#ام_فروه_مادر_امام_صادق_از_نسل_ابوبکر
🤔#پرسش
❔ مادر امام صادق درسته که دختر ابوبکر بوده؟ آیا این با <والأصلاب الشامخه و الأرحام المطهره> میسازه؟ سوال بنده در مورد این عبارت هست آیا این عبارت در مورد امام صادق هم صادق است در حالی که #جد ماری ایشان ابوبکر است
مگر نمیگوییم هر کس بغض علی ع را دارد حرام زاده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مادر امام صادق علیه السلام بانوی مکرمه ای به نام « #ام_فروه» بوده است . ایشان دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است و مادر ام فروه اسماء دختر عبدالرحمان بن ابی بکر بوده است . لذا مادر ایشان از طرف پدر و مادر #منسوب به ابوبکر است .
📚امام شناسی ج15 ص26
🔸قرآن می فرماید ؛
« خداوند شكافنده دانه و هسته است، زنده را از #مرده خارج مى سازد و مرده را از زنده، اين است خداى شما پس چگونه از حق منحرف مىشويد؟ » ( انعام 95)
❕از رواياتى كه در تفسير اين آيه يا آيات مشابه آن از امامان اهل بيت علیهم السلام به ما رسيده است استفاده مى شود كه حيات و مرگ مادى نيست بلكه حيات و مرگ #معنوى را نيز در بر مى گيرد . افراد با ايمانى را مى بينيم كه از پدرانى بى ايمان به وجود مى آيند، و افراد شرور و آلوده و بى ايمانى را مشاهده مى كنيم كه از نسل افراد پاكند، و قانون وراثت را با اراده و اختيار خود نقض مى كنند كه اين خود يكى ديگر از نشانه هاى عظمت آفريدگار است كه چنين قدرت اراده اى به انسان بخشيده است.
📚تفسیر نمونه ج 5 ص 357 _ الکافی ج 2 باب طینه المومن و الکافر _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 456
🔸حضرت ام فروه #مصداق بارز آیه و تولد زنده دل از مرده دل ، بوده و نشانه قدرت خداوندی محسوب می شده است که یک بانوی پاک و مطهره و طاهره و مومنه از نسلی به دنیا آمد که ریشه آن نسل #بازگشت می کرد به کسی که عداوت و دشمنی او با آیین الهی و اهل بیت علیهم السلام قطعی بوده و قساوت قلبش و انحراف او از حق و حقیقت و ایمان و اسلام حقیقی قابل #شک و تردید نمی باشد .
🔸امام صادق علیه السلام در وصف مادر می فرماید ؛
« مادرم از جمله زنانى بود كه #ايمان آورد و تقوى و پرهيزكارى را اختيار كرد و احسان و نيكوكارى نمود و خدا دوست دارد نيكوكاران را »
📚الکافی ج 1 ص 393
🔸مسعودی می نویسد ؛
« امّ فروة از تمامى زنان زمان خود #تقوايش زيادتر بود »
📚اثباه الوصیه ص 154
🔸شیخ عباس قمی می نویسد ؛
« امّ فروة چندان مجلّله و مكرّمه بود كه به سبب آن از حضرت صادق عليه السّلام گاهى به «#ابن_المكرّمه» تعبير كردند.»
📚منتهی الامال ج 2 ص 1338
❕روايت شده از عبد الأعلى كه گفت ؛
« ديدم امّ فروة را كه پوشيده بود كسايى و طواف كعبه مى كرد به صورتی كه كسى او را نشناسد، پس استلام كرد حجر الأسود را به دست چپ، مردى در آنجا با وى گفت ؛ « اى كنيز خدا! خطا كردى در سنّت و آداب كه با دست چپ استلام كردى. امّ فروة فرمود: انّا لأغنياء من #علمك، يعنى: نمى خواهد چيزى ياد ما دهى همانا ما از علم شما بى نيازيم. »
📚بحار الانوار ج 46 ص 367
👌شیخ عباس #قمی در توضیح روایت فوق می گوید ؛
« ظاهرا آن مرد از فقهاى عامّه بوده، و چگونه غنى و بى نياز نباشد از فقه عامّه و اهل سنت ، زنى چون ام فروه كه شوهرش باقر علوم اوّلين و آخرين باشد، و پدر شوهرش حضرت امام زين العابدين عليه السّلام، و فرزندش ينبوع علم و معدن حكمت و يقين جعفر بن محمّد الصادق الأمين- صلوات اللّه عليهم اجمعين- باشد، و پدرش از ثقات و معتمدان علىّ بن الحسين عليه السّلام و يكى از فقهاى سبعه مدينه باشد در حجر علم تربيت شده و در بيت فقه نشو و نما كرده »
📚منتهی الامال ج 2 ص 1338
#ادامه👇
#ادامه👇
💠ما معتقدیم که پدران #راهنمایان الهی انسان های والا مقام و مادران آنها انسان های پاک و پاکیزه از هر گونه #ناپاکی بوده اند چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« پيوسته خداوند مرا از صلب پدران پاك به رحم مادران پاك دامن منتقل كرد تا اينكه متولّد شدم درحالى كه هرگز مرا به آلودگيهاى جاهليّت آلوده نساخت».
📚بحار الانوار، ج 15، ص 117؛ مجمع البيان، ج 3- 4، ص 497.
❕یا در زيارت #وارث در مورد فرزندزاده پيامبر، امام حسين عليه السّلام آمده است ؛ «أشهد أنّك كنت نورا في الأصلاب الشّامخة و الأرحام المطهّرة، لم تنجّسك الجاهليّة بأنجاسها و لم تلبسك المدلهمّات ثيابها؛ گواهى مى دهم كه تو نورى بودى در صلب والاى پدران و رحم پاك مادران و هرگز عصر جاهليّت با تمام آلودگي هايش تو را آلوده نساخت و جامه هاى سياه آن بر تو پوشانده نشد».
📚مصباح المتهجد ص 717
🔸امام صادق علیه السلام نیز از صلب پدران پاک که منتهی می شود به پیامبر گرامی اسلام #متولد یافت و از سوی دیگر مادر ایشان هم ام فروه آن انسان مومنه و وارسته بوده که مصداق بارز « الارحام المطهره » بوده است و ناپاکی جد اعلای او #ابوبکر به هیچ عنوان بر این بانوی بزرگوار #تاثیر نگذاشته است و ایشان مصداق بارز « متولد شدن زنده از مرده » بوده اند .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#جاری_شدن_آب_از_انگشتان_پیامبر_اسلام
🤔#پرسش
❔یک روحانی گفته پیامبر ص در جنگی آب نبود و از انگشتانش آب جاری کرد و به #لشکریان داد آیا صحیح است یا نه ❗️آیا چنین چیزی عقلا صحیح است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« چون حضرت رسول در حديبيه فرود آمد و اهل مكه او را محاصره كردند، اصحاب آن حضرت از تشنگى شكايت كردند، چهارپايان ايشان از تشنگى نزديك بود هلاك شوند، پس فرمودند كه ظرفى آوردند، و دست مبارك خود را در ميان آن گذاشت و آب از ميان #انگشتانش جارى شد و آن قدر آمد كه همه سيراب شديم و چهارپايان سيراب شدند و مشکهاى خود را پر كرديم. و باز در حديبيه آب ناياب شد و در آن موضع چاهى بود خشك شده بود پس تيرى از جعبه خود بيرون آورد و به دست براء بن عازب داد و گفت: ببر اين تير را و در ميان چاه خشك نصب كن، چون چنان كرد دوازده چشمه از زير آن تير روان شد. و در روز ميضاة عبرتى و علامتى مانند سنگ موسى براى منكران پيغمبرى او ظاهر شد كه آب نداشتند و تشنه بودند و به وضو محتاج بودند، پس ظرف وضو را طلبيد و دست معجز آثار خود را ميان ظرف استوار كرد، پس آب جارى شد و بلند شد تا آنكه هشت هزار نفر وضو ساختند و سيراب شدند و چهارپايان را آب دادند و آنچه توانستند برداشتند. »
📚الاحتجاج ج 1 ص 497 _ 536 _ حیاه القلوب ، ج 3 ص 465
🔸در نقل دیگری علی علیه السلام فرمود ؛
« با رسول خدا بيرون رفتيم در يكى از غزوات و به منزلى رسيديم كه در آن منزل آب نبود و مردم تشنه بودند، حضرت رسول ظرفى طلبيد كه در آن اندك آبى بود و دست مباركش را در ميان ظرف گذاشت، پس از ميان انگشتان #مباركش آب جوشيد تا همه مردم و اسبان و شتران سيراب شدند و ظرفهاى خود را پر كردند و در لشكر آن حضرت دوازده هزار شتر و دوازده هزار اسب بود و مردم سى هزار نفر بودند »
📚قصص الانبیاء ، راوندی ص 313
❕به روايت ديگر: فرمود گودالى كندند و نطعى در ميان آن گودال افكندند و دست مبارك خود را بر روى نطع گذاشت و فرمود اندك آبى بر روى دست آن حضرت ريختند و نام خدا برد پس آب از ميان انگشتان #معجزنشانش جوشيد ؛
📚مناقب ابن شهر آشوب ج 1 ص 144
🔸علامه مجلسی می گوید ؛ « اين قصه به طرق متعدده وارد شده و از معجزات متواتره است »
📚حیاه القلوب ج 3 ص 593 _ دلائل النبوه ج 4 ص 121 _ الوفاء باحوال المصطفی ص 92 _ شرح الشفا ج 1 ص 592
❕از سالم بن ابى الجعد و غير او خاصه و عامه روايت كرده اند كه گفت ؛
« در روز بيعت شجره ما هزار و پانصد نفر بوديم و بسيار تشنه شديم، پیامبر اسلام آبى طلبيد در ميان ظرفى و دست مبارك خود را در ميان آب فرو برد، پس آن آب از ميان انگشتان دريا نشانش مانند چشمه جارى شد و آن قدر آب آمد كه همه ما را كافى بود و اگر صد هزار تن مى بوديم همه را كفايت مى نمود »
📚 مجمع البيان ج 5 ص 110 _ البداية و النهاية ج 4 172.
❕علمای اهل سنت نیز بارها وبارها این نحو از معجزه را برای پیامبر گرامی نقل کرده اند ؛
📚صحیح بخاری ج6 ص38 _ مسند احمد ج5 ص298 _ سنن ترمذی ج2 ص78 _ طبقات ابن سعد ج1 ص98 قسم 1 _تاریخ بغداد ج12 ص287 و ...
🔸برخی می گویند چنین معجزاتی از امور محال است و مورد قبول ما نمی باشد . اینان توجه ندارند که معجزه به معناى انجام يك محال عقلى نيست، زيرا محال عقلى (خواه محال ذاتى باشد مانند اجتماع #نقيضين و ضدين در محل واحد و در زمان واحد، يا محال بالغير مانند كارى كه وجود آن سرانجام منتهى به يك محال عقلى مى شود) به حكم عقل غير ممكن است، يا به تعبير ديگر از دايره قدرت بيرون باشد، يعنى اصولًا به كاربردن كلمه «قدرت» در مورد آن بى معناست، مثل اينكه پيامبرى بخواهد در آنِ واحد چيزى موجود باشد و موجود نباشد، و يا صخره عظيمى را در پوست يك تخم مرغ جا دهد بى آنكه صخره كوچك شود يا تخم مرغ بزرگ گردد، اين گونه پيشنهادها در درون خود تضادى را پرورش مى دهد، يعنى خود پيشنهاد غلط است و در حقيقت مفهومش اين است كه انسان چيزى را بخواهد و نخواهد (دقت كنيد).
❕بنابراين محالات عقلى نه در بحث اعجاز و نه در هيچ بحث ديگرى قابل طرح نيست، آنچه قابل طرح است محال عادى مى باشد، بنابراين معجزه فقط يك محال عادى است. يعنى طبق روال معمولى قانون علت و معلول چنين چيزى با اسباب و شرايط معمولى و با نيروى انسانى قابل #تحقق نمى باشد، ولى هيچ مانعى ندارد كه با نيروى الهى حاصل گردد مانند معجزاتی که ذكر شد.
📚پیام قرآن ج 7 ص 270
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
👌👌جناب به اصطلاح منتقد تشیع و اسلام ، ما دو سال پیش پاسخ به اشکال امروز شما را داده ایم و آوردیم ؛
« این که برخی روایات قنفذ و در برخی مغیره و در برخی عمر را مسبب اصلی سقط جنین و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها معرفی می کنند اشاره است به این که ضربات همه آنها موثر و علت در شهادت آن بانو بوده است »
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1933
#سفره_شراب
🤔#پرسش
❔در مورد سفره ای ک مشروب و عرق در اون باشه....غذاهای حلالش هم مشکل پیدا میکنه ؟؟؟جوابش رو میخاستم با ذکر آیات و احادیث ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در رساله های مراجع عظام تقلید چنین آمده است ؛
« نشستن سر سفره ای که در آن شراب ( و ماده مست کننده ) می نوشند ، اگر انسان یکی از آنان حساب شود ، نشستن کنار آن و چیز خوردن از آن سفره حرام است ، هر چند غذای حلال باشد »
📚توضیح المسائل مراجع ، ج 2 ص 604
👌 شیخ #کلینی روایت می کند که منصور #عباسی امام #صادق علیه السلام را در مجلسی دعوت کرد و بر سر آن سفره #شراب حاضر کرد .
🔶امام صادق علیه السلام از آن مجلس بر خاست و فرمود :
« #ملعون است ، #ملعون است ، کسی که بر سر سفره ای بنشیند که در آن شراب است »
📚#الکافی ج6 ص268 _#التهذیب ج9 ص97
🔷پیامبر #گرامی فرمود :
« کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد ، نباید از #سفره ای بخورد که در آن #شراب حاضر کرده اند »
📚الکافی ج6 ص268
🔷امام #رضا علیه السلام فرمود :
« از سفره ای که در آن #شراب است نخور و در چنین #مجلسی حاضر نشو زیرا اگر #لعنت و #عذاب الهی جاری شود همه شما را در بر می گیرد »
📚فقه_الرضا ص46
❕در روایت دیگر آمده است که #ابلیس خطاب به حضرت #موسی علیه السلام عرضه داشت :
« آیا نمی خواهی #کلماتی را برای تو بازگو کنم ، بر سفره ای که در آن #شراب حاضر ساخته اند منشین ، زیرا این نشستن کلید هر #شری است »
📚مستدرک_الوسائل ج16 ص206
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#ازدواج_پیامبر_اسلام_با_زینب
🤔#پرسش
❔زينب بنت جحش الأسدية؛ دختر بسيار زيبائى بود كه به همسرى "زيد" درآمده بود. زينب دختر عمه محمد به حساب مى آمد.
زينب به عقد دائم زيد، فرزند خوانده محمد درآمده بود و به اصطلاح، عروس محمد به حساب مى آمد. داستان ازين قرار است كه،روزى پيامبر اسلام براى ديدن زيد به خانه ى وى رفت.زيد در خانه نبود و همسرش در حياط خانه در حال استحمام بود.محمد با ديدن جسم زيبا و عريان عروس خود(زينب) تحت تاثير شديد زيبائى و جذابيت اين بانو قرار گرفت و ديوانه وار شيفته او شد؛ پس هنگامى كه زيد به خانه آمد زينب داستان را به او گفت و زيد بدليل شدت اعتقادى كه به محمد داشت،نزد محمد آمد كه زينب را طلاق دهد و محمد او را به ازدواج خود درآورد !
علامه مجلسی فرمود; و ابن بابویه و دیگران از امام رضا. روایت کرده اند که رسول خدا، روزی برای کاری به خانه زید [سرخواندهاش] رهسپار شد. و چون داخل خانه زید شد زن او [یعنی زینب بنت جحش] را در حالیکه مشغول آبتنی بود مشاهده کرد و گفت: سبحان الذي خلقك[پاک است، آن الله که تو را خلق نمود] !
📚 منبع:
کتاب حیاة القلوب، تالیف علامه مجلسی، جلد4، صفحه1544
💠#پاسخ💠
👌ما در گذشته مفصلا جریان ازدواج پیامبر گرامی و زینب را بر اساس آیات قرآن مورد بررسی قرار داده ایم و روشن نموده ایم که این ازدواج برای از بین بردن یک سنت #جاهلی به امر خداوند صورت گرفت و هیچ گونه بحث عشق و عاشقی و مانند آن در کار نبوده است ؛
🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1937
👌آنچه هم اکنون در صدد پاسخگویی به آن هستیم ، روایتی است که مورد تمسک #معاند قرار گرفته است . مستند اصلی روایت مذکور کتاب عیون الاخبار و احتجاج است که هر دو آن را به سند ضعیف نقل می کنند .
📚عیون الاخبار ج 1 ص 203 _ احتجاج ج 2 ص 431
❕در سند روایت عیون الاخبار « تمیم بن عبد الله بن تمیم القرشی » وجود دارد که علامه #حلی تصریح می کند که او ضعیف است .
📚رجال علامه حلی ص 209
🔸و همینطور ناقل اصلی جریان در هر دو کتاب « علی بن محمد بن جهم » است که از #دشمنان اهل بیت علیهم السلام بوده است .
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 5 ص 442
🔸روایت کتاب احتجاج هم بدون سند با تعبیر « روی » از « علی بن محمد بن جهم » که #شرح حال او گذشت نقل شده است . بنابراین سند روایت در هر دو کتاب ضعیف است و سایر کتب هم روایت مذکور را به نقل از دو کتاب فوق نقل کرده اند .
❕در متن روایت هم تحریف شده است . پیامبر گرامی که به صورت اتفاقی نظرش به زینب افتاد و حمد خداوند را به جا آورد و او را منزه دانست به خاطر زیبایی زینب و عاشق او شدن چنین #تعابیری را به کار نبرد ، بلکه روایت تصریح دارد که تعبیر مذکور را در جهت رد اندیشه مشرکان در مورد نسبت هایی که به خداوند می دادند به کار برد .
🔸#ادامه 👇
🔸ادامه 👇
🔸روایت مذکور از امام رضا علیه السلام نقل می کند ؛
« رسول خدا براى كارى تصميم گرفتند به خانه زيد بن حارثه بروند، كه ناگهان زن زيد را در حال غسل كردن ديدند، و فرمودند: «سبحان الّذي خلقك» (منزّه است آن كسى كه تو را خلق نموده است) و منظور حضرت اين بود كه خداوند را از گفته كسانى كه مى گويند ملائكه #دختران خدا هستند، تنزيه نمايد، خداوند نيز مى فرمايد: «آيا خداوند پسران را براى شما گذاشته و براى خود، دخترانى از ملائكه برگزيده است سخن بزرگى بر زبان مى آوريد!- إسراء: 40 » و لذا وقتى حضرت آن زن را در حال غسل كردن ديدند گفتند: آن كس كه تو را خلق كرده، برتر و منزّه تر از اين است كه فرزندى داشته باشد كه آن فرزند اين چنين نيازمند غسل و تطهير باشد، و وقتى زيد به خانه برگشت، همسرش، آمدن حضرت رسول و گفته آن حضرت كه فرموده بودند: «سبحان الّذي خلقك» را به او خبر داد، زيد متوجّه منظور حضرت نشد و گمان كرد كه سخن حضرت به خاطر اين بوده است كه آن حضرت از همسر او، خوششان آمده است، لذا نزد حضرت آمد و عرض كرد: يا رسول اللَّه! زن من كمى بد اخلاق است و مى خواهم او را طلاق بدهم، حضرت به او فرمودند: «أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ» (همسرت را نگهدار و از خدا بترس- احزاب: 37) و خداوند متعال قبلا تعداد همسران آن حضرت و اينكه اين زن نيز از جمله آنان است را به آن #حضرت خبر داده بود، حضرت اين موضوع را در دل پنهان داشته و براى زيد آشكار نكرده بودند، و از اين مى ترسيدند كه مردم بگويند: محمّد به برده اش كه خود او را آزاد كرده مى گويد: زن تو، همسر من خواهد شد، و با اين گفته، بر آن حضرت خرده بگيرند، لذا خداوند اين آيه را نازل فرمود: «وقتى به آن كسى كه خدا به واسطه اسلام به او نعمت داده و تو نيز با آزاد سازى او، وى را مورد لطف و عنايت قرار دادى، مى گويى: از خدا بترس و همسرت را نگهدار و در دل چيزى را پنهان مى دارى كه خدا آن را آشكار خواهد كرد و از مردم مى ترسى و خدا سزاوارتر است كه از او بترسى » سپس زيد بن حارثه او را طلاق داد و آن زن نيز عده طلاق نگه داشت و بعد از آن، خداوند او را به عقد حضرت رسول در آورد، در اين باره آيه اى نازل فرموده، چنين گفت: «و آنگاه كه زيد كام خويش از او برگرفت [و طلاقش داد] او را به عقد تو در آورديم تا بر مؤمنين در مورد [ازدواج با] همسران فرزند خوانده هاى خود، بعد از آنكه [آن فرزند خوانده ها] از آنان كام خويش برگرفتند، گناهى نباشد و خواسته (يا فرمان خدا) انجام شدنى است- احزاب: 37)، سپس خداوند عزّ و جلّ دانست كه منافقين به خاطر اين ازدواج، بر آن حضرت خرده خواهند گرفت، لذا اين آيه را نازل فرمود: «ما كانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فِيما فَرَضَ اللَّهُ لَهُ» (در آنچه خدا به پيامبرش رخصت داده، بر پيامبر گناهى نيست- احزاب: 38).
📚همان منابع از کتاب عیون الاخبار و احتجاج
👌بنابراین ؛
1⃣روایت مذکور سندا ضعیف است 2⃣اساسا متن روایت خلاف آنچه است که شبهه افکن در صدد اثبات آن است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman