#مروری_بر_پاسخهای_گذشته_کانال
#صلوات_ابراهیمی
🤔#پرسش
❔یکی از دوستان اهل سنت سؤال فرستاده است که چرا شیعه ها در نماز حین تشهد مثل ما درود #ابراهیمی نمی خوانند لطفا پاسخ با منابع ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌این که شیعه در تشهد نماز صلوات ابراهیمی ندارد و نمی خواند ، کذب و دروغی بیش نیست ، بلکه در روایات ما ،گفتن صلوات ابراهیمی در هنگام تشهد امری #مستحب بیان شده است .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« در هنگام تشهد چنین بگو ...الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ- وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ- وَ سَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ- وَ تَرَحَّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ- كَمَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ وَ تَرَحَّمْتَ عَلَى #إِبْرَاهِيمَ- وَ عَلَى آلِ #إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد...»
📚التهذیب ج2 ص99
📚وسائل الشیعه ج6 ص393
❕در نقل دیگری امام #رضا علیه السلام چنین تشهد را به همراه مستحبات آموزش داد که نماز گزار بگوید ؛
« َ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَ مَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ وَ رَحِمْتَ وَ تَرَحَّمْتَ وَ سَلَّمْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ #إِبْرَاهِيمَ فِي الْعَالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد»
📚مستدرک الوسائل ج5 ص6
❔ما سوال می کنیم برادران اهل سنت که این قدر نگران صلوات ابراهیمی هستند چرا به صلوات فرستادن بر #آل پیامبر گرامی توجه ویژه ای ندارند و بسیار دیده می شود که در هنگام صلوات بر پیامبر گرامی به این جمله « صلی الله علیه و سلم » بسنده می کنند و بر « آل محمد » صلوات نمی فرستند در حالی که #بخاری از كعب بن عجزه نقل مى كند كه به رسول خدا عرض كردند: چگونگى سلام بر تو را دانسته ايم، امّا صلوات بر تو چگونه بايد باشد؟ فرمود: بگوئيد «اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلى #آلِ مُحَمَّدٍ كَما صَلَّيْتَ عَلى آلِ ابْراهيمَ انَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ، الّلهُمَّ بارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلى آلِ مُحَمَّدٍ كَما بارَكْتَ عَلى آلِ ابْراهيمَ انَّكَ حَميدٌ مَجيد»
📚صحیح بخاری ج6 ص151
👌و یا مسلم از از ابى مسعود انصارى نقل می کند که میگوید كه پيامبر نزد ما آمد و ما در مجلس سعد بن عباده بوديم، بشير فرزند سعد عرض كرد: اى رسول خدا خداوند به ما دستور داده بر تو صلوات بفرستيم، چگونه بر تو صلوات بفرستيم؟ پيامبر نخست سكوت كرد، سپس فرمود: در بگوئيد: «الّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلى #آلِ مُحَمَّدٍ كَما صَلَّيْتَ عَلى آلِ ابْراهيمَ، بارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلى آلِ مُحَمَّدٍ كما بارَكْتَ عَلى آلِ ابْراهيمَ فى الْعالَمينَ انَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ»
📚صحیح مسلم ج1 ص305
👌 ابن حجر در #صواعق چنين نقل مى كند كه رسول خدا فرمود: «هرگز بر من صلوات بريده و ناقص نفرستيد، عرض كردند صلوات بريده و ناقص چيست؟ فرمود: «اينكه بگوئيد الّلهم صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و امساك كنيد و ادامه ندهيد، بلكه بگوييد: الّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.»
📚صواعق ص144
❕#سمهودى نیز از ابن مسعود انصارى نقل مى كند كه رسول خدا فرمود:
«كسى كه نماز بخواند كه در آن بر من و بر اهلبيتم صلوات نفرستد نمازش قبول نيست».
📚الاشراف ، ص28
📚سنن بیهقی ج2 ص379
❕لذا این اشعار امام شافعی معروف است که می گفت ؛
« يا اهْلَ بَيْتَ رَسُوْلِ اللَّهِ حُبُّكُمُ فَرْضُ مِنَ اللَّهِ فى الْقُرآنِ انْزَلَهُ
كَفاكُمُ مِنْ عَظيمِ الْقَدْرِ انَّكُمُ مَنْ لَمْ يُصَلِّ عَلَيْكُمْ لا صَلاةَ لَهُ
«اى اهل بيت رسول الله محبت شما، از سوى خداوند در قرآن واجب شده است. در عظمت مقام شما همين بس كه هر كس بر شما صلوات نفرستد نمازش باطل است»
📚نور الابصار شبلنجی ص104
👌با وجود این روایات صریح و روشن جالب است که بدانید حنفی ها و مالکی ها صلوات بر پیامبر گرامی و آل ایشان را در نماز واجب نمی دانند و می گویند نماز بدون صلوات بر پیامبر گرامی و آل ایشان صحیح است .
📚الفقه علی المذاهب الاربعه ج1 ص266
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#بودن_زمین_بر_شاخ_گاو
🤔#پرسش
❔امام على با اعتماد به نفس بالا می گوید از من سوال کنید ،چون دانا تر از من پیدا نمی کنید ،سپس یکی پرسیده زمین بر چه چیزی قرار داره؟
علی پاسخ میدهد بر شاخ #گاو 😳
منبع: ترجمه علل الشرایع ج۱ص۴۱و۴۲ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌این که علی علیه السلام وارث علوم پیامبر گرامی اسلام بوده اند و بارها و بارها به این نکته تصریح کرده و مردمان را دعوت کردند که هر آنچه می خواهند از ایشان سوال کنند ، قابل انکار و تردید نیست و مورد نقل شیعه و سنی قرار گرفته است .
🔸در نهج البلاغه آمده است که فرمود ؛
«اى مردم! از من سؤال كنيد پيش از آنكه مرا از دست دهيد، زيرا من به راههاى آسمان از راههاى زمين آشناترم! (آرى بپرسيد) پيش از آنكه فتنه و #فساد سرزمين شما را همچون شتر لجام گسيخته لگدمال كند (و سايه شوم خود را همه جا بگستراند) و عقلهاى مردم را بربايد.»
📚نهج البلاغه خطبه 189
👌و فرمود ؛
« از من سؤال كنيد (و آنچه را مى خواهيد درباره سرنوشت خود و آينده از من بپرسيد) پيش از آنكه مرا از دست دهيد. سوگند به كسى كه جانم در دست قدرت اوست! از هيچ حادثه اى كه از امروز تا دامنه قيامت واقع مى شود از من سؤال
نمى كنيد (مگر اينكه پاسخ آن را آماده دارم) و همچنين درباره هيچ گروهى كه حتّى يك صد نفر را هدايت يا گمراه مى كند، پرسشى نمى كنيد، مگر اينكه از دعوت كننده، رهبر و كسى كه آنها را به پيش مى راند، و از جايگاه خيمه و خرگاه و محلّ اجتماع آنها، و كسانى كه از آنها #كشته مى شوند، يا به مرگ طبيعى مىميرند (از همه اينها شما را آگاه مى سازم و اگر مرا از دست دهيد سپس ناراحتى هاى زندگى و مشكلات بر شما فرو بارد (و براى يافتن راه حل به اين و آن متوسّل شويد) بسيارى از پرسش كنندگان سر به زير مى افكنند و در حيرت فرو مى روند (چرا كه پاسخگويى براى اين سؤالات نمى يابند) و بسيارى از مسئولان (و آنها كه مورد پرسش واقع مى شوند) از پاسخ فرو مى مانند »
📚 نهج البلاغه ، خطبه 93
👌این مضمون در نقل های متعدد دیگری نیز آمده است ؛
📚بحار الانوار ج 10 ص 117 _ ج 26 ص 146 باب 9 _ ج 40 ص 131 باب 93
❕جالب اينكه اين سخن تنها در منابع شيعه نيامده است؛ دانشمندان اهل سنّت نيز از آن حضرت نقل كرده اند؛ يحيى بن سعيد بن مسيّب مطابق نقل «#الاستيعاب» مى گويد ؛
«از مردم جمله «هرچه را مى خواهد از من بپرسيد» بر زبان جارى نكرد جز على بن ابى طالب».
📚الاستیعاب ج 2 ص 50
👌در همان كتاب از ابو الطفيل نقل مى كند كه من، على عليه السّلام را ديدم خطبه مى خواند و مى گفت ؛ هرچه مى خواهيد از من سؤال كنيد، به خدا سوگند از چيزى سؤال نمى كنيد مگر اينكه پاسخ آن را به شما مى گويم، از قرآن از من بپرسيد به خدا قسم من مى دانم كدام آيه در شب نازل شد و كدام در روز و كدام در دشت و كدام در كوه»
📚همان ص 52 _ اسد الغابه ج 4 ص 22 _ الصواعق ابن حجر ص 76 و ...
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته این نقل از #علی علیه السلام در کتاب علل الشرایع است که فرمود ؛
«اما زمين قرار گرفته بر دوش ملكى و پاهاى او بروى سنگ محكم و بزرگيست، و آن سنگ بر #شاخ گاو است و دست و پاهاى گاو بر پشت ماهى است در درياى اسفل، و دريا بر ظلمت، و ظلمت بر باد عقيم، و باد عقيم بر ثرى (خاك رطوبت دار) است و ما وراء ثرى را كسى جز خداوند نميداند (و علم علما و دانشمندان هر زمانى در كشف حقيقت آن ناقص و گمراهست) »
📚علل الشرایع ج 1 ص 2
👌این حدیث مسنداو متصلا به علی علیه السلام نقل نشده بلکه #مرفوعا همراه با افتادن رجال سند ، نقل شده است و تعبیر « رفعه » در سند حدیث شاهد بر این معنا است . بنابراین نقل فوق سندا ضعیف بوده و قابل اعتماد نیست .
❕با این وجود برخی در شرح نقل فوق می نویسند ؛
« روايت فوق از متشابهات اخبار است و به حقيقت و مراد آن من نتوانستم پى ببرم جز آنكه بگويم كه احتمال اين ميرود فرمايش آن حضرت در باره زراعت و فلاحت باشد زيرا تمام شئون زندگى مردم در هر زمانى وابسته به زراعت است و زراعت و #محصول وابسته به مرد داناى محكم رأى و تدبير و زمين و آب و باد است، و سالم بدست آمدن محصول را كسى جز خدا نميداند، و كيف كان بايد سكوت كرد زيرا در بحار از خصال شيخ صدوق نقل مينمايد از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام كه فرموده: هر وقت حديثى از ما شنيديد و معنى آن را نتوانستيد بفهميد و درك كنيد آن حديث را بحال خود وابگذاريد تا زمانى كه بمرور زمان بر شما معنى آن كشف شود و معلوم و واضح گردد. »
📚ترجمه علل الشرایع مسترحمی ص 7
👌این که اگر در فهم روایتی ماندیم ، علم آن را به خود اهل بیت علیهم السلام واگذار کنیم مطلبی حق و #صحیح است ، چنان که در روایات ما آمده است که برخی از احادیث امامان دارای دشواری و سختی خاصی بوده و کلامشان را می توان به چند وجه توجیه کرد .آنچه لازم است تدبر در کلامشان بوده و در اخر اگر به نتیجه ای نرسیدیم تسلیم بوده و علم آن را به خودشان واگذار کنیم .
📚بحار الانوار ج2 ص182 باب 26
👌اما این سخن در جایی صادق است که حدیث منسوب به #معصومین دارای سند صحیحی باشد و فهم آن دشوار ، اما نقل مورد اشکال سندا ضعیف است و با ضعف سند اساسا از اعتبار ساقط می شود .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#اذن_شوهر_در_تصرفات_زن
🤔#پرسش
❔بدون اجازه شوهر زن حق استفاده از اموالش را ندارد !
🔅 در اسلام زنان حتی اجازه استفاده از اموال خودشان بدون اذن شوهر را ندارند
به سراغ اثبات این امر میرویم:
➖ وروى الحسن بن محبوب ، عن عبد الله بن سنان عن أبي عبد الله عليهالسلام قال : « ليس للمرأة مع زوجها أمر في عتق ولا صدقة ولا تدبير ولا هبة ولا نذر في مالها إلا باذن زوجها إلا في حج أو زكاة أو بر والديها أو صلة قرابتها !
➖ امام صادق فرمود : زن شوهردار در مال شخصی خودش بدون اجازه شوهر حق آزاد کردن برده و صدقه و تدبیر برده و بخشیدن مال و نذر دادن را ندارد ، مگر برای حج و یا زکات و یا بخشش برای والدین و خویشانش !
📚 منابع:
وسائل الشيعه شیخ حرعاملي جلد13 صفحه323
من لا يحضره الفقيه، جلد3 صفحه438
🔅 علامه مجلسی هم در کتاب ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار جلد13 صفحه513 حدیث فوق را تصحیح میکند و میگوید:
➖ الحديث الثامن و الستون و المائة: صحيح
💠#پاسخ💠
👌اسلام زن را مانند مرد به تمام معنى مستقل و آزاد مى داند، و قرآن با آياتى نظير؛ «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ» و يا «مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها» اين #آزادى را براى عموم افراد اعم از زن و مرد بيان مى دارد، و لذا در برنامه هاى مجازاتى هم مىبينيم در آياتى مثل «الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ» و مانند آن هر دو را به مجازات واحدى محكوم مى كند.
👌از طرفى چون استقلال، لازمه اراده و اختيار است لذا اسلام اين استقلال را در كليه حقوق #اقتصادى مى آورد و انواع و اقسام ارتباطات مالى را براى زن بلامانع دانسته و او را مالك درآمد و سرمايه خويش مى شمارد. در سوره نساء مىخوانيم:
«لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ» ( نساء 32)
❕با توجه به لغت «اكتساب» كه بر خلاف «كسب» براى بدست آوردن مالى است كه نتيجه اش متعلق به شخص بدست آورنده است و همچنين با در نظر گرفتن قانون كلى: «الناس مسلطون على اموالهم» یعنى «همه مردم بر اموال #خويش مسلطند».
📚عوالی اللئالی ج 1 ص 222
❕بدست مى آيد چگونه اسلام به استقلال اقتصادى زن احترام مى گذارده و تفاوتى بين زن و مرد نگذاشته است. #خلاصه آنكه زن در اسلام يك ركن اساسى اجتماع بشمار مى رود، و هرگز نبايد با او معامله يك موجود فاقد اراده و وابسته و نيازمند به قيّم نمود.
📚تفسیر نمونه ج 2 ص 163
👌فقها و مراجع نیز حکم به استقلال مالی زن داده و اجازه شوهر را در تصرف کردن در اموال شخصی برای زن #شرط نمی دانند .
📚استفتاءات نوری همدانی ج 1 س 759 _ استفتاءات امام ج 2 بحث نذر _ جامع المسائل فاضل ج 1 س 1214
❕و صراحتا #فتوا می دهند ؛
« زن مى تواند هر گونه تصرفى در اموال خود انجام دهد و اجازه شوهر لازم نيست »
📚صراط النجاه تبریزی ج 5 س 518 _ احکام روابط زن و شوهرو همسرداری ص 105
❕در روایات نیز حق تصرف زن در اموالش بدون اجازه شوهر به #رسمیت شناخته شده است ؛
📚وسائل الشیعه کتاب الاطعمه ، باب 24 از ابواب المائده ح 3 _ باب 17 و 49 از کتاب الوصایا _ باب 15 از ابواب النذر ح 1 _ ح 6 از باب 117 و ح 1 از باب 123 ابواب مقدمات ازدواج
👌بر این اساس بزرگان تصریح کرده اند که روایت مورد اشکال که اجازه شوهر را شرط می دانند حمل بر #استحباب می شود یعنی مستحب است که زن حتی المقدور تصرفات خود را حتی در اموال شخصی با اذن شوهر انجام دهد تا به همین دلیل اختلاف و نزاعی در زندگی #مشترک ایجاد نشود ، اگر چه اذن شوهر لازم و واجب نمی باشد ؛
📚وسایل الشیعه ج 19 ص 215 فیحمل المنع علی الاستحباب الاستئذان _ عیون الحقائق الناظره ج 2 ص 239 _ احکام خانواده ، مکارم شیرازی ص 210
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#ازدواج_موقت_دختر_بدون_اذن_پدر
🤔#پرسش
❔اجازه صیغهی دختران باکره، شرحی بر دستورات دین اسلام !
🔅 یکی از مواردی که در تشیع و لا به لای کتب مذهبی یافت میشود اجازه صیغه کردن دختر باکره بدون اذن واجازه #پدرش است؛ با هم به سراغ این احادیث خواهیم رفت:
➖ وبالإسناد إلى أحمد بن محمد بن عيسى عن رجاله مرفوعا إلى الأئمة ع منهم محمد بن مسلم قال: قال أبو عبد الله ع: لا بأس بتزويج البكر إذا رضيت من غير إذن أبيها وجميل بن دراج حيث سأل الصادق ع عن التمتع بالبكر قال: لا بأس أن يتمتع بالبكر
➖ محمد بن مسلم میگوید ابو عبد الله فرموداشکالی ندارد ازدواج بادختر باکره اگرراضی باشدبدون اجازه پدرش و جمیل بن دراج از صادق سوال کرده درباره متعه کردن دختر بکر که فرمود: اشکالی ندارد اگر با "دختر باکره" متعه کند.....
📚 منابع:
مستدرك الوسائل جلد14 صفحه459
کتاب متعة شيخ المفيد جلد1 صفحه10
تهذيب الأحكام جلط7 صفحه254
💠#پاسخ💠
👌در روایات متعددی اجازه ازدواج و متعه دختران باکره با اذن پدرشان داده شده است چنان که #فرمود ؛
« دختر باکره ای که دارای پدر است ، با اذن پدر می تواند ازدواج کند »
📚الکافی ج 5 ص 391
🔸امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« دختر باکره جز با اجازه پدرش #حق متعه شدن را ندارد »
📚قرب الاسناد ص 159 _ وسائل الشیعه ج 21 ص 33
🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« دختران باکره ای که دارای پدر هستند ، #متعه نمی شوند جز با اجازه پدرشان »
📚التهذیب ج 7 ص 254 _ الاستبصار ج 3 ص 145
👌شیخ صدوق نیز می نویسد ؛
« با دختران باکره دارای پدر متعه نکن جز به اذن #پدرانشان »
📚المقنع ص 113
👌فقها و مراجع کنونی نیز اجازه ازدواج دختر باکره ( چه متعه و چه دائم ) را با اذن پدرش می دانند ؛
📚توضیح المسائل مراجع ، بنی هاشم ، ج 2 ص 458 نظر آیات عظام ؛ امام خمینی _ سیستانی _ گلپایگانی _ فاضل _ بهجت _ مکارم شیرازی و ...
❕بر این اساس روایاتی که اجازه پدر را شرط نمی داند حمل می شود در جایی که پدر #غایب بوده و در دسترس نباشد ، یا حمل می شود در جایی که پدر دختر را در عقد ازدواج با هر کسی که می خواهد #آزاد گذاشته باشد ، یا حمل می شود در جایی که پدر بدون دلیل از ازدواج با هم کفو ممانعت می کند و دختر نیز نیاز به ازدواج دارد ، یا پدر #اهلیت اجازه دادن را نداشته باشد و دختر نیاز به ازدواج دارد .
🔸در فتوای آیت الله سیستانی آمده است ؛
« اگر دختر باكره نباشد يا اين كه باكره باشد ولى پدر يا جدّ پدرى اجازه ندهند ، كه با مردى كه #همتاى او شرعاً و عرفاً مى باشد ازدواج كند يا اين كه حاضر نباشند در امر ازدواج دختر به هيچ وجه مشاركت كنند يا آن كه اهليت اجازه دادن از جهت ديوانگى يا مانند آن را نداشته باشند ، در اين موارد اجازه آنان لازم نيست و همچنين اگر اجازه گرفتن از آنان به جهت غائب بودن يا غير آن ممكن نباشد ، و دختر حاجت زيادى در همان وقت به ازدواج داشته باشد اجازهء پدر و جدّ لازم نيست .»
📚توضیح المسائل مراجع ج 2 ص 459
👌آیت الله مکارم شیرازی نیز می نویسد ؛
« دختر باكره بايد با اجازه پدر يا جدّ پدرى ازدواج كند؛ اما اگر رشيده باشد يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد و به تأييد بزرگترهاى #فاميل همسر مناسبى براى دختر پيدا شود و پدر مخالفت كند اجازه او شرط نيست. همچنين اگر به پدر يا جدّ پدرى دسترسى نباشد و دختر رشيده هم احتياج به شوهر كردن داشته باشد، يا اينكه دختر قبلًا شوهر كرده باشد، در اين دو صورت نيز اجازه پدر و جد در ازدواج جديد لازم نيست.»
📚توضیح المسائل ، مکارم شیرازی ، ص 389
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#کرامت_علی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔آیا این روایت که کانال ضد دین بر #علیه تشیع به آن استدلال می کند صحیح است و درست ❗️
➖ ﺃﺧﺒﺮ ﺃﺻﺤﺎﺑﻲ ﺑﻤﺎ ﺃﺻﺎﺑﻚ ﺍﻟﺒﺎﺭﺣﺔ، ﻗﺎﻝ ﻋﻠﻲ : ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ، ﺇﻧﻲ ﻻﺳﺘﺤﻴﻲ. ﻓﻘﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ (ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ): ﺇﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻻ ﻳﺴﺘﺤﻴﻲ ﻣﻦ ﺍﻟﺤﻖ . ﻗﺎﻝ ﻋﻠﻲ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ): ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ، ﺃﺻﺎﺑﺘﻨﻲ ﺟﻨﺎﺑﺔ ﺍﻟﺒﺎﺭﺣﺔ ﻣﻦ ﻓﺎﻃﻤﺔ ﺑﻨﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ !
➖ ای علی اصحابم را با خبر کن که دیشب چه چیزی به تو اصابت کرده بود؟ امام علی گفت: ای پیامبر من خجالت می کشم. رسول گفت: خداوند از بیان حق خجالت نمی کشد... پس امام علی گفت: ای رسول آثار فاطمه بر من اصابت کرد !
📚 منابع:
غایه المرام البحرانی صفحه10
تفسیر نورالثقلین جلد5 صفحه683
امالی الصدوق المجلس الاربعون صفحه169
🔅 منابع بیشتری نیاز است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌براستی انسان تعجب می کند که اینان چگونه با تحریف #معنایی روایت در صدد اشکال تراشی هستند .
🔸البارحه از ریشه برح #مونث البارح به معنای « شب گذشته » است . بنابراین « جنابه البارحه » یعنی « جنابتی در شب گذشته بر من عارض شد »
📚ترجمه معجم الوسیط ، بندر ریگی ، ج 1 ص 100 ماده برح
👌علی علیه السلام به درخواست پیامبر گرامی پاسخ می دهد از کرامت و معجزه ای که برایشان #اتفاق افتاده بود و می گوید شب گذشته از همبستری با فاطمه مرضیه سلام الله علیها ، نیاز به غسل جنابت پیدا کردم اما آب در منزل نبود ...
❕اصل روایت #مطابق نقل شیخ صدوق در امالی خود چنین است ؛
« انس گويد من با دو مرد ديگر از اصحابش در شب بسيار تاريكى خدمت رسول خدا بوديم رسول خدا فرمود به در خانه على برويد در خانه على آمديم و سبك در را زديم . على با ازارى از صوف و ردائى مانندش شمشير رسول خدا را در دست داشت و بيرون آمد و فرمود تازه ايست؟ گفتم خير است رسول خدا به ما دستور داد آمديم و خود او هم دنبال است رسول خدا هم رسيد و فرمود اى على گفت لبيك فرمود آنچه را ديشب برايت پيش آمد به اصحابم خبر بده عرض كرد يا رسول اللَّه شرم دارم فرمود خدا را از حق شرم نيايد على گفت يا رسول اللَّه ديشب جنب شدم از همبستری با فاطمه دختر رسول خدا و آب خواستم در خانه كه غسل كنم آب نبود حسن را از طرفى فرستادم و #حسين را از طرفى و دير كردند من به پشت خوابيده بودم كه هاتفى از تاريكى خانه آواز داد برخيز اى على اين سطل آب را بگير و غسل كن ديدم سطل پر آب است و حوله اى از سندس بر آن ست سطل را برداشتم غسل كردم و با آن حوله خود را خشك كردم و آن را روى سطل انداختم سطل به هوا برخاست و از آن جرعه اى چكيد به فرق سرم رسيد و دلم از آن خنك شد پيغمبر فرمود به به اى پسر ابى طالب صبح كردى و جبرئيل خادم تو بود و آن آب از نهر #كوثر بود و سطل و منديل از بهشت بود سه بار فرمود جبرئيل به من چنين خبر داد »
📚امالی صدوق ص 226
❕علامه مجلسی نیز این نقل را در باب کرامات و #معجزات علی علیه السلام می آورد ؛
📚بحار الانوار ج 39 ص 114 باب 77
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#نماز_خواندن_ابوبکر_بر_فاطمه_مرضیه_سلام_الله_علیها_دروغگویی_وهابیون
🤔#پرسش
❔آیا این شبهه وهابی ها حقیقت دارد ❗️
❔نماز جنازه حضرت فاطمه زهرا و شرکت شیخین در نماز جنازه ایشان؛
❗️ بعد از اینکه غسل و کفن ایشان به اتمام رسید و مرحله نماز جنازه ایشان پیش آمد ، حضرات بزرگواری همچون ابوبکر صدیق و عمر فاروق و دیگر أجله صحابه رضی الله عنهم در همین حین خود را به جنه البقیع رسانیدند و وقت نماز که فرا رسید حضرت علی دست ابوبکر صدیق را گرفته کشیدند تا امامت کنند.
حضرت ابوبکر رو به طرف حضرت علی کرده و فرمود که شما امامت کنید ، حضرت علی فرمود : شما خلیفه رسول الله صلى الله عليه وسلم هستید و در حضور شما من برای نماز جنازه هرگز پیش قدم نخواهم شد ، باید شما جلو تشریف برده امامت دهید و بعد از آن حضرت ابوبکر صدیق جلو تشریف برده و با چهار تکبیر نماز جنازه را ادا کردند و حضار به نماز ایشان اقتدا کردند ❗️❕
💠#پاسخ💠
👌متن فوق کاملا کذب و دروغ و از ساخته های ذهنی وهابیان و خلاف روایات مسلمی است که نزد خودشان ثابت است .
❕حضرت زهرا سلام الله علیها به خاطر خشمی که از مردمان زمان خودشان داشتند که چگونه حق خلافت حضرت علی را به جا نیاوردند و به دختر پیامبرشان جسارت کرده و اسباب شهادت ایشان را فراهم کردند ، به حضرت امیر وصیت کردند که ایشان را پنهانی دفن کرده و کسی را از احوال ایشان مطلع نکنند تا جهانیان بدانند که دختر پیامبر با حالت خشم و غضب از مردم از دنیا رفت و وصیت کرد که هیچ یک از آنان خصوصا ابوبکر و عمر حق شرکت در تشییع جنازه و نماز خواندن بر او را نداشته باشند.
👌شیخ کلینی روایت می کند:
« چون فاطمه بیمار شد وصیت نمود به علی که بیماری او را کتمان کند و مردم را بر احوال او مطلع نسازد پس حضرت به وصیت او عمل کرد و او را در شب دفن نمود و اثر #قبر او را محو کرد...»
📚الکافی ج1 ص381
📚امالی طوسی ص109
🔶در روایت دیگر آمده است:
« فاطمه به علی گفت زمانی که من از دنیا رفتم شبانه دفنم کن و آن دو نفر ( ابوبکر و عمر ) را مطلع نکن»
📚معانی الاخبار ص356
🔶در روایت دیگر آمده است:
« فاطمه شبانه دفن شد و علی و حسن و حسین او را دفن کرده و قبرش را پنهان ساختند زیرا او نسبت به مردم خشمگین بود و نمی خواست آنان در مراسم فوت او شرکت کنند و علی قبر او را با زمین یکسان نمود تا شناخته نشود »
📚بحار الانوار ج43 ص183
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« فاطمه وصیت کرد تا شبانه و مخفیانه دفن شود تا ابوبکر و عمر بر او نماز نخوانند»
📚علل الشرایع ج1 ص185
👌علمای اهل سنت نیز این مضمون را نقل کرده اند.
❗️بخاری روایت می کند:
« فاطمه شش ماه پس از پیامبر زنده بود .هنگامی که از دنیا رفت علی او را #شبانه دفن کرد و ابوبکر را با خبر نساخت»
📚صحیح بخاری ج4 ص1549
🔶ابن قتیبه می نویسد:
« فاطمه قسم خورد که با ابوبکر سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا ابوبکر در دفن وی حضور نداشته باشد»
📚تاویل مختلف الحدیث ج1 ص300
🔶صنعانی می نویسد ؛
« فاطمه دختر پیامبر شبانه به خاک سپرده شد تا ابوبکر بر او نماز نخواند چون بین آن دو پیشامدهایی رخ داده بود»
📚المصنف ج3 ص521
❕ابن بطال در شرح صحیح بخاری آورده ؛
« علی بن ابی طالب همسرش فاطمه را #شبانه دفن کرد تا ابوبکر بر او نماز نخواند ، چون بین آن دو پیشامدهایی رخ داده بود »
📚شرح صحیح بخاری ج 3 ص 325
🔸ابن ابی الحدید معتزلی سنی مسلک نیز می نویسد ؛
« شکایت و ناراحتی فاطمه ( از ابوبکر و عمر ) به حدی رسید که وصیت نمود ابوبکر بر وی نماز نخواند ، مخفی کردن وفات فاطمه و محل دفن او و نماز نخواندن ابوبکر و عمر بر او مورد تایید من است زیرا روایات بر اثبات این موارد صحیح تر و بیشتر است و همچنین ناراحتی و خشم فاطمه بر ابوبکر و عمر نزد من از اقوال دیگر اعتبار بیشتری دارد »
📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ج 16 ص 157 _ 170
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#دهه_فجر_سوره_فجر
🤔#پرسش
❔#استاد_عبدالفتاح_خدمتی:
جناب خمینی #دهه_ی_فجر را دزدیده است.
او 12 تا 22 #بهمن را #دهه_ی_فجر نامیده در حالیکه #دهه_ی_فجر واقعی 10 روز اول ماه ذوالحجه است که خداوند در سوره ی
فجر به آن قسم یاد نموده است: وَالْفَجْرِ ﴿1﴾ وَلَيَالٍ عَشْرٍ ﴿2) ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه مورد نقد قرار گرفته است مربوط می شود به این آیات شریفه که می فرماید ؛
« وَ الْفَجْرِ (1) وَ لَيالٍ عَشْرٍ (2) وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ (3) وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ (4)
هَلْ فِي ذلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ (5) 1- به سپيده دم سوگند.2- و به شبهاى دهگانه.3- و به زوج و فرد.4- و به شب هنگامى كه (به سوى روشنايى روز) حركت مى كند سوگند (كه پروردگارت در كمين ظالمان است).5- آيا در آنچه گفته شد سوگند مهمى براى صاحبان خرد نيست؟ » ( آیات ابتدایی سوره فجر )
❕فجر در اصل به معنى شكافتن وسيع است، و از آنجا كه نور صبح تاريكى شب را مى شكافد از آن تعبير به" فجر" شده است، و مىدانيم فجر بر دو گونه است" كاذب" و" صادق".
🔸فجر كاذب همان سپيدى #طولانى است كه در آسمان ظاهر مى شود و آن را تشبيه به دم روباه مى كنند كه نقطه باريك آن در طرف افق است و قاعده مخروط آن در وسط آسمان.
🔸فجر صادق از همان ابتدا در افق گسترش پيدا مى كند، صفا و نورانيت و شفافيت خاصى دارد، مانند يك نهر آب زلال افق مشرق را فرا مى گيرد، و بعد در تمام آسمان گسترده مىشود.
❕فجر صادق اعلام پايان شب، و آغاز روز است، در اين موقع روزه داران بايد امساك كنند، و وقت نماز صبح وارد مى شود.
👌بعضى فجر را در اين آيه به معنى مطلق آن يعنى سپيده صبح تفسير كرده اند كه مسلما يكى از نشانه هاى عظمت خداوند است، نقطه عطفى است در زندگى انسانها و تمام موجودات زمينى، و آغاز #حاكميت نور و پايان گرفتن ظلمت است، آغاز جنبش و حركت موجودات زنده، و پايان يافتن خواب و سكوت است، و به خاطر اين حيات خداوند به آن سوگند ياد كرده.
🔸ولى بعضى آن را به معنى" فجر آغاز محرم" كه آغاز سال جديد است تفسير كرده اند. و بعضى به" فجر روز عيد قربان" كه مراسم مهم حج در آن انجام مى گيرد، و متصل به شبهاى دهگانه است. و بالآخره بعضى به صبحگاهان ماه مبارك رمضان و يا" فجر صبح جمعه".
❕ولى آيه مفهوم وسيعى دارد كه همه اينها را شامل مى شود، هر چند بعضى از مصداقهاى آن از بعضى ديگر روشنتر و پراهميت تر است.
🔸بعضى معنى آيه را از اين هم گسترده تر دانسته اند، و گفته اند منظور از فجر هر روشنايى است كه در دل #تاريكى مى درخشد.
❕بنا بر اين درخشيدن اسلام و نور پاك محمدى در تاريكى عصر جاهليت يكى از مصاديق فجر است، و همچنين درخشيدن سپيده صبح قيام مهدى به هنگام فرو رفتن جهان در تاريكى و ظلمت ظلم و ستم، مصداق ديگرى از آن محسوب مىشود (همانگونه كه در بعضى از روايات به آن اشاره شده است)
📚تفسیر البرهان ج 4 ص 457
👌 و قيام عاشوراى حسينى در آن دشت خونين كربلا، و شكافتن پرده هاى تاريك ظلم بنى اميه، و نشان دادن چهره #واقعى آن ديوصفتان مصداق ديگر بود.
❕و همچنين تمام انقلاب هاى راستينى كه بر ضد كفر و جهل و ظلم و ستم در تاريخ گذشته و امروز انجام مى گيرد ، ( مانند انقلاب اسلامی ایران ، دقت کنید )
🔸ولى البته اين يك توسعه در مفهوم آيه است در حالى كه ظاهر آيه همان فجر به معنى طلوع سپيده صبح است.
🔹اما" ليال عشر" (شبهاى دهگانه) مشهور همان شبهاى دهگانه ذى الحجه است كه شاهد بزرگترين و تكان دهنده ترين اجتماعات عبادى سياسى مسلمين جهان است.
اين معنى در حديثى از" جابر بن عبد اللَّه انصارى" از پيغمبر اكرم نقل شده است.
📚تفسیر ابوالفتوح رازی ج 12 ص 74
👌بعضى نيز آن را به ده شب آخر ماه مبارك رمضان كه شبهاى قدر در آن است تفسير كرده اند.و بعضى آن را به شبهاى آغاز ماه محرم. جمع ميان اين تفسيرهاى سه گانه نيز كاملا ممكن است.
❕در بعضى از رواياتى كه اشاره به بطون قرآن مى كند فجر به وجود حضرت مهدى و ليال عشر به ده امام قبل از او، و" شفع" كه در آيه بعد مى آيد به حضرت" على" و" فاطمه زهرا" تفسير شده است.
📚تفسیر نمونه ج 26 ص 443
❕چنان که گذشت ، #فجر می تواند اشاره به انقلاب های راستینی باشد چون انقلاب اسلامی ایران که بر ضد جهل و ظلم و ستم صورت گرفت ، و از آنجایی که قدم های پایانی این انقلاب ظرف #ده روز برداشته شد ، هیچ مانعی ندارد که این ایام را دهه فجر و نور و روشنایی نامید . روشن است که در این نامگذاری از تعبیر « و الفجر » استفاده شده است ، نه « لیال عشر » که طبق نظر مشهور ، اشاره به شب های ده گانه ذی الحجه یا شب های ده گانه محرم است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman