انقراض خوارج به دست امام مهدی علیه السلام !!!
🤔#پرسش :
❓شنیدم که جریان خوارج با ظهور فردی به نام اشمط بسته می شود ? شما در این رابطه اطلاعاتی می توانید ارائه دهید ?!!!!
💠#پاسخ : 💠
👌خوارج گروهى متعصّب و لجوج و نادان و قشرى بودند كه از درون جنگ صفين و داستان حكميت آشكار شدند.
آنها در آغاز مسأله حكميّت (عمرو عاص و ابو موسى اشعرى) را پذيرفته و امام عليه السّلام را مجبور به پذيرش آن كردند و هر اندازه كه امام عليه السّلام فرمود اينها همه خدعه و نيرنگ است و تا پيروزى بر دشمن و خاموش كردن آتش فتنه شاميان و پيروان معاويه راه چندانى باقى نمانده، گوش ندادند، ولى بعد كه نتيجه حكميت را ديدند از كار خود پشيمان شده و به اصطلاح توبه كردند، اما اين بار در طرف تفريط قرار گرفتند و گفتند: قبول حكميت كفر بود، چون حكم فقط از آن خدا است. ما از كفر خود توبه كرديم و بايد على بن ابى طالب عليه السّلام نيز توبه كند.
امام عليه السّلام به آنها فرمود: حكميّت كفر نيست. قرآن در دو مورد اشاره به مسأله حكميّت دارد: يكى در اختلافات خانوادگى ( سوره نساء آیه 35 ) و دوم، در مورد كفارات احرام ( مائده 95 ) ولى حكميّت به اين شكل كه شما عمل كرديد، سر تا پا اشتباه بود.
❗️به هر حال اين گروه نادان و فراموشكار كه در ميان آنان افراد بظاهر بسيار متعبّد و مقيّد به واجبات و مستحبات شرع نيز ديده مىشدند، از اسلام تنها به پوستى قناعت كرده و مغز آن را رها كرده بودند و در برابر امير مؤمنان على عليه السّلام در منطقهاى نزديك كوفه به نام حروراء و در كنار نهروان صف آرايى كردند. امام با حوصله و بردبارى بىحساب با آنها روبرو شد و به آنها اتمام حجّت كرد و بسيار اندرز داد.
نصايح امام مؤثّر واقع شد و اكثريت آنها توبه كردند و از لشكر خوارج جدا شدند و حدود چهار هزار نفر سرسختانه، ايستادگى كردند و در يك درگيرى محدود با لشكر امام اجساد همگى جز چند نفر، در كنار همان نهر بر روى زمين افتاد، همان گونه كه امام قبلا با صراحت پيش بينى كرده بود "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج2، ص: 377
❕خوارج :
▫️مرتكب گناه كبيره را (هر گناهى كه باشد) كافر و واجب القتل مىدانستند .
▫️در مسأله حكومت قائل به نوعى هرج و مرج و عدم نياز به تعيين حاكم بودند.
▫️قرائن نشان مىدهد كه در مسائل جنسى، شهوت پرست بودند و شايد به همين دليل، گرفتن نه زن عقدى را مجاز مىشمردند و مرتكب زناى محصنه را مستحق رجم نمىدانستند.
❕طبيعى است كه چنين گروه نادان و خودخواهى بسرعت به شاخهها و گروههاى مختلفى تقسيم مىشوند. به همين جهت چيزى نگذشت كه هر يك از سران آنها داعيهاى عنوان كردند و به فرقههاى زيادى تقسيم شدند، از جمله «ازارقه»، «نجدات»، «صفريّه»، «عجاردة» و «ثعالبه» و غير آن.
هم اكنون نيز افرادى كه افكارى همچون افكار خوارج دارند و اعمالشان يادآور اعمال آنان مىباشد در گوشه و كنار جوامع اسلامى پيدا مىشوند و مىتوان بسيارى از وهّابيان را در اين دسته جاى داد، چرا كه آنها نيز به بعضى از ظواهر عبادات و مستحبّات، سخت پايبندند و گاه انجام كوچكترين مكروهات و يا مخالفت با مستحبّات را جايز نمىدانند، ولى در مقابل، غالب مسلمانان را اعم از شيعه و سنّى مشرك مىشمرند و خون بسيارى را مباح مىدانند و با اين كه از نظر تفكّر اسلامى و عقائد، سخت عقب ماندهاند خود برتر بينى فوق العادهاى بر آنها حاكم است، نادانى خوارج و غرور و خود بزرگ بينى آنها و بىرحمى و قساوت در وجود آنان كاملا هويداست. آنها همچون خوارج خود را حقّ مطلق و ديگران را باطل مطلق مىپندارند يا آن كه بهره كمى از علوم اسلامى دارند."
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج2، ص: 677
👌جهت آگاهی بیشتر از خوارج و فرق مختلف و عقاید آنها به دو کتاب ذیل از آیت الله سبحانی رجوع کنید :
📚الملل و النحل ج 5 ص 201 به بعد _ فرهنگ عقاید و مذاهب اسلامی ج 5 ص 181 به بعد
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕در مورد سر انجام خوارج نیز گفتنی است که امیر مومنان در نهج البلاغه خطبه 60 خبر از گسترش تفکر خوارج در آینده دادند .
❕هنگامى كه تقریبا همه افراد خوارج درجنگ نهروان از ميان رفتند، يكى از ياران امیر مومنان ع از قلع اين مادّه فساد اظهار خوشحالى مىكند، امام عليه السّلام در پاسخش فرمود:
«كلّا! و اللّه! انّهم نطف فى أصلاب الرّجال و قرارات النّساء كلّما نجم منهم قرن قطع حتّى يكون آخرهم لصوصا سلّابين "
" نه، به خدا سوگند! آنها نطفه هايى در صلب پدران و رحم مادران خواهند بود كه هر زمان شاخى از آنها سر بر مىآورد و آشكار مىشود و قطع مىگردد تا اين كه آخرشان دزدها و راهزنان خواهند بود "
❕در منابع اهلسنت نقلی از امیر مومنان علیه السلام در مورد انقراض تفکر خوارج آمده است .
▫️نقل می کنند امير مؤمنان عليه السّلام پس از شكست خوارج به هنگام گذشتن از كشتگان آنان فرمود: «آنكس شما را به كشتن داد كه شما را فريفت».
پرسيده شد: او كيست؟ فرمود: «شيطان و نفسهاى پليد» اصحاب گفتند: خداوند، ريشه آنان را تا پايان دنيا قطع كرد.
حضرت پاسخ داد:
«خير؛ سوگند به آنكه جانم در دست اوست، آنان در صلبهاى مردان و رحم زنان خواهند بود و پى درپى خروج خواهند كرد تا آنكه به سركردگى شخصى به نام اشمط بين رودهاى دجله و فرات خروج كنند. در آن روزگار مردى از اهل بيت ما به جنگ او مىرود و او را به هلاكت مىرساند و از آن پس هيچ قيامى از خوارج تا روز قيامت نخواهد بود " . عن أمير المؤمنين إنه قال عند ما مرّ على قتلى الخوارج، و هم صرعى، فقال: «لقد صرعكم من غرّكم» قيل: و من غرّهم؟ قال: «الشيطان و أنفس السوء»، فقال أصحابه: قد قطع اللّه دابرهم إلى آخر الدهر، فقال «كلّا و الذي نفسي بيده؛ و إنّهم لفي أصلاب الرجال و أرحام النساء، لا تخرج خارجة إلّا خرجت بعدها مثلها حتى تخرج خارجة بين الفرات و دجلة مع رجل يقال له: الأشمط يخرج إليه رجل منّا أهل البيت، فيقتله، و لا تخرج بعدها خارجة إلى يوم القيامة ...».
📚مروج الذهب، ج 2، ص 407
👌مرحوم علامه کورانی زمان روایت فوق را زمان ظهور می داند و معتقد است که امام علی علیه السلام بشارت به انقراض خوارج به دست با کفایت امام مهدی علیه السلام داده است .
📚معجم احادیث الامام المهدی ج 3 ص 116
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
رفتن پشه به مغز نمرود از راه بینی و امکان علمی این مساله ?!
🤔#پرسش :
❓این که گفته می شود که نمرود توسط پشه ای که از طریق بینی اش به مغزش رسید هلاک شد چقدر سندیت دارد ? با توجه به این که علم روز می گوید مسیر بینی راهی به سوی مغز ندارد ?
💠#پاسخ : 💠
👌علامه مجلسی در کتاب شریف حیاه القلوب در مورد کیفیت مرگ نمرود , پادشاه ظالم زمان حضرت ابراهیم علیه السلام روایاتی را نقل می کند و می نویسد :
" ( امام صادق علیه السلام ) در حكمت خلق پشه فرمود كه:
"حق تعالى آن را روزى بعضى از مرغان قرار داده است؛ و ذليل گردانيد به پشه، جبارى را كه تمرّد و تجبّر كرد بر خدا و انكار بر خداوندى او كرد، پس مسلط كرد بر او ضعيفترين خلقش را تا بنمايد به او قدرت و عظمت خود را، پس داخل بينى او شد تا به دماغش رسيد و او را كشت "
" فَأَمَّا الْبَعُوضُ وَ الْبَقُّ فَبَعْضُ سَبَبِهِ أَنَّهُ جَعَلَهُ أَرْزَاقَ الطَّيْرِ وَ أَهَانَ بِهَا جَبَّاراً تَمَرَّدَ عَلَى الله وَ تَجَبَّرَ وَ أَنْكَرَ رُبُوبِيَّتَهُ فَسَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِ أَضْعَفَ خَلْقِهِ لِيُرِيَهُ قُدْرَتَهُ وَ عَظَمَتَهُ وَ هِيَ الْبَعُوضُ فَدَخَلَتْ فِي مَنْخِرِهِ حَتَّى وَصَلَتْ إِلَى دِمَاغِهِ فَقَتَلَتْه " ( الاحتجاج ج 2 ص 342 )
▫️و از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام به سند معتبر منقول است كه: " در روز چهارشنبه ابراهيم را در آتش انداختند، و در چهارشنبه مسلط كرد خدا بر نمرود پشه را "
" يَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ سَلَّطَ الله عَلَى نُمْرُودَ الْبَقَّة " ( الخصال ج 2 ص 388 )
علامه مجلسی ادامه می دهد :
" از اين احاديث ظاهر مىشود كه قصه پشه و نمرود واقع است، امّا تفصيلش در اخبار معتبره به نظر نرسيده، و اكثر مورخان و بعضى از مفسران ذكر كردهاند كه:
"بعد از نجات حضرت ابراهيم از آتش، نمرود را دعوت به دين حق كرد، آن شقى گفت: من با خداى تو جنگ مىكنم. پس روزى را براى اين امر تعيين كردند و نمرود با لشكر بيكران بيرون آمد و صف كشيدند، و ابراهيم عليه السّلام تنها در برابر ايشان ايستاد تا آنكه حق تعالى پشهاى بىحد فرستاد تا هوا را تيره كردند و بر سر و روى لشكريان تاختند تا آنكه همگى روى به هزيمت گذاشتند و نمرود خجل و منفعل برگشت و باز ايمان نياورد، تا آنكه حق تعالى پشه ضعيفى را امر فرمود كه به دماغ آن ملعون بالا رفته مشغول شد به خوردن مغز سر او، تا آنكه به حدّى او را بىتاب كرد كه جمعى را موكّل كرده بود كه گرزهاى گران بر سر او مىزدند كه شايد از آن حالت تسكين يابد، و چهل سال بر اين حال ماند و ايمان نياورد تا به جهنم واصل شد "
📚حیاه القلوب ج 1 ص 345
❕مرحوم طبرسی در مجمع البیان نیز نقل می کند :
" در تفسير ابن عباس چنين آمده است: خداوند بر نمرود پشهاى را مسلط كرد روى لب نمرود نشست و گزيد نمرود خواست با دست پشه را دور كند پشه به بينى نمرود رفت و از آنجا به مغزش رسيد و چهل شب او را عذاب و آزار ميداد تا هلاك شد. "
📚ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 123
❕برخی از شارحین نهج البلاغه نیز در ذیل حکمت 419 نهج البلاغه که امیر مومنان از ضعف انسان و آزار انسان توسط یک پشه سخن به میان می آورد , نقل می کنند :
" در روايات آمده است: هنگامى كه خداوند پشهها را بر نمرود و لشكرش مسلط ساخت تعداد فوقالعاده زيادى اطراف لشكر او را احاطه كردند. نمرود از لشكرش جدا شد و در خانهاش وارد گشت و تمام درها را بست و پردهها را فرو افكند و بر پشت خود خوابيد، فكر مىكرد كه چگونه از اين لشكر عظيم پشهها رهايى يابد ناگهان پشهاى وارد بينى او شد و بهسوى مغز او بالا رفت. چهل روز او را آزار مىداد به گونهاى كه براى پيدا كردن آرامش موقت، سر خود را بر زمين مىكوبيد و در اين حال بود تا به هلاكت رسيد. "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، علامه مکارم شیرازی ج15، ص: 384 _ شرح نهج البلاغه علامه شوشترى، ج 11، ص 339
▫️ادامه 👇
❗️ادامه 👇
🔹 اشکال شد که از مجرای بینی به سوی مغز راهی نیست , پس چگونه پشه از راه بینی به مغز نمرود نفوذ کرده است !
👌در پاسخ گفتنی است :
▫️1 _ به فرض سخن فوق صحیح باشد و از طریق عادی راهی از مجرای بینی به سوی مغز نباشد , اما چه مانعی دارد که خداوند با قدرت تکوینی خود این راه را در مجرای بینی نمرود ایجاد کرده باشد , چنانچه که برای موسی ع و بنی اسرائیل در دل دریا راهی را ایجاد کرد تا بنی اسرائیل بتوانند از دست فرعون فرار کنند ?!!!
▫️2 _ ممکن است از طریق طبیعی نیز این راه قرار داده شده است اما علم هنوز به این راه نرسیده و این راه را کشف نکرده است .
👌 خود دانشمندان علوم طبیعی و تجربی معترفنند که بسیار از حقائق در عالم و در وجود انسان است که هنوز علم به آنها نرسیده است , در ذیل بیشتر توضیح داده ایم و اقوال دانشمندان را آورده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5747
▫️3 _ اساسا علم امروز معتقد است که امکان رسیدن از مجرای بینی به سوی مغز است .
❕بارانی رامان یکی از محققان در این موضوع می گوید :
" سریعترین و مستقیمترین مسیر برای رسیدن به مغز، مجرای بینی است "
🌐https://B2n.ir/k93996
❕در خبر دیگری آمد :
" تحقیقات نشان داده است که گذرگاه داخل بینی میتواند مسیر مستقیمی به مغز باشد و به داروها اجازه میدهد این مانع را دور بزنند، اما به جای اسپری یا ژل بینی، دانشمندان در مطالعه جدید خود، یک وسیله نقلیه نسبتا منحصربهفرد را به این بزرگراه فرستادند؛ روباتهای کوچکی که از سلولهای بنیادی ساخته شدهاند."
🌐https://B2n.ir/a61839
👌و در مورد جراحی مغز از طریق مجرای بینی که پزشکان این عمل را انجام می دهند , می خوانیم :
" جراحی مغز از طریق بینی، جراحی است که با ورود به حفره بینی و رسیدن به کف هیپوفیز و سپس هیپوفیز انجام میشود. با این روش میتوان جراحی را که به طور معمول با باز کردن جمجمه انجام میشود، بدون دستزدن به هیچ یک از این ساختارها انجام داد.
دو مزیت مهم در جراحی مغز از طریق بینی و به کمک میکرو ابزار و دوربین میکرو وجود دارد. با کمک این روش رسیدن به تومور در مدتزمان کوتاهی بدون باز کردن جمجمه و با کمترین برش ممکن است و مدت بستری بیمار در طول روند بهبودی بسیار کوتاهتر است "
🌐https://B2n.ir/w90316
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهات قرآنی فضای مجازی.pdf
2.79M
📖کتاب الکترونیک :
" پاسخ به شبهات قرآنی فضای مجازی" ( جلد اول )
✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ )
❕در کتاب فوق به دهها شبهه مطرح شده توسط افراد و جریانهای معاند و ... در مورد قرآن کریم و موضوعات مرتبط با قرآن پاسخ گفته شده است .
@Rahnamye_Behesht
13.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| چرا برخی از دعاهای ما مستجاب نمی شود !!!
▪️در کلیپ فوق به اشکال ذیل پاسخ گفته شده است :
"اگر قرار است دعاهای ما مستجاب نشود چرا اینقدر به ما توصیه می شود که دعا کنیم ? این نحو دعا کردن و حاجت نگرفتن سبب دین زدگی بیشتر و دوری از خداوند می شود " !!!
@Rahnamye_Behesht
آیا پیامبر اسلام تدبیر کننده عالم است ?
🤔پرسش :
عَنْ عَبْدِ الله بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ الله قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ : اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ صَفِيِّكَ وَخَلِيلِكَ وَنَجِيِّكَ الْمُدَبِّرِ لِأَمْرِكَ.
ابنسنان میگوید : امام صادق میگفت : خداوندا، بر محمد ﷺ درود بفرست. که برگزیدهی توست، و دوست و همراز توست، و تدبیر کنندهی امور توست ‼️
📚 اصول کافی ٤٥١/١
⚠️ در این حدیث صحیح، تدبیر امور الهی به پیامبر ﷺ نسبت داده. [نعوذ بالله] که این عقیده، شرک اکبر است. و هرکس قائل به آن باشد، قطعاً مشرک میباشد.
قرآن کریم، این را در حق پروردگار دانسته :
📖 ﴿یُدَبِّرُ ٱلۡأَمۡرَ مِنَ ٱلسَّمَاۤءِ إِلَى ٱلۡأَرۡضِ﴾ [سجده/٥]
✍🏻 اوست که از زمین تا آسمان، امور را تدبیر میکند.
📖 ﴿وَمَن یُدَبِّرُ ٱلۡأَمۡرَۚ فَسَیَقُولُونَ ٱللَّهُۚ فَقُلۡ أَفَلَا تَتَّقُونَ﴾ [يونس/٣١]
✍🏻 بپرس که چهکسی امور را تدبیر میکند؟ خواهند گفت : الله متعال. سپس بگو : پس چرا تعقّل نمیکنید؟
💠پاسخ : 💠
❕این که خداوند تدبیر کننده عالم است مانع از آن نیست که دیگرانی نیز باشند که با اذن الهی امور عالم را تدبیر می کنند , چنانچه که خود خداوند از فرشتگان تدبیر کننده امور در آیات متعددی یاد می کند که با اذن الهی امور عالم را تدبیر می کنند .
در آیاتی چنین می خوانیم :
« ( سوگند به فرشتگانی که ) امور را تدبیر می کنند » ( نازعات 5 ) "گروهى از فرشتگان حاملان عرشند " (حاقه- 17) و "گروهى فرشتگان مامور قبض ارواحند " (اعراف- 37) و " گروهى مراقبان اعمال بشرند " (سوره انفطار- 10 تا 13) و " گروهى حافظان انسان از خطرات و حوادثند " (انعام- 61) ، و "گروهى مامور عذاب و مجازات اقوام سركشند " (هود- 77) و " گروهى امدادگران الهى نسبت به مؤمنان در جنگها هستند " (احزاب- 9) و " گروهى مبلغان وحى و آورندگان كتب آسمانى براى انبياء مى باشند " (نحل- 2)
❕بر همین اساس برخی محققین می نویسند :
" قرآن مجيد در سوره نازعات آيه 5 به مدبّرات امور سوگند ياد كرده، مىفرمايد: «فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْراً» و مشهور در ميان مفسّران اين است كه آنها همان فرشتگانى هستند كه امور جهان را تدبير مىكنند، آيا اين امر با مسأله توحيد ربوبى منافات ندارد؟
پاسخ اين سؤال روشن است: اگر فرشتگان استقلالى در تأثير داشتند با توحيد ربوبى قابل جمع نبود، امّا مىدانيم آنها مجريان فرمان الهى هستند، و موكّلان امور به اراده مشيّت او مىباشند، درست همانند اسباب در عالم طبيعت كه به فرمان خدا هر كدام آثارى دارند.
بسيارى از مفسّران به اين آيه كه رسيدهاند به اين نكته توجّه كرده، و هرگز تناقضى ميان اين سخن كه خداوند «ربّ العالمين» و «رب كلّ شىء» است، با تأثيرات عالم اسباب، يا تدبير فرشتگان به اذن الله احساس نكردهاند همانگونه كه قرآن روزى دهنده همه موجودات را ذات پاك خداوند مىشمرد «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى الله رِزْقُهَا» ( سوره هود آیه 6 )
ولى در جاى ديگر مىفرمايد: «وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»: «و آن كس كه فرزند براى او متولّد شده (پدر)، بايد خوراك و پوشاك مادر را به طور شايسته (در مدّت شيردادن) بپردازد». ( سوره بقره آیه 233 )
مسلّماً اطلاق روزى دهنده بر پدر نوزاد هيچ تضادى با اطلاق آن بر خداوند ندارد، آن يكى مستقل و بالذات است و اين يكى بالعرض و وابسته.
و يا اينكه اگر مىگوييم در عسل شفا است: «فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ» ( سوره نحل آیه 69 ) هيچ منافاتى ندارد كه شفا دهنده فقط خدا باشد، همانگونه كه ابراهيم عليه السلام قهرمان توحيد مىفرمايد: «وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ»؛ هنگامى كه بيمار شوم مرا شفا مىدهد». ( سوره شعراء آیه 80 )
اينها همه سلسله علّت و معلول را بيان مىكند، يعنى از يك علّت غير مستقل شروع مىشود تا به علّت العلل و مسبّب الاسباب يعنى ذات پاك خدا برسد كه هر سببى در تأثيرش مديون او است. "
📚پیام قرآن ج 3 ص 398
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕البته چنانچه که در ذیل مفصل توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2533
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4160
❗️ما معتقدیم که پیامبر گرامی و اوصیاء ایشان علیهم السلام , تدبیر کننده علی الاطلاق امورات عالم نیستند , بلکه تدبیر کننده خداوند و فرشتگانی هستند که به اذن خداوند امورات را سامان می دهند , اما فرشتگان قبل از انجام ماموریتهای محول شده الهی , به محضر حجت الهی شرفیاب می شوند و حجت الهی را در جریان ماموریت خود می گذارد :
" عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَا مِنْ مَلَكٍ يُهْبِطُهُ الله فِي أَمْرٍ مَا يُهْبِطُهُ إِلَّا بَدَأَ بِالْإِمَامِ فَعَرَضَ ذَلِكَ عَلَيْهِ وَ إِنَّ مُخْتَلَفَ الْمَلَائِكَةِ مِنْ عِنْدِ الله تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَى صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ. "
📚الكافي ج1، ص: 394
▫️روایتی هم که وهابی مورد استناد قرار داد , ارتباط با تدبیر عالم ندارد , بلکه در روایات دیگر مورد شرح و تفسیر قرار گرفته است که مقصود از آن , این است که پیامبر گرامی امور دینی و زندگی مردم را به اذن الهی تدبیر و مدیریت و سیاست گذاری می کند و مردم هم موظف به اطاعت از ایشان بر اساس آیه 7 سوره حشر هستند :
" ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ عِبَادَهُ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا "
📚الکافی ج 1 ص 266 _ بحار الانوار ج 17 ص 4
👌در ذیل بیشتر در این رابطه توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1712
❕لذا علامه مجلسی در شرح روایت مورد بحث می نویسد که مقصود از تدبیر پیامبر گرامی آن هم به اذن خداوند , می تواند تدبیر ایشان نسبت به امور دینی و اجراء اوامر الهی در میان خلق باشد :
" يمكن أن يراد به أمر الدين كما مر في باب التفويض، أو المراد إجراء أوامر الله بين الخلق. "
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج5، ص: 272
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
بررسی فقهی تعطیلی روز شنبه !!!
🤔#پرسش :
❓آیا تعطیلی روز شنبه موافق دستورات فقهی است یا حرمت دارد ? لطفا با ذکر ادله توضیح دهید ?
💠پاسخ : 💠
❕همانطور که برخی از مراجع و فقهای بزرگ معاصر مانند آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سبحانی معتقدند , تعطیلی روز شنبه مورد تایید فقه نیست و از دو جهت مهم می توان بر ممنوعیت این تعطیلی استدلال نمود :
1 _ جهت اول آن است که شکی نیست که تعطیلی روز شنبه , سنت و اختصاصی یهودیان بوده است و در تورات در مواضع متعددی از این تعطیلی با عنوان تعطیلی روز "شبات " یاد شده است .
" شنبه را به عبری شبات می گویند و ریشه آن به معنای استراحت کردن و دست از کار کشیدن است " :
📚آشنایی با ادیان بزرگ ص 93
❕در تورات در مورد تعطیلی روز شنبه می خوانیم :
" خدا در روز هفتم ( شنبه ) کار خویش را به پایان رسانید . پس او در هفتمین روز از همه کار خویش بیاسود . و خدا روز هفتم را مبارک خواند و آن را مقدس شمرد چرا که در آن روز از همه کار خویش که خدا آفریده و ساخته بود , بیاسود "
📚کتاب پیدایش , فصل دوم , شماره 2 و 3
❕و در فراز دیگر تورات می خوانیم :
" موسی همه جماعت بنی اسرائیل را گرد آورد و به آنها گفت این است آنچه خداوند شما را به انجام آن فرمان داده است . شش روز کار می باید کرد اما روز هفتم روز مقدس برای شما باشد , شبات فراغت برای خداوند . هر که در این روز کاری کند باید کشته شود . در روز شبات در هیچ یک از منازل خویش آتشی نیفروزید "
📚کتاب خروج , فصل 35 , شماره 1 و 2 و 3
❕همینطور مضمون فوق در کتاب لاویان , فصل 23 و کتاب تثنیه , فصل 5 و ... آمده است .
▫️در کتاب تلمود که تورات شفاهی است , آمده است که تعطیلی روز شنبه لطف ویژه خداوند به یهودیان است و دانشمندان یهود خداوند را بابت این نعمت اختصاصی شکر می کردند و می گفتند :
" ای خداوند خدای ما , از روی محبت که با آن قوم خودت اسرائیل را دوست داشتی و از روی شفقتی که تو ای پادشاه ما نسبت به فرزندان هم عهدت احساس کردی , تو ای خداوند خدای ما , این روز هفتم بزرگ و مقدس را با محبت به ما عطا کردی "
📚گنجینه ای از تلمود ص 173
❕لذا در کتابهای تاریخ و عقاید ادیان در مورد تعطیلی روز شنبه در نزد یهودیان می خوانیم :
" از آن مهمتر نيز برنامه «سبت» يا روز تعطيلى هفتگى است كه از غروب هر جمعه شروع و تا غروب شنبه ادامه دارد. سبت روز استراحت كامل است و حتى انجام دادن كارهايى كه (در رابطه با پخت و پز) در ايام جشنها مجاز بودند نيز در روز شنبه (سبت) مجاز نيست. مثل ساير اعياد، دعاى خاصّى هم براى سبت وجود دارد. روز سبت با دعا خواندن بر يك ليوان شراب «قدوش» قداست پيدا مىكند. منهاى حضور در كنيسه براى انجام عبادات و ادعيۀ مخصوص به اين روز و تلاوت هفتگى از روى اسفار پنج گانه، بخش اعظم روز شنبه در كنار خانواده سپرى مىشود. جمعه شبكه مىشود مادر خانواده قبل از شروع سبت شمعهاى مخصوص را روشن مىكند و پدر خانواده نيز، پس از مراجعت از كنيسه و قبل از خواندن دعاى «قدوش» و متبرك ساختن دو لقمه (تكّه) از نان مخصوص «چلّه» ، براى فرزندان خود خير و بركت مىطلبند. در طول سه وعده غذاى روز شنبه (سبت) سرودهايى مذهبى سر ميز غذا تلاوت و بهترين غذاهاى خانواده خورده مىشوند. در پايان روز سبت دعاى «تبركّ» بر يك ليوان شراب، كندر و عود و شعلۀ شمع قرائت مىشود "
📚راهنمای ادیان زنده، ج 1 ص 96
❗️بنابراین تعطیلی روز شنبه سنت یهودیان است و از نظر فقهی , مسلمانان نباید خودشان را شبیه به سنتهای کفار و غیر مسلمین کنند , چنانچه که برخی می نویسند :
" تشبّه عبارت است از اينكه شخصى در نحوه رفتار يا پوششى كه به لحاظ جنسيت، دين و يا غير آن نشانه و مشخّصه طايفهاى از انسانها به شمار مىرود، همانند آنان گردد ... ( همانند ) آويختن صليب به گردن توسط مسلمان ...
تشبّه حرام: تشبّه مسلمان به كفّار در استفاده از نشانههاى ويژه مذهبى آنان كه از شعائرشان محسوب مىگردد، همچون صليب ( که ) حرام است "
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج 2، ص: 485
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند به یکی از پیامبران خود چنین وحی کرد که به مردم بگو لباس دشمنانم را نپوشید و خوراک دشمنان مرا نخورید و خود را به شکل و شمائل دشمنان من در نیاورید که در این صورت شما نیز همچون آنها دشمن من خواهید بود » " عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ أَوْحَى الله عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ لَا يَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِي وَ لَا يَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِي وَ لَا يَسْلُكُوا مَسَالِكَ أَعْدَائِي فَيَكُونُوا أَعْدَائِي كَمَا هُمْ أَعْدَائِي "
📚الفقیه ،ج 1 ص 252 _ وسایل الشیعه ، ج 4 ص 385
🔶علی علیه السلام فرمود ؛
« هر کس خود را شبیه قوم خاصی بسازد ، از آن قوم شمرده می شود » " عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ قَالَ: مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ عُدَّ مِنْهُمْ. "
📚مستدرک الوسائل ج 17 ص 440
❕و فرمود ؛
« كمتر كسى است كه خود را شبيه گروهى كند و بزودى يكى از آنها نشود » " فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ. "
📚نهج البلاغه حکمت 207
❕و فرمود ؛
«اين امّت هميشه در نيك بختى به سر برند تا وقتى كه لباس بيگانگان را نپوشند و غذاى بيگانگان را نخورند؛ اما وقتى چنين كردند خداوند آنان را به خوارى اندازد » " لَا تَزَالُ هَذِهِ الْأُمَّةُ بِخَيْرٍ مَا لَمْ يَلْبَسُوا لِبَاسَ الْعَجَمِ وَ يَطْعَمُوا أَطْعِمَةَ الْعَجَمِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ ضَرَبَهُمُ اللَّهُ بِالذُّل "
📚المحاسن ج 2 ص 178
❕این که برخی از کشورها خودشان را به یهودیان شبیه کرده و روز شنبه را تعطیل کردند , دلیل نمی شود که ما هم به مانند آنها عمل کنیم . سنت تعطیلی شنبه اختصاصی یهودیان است و عرف به روشنی به این نکته تصریح می کند و از فرازهای فوق از تورات و تلمود نیز این اختصاص دانسته می شود و تعطیلی شنبه در برخی کشورها سبب نمی شود که این تعطیلی دیگر به عنوان سنت یهودیان شناخته نشود .
❗️نهایتا آنکه برخی از علما شک دارند که امروزه تعطیلی روز شنبه به عنوان سنت یهودیان شناخته می شود یا خیر که در اینجا احتیاط اقتضاء می کند که از تعطیلی روز شنبه پرهیز کنیم , زیرا شائبه و شبهه تشبه به کفار و یهودیان وجود دارد , چنانچه که در روایت آمده است :
" امورى است درستى آن آشكار است كه بايد از آن پيروى كرد و امورى است كه گمراهى آن آشكار است و بايد از آن اجتناب نمود و امور مشكوك و مشتبه است در ميان اين دو , كسى كه شبهات را ترك كند از محرمات آشكار رهايى مى يابد و كسى كه به سراغ شبهات برود مرتكب محرمات مى شود و از آنجا كه نمى داند هلاك خواهد شد "
" إِنَّمَا الْأُمُورُ ثَلَاثَةٌ أَمْرٌ بَيِّنٌ رُشْدُهُ فَيُتَّبَعُ وَ أَمْرٌ بَيِّنٌ غَيُّهُ فَيُجْتَنَبُ وَ أَمْرٌ مُشْكِلٌ يُرَدُّ عِلْمُهُ إِلَى الله وَ إِلَى رَسُولِهِ قَالَ رَسُولُ الله ص حَلَالٌ بَيِّنٌ وَ حَرَامٌ بَيِّنٌ وَ شُبُهَاتٌ بَيْنَ ذَلِكَ فَمَنْ تَرَكَ الشُّبُهَاتِ نَجَا مِنَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ أَخَذَ بِالشُّبُهَاتِ ارْتَكَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ هَلَكَ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَم "
📚الکافی ج 1 ص 68
❗️لذا در فتوای آیت الله مکارم شیرازی می خوانیم :
" تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است، خصوصاً در این زمان که رژیم صهیونیستی ظلم و ستم به مظلومان فلسطین را به نهایت رسانده، باید از هر چیزی که شائبه تشبه و نزدیکی به آنان را دارد اجتناب شود و اگر در امور اقتصادی یا مبادلات با جهان مشکلی وجود دارد از طرق دیگر چاره اندیشی شود. "
https://makarem.ir/ahkam/fa/home/index?page=1&sortby=1&sort=1&view=0
▫️ادامه 👇
❗️ادامه 👇
2 _ در روایات ما آمده است که انسان در همه روزهای هفته به غیر از جمعه , باید دنبال کار و تلاش باشد و تنها در روز جمعه باید کار و تلاش را تعطیل کند و مشغول امور دینی خود شود . روز شنبه هم روزی است که خداوند برای کار و تلاش به آن برکت می دهد .
❕امام صادق عليه السلام فرمود: «اى هشام! [حتّى] اگر ديدى كه دو گروه روياروى هم صف آراستهاند و آماده جنگ هستند هم در آن روز، جست و جو و سعی و تلاش برای طلب روزى را وامگذار»
" إن رَأَيتَ الصَّفَّينِ قَدِ التَقَيا فَلا تَدَع طَلَبَ الرِّزقِ في ذلِكَ اليَومِ. "
📚الکافی ج 5 ص 78
❕و فرمود :
" «اگر گمان كردى يا خبر يافتى كه فردا اين امر [قيام حضرت قائم ] تحقّق مىيابد، [باز هم] جست و جوىِ روزى را وامگذار؛ و اگر مىتوانى سر بارِ كسى نباشى، چنين كن. " " قالَ لي أبو عَبدِ الله عليه السلام: إن ظَنَنتَ أو بَلَغَكَ أنَّ هذَا الأَمرَ كائِنٌ في غَدٍ فَلا تَدَعَنَّ طَلَبَ الرِّزقِ، وإنِ استَطَعتَ أن لا تَكونَ كَلًّا فَافعَل. "
📚الکافی ج 5 ص 79
❕روایات فوق با صراحت می گوید در هر روز هفته و در هر شرایطی , انسان باید دنبال کار و تلاش و طلب رزق باشد , جز در روز جمعه که فرمود :
" در روز جمعه برای برآورده کردن حاجت خود اقدام نکن و بگذار در روز شنبه که هنگامی که خورشید روز شنبه طلوع کرد , دنبال کار و تلاش و بر آورده کردن حاجت خود برو " " پیامبر می فرمود خداوندا بامداد روز شنبه را بر امتم مبارک گردن تا به دنبال سعی و تلاش برای طلب رزق بروند "
" لَا تَخْرُجْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِي حَاجَةٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ السَّبْتِ وَ طَلَعَتِ الشَّمْسُ فَاخْرُجْ فِي حَاجَتِكَ _ " قَالَ رَسُولُ الله ص اللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا يَوْمَ سَبْتِهَا وَ خَمِيسِهَا. "
📚من لا يحضره الفقيه، ج2، ص: 267 _ الخصال، ج2، ص: 394
❕در روایت دیگر امام صادق علیه السلام فرمود که روز جمعه باید کارهای روز مره انسان تعطیل باشد تا انسان بتواند آموزه های دینی خود را فرا گیرد "
"قَالَ أَبُو عَبْدِ الله ع أُفٍّ لِلرَّجُلِ الْمُسْلِمِ أَنْ لَا يُفَرِّغَ نَفْسَهُ فِي الْأُسْبُوعِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ لِأَمْرِ دِينِهِ فَيَسْأَلَ عَنْهُ. "
📚وسائل الشیعه ج 11 ص 349
❕خداوند می فرماید :
" اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هنگامى كه براى نماز روز جمعه اذان گفته مىشود به سوى ذكر خدا بشتابيد، و خريد و فروش را رها كنيد كه اين براى شما بهتر است اگر مىدانستيد - و هنگامى كه نماز پايان گرفت شما آزاديد در زمين پراكنده شويد و از فضل الهى طلب كنيد، و خدا را بسيار ياد نمائيد تا رستگار شويد "
" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ الله وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ الله وَ اذْكُرُوا الله كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون " (سوره جمعه آیه 9 و 10 )
❕در روایاتی که در تفسیر آیه فوق آمده است تصریح شده است که تعطیلی کسب و کار و خرید و فروش برای روز جمعه است تا انسان به نماز جمعه ( و امور دینی ) برسد و پراکنده شدن در روی زمین برای کسب رزق و فضل الهی و سعی و تلاش , برای روز شنبه است :
" أَبَا عَبْدِ الله ع عَنْ قَوْلِ الله عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ الله فَقَالَ ع الصَّلَاةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الِانْتِشَارُ يَوْمَ السَّبْت "
📚الفقیه ج 2 ص 267 _ المحاسن ج 2 ص 346
❕بنابراین از آنچه گفتیم روشن شد که اسلام دستور به سعی و تلاش و طلب رزق در همه روزهای هفته را می دهد جز در روز جمعه که باید سعی و تلاش برای کسب رزق و روزی تعطیل باشد تا انسان بتواند به نماز جمعه و یاد گیری آموزه های دینی خود بپردازد و مجددا در صبح شنبه سعی و تلاش برای کسب رزق و روزی را آغاز کند .
▫️تعطیلی روز شنبه بر خلاف دستورات فوق است , لذا در قانون اساسی هم تنها تصریح به تعطیلی روز جمعه شده است , چنانچه که آیت الله سبحانی در نامه خود به رئیس مجلس چنین بیان داشتند :
"تعطیلی شنبه بر خلاف قانون اساسی است که میگوید تعطیلی هفته روز جمعه است و این عبارت مفید حصر است. چنانکه دو اصلی که که در کنار آن آمده است نیز مفید حصر است: "زبان فارسی" که زبان رسمی کشور است (اصل 15) . آیا میتوان عبری را هم به رسمیت شناخت؟! پرچم کشور اسلامی از سه رنگ تشکیل شده(اصل 18) آیا میتوان رنگ چهارمی به آن افزود ? "
🌐https://eitaa.com/e_sobhani/2124
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
بررسی فقهی تعطیلی شنبه.pdf
576.2K
❕در مقاله فوق به پیروی از آیات عظام : مکارم شیرازی و سبحانی تبریزی , دو دلیل مهم فقهی بر ممنوعیت تعطیلی روز شنبه اقامه شده است .
✍تهیه در مجموعه شیعه پاسخ
@Rahnamye_Behesht