eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
231 ویدیو
57 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 ❕قبح ، فحاشی و قذف کردن تا جایی است که حتی فردی که مورد فحاشی قرار می گیرد ، حق مقابله به مثل و فحاشی متقابل را ندارد ، بلکه باید به نزد حاکم شرع شکایت کند تا حاکم یا حد قذف که هشتاد ضربه شلاق است را بر قاذف جاری کند یا مجازات تعزیری در مواردی که قذف روی نداده است و تنها فحاشی صورت گرفته است را بر او جاری کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 175 باب 2 ( ثبوت الحد علی القاذف ثمانین جلده ) _ ج 28 ص 202 باب 19 ( من سب ... و لم بصرح بالقذف ...علیه التعزیر ) ❕لذا می بینیم که در روایاتی ، دو فردی که به یکدیگر دشنام می دهند را ملامت کرده و ظالم شمرده اند چه آنی که ابتدا به فحاشی کرده است و چه آنی که مقابله به مثل کرده است ، اگر چه گناه کسی را که ابتدا به سب و فحاشی کرده است را بیشتر محسوب کرده اند ؛ 📚الکافی ج 2 ص 322 _ تحف العقول ص 412 _ بحار الانوار ج 72 ص 163 ❕در روایتی نیز به صراحت ، تاکید شده است که در سب و فحاشی ، قصاص و مقابله به مثل جایز نیست چنان که علی ع فرمود ؛ « در کلام ( و فحاشی که با زبان و کلام، صورت می گیرد ) ، قصاص نیست » 📚قرب الاسناد ، ص 144 _ وسائل الشیعه ج 28 ص 175 _ بحار الانوار ج 76 ص 118 ❕لذا در تفسیر نمونه می خوانیم ؛ « هر گاه دو نفر به يكديگر دشنام ناموسى دهند در اينجا حد از دو طرف ساقط مى ‏گردد، ولى هر دو به حكم حاكم شرع تعزير مى‏ شوند. بنا بر اين هيچ‏ ، مسلمانى حق ندارد كه دشنام را پاسخ به مثل بدهد، بلكه تنها مى‏ تواند از طريق قاضى شرع احقاق حق كند و مجازات دشنام دهنده را بخواهد. » 📚تفسیر نمونه ج 14 ص 376 ❕حال معاند به نقل مطرودی استناد کرده است که علی ع خطاب به فردی که دیگری او را سب کرده و مادرش را به زنا نسبت داده بود ، اجازه داده است که او هم از باب مقابله به مثل او را سب کرده و مادرش را به زنا نسبت دهد ، در حالی که ما در بالا خلاف این مطلب را اثبات کردیم و از خود علی ع نیز آوردیم که چنین چیزی را اجازه ندادند ، لذا شیخ طوسی در ذیل روایت مورد استناد معاند می نویسد ؛ « این خبر ضعیف است و مخالف با اخبار صحیحه و ظاهر قرآن است و ضعف آن از این جهت نیز است که می گوید علی ع خصم را امر کرده است که دشمنش را سب و دشنام دهد ، چنان که او چنین کرده است ، در حالی که چنین چیزی جایز نیست ، بلکه آنچه وظیفه علی ع است آن است که یا خصم را حد بزند در صورتی که شرایطش است و یا تعزیر کند اما این که او را امر به سب و دشنام کند ، در هیچ حالتی جایز نیست » 📚تهذیب الاحکام ، ج 10 ص 88 ❕بنابراین ، نقل مذکور ، چون خلاف قرآن و روایات قطعی است ، برای ما قابل قبول نیست ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❕« یا راوی می گوید از امام باقر عليه السلام پرسيدم ؛دو خبر يا حديث متعارض از شما نقل مى‏ شود.كدام‏يك را بپذيريم؟ فرمود: آن را كه بين اصحاب تو مشهور است و شاذّ نادر را رها كن » 📚بحار الانوار ج 2 ص 246 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
شیعه پاسخ
🤔 ❔آيا همه اقوال و اعمال ائمه اهل بيت عين رسول الله ﷺ است ؟ در روايت كافى شيخ كلينى جلد 2 صفحه 87 : امام معصوم به امام معصوم ميگويد اين كار نكن😳 امام جعفر صادق(ع) ميفرمايد در ايام جوانى عبادت خيلى زيادى انجام ميدادم و پدرم امام باقر به من فرمود اين كار را نكن زيرا خدا وقتى بنده اى را دوست بدارد به عبادت كم از او راضى ميشود ⛔️ اگر همه اقوال و اعمال امام جعفر صادق عين پيامبرﷺ است پس چرا امام باقر عليه السلام به او توصيه ميكند اين كار را نكن ؟ ❗️❗️ 💠💠 👌باید از وهابی شبهه افکن پرسید که قرآن نیز تصریح می کند که تمام فعل و گفتار پیامبر گرامی برخواسته از وحی الهی است ، به خاطر همین می فرماید ؛ « او هرگز از روى هواى نفس سخن نمى ‏گويد _ آنچه آورده چيزى جز وحى نيست كه به او وحى شده است » ( نجم 3 _ 4 ) ❕با این وجود ، خداوند پیامبرش را از عبادت زیاد نهی کرده و می فرماید ؛ « طه - ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه خود را به زحمت بيفكنى - فقط آن را براى يادآورى كسانى كه (از خدا) مى‏ ترسند نازل ساختيم » ( طه 1_3) 👌روايات فراوانى که در منابع اهلسنت ، در شان نزول نخستين آيات فوق آمده كه از مجموع آنها استفاده مى‏ شود ، پيامبر ص بعد از نزول وحى و قرآن، عبادت بسيار مى‏ كرد، مخصوصا ايستاده به عبادت مشغول مى‏ شد آن قدر كه پاهاى او متورم گرديد، گاه براى آنكه بتواند به عبادت خود ادامه دهد، سنگينى خود را بر يك پا قرار مى‏ داد، و گاه بر پاى ديگر، گاه بر پاشنه پا مى‏ ايستاد و گاه بر انگشتان پا ، آيات فوق نازل شد و به پيامبر ص دستور داد كه اينهمه رنج و ناراحتى بر خود تحميل نكند. » 📚الدر المنثور ، سیوطی ، ج 4 _ 288 _ الجامع لاحکام القرآن ، قرطبی ، ج 11 ص 167 _ الکشاف ، زمخشری ، ج 3 ص 49 ❔حال می توانیم به مانند وهابی جاهل اشکال کنیم که اگر همه اقوال و اعمال پیامبر عین وحی است ، پس چرا خداوند به پیامبر می گوید این کار را نکن ❗️ 👌پاسخ روشن است . همین امر و نهی نشان می دهد که پیامبر گرامی تحت تربیت وحی الهی بوده است ، و نهی مذکور تاکیدی بر محتوای آیات سوره نجم است که تمام عملکرد ، پیامبر گرامی ، برخاسته از وحی و تعالیم آسمانی بوده است . ❕در مورد امامان ع هم ، ما معتقدیم که علوم و تربیت آنان ، به وراثت از پيامبر گرامی است به اين معنى كه پيامبر اكرم تمام معارف و شرايع اسلام را به على آموخت ، و اين علم و آگاهى نسل اندر نسل به فرزندان على عليه السلام يعنى امامان معصوم عليهم السلام رسيد. ❕لذا در روايات متعددى با صراحت مى ‏خوانيم كه امامان اهلبيت عليهم السلام مى‏ فرمودند ؛ «آنچه ما نقل مى ‏كنيم همه را مى‏ توانيد از پيامبر نقل كنيد، چرا كه ما همه اينها را به وسيله اجداد خود از پيامبر شنيده‏ ايم!» 📚بحار الانوار ج 2 ص 172 باب 23 ❕يكى از ياران امام صادق عليه السلام از آن حضرت پرسيد: ما گاهى حديثى را از شما مى‏ شنويم، سپس شك مى‏ کنيم كه از شما شنيده بوديم يا از پدرتان؟ فرمود ؛ «آنچه را از من شنيده ‏اى از پدرم روايت كن، و آن‏چه را از من شنيده ‏اى از رسول خدا روايت كن» 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 104 ❕در جاى ديگر نيز مى‏ فرمايد ؛ «حديث من حديث پدر من، و حديث پدرم حديث جد من، و حديث جدّ من حديث حسين عليه السلام، و حديث حسين عليه السلام حديث حسن عليه السلام، و حديث حسن عليه السلام حديث اميرمؤمنان عليه السلام، و حديث اميرمؤمنان عليه السلام حديث رسول خدا صلى الله عليه و آله و حديث رسول خدا حديث خداوند متعال است» 📚الکافی ج 1 ص 53 👌امام باقر ع علم و ادبی را که به واسطه پدران معصومش ، از پیامبر گرامی آموخته است ، به امام صادق ع که هنوز امامتش فعلیت نیافته است ، منتقل می کند و این حکم و علم را که به فرزند آموزش می دهد ، حکم و علم پیامبر گرامی می داند . این مساله چه اشکالی دارد ❗️ ❕این جریان به روشنی ثابت می کند که امامان ع آموزه های پیامبر ص را ، به امامان بعدی یاد می دادند و منتقل می کردند ، و تمام عملکرد آنان ، سنت پیامبر است ، چنان که تمام عملکرد پیامبر گرامی ، وحی الهی است و این که خداوند ، پیامبرش را از عبادت زیاد نهی می کند ، منافاتی با وحیانی بودن عملکرد پیامبر ندارد ، بلکه تایید کننده این مساله هم است ، عین این سخن در مورد امر و نهی ای که یک امام به امام پس از خود انجام می داده است ، ثابت است . ❕پیامبر گرامی ، مطابق وحی الهی ، لزوم عبادت و بندگی را دریافته بود ، وحی الهی برایش تکمیل شد که نباید با عبادت زیاد ، خود را از پای بیندازد ، امام صادق ع نیز مطابق سنت پیامبر ، اهمیت عبادت و بندگی را دریافته بود ، سنت پیامبر توسط امام باقر ع برایش تکمیل شد که محبوبیت در نزد خداوند ، جبران کننده عبادت است ، و خداوند اگر کسی را دوست بدارد ، عبادت کم او را نیز قبول می کند . @Rahnamye_Behesht
👌وهابیون در صدد تبرئه ابن تیمیه از اعتقاد به جسم بودن خداوند هستند ، در حالی که این مساله که ابن تیمیه قائل به جسمانیت خداوند بوده است ، روشن و بدیهی است و قابل تردید نیست ، بلکه روایات صحیح اهلسنت ، ثابت کننده این مساله است ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 🌐https://b2n.ir/585479
👌پاسخ وهابی را که مدعی است ، علی ع به فاطمه س اعتماد نداشت و حاضر نشد که سنت پیامبر را از فاطمه س بگیرد و مستقیما به نزد پیامبر گرامی ص رفت را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛ 🌐https://b2n.ir/943132
👌پاسخ وهابی را که مدعی است ، محمد حنفیه ، فرزند امام علی ع ، امامت امام سجاد ع را قبول نداشته است را در ذیل بخوانید ؛ 🌐https://b2n.ir/924103
شیعه پاسخ
🤔 ❔ برخی از اجتهادات فقهی و فتاوای اختصاصی آیت الله حیدری ⁉️ پرسش و پاسخ 🌀 موضوع: حکم سنّ تکلیف و بلوغ شرعی برای دختران با سلام ➖ سنّ تکلیف برای دختران از چه سالی شروع می شود؟ آیا ۹ سال، ملاک است؟ ➖➖➖➖➖ با سلام و احترام ➖ درباره تکلیف و بلوغ شرعی برای دختران، سنّ خاصّی شرط نیست؛ بلکه دیدن اوّلین حیض، شرط است. ➖➖➖➖➖ 💠💠 👌متاسفانه شاهدیم ، افرادی به بهانه « اجتهاد » ، آراء و نظرات شخصی خود را « حکم الله » معرفی می کنند ، و در برابر « نصوص روشن و واضح » اجتهاد به رای می کنند ، و اگر هم کسی به آنها انتقاد کند ، می گویند مجتهد بوده است و نهایتا خطا کرده است و یک ثواب می برد ، در حالی که چنین تفسیری از اجتهاد ، همان اجتهاد باطل و مرسوم در نزد اهلسنت و اجتهاد به رای است ، که اهلبیت علیهم السلام ، شدیدا ما را از آن نهی کرده اند . ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « لا رای فی الدین » « رای و برداشت شخصی جایگاهی در دین ندارد » 📚المحاسن ج 1 ص 211 ❕امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « مبتدع و اهل بدعت نباش ، کسی که به رای خویش نظر دهد هلاک می شود ، و کسی که اهل بیت پیامبرش را ترک گوید گمراه می شود و کسی که کتاب خدا و قول پیامبرش را ترک گوید کافر شده است » 📚الکافی ج 1 ص 56 ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « هر که در دین خدا رای به کار برد در تمام عمر غرق باطل و گمراهی باشد » 📚الکافی ج 1 ص 57 ❕در این رابطه در ذیل بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12083 ❕در رابطه با سن بلوغ دختر ، مشهور در نزد علمای شیعه « نه سالگی » است ؛ 📚المهذب البارع ج 2 ص 515 _ المسالک ج 4 ص 145 _ المدارک ج 6 ص 159 _ کفایه الاحکام ، ج 1 ص 582 _ الحدائق ، ج 20 ص 348 👌و برخی بر این مطلب ، ادعای اجماع تمام علمای شیعه را کرده اند ؛ 📚الغنیه ص 251 _ التذکره ج 14 ص 197 _ الریاض ، ج 8 ص 556 ❕مرحوم صاحب جواهر نیز می نویسد ؛ « مذهب امامیه بر این است که دختر ، در نه سالگی ، بالغ می شود » 📚جواهر الکلام ، ج 26 ص 38 ❕روایاتی که بر این مطلب ، شهادت می دهند ، چند دسته اند ؛ 1⃣روایاتی که صراحتا ، حد بلوغ را نه سالگی معرفی می کند ؛ ❕امام صادق ع فرمود ؛ « حد بلوغ زن ، نه سالگی است » 📚خصال ج 2 ص 421 _ وسائل الشیعه ج 20 ص 104 👌و فرمود ؛ « دختر وقتی به نه سالگی برسد ، بالغ شده است » 📚الکافی ج 5 ص 463 _ الوافی ج 21 ص 360 ❕علمای اهلسنت هم از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛ «دختر، هر گاه نُه ساله شد، زن است. » 📚تاريخ دمشق ، ج 37 ص 174 _ كنز العمّال ، ج 16 ص 449 2⃣در دسته ای دیگر از روایات ، تصریح شده است که با رسیدن دختر به نه سالگی ، یک سری احکام تکلیفی بر او لازم می آید . ❕امام باقر ع فرمود ؛ « دختر وقتی که به نه سالگی برسد ، دوره یتیمی اش به سر آمده است ... و حدود کامل بر او اجراء می شود » 📚الکافی ج 7 ص 198 _ وسائل الشیعه ج 1 ص 43 ❕در نقل دیگر آمده است ؛ « دختر، زمانى كه ازدواج كرد و مدخول واقع شد ، و نُه سال داشت، دوره يتيمى‏ اش به سر آمده است، و اموالش به او باز گردانيده مى‏ شود و مى‏ تواند دست به خريد و فروش بزند، و حدود كامل ، اجرا مى‏ گردد». 📚الكافي ، ج 7 ص 197 _ ، تهذيب الأحكام: ج 10 ص 37 ❕و فرمود ؛ « دختر اگر نُه سال ، داشته باشد، دوره يتيمى او سپرى شده است و اموالش به او باز گردانيده مى‏ شود و حدود كامل، ، اجرا مى‏ گردد». 📚تهذیب الاحکام ج 7 ص 382 ❕و فرمود ؛ « دختر وقتی نه ساله شود ، حسنات و سیئات برایش نوشته می شود و معاقبه می شود » 📚الکافی ج 7 ص 69 _ تهذیب الاحکام ج 9 ص 184 3⃣در دسته ای دیگر از روایات ، تصریح شده است ، تا زمانی که دختر به نه سالگی نرسیده است ، حق همبستری و نزدیکی با او نمی باشد ، این روایات نیز شاهد روشنی بر بلوغ دختر در نه سالگی است . این روایات فراوان است ، مجموعا در کتاب وسایل الشیعه و مستدرک الوسائل ، پانزده روایت ، در این رابطه ذکر می شود ؛ 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 101 باب 45 _ مستدرک الوسائل ج 14 ص 213 باب 36 ❕بنابراین از مجموع این روایات به وضوح استفاده می شود که سن بلوغ دختر نه سالگی است ، و حیض شدن در این رابطه ملاک نمی باشد . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌البته در برخی از نقلها ، آمده است که دختر ، زمانی که حیض شود ، بالغ شده است ، چنان که على عليه السلام فرمود ؛ « دختر از زمانى كه عادت ماهانه شود، مى ‏بايد با چارقد نماز بخواند. » 📚قرب الاسناد ص 141 _ بحار الانوار ج 88 ص 125 ❕امام صادق ع فرمود ؛ « دختر، هر گاه به قاعدگى رسد، روزه و پوشيدن چارقد (مقنعه) بر او واجب مى ‏گردد. » 📚بحار الانوار ج 103 ص 162 ❕شیخ صدوق می نویسد ؛ « در خبرى ديگر آمده است که پسر هر گاه محتلم شود، تكليف روزه بر او واجب مى‏شود و دختر، زمانى كه خون حيض ديد، تكليف روزه بر او واجب مى‏ گردد. » 📚الفقیه ج 2 ص 122 ❕این که در این روایات « حیض شدن » ملاک بلوغ قرار گرفته است ، از این جهت است که دختران معمولا در « نه سالگی » حیض می شوند ، و شرطیت به حیض شدن در بلوغ ، تعبیر دیگری از « رسیدن به نه سالگی » دختر است ، لذا امام صادق ع در نقلی ، صراحتا به این نکته تصریح کرده و می فرماید ؛ « دختر وقتی به نه سالگی برسد ، حسنات و سیئات برایش ثبت می شود و مورد حساب واقع می شود ، چرا که در نه سالگی ، حیض می شود » 📚الکافی ج 7 ص 69 _ تهذیب الاحکام ، ج 9 ص 184 👌بنابراین ، ملاک قرار دادن حیض شدن ، عبارت دیگری از ملاک نه سالگی است ، نه آنکه حیض شدن ، در مقابل ملاک نه سالگی قرار داشته باشد که ما بگوییم یا ملاک حیض شدن شرط است یا ملاک نه سالگی ، لذا برخی از فقهاء ، تصریح کرده اند ، خونی که دختر قبل نه سالگی می بیند ، حیض محسوب نمی شود و ملاک بلوغ او نمی باشد و اگر در رسیدن به نه سالگی شک داشته باشد و حیض شود ، حیض شدن او ، شاهدی بر آن است که نه ساله شده و به سن بلوغ رسیده است ؛ 📚العروه مع التعلیقات ، ج 1 ص 243 _ ترجمه تحریر الوسیله ، ج 1 ص 53 ❕در پایان ، در رابطه با سن بلوغ دختران ، توجه به این بیان ، استاد مکارم شیرازی ، خالی از لطف نیست که می فرماید ؛ « سنّ بلوغ دختران نه سال تمام قمرى است، و اگر سال شمسى را در دست دارند از طريق كامپيوتر به راحتى تبديل به سال قمرى مى‏شود؛ ولى چنانچه از نظر نيروى جسمانى، قدرت انجام بعضى از تكاليف، مانند روزه را نداشته باشند، روزه بر آنها واجب نيست، و بجاى هر روز، كفّاره مدّ طعام (750 گرم گندم يا مانند آن) به فقير مى‏ دهند. و در مورد عقود و ايقاعات مالى معيار تنها بلوغ نيست؛ بلكه رشد عقلى نيز لازم است. و در مورد حدود و قصاص، همانند ساير مكلّفين با آنها رفتار خواهد شد، مگر اين كه عقل كافى، كه يكى از شرايط چهارگانه حدود و قصاص است، نداشته باشند. و در مورد ازدواج علاوه بر بلوغ و رشد عقلى، رشد جسمانى براى اين امر نيز لازم است؛ يعنى اگر خطر افضاء وجود داشته باشد، ازدواج جايز نيست. بنابراين بلوغ در چهار مرحله پياده مى‏ شود. » 📚احکام بانوان ، ص 20 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
شیعه پاسخ
🤔 ❔برخی از اجتهادات فقهی و فتاوای اختصاصی آیت الله حیدری ⁉️ پرسش و پاسخ 🌀 موضوع: حکم طهارت و نجاست انسان‌ها با سلام ➖ نظر آیت الله حیدری درباره نجاست یا طهارت اهل کتاب، و به طور کلّی پاکی یا ناپاکی انسان‌ها چیست ؟ با سلام و احترام ➖ همه انسان‌ها محکوم به طهارت ذاتی هستند و از این جهت، تفاوتی بین مسلمان و غیر مسلمان (اعم از پیروان ادیان الهی، و آئین‌های بشری) نیست؛ به این معنا که از نظر ظاهری، همه انسان‌ها پاک بوده و هیچ انسان نجسی وجود ندارد. 💠💠 👌فقهای بزرگ شیعه ، تصریح به نجاست کفار غیر اهل کتابی کرده اند ؛ 📚المبسوط ج 1 ص 14 _ القواعد ج 1 ص 191 _ الدروس ، ج 1 ص 124 _ جامع المقاصد ج 1 ص 162 _ الحدائق ، ج 1 ص 425 _ العروه الوثقی ج 1 ص 143 _ تحریر الوسیله ج 1 ص 106 ❕و برخی ادعای اجماع کرده اند که تمام فقهای شیعه ، نجاست کفار غیر کتابی را ثابت می دانند ؛ 📚مفتاح الکرامه ج 1 ص 142 _ جواهر الکلام ، ج 6 ص 41 ❕در رابطه با کفار اهل کتابی نیز ، مشهور در نزد فقهای شیعه ، نجاست آنها است ؛ 📚مصباح الفقیه ج 7 ص 259 _ التنقیح فی شرح العروه ، ج 2 ص 45 ❕برخی از بزرگان نیز ، بر نجاست کفار اهل کتاب ، ادعای اجماع کرده اند ؛ 📚الانتصار ص 88 _ التهذیب ج 1 ص 223 _ الغنیه ص 44 _ السرائر ، ج 3 ص 124 _ المنتهی ، ج 3 ص 222 👌به هر حال ، در نجاست کفار غیر اهل کتابی ، یعنی مشرکین و ملحدین و نواصب ، هیچ اختلافی بین فقهاء شیعه نیست ، اگر چه در مورد نجاست کفار کتابی ، یعنی یهودیان و مسیحیان و مجوسیان ، اختلافاتی به چشم می خورد ، اما آنچه از آیات و روایات به وضوح استفاده می شود ، نجاست تمام اقسام کفار است . ❕سید کمال حیدری ، چشم خود را به روی تمام این ادله بسته است و چنان که در روز گذشته گفتیم ، روی به اجتهاد بالرای و مطابق اهلسنت روی آورده است و با اهلسنت همنوا شده که تمام کفار پاک هستند ، چه کتابی و چه غیر کتابی ، چنان که علمای مذاهب اربعه اهلسنت ، بر همین قول هستند ؛ 📚الفقه علی المذاهب الاربعه ، ج 1 ص 68 👌اما میبینیم که قرآن در یک بیان رسا ادعای آنان را رد کرده و می فرماید ؛ « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا وَ إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ » « اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد مشركان نجس و ناپاكند لذا نبايد پس از امسال نزديك مسجد الحرام شوند و اگر از فقر مى ‏ترسيد خداوند شما را از فضلش، هر گاه بخواهد، بى نياز مى ‏سازد خداوند دانا و حكيم است. » ( توبه 28) ❕نجاست و نجس به معنای هر گونه پليدى است و آن بر دو گونه است، يك نوع پليدى حسى، و ديگرى پليدى باطنى است ؛ 📚لسان العرب ج 6 ص 226 ❕با توجه به اطلاق آیه روشن می شود که مشرکین هم نجاست و پلیدی ظاهری دارند و هم پلیدی و انحراف باطنی ، به خاطر همین ، اجازه ورود به مسجد الحرام را ندارند . ❕خداوند در آیه دیگر می فرماید ؛ « خداوند پليدى را بر افرادى كه ايمان نمى ‏آورند قرار مى ‏دهد. » ( انعام 125) 👌این پلیدی نیز اطلاق دارد و شامل نجاست و پلیدی ، ظاهری نیز می شود . ❕محمد بن مسلم می گوید ؛ از امام باقر ع در مورد ظروف اهل ذمه و مجوسیان پرسیدم ، امام ع فرمود ؛ «در ظروف آنان غذا نخور و از طعامی که طبخ می کنند ، تغذیه نکن ...» 📚الکافی ج 6 ص 264 _ المحاسن ج 2 ص 454 _ ❕در نقل دیگر ، امام ع در مورد کسی که با مجوسی دست داده بود ، فرمود ؛ « دستش را بشوید ...» 📚الکافی ج 2 ص 650 _ التهذیب ج 1 ص 263 👌راوی از امام صادق ع سوال کرد که آیا می توان پس مانده یهودی و نصرانی را خورد ؟ امام ع فرمود ؛ « خیر » 📚الکافی ج 3 ص 11 _ التهذیب ج 1 ص 223 _ الاستبصار ج 1 ص 18 👌و فرمود ؛ « ناپسند است ، استفاده از پس مانده ... یهودی و نصرانی و مشرک و هرکسی که مخالف اسلام است ، استفاده شود ...» 📚الکافی ج 3 ص 11 _ التهذیب ج 1 ص 223 👌و فرمود ؛ « ما از باقی مانده غذا و آب ( کفار ) استفاده نمی کنیم » 📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 562 👌و وقتی از ایشان در مورد نماز خواندن با لباس مشرکین سوال شد ، فرمود ؛ « چنین نکند و با لباس آنان نماز نخواند ...» 📚دعائم الاسلام ج 1 ص 117 _ بحار الانوار ج 80 ص 52 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕شیخ حر عاملی ، دوازده روایت ، در بابی که برای بیان نجاست کفار اعم از کتابی و غیر کتابی ، گشوده است ، ذکر می کند که امامان ع صراحتا ، تصریح به نجاست آنان کرده اند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 3 ص 419 باب 14 👌نادیده گرفتن این نصوص و ادله ، و قائل شدن به پاک بودن مطلق کفار ، مصداق بارز ، اجتهاد در برابر نص است که از هیچ کس پذیرفتنی نیست ، چرا که خداوند می فرماید ؛ « هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند اختیاری از خود داشته باشند و هر کس نافرمانی خدا و رسول را کند به گمراهی آشکاری گرفتار شده است» ( احزاب 38 ) ❕در رابطه با فلسفه نجاست کفار نیز گفتنی است که ؛ 1⃣ناپاك بودن كفّار مسلّماً يك نوع ناپاكى معنوى و آلودگى باطنى است؛ كه آثار آن در جسم آنها هم ظاهر شده است؛ و يك فايده آن همان حفظ عقايد بسيارى از مردم مى‏ باشد كه با آميزش و معاشرت با افراد منحرف و گمراه، به زودى تحت تأثير قرار مى ‏گيرند و منحرف مى‏ شوند؛ و اين مطلب تازگى ندارد، هميشه مصلحين به افراد معمولى مردم سفارش مى‏ کنند كه از معاشرت با افراد آلوده و گمراه و منحرف دورى كنند؛ منتها، اسلام اين موضوع را به صورت حكم «ناپاك بودن كفّار» بيان كرده است. ❕از طرفى ملاحظه مى ‏كنيم كه اسلام روابط اقتصادى و تجارتى و امثال آن را به كفّار با شرايط معيّنى اجازه داده، امّا اجازه نداده كه رفيق سفره و كاسه شوند؛ يعنى، هم خواسته از منافع آنها بهره‏ مند گردند و هم از ضررهاى عقيدتى و اخلاقى آنان كه لازمه معاشرت كامل براى بسيارى از مردم است، در امان بمانند. 2⃣گذشته از اين، تمام افراد كافر از بسيارى از آلودگى ‏ها و چيزهاى نجس مانند خون و گوشت خوك و مشروبات الكلى اجتناب نمى‏ كنند و طبعاً تمام زندگى آنان آلوده مى‏ باشد؛ براى دورى از اين آلودگى‏ ها، آيين اسلام آنها را «نجس» شمرده تا مسلمانانى كه ممكن است بر اثر معاشرت آلوده شوند، از هر نوع آلودگى محفوظ بمانند. 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی و سبحانی تبریزی ، ص 328 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir