eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
219 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌ابن تیمیه عالم بزرگ جهان اسلام نیست ، بلکه علمای اهل سنت نیز او را جاهل و نفهم و بی شعور خطاب کرده اند . سخن فوق نیز از روی نفهمی او بوده است ، تفصیل مطلب در مورد او را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1925
🤔 ❔یه چی فکرمو مشغول کرده چطور امام علی هر شب میذاشته دره خونه فقرا ظروف یکبار مصرف که نبوده تو چی میبرده هر شب هر شب با عقل جور در نمیاد تازه تو ظرف های فلزی هم اگر به فرض بگیریم میبرده شبی ده تا خونه ام که به صورت ناشناس شیر برده باشه سالی بیش از ۳۰۰۰ تا ظرف باید میخرید ❔بعدم طبق روایت های شیعیان میگند ناشناس میبرده شبونه پس یعنی نمیرفته پس بگیره !! یعنی کارخونه مسگری هم داشت از پس این همه ظرف بر نمیومد گاوداریش پیش کش واقعا جواب قانع کننده ای براش پیدا نمیشه ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که یکی از ویژگی های بارز علی علیه السلام ، بخشش های بی نظیر و او بوده است چنان که معاویه از دشمنان بارز علی علیه السلام به این مساله تصریح می کرد و می گفت ؛ «على اگر مالك شود خانه اى از طلا و خانه اى از كاه، طلا را بيشتر تصدّق مى دهد تا هيچ از آن نماند » 📚شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 20؛ الامامة و السياسة، ص 97؛ بحار الأنوار، ج 41، ص 144 🔸پیامبر گرامی در بخشندگی علی علیهما السلام می فرمود ؛ « اين درياى خروشان و خورشيد برآمده، در بخشش، از فراتْ بخشنده تر است و دل گشاده تر از دنيا. هر كس او را دشمن بدارد، لعنت خدا بر او باد » 📚کنزالفوائد ج 1 ص 148 🔸قرآن می فرماید ؛ « اگر انفاقها را آشكار كنيد، خوب است ، و اگر آنها را ساخته و به نيازمندان بدهيد، براى شما بهتر است » ( بقره 271) 🔸بر این اساس علی علیه السلام سعی می کرد که شبانه و به صورت پنهانی و ناشناس به کمک رسانی کند . در نقلی آمده است ؛ « عبد الرحمن بن عوف، چند دينار براى اصحاب صُفّه فرستاد و على عليه السلام، شبانگاهان يك بارِ شتر فرستاد، و دوست داشتنى ترين دو صدقه در نزد خداوند، صدقه وى بود . پس صدقه شبانگاهان، كاملتر است.» 📚تفسیر فخر رازی ج7 ص 90 _ ذخائر العقبی ص 158 🔸در نقل دیگری به نقل از محمّد بن حنفيّه آمده است که می گوید ؛ « پدرم (على عليه السلام) شبانگاه، قنبر را صدا مى زد و آرد و خرما بر دوشش مى نهاد و به درِ خانه هايى كه مى شناخت، مى رفت و كسى را از آن آگاه نمى كرد. به وى گفتم: پدرم! چرا اين اموال را در طول روز (علنى) به آنان نمى دهى؟ فرمود: «پسرم! صدقه مخفى، پروردگار را خاموش مى كند». 📚ربیع الابرار ج 2 ص ،148 _ المناقب کوفی ج 2 ص 69 🔸ابن شهر آشوب به نقل از محمّد بن صمه، از پدرش،واو از عمويش نقل می کند ؛ « مردى را در مدينه ديدم كه اى بر پشت و سينى اى در دست داشت و مى گفت: «پروردگارا! اى دوست مؤمنان، خداى مؤمنان و پناهدِهِ مؤمنان! امشب هديه مرا به درگاهت بپذير. جز آنچه در سينى ام هست و آنچه پوشيده ام، چيزى را مالك نيستم و تو خود مى دانى كه با همه نيازم، خود را به خاطر بهره نزديكى به تو، از آن، محروم ساختم. پروردگارا! رويم را بر زمين مزن و دعايم را رد مكن». نزديك وى آمدم و او را شناختم. على بن ابى طالب عليه السلام است. نزد مردى رفت و او را سير كرد.» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 76 👌در این رابطه متعدد دیگری نیز است که جهت آگاهی رجوع کنید ؛ 📚بحار الانوار ج 41 ص 24 باب 102 🔸از این روایات استفاده می شود که علی علیه السلام شبانه و به صورت ناشناس نیازمندی را برطرف می کرده است ، به گونه ای که مستمندان متوجه نمی شدند که آنکه به آنان کمک می کند علی علیه السلام است ، نه آنکه بگوییم ایشان مواد غذایی را بدون آنکه به صاحبان خانه اطلاع دهد ، پشت در خانه آنها می گذاشته و میرفته است چرا که در این صورت مواد غذایی در معرض از بین رفتن بوده است ، بلکه نیازمندان علی علیه السلام را می دیدند که به آنان کمک می کند اما نمی شناختند . 🔸از سوی دیگر اگر مثلا علی علیه السلام شیر به نیازمندان می کرده است نیازی به بحث ظرف و مانند آن که مورد اشکال قرار گرفته است نمیباشد چرا که می تواند چنین بوده باشد که علی علیه السلام مشک های خود را پر از شیر می کرده است و به صورت ناشناس مثلا با رفتن به در خانه نیازمندان ، ظرف ها و کاسه های را از شیر پر می کرده است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌توضیحات در مورد این شبهه ملحد تحت عنوان ؛ « اقرار خربزه به ولایت علی علیه السلام را در ذیل بخوانید » 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1928
👌پاسخ این شبهه ملحد تحت عنوان ؛ « معیار شرافت از نظر امام صادق پول و ثروت است » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1929
🤔 ❔خداوند در سوره بقره آیه ۱۷۳ گوشت رو حرام اعلام کرده. إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّـهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ اول آیه هم از کلمه انما(ادات حصر) استفاده شده و اسم هیچ حیوون دیگه ای نیومده ❔بر اساس چه دلیلی دایره محرمات را گسترده می کنند در حالی که خداوند محرمات را منحصر در همین موارد می کنند ❗️ آیا حکم مراجع مخالف قرآن نیست ❕ 💠💠 👌خداوند در دوجا از قرآن شریف می فرماید ؛ « إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ... » « خداوند تنها (گوشت) مردار و خون و گوشت خوك، و آنچه نام غير خدا به هنگام ذبح بر آن گفته شود، حرام كرده است‏ » ( بقره 173 _ نحل 115) 🔸برای پاسخ به پرسش فوق باید توجه داشت که آیات مذکور ، سه قسمت از گوشتهاى حرام به اضافه خون كه، بيش از همه مورد ابتلاى مردم آن محيط بوده است رل ذكر می کند كه بعضى پليدى ظاهرى دارند و بر كسى مخفى نيست، مانند مردار، خون و گوشت خوك، و بعضى پليدى معنوى دارند مانند قربانيهايى كه براى بتها مى‏ كردند. ❗️ كه از آيه با كلمه" انما" استفاده مى‏ شود به اصطلاح" حصر اضافى" است، يعنى منظور بيان تمام محرمات نيست، بلكه هدف نفى بدعتهايى است كه آنها در مورد قسمتى از حلال داشتند . ❕به تعبير ديگر آنها قسمتى از گوشتهاى پاكيزه و حلال را طبق خرافات و موهوماتى بر خود تحريم مى‏ كردند، اما در عوض به هنگام كمبود غذا از گوشت آلوده مردار يا خوك و يا خون استفاده مى‏ كردند! قرآن به آنها اعلام مى‏ كند كه اينها براى شما است نه آنها (و اين است معنى" حصر اضافى"). 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 582 🔸به بیان دیگر ؛ ❕در اينجا سؤالى پيش مى ‏آيد كه آيه فوق، حرام يا اجزاى محرم حيوان را منحصر در چهار قسمت كرده است، در حالى كه ما مى‏ دانيم محرمات فراوان ديگرى مانند گوشت حيوانات درنده، و انواع حيوانات دريايى جز ماهيان فلس‏دار وجود دارد، و حتى در بعضى از سوره ‏هاى ديگر قرآن تعداد محرمات بيش از چهار ذكر شده است (سوره مائده آيه 3) بنا بر اين محدود بودن در چهار چيز براى چيست؟ 👌پاسخ اين سؤال همانگونه كه در بالا گفتيم يك نكته است و آن اينكه حصر در اينجا به اصطلاح" " است، يعنى هدف از گفتن" انما" كه براى منحصر ساختن است نفى بدعتهايى است كه مشركان در زمينه تحريم پاره‏اى از حيوانات داشتند، در واقع قرآن مى‏ گويد:" اينها حرام است نه آنها كه شما مى ‏گوئيد". ❕اين احتمال نيز وجود دارد كه اين چهار موضوع كه در قرآن ذكر شده محرمات اصلى و و ريشه‏ اى است (حتى" منخنقه" يعنى حيواناتى را كه خفه كرده‏ اند و مانند آن كه در آيه 3 سوره مائده آمده نيز در اين چهار داخل است چون مردار محسوب مى‏ شود) اما محرمات ديگر از اجزاى حيوانات و يا انواع حيوانات مانند درندگان در قرار دارد و لذا در سنت پيامبر حكم تحريم آنها آمده است، و به اين ترتيب حصر در آيه، حصر حقيقى مى ‏تواند باشد ، یعنی محرمات ریشه ای و اساسی فقط چهار قسم بالا هستند اما بقیه محرمات در درجات بعدی قرار دارند و پیامبر گرامی و امامان اهل بیت علیهم السلام مفصلا آن را بیان کرده اند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 24 ص 97 ابواب الاطعمه المحرمه _ تفسیر نمونه ج 11 ص 438 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔ مادر امام صادق درسته که دختر ابوبکر بوده؟ آیا این با <والأصلاب الشامخه و الأرحام المطهره> میسازه؟ سوال بنده در مورد این عبارت هست آیا این عبارت در مورد امام صادق هم صادق است در حالی که ماری ایشان ابوبکر است مگر نمیگوییم هر کس بغض علی ع را دارد حرام زاده است ❗️❗️ 💠💠 👌مادر امام صادق علیه السلام بانوی مکرمه ای به نام « » بوده است . ایشان دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است و مادر ام فروه اسماء دختر عبدالرحمان بن ابی بکر بوده است . لذا مادر ایشان از طرف پدر و مادر به ابوبکر است . 📚امام شناسی ج15 ص26 🔸قرآن می فرماید ؛ « خداوند شكافنده دانه و هسته است، زنده را از خارج مى سازد و مرده را از زنده، اين است خداى شما پس چگونه از حق منحرف مىشويد؟ » ( انعام 95) ❕از رواياتى كه در تفسير اين آيه يا آيات مشابه آن از امامان اهل بيت علیهم السلام به ما رسيده است استفاده مى شود كه حيات و مرگ مادى نيست بلكه حيات و مرگ را نيز در بر مى گيرد . افراد با ايمانى را مى بينيم كه از پدرانى بى ايمان به وجود مى آيند، و افراد شرور و آلوده و بى ايمانى را مشاهده مى كنيم كه از نسل افراد پاكند، و قانون وراثت را با اراده و اختيار خود نقض مى كنند كه اين خود يكى ديگر از نشانه هاى عظمت آفريدگار است كه چنين قدرت اراده اى به انسان بخشيده است. 📚تفسیر نمونه ج 5 ص 357 _ الکافی ج 2 باب طینه المومن و الکافر _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 456 🔸حضرت ام فروه بارز آیه و تولد زنده دل از مرده دل ، بوده و نشانه قدرت خداوندی محسوب می شده است که یک بانوی پاک و مطهره و طاهره و مومنه از نسلی به دنیا آمد که ریشه آن نسل می کرد به کسی که عداوت و دشمنی او با آیین الهی و اهل بیت علیهم السلام قطعی بوده و قساوت قلبش و انحراف او از حق و حقیقت و ایمان و اسلام حقیقی قابل و تردید نمی باشد . 🔸امام صادق علیه السلام در وصف مادر می فرماید ؛ « مادرم از جمله زنانى بود كه آورد و تقوى و پرهيزكارى را اختيار كرد و احسان و نيكوكارى نمود و خدا دوست دارد نيكوكاران را » 📚الکافی ج 1 ص 393 🔸مسعودی می نویسد ؛ « امّ فروة از تمامى زنان زمان خود زيادتر بود » 📚اثباه الوصیه ص 154 🔸شیخ عباس قمی می نویسد ؛ « امّ فروة چندان مجلّله و مكرّمه بود كه به سبب آن از حضرت صادق عليه السّلام گاهى به «» تعبير كردند.» 📚منتهی الامال ج 2 ص 1338 ❕روايت شده از عبد الأعلى كه گفت ؛ « ديدم امّ فروة را كه پوشيده بود كسايى و طواف كعبه مى كرد به صورتی كه كسى او را نشناسد، پس استلام كرد حجر الأسود را به دست چپ، مردى در آنجا با وى گفت ؛ « اى كنيز خدا! خطا كردى در سنّت و آداب كه با دست چپ استلام كردى. امّ فروة فرمود: انّا لأغنياء من ، يعنى: نمى خواهد چيزى ياد ما دهى همانا ما از علم شما بى نيازيم. » 📚بحار الانوار ج 46 ص 367 👌شیخ عباس در توضیح روایت فوق می گوید ؛ « ظاهرا آن مرد از فقهاى عامّه بوده، و چگونه غنى و بى نياز نباشد از فقه عامّه و اهل سنت ، زنى چون ام فروه كه شوهرش باقر علوم اوّلين و آخرين باشد، و پدر شوهرش حضرت امام زين العابدين عليه السّلام، و فرزندش ينبوع علم و معدن حكمت و يقين جعفر بن محمّد الصادق الأمين- صلوات اللّه عليهم اجمعين- باشد، و پدرش از ثقات و معتمدان علىّ بن الحسين عليه السّلام و يكى از فقهاى سبعه مدينه باشد در حجر علم تربيت شده و در بيت فقه نشو و نما كرده » 📚منتهی الامال ج 2 ص 1338 👇
👇 💠ما معتقدیم که پدران الهی انسان های والا مقام و مادران آنها انسان های پاک و پاکیزه از هر گونه بوده اند چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « پيوسته خداوند مرا از صلب پدران پاك به رحم مادران پاك دامن منتقل كرد تا اينكه متولّد شدم درحالى كه هرگز مرا به آلودگيهاى جاهليّت آلوده نساخت». 📚بحار الانوار، ج 15، ص 117؛ مجمع البيان، ج 3- 4، ص 497. ❕یا در زيارت در مورد فرزندزاده پيامبر، امام حسين عليه السّلام آمده است ؛ «أشهد أنّك كنت نورا في الأصلاب الشّامخة و الأرحام المطهّرة، لم تنجّسك الجاهليّة بأنجاسها و لم تلبسك المدلهمّات ثيابها؛ گواهى مى دهم كه تو نورى بودى در صلب والاى پدران و رحم پاك مادران و هرگز عصر جاهليّت با تمام آلودگي هايش تو را آلوده نساخت و جامه هاى سياه آن بر تو پوشانده نشد». 📚مصباح المتهجد ص 717 🔸امام صادق علیه السلام نیز از صلب پدران پاک که منتهی می شود به پیامبر گرامی اسلام یافت و از سوی دیگر مادر ایشان هم ام فروه آن انسان مومنه و وارسته بوده که مصداق بارز « الارحام المطهره » بوده است و ناپاکی جد اعلای او به هیچ عنوان بر این بانوی بزرگوار نگذاشته است و ایشان مصداق بارز « متولد شدن زنده از مرده » بوده اند . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این پرسش کاربر در مورد « جایگاه عید نوروز ایرانیان در اسلام » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1930
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را تحت این موضوع که ؛ « اسلام معتقد است ماه از خودش نور دارد در حالی که ماه از خودش نوری ندارد » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1931
👌پاسخ این شبهه ملحد را تحت این موضوع که « اسلام می گوید زنان نازا بدترین زنان هستند » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1932
🤔 ❔یک روحانی گفته پیامبر ص در جنگی آب نبود و از انگشتانش آب جاری کرد و به داد آیا صحیح است یا نه ❗️آیا چنین چیزی عقلا صحیح است ❕❕ 💠💠 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « چون حضرت رسول در حديبيه فرود آمد و اهل مكه او را محاصره كردند، اصحاب آن حضرت از تشنگى شكايت كردند، چهارپايان ايشان از تشنگى نزديك بود هلاك شوند، پس فرمودند كه ظرفى آوردند، و دست مبارك خود را در ميان آن گذاشت و آب از ميان جارى شد و آن قدر آمد كه همه سيراب شديم و چهارپايان سيراب شدند و مشکهاى خود را پر كرديم. و باز در حديبيه آب ناياب شد و در آن موضع چاهى بود خشك شده بود پس تيرى از جعبه خود بيرون آورد و به دست براء بن عازب داد و گفت: ببر اين تير را و در ميان چاه خشك نصب كن، چون چنان كرد دوازده چشمه از زير آن تير روان شد. و در روز ميضاة عبرتى و علامتى مانند سنگ موسى براى منكران پيغمبرى او ظاهر شد كه آب نداشتند و تشنه بودند و به وضو محتاج بودند، پس ظرف وضو را طلبيد و دست معجز آثار خود را ميان ظرف استوار كرد، پس آب جارى شد و بلند شد تا آنكه هشت هزار نفر وضو ساختند و سيراب شدند و چهارپايان را آب دادند و آنچه توانستند برداشتند. » 📚الاحتجاج ج 1 ص 497 _ 536 _ حیاه القلوب ، ج 3 ص 465 🔸در نقل دیگری علی علیه السلام فرمود ؛ « با رسول خدا بيرون رفتيم در يكى از غزوات و به منزلى رسيديم كه در آن منزل آب نبود و مردم تشنه بودند، حضرت رسول ظرفى طلبيد كه در آن اندك آبى بود و دست مباركش را در ميان ظرف گذاشت، پس از ميان انگشتان آب جوشيد تا همه مردم و اسبان و شتران سيراب شدند و ظرفهاى خود را پر كردند و در لشكر آن حضرت دوازده هزار شتر و دوازده هزار اسب بود و مردم سى هزار نفر بودند » 📚قصص الانبیاء ، راوندی ص 313 ❕به روايت ديگر: فرمود گودالى كندند و نطعى در ميان آن گودال افكندند و دست مبارك خود را بر روى نطع گذاشت و فرمود اندك آبى بر روى دست آن حضرت ريختند و نام خدا برد پس آب از ميان انگشتان جوشيد ؛ 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 1 ص 144 🔸علامه مجلسی می گوید ؛ « اين قصه به طرق متعدده وارد شده و از معجزات متواتره است » 📚حیاه القلوب ج 3 ص 593 _ دلائل النبوه ج 4 ص 121 _ الوفاء باحوال المصطفی ص 92 _ شرح الشفا ج 1 ص 592 ❕از سالم بن ابى الجعد و غير او خاصه و عامه روايت كرده اند كه گفت ؛ « در روز بيعت شجره ما هزار و پانصد نفر بوديم و بسيار تشنه شديم، پیامبر اسلام آبى طلبيد در ميان ظرفى و دست مبارك خود را در ميان آب فرو برد، پس آن آب از ميان انگشتان دريا نشانش مانند چشمه جارى شد و آن قدر آب آمد كه همه ما را كافى بود و اگر صد هزار تن مى بوديم همه را كفايت مى نمود » 📚 مجمع البيان ج 5 ص 110 _ البداية و النهاية ج 4 172. ❕علمای اهل سنت نیز بارها وبارها این نحو از معجزه را برای پیامبر گرامی نقل کرده اند ؛ 📚صحیح بخاری ج6 ص38 _ مسند احمد ج5 ص298 _ سنن ترمذی ج2 ص78 _ طبقات ابن سعد ج1 ص98 قسم 1 _تاریخ بغداد ج12 ص287 و ... 🔸برخی می گویند چنین معجزاتی از امور محال است و مورد قبول ما نمی باشد . اینان توجه ندارند که معجزه به معناى انجام يك محال عقلى نيست، زيرا محال عقلى (خواه محال ذاتى باشد مانند اجتماع و ضدين در محل واحد و در زمان واحد، يا محال بالغير مانند كارى كه وجود آن سرانجام منتهى به يك محال عقلى مى شود) به حكم عقل غير ممكن است، يا به تعبير ديگر از دايره قدرت بيرون باشد، يعنى اصولًا به كاربردن كلمه «قدرت» در مورد آن بى معناست، مثل اينكه پيامبرى بخواهد در آنِ واحد چيزى موجود باشد و موجود نباشد، و يا صخره عظيمى را در پوست يك تخم مرغ جا دهد بى آنكه صخره كوچك شود يا تخم مرغ بزرگ گردد، اين گونه پيشنهادها در درون خود تضادى را پرورش مى دهد، يعنى خود پيشنهاد غلط است و در حقيقت مفهومش اين است كه انسان چيزى را بخواهد و نخواهد (دقت كنيد). ❕بنابراين محالات عقلى نه در بحث اعجاز و نه در هيچ بحث ديگرى قابل طرح نيست، آنچه قابل طرح است محال عادى مى باشد، بنابراين معجزه فقط يك محال عادى است. يعنى طبق روال معمولى قانون علت و معلول چنين چيزى با اسباب و شرايط معمولى و با نيروى انسانى قابل نمى باشد، ولى هيچ مانعى ندارد كه با نيروى الهى حاصل گردد مانند معجزاتی که ذكر شد. 📚پیام قرآن ج 7 ص 270 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌👌جناب به اصطلاح منتقد تشیع و اسلام ، ما دو سال پیش پاسخ به اشکال امروز شما را داده ایم و آوردیم ؛ « این که برخی روایات قنفذ و در برخی مغیره و در برخی عمر را مسبب اصلی سقط جنین و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها معرفی می کنند اشاره است به این که ضربات همه آنها موثر و علت در شهادت آن بانو بوده است » 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1933
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را تحت عنوان ؛ « مشورت دادن علی علیه السلام به قاتل همسر خودش » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1934
👌در رابطه با ازدواج « ام کلثوم دختر علی علیه السلام و عمر » پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1936
🤔 ❔در مورد سفره ای ک مشروب و عرق در اون باشه....غذاهای حلالش هم مشکل پیدا میکنه ؟؟؟جوابش رو میخاستم با ذکر آیات و احادیث ❗️❗️ 💠💠 👌در رساله های مراجع عظام تقلید چنین آمده است ؛ « نشستن سر سفره ای که در آن شراب ( و ماده مست کننده ) می نوشند ، اگر انسان یکی از آنان حساب شود ، نشستن کنار آن و چیز خوردن از آن سفره حرام است ، هر چند غذای حلال باشد » 📚توضیح المسائل مراجع ، ج 2 ص 604 👌 شیخ روایت می کند که منصور امام علیه السلام را در مجلسی دعوت کرد و بر سر آن سفره حاضر کرد . 🔶امام صادق علیه السلام از آن مجلس بر خاست و فرمود : « است ، است ، کسی که بر سر سفره ای بنشیند که در آن شراب است » 📚 ج6 ص268 _ ج9 ص97 🔷پیامبر فرمود : « کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد ، نباید از ای بخورد که در آن حاضر کرده اند » 📚الکافی ج6 ص268 🔷امام علیه السلام فرمود : « از سفره ای که در آن است نخور و در چنین حاضر نشو زیرا اگر و الهی جاری شود همه شما را در بر می گیرد » 📚فقه_الرضا ص46 ❕در روایت دیگر آمده است که خطاب به حضرت علیه السلام عرضه داشت : « آیا نمی خواهی را برای تو بازگو کنم ، بر سفره ای که در آن حاضر ساخته اند منشین ، زیرا این نشستن کلید هر است » 📚مستدرک_الوسائل ج16 ص206 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔زينب بنت جحش الأسدية؛ دختر بسيار زيبائى بود كه به همسرى "زيد" درآمده بود. زينب دختر عمه محمد به حساب مى آمد. زينب به عقد دائم زيد، فرزند خوانده محمد درآمده بود و به اصطلاح، عروس محمد به حساب مى آمد. داستان ازين قرار است كه،روزى پيامبر اسلام براى ديدن زيد به خانه ى وى رفت.زيد در خانه نبود و همسرش در حياط خانه در حال استحمام بود.محمد با ديدن جسم زيبا و عريان عروس خود(زينب) تحت تاثير شديد زيبائى و جذابيت اين بانو قرار گرفت و ديوانه وار شيفته او شد؛ پس هنگامى كه زيد به خانه آمد زينب داستان را به او گفت و زيد بدليل شدت اعتقادى كه به محمد داشت،نزد محمد آمد كه زينب را طلاق دهد و محمد او را به ازدواج خود درآورد ! علامه مجلسی فرمود; و ابن بابویه و دیگران از امام رضا. روایت کرده اند که رسول خدا، روزی برای کاری به خانه زید [سرخوانده‌اش] رهسپار شد. و چون داخل خانه زید شد زن او [یعنی زینب بنت جحش] را در حالیکه مشغول آب‌تنی بود مشاهده کرد و گفت: سبحان الذي خلقك[پاک است، آن الله که تو را خلق نمود] ! 📚 منبع: کتاب حیاة القلوب، تالیف علامه مجلسی، جلد4، صفحه1544 💠💠 👌ما در گذشته مفصلا جریان ازدواج پیامبر گرامی و زینب را بر اساس آیات قرآن مورد بررسی قرار داده ایم و روشن نموده ایم که این ازدواج برای از بین بردن یک سنت به امر خداوند صورت گرفت و هیچ گونه بحث عشق و عاشقی و مانند آن در کار نبوده است ؛ 🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1937 👌آنچه هم اکنون در صدد پاسخگویی به آن هستیم ، روایتی است که مورد تمسک قرار گرفته است . مستند اصلی روایت مذکور کتاب عیون الاخبار و احتجاج است که هر دو آن را به سند ضعیف نقل می کنند . 📚عیون الاخبار ج 1 ص 203 _ احتجاج ج 2 ص 431 ❕در سند روایت عیون الاخبار « تمیم بن عبد الله بن تمیم القرشی » وجود دارد که علامه تصریح می کند که او ضعیف است . 📚رجال علامه حلی ص 209 🔸و همینطور ناقل اصلی جریان در هر دو کتاب « علی بن محمد بن جهم » است که از اهل بیت علیهم السلام بوده است . 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 5 ص 442 🔸روایت کتاب احتجاج هم بدون سند با تعبیر « روی » از « علی بن محمد بن جهم » که حال او گذشت نقل شده است . بنابراین سند روایت در هر دو کتاب ضعیف است و سایر کتب هم روایت مذکور را به نقل از دو کتاب فوق نقل کرده اند . ❕در متن روایت هم تحریف شده است . پیامبر گرامی که به صورت اتفاقی نظرش به زینب افتاد و حمد خداوند را به جا آورد و او را منزه دانست به خاطر زیبایی زینب و عاشق او شدن چنین را به کار نبرد ، بلکه روایت تصریح دارد که تعبیر مذکور را در جهت رد اندیشه مشرکان در مورد نسبت هایی که به خداوند می دادند به کار برد . 🔸 👇
🔸ادامه 👇 🔸روایت مذکور از امام رضا علیه السلام نقل می کند ؛ « رسول خدا براى كارى تصميم گرفتند به خانه زيد بن حارثه بروند، كه ناگهان زن زيد را در حال غسل كردن ديدند، و فرمودند: «سبحان الّذي خلقك» (منزّه است آن كسى كه تو را خلق نموده است) و منظور حضرت اين بود كه خداوند را از گفته كسانى كه مى گويند ملائكه خدا هستند، تنزيه نمايد، خداوند نيز مى فرمايد: «آيا خداوند پسران را براى شما گذاشته و براى خود، دخترانى از ملائكه برگزيده است سخن بزرگى بر زبان مى آوريد!- إسراء: 40 » و لذا وقتى حضرت آن زن را در حال غسل كردن ديدند گفتند: آن كس كه تو را خلق كرده، برتر و منزّه تر از اين است كه فرزندى داشته باشد كه آن فرزند اين چنين نيازمند غسل و تطهير باشد، و وقتى زيد به خانه برگشت، همسرش، آمدن حضرت رسول و گفته آن حضرت كه فرموده بودند: «سبحان الّذي خلقك» را به او خبر داد، زيد متوجّه منظور حضرت نشد و گمان كرد كه سخن حضرت به خاطر اين بوده است كه آن حضرت از همسر او، خوششان آمده است، لذا نزد حضرت آمد و عرض كرد: يا رسول اللَّه! زن من كمى بد اخلاق است و مى خواهم او را طلاق بدهم، حضرت به او فرمودند: «أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ» (همسرت را نگهدار و از خدا بترس- احزاب: 37) و خداوند متعال قبلا تعداد همسران آن حضرت و اينكه اين زن نيز از جمله آنان است را به آن خبر داده بود، حضرت اين موضوع را در دل پنهان داشته و براى زيد آشكار نكرده بودند، و از اين مى ترسيدند كه مردم بگويند: محمّد به برده اش كه خود او را آزاد كرده مى گويد: زن تو، همسر من خواهد شد، و با اين گفته، بر آن حضرت خرده بگيرند، لذا خداوند اين آيه را نازل فرمود: «وقتى به آن كسى كه خدا به واسطه اسلام به او نعمت داده و تو نيز با آزاد سازى او، وى را مورد لطف و عنايت قرار دادى، مى گويى: از خدا بترس و همسرت را نگهدار و در دل چيزى را پنهان مى دارى كه خدا آن را آشكار خواهد كرد و از مردم مى ترسى و خدا سزاوارتر است كه از او بترسى » سپس زيد بن حارثه او را طلاق داد و آن زن نيز عده طلاق نگه داشت و بعد از آن، خداوند او را به عقد حضرت رسول در آورد، در اين باره آيه اى نازل فرموده، چنين گفت: «و آنگاه كه زيد كام خويش از او برگرفت [و طلاقش داد] او را به عقد تو در آورديم تا بر مؤمنين در مورد [ازدواج با] همسران فرزند خوانده هاى خود، بعد از آنكه [آن فرزند خوانده ها] از آنان كام خويش برگرفتند، گناهى نباشد و خواسته (يا فرمان خدا) انجام شدنى است- احزاب: 37)، سپس خداوند عزّ و جلّ دانست كه منافقين به خاطر اين ازدواج، بر آن حضرت خرده خواهند گرفت، لذا اين آيه را نازل فرمود: «ما كانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فِيما فَرَضَ اللَّهُ لَهُ» (در آنچه خدا به پيامبرش رخصت داده، بر پيامبر گناهى نيست- احزاب: 38). 📚همان منابع از کتاب عیون الاخبار و احتجاج 👌بنابراین ؛ 1⃣روایت مذکور سندا ضعیف است 2⃣اساسا متن روایت خلاف آنچه است که شبهه افکن در صدد اثبات آن است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه معاند را تحت عنوان ؛ « دفاع امام علی از ناودان خانه عباس ، اما عدم دفاع او از فاطمه زهرا » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1939
👌👌در گذشته توضیح داده ایم که اگر برخی از علما سخن از تحریف قرآن به میان آورده اند ، منظورشان تحریف معنوی است نه لفظی و الا بزرگان شیعه تصریح به عدم تحریف قرآن کرده اند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1940 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1941
🤔 ❔ ارضا شدن و رابطه جنسی اهل‌بیت در مسجد ! 🔅 در کتاب وسائل الشیعه از کتب معتبر شیعه بابی وجود دارد به نام"باب تحريم الجماع والانزال في المسجد لغير المعصوم" که درباره ارتباطی و ارضا شدن در مسجد توضیحاتی میدهد. ➖ حسن عسکری از پدرانش از محمد نقل کرد ، شایسته نیست مومن به خدا و رسولش در مسجد در حال جنابت باشد مگر محمد و علی و "فاطمه" و حسن و حسین و برگزیدگان از آل ایشان ! 📚منبع: وسائل الشيعة، الحر العاملی جلد1  صفحه489 🔅 در روایت دیگری در همین باب داریم: ➖ علی برادر و از نزدیکان من است و برای احدی جایز نیست که در مسجد با زنان نکاح کند مگر علی ! 📚 منبع: وسائل الشيعة، الحر العاملي جلد1 صفحه487 💠💠 👌در آغاز هجرت پيامبر خدا به مدينه، از خانه برخى ياران پيامبر درى كوچك به مسجد پيامبر باز شد كه به هنگام نياز به حضور در مسجد از همان در وارد مى شدند، تا آن كه مطابق نقل شیعه و سنی ، از سوى خداوند، دستور آمد كه همه درها به جز در خانه على عليه السلام به بسته شود و پس از آن تنها درِ خانه پيامبر اكرم و على عليه السلام مستقيما به مسجد باز مى شد. 🔸امام حسن عليه السلام فرمود ؛ « پيامبر خدا، فرمان به بستن درهايى كه از مسجدش مى گذشت، بجز درِ [خانه] ما، داد. در اين باره، حرفها زدند. پيامبر خدا فرمود: «من از پيشِ خود، درهاى شما را نبستم و درِ [خانه] على را بازنگذاشتم؛ بلكه از آنچه به من وحى مى شود، پيروى مى كنم و خداوند، فرمان به بستن آنها و گشودن درِ [خانه] على داده است». پس از آن، كسى جز پيامبر و پدرم، على، در جنب نمى شد؛ و فرزندان كسى جز پيامبر و پدرم، على، در مسجد به دنيا نمى آمد، و اين، كرامتى براى ما از سوى خداوند متعال بود و فضيلتى بود كه در ميان همه مردم، به ما اختصاص داشت.» 📚امالی طوسی ص 565 _ بحار الانوار ج 103 ص 142 ❕امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « در مدينه، غريبان نيازمندى كه اسلام مى آوردند، بسيار شدند و مسجد براى آنان، تنگ گشت. خداوند به پيامبرش وحى كرد: «مسجدت را پاك ساز و كسانى را كه شب در مسجد مى خوابند، از آن، بيرون كن و فرمان ده تا درِ خانه كسانى كه از خانه هايشان درى به باز مى شود، بسته شود؛ بجز درِ [خانه] على و محلّ سكونت فاطمه. و هرگز جُنُبى از آن عبور نكند و غريبى در آن نخوابد». 🔸پيامبر خدا، فرمان به بستن درهاى آنان، بجز درِ [خانه] على عليه السلام داد و محل سكونت فاطمه عليها السلام را به حال خود، وا گذاشت. آنگاه، پيامبر خدا دستور داد كه براى مسلمانان، سايبانى درست كنند، ساخته شد و همان «صُفّه» بود و فرمان داد كه غريبان و بينوايان، شب و روز در آن به سر برند. پس در آن، ساكن شدند و گِرد آمدند.» 📚الکافی ج 5 ص 340 ❕در نقل دیگری پیامبر گرامی فرمود ؛ « اى على بر هيچ كس، بجز من و تو، روا نيست كه در اين ، جُنُب شود. » 📚سنن الترمذي: ج 5 ص 640 ، السنن الكبرى: ج 7 ص 105 ، تاريخ دمشق: ج 42 ص 140 ، البداية والنهاية: ج 7 ص 343 مسند البزّار: ج 4 ص 36 ، الصواعق المحرقة: ص 123 🔸یا فرمود ؛ « در اين مسجد، روا نيست كه كسى جز من، على، فاطمه، حسن و حسين، جُنُب شود و هر كس كه از من ( یعنی امامان ) باشد » 📚الفقیه ج 3 ص 557 _ عیون الاخبار ج 2 ص 60 ❕یا فرمود ؛ « خداوند به موسی امر کرد که کسی حق سکنی گزیدن در مسجد و نکاح در آن و ورود در حالت جنابت به مسجد را ندارد جز و ذریه او ، علی هم برای من به منزله هارون است از برای موسی و هیچ کس حق نکاح با زنان درمسجد را ندارد جز علی و ذریه او ( از سایر امامان ) » 📚وسائل الشیعه ج 2 ص 209 _ علل الشرائع ص 202 ❕پوشيده نيست كه حقيقت اين فضيلت، صرف اختصاص على علیه السلام به نبستن در خانه آن حضرت نيست بلكه بيانگر طهارت على و امامان است و بيان مى كند كه على علیه السلام مى تواند در مسجد جنب شود و در حال جنابت در مسجد توقف كند و خوابيدن در مسجد برايش مكروه نيست، همان گونه كه در مورد رسول خدا چنين بود. 🔸 زيرا غرض اصلى از بستن درها و ممنوعیت ها در این رابطه ، پيراستن مسجد از پليديها و دور ساختن و امور خانگى از آن بود. ❕على نيز مانند پيامبر بود كه جنابت به عنوان پليدى معنوى در او اثر نمى كرد و خانه خدا مانند خانه او بود . 📚ترجمه دلائل الصدق ج 2 ص 350 👌بنابراین نقل های فوق ، بیان کننده فضیلتی دیگر از فضائل بی شمار علی و سایر امامان علیهم السلام بوده است و دلالت بر و پاکی مطلق آن بزرگواران می کند که حتی جنابت آنها در وجودشان قذارت معنوی ایجاد نمی کند ، لذا ممنوعیتی که در این رابطه برای دیگران است ، برای آن بزرگواران نمی باشد . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه معاند تحت عنوان ؛ « شکل ظاهری امام علی » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1943
👌پاسخ این شبهه معاند تحت عنوان ؛ « از کار افتادن علم غیب امام علی » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1944
🤔 ❔چرا در اسلام و روایات اجازه ازدواج با بردگان یا خرید و فروش آنان یا هدیه بردگان و مانند این موارد داده شده است ❗️چرا اسلام به صورت کلی حکم بردگی را الغاء کرد ❗️❗️ 💠💠 👌صحیح است که در اسلام احکامی در رابطه ازدواج با بردگان یا خرید و فروش آنان یا مسائلی این چنینی وجود دارد ، اما در يك جمله كوتاه بايد گفت كه اسلام برنامه دقيق و زمانبندى شده براى آزادى بردگان دارد كه بالمال همه آنها تدريجا آزاد مى شوند، بى آنكه اين آزادى عكس العمل نامطلوبى در جامعه به وجود آورد. ❕ولى پيش از آنكه به توضيح اين طرح دقيق اسلامى بپردازيم ذكر چند نكته را مقدمتا لازم مىدانيم ؛ 🔸1- اسلام هرگز ابداع كننده بردگى نبوده است ؛ 👌اسلام هرگز ابداع كننده بردگى نبوده است، بلكه در حالى ظهور كرد كه مساله بردگى سراسر جهان را گرفته بود، و با تار و پود جوامع بشرى آميخته بود، حتى بعد از اسلام نيز در تمام جوامع مساله بردگى ادامه يافت، تا حدود يكصد سال قبل كه" نهضت آزادى بردگان" شروع شد، چرا كه به خاطر دگرگون شدن نظام زندگى بشر مساله بردگان به شكل قديمى ديگر قابل قبول نبود. ❕الغاى بردگى نخست از اروپا شروع شد سپس در ساير كشورها از جمله آمريكا و آسيا گسترش يافت. در انگلستان تا سال 1840 ميلادى، و در فرانسه تا سال 1848، و در هلند تا سال 1863، و در آمريكا تا سال 1865 بردگى ادامه داشت، و سپس كنگره" بروكسل" ضمن اعلاميهاى تصميم به الغاى بردگى در سراسر جهان گرفت، و اين در سال 1890 بود (يعنى كمتر از صد سال قبل). 2_تغيير شكل بردگى در دنيا امروز ؛ 👌درست است كه غربيها به اصطلاح پيشقدم در الغاى بردگى بودند، اما وقتى دقيقا مساله را بررسى مىكنيم مى بينيم بردگى نه تنها ريشه كن نشد، بلكه به صورت خطرناكتر و وحشتناكترى يعنى در شكل استعمار ملتها و بردگى مستعمرات آشكار گشت، بطورى كه هر قدر بردگى فردى رو به ضعف مى گذاشت بردگى دست جمعى و استعمار قوى تر و نيرومندتر مى شد، امپراطورى انگلستان كه پيشقدم در الغاى بردگى بود پيشقدم در امر استعمار نيز محسوب مىشود!. ❕جناياتى كه استعمارگران غربى در طول مدت استعمار خود انجام دادند نه تنها كمتر از جنايات دوران بردگى نبود، بلكه از شدت و گسترش بيشترى برخوردار بود. 👌حتى بعد از آزاد شدن مستعمرات باز بردگى ملتها ادامه يافت چرا كه اين آزادى، آزادى به اصطلاح سياسى بود، ولى استعمار اقتصادى و فرهنگى هنوز در بسيارى از مستعمرات آزاد شده و غير آن حكم فرما است. مخصوصا كشورهاى كمونيستى كه براى مساله الغاى بردگى بيش از همه سينه چاك مى كنند خود گرفتار يك نوع برده دارى شرم آور عمومى هستند و مردمى كه در اين كشورها زندگى مى كنند مانند بردگان كمترين اختيارى از خود ندارند، و همه چيز آنها را گردانندگان حزب كمونيست تعيين مى كنند، و اگر كسى اظهار نظر مخالفى كند يا به اردوگاه هاى كار اجبارى فرستاده مى شود، يا در سياه چال زندان مى افتد، و يا اگر از دانشمندان باشد به عنوان" بيمار روانى"! روانه تيمارستانها مى گردد. ❕خلاصه اينكه بردگى تابع اسم نيست، آنچه زشت و ناپسند است مفهوم و محتواى بردگى است، و مىدانيم اين مفهوم و محتوا در كشورهاى استعمار زده و در ممالك كمونيستى به بدترين اشكال پياده مى شود. 👌نتيجه اينكه الغاى بردگى در جهان امروز صورى بوده و در حقيقت تنها يك تغيير شكل است!. 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌3- سرنوشت دردناك بردگان در گذشته ؛ ❕بردگان در طول تاريخ سرنوشت بسيار دردناكى داشته اند، به عنوان نمونه بردگان اسپارتها را كه به اصطلاح قومى متمدن بودند در نظر مى گيريم، به قول نويسنده" روح القوانين" غلامان اسپارتى به قدرى بدبخت بودند كه تنها غلام يك نفر نبودند، بلكه غلام تمام جامعه محسوب مى شدند، و هر كس بدون ترس از قانون مى توانست هر قدر بخواهد غلام خود يا ديگرى را آزار و شكنجه دهد، و در حقيقت زندگانى آنها از حيوانات نيز بدتر بود. ❕از زمانى كه بردگان را از كشورهاى عقب افتاده صيد مى كردند تا هنگامى كه در بازارهاى فروش عرضه مى شد بسيارى از آنها مى مردند، و باقيمانده وسيله اى بودند براى بهره گيرى برده فروشان طماع و اندك غذايى كه به آنها مى دادند براى زنده ماندن و كار كردن بود، و به هنگام پيرى و بيماريهاى صعب آنها را به حال خود رها مىكردند تا به شكل دردناكى جان دهند! لذا نام بردگى در طول تاريخ با انبوهى از جنايات هولناك همراه است. ❕با روشن شدن اين چند نكته به صورت فشرده به طرح اسلام در زمينه آزادى تدريجى بردگان بازمى گرديم ؛ 🔸4- طرح اسلام براى آزادى بردگان ؛ 👌آنچه غالبا مورد توجه قرار نمى گيرد اين است كه اگر نظام غلطى در بافت جامعه اى وارد شود ريشه كن كردن آن احتياج به زمان دارد، و هر حركت حساب نشده نتيجه معكوسى خواهد داشت، درست همانند انسانى كه به يك بيمارى خطرناك مبتلا شده و بيماريش كاملا پيشرفت نموده است، و يا شخص معتادى كه دهها سال به اعتياد زشت خود خو گرفته، در اينگونه موارد حتما بايد از" برنامه هاى زمان بندى شده" استفاده كرد. ❕صريحتر بگوئيم ؛ 👌اگر اسلام طبق يك فرمان عمومى دستور مى داد همه بردگان موجود در آن را آزاد كنند، چه بسا بيشتر آنها تلف مى شدند، زيرا گاه نيمى از جامعه را بردگان تشكيل مى دادند، آنها نه كسب و كار مستقلى داشتند، و نه خانه و لانه و وسيله اى براى ادامه زندگى. ❕اگر در يك روز و يك ساعت معين همه آزاد مى شدند يك جمعيت عظيم بيكار ظاهر مى گشت كه هم زندگى خودش با خطر مواجه بود و هم ممكن بود نظم جامعه را مختل كند، و به هنگامى كه محروميت به او فشار مى آورد به همه جا حمله ور شود و درگيرى و خونريزى به راه افتد. 👌اينجا است كه بايد تدريجا آزاد شوند، و جذب جامعه گردند، نه جان خودشان به خطر بيفتد، و نه امنيت جامعه را به خطر اندازند، و اسلام درست اين برنامه حساب شده را تعقيب كرد. ❕اين برنامه مواد زيادى دارد كه رؤس مسائل آن به طور فشرده و فهرست وار در اينجا مطرح مىشود و شرح آن نياز به كتاب مستقلى دارد ؛ 🔸ادامه 👇