَ أَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدى آمَنَّا بِهِ فَمَنْ يُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلا يَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً _ وَ أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِكَ تَحَرَّوْا رَشَداً _ وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً "
" و اينكه در ميان ما افرادى صالح و افرادى غير صالحند، و ما گروههاى متفاوتى هستيم - و اينكه ما يقين داريم هرگز نمىتوانيم بر اراده خداوند در زمين غالب شويم، و نمىتوانيم از پنجه قدرت او فرار كنيم - و اينكه ما هنگامى كه هدايت را شنيديم به آن ايمان آورديم، و هر كس به پروردگارش ايمان بياورد نه از نقصان مىترسند و نه از ظلم - و اينكه گروهى از ما مسلمانان، و گروهى ظالمند، هر كس اسلام را اختيار كند راه راست را برگزيده - و اما ظالمان آتشگيره دوزخند! " ( جن ١١ تا ١٥ )
❕می بینیم که اجنه می گفتند ما از هدایت تبعیت کردیم و آنان که تبعیت کردند مسلمان هستند و دسته ای که تبعیت نکردند , ظالم و کافرند .
👌مطابق روایات , هدایتی که اجنه از آن تبعیت کردند و به وسیله آن مسلمان شمرده شدند , ولایت ائمه علیهم السلام است و ظالمینی که آتشگیره جهنم اند کسانی اند که از ولایت ائمه تبعیت نکردند لذا ظالم و کافر شمرده شدند .
❕محمد بن فضیل، از ابو الحسن ماضی موسی بن جعفر علیه السلام نقل میكند:
" این آیه را خواندم: «أَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدَی آمَنَّا بِهِ» و آن حضرت فرمود: هُدَی: ولایت است، به مولای خویش ایمان آوردیم، و هر كس به ولایت مولای خویش ایمان آورد، از كمبود و نقصان و سركشی هراسی ندارد.... "
" قلت: قوله: أَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدى آمَنَّا بِهِ قال: «الهدى: الولاية، آمنا بمولانا فمن آمن بولاية مولاه فلا يخاف بخسا و لا رهقا». "
📚الكافی، ج ۱، ص ۳۵۹، ح ۹۱.
👌در آیات بالا دیدیم که خداوند از زبان اجنه فرمود :
" هر کس که اسلام را اختیار کند راه راست را برگزیده است "
❗️امام جعفر صادق علیه السلام، از پدرش علیه السلام نقل می فرماید: " منظور از «فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُوْلَئِكَ تَحَرَّوْا رَشَدًا» آنهایی هستند كه به ولایت ما اعتراف كردند "
" فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِكَ تَحَرَّوْا رَشَداً: «أي الذين أقروا بولايتنا "
📚تفسیر القمی ج ٢ ص ٣٨٩ _ البرهان فی تفسیر القرآن ج ٥ ص ٥١٠
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕خداوند در ادامه این آیات و در پاسخ به سخن اجنه فرمود :
" وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً " " و اگر آنها بر طريقه استقامت ورزند ما آنها را با آب فراوان سيراب مىكنيم. " ( جن ١٦ )
👌 امام محمد باقر علیه السلام درباره این آیه: «وَأَلَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاء غَدَقًا»، فرمود :
" منظور این است كه اگر در ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام و فرزندان وصیّ او صلوات الله علیهم اجمعین ثابت قدم بودند و در امر و نهی از آنان اطاعت میكردند «لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاء غَدَقًا» میفرماید: یعنی این كه به قلبهای آنان، ایمان مینوشاندیم. طریقت، همان ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام و جانشینان وی صلوات الله علیهم اجمعین است."
" عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قوله تعالى: وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً، [قال: «يعني لو استقاموا على ولاية علي بن أبي طالب أمير المؤمنين و الأوصياء من ولده (عليهم السلام)، و قبلوا طاعتهم في أمرهم و نهيهم لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً] يقول: لأشربنا قلوبهم الايمان "
📚الكافی، ج ۱، ص ۱۷۱، ح ۱.
❕بنابراین ایمان و اسلام اجنه , بستگی ولایت اهلبیت علیهم السلام دارد و خروج از ولایت آن بزرگواران یعنی خروج از اسلام و فرقی نمی کند که پس از خروج از ولایت , معتقد به سایر اصول اسلام باشند یا نباشند چرا که دیگر مسلمان محسوب نمی شوند .
👌جریانی هم که در مورد اجنه و غدیر خم نقل می شود یقینی نیست چرا که ای بسا جنی که سخن مذکور را گفته است از اجنه کافر و شرور بوده باشد که به دروغ مطلبی را بیان کرده است , و از سوی دیگر علت ایمان را صرف مشاهده جریان غدیر تلقی کردن کافی به نظر نمی رسد , زیرا جمعیت بزرگی از انسان ها نیز شاهد واقعه غدیر بودند اما پس از آن تن به ولایت علی علیه السلام ندادند , بنابراین صرف مشاهده نمی تواند دلیل ایمان باشد چنان که خداوند می فرماید :
" جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا " " آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند در حالى كه در دل به آن يقين داشتند. " ( نمل ١٤ )
❗️در مورد اجنه شرور در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3374
❕در رابطه با بحث زعفر جنی نیز در ذیل توضیح مفصلی دادیم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2251
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
توضیحی در مورد تردید به اطعام در روز غدیر یا افطار در شب غدیر ❗️
🤔#پرسش
❓تحقیقی دربارهی روایت اطعام در روز عید غدیر:
امام صادق (علیه السلام) فرمود: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق «در راس آنها خود ائمه معصومین(علیهم السلام)» و یک میلیون شهید «در راس آنها حضرت عباس(علیه السلام) و شهدای کربلا» و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار ج۶ ص ۳۰۳)
🔹چند نکته راجع به این روایت👇
در متن عربی روایت فوق “ثواب اطعام” نیامده بلکه ثواب “افطاری دادن در شب” بیان شده است. یعنی ثواب عظیمی که نقل شده مربوط به افطار دادن به روزه داران روز غدیر خم است.... ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روز غدیر هم اطعام کردن افرادی که روزه نگرفته اند , ( به هر دلیلی از روی عذر یا غیر عذر ) استحباب پر اهمیتی دارد و هم افطاری دادن به روزه دارانی که این روز را روزه گرفته اند .
❕در روایتی امام صادق علیه السلام در مورد روز غدیر فرمود :
" آن روز , روز روزه و قیام ( برای عبادت ) و اطعام کردن و صله با برادران است "
"َ إِنَّهُ لَيَوْمُ صِيَامٍ وَ قِيَامٍ وَ إِطْعَامٍ وَ صِلَةِ الْإِخْوَان "
📚اقبال الاعمال ج ٢ ص ٢٦٤
❕می بینیم که امام ع به مطلق اطعام دادن در روز غدیر تاکید می کند , نه آنکه لزوما به روزه داران افطاری داده شود .
❕در نقل دیگر دارد که علی علیه السلام فرمود :
"( در روز غدیر ) به ناتوانان خود، همچون خود و هر اندازه كه از دستتان برمىآيد و برايتان امكان دارد، بخورانيد. [انفاقِ] يك درهم در اين روز، پاداش [انفاقِ] صد هزار درهم [در روزهاى ديگر] و [حتّى] بيشتر را از سوى خداى عز و جل دارد. " " سَاوُوا بِكُمْ ضُعَفَاءَكُمْ فِي مَآكِلِكُمْ .... "
📚مصباح المتهجد ج ٢ ص ٧٥٧
❕در این روایت نیز به مطلق اطعام نیازمندان در روز غدیر تاکید شده است .
👌یا در بیان دیگری آمده است که امام رضا علیه السلام وقتی که گروهی از اصحاب خود را نگه داشته بود تا در روز غدیر آنان را افطاری دهد , به منازل آنان و برای خانواده آنها طعام و غذا از پیش فرستاده بود :
"بِحَضْرَتِهِ جَمَاعَةٌ مِنْ خَاصَّتِهِ قَدِ احْتَبَسَهُمْ لِلْإِفْطَارِ وَ قَدْ قَدَّمَ إِلَى مَنَازِلِهِمْ الطَّعَامَ "
📚وسائل الشیعه ج ١٠ ص ٤٤٤
❕یا در بیان دیگر دارد که در ظهر روز غدیر امام حسن ع برای امام علی ع و شیعیان ایشان طعامی آمده کرده بود تا هر یک از شیعیان اگر روزه نیستند غذا را بخورند یا اگر روزه اند برای افطار خود نگه دارند :
" سپس امام كه خدا بر او و خاندانش درود فرستد خطبه جمعه را آغاز كرد و نماز جمعهاش را نماز عيد قرار داد و با فرزندان و پيروانش به منزل امام حسن عليه السلام رفت كه براى او طعامى آماده كرده بود، و توانگر و فقيرِ آنان، با دريافت هديههاى او به سوى خانوادهشان باز گشتند. "
" انْصَرَفَ بِوُلْدِهِ وَ شِيعَتِهِ إِلَى مَنْزِلِ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ع بِمَا أَعَدَّ لَهُ مِنْ طَعَامِهِ وَ انْصَرَفَ غَنِيُّهُمْ وَ فَقِيرُهُمْ بِرِفْدِهِ إِلَى عِيَالِه "
📚بحار الانوار ج ٩٤ ص ١١٨
❕بنابراین اطعام کردن روز غدیر پر اهمیت است , اگر چه روزه گرفتن و افطاری دادن به روزه دار مومن در روز غدیر اهمیت بیشتری دارد تا جایی که امام علیه السلام فرمود :
" کسی که در روز غدیر مومنی را افطاری دهد مانند آن است که یک فئام ( گروه ) و دو فئام و سه فئام ( امام تا ده فئام و گروه شمرد ) را اطعام کرده است , و فرمود آیا می دانی مقصود از فئام چیست ( و گروه چند نفری است ) ? مقصود آن است که هر گروه و فئام گروه صد هزار نفری است و ثواب کسی را دارد که به عدد گفته شده پیامبران و صدیقین و شهداء را در حرم خداوند غذا دهد و سیراب کند ...." " َ مَنْ فَطَّرَ فِيهِ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ أَطْعَمَ فِئَاماً وَ فِئَاماً وَ فِئَاماً فَلَمْ يَزَلْ يَعُدُّ إِلَى أَنْ عَقَدَ بِيَدِهِ عَشْراً ثُمَّ قَالَ أَ تَدْرِي كَمِ الْفِئَامُ قُلْتُ لَا قَالَ مِائَةُ أَلْفٍ كُلُّ فِئَامٍ كَانَ لَهُ ثَوَابُ مَنْ أَطْعَمَ بِعَدَدِهَا مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ فِي حَرَمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سَقَاهُمْ ... "
📚وسائل الشیعه ج ٨ ص ٨٩
❕در شرایط کنونی می توان به هر دو موضوع عمل کرد , یعنی با ارسال غذا به منازل مومنین هم آنان را اطعام کرد و هم روزه داران را افطار نمود , کسی که روزه نیست در روز غدیر غذا را می خورد و اطعام صورت می گیرد , کسی هم که روزه است غذا را برای افطارش می گذارد و موضوع افطاری دادن محقق می شود , بنابراین این بحث ها موجه نیست که مثلا نباید در روز غدیر اطعام صورت گیرد یا ثواب مذکور برای افطاری دادن است در شب نه اطعام در روز و مانند این سخنان ....
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕ما در پاسخی گفتیم :
" کسانی به اسارت در می آیند که مصداق کافر حربی باشند , یعنی آن مردان و زنانی که در صف دشمن باشند و قصد نابودی اسلام را داشته باشند , با آنان نبرد می شود و به اسارت در می آیند "
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4107
👌معاند مدعی شده است که ما دروغ گفته ایم و عالم شیعی فتوا داده است که تمام کفار را می توان اسیر و برده گرفت .
❕او به کلام مرحوم آیت الله تبریزی استناد کرده است , در حالی که ایشان می گویند :
"يجوز استرقاق الكافر الأصلي إذا لم يكن معتصماً بعهد أو ذمام سواء أ كان في دار الحرب أم كان في دار الإسلام و سواء أ كان بالقهر و الغلبة أم بالسرقة أم بالغيلة ..."
" کافر اصلی را می توان برده کرد تا زمانی که عهد یا ذمه ای در میان نباشد و فرقی نمی کند ( که این کافر حربی را که عهد و ذمه ای ندارد ) در سرزمین خودش و دار الحرب اسیر کرد یا در سرزمین اسلام و دار الاسلام , به زور و غلبه او را اسیر کرد یا با سرقت و نیرنگ "
📚منهاج الصالحین ج ٢ ص ٧٠
❕ ایشان می گویند کافری که اهل ذمه است یا عهدی با او در میان است را نمی توان به بردگی گرفت .
👌کافر ذمی کافری است که در حکومت اسلامی زندگی می کند و در پناه حکومت اسلامی است و کافر عهدی نیز کافری است که با مسلمین پیمان بر عدم جنگ و حرب بسته اند , چه این پیمان مکتوب شده باشد و چه فی الجمله و فیما بین و عملا این عهد مقرر شده باشد .
❕تمام کافرانی که با مسلمین سر جنگ ندارند و خواهان زندگی مسالمت آمیزند , فی الجمله با مسلمین عهد بر عدم جنگ و تعرض دارند و کسی نمی تواند به آنان حمله کند و آنان را به بردگی گیرد .
👌بر این اساس و طبق بیان مرحوم تبریزی , تنها کافری را می توان برده گرفت که عهد و پیمان را کنار گذاشت باشد و پرچم جنگ و حمله و عناد با مسلمین را بر افرشته باشد که در این صورت مصداق کافر حربی می گردد , اما معاند دروغگو با تحریف کلام ایشان و ترجمه اشتباه بیانشان , مدعی شده بود که ایشان فتوا به جواز به بردگی گرفتن تمام کفار داده اند .
#کذاب_وقیح
@Rahnamye_Behesht
33.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️ذکری که خوب است در روز عید بزرگ غدیر بگوییم :
" الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اميرِالْمُؤْمِنينَ وَالْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلام _ الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى اكْرَمَنا بِهذَا الْيَوْمِ، وَجَعَلَنا مِنَ الْمُؤْمِنينَ، وَجَعَلَنا مِنَ الْمُوفينَ بِعَهْدِهِ الَيْنا، وَميثاقِهِ الَّذى واثَقَنا بِهِ، مِنْ وِلايَةِ وُلاةِ امْرِهِ، وَالْقُوَّامِ بِقِسْطِهِ، وَلَمْ يَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدينَ وَالْمُكَذِّبينَ بِيَوْمِ الدّين "
پاسخی به وهابی پیرامون بیعت مهاجرین و انصار با ابوبکر❗️
🤔#پرسش
👨🏻 #شیعه : چرا شما ابوبکر را بهعنوان خلیفه اول میدانید؟
👳🏻♂ #اهلسنت : به دلیل قرآن.
👨🏻🦱 #شیعه : عجب! کدام آیه؟
👳🏻♂ #اهلسنت : ابتدا یک سؤال!
مهاجرین و انصار، با چه کسی بیعت کردند؟
👨🏻 #شیعه : متأسفانه با ابوبکر.
👳🏻♂ #اهلسنت : بسیارخوب. قرآن کریم صراحتاً دستور داده که اگر دنبال خشنودی پروردگار هستید، باید پیرو مهاجرین و انصار باشید.
👨🏻🦱 #شیعه : در کدام آیه؟
👳🏻♂ #اهلسنت : آیه 100 سوره توبه :
﴿وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رضي الله عنهم ورضوا عنه وأعدّ لهم جناتٍ تجري تحتها الأنهار خالدين فيها أبداً ذلك الْفَوْزُ الْعَظِيم﴾
✍🏻 سبقتگیرانِ نخستین از مهاجرین و انصار، و هرکس که بهخوبی از آنان پیروی کند؛ خدا از آنها راضیست و آنان نیز از خدا. و خدا برایشان بهشتهایی را که نهرها از زیرشان جاریست آماده ساخته که تا ابد، جاودان در آن بمانند.
این (توفیقی که نصیب صحابه شده) رستگاریِ بسیار باعظمتی است.
📚 توبه ١٠٠ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌وهابی برای فریب عوام الناس اهلسنت روی به جعل تاریخ آورده است و مدعی شده است که مهاجرین و انصار با ابوبکر بیعت کردند ,در حالی که بزرگان مهاجرین و انصار از بیعت با ابوبکر امتناع کردند و عمر بود که با زور و اجبار به خلافت ابوبکر تحقق ورزید .
❕ابن ابی الحدید می نویسد ؛
« عمر، همان كسى است كه بيعت ابوبكر را محكم كرد و مخالفان آن را خوار و ذليل نمود و شمشير آخته زبير را شكست و بر سينه مقداد زد و سعد بن عباده را در سقيفه لگدمال نمود و گفت: سعد را بكشيد. خداوند، سعد را بكشد!». و بينى حُباب بن منذر را كه روز سقيفه گفت: «من دواى درد و چاره كارم»، به خاك ماليد و هر كس از بنى هاشم را كه به خانه فاطمه عليها السلام پناه بُرد، تهديد نمود و آنان را از آن جا خارج ساخت. اگر عمر نبود، حكمرانى ابو بكر، استوار و برپا نمى شد. » " عُمَرُ هُوَ الَّذي شَدَّ بَيعَةَ أبي بَكرٍ، ووَقَمَ المُخالِفينَ فيها؛ فَكَسَرَ سَيفَ الزُّبَيرِ لَمّا جَرَّدَهُ، ودَفَعَ في صَدرِ المِقدادِ، ووَطِئَ فِي السَّقيفَةِ سَعدَ بنَ عُبادَةَ، وقالَ: اقتُلوا سَعدا، قَتَلَ اللّهُ سَعدا! وحَطَّمَ أنفَ الحُبابِ بنِ المُنذِرِ الَّذي قالَ يَومَ السَّقيفَةِ: أنَا جُذَيلُهَا المُحَكَّكُ، وعُذَيقُهَا المُرَجَّبُ. وتَوَعَّدَ مَن لَجَأَ إلى دارِ فاطِمَةَ عليها السلام مِنَ الهاشِمِيّينَ، و أخرَجَهُم مِنها. ولَولاهُ لَم يَثبُت لِأَبي بَكرٍ أمرٌ، ولا قامَت لَهُ قائِمَةٌ. "
📚شرح نهج البلاغه ، ج 1 ص 174
❕بخاری نقل می کند ؛
«انصار، در سقيفه بنى ساعده، گرد سعد بن عباده جمع شدند و گفتند: اميرى از ما باشد و اميرى از شما. پس، ابو بكر و عمر بن خطّاب و ابو عبيدة بن جرّاح به سوى آنان [در سقيفه] رفتند. ... حُباب بن منذر گفت: نه، به خدا سوگند چنين نخواهيم كرد! اميرى از ما و اميرى از شما. ... [در اين هنگام] كسى گفت: سعد را كشتيد. عمر [نيز در پاسخ] گفت: خدا او را بكشد » " اجتَمَعَتِ الأَنصارُ إلى سَعدِ بن عُبادَةَ في سَقيفَةِ بَني ساعِدَةَ، فَقالوا: مِنّا أميرٌ ومِنكُم أميرٌ،... "
📚صحيح البخاری ، ج 3 ص 1341 ح 3467، الطبقات الكبرى: ج 2 ص 269
❕طبری نقل می کند ؛
« چون حُباب بن منذر برخاست، شمشيرش را از نيام بيرون كشيد و گفت: من دواى درد و چاره كارم. من پدر شيربچگان در كُنام شيرانم و شيران را به من نسبت مى دهند. عمر به او حمله كرد و چون بر دستش زد، شمشيرش افتاد و عمر، آن را گرفت. سپس او و بقيّه [مهاجران] بر سعد پريدند ... پيشامدى غيرمنتظره بود، همانند پيشامدهاى دوران جاهليّت كه ابو بكر بدان قيام كرد. » " لَمّا قامَ الحُبابُ بنُ المُنذِرِ انتَضى سَيفَهُ؛ وقالَ أنَا جُذَيلُهَا المُحَكَّك ... "
📚تاریخ طبری ج 3 ص 223
❕نهایتا نیز این قوم نابکار سعد بن عباده بزرگ انصار را به جرم عدم بیعت با ابوبکر ترور کردند , چنان که بلاذری نقل می کند :
" سعد بن عُباده با ابو بكر بيعت نكرد و به سوى شام بيرون رفت. پس عمر، مردى را فرستاد و به او گفت: وى را به بيعت فرا خوان و برايش چارهاى بينديش و اگر خوددارى ورزيد، بر ضدّ او از خدا يارى بجوى. آن مرد به شام آمد و سعد را در بوستانى در [منطقه] حوران ديد و او را به بيعت فرا خواند. سعد گفت: هرگز با يك قريشى بيعت نمىكنم. گفت: پس با تو مىجنگم. گفت: حتّى اگر با من بجنگى.
گفت: آيا تو از آنچه امّت در آن داخل شدهاند، خارج مىمانى؟ گفت: از بيعت، خارج مىمانم. پس، او را با تير زد و كشت. "
💠ادامه 👇👇👇
💠ادامه 👇
" ....فَوَجَدَ سَعدا في حائِطٍ بِحَوارين، فَدَعاهُ إلَى البَيعَةِ، فَقالَ: لا ابايِعُ قُرَشِيّا أبَدا. قالَ: فَإِنّي اقاتِلُكَ. قالَ: وإن قاتَلتَني. قالَ: أفَخارِجٌ أنتَ مِمّا دَخَلَت فيهِ الامَّةُ؟ قالَ: أمّا مِنَ البَيعَةِ فَإِنّي خارِجٌ، فَرَماهُ بِسَهمٍ فَقَتَلَهُ. "
📚أنساب الأشراف: ج 2 ص 272
👌فاطمه صدیقه از بزرگان مهاجرین بود که طبق نقل بخاری تا زمان مرگ که شش ماه بعد از پیامبر بود با ابوبکر بیعت نکرد و بر او غضبناک بود و علی ع نیز از بیعت با ابوبکر در طول این مدت امتناع کرده بود : " فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ، فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ، وَ عَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ، سِتَّةَ أَشْهُر ...وَ لَمْ يَكُنْ يُبَايِعُ تِلْكَ الْأَشْهُرَ "
📚صحیح بخاری ج ٤ ص ١٥٤٩
❕مورخین می نویسند :
" گروهى از مهاجران و انصار از بيعت با ابو بكر، سر باز زدند و به على بن ابى طالب عليه السلام متمايل شدند، از جمله: عبّاس بن عبد المطّلب، فضل بن عبّاس، زبير بن عوّام بن عاص، خالد بن سعيد، مقداد بن عمرو، سلمان فارسى، ابو ذر غِفارى، عمّار بن ياسر، بَراء بن عازب و ابىّ بن كعب. "
" تَخَلَّفَ عَن بَيعَةِ أبي بَكرٍ قَومٌ مِنَ المُهاجِرينَ وَالأَنصارِ، ومالوا مَعَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ، مِنهُمُ: العَبّاسُ بنُ عَبدِ المُطَّلِبِ، وَالفَضلُ بنُ العَبّاسِ، وَالزُّبَيرُ بنُ العَوّامِ بنِ العاصِ، وخالِدُ بنُ سَعيدٍ، وَالمِقدادُ بنُ عَمرٍو، وسَلمانُ الفارِسِيُّ، و أبو ذَرٍّ الغِفارِيُّ، وعَمّارُ بنُ ياسِرٍ، وَالبَراءُ بنُ عازِبٍ، وابَيُّ بنُ كَعبٍ. "
📚تاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 124؛ الإمامة والسياسة: ج 1 ص 32
❕علمای اهلسنت نقل می کنند که فردی از زهری راوی بزرگ اهلسنت سوال کرد که آیا درست است که علی ع در طول شش ماه بیعت نکرد ? " زهری پاسخ داد که نه علی و نه هیچ یک از بنی هاشم در این مدت بیعت نکردند " " لا و لا احد من بنی هاشم "
📚مصنف عبد الرزاق ج ٥ ص ٤٧٢ _ سنن الکبری , بیهقی , ج ٦ ص ٣٠٠ _ تاریخ طبری ج ٢ ص ٢٣٦
❕و چه زیبا گفت ابن حزم عالم بزرگ اهلسنت که :
" لعنت خداوند بر اجماعی که علی و همراهانش در آن نباشند " " ولعنة الله على كل اجماع يخرج عنه على ابن أبي طالب ومن بحضرته من الصحابة "
📚المحلی ج ٩ ص ٣٤٥
❕چنان که اشاره شد , زبیر نیز که از بزرگان مهاجرین بود با ابوبکر بیعت نکرد و گفت شمشیرم را غلاف نمی کنم تا زمانی که مردم با علی بیعت کنند و عمر دستور داد شمشیرش را بگیرند و او را سنگباران کنند :
" قال الزبير : لا أغمد سيفاً حتى يُبايع علي . فقال عمر : خذوا سيفه واضربوا به الحجر "
📚الکامل فی التاریخ ج ٢ ص ١٨٩
❕و خود عمر تصریح می کرد که انصار با ابوبکر مخالفت کرد و با زور و فشار قبیله اسلم بود که مردم تحت جبر قرار گرفتند و خلافت ابوبکر را پذیرفتند ؛
«داستان [بيعت ابو بكر]، چنين بود كه چون خداوندْ پيامبرش را قبض روح كرد، انصار با ما مخالفت كردند و همگى در سقيفه بنى ساعده گرد آمدند و علی و زبیر و همراهان آن دو با ما مخالفت کردند » " أنَّ الأَنصارَ خالَفونا، واجتَمَعوا بِأَسْرِهِم في سَقيفَةِ بَني ساعِدَةَ، وخالَفَ عَنّا عَليٌّ والزُّبَيرُ ومَن مَعَهُما "
📚صحيح البخاري: ج 6 ص 2505 ، مسند ابن حنبل: ج 1 ص 123 صحيح ابن حبّان: ج 2 ص 148
❕عمر ادامه می داد ؛
« آن [بيعت]، استوار نبود، تا آن كه اسلم را ديدم. پس يقين كردم كه پيروزيم »
" ما هُوَ إلّا أن رَأَيتُ أسلَمَ، فَأَيقَنتُ بِالنَّصرِ. "
📚تاریخ طبری ، ج 3 ص 222
❕لذا می بینیم که عمر خلافت ابوبکر را مشروع نمی دانست و می گفت ؛
« به خدا سوگند بیعت با ابوبکر امری ناگهانی و بدون تدبیر بود که اتفاق افتاد و گذشت ، ... همانا بیعت با ابوبکر لغزشی بود که خداوند شر آن را دفع نمود ... هرکس بدون مشورت با مسلمانان ، با کسی بیعت کند ، بیعت کننده و بیعت شوند پیروی نمی شوند ، چرا که آن دو خود را به کشتن داده اند » " فَوَاللّهِ ما كانَت بَيعَةُ أبي بَكرٍ إلّا فَلتَةً فَتَمَّت ... "
📚صحیح بخاری ج 6 ص 2503
👌و می گفت ؛
« بیعت با ابوبکر ، ناگهانی بود و خداوند شرش را حفظ نمود ، پس اگر کسی دوباره آنگونه کرد ، او را بکشید » " كانَت بَيعَةُ أبي بَكرٍ فَلتَةً، وَقَى اللّهُ شَرَّها، فَمَن عادَ لِمِثلِها فَاقتُلوهُ. "
📚تاریخ یعقوبی ج 2 ص 158
❕در رابطه با این که آیا خداوند از تمام صحابه و مهاجرین و انصار راضی است یا خیر , در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1858
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
اجبار اهل کتاب به اسلام و کشتن حیوانات حرام گوشت توسط امام حسین ع در دوره رجعت ?
🤔#پرسش
❓مطابق عقاید تشیع امام حسین رجعت میکند و با هند و روم به جنگ میپردازد تا هر کافری را که اسلام نپذیرفت به قتل رساند و سپس تمام حیوانات حرام گوشت را از بین ببرد!!!
{در اخبار معتبره وارد شده... چنانچه قطب راوندی روایت کرده که امام حسین گفت: ... پس هرکه دشمن خدا باشد خونش را بریزم و هر بتی را که بیابم بسوزانم، لشکری به سوی بلاد روم بفرستد که آنها را فتح کنند. پس هر حیوان حرام گوشت که باشد را بکشم تا آنکه بغیر طیب و نیکو بر روی زمین نباشد و جزیه را برطرف کنم و یهود و نصاری و سایر ملل را مخیر کنم بین اسلام و شمشیر پس هرکه مسلمان شود بر او منت گذارم و هرکه اسلام را نخواهد خونش را بریزم}
📓منبع: کشف الحق / تألیف محمدصادق خاتون آبادی / ص۲۲۵ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌منبع اصلی روایات فوق کتاب الخرائج و الجرائح مرحوم راوندی است که ایشان در ج ٢ ص ٨٤٨ از کتاب خود روایت را نقل می کند , حال نکاتی پیرامون روایت مذکور مورد اهمیت است :
1⃣این روایت از نظر سندی ضعیف است , زیرا در سند آن " سهل بن زیاد آدمی " وجود دارد که نجاشی رجالی معروف , در مورد او می گوید در حدیث ضعیف و غیر قابل اعتماد است و نقل می کند که او اهل غلو و دروغگویی بوده است :
" كان ضعيفا في الحديث، غير معتمد فيه. و كان أحمد بن محمد بن عيسى يشهد عليه بالغلو و الكذب "
📚رجال النجاشي، ص: 185
❕همینطور " محمد بن فضیل " وجود دارد که شیخ طوسی تصریح می کند که متهم به غلو بوده است : " يرمى بالغلو "
📚رجال طوسی ص ٣٦٥
❕همینطور " سعد بن ابی عمرو الجلاب " وجود دارد که مرحوم مامقانی می گوید مدحی در مورد او ندیدم :
" لم أقف فيه على مدح يلحقه بالحسان. "
📚تنقیح المقال ج ٣٠ ص ٢٤٣
2⃣در این روایت آمده است که امام حسین ع در هنگام رجعت , تمام حیوانات حرام گوشت را می کشد , با توجه به آنکه تنها تعداد اندکی از حیوانات حلال گوشت اند , یعنی امام حسین ع اکثر حیوانات کره زمین را می کشد که این سخن نیز قابل قبول و مطابق با قرآن نیست , زیرا قرآن تصریح می کند که تمام حیوانات در مسیر منافع انسان آفریده شده اند , یعنی اگر چه از گوشت آنان نتوان استفاده کرد , اما منافع بی شمار دیگری برای بشر دارند و کشتن آنان مطابق با قرآن نیست , چنان که فرمود :
" هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً " " او خدايى است كه همه آنچه (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريده است " ( بقره ٢٩ )
❕از سوی دیگر , تمام حیوانات مخلوق و نشانه وجود خداوندی اند که خداوند ما را دعوت به تدبر د خلقت شگفت انگیز آنان برای خداشناسی می کند , کشتن این حیوانات که می توانند خداوند را به بشریت بشناسانند , مطابق با حکم خداوند نیست , چنان که فرمود :
"وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ وَ مابَثَّ فِيْهِما مِنْ دابَّةٍ وَ هُوَ عَلى جَمْعِهِمْ اذا يَشاءُ قَدِيْر " " «و از آيات او است آفرينش آسمانها و زمين و آنچه از جنبندگان در آنها خلق و منتشر نموده، و هرگاه بخواهد قادر بر جمع آنها است.» ( شوری ٢٩ )
❕" - «بدون شك در آسمانها و زمين نشانههاى فراوانى است براى آنها كه اهل ايمانند- و همچنين در آفرينش شما و جنبندگانى كه در سراسر زمين منتشر ساخته، نشانههايى است براى جمعيتى كه اهل يقينند.» "انَّ فِى السَّمواتِ وَ اْلأَرْضِ لَاياتٍ لِلْمُؤمِنيْنَ وَ فِى خَلْقِكُمْ وَ ما يَبُثُّ مُنْ دابَّة آياتٌ لِقَوْمٍ يُوْقِنُون " ( جاثیه ٣ و ٤ )
3⃣در این روایت آمده است که امام حسین ع کفار اهل کتاب یعنی یهودیان و مسیحیان را با شمشیر , اجبار به ایمان و اسلام می کند و اگر آنان امتناع ورزند , آنان را می کشد , در حالی که حکم صریح قرآن است که در پذیرش دین اجباری نیست , چنان که فرمود :
" لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ " " در قبول دين، اكراهى نيست. (زيرا) راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. " ( بقره ٢٥٦ )
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕در نقلی آمده است که امام رضا ع به نقل از پدران بزرگوار خود فرمود :
" مسلمانان به پيامبر خدا گفتند: اى پيامبر خدا! اگر كسانى را كه بر آنان چيره گشتى، به پذيرش اسلام مجبور مىساختى، شمارِ ما افزون مىگشت و در برابر دشمنان، نيرومند مىشديم. پيامبر خدا فرمود:" من حاضر نيستم خداوند عز و جل را با بدعتى كه در باره آن به من دستورى نرسيده است، ديدار كنم «و من، از خودسران نيستم» . در اين هنگام، خداوند- تبارك و تعالى- نازل كرد: اى محمّد! «اگر پروردگارت مىخواست، بى گمان، همه كسانى كه در زمين هستند، سراسر، ايمان مىآوردند»؛ يعنى همه در دنيا، از سرِ اجبار وناچارى ايمان مىآوردند، همچنان كه در آخرت، با ديدن و مشاهده عذاب، ايمان مىآورند، و اگر من اين كار را با آنان مىكردم، ديگر سزاوارِ پاداش و ستايش از جانب من نمىبودند؛ بلكه مىخواهم كه با اختيار و آزادانه، ايمان بياورند تا سزاوار تقرّب [به من] و كرامت و
جاودانگى در بهشتِ جاويدان شوند. «پس آيا تو مردم را مجبور مىكنى كه مؤمن باشند؟». " أنَّ المُسلِمينَ قالوا لِرَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لَو أكرَهتَ يا رَسولَ اللَّهِ مَن قَدَرتَ عَلَيهِ مِنَ النّاسِ عَلَى الإِسلامِ لَكَثُرَ عَدَدُنا وقَوينا عَلى عَدُوِّنا. فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: ما كُنتُ لِأَلقَى اللَّهَ عَزَّ وجَلَّ بِبِدعَةٍ لَم يُحدِث إلَيَّ فيها شَيئاً «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ» فَأَنزَلَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى: يا مُحَمَّدُ «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً» عَلى سَبيلِ الإِلجاءِ وَالاضطِرارِ فِي الدُّنيا كَما يُؤمِنونَ عِندَ المُعايَنَةِ ورُؤيَةِ البَأسِ فِي الآخِرَةِ ولَو فَعَلتُ ذلِكَ بِهِم لَم يَستَحِقُّوا مِنّي ثَواباً ولا مَدحاً لكِنّي اريدُ مِنهُم أن يُؤمِنوا مُختارينَ غَيرَ مُضطَرّينَ لِيَستَحِقّوا مِنِّي الزُّلفى وَالكَرامَةَ ودَوامَ الخُلودِ في جَنَّةِ الخُلدِ «أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ».
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 136، تفسير نور الثقلين: ج 2 ص 331.
❕لذا می بینیم که در زمان ظهور , امام مهدی ع با اهل کتاب به مدارا رفتار می کند و آنان را بر آیین خود می گذارد و از آنان جزیه می گیرد , چنان که امام صادق ع فرمود :
" يودون الجِزيةَ عَن يدٍ وَ هُم صَاغِرُونَ. " [در حكومت قائم، اهل كتاب] به دست خود و با خضوع جزيه خواهند داد "
📚المزار الكبير: ص 135.
👌و پس از آن که عیسی مسیح ع به زمین می آید و به امام زمان ع اقتدا می کند , اهل کتاب اعم از یهودیان و مسیحیان نیز از روی اراده و اختیار اسلام می آورند , چنان که خداوند فرمود :
" وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلاَّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً " " و هيچيك از اهل كتاب نيست مگر اينكه به او ( عیسی مسیح ) قبل از مرگش ايمان مىآورد و روز قيامت گواه بر آنها خواهد بود. " ( نساء ١٥٩ )
❕در تفسیر نمونه می خوانیم :
" منظور اين است كه تمام اهل كتاب به حضرت مسيح ع پيش از" مرگ او" ايمان مىآورند يهوديان او را به نبوت مىپذيرند و مسيحيان دست از الوهيت او ميكشند و اين به هنگامى است كه مسيح ع طبق روايات اسلامى در موقع ظهور مهدى (عج) از آسمان فرود ميايد، و پشت سر او نماز مىگزارد و يهود و نصارا نيز او را مىبينند و به او و مهدى ع ايمان مىآورند، و روشن است كه مسيح ع به حكم اينكه آئينش مربوط به گذشته بوده وظيفه دارد در اين زمان از آئين موجود يعنى آئين اسلام كه مهدى ع مجرى آن است پيروى كند "
📚تفسير نمونه، ج 4، ص: 204
❕در تفسير" على بن ابراهيم" از" شهر بن حوشب" چنين نقل شده كه روزى حجاج به او گفت آيهاى در قرآن است كه مرا خسته كرده و در معنى آن فرو ماندهام،" شهر" مىگويد كدام آيه است اى امير! حجاج گفت: آيه" وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ ..." زيرا من يهوديان و نصرانيانى را اعدام ميكنم كه هيچگونه نشانهاى از چنين ايمانى در آنها مشاهده نمىكنم،" شهر" مىگويد آيه را درست تفسير نكردى، حجاج مىپرسد چرا؟ تفسير آيه چيست؟" شهر" ميگويد: منظور اين است كه عيسى ع قبل از پايان جهان فرود ميايد و هيچ يهودى و نه غير يهودى باقى نميماند مگر اينكه قبل از مرگ عيسى ع به او ايمان مياورد او پشت سر مهدى ع نماز ميخواند، هنگامى كه حجاج اين سخن را شنيد گفت: واى بر تو اين تفسير را از كجا آوردى؟ ميگويد از محمد بن على بن حسين بن على بن ابى طالب ع شنيدم، حجاج گفت و اللَّه جئت بها من عين صافيه!: " به خدا سوگند آن را از سرچشمه ذلال و صافى گرفتى"!
📚تفسیر قمی ج ١ ص ١٥٨
👌بنابراین روایت مورد استناد معاند به خاطر سه جهتی که بیان شد مردود است و قابل استناد نیست .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
توضیحی پیرامون دیدگاه رهبر انقلاب پیرامون ترور
🤔#پرسش
❓اعتراف خامنهای: پیامبر اسلام دستور میداد افراد را ترور کنند!
علی خامنهای در سخنرانی مربوط به سال ۱۳۷۹ میگوید: خشونت یعنی کشتن، کتک زدن، زندانی کردن. خشونت قانونی خوب است. آنجایی که حکومت اسلامی در مقابل اغتشاش قرار میگیرد بایستی با خشونت رفتار کند. از اسم خشونت نباید ترسید، پیغمبر دستور داد افراد را ترور کنند. امروز هم رهبری تکلیفش اقتضا کند علنی خواهد گفت. /حافظه تاریخی ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ما در ذیل پیرامون دیدگاه اسلام در مورد ترور توضیحات کافی را ارائه داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/970
❕هم اینک توضیحی پیرامون دیدگاه رهبر انقلاب می دهیم که طبق دیدگاه ایشان , تروری که مقصودشان از بیان فوق بوده است , تروری نیست که جوامع بشری آن را ناپسند می دانند و تنها تشابه در نامگذاری موجب اشتباه شده است .
👌ترور در لغت به ترساندن و ارعاب و وحشت میان مردم معنا شده است که مناسب است با قتلی که به صورت پنهانی و بدون اطلاع قبلی صورت می گیرد .
📚فرهنگ کامل انگلیسی , فارسی ; دکتر عباس آریان پور ج ٥ ص ٥٧٠٩ _ فرهنگ علوم سیاسی , احمد شاملو ص ٥٦٣
❕همینطور " ولف " فیلسوف آمریکایی ترور را عبارت از به کار بردن غیر مشروع خشونت می داند و می نویسد :
" تروریسم عبارت است از به کار بردن غیر مشروع زور و خشونت برای رسیدن به اهداف خاص , لذا استفاده مشروع از قدرت و زور داخل در مفهوم ترور نیست "
📚الارهاب , مصطفی مصباح , ص ٤٤
❕سایت ویکی پدیا نیز ترور را استفاده غیر قانونی از خشونت و ترساندن می داند و می نویسد :
" تروریسم استفاده غیرقانونی از خشونت یا ارعاب است، به خصوص علیه غیر نظامیان، برای دنبال کردن اهداف سیاسی است "
📚https://b2n.ir/q29817
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕بنابراین تروری که ناپسند افراد و جوامع است دو رکن اساسی دارد :
1⃣به صورت پنهانی و ارعاب باشد چرا که در ترور عنصر پنهان کاری نهفته است 2⃣به صورت استفاده غیر قانونی از خشونت و قدرت باشد .
👌حال اگر قتلی صورت گیرد که به صورت قانونی و مشروع بوده باشد و از قبل هم به صورت عمومی اعلام شده باشد که مثلا دیگر جان فلانی که مجرم است , حرمتی ندارد , چون دو رکن ترور مذکور در آن نیست , ناپسند محسوب نمی شود .
❕مقصود رهبری از تعبیر " ترور " , ترور مذموم در نزد جوامع بشری نیست که دو ملاک مذکور را دارا باشد , بلکه ایشان تروری را جایز می دانند و به پیامبر گرامی نسبت می دهند که مصداق ترور مذموم نیست و دو ملاک مذکور را ندارد , بیان کامل ایشان به این صورت است :
" خشونت یعنی چه؟ خشونت، یعنی کشتن، کتک زدن، زندانی کردن، بداخلاقی کردن، تندی کردن. خشونت، یک امر واضح و یک معنای بدیهی است. الان چند ماه است که در بعضی از مطبوعاتِ ما دائم دنبال میشود که خشونت خوب است یا بد است؛ یا فلان کس طرفدار خشونت است، فلان کس مخالف خشونت است؛ یا اسلام خشونت را قبول دارد، یا قبول ندارد! آیا این مسأله اینقدر مهم و مشکل است!؟ یا نه؛ پشت سر این قضیه، نیّتهای دیگری است!؟
❕ اسلام دربارهی مسأله خشونت نظر روشن و واضحی دارد. اسلام استفاده از خشونت را اصل قرار نداده؛ 👈اما در مواردی که خشونت قانونی باشد، آن را نفی هم نکرده است. 👉ما دوگونه خشونت داریم: یک خشونت قانونی است؛ یعنی قانون خشونتی را اعمال میکند؛ مینویسد که اگر فلان کس این کار را کرد، او را به زندان ببرند. این خشونت است، اما این خشونت بد نیست. این خشونت در برابر تجاوز به حقوق انسانهاست. این خشونت در مقابل آدمِ بیقانون است. این خشونت در مقابل متجاوز است. اگر در مقابل متجاوز خشونت اعمال نشود، تجاوز در جامعه زیاد خواهد شد. اینجا خشونت لازم است. یک خشونت هم خشونت غیر قانونی است. مثلاً یک نفر بیجا، خودسر، خودرأی، بر طبق میل خود، برخلاف قانون و بر خلاف دستور، نسبت به کسی اعمال خشونت میکند؛ یک سیلی به گوش کسی میزند. آیا این خوب است یا بد است؟ معلوم است که این بد است. در این شکّی نیست.
❕ یکی از بزرگترین مظاهر استقلال انسان، استقلال فکری است. ببینید اسلام چه میگوید؛ ببینید منطق صحیح چه میگوید. آیا خشونت بد است یا خوب؟ جواب این است که نه بد است، نه خوب؛ هم بد است، هم خوب. 👈خشونت قانونی، خوب و لازم است؛👉 اما خشونت غیرقانونی، بد و زشت و جنایت است. طرح اینگونه مطالب را به صورت یک مسأله روز درآوردهاند. مسأله روز هم که تمام شدنی نیست. مرتّب از این نقل میکنند، از آن نقل میکنند؛ حرفهای بعضی از بزرگان را تحریف میکنند، برای اینکه بتوانند جو متشنّجی در کشور درست کنند. جوانی میگوید خشونت خوب است، جوان دیگر میگوید خشونت بد است. این او را به خشونت متّهم میکند، او این را به خشونت متّهم میکند! چرا این کار را میکنند؟ جوانان ما هم اهل خشونت نیستند؛ مؤمنین ما هم اهل خشونت نیستند؛ متدیّنین ما هم اهل خشونت نیستند. 👈آنجایی که قانون خشونت را نسبت به کسی بخواهد، البته خشونت اعمال خواهد شد. قانون هم قانون است؛ قانون یک امر پنهانی نیست. 👉👈آن روزی که پیامبر دستور داد آن افراد را ترور کنند، درِ گوش کسی نگفت. علناً گفت هر کس هند را پیدا کرد، او را بکشد. هر کس فلانبنفلان را پیدا کرد، او را بکشد. امام رضواناللهعلیه گفت هر کس سلمان رشدی را پیدا کرد، او را بکشد. امروز هم رهبری اگر بر طبق احکام اسلام یک جا تکلیفش اقتضا کند، علنی خواهد گفت. مخفیانه و درِ گوشی نیست "👉
🌐https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3002
❕می بینیم ایشان تروری را به پیامبر نسبت می دهند و خود نیز جایز می دانند که مصداق خشونت مشروع و قانونی باشد و پنهان کاری نیز در آن رخ نداده باشد , یعنی دو ملاک ترور مذموم در نزد جوامع بشری در آن نیست .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir