eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
233 ویدیو
58 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
عقیده به بداء در روایات اهلسنت !!! 🤔 : ❓ نخستین کسی‌که عقیده‌ی کفری «بداء» را پایه‌گذاری کرد !!! عَنْ أَبِي عَبْدِ الله قَالَ : إِنَّ عَبْدَ الْمُطَّلِبِ أَوَّلُ مَنْ قَالَ بِالْبَدَاءِ يُبْعَثُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أُمَّةً وَحْدَهُ عَلَيْهِ بَهَاءُ الْمُلُوكِ وَ سِيمَاءُ الْأَنْبِيَاءِ. مقرن می‌گوید : امام صادق گفت : نخستین کسی که قائل به «بَداء» شد، عبدالمطلب بود. ( اصول کافی ٤٤٧/١ ) شیعه گمان می‌کند که عقیده‌ی «بداء» توسط انبیا پایه‌گذاری شده. تا جایی‌که از امام صادق روایت می‌کنند : «تک‌تک انبیا، قائل به بداء بوده‌‌اند»!! [توحید شیخ صدوق /ص٣٣٣] درحالی که روایت فوق، تصریح می‌کند که این عقیده‌ی کفری، در زمان فترت [زمانی که هیچ پیامبری از جانب خدا نبوده] برای نخستین بار، جَعل شده است. 💠💠 ❕خداوند در قرآن خطاب به پیامبر گرامی اسلام می فرماید : "بگو: نماز و تمام عبادات من و زندگى و مرگ من، همه براى خداوند پروردگار جهانيان است - شريكى براى او نيست، و به همين دستور يافته‏ام، و من نخستين مسلمانم " " قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ _ لا شَرِيكَ لَهُ وَ بِذلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ " ( انعام 162 و 163 ) ❕بر اساس آیات فوق پیامبر گرامی اولین مسلمان است , در حالی که قرآن انبیاء گذشته را هم به عنوان مسلمان یعنی تسلیم اوامر الهی معرفی می کند و مثلا درباره  نوح ع می خوانیم : وَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ" مامورم كه از مسلمانان باشم" (يونس- 72) و درباره ابراهيم خليل ع و فرزندش اسماعيل نيز مى‏خوانيم: رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ:" خداوندا ما را براى خودت مسلمان قرار ده" (بقره- 128) و درباره يوسف ع آمده است توفنى مسلما:" مرا مسلمان بميران" (يوسف- 101) و همچنين پيامبران ديگر. ❕مفسر بزرگ اهلسنت یعنی ابن کثیر تصریح می کند که مقصود از آیه ای که پیامبر گرامی را اول مسلمان معرفی می کند , منظور اول مسلمان از این امت است و الا پیامبران امت های گذشته هم مسلمان و تسلیم اوامر الهی بوده و خداوند را عبادت می کرده اند : "قوله عز و جل وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ قال قتادة: أي من هذه الأمة، و هو كما قال فإن جميع الأنبياء قبله كلهم كانت دعوتهم إلى الإسلام، و أصله عبادة الله وحده لا شريك له " 📚تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، ج‏3، ص: 343 ❕بر همین اساس در روایت مورد استناد وهابی هم اگر حضرت عبد المطلب علیه السلام به عنوان اول قائل به عقیده بداء معرفی شده مقصود از آن یعنی ایشان اول فرد از فرزندان اسماعیل ع در مکه بوده است که این عقیده را داشته یا اول فرد از غیر انبیاء بوده که این عقیده را داشته است : " " أول من قال بالبداء" أي من قومه بني إسماعيل أو من غير الأنبياء " 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏5، ص: 237 👌اساسا همه انبیاء گذشته از اقرار کنندگان به عقیده بداء بوده اند : "سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ الله ع يَقُولُ مَا تَنَبَّأَ نَبِيٌّ قَطُّ حَتَّى يُقِرَّ لِلَّهِ بِخَمْسِ خِصَالٍ بِالْبَدَاء ... " 📚الکافی ج 1 ص 148 ❕عقیده به بداء اشاره به تقدیرات مشروطی خداوند دارد . مثلاً گاهى مقدر است كه فلانى در روز معين بميرد ولى بر اثر دادن صدقه، بلا از او برطرف مى‌شود. البته تقدير اول نيز از روز نخست مقيد به اين بوده كه صدقه ندهد و لذا با دادن صدقه، سرنوشت او دگرگون شده و هرگز نبايد تصور كرد كه هر نوع دگرگونى در آفرينش مايۀ تغيير در علم ربوبى است. واقعيت «بدا» كه شيعه بدان عقيده راسخ دارد اين است كه سرنوشت‌ها به اذن خداوند متعال، قابل دگرگونى است، سرنوشت بد با عمل صالح، عوض مى‌شود همچنين سرنوشت خوب با كردار زشت دگرگون مى‌گردد. 📚فرهنگ عقاید و مذاهب اسلامی ج 6 ص 45 ❕خداوند نیز از ابتدا به همه تقدیرات افراد بشر علم داشته است و چنین نیست که عقیده به بداء مستلزم نسبت دادن جهل به خداوند باشد . 👌امام صادق ع فرمود ؛ «  كسى كه گمان كند براى خدا چيزى امروز آشكار مى‏ شود كه ديروز نمى ‏دانست از او تنفر و بيزارى بجوئيد » "عَنْ أَبِي عَبْدِ الله الصَّادِقِ ع قَالَ: مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ يَبْدُو لَهُ فِي شَيْ‏ءٍ الْيَوْمَ لَمْ يَعْلَمْهُ أَمْسِ فَابْرَءُوا مِنْهُ .. " 📚کمال الدین ج 1 ص 70 ❕و فرمود ؛ « برای خدا هیچ بدائی حاصل نمی شود ، مگر آنکه از قبل نسبت به آن ، علم و آگاهی دارد » "عَنْ أَبِي عَبْدِ الله ع قَالَ: مَا بَدَا لِله فِي شَيْ‏ءٍ إِلَّا كَانَ فِي عِلْمِهِ قَبْلَ أَنْ يَبْدُوَ لَهُ. " 📚الکافی ج 1 ص 148 👌در ذیل در مورد عقیده به بداء و معنای آن و مستندات قرآنی و تاریخی آن بحث خوبی داشته ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2683 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕به هر حال برخی از محققین در مورد عقیده به بداء و ریشه داشتن این عقیده در قرآن و روایات اهلسنت می نویسند : " تقدير الهى دربارۀ انسان بر دو نوع است: 1. تقدير محتوم و قطعى، كه به‌هيچ‌وجه قابل تغيير نيست؛ 2. تقدير معلّق و مشروط، كه با فقدان برخى شرائط، دگرگون مى‌شود و تقدير ديگر جاى‌گزين آن مى‌گردد. با توجه به اصل مسلّم فوق، يادآور مى‌شويم كه اعتقاد به «بداء» يكى از عقايد اصيل اسلامى است كه همۀ فرق اسلامى اجمالا به آن اعتقاد دارند .... حقيقت بداء بر دو اصل استوار است: الف - خداوند داراى قدرت و سلطۀ مطلقه بر هستى است و هر زمان خواست مى‌تواند تقديرى را جاى‌گزين تقدير ديگر سازد؛ درحالى‌كه به هر دو نوع تقدير، علم قبلى داشته، و هيچ‌گونه تغييرى نيز در علم وى راه نخواهد يافت. زيرا تقدير نخست چنان نيست كه قدرت خدا را محدود ساخته و توانايى دگرگون كردن آن را از او سلب كند. خداوند متعال برخلاف عقيدۀ يهود، كه مى‌گفتند: يَدُ اللّٰهِ مَغْلُولَةٌ‌ قدرت گسترده دارد و به تعبير قرآن دست او باز است: بَلْ يَدٰاهُ مَبْسُوطَتٰانِ‌. ( مائده 64 ) به ديگر سخن، خلاّقيت و آفرينش‌گرى و اعمال قدرت از جانب خداوند، استمرار داشته و به حكم كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ‌ وى از امر آفرينش فارغ نگشته و كار آفرينشگرى همچنين ادامه دارد. امام صادق عليه السّلام در تفسير آيۀ قٰالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللّٰهِ مَغْلُولَةٌ‌... مى‌فرمايد: يهود مى‌گويند خدا از امر آفرينش فارغ شده، كم و زياد (در رزق و عمر و غيره) راه ندارد. خداوند در تكذيب آنان چنين فرمود: غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَ لُعِنُوا بِمٰا قٰالُوا بَلْ يَدٰاهُ مَبْسُوطَتٰانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشٰاءُ‌: دستشان بسته باد و به گفتار ناهنجار خود از رحمت خدا دور باشند! بلكه قدرت او گسترده است، هرگونه بخواهد انفاق مى‌كند. سپس مى‌افزايد: أ لم تسمع قول اللّه عزّ و جلّ يَمْحُوا اللّٰهُ مٰا يَشٰاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتٰابِ‌: آيا سخن خدا را نشنيده‌اى كه مى‌فرمايد: خدا آنچه را بخواهد محو كرده و يا ثابت مى‌دارد، و نزد خداست امّ الكتاب (لوح محفوظ). " ( رعد 39 ) نتيجه اينكه: عقيدۀ اسلامى براساس قدرت گسترده، سلطۀ مطلقه، و دوام و استمرار خلاّقيت خداوند استوار است، و خداوند مى‌تواند هر زمان بخواهد در مقدّرات انسان، از عمر و روزى و غيره، تحول ايجاد كرده و مقدّرى را جاى‌گزين مقدّر قبلى نمايد، و هر دو تقدير قبلا در امّ الكتاب به ثبت رسيده است.  ب : اعمال قدرت و سلطه از سوى خداوند، و اقدام وى به جاى‌گزين كردن تقديرى جاى تقدير ديگر، بدون حكمت و مصلحت انجام نمى‌گيرد، و بخشى از قضيه، در گرو اعمال خود انسان است كه از طريق اختيار و برگزيدن و زندگى شايسته يا ناشايسته، زمينۀ دگرگونى سرنوشت خويش را فراهم سازد. فرض كنيم انسانى، خداى ناكرده، حقوق والدين و بستگان خود را مراعات نمى‌كند. طبعا اين عمل ناشايست و در سرنوشت او تأثير ناخوشايندى خواهد داشت. حال اگر در نيمۀ زندگى از كردۀ خود نادم گشته و ازآن‌پس به وظايف خود در اين‌باره اهتمام ورزد، در اين صورت زمينۀ دگرگونى سرنوشت خود را فراهم كرده و مشمول آيۀ يَمْحُوا اللّٰهُ مٰا يَشٰاءُ وَ يُثْبِتُ‌ خواهد گشت. اين مطلب در عكس قضيه نيز حاكم است. آيات و روايات دراين‌مورد بسيار است كه برخى را يادآور مى‌شويم: 1. إِنَّ اللّٰهَ لاٰ يُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ (رعد/ 11): خدا وضع هيچ قومى را (از آسايش به سختى) دگرگون نمى‌سازد مگر اينكه آنان خود وضع خويش را دگرگون سازند. 2. وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرىٰ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنٰا عَلَيْهِمْ بَرَكٰاتٍ مِنَ السَّمٰاءِ وَ الْأَرْضِ وَ لٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنٰاهُمْ بِمٰا كٰانُوا يَكْسِبُونَ (اعراف/ 96): اگر ساكنان آباديها ايمان آورده و پرهيزگار مى‌شدند ما بركات آسمانها و زمين را به روى آنان مى‌گشوديم، ولى (چه سود؟ كه) آنان دين خدا را تكذيب كردند و ما هم آنان را به كيفر اعمالشان عذاب كرديم. ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕ سيوطى در تفسير خود آورده است كه: امير مؤمنان على عليه السّلام از پيامبر گرامی دربارۀ تفسير آيۀ يَمْحُوا اللّٰهُ مٰا يَشٰاءُ‌ سؤال كرد، پيامبر گرامی در پاسخ چنين فرمود: "من ديدگان تو و امتم را با تفسير اين آيه روشن مى‌كنم. صدقه در راه خدا، نيكى به پدر و مادر، و انجام كارهاى نيك، بدبختى را به خوشبختى دگرگون ساخته، مايۀ افزايش عمر مى‌گردد و از مرگهاى بد جلوگيرى مى‌كند. " 📚الدر المنثور ج 3 ص 66 امام باقر عليه السّلام مى‌فرمايد: " صلۀ رحم، اعمال را پاكيزه و اموال را با بركت مى‌سازد. همچنين بلا را دفع، و حساب را آسان مى‌گرداند و اجل (معلّق) را عقب مى‌اندازد. " 📚الکافی ج 2 ص 470 ❗️با توجه به اين دو اصل روشن مى‌شود كه اعتقاد به بداء يك عقيدۀ مسلّم اسلامى است كه، صرفنظر از تعبير و اصطلاح خاص بداء، تمامى مذاهب و فرق اسلامى به مفهوم آن اعتقاد دارند. 👈بخارى در صحيح خود نقل مى‌كند كه آن حضرت دربارۀ سه نفر كه مبتلا به بيمارى پيسى، گرى و نابينايى شده بودند، فرمود: «بدا لله عزّ و جلّ أن يبتليهم». آنگاه سرگذشت آنان را از آنجا تا پايان مشروحا بيان داشت و نشان داد كه چگونه خداوند براثر كفران نعمت دو نفر از آنان سلامتى اوليه را از ايشان گرفته و گرفتار امراض پيشينيانشان ساخت. "👉 📚صحیح بخاری ج 4 ص 172 ( به نقل از منشور عقاید امامیه ص 235 به بعد ) ❕یا در نقل دیگر اهلسنت آمده است که عمر بن خطاب دعا می کرد که خداوند تقدیراتش را تغییر دهد و مثلا اگر خداوند تقدیر کرده او از شقاوتمندان باشد تقدیر عوض شود و او از سعادمتندان قرار داده شود و روشن است که بداء یعنی همین تغییر تقدیرات : "عن عمر بن الخطّاب  إنّه قال- و هو يطوف بالبيت-: اللهم إن كنت كتبت عليّ شقاوة أو ذنباً فامحه، فإنّك تمحو ما تشاء و تثبت و عندك امّ الكتاب، فاجعله سعادة و مغفرة" 📚جامع البیان ج 13 ص 219 ❕یا در نقل دیگر علمای اهلسنت آمده است که دعا کردن سبب تغییر تقدیرات می شود که این معنا همان معنای بداء است : " «أخرج الحاكم و صحّحه عن ابن عبّاس رضي الله عنهما قال: لا ينفع الحذر من القدر، ولكن الله يمحو بالدعاء ما يشاء من القدر " 📚المستدرک علی الصحیحین ج 2 ص 350 ❕روایات اهلسنت در عقیده به بداء و تغییر تقدیرات بسیار زیاد است که جهت آگاهی به : 📚 تفسیر الدر المنثور , نوشته عالم بزرگ اهلسنت یعنی سیوطی , ج 4 ص 65 ذیل آیه 39 سوره رعد رجوع کنید . 📚همینطور به کتاب استخراج المرام , آیت الله میلانی ج 1 ص 233 رجوع شود تا انبوده روایات اهلسنت در مورد عقیده به بداء را مشاهده کنید . @Rahnamye_Behesht
10.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش خدا نسبت به کسایی که میگن ما از درگیری با اسرائیل بدمون میاد !!!! شیخ امین کریمی پور @baghiyatallah_khokha
شیعه پاسخ
مشروعیت نگاه به بدن زن در جلسه خواستگاری بر اساس فقه اهلسنت !!! 🤔 : جواز نگاه به بدن نامحرم در فقه اهل بیت !!! شیخ صدوق مینویسد: أَبِي (رحمه الله) عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ الله عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْبَزَنْطِيِّ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) الرَّجُلُ يُرِيدُ أَنْ يَتَزَوَّجَ الْمَرْأَةَ يَجُوزُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَيْهَا قَالَ نَعَمْ وَ تَرْفُقُ لَهُ الثِّيَابَ لِأَنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَشْتَرِيَهَا بِأَغْلَى ثَمَنٍ ❗️❗️ 💠💠 👌ما در ذیل در مورد جواز نگاه کردن انسان به زنی که قصد ازدواج با او را دارد در جلسه خواستگاری و فلسفه این حکم توضیحات کافی را داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1964 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/337 ❕حکم مذکور در روایات و فتاوای بزرگان اهلسنت هم آمده است که متاسفانه وهابیون بیسواد فضای مجازی از این حکم و روایات اهلسنت بی اطلاع هستند و به شیعه در مورد حکم مذکور اعتراض می کنند . ❕در صحاح سته و غیر آن از پیامبر گرامی اسلام نقل شده است که فرمود : " وقتی یکی از شما از زنی خواستگاری می کند , اگر امکانش بود می تواند به هر جا از بدن آن زن که انگیزه را برای ازدواج با او فراهم می کند نگاه کند " " قَالَ رَسُولُ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: «إِذَا خَطَبَ أَحَدُكُمْ الْمَرْأَةَ، فَإِنْ اسْتَطَاعَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى مَا يَدْعُوهُ إِلَى نِكَاحِهَا فَلْيَفْعَلْ " 📚سنن ابی داود ج 1 ص 462 _ مسند احمد ج 3 ص 334 _ المستدرک علی الصحیحین ج 2 ص 165 ❕باز نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود : " به زنی که از او خواستگاری می کنی نگاه کن زیرا سبب مودت و محبت بین شما می شود " " فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: «انْظُرْ إِلَيْهَا؛ فَإِنَّهُ أَحْرَى أَنْ يُؤْدَمَ بَيْنَكُمَا». " 📚سنن ترمذی ج 2 ص 275 _ فتح الباری ج 9 ص 156 _ نیل الاوطار ج 6 ص 239 _ عمده القاری ج 20 ص 119 ❕در نقل دیگر آمده است که فردی بدون آنکه به بدن زنی که از او خواستگاری کرده بود نگاه نکرده بود , پیامبر به او امر فرمود که برود و قبل ازدواج به بدن آن زن نگاه کند : " . فَقَالَ لَهُ رَسُولُ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ «أَنَظَرْتَ إِلَيْهَا؟» قَالَ: لَا. قَالَ «فَاذْهَبْ فَانْظُرْ إِلَيْهَا. " 📚صحیح مسلم ج 4 ص 142 _السنن الکبری بیهقی ج 7 ص 84 ❕در نقل دیگر پیامبر گرامی فرمود : " اگر خداوند در قلب انسان اراده خواستگاری از زنی را قرار داد , اشکالی ندارد که به بدن آن زن نگاه کند " " إذا قذف الله في قلب عبد نكاح امرأة فلا بأس ان يتأمل خلقها " 📚المعجم الاوسط طبرانی ج 3 ص 376 _ کنزالعمال ج 16 ص 298 ❕علمای اهلسنت استدلال کرده اند که می توان به همه بدن زن مورد خواستگاری نگاه کرد ( به غیر از عورت ) زیرا این روایات مطلق نگاه کردن را اجازه داده است , لذا عمر بن خطاب ساق پای دختری که قصد ازدواج با او را داشت برهنه کرد تا به آن نگاه کند : " الأحاديث لم تعين مواضع النظر ، بل أطلقت لينظر إلى ما يحصل له المقصود بالنظر إليه  والدليل على ذلك ما رواه عبد الرزاق وسعيد بن منصور : أن عمر خطب ... فكشف عن ساقها " 📚فقه السنه , شیخ سید سابق , ج 2 ص 29 ❕در کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه که فتاوای مذاهب چهارگانه اهلسنت را در بر دارد , تصریح شده است که نگاه کردن به بدن زن مورد خواستگاری مستحب است : " كذا يندب أن ينظر إلى زوجة قبل العقد بشرط أن يعلم أنه يجاب في زواجها " 📚الفقه علی المذاهب الاربعه ج 4 ص 20 ❕مفسر بزرگ اهلسنت یعنی قرطبی نیز می نویسد که جواز نگاه کردن به زن مورد خواستگاری , فتوای جمهور فقهای اهلسنت و مالک و شافعی و ... است به خاطر وجود احادیث صحیح در این موضوع  و شافعی و احمد گفته اند که این جواز ثابت است چه آن زن راضی باشد و خودش را برای نگاه کردن عرضه کند و چه راضی نباشد و انسان به صورت پنهانی به بدن او نگاه کند . قرطبی در ادامه از بزرگان اهلسنت نقل می کنند که آنها اجازه داده اند که به مواضع مختلف بدن زن (جز عورت ) نگاه شود " "بهذا قال جمهور الفقهاء مالك و- الشافعي و- الكوفيون و- غيرهم واهل الظاهر. وقد كره ذلك قوم لا مبالاة بقولهم، للأحاديث الصحيحة ... قال الشافعي و- أحمد: بإذنها و- بغير إذنها إذا كانت مستترة. و- قال الأوزاعي: ينظر إليها و- يجتهد و- ينظر مواضع اللحم منها. قال داود: ينظر إلى سائر جسدها، تمسكا بظاهر اللفظ. و- أصول الشريعة ترد عليه في تحريم الاطلاع على العورة. " 📚الجامع لاحکام القرآن ج 14 ص 222 @Rahnamye_Behesht
13.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| آیا قرآن تحریف شده است ?!!! ❕جریانهای معاند اسلام همواره در حال فضا سازی هستند تا اثبات کنند قرآن مسلمانان تحریف شده است , در کلیپ فوق ضمن اشاره به ادله مصونیت قرآن از تحریف در مورد روایاتی هم که به عنوان روایات تحریف قرآن مورد استناد قرار می گیرند, توضیحاتی داده ایم . @Rahnamye_Behesht
نقدی نوین بر احمد الحسن بصری.pdf
1.51M
✔️انتشار الکترونیکی : ⬜️نام کتاب : " نقدی نوین بر احمد الحسن بصری " ✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ ) 🦿توضیحی در مورد کتاب حاضر : ❗️احمد الحسن بصری که مدعی است وصی امام مهدی علیه السلام و یمانی است , چند سالیست که با این ادعاهای باطل افرادی را فریب داده و آنان را به بیراهه کشانده است , نوشتار فوق بر آن است که با استناد به کتابهای خود احمد الحسن و برجسته سازی نکاتی که کمتر در نقد این جریان به آن توجه شده است , بطلان و انحراف این جریان را بیش از پیش آشکار کند . @ketabkhne_poorseman
شیعه پاسخ
پاسخی به شایان مصلح در مورد مهاجرت ورزشکاران !!! 🤔 : شایان مصلح در کانال خود نوشت : مجری تی وی میگه کشور هتل نیست که اتاقش بد بود عوضش کنی  . باشه ولی خدا توی قرآن درباره مهاجرت آیه آورده و اتفاقا جایگاهت رو جهنم میدونه اگر اوضاعت بد(تعاریف خاص خودش)باشه و مهاجرت نکنی! با آرزوی موفقیت برای ناهید کیانی و کیمیا علیزاده و تمام ورزشکاران ایرانی که مهاجرت کردن ❗️❗️ 💠💠 ❕متاسفانه شایان مصلح که گمان کرده با خواندن دو کتاب دینی کارشناس شده با بیان فوق نشان داد که از آیات و روایات و احکام اسلام هیچ فهمی ندارد , زیرا هجرتی که در قرآن به آن اشاره و تاکید شده , هجرت به سوی دار الایمان و دار الاسلام است . 👌یعنی اگر انسان در مکانی است که نمی تواند به تکالیف دینی اش عمل کند , موظف است به مکانی ایمانی و اسلامی هجرت کند تا بتواند آزادانه فرائض دینی اش را انجام دهد , لذا در تعبیر خداوند هجرت کردن  با تعبیر هجرت به سوی خدا و رسول آمده و می فرماید : "و كسى كه در راه خدا هجرت كند نقاط امن فراوان و گسترده‏اى در زمين مى‏يابد، و كسى كه از خانه‏اش به عنوان مهاجرت به سوى خدا و پيامبر او بيرون رود سپس مرگش فرا رسد پاداش او بر خدا است و خداوند آمرزنده و مهربان است. " " وَ مَنْ يُهاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثِيراً وَ سَعَةً وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً " ( نساء 100 ) ❕یا در آیه دیگر فرمود : " اى بندگان من كه ايمان آورده‏ايد زمين من وسيع است تنها مرا بپرستيد (و تسليم در برابر فشارهاى دشمنان نشويد). " " يا عِبادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِي واسِعَةٌ فَإِيَّايَ فَاعْبُدُون‏ " ( سوره عنکبوت آیه 56 ) ❕امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه فوق فرمود : " هرگاه در سرزمينى كه تو در آن به سر مى‏برى خداوند نافرمانى شد، از آنجا به جاى ديگر كوچ كن. " الإمامُ الصّادقُ عليه السلام- في قولِهِ تعالى‏: «يا عِبادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِي " إذا عُصِيَ الله في أرضٍ أنتَ فيها فاخرُجْ مِنها إلى‏ غَيرِها. " 📚مجمع البیان ج 8 ص 455 ❕در تفسیر نمونه در مورد آیه فوق می خوانیم : " بديهى است اين يك قانون اختصاصى مربوط به مؤمنان مكه نيست، و شان نزول هرگز مفهوم وسيع و گسترده آيه را كه هماهنگ با ديگر آيات قرآن است محدود نمى‏كند، به اين ترتيب در هر عصر و زمان، و در هر محيط و مكان، آزادى بطور كامل از مسلمانان سلب شود و ماندن در آنجا نتيجه‏اى جز ذلت و زبونى و دور ماندن از برنامه‏هاى الهى نداشته باشد وظيفه مسلمانان مهاجرت است به مناطقى كه بتوانند آزادى مطلق يا آزادى نسبى را به دست آورند. به تعبير ديگر: هدف آفرينش انسان بندگى خدا است، همان بندگى كه رمز آزادگى و سرفرازى و پيروزى انسان در همه جبهه‏ها است، و در جمله" فَإِيَّايَ فَاعْبُدُونِ" به آن اشاره شده، و در آيه 56 سوره ذاريات وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ نيز آمده است. هر گاه اين هدف اساسى و نهايى زير پا بماند راهى جز هجرت نيست، زمين خدا وسيع است، و بايد به نقطه ديگرى قدم نهاد، و هرگز در چنين مواردى اسير مفاهيمى همچون قبيله و قوم، وطن، و خانه و كاشانه نشد و تن به ذلت و اسارت در نداد كه احترام اين امور تا زمانى است كه هدف اصلى به مخاطره نيفتد. " 📚تفسير نمونه، ج‏ 16، ص: 327 ❕بنابراین هجرتی که قرآن بر آن تاکید دارد , هجرت برای انجام فرائض و تکالیف دینی است , لذا در آیات متعددی هجرت با قید " فی سبیل الله " بیان شده است , یعنی هجرت باید در راه خداوند و برای عمل به تکالیف دینی باشد :  📚سوره بقره آیه 218 _ سوره آل عمران آیه 195 _ سوره انفال آیه 72 _ 74 _ سوره توبه آیه 20 _ سوره نحل آیه 41 _ سوره حج آیه 58 _ سوره نور آیه 22 ❕لذا پیامبر گرامی اسلام فرمود : " هركس براى دين خود از سرزمينى به سرزمينى ديگر، ولو به اندازه يك وجب زمين باشد، بگريزد، سزاوار بهشت باشد و همدم ابراهيم و محمّد است. " "مَن فَرَّ بدِينِهِ مِن أرضٍ إلى‏ أرضٍ وإن كانَ شِبراً مِن الأرضِ، استَوجَبَ الجَنّةَ وكانَ رَفيقَ إبراهيمَ ومحمّدٍ." 📚بحار الانوار ج 19 ص 31 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 👌از سوی دیگر در روایات ما گناه کبیره ای معرفی شده است به عنوان " التعرب بعد الهجره " و مقصود از این گناه آن است که انسان از دار الاسلام و دار الایمان هجرت کند و به دیاری برود که نتواند احکام اسلام را بیاموزد و عمل کند : 📚گناهان کبیره ج 2 ص 30 _ وسائل الشیعه ج 15 ص 99 باب 36 ❕امام رضا علیه السلام فرمود : "  خداوند تعرّب بعد از هجرت را حرام فرمود؛ چون باعث برگشتن از دين و دست شستن از يارى پيامبران و حجّتها [ى خدا] عليهم السلام و نيز تباهى و از بين بردن حقّ هر صاحب حقّى مى‏شود، چون با باديه نشينان همنشين مى‏شود و همچنين اگر كسى دين را كاملًا شناخت، براى او جايز نيست در ميان مردمان نادان و بى‏خبر [از دين و معارف آن‏] سكونت كند؛ چون بيم آن مى‏رود كه دست از علم بردارد و با نادانان در آيد و در جهل غوطه‏ور شود. " "  حَرَّمَ الله التَّعَرُّبَ بَعد الهِجرَةِ للرُّجوعِ عَنِ الدِّينِ وتَركِ المُوازَرَةِ للأنبياءِ والحُجَجِ عليهم السلام، وما في ذلِكَ مِن الفَسادِ وإبطالِ حَقِّ كُلِّ ذي حَقٍّ لِعِلَّةِ سُكنَى البَدوِ؛ ولذلكَ لَو عَرَفَ الرّجُلُ الدِّينَ كامِلًا لَم يَجُزْ لَهُ مُساكَنَةُ أهلِ الجَهلِ، والخَوفِ علَيهِ؛ لأنّهُ لا يُؤمَنُ أن يَقَعَ مِنهُ تَركُ العِلمِ، والدُّخولُ مَع أهلِ الجَهلِ والتَّمادِي في ذلك‏ " 📚من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 566 ❕ورزشکارانی که شایان مصلح از هجرت آنان یاد کرده است , کسانی هستند که برای اقامه فرائض الهی و تکالیف دینی هجرت نکردند و به سوی دیار کفر رهسپار نشدند جز به خاطر انگیزه های مادی و عمل نکردن به تکالیف دینی و عملکرد آنان مصداق " التعرب بعد الهجره " است که اساسا خودش گناه کبیره است . @Rahnamye_Behesht
11.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| آیا امام حسن علیه السلام مِطْلاق بوده است ? جریانهای معاند همواره شبهه می کنند که مطابق روایات شیعه , امام حسن علیه السلام همسران زیادی می گرفت و آنان را طلاق می داد تا جایی که امیر مومنان بر منبر رفتند و از مردم خواستند که دخترانشان را به همسری امام حسن در نیاورند , زیرا امام حسن فردی پر طلاق و مِطلاق است !!!! 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht