eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند را که می گوید : « از دید اسلام زنان سفیه هستند و نباید اموال را به دست آنان داد » در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/414
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد افسانه غرانیق و آیات شیطانی را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2024
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند که می گوید ؛ « امام سجاد لطف می کردند و در ماه رمضان کنیزان را نمی زدند » در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2025
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد « شدت عمل علی علیه السلام در برخورد با غلات و کسانی که ایشان را خدا می دانستند » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2026
❔کانال وهابی سوال کرده است که چرا شیعه زیارت کربلا را افضل از حج می داند ❗️ 👌اولا حج واجب بر زیارت کربلا برتری دارد و هیچ کس حق ترک حج واجب را ندارد ، مستندات را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2029 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2030 🔸ثانیا ، آنچه ما معتقدیم برتری زیارت کربلا بر حج مستحبی است نه واجب که آن هم فلسفه روشنی دارد که در نمایه ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2031
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « کرایه ای بودن زنان صیغه ای و تفاوت صیغه با فحشاء » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1979 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1980
👌پاسخ این شبهه پراکنی کانال وهابی در مورد تولد امام زمان علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2027 ❕در ضمن ، آقای کمال حیدری مطرود مراجع عظام و علمای حوزه علمیه قم است و تشیع و حوزه علمیه قم جایگاه و اعتباری برای او و نظریاتش قائل نیست ، مستندات در این باره را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2028
🤔 ❔اعتراف الله به اشتباهش. ❕قرآن می‌گوید که یک نفر شما می‌تواند با ده نفر از کفار در جنگ مقابله کند: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ (انفال/65) ای پیامبر، مؤمنان را به جنگیدن تشویق کن؛ اگر از شما بیست نفر شکیبا باشند بر دویست نفر چیره می شوند و اگر از شما صد نفر باشند بر هزار نفر از کافران چیره می شوند؛ زیرا آنان گروهی هستند نمی‌فهمند. ولی الله متوجه شد که اشتباه کرده است و در آیه بعد اشتباهش را تصحیح نمود و بیان نمود که این ، یک به دو است: الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (انفال/66) اکنون الله به شما تخفیف داد و دانست که در شما ضعفی هست؛ بنابراین اگر از شما صد نفر شکیبا باشند بر دویست نفر چیره می شوند و اگر هزار نفر باشند، به فرمان الله بر دو هزار نفر چیره می شوند؛ و الله با شکیبایان است ❗️❗️ ❕گذشته از این قرآن می گوید که الله دانست در شما ضعفی است ، الله که عالم به همه چیز است چگونه می گوید دانست ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه مورد شبهه و اشکال واقع شده است ، دو آیه از سوره انفال است ، که می فرماید ؛ « اى پيامبر! مومنان را تحريك به جنگ (با دشمن) كن، هر گاه بيست نفر با استقامت از شما باشند بر دويست نفر غلبه مى كنند و اگر صد نفر باشند بر هزار نفر از كسانى كه كافر شدند پيروز مى گردند چرا كه آنها گروهى هستند كه نمى فهمند » ( انفال 55) ❕« هم اكنون خداوند از شما تخفيف داد و دانست كه در شما ضعفى وجود دارد بنا بر اين هر گاه يكصد نفر با استقامت از شما باشند بر دويست نفر پيروز مى شوند و اگر يك هزار نفر باشند بر دو هزار نفر به فرمان خدا غلبه خواهند كرد و خدا با صابران است.» ( انفال 56) 👌نکاتی در مورد این دو آیه لازم است بیان شود ؛ 1⃣گرچه تعبير آيه اول به صورت اخبار از غلبه يك نفر بر ده نفر است، ولى به قرينه آيه بعد كه مى گويد الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ:" هم اكنون خدا اين تكليف را بر شما تخفيف داد" روشن مى شود كه منظور از آن تعيين وظيفه و برنامه و دستور است نه تنها يك خبر ساده، و به اين ترتيب مسلمانان نبايد منتظر اين باشند كه از نظر نفرات جنگى با دشمن در يك سطح مساوى قرار گيرند بلكه حتى اگر عدد آنها يك دهم نفرات دشمن باشد باز وظيفه جهاد بر آنها فرض است. 2⃣میان این دو آیه تناقض و تضادی نیست ، بلكه هر يك از اين دو حكم مورد معينى دارد . به هنگامى كه مسلمانان گرفتار ضعف و سستى شوند و در ميان آنها افراد تازه كار و ناآزموده و ساخته نشده بوده باشند مقياس سنجش همان نسبت دو برابر است، ولى به هنگامى كه افراد ساخته شده و ورزيده و قوى الايمان همانند بسيارى از رزمندگان بدر بوده باشند اين نسبت تا ده برابر ترقى مى كند.بنا بر اين دو حكم مذكور در دو آيه، مربوط به دو گروه مختلف و در شرائط متفاوت است . 📚تفسیر نمونه ج 7 ص 235 3⃣خداوند می گوید در صورت صبر و استقامت خالی از ضعف و سستی ، هر نفر شما توانایی مقابله با ده نفر را دارد ، اما چون من می دانم که در شما ضعف و سستی وجود دارد ، به خاطر نبود صبر و استقامت خالص و خالی از ضعف و سستی، تنها هر نفر شما توانایی رویارویی با دو نفر کافران را دارد . ❕این سخن درست همانند سخن کسی است که می گوید اگر خوب درس بخوانی و مباحثه و جدیت داشته باشی ، در ظرف زمانی هشت سال درس خواندن می توانی تخصص و حکم طبابت خود را بگیری ، اما من می دانم که شما آن جدیت لازم را ندارید ، لذا رسیدن به درجه تخصص برایتان دوازده سال مثلا طول می کشد ، روشن است که میان این دو کلام تضادی نیست . 🔸 👇
🔸ادامه 👇 4⃣در ابتدای کلام گفتیم که سخن فوق هم اخبار است و هم تکلیفی ، چگونگی اخبار بودن آن روشن شد ، اما چگونگی حکم تکلیفی آن طبق بیان صاحب تفسیر قمی چنین است ؛ « در ابتدای نبوت پیامبر اسلام ، حکم خداوند در مورد اصحاب رسول خدا این بود که بر یک نفر آنان واجب بود که با ده نفر کافر نبرد کند ، اگر در نبردی تنها بود و ده تن در مقابل او بودند ، فرار از آن میدان گناه کبیره بود و بر صد نفر واجب بود که با هزار نفر مقابله کنند ، پس از آن چون خداوند می دانست که در میان آنان ضعف و سستی وجود دارد ، حکم تغییر کرد و تنها واجب شد که هر نفری موظف است با دو تن از نبرد کند ، اگر کفار در مقابل یک نفر مسلمان سه نفر بودند ، فرار از دست آنان حرام نبود » 📚تفسیر قمی ج 1 ص 279 👌در نقلی هم از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « کسی که از دست دو نفر در قتال فرار کند ، حکم فرار از میدان نبرد را دارد ( و گناه کبیره است ) و کسی که از دست سه نفر فرار کند ، حکم فرار از میدان نبرد را ندارد » 📚تهذیب ج 6 ص 174 5⃣تعبیر « علم ان فیکم ضعفا » « دانست که در شما ضعفی وجود دارد » به این معنا نیست که خداوند چیزی را نمی دانسته و پس از آن شده است چرا که او همه چیز را می داند چنان که می فرماید ؛ « هيچ چيز در زمين و آسمان، از پروردگار تو مخفى نمى ماند؛ حتّى به اندازه سنگينى ذرّه اى؛ و نه كوچكتر و نه بزرگتر از آن نيست، مگر اين كه (همه آنها) در كتابِ آشكار (و لوح محفوظ علم خداوند) ثبت است». ( یونس 61) ❕تعابیری چون « دانست » و مانند آن در مورد خداوند ، به معنای تحقق علم فعلی خداوند است ، یعنی علم الهی در خارج تحقق یافت و صورت عینی به خود گرفت و معلوم الهی در عالم خارج محقق شد . 🔸بنابراین منظور همان تحقق عینی مسائل و آنها است و به تعبیر دیگر ظهور آثار و شواهد عملی است ، یعنی علم خداوند در مورد ضعف عده ای از مسلمین در خارج پیاده شد و تحقق عینی یافت ، این است معنی علم هنگامی که در اینگونه موارد در مورد خداوند به کار می رود . 📚تفسیر نمونه ج 16 ص 205 6⃣ممکن است گفته شود که اگر خداوند از مسلمین اطلاع داشت ، چرا در ابتدا حکم سنگین را جعل کرد و بعد تخفیف داد ؟ در حالی که بهتر آن بود از همان ابتدا ، متناسب با مسلمین ، حکم سبک تر را قرار می داد . 👌پاسخ روشن است ، خداوند با این عمل مسلمین را در بوته آزمایش گذاشت و شرایط را مهیا کرد تا پذیرش حکم دوم و عمل به آن ، سهل الوصول تر شود ،و به اصطلاح ، خداوند « به مرگ گرفت تا به تب راضی شوند » ❕وقتی حکم خفیف تر بعد از حکم سنگین شود ، و حکم سنگین برداشته شود ، قدر حکم خفیف بهتر دانسته می شود ، اما اگر از ابتدا حکم خفیف تر جعل شود ، طبیعتا بیشتر مورد بی توجهی قرار می گیرد . 👌بشر چنین است که قدر راحتی بعد از سختی را بهتر می داند ، به عنوان مثال ، کسی که طعم فقر و ناداری را چشیده است ، قدر مال و ثروت را بهتر می داند از کسی که اصلا طعم فقر را نچشیده است . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔دیه زن و مرد برابر شد اگر دیه دستور خدا و قرآن بود چطور تغییر دادند ؟ پس بقیه احکام هم میشه کرد ❗️❗️ 💠💠 👌دیه زن تا یک سوم با دیه مرد برابر است اما بیشتر از آن ، دیه زن به نص قرآن و روایات متعدد ، نصف مرد ، لحاظ می شود . خداوند می فرماید ؛ « اى افرادى كه ايمان آورده ايد! حكم قصاص در مورد كشتگان بر شما نوشته شده است، آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن، پس اگر كسى از ناحيه برادر (دينى) خود مورد عفو قرار گيرد (و حكم قصاص او تبديل به خونبها گردد) بايد از راه پسنديده پيروى كند (و در طرز پرداخت ديه، حال پرداخت كننده را در نظر بگيرد) و قاتل نيز به نيكى ديه را به ولى مقتول بپردازد (و در آن مسامحه نكند) اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما و كسى كه بعد از آن تجاوز كند عذاب دردناكى خواهد داشت.» ( بقره 178) 👌این حکم در روایات هم تاکید شده است . 📚وسائل الشیعه ج 29 ص 80 باب 33 🔸امام صادق علیه السلام در مورد مردی که زنش را عمدا به قتل رسانده بود فرمود ؛ « اگر خانواده زن قصد قصاص مرد را داشته باشند ، می توانند او را قصاص کنند به شرطی که به خانواده مرد ، نصف دیه او را بپردازند ، و اگر نخواهند قصاص کنند ، نصف دیه مرد را دریافت می کنند » 📚الکافی ج 7 ص 299 ❕در تفسیر نمونه آمده است ؛ 👌ممكن است بعضى ايراد كنند كه در آيات قصاص و روایات دستور داده شده كه نبايد مرد بخاطر قتل زن مورد قصاص قرار گيرد، مگر خون مرد از خون زن رنگين تر است؟ چرا مرد جنايتكار بخاطر كشتن زن و ريختن خون ناحق از انسانهايى كه بيش از نصف جمعيت روى زمين را تشكيل مى دهند قصاص نشود؟! ❗️ در پاسخ بايد گفت: مفهوم آيه اين نيست كه مردم نبايد در برابر زن قصاص شود بلكه همانطور كه در فقه اسلام مشروحا بيان شده اولياى زن مقتولى مى توانند مرد جنايتكار را به برسانند به شرط آنكه نصف مبلغ ديه را بپردازند. 🔸به عبارت ديگر ؛ منظور از عدم قصاص مرد در برابر قتل زن، قصاص بدون قيد و شرط است ولى با پرداخت نصف ديه، كشتن او جايز است. ❕و لازم به توضيح نيست كه پرداخت مبلغ مزبور براى اجراى قصاص نه بخاطر اين است كه زن از مرتبه انسانيت دورتر است و يا خون او كم رنگتر از خون مرد است، اين توهمى است كاملا بيجا و غير منطقى . پرداخت نصف ديه تنها بخاطر جبران خسارتى است كه از قصاص گرفتن از مرد متوجه خانواده او مى شود (دقت كنيد). 👌مردان غالبا در خانواده عضو مؤثر اقتصادى هستند و مخارج خانواده را متحمل مى شوند و با فعاليتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش در مى آورند، بنا بر اين تفاوت ميان از بين رفتن مرد و زن از نظر اقتصادى و جنبه هاى مالى بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت بى دليلى به بازماندگان مرد مقتول و بى گناه او وارد مى شود، لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد رعايت حقوق همه افراد را كرده و از اين خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى، كه به يك خانواده مى خورد جلوگيرى نموده است اسلام هرگز اجازه نمى دهد كه به بهانه لفظ" تساوى" حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان شخصى كه مورد قصاص قرار گرفته پايمال گردد. ❕البته ممكن است زنانى براى خانواده خود، نان آورتر از مردان باشند، ولى مى دانيم احكام و قوانين بر محور افراد دور نمى زند بلكه كل مردان را با كل زنان بايد سنجيد (دقت كنيد). 📚تفسیر ج 1 ص 611 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 ❔حال پرسش اینجاست که اگر دیه مرد ، دو برابر دیه زن است ، چرا در حکومت اسلامی ایران ،دیوان کشور ، حکم به برابری دیه مرد و زن داده است و این حکم را در تمام محاکم لازم الاجراء دانسته است ❗️ 👌پاسخ روشن است . دیوان عالی کشور نگفته است که دیه مرد و زن طبق قرآن و سنت برابر است ، بلکه در حکم خود آورده است که دیه مرد بیشتر از دیه زن است ، اما به حسب مصلحت ، صندوق تامین خسارت های بدنی ملزم به پرداخت مابه التفاوت دیه زنان و مردان است . 🌐fna.ir/daqvwi 👌یعنی اگر مردی زنی را بکشد ، در صورتی که خانواده زن بخواهند مرد را قصاص کنند ، باید نصف دیه را بپردازند ، قانون جدید می گوید خانواده زن نیازی نیست که نصف دیه را بپردازند ، بلکه صندوق تامین خسارت های بدنی ، ملزم به پرداخت نصف دیه است تا فشاری به خانواده زن وارد نشود ، یا در مواردی که زن مقتول نان آور خانواده بوده است ، صندوق نصف دیه مرد را به خانواده او پرداخت می کند تا از دست دادن او ، فشاری را بر خانواده اش وارد نکند . ❕اسلام دست ولی فقیه و دستگاه های حکومت اسلامی را باز گذاشته است تا از باب تقدیم مصلحت اهم ، از بیت المال ، ما به التفاوت دیه زنان و مردان پرداخت شود . 🔸به‌ موجب ماده‌ی ۲۴ قانون بیمه‌ی اجباری، منابع مالی صندوق تأمین خسارت های بدنی به شرح زیر است؛ 🔹هشت درصد از حق بیمه‌ی اجباری موضوع این قانون ، مبلغی معادل با حداکثر یک سال حق بیمه‌ی اجباری که از دارندگان وسایل نقلیه‌ای که از انجام بیمه‌ی موضوع این قانون خودداری کنند وصول می‌شود ، مبالغ بازیافتی از مسببان حوادث، دارندگان وسایل نقلیه، بیمه‌گران و سایر اشخاصی که صندوق پس از جبران خسارت زیان ‌دیدگان مطابق با مقررات این قانون حسب مورد دریافت می‌کند ، درآمد حاصل از سرمایه گذاری وجوه صندوق ،بیست درصد از جریمه‌های وصولی راهنمایی و رانندگی در کل کشور ، بیست درصد از کل هزینه‌های دادرسی و جزای نقدی وصولی توسط قوه قضاییه و تعزیرات حکومتی ، کمک‌های اعطایی از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی . 🌐http://yon.ir/cvDf8 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔می خواستم در مورد چله که این روزها در کانال ها به آن سفارش می کنند مطلب بزارید ودرمورد صحت یا دلیل ارایه بدید ❗️❗️ 💠💠 👌پیامبر فرمود ؛ « کسی که چهل روز اعمال خود را انجام دهد ، چشمه های حکمت و دانش را از قلبش بر زبانش می گشاید » 📚 ج67 ص249 👌از این حدیث شریف استفاده می شود که خود سازی و انجام عبادات و ذکر در مدت چهل روز تاثیر بسزایی در رشد و ترقی معنوی انسان دارد . ❕بر این اساس گرفتن و روز عبادت و بندگی کردن اختصاص به زمان خاصی ندارد و در هر زمانی که شرایطش باشد ، رجحان و استحباب دارد . 🗯آنچه به عنوان چله از ابتدای ماه ذیقعده تا عید قربان ، گرفته می شود ، بالخصوص در روایتی نیامده است و به آن نشده است اما با توجه به آنچه که گفته شد که چله گرفتن در تمامی روزهای سال دارد ، چله کلیمیه نیز منافاتی با تعالیم دینی ندارد . ❕چله کلیمیه اشاره است به مدتی که حضرت موسی علیه السلام برای دریافت تورات و شریعت آسمانی ، به کوه رفت و در آنجا مشغول عبادت و بندگی خداوند شد چنان که می فرماید ؛ « و ما به موسی سی شب وعده گذاردیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل کردیم و به این ترتیب میعاد پرودگارش با او شب تمام شد » 🗯 142 👌بر اساس روایات این ایام و اربعین از آغاز ماه ذیقعده شروع و به ذیحجه ( عید ) ختم گردیده است . 📚 ج13 ص213 🗯از آنجایی که چله گرفتن در تمام ایام سال مستحب است و از سوی دیگر گرفتن در مدتی که حضرت موسی علیه السلام آن ایام را به عبادت و بندگی خداوند اختصاص داده بود ، حاکی از اهمیت آن ایام است ،و دو ماه ذیقعده و ذیحجه نیز از ماه های تلقی می شود ، می توان پی برد که چله گرفتن در ایامی که مشهور به چله است ، رجحان دارد ، اگر چه بالخصوص روایتی که توصیه به آن کرده باشد ، در مجامع روایی ما ندارد . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht