eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
234 ویدیو
59 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ادامه 👇 ❕از سوی دیگر امروزه خالکوبی یک فرهنگ مورد توجه در جوامع کافر و کشورهای غربی محسوب می شود به گونه ای که عملکرد آنان چه در اصل عمل خالکوبی و چه در نقش و نگارهای صورت گرفته مورد تقلید سایر افراد و جوامع قرار می گیرد . ▫️ روایات اسلامی مسلمانان را از پیروی در سنتهای خاص کفار مورد نهی قرار داده است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند به یکی از پیامبران خود چنین وحی کرد که به مردم بگو لباس دشمنانم را نپوشید و خوراک دشمنان مرا نخورید و خود را به شکل و شمائل دشمنان من در نیاورید که در این صورت شما نیز همچون آنها دشمن من خواهید بود » " عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ أَوْحَى الله عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ لَا يَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِي وَ لَا يَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِي وَ لَا يَسْلُكُوا مَسَالِكَ أَعْدَائِي فَيَكُونُوا أَعْدَائِي كَمَا هُمْ أَعْدَائِي " 📚الفقیه ،ج 1 ص 252 _ وسایل الشیعه ، ج 4 ص  385 ❕همینطور در روایاتی ، زنانی به عنوان : " الواشمة " و " الموتشمة یا المستوشمة " مورد لعنت پیامبر گرامی اسلام قرار گرفته اند : " عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْوَاشِمَةُ وَ الْمُوتَشِمَةُ وَ النَّاجِشُ وَ الْمَنْجُوشُ مَلْعُونُونَ عَلَى لِسَانِ مُحَمَّدٍ. "_ " عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص النَّامِصَةَ وَ الْمُنْتَمِصَةَ وَ الْوَاشِرَةَ وَ الْمُسْتَوْشِرَةَ وَ الْوَاصِلَةَ وَ الْمُسْتَوْصِلَةَ وَ الْوَاشِمَةَ وَ الْمُسْتَوْشِمَةَ. " 📚الكافي ج‏5، ص: 559 _ معاني الأخبار،ص: 250 ❕علامه مجلسی در معنای روایات مورد اشاره نقل می کند : " الواشمة کسی است که در دستان و بدن زن خالکوبی نماید. بدین ترتیب که دستها یا قسمتی از بدن زنی را سوراخ کرده، سپس آن را با سرمه یا خضاب پر نماید تا سبز شود و المستوشمة کسی است که خالکوبی بر او انجام شود. " " الواشمة التي تشم وشما في يدي المرأة أو في شي‏ء من بدنها و هي أن تغرز يديها أو ظهر كفّها أو شيئا من بدنها بإبرة حتى تؤثر فيه ثم تحشوه بالكحل أو بالنورة فيخضرّ و المستوشمة التي يفعل بها ذلك‏ " 📚بحار الأنوار ج‏ 100، ص: 257 ❕بنابراین بالخصوص زنانی که خالکوبی و تتو می‌زنند تا این زینت را به نامحرمان نشان دهند و نیز فردی که زن را به هدف نشان دادن به نامحرم خالکوبی و تتو می‌زند , ملعون و از رحمت الهی به دور هستند : " و لكن من هذه الامور ما لا شكّ في جوازها ظاهرا إذا كان لزوجها أو لأهلها، لأنّها زينة كالوشم‏ " 📚انوار الفقاهة (كتاب التجارة)، ص: 147 ▫️بر این اساس ,  اگر زنی خالکوبی و تتو انجام داد باید تتوی خود را از نامحرم بپوشاند , چرا که این عمل نوعی آرایش و زینت محسوب می‌شود و قرآن دستور می دهد که زنان تنها حق دارند در برابر محارمشان زینتهای خود را آشکار کنند : "لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِن‏ ... " ( نور 31 ) ❕در روایتی آمده است : " پیامبر زنان را منع کرد که برای غیر شوهر ، خودشان را زینت کنند  و اگر چنین کنند بر خداوند است که آنان را وارد آتش دوزخ کند" " نَهَى أَنْ تَتَزَيَّنَ لِغَيْرِ زَوْجِهَا فَإِنْ فَعَلَتْ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُحْرِقَهَا بِالنَّار " 📚من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 6 @Rahnamye_Behesht
توضیحی پیرامون محبت قلبی به غیر خدا !!! 🤔 : ❓می گویند قلب حرم الهی است و محبت غیر خدا را نباید در دل داشت ? آیا اسلام می گوید که ما نباید به همسر و فرزند و والدین و آشنایان محبت بورزیم ? 💠:💠 ❕یکی از شاخه های توحید خداوند , توحید در محبت است . توحید در محبت را چنین تعریف می کنند : " توحید در محبت آن است که تنها محبوب حقیقی و اصیل انسان , خدا باشد و در عرض دوستی خداوند , دل در گرو محبت موجودی دیگر ننهد . البته در اینجا نیز انحصار محبت در خداوند با دوست داشتن موجودات دیگر از آن جهت که آیات و نشانه های زیبایی و عظمت خداوند هستند , منافاتی ندارد , زیرا این دوستی در مسیر دوستی خدا و عشق به معبود یکتا قرار دارد و در حقیقت عشق ورزیدن به جلوه های جمال اوست " 📚کلام اسلامی , سعیدی مهر , ج 1 ص 142 _ 143 ❕لذا در قرآن می خوانیم : " آنها كه ايمان دارند عشقشان به خدا شديدتر است " " الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه‏ " ( سوره بقره آیه 165 ) ❕و می خوانیم : "خداوند براى هيچكس دو قلب در درون وجودش نيافريده‏ " " ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِه‏ " ( سوره احزاب آیه 4 ) ▫️در تفسیر نمونه در مورد آیه فوق می خوانیم : " اين جمله معنى عميقترى نيز دارد و آن اينكه انسان يك قلب بيشتر ندارد و اين قلب جز عشق يك معبود نمى‏گنجد، آنها كه دعوت به شرك و معبودهاى متعدد مى‏كنند، بايد قلبهاى متعددى داشته باشند تا هر يك را كانون عشق معبودى سازند!... انسان به حكم اينكه يك قلب بيشتر ندارد بايد داراى يك كانون عاطفى و تسليم در برابر يك قانون باشد. مهر يك معشوق در دل بگيرد. يك مسير معين را در زندگى تعقيب كند. با يك گروه و يك جمعيت هماهنگ گردد، و گر نه تشتت و تعدد و راههاى مختلف و اهداف پراكنده او را به بيهودگى و انحراف از مسير توحيدى فطرى مى‏كشاند. لذا در حديثى از امير مؤمنان على ع در تفسير اين آيه مى‏خوانيم: كه فرمود: " لا يجتمع حبنا و حب عدونا فى جوف انسان، ان اللَّه لم يجعل لرجل قلبين فى جوفه، فيحب بهذا و يبغض بهذا فاما محبنا فيخلص الحب لنا كما يخلص الذهب بالنار لا كدر فيه فمن اراد ان يعلم فليمتحن قلبه فان شارك فى حبنا حب عدونا فليس منا و لسنا منه " " دوستى ما و دوستى دشمن ما در يك قلب نمى‏گنجد چرا كه خدا براى يك انسان دو قلب قرار نداده است كه با يكى دوست بدارد و با ديگرى دشمن، دوستان ما در دوستى ما خالصند همانگونه كه طلا در كوره خالص مى‏شود هر كس مى‏خواهد اين حقيقت را بداند، قلب خود را آزمايش كند اگر چيزى از محبت دشمنان ما در قلبش با محبت ما آميخته است از ما نيست و ما هم از او نيستيم" ( تفسير على بن ابراهيم طبق نقل نور الثقلين جلد 4 صفحه 234. ) 📚تفسير نمونه، ج‏17، ص: 193 ▫️" اين همان قلبى است كه به عنوان"حرم خدا" در روايات توصيف شده، چنان كه در حديثى از امام صادق ع مى‏خوانيم: " القلب حرم اللَّه فلا تسكن حرم اللَّه غير اللَّه " " قلب حرم خدا است غير خدا را در حرم خدا ساكن مكن"! ( بحار جلد 70 صفحه 25 باب حب اللَّه حديث 27 ) 📚تفسير نمونه، ج‏19، ص: 97 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕بنابراین اقتضاء توحید در محبت آن است که انسان تنها خدا را دوست داشته باشد و در قلبش فقط محبت خدا و کسانی باشد که با خداوند و دین او در ارتباطند مانند پیامبران و امامان و مومنان و با یک قلب نمی تواند هم خدا و دوستانش را دوست داشته باشد و هم محبت دشمنان خدا را داشته باشد . ❗️از آنچه گفتیم روشن شد که محبت اصیل انسان باید به خداوند باشد اما در طول محبت الهی می توان محبت کسانی که در مسیر خداوند و ایمان هستند نیز دوست داشت . لذا خداوند در قرآن از لزوم محبت پیامبر و اهلبیت ایشان و همسران و مومنان سخن به میان می آورد : " أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِه‏ " _ "  قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ " _ "خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَة " _ " إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَة " ( توبه 24 _ شوری 23 _ روم 21 _ حجرات 10 ) ▫️امام باقر عليه السلام فرمود : " هرگاه خواستى بدانى كه در تو خيرى هست، به قلبت بنگر. اگر فرمانبران خدا را دوست و معصيت‏كاران را دشمن مى‏داشت، پس در تو خير هست و خداوندْ دوستت مى‏دارد، و اگر پيروان خدا را دشمن مى‏داشت و معصيت‏كاران را دوست مى‏داشت، پس در تو خيرى نيست و خداوندْ، دشمنت مى‏دارد؛ چون انسان، همراه كسى است كه دوستش مى‏دارد. " إذا أرَدتَ أن تَعلَمَ أنَّ فيكَ خَيرا فَانظُر إلى قَلبِكَ؛ فَإِن كانَ يُحِبُّ أهلَ طاعَةِ اللّهِ و يُبغِضُ أهلَ مَعصِيَتِهِ فَفيكَ خَيرٌ وَ اللّهُ يُحِبُّكَ، و إن كانَ يُبغِضُ أهلَ طاعَةِ اللّهِ و يُحِبُّ أهلَ مَعصِيَتِهِ فَلَيسَ فيكَ خَيرٌ وَ اللّهُ يُبغِضُكَ، وَ المَرءُ مَعَ مَن أحَبَّ. " 📚المحاسن ج 1 ص 263 ▫️پیامبر گرامی نیز فرمود : " محبّت مؤمن به مؤمن در راه خدا، از بزرگ‏ترين شاخه‏هاى ايمان است. " " وُدُّ المُؤمِنِ لِلمُؤمِنِ فِي اللّهِ مِن أعظَمِ شُعَبِ الإِيمان‏ " 📚المحاسن ج 1 ص 263 ❕بر این اساس ، اگر در روایتی گفته شده است که قلب حرم خداست و غیر خدا نباید وارد آن شود , در سایر روایات و نیز آیات قرآن این مطلب شرح داده شده است که مقصود از غیر خدا که نباید محبتشان در قلب انسان باشد , کسانی هستند که با خداوند و دین او ارتباطی ندارند اما کسانی که در مسیر ایمان و دین الهی هستند باید محبوب انسان باشند ،  لذا در روایات متعددی تصریح شده است که محبت به پدر و مادر و فرزند و همسر نشانه ایمان و مورد تاکید خداوند است و باید انسان محبت آنها را در قلب و دل خود داشته باشد : "النَّظَرُ إِلَى الْوَالِدَيْنِ بِرَأْفَةٍ وَ رَحْمَةٍ عِبَادَة " _ " إِنَّ اللَّهَ لَيَرْحَمُ الْعَبْدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ. " _ " مَا أَظُنُّ رَجُلًا يَزْدَادُ فِي الْإِيمَانِ خَيْراً إِلَّا ازْدَادَ حُبّاً لِلنِّسَاءِ. " 📚امالی طوسی ص: 455 _ الکافی ج 6 ص 50 _ ج 5 ص 320 @Rahnamye_Behesht
🖤🖤🖤🖤
13.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| توضیحاتی پیرامون جواز چند همسری و ازدواج موقت در اسلام !!!! ❕مساله جواز چند همسری در ازدواج دائم یا جواز ازدواج موقت در اسلام از مسائلی است که همواره محل بحث و اشکال بوده است . ما در کلیپ فوق پیرامون دو نوع ازدواج مذکور و فلسفه و شرایط و حدود آنها توضیحات خوبی ارائه داده ایم . @Rahnamye_Behesht
سن آدم علیه السلام در زمان خلقت !!! 🤔 : ❓حضرت آدم وقتی که آفریده شد چند سال سن داشت ? به صورت انسان جوان آفریده شد یا پیر ? 💠:💠 ❕خداوند در ابتدا از خاک و گل , شکل ظاهری آدم علیه السلام را صورتگری کرد , چنانچه که امیر مومنان علیه السلام در این رابطه فرمود : " سپس خداوند سبحان، مقدارى خاك از قسمتهاى سخت و نرم زمين و بخشهاى شيرين و شوره‏زار گرد آورد و آب بر آن افزود و آن را با رطوبت آميخت تا به صورت موجودى چسبناك در آمد و از آن صورتى آفريد كه داراى خميدگيها و پيوندها و اعضا و مفاصل بود. سپس آن را سفت و جامد كرد تا خود را نگه دارد و صاف و محكم و خشك ساخت و اين حال تا وقت معيّن و سرانجام معلومى ادامه يافت. سپس از روح خود در او دميد و به صورت انسانى در آمد داراى نيروهاى عقلانى كه او را در جهات مختلف به حركت وا مى‏دارد و فكرى كه به وسيله آن (در موجودات مختلف) تصرّف مى‏نمايد و اعضايى كه آنها را به خدمت مى‏گيرد و ابزارى كه براى انجام مقاصدش آنها را زير و رو مى‏كند و شناختى كه به وسيله آن حق را از باطل جدا مى‏سازد و طعمهاى مختلف و بوهاى گوناگون و رنگها و اجناس مختلف را از يكديگر باز مى‏شناسد، اين در حالى است كه او را معجونى از رنگهاى مختلف و تركيبى از اشياى همسان و نيروهاى متضاد و اخلاط مختلف از حرارت و برودت و رطوبت و خشكى قرار داد. " " ثمّ جمع سبحانه من حزن الارض و سهلها، و عذبها و سبخها، تربة سنّها بالماء حتّى خلصت، و لاطها بالبلّة حتّى لزبت، فجبل منها صورة ذات احناء و وصول، و اعضاء و فصول ... " 📚نهج البلاغه خطبه 1 ❕بنابراین صورتگری جسم و جسد آدم علیه السلام از خاک و گل بود و آدم تا مدت معینی به همان صورت جسد بدون روح بود . در سایر روایات این مدت چهل سال بیان شده است یعنی آدم علیه السلام در مدت چهل سال جسد بدون روح بود تا خداوند از روح خودش در او دمید و آدم جان گرفت : " فَخَلَقَ اللَّهُ آدَمَ فَبَقِيَ أَرْبَعِينَ سَنَةً مُصَوَّرا " _ " قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ آدَمَ ع وَ كَانَ جَسَدُهُ طَيِّباً وَ بَقِيَ أَرْبَعِينَ سَنَةً مُلْقًى تَمُرُّ بِهِ الْمَلَائِكَةُ فَتَقُولُ لِأَمْرٍ مَا خُلِقْت‏ " 📚تفسير القمي، ج‏1، ص: 41 _ علل الشرائع، ج‏1، ص: 275 ▫️برخی در مورد چرایی تاخیر چهل ساله در جان گرفتن آدم علیه السلام می نویسند : " شايد اين فاصله زمانى _ همان گونه كه بعضى از محقّقان گفته‏اند _ به خاطر آزمون ملائكه ( و این که آنان متوجه عظمت مقام آدم ( ع ) باشند ) و يا به خاطر تعليم مردم نسبت به ترك عجله در كارها و تأنّى در امور بوده است. " 📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏1، ص: 173 ▫️بنابراین آدم علیه السلام در زمانی که چهل سال از خلقت جسد و جسمش گذشته بود , زنده شد و روح در او دمیده شد . ❗️حال سوال این است که در هنگامی که روح الهی در آدم علیه السلام دمیده شد ایشان در چه سنی بودند ؟ آیا به شکل یک جوان چهل ساله جان گرفتند یا کمتر از چهل سال ؟ ▫️در آیات و روایات مطلب صریحی در این رابطه بیان نشده است اما این مطلب یقینی است که ایشان پس از دمیده شدن روح در وجودشان به صورت یک انسان بالغ و عاقل جان گرفتند و مخاطب امر و نهی الهی قرار گرفته و دارای همسری به نام حواء بودند , چنانچه که در قرآن می خوانیم : " و هنگامى كه به فرشتگان گفتيم براى آدم سجده و خضوع كنيد، همگى سجده كردند جز شيطان كه سر باز زد و تكبر ورزيد (و به خاطر نافرمانى و تكبر) از كافران شد! _ و گفتيم اى آدم تو با همسرت در بهشت سكونت كن، و از (نعمتهاى) آن گوارا هر چه مى‏خواهيد بخوريد (اما) نزديك اين درخت نشويد كه از ستمگران خواهيد شد! _ پس شيطان موجب لغزش آنها شد، و آنان را از آنچه در آن بودند (بهشت) خارج ساخت، و (در اين هنگام) به آنها گفتيم همگى (به زمين) فرود آئيد در حالى‏ که بعضى دشمن ديگرى خواهيد بود، و براى شما تا مدت معينى در زمين قرارگاه و وسيله بهره‏بردارى است. " "وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما ... " ( سوره بقره آیات 34 تا 36 ) ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕در روایتی می خوانیم : "وقتی آدم به حواء  نگریست آفرینشی زیبا شبیه صورت خود دید با این تفاوت که او زن بود. با او صحبت کرد. حواء نیز با زبان او با او سخن گفت، آدم به او گفت: تو کیستی؟ حوا گفت: همان طور که می‌بینی مخلوقی هستم که خدا مرا آفرید. آدم در این لحظه خطاب به خدا گفت: خدای من این مخلوق زیبایی که نزدیکی به او و نگاه کردن به او مرا آرام می‌کند. او کیست؟ خداوند گفت: این کنیز من حواء است. آیا دوست داری که همراه و مونس تو باشد و با تو سخن بگوید و از تو فرمان برد؟ آدم گفت: بله و مادامی که زنده‌ام تو را به خاطر این نعمت شکرگزار هستم و تو را ستایش می‌کنم. خداوند تبارک و تعالی فرمود: او را خواستگاری کن که او کنیز من است و برای شهوت نیز شایسته هست و خداوند قوه شهوت را در آدم به وجود آورد در حالی که قبل از آن او را نسبت به این غریزه آگاه ساخته بود. پس آدم گفت خدایا من او را خواستگاری می‌کنم رضای تو چیست؟ خداوند فرمود: اینکه اصول دینم را به او بیاموزی. گفت: اگر تو این گونه می‌خواهی من همین کار راخواهم کرد که خداوند فرمود: من همین را می‌خواهم. او را به ازدواج تو درآوردم ...  آدم گفت: به سوی من بیا (ای حواء) . حواء گفت: تو به سوی من بیا. خداوند به آدم فرمود: که به سوی او برو و آدم برخاست و به سوی او رفت و اگر این گونه نبود این زنان بودند که به خواستگاری مردان می‌رفتند و آن‌ها را برای خود خواستگاری می‌کردند. " " ... فَقَالَ اللَّهُ هَذِهِ أَمَتِي حَوَّاءُ أَ فَتُحِبُّ أَنْ تَكُونَ مَعَكَ فَتُؤْنِسَكَ وَ تُحَدِّثَكَ وَ تَأْتَمِرَ لِأَمْرِكَ قَالَ نَعَمْ يَا رَبِّ وَ لَكَ بِذَلِكَ الْحَمْدُ وَ الشُّكْرُ مَا بَقِيتُ فَقَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَاخْطُبْهُا إِلَيَّ فَإِنَّهَا أَمَتِي وَ قَدْ تَصْلُحُ أَيْضاً لِلشَّهْوَةِ وَ أَلْقَى اللَّهُ عَلَيْهِ الشَّهْوَةَ وَ قَدْ عَلَّمَهُ قَبْلَ ذَلِكَ الْمَعْرِفَةَ فَقَالَ يَا رَبِّ فَإِنِّي أَخْطُبُهَا إِلَيْكَ فَمَا رِضَاكَ لِذَلِكَ فَقَالَ رِضَائِي أَنْ تُعَلِّمَهَا مَعَالِمَ دِينِي ... " 📚علل الشرائع، ج‏1، ص: 18 ❕نهایتا عمر آدم علیه السلام از زمانی که روح در او دمیده شد تا وقتی که از دنیا رفت ، در حدود نهصد و سی سال بوده است : " عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ كَانَ عُمُرُ آدَمَ ع مِنْ يَوْمَ خَلَقَهُ اللَّهُ إِلَى يَوْمَ قَبَضَهُ تِسْعَمِائَةٍ وَ ثَلَاثِينَ سَنَةً " _ " قَالَ النَّبِيُّ ص عَاشَ آدَمُ أَبُو الْبَشَرِ تِسْعَمِائَةٍ وَ ثَلَاثِينَ سَنَةً " 📚 تفسير القمي، ج‏1، ص: 45 _ بحار الأنوار ج‏11، ص: 268 ❕خلاصه مطلب آنکه در هنگام دمیده شدن روح در وجود آدم علیه السلام مدت چهل سال از خلقت جسم و جسد ایشان گذشته بود ، ممکن است ایشان در شکل یک انسان چهل ساله جان گرفته باشند یا کمتر از این مقدار اما در هر صورت ایشان پس از دمیده شدن روح، یک انسان بالغ و عاقل بوده به گونه ای که هم با خداوند سخن می گفته و هم دارای همسر بوده است . @Rahnamye_Behesht
هدایت شده از  شیعه پاسخ
13.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| فلسفه واجب شدن روزه ماه مبارک رمضان !!!! ❕در کلیپ فوق از سه جهت تربیتی و  اجتماعی و بهداشتی پیرامون فلسفه وجوب روزه بحث کرده ایم . @Rahnamye_Behesht
آیا امام صادق علیه السلام معتقد بود که ابلیس از آتش آفریده نشده است ? 🤔 : ❓قرآن می‌گوید که خلقت ابلیس و شیطان از آتش بوده اما در روایت شیعه آمده که امام صادق شیعیان گفتند که خلقت ابلیس از گِل بوده و شیطان دروغ گفته که از آتش است !!!! چرا امامان شیعه بر خلاف قرآن سخن می‌گفتند ? 💠:💠 ▫️در قرآن تصریح شده است که ابلیس از طائفه جنیان بوده است :"كانَ مِنَ الْجِنِّ " ( سوره کهف آیه 51 ) ❗️ از سوی دیگر در همان قرآن می خوانیم : "وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ"" خداوند جن را از شعله‏هاى مختلط آتش آفريد" (سوره الرحمن آيه 15) ▫️و از سوى سوم هنگامى كه ابليس از سجده بر آدم سرپيچيد , منطقش اين بود " خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ‏ "" مرا از آتش آفريدى و او را از خاك ( و آتش برتر از خاك است) " (اعراف آيه 12). ▪️بنابراین در قرآن تصریح شده که ابلیس از آتش آفریده شده زیرا او از جنیان بوده است . 🔸در روایات شیعه نیز به خلقت ابلیس از آتش تصریح شده چنانچه که امیر مومنان علیه السلام در مورد ابلیس فرمود : " خشم و غضب و كبر و نخوت او را فرا گرفت و شقاوت و بدبختى بر وى غلبه كرد، به آفرينش خود از آتش افتخار نمود و خلقت آدم را از گل خشكيده، سبك شمرد " اعترته الحميّة  و غلبت عليه الشّقوة و تعزّز بخلقه النّار و استوهن خلق الصّلصال " 📚نهج البلاغه , خطبه اول 👌در بیان امام صادق علیه السلام هم تصریح شده که ابلیس از جنیان بوده و خلقت جنیان هم از آتش است و ابلیس هم از آتش آفریده شده : " و كانَ مِنَ الْجِنِّ، و كان مع الملائكة " _ " إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْمَلَائِكَةَ مِنَ النُّورِ وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنَ النَّار " _ "فاستخرج الله ما في نفسه بالحمية، فقال: خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِين‏ " 📚الاختصاص ص 109 _ تفسير العياشي، ج‏1، ص: 34 _ تفسير العياشي، ج‏2، ص: 9 ❕حال آنچه مورد اشکال و شبهه قرار گرفته است نقلی است که در تفسیر قمی از امام صادق علیه السلام روایت شده است . ▫️مطابق نقل مذکور , امام صادق ع به اسحاق بن جریر می‌فرماید: "یاران تو درباره سخن ابلیس که گفت : «من را از آتش و او را از خاک آفریدی» چه می‌گویند؟ گفتم فدایت شوم او این را گفته و خداوند نیز در کتابش آن را ذکر کرده است. امام علیه السلام فرمود : ای اسحاق ابلیس دروغ گفت . خداوند او را نیافرید مگر از خاک. سپس امام علیه السلام بیان داشتند که خداوند در قرآن فرمود: « همان كسى كه براى شما از درخت سبز آتش آفريد، و شما به وسيله آن آتش مى‏افروزيد.» خداوند ابلیس را از این آتش و از این درخت آفرید و اصل این درخت هم از خاک است. " " عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ حَرِيزٍ ... الَّذِي جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ ناراً فَإِذا أَنْتُمْ مِنْهُ تُوقِدُونَ خَلَقَهُ اللَّهُ مِنْ تِلْكَ النَّارِ وَ النَّارُ مِنْ تِلْكَ الشَّجَرَةِ وَ الشَّجَرَةُ أَصْلُهَا مِنْ طِين‏ " 📚تفسیر قمی ج 2 ص 244 _ 245 ❗️در مورد نقل مذکور توجه به دو نکته لازم است : ▫️1 _ روایت مورد اشکال از نظر سندی ضعیف است . در سند آن : " سعید بن ابی سعید " و " اسحاق بن حریز " قرار دارند که از نظر رجالی مجهول و ضعیف هستند : 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 559 _ ج 4 ص 54 ▫️2 _ محتوای روایت مذکور هم در ضدیت با قرآن نیست بلکه در روایت مذکور تصریح شده که ابلیس از آتش آفریده شده است اما آتشی که وابسته و تولد یافته از خاک است . ▪️توضیح اینکه : روایت مورد بحث متذکر این مطلب می شود که ابلیس خلقتش از آتش را دلیل بر برتری خود نسبت به آدم علیه السلام می دانست با این استدلال که آتش از خاک برتر است در حالی که توجه نداشت که اصل و ریشه آتش هم از خاک است . یعنی آتش وجودی ابلیس از درختان سبزی خلق شده بود که ریشه در خاک داشتند و از خاک رشد یافته و ایجاد شده بودند . 👌بنابراین سر منشا اصلی و اساس خلقت ابلیس هم وابسته به خاک و از خاک بوده است اما متاسفانه ابلیس بدون تذکر به این نکته دچار غرور شده و از امر الهی تمرد کرد , چنانچه که در تفسیر نمونه می خوانیم : " گويا چنين مى‏پنداشت كه آتش برتر از خاك است، و اين يكى از بزرگترين اشتباهات ابليس بود، شايد هم اشتباه نمى‏كرد و آگاهانه دروغ مى‏گفت زيرا مى‏دانيم خاك سرچشمه انواع بركات و منبع تمام مواد حياتى و مهمترين وسيله براى ادامه زندگى موجودات زنده است، در حالى كه آتش چنين نيست... ❕به علاوه هر آتشى در روى زمين پيدا شود، از موادى سرچشمه مى‏گيرد كه از خاك بدست آمده است، خاك سرچشمه پرورش درختان و درختان سرچشمه پيدايش آتش مى‏باشند، حتى مواد نفتى يا چربى‏هايى كه قابل احتراقند نيز بازگشت به خاك يا حيواناتى كه از مواد نباتى تغذيه دارند، مى‏كنند... " 📚تفسیر نمونه ج 6 ص 99 @Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهات فقهی فضای مجازی جلد چهارم.07.Prp.pdf
2.41M
📖کتاب الکترونیک رایگان : پاسخ به شبهات فقهی فضای مجازی ( جلد چهارم ) ✍ احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ ) @Rahnamye_Behesht
📖کتاب الکترونیک رایگان : پاسخ به شبهات فقهی فضای مجازی ( جلد چهارم ) ✍ احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ ) ❕کتاب مذکور حاوی تازه ترین و پر بحث ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون احکام و قوانین اسلامی است که به صورت استدلالی و با استناد به منابع متقن مورد بحث و بررسی و پاسخگویی نویسنده قرار گرفته است . ▫️در کتاب فوق شبهات مهمی پیرامون وجوب روزه در اسلام ، تقیه کردن امامان شیعه در فتوا دادن ، حجاب کنیزان ، تفاوت دیه جنین دختر و پسر ، تنبیه زنان در فقه اسلامی ، رابطه با غیر مسلمانان ، حرمت موسیقی و .... مورد بررسی قرار گرفته است . ▫️جهت دانلود کتاب اینجا را کلیک کنید . 📚دانلود جلدهای قبلی کتاب فوق : 👈دانلود جلد اول 👈دانلود جلد دوم 👈دانلود جلد سوم @Rahnamye_Behesht
آیا این که ازدواج کردن سنت پیامبر است به این معناست که امتهای قبلی ازدواج نداشتند ؟ 🤔 : ❓یکی اشکالی کرد که در برخی روایات آمده که ازدواج سنت پیامبر است ، این روایت یعنی چه ? یعنی قبل از پیامبر اسلام ازدواج نبوده و پیامبر اسلام ازدواج کردن را تشریع کردند ? در این صورت مردم قبل از پیامبر اسلام و حتی معاذ الله خود پیامبر حرامزاده بودند ? 💠:💠 👌سنت ازدواج کردن میان انسانها , قبل از پیامبر گرامی اسلام و از زمان آدم علیه السلام بوده است و قرآن جناب حواء را همسر آدم علیهما السلام معرفی می کند : " وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما " ( سوره بقره آیه 35 ) ▫️در روایات تصریح شده که خود خداوند , جناب حواء را به همسری و تزویج آدم علیهما السلام در آورد : " وَ قَدْ زَوَّجْتُكَهَا فَضُمَّهَا إِلَيْك‏ " 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص: 380 ▫️همینطور قرآن از ازدواج موسی با دختر شعیب علیهما السلام یاد کرده و نقل می کند که شعیب به موسی عرضه داشت : " من مى‏خواهم يكى از اين دو دخترم را به همسرى و نکاح تو در آورم به اين شرط كه هشت سال براى من كار كنى، و اگر آن را تا ده سال افزايش دهى محبتى از ناحيه تو است، من نمى‏خواهم كار سنگينى بر دوش تو بگذارم و ان شاء اللَّه مرا از صالحان خواهى يافت. " " قالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هاتَيْنِ عَلى‏ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِكَ وَ ما أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِين‏ " ( سوره قصص 27 ) ❕لذا در قرآن می خوانیم که خداوند اساسا خلقت انسانها از دو جنس مرد و زن را از این جهت می داند که آن دو با هم ازدواج کرده و از آرامش و مودت تزویج بهره مند شوند : " وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون‏ " ( سوره روم آیه 21 ) 👌پیامبر گرامی و امامان اهلبیت هم تصریح می کردند که از زمان آدم علیهم السلام , پیوسته از طریق ازدواج شرعی پدران و مادران ، از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و در میان پدران و مادرانشان رابطه نامشروع و ناپاک وجود نداشته است : " يَعْنِي فِي أَصْلَابِ النَّبِيِّينَ وَ أَرْحَامِ نِسَائِهِمْ فَعَلَى هَذَا أَجْرَانَا اللَّهُ تَعَالَى فِي الْأَصْلَابِ وَ الْأَرْحَامِ وَ وَلَّدَنَا الْآبَاءُ وَ الْأُمَّهَاتُ مِنْ لَدُنْ آدَمَ ع‏ " 📚بحار الأنوار ج‏25، ص: 20 ❕حال اشکال این است که چرا بر اساس نقل معروفی ، پیامبر گرامی اسلام ازدواج کردن را سنت خودشان معرفی کردند : "النِّكَاحُ سُنَّتِي فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي. " 📚جامع الأخبار للشعيري , ص: 101 ▫️در این رابطه باید توجه داشت که : "كلمه سنت در لغت عرب به‏معناى طريقه و سيره عملى آمده است. اما در اصطلاح: در روايات نبويه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) پيروان خويش را امر فرمود به اينكه از سنت من متابعت كنيد، سپس اين كلمه مكرر در مكرر در قول و فعل و تقرير پيامبر بكار رفته تا آنجا كه علم بالغلبه گرديده و هرگاه به نحو مطلق استعمال شود از آن امرى كه متضمن بيان حكمى از احكام شرعيه از سوى پيامبر باشد چه با قول و چه با عمل و يا با تقرير اراده مى‏شود سنت به اين معنى را شيعه و سنّى قبول دارد " 📚واژه شناسى اصطلاحات اصول فقه، ص: 119 👌بنابراین اگر پیامبر گرامی اسلام فرمودند که ازدواج سنت من است یعنی تزویج و ازدواج کردن , طریقه و سیره عملی من بوده و در شریعت من نیز این عمل تشریع شده و مردم به ازدواج کردن دستور داده شده‌اند و اگر کسی با ازدواج کردن مخالفت کند به این معناست که با سنت و شریعت پیامبر اسلام مخالفت کرده و چنین فردی نمی تواند خود را مسلمان حقیقی و پیرو واقعی پیامبر اسلام بداند . @Rahnamye_Behesht