eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پنج پرسش و پاسخ در مورد کوروش به مناسبت 7 آبان : 1⃣آیا ما ایرانیان باید کوروش را تعظیم و تکریم کنین و همه جا از او سخن بگوییم یا از اساس این تعظیم کردن بیهوده است❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1337 2⃣آیا واقعا کوروش همان ذی القرنین قرآن است ❗️به چه دلیلی ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2161 3⃣در مورد مطلبی که برای ذوالقرنین بزرگواری فرموده بودید من یک سخنرانی بسیار جالب از آقای رائفی پور شنیده بودم که ذوالقرنین رو به آقا امام نسبت داده بودند ❕❕ ❔مصداق هایی هم که آورده بودن خیلی منطقی به نظر میرسید من در مورد خود ایشون و طرز فکرشون بحث و نظری ندارم ولی در این مورد خیلی تر به نظر میرسید ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2165 4⃣زمانی که جبرئیل با محمد (ص) گفت بخوان و ایشان در پاسخ گفت خواندن و نوشتن نمیدانم،هزار و اندی سال پیش از آن کوروش منشور حقوق بشر را نوشته بود ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3329 5⃣ذوالقرنين يعنى كسى كه داراى دو شاخ است. در تمامى الواح و آثار باستانى به جا مانده از تمدنهاى باستانى، شخصى كه ظاهرا پادشاه يا فرمانرواى مكانى است دو شاخ بر روى سرش دارد. عده اى وى را اسكندر مقدونى و عده اى هم وى را كوروش كبير امپراطور هخامنشيان ميدانند.....آیا واقعا ذو القرنین کوروش بوده است ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3366 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
خبر دادن یزگرد پادشاه ایران از ظهور امام مهدی ع !!!! 🤔 ❓ آیا میدانستید که یکۍ از القاب امام زمان شیعه؛ است!؟ 📗النجم الثاقــب 185 ♦️ خســرو مجــوس: پادساه مجوسیان ! 🔚 راز این لقب؛ به بشارت برمیگردد . از آنجا که مجلسی در عهد حکومت صفویان زندگۍ مۍڪرد؛ یک نقلۍ دارد: ←يزدجرد هنگامی که مسلمین او را از مدائن فراری دادند؛ خطابی بیان ڪرد: ای ایوان؛ یا من ویا یڪی از فرزندان من به این شهر برمیگردد ! از امام صادق سؤال شد ڪه منظور از فرزند ڪيست!؟ گفت: امام زمان ! ♻️ اشاره ای هست که دین جدید تشیع( رافضه)؛ از دستاورد همین فرزندان مجوسیان هست🕸 ♻️ پدرشان یزدجرد؛ با فرزند ( امام زمان )؛ در یک چیز بسیار شباهت دارند وآن هم بودن ! ❗️❗️ 💠💠 👌نقلی است که در برخی از نقلهای شیعی از فردی به نام بودمردان آمده است که می گوید : " زمانى كه فارس (لشكر ايران) از قادسيّه عقب‏نشينى كرد و اين خبر به يزدجرد بن‏ شهريار رسيد، گمان كرد رستم فرّخ‏زاد سردار ايران و ارتش فارس همگى كشته شده‏اند. قاصد آمد و قتل عام پنجاه هزار نفر را در جريان قادسيه و عقب‏نشينى ارتش از آن به شاه گزارش داد. يزدگرد (سوّم، آخرين پادشاه ساسانى) با افراد خانواده‏اش آماده فرار شدند، (شاه) هنگام ترك كاخ با شكوه و مجلّل ايوان مداين، برابر ايوان ايستاد (و اين جملات را بر زبان راند) «سلام بر تو باد اى ايوان! من هم‏اكنون از تو رو برمى‏تابم (و مى‏روم!، ولى به زودى يا) خودم برمى‏گردم، يا مردى از فرزندانم كه هنوز زمان آمدنش نزديك نشده و وقت ظهور او نرسيده است، به سوى تو بر مى‏گردد.» ❕سليمان ديلمى گويد: من بر امام صادق عليه السّلام وارد شدم و مقصود يزدگرد از اين گفتار «يا يكى از فرزندان خود» را سؤال نمودم؟! فرمود: «او صاحب شما است كه به فرمان خداوند در آخر الزّمان ظهور مى‏كند، او ششمين فرزند من و فرزند دختر يزدگرد است و يزدگرد نيز پدر او مى‏باشد.» " " لَمَّا جَلَى الْفُرْسُ عَنِ الْقَادِسِيَّةِ؛ وَ بَلَغَ يَزْدَجَرْدَ بْنَ شَهْرِيَارَ مَا كَانَ مِنْ رُسْتُمَ وَ إِدَالَةِ الْعَرَبِ عَلَيْهِ، وَ ظَنَّ أَنَّ رُسْتُمَ قَدْ هَلَكَ وَ الْفُرْسَ جَمِيعاً، وَ جَاءَ مَنَاذِرُ فَأَخْبَرَهُ بِيَوْمِ الْقَادِسِيَّةِ وَ انْجِلَائِهَا عَنْ خَمْسِينَ أَلْفَ قَتِيلٍ مِنَ الْفُرْسِ، خَرَجَ يَزْدَجَرْدُ هَارِباً فى أَهْلِ بَيْتِهِ، فَوَقَفَ بِبَابِ الْإِيوَانِ فَقَالَ: السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْإِيوَانُ هَا أَنَا ذَا مُنْصَرِفٌ عَنْكَ وَ أَرْجِعُ إِلَيْكَ أَنَا أَوْ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي، لَمْ يَدْنُ زَمَانُهُ وَ لَا آنَ أَوَانُهُ؛ قَالَ سُلَيْمَانُ الدَّيْلَمِيُّ: فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ؟ وَ قُلْتُ لَهُ: مَا قَوْلُهُ أَوْ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي؟ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: ذَلِكَ صَاحِبِكُمْ الْقَائِمُ بِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ السَّادِسُ مِنْ وُلْدِي، قَدْ وَلَدَهُ يَزْدَجَرْد " 📚مقتضب الاثر ص ٤٠ _ التشریف بالمنن ص ٣٧٢ _ اثباه الهداه ج ٥ ص ٢٤١ _ ریاض الابرار ج ٣ ص ٥٢ _ بحار الانوار ج ٥١ ص ١٦٤ 👌در رابطه با این نقل و اشکالاتی که وهابی مطرح کرده است , توجه به نکاتی لازم است : 1⃣مطابق تصریح دانشمندان و مورخین شیعه و اهلسنت , شهربانو دختر یزگرد , در جنگ با ایران به اسارت در می آید که در ادامه , علی ع او را آزاد کرده و به همسری امام حسین ع در می آورد , شهربانو از امام حسین ع صاحب فرزند می شود و امام سجاد ع را به دنیا می آورد , در ذیل در این رابطه توضیحات مفصلی داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2799 👌امام مهدی ع نیز از نسل امام سجاد ع است و این یعنی امام مهدی ع به واسطه شهربانو , منتسب به یزگرد پادشاه ایران است , لذا برخی در رابطه با روایت مذکور که امام مهدی ع را فرزند یزگرد می شمارد , می نویسند : " البتّه روشن است كه مادر امام سجّاد عليه السّلام «شاه زنان» يا «شهربانو» دختر يزدگرد بن شهريار آخرين پادشاه ساسانى است كه واقعا از طرف مادر، پدر بزرگ امام قائم روحى و أرواح العالمين- له الفداء- است. " 📚سيماى جهان در عصر امام زمان(عليه السلام)، ج‏1، ص: 43 2⃣نقل مذکور در کتاب شریف بحار الانوار تحت عنوان اخبار کاهنان و پیشگویان از ظهور امام مهدی ع بیان شده است : " نادر فيما أخبر به الكهنة ... " 📚بحار الانوار ج ٥١ ص ١٦٤ ❕یعنی یزگرد پادشاه ایران از طریق اخبار کاهنان مطلع شده بود که دخترش به اسارت در می آید و از نوادگان دخترش , فردی ظهور می کند که مالک ملک و سرزمینش می شود یعنی امام مهدی ع . 💠 👇
💠ادامه 👇 👌در گذشته توضیح داده ایم که اجنه به آسمانها می رفتند و استراق سمع می کرد و اخبار غیبی شنیده شده را به کاهنان می رساندند که این امر با تولد پیامبر گرامی اسلام ص به پایان رسید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3521 ❕یعنی شیاطین و اجنه قبل از تولد پیامبر گرامی اسلام به واسطه استراق سمع از فرشتگان در آسمانها , از آینده سرگذشت زمین و ظهور امام مهدی ع مطلع شده بودند و این خبر را به کاهنان داده بودند , کاهنان نیز این خبر را به یزگرد , پادشاه ایران رسانده بودند و او بر اساس همین خبر کاهنان از ملک و حکومت امام مهدی ع سخن به میان آورده بود . یزگرد اگر چه نسبت به این قضیه مطلع بود , اما این اطلاع موجب ایمانش نشد , چنان که خداوند می فرماید : " جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا " " آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند در حالى كه در دل به آن يقين داشتند. " ( نمل ١٤ ) 3⃣در رابطه با ادعای وهابی که یکی از القاب امام مهدی ع, خسرو مجوس است , در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2669 4⃣وهابی جاهل نتیجه گیری کرده است که چون امام مهدی ع از جانب شهربانو , مادر امام سجاد ع منتهی به یزگرد پادشاه ایران می شود , پس آیین تشیع از دستاوردهای مجوسیان است ❗️❗️❗️ 👌این است قدرت استدلال و فهم وهابیون !!! این سخنان وهابی تعجبی ندارد , چرا که مذهبشان بر پایه همین استدلالهای سطحی و پوچ و جاهلانه بنا شده است . ❕خطاب به او می گوییم : شما اعتقاد دارید که پدر و مادر پیامبر اسلام ص مشرک بوده اند , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2978 ❕بنابراین طبق استدلال خودتان , پیامبر اسلام هم مشرک زاده است و نتیجه این می شود که دین اسلام از دستاوردهای مشرکین است ❗️❗️❗️ 5⃣وهابی ناصبی می گوید که شباهت امام مهدی ع با یزگرد در فراری بودن است , یعنی او از غیبت امام مهدی ع تعبیر به فرار امام ع می کند , در حالی که غیبت حضرت به امر الهی بنابر مصالحی بوده و نمونه های چنین غیبتی در زندگانی پیامبران بزرگ الهی نیز بوده است که قرآن به آن اشاره می کند و ما در ذیل بحث مفصلی در این رابطه و غیبت امام مهدی ع داشته ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3767 ❕خطاب به وهابی جاهل باید بگوییم که اگر می خواهی شبیهی به یزگرد در فرار پیدا کنی , چرا جای دور می روی , ابوبکر و عمر و عثمان که در دسترس اند که طبق تصریح مورخین نامی اهلسنت , از فراریان اول میادین نبرد بوده اند تا جایی که عمر فرارش در میدان احد را به بزکوهی تشبیه می کرد که چون بزکوهی از کوه بالا می رفتم و فرار می کردم !!!! ❕در ذیل مفصل پیرامون فراری بودن خلفای ثلاثه اهلسنت توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2105 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3397 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❗️پاسخ به شبهات پوسیده و تکراری عقیل هاشمی , کارشناس و مدیر شبکه وهابی کلمه : 1⃣شغل امامان : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1389 2⃣محروم شدن دختران پیامبر از بخشش فدک : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3390 3⃣لزوم شکسته خواندن نماز در سفر طبق روایات اهلسنت : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2457 4⃣افضل بودن علی ع از سایر اصحاب : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2991 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4146 5⃣اعتراض علی ع به غصب شدن خلافتش : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3106 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2570 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4135 6⃣نبودن روایتی از فاطمه س در کتب اربعه شیعه : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1796 7⃣آیا قابل قبول است که پیامبر نتواند صحابه راستینی تربیت کند : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/836 8⃣اقرار بادمجان به ولایت علی علیه السلام : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2821 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2822 9⃣روحانیون شیعه در انتخاب رهبر و رئیس جمهور تن به سیستم شوری و سقیفه داده اند این یعنی شوری و رای مردم مشروعیت می آورد , در ذیل توضیح داده ایم که رای مردم در انتخابات مشروعیت نمی آورد و چرایی توجه به رای مردم در انتخابات ایران اسلامی را توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3124 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1090
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❕عبدالحمید اسماعیل زهی , امام جمعه زاهدان می گوید که ما نمی توانیم احکام را تغییر دهیم و به شیعه در نماز اقتدا کنیم و تقیه را نیز قبول نداریم , لذا امکان اقتدای به شیعه را نداریم !!!! @Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕عبدالحمید اسماعیل زهی , امام جمعه زاهدان می گوید که ما نمی توانیم احکام را تغییر دهیم و به شیعه در
نقدی بر عبدالحمید پیرامون اقتدای سنی به شیعه !!!! 🤔 ❓مولوی عبدالحمید: ما پشت سر شیعه نماز نمی‌خوانیم چون ما تقیه را قبول نداریم ❗️❗️ 💠💠 👌اخیرا کلیپی از عبدالحمید اسماعیل زهی , امام جمعه زاهدان در مصاحبه با آقای دهباشی منتشر شده است که وقتی دهباشی از عبدالحمید سوال می کند که شیعیان پشت سر اهلسنت نماز می خوانند , چرا اهلسنت چنین نمی کند , عبدالحمید پاسخ می دهد که چون ما تقیه را قبول نداریم , لذا نمی توانیم پشت سر شیعه نماز بخوانیم , و نمی توانیم احکام اهلسنت را در ممنوعیت اقتدا به شیعه تغییر دهیم , در ذیل کلیپ منتشر شده را مشاهده فرمایید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4455 ❕حال در این رابطه توجه به نکاتی لازم است : 1⃣شیعه بر پایه روایاتی که از معصومین علیهم السلام رسیده است , نماز خواندن پشت سر اهلسنت را از روی تقیه ( اعم از تقیه خوفی یا مداراتی ) , مستحب می داند , چنان که در ذیل در این رابطه توضیحاتی داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1030 ❕علمای اهلسنت چون مولوی عبدالحمید از این حکم ذوق نکنند که شیعه نماز آنان و مذهب جعلیشان را قبول دارد لذا به آنان در نماز اقتدا می کند , امامان ع فرموده اند که قبل یا بعد از اقتدا به اهلسنت , نمازی که به آنان اقتدا شده است , خوانده یا اعاده شود , یا مثلا اگر امکان اعاده نیست , در صف جماعت بایستد و فردی به صورتی که متوجه نشوند ( حدیث نفس ) , نمازش را بخواند تا نماز کامل و صحیح را خوانده باشد : "بَابُ أَنَّهُ يُجْزِي فِي الْقِرَاءَةِ خَلْفَ مَنْ لَا يَقْتَدِي بِهِ أَنْ لَا يُسْمِعَ نَفْسَهُ بَلْ يَقْرَأَ مِثْلَ حَدِيثِ النَّفْسِ وَ لَوْ فِي الْجَهْرِيَّة " " بَابُ اسْتِحْبَابِ إِيقَاعِ الْفَرِيضَةِ قَبْلَ الْمُخَالِفِ أَوْ بَعْدَهُ وَ حُضُورِهَا مَعَه‏ " 📚وسائل الشيعة، ج‏ 6، ص: 127 باب 52 _ وسائل الشيعة، ج‏ 8، ص: 302 باب ٦ ❕مرحوم بحرانی نیز کیفیت نماز خواندن با اهلسنت را چنین شرح می دهد : الف : ابتدا در منزلش نماز بخواند , سپس برای نماز با آنان خارج شود , چنان که این نکته در روایاتی آمده است و افضل و اولی نیز همین است , چرا که در این صورت نمازش را با شرایط صحت و کمال اقامه کرده است ... ب : در صف جماعت آنان بایستد و فرادی نماز بخواند و اذان و اقامه بدهد " " (أحدهما) ان يصلى في منزله لنفسه ثم يخرج إلى الصلاة معهم كما دل عليه جملة من هذه الأخبار، و الظاهر انه الأفضل و الأولى لما فيه من الإتيان بالصلاة المستجمعة لشرائط الصحة و الكمال، حيث ان الغالب مع الصلاة معهم لزوم ترك بعض الواجبات أو المستحبات كما صرح به جملة من الأخبار المذكورة. و (ثانيهما) ان يصلى معهم ابتداء صلاة منفردة يؤذن و يقيم و يقرأ لنفسه مع الإمكان‏ " 📚الحدائق الناضرة في احكام العترة الطاهرة ؛ ج‏11 ؛ ص78 2⃣عبدالحمید که اندک سواد فقهی از مذهب جعلیش ندارد , مدعی شده است که چون ما تقیه را قبول نداریم , نمی توانیم پشت سر تقیه نماز بخوانیم , و احکام را در ممنوعیت اقتدا نمی توانیم تغییر دهیم , در حالی که نماز خواندن اهلسنت پشت سر شیعه , ارتباطی با تقیه ندارد و خلاف احکام اهلسنت هم نیست , بلکه مبتنی بر فقه آنان هم می باشد . ❕عبدالحمید همواره تصریح می کند که شیعیان مسلمان هستند و اهلسنت باید با شیعه وحدت و اخوت و برادری داشته باشد , او در جایی می گوید : " خداوند را سپاس می‌گوییم که در کشورمان اخوّت و برادری بسیار خوبی برقرار است. این برادری ما ریشه اسلامی دارد و از نصّ قرآن و سنت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم سرچشمه می‌گیرد، زیرا قرآن مجید و سنت پیامبر، ما مسلمانان را به وحدت و برادری دعوت داده‌اند. برادری و وحدت اقوام، مذاهب و فرَق اسلامی (شیعه و سنی) برادری «سیاسی» نیست که برحسب منافع باشد، بلکه برادری دینی است که از دین اسلام سرچشمه گرفته است. " 🌐https://t.me/molanaabdolhamid/3180 ❕در جای دیگر می گوید : " شیعه و سنی با هم برادر و واحد هستند. ما با تفرقه و تحریک شیعه و سنی علیه یکدیگر به شدت مخالفیم. ما اعتقاد به امت واحده داریم و برای برادران شیعۀ خودمان به اندازۀ اهل‌سنت احترام و حرمت قائلیم. ما به همان اندازه که از خسارت و نقصان اهل‌سنت ناراحت می‌شویم، به همان اندازه هم از خسارت برادران شیعه ناراحت می‌شویم. " 🌐https://t.me/molanaabdolhamid/3383 ❕بنابراین عبدالحمید , شیعه را مسلمان می داند , طبق تصریح علمای مذاهب اربعه اهلسنت , امام جماعت در نماز جماعت باید دو شرط اساسی داشته باشد : 👌" مسلمان و عاقل باشد " " يشترط لصحة الجماعة شروط :1 - الإسلام بالاتفاق 2 - العقل بالاتفاق . " 📚الفقه علی المذاهب الخمسه ج ١ ص ١٣٣ 👌شیعه نیز طبق نظر اهلسنت و عبدالحمید , مسلمان است , لذا اقتدای به شیعه در نماز جماعت اشکالی ندارد . 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 3⃣ممکن است اهلسنت اشکال کنند که وضوی شیعه باطل است , زیرا آنان پاها را مسح می کنند و ما اهلسنت می شوریم , لذا نمی توانیم در نماز به آنان اقتدا کنیم زیرا نمازشان باطل است ❗️❗️ 👌این استدلال نیز صحیح نیست , زیرا پیروان مذاهب اربعه اهلسنت نیز در بسیاری از مسائل فقهی , خصوصا وضو و نماز با هم اختلاف دارند , و مثلا نماز مالکی را حنبلی باطل می داند و نماز حنبلی را مالکی , اما باز به هم اقتدا می کنند و مشکلی نیز در این قضیه نمی بینند , اختلافات بین مذاهب اربعه اهلسنت به قدری است که همواره یکدیگر را متهم به فسق و گمراهی یا حتی کفر می کردند , اما باز در نماز به هم اقتدا می کنند , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2668 👌" بر این اساس می بینیم که مالکیه و حنابله تصریح می کنند که اگر نماز امام جماعت طبق مذهب خودش صحیح بود , اما طبق مذهب ماموم باطل بود , باز هم ماموم می تواند به آن امام جماعت اقتدا کند و نمازش صحیح است " : " المالكية، و الحنابلة- قالوا: ما كان شرطا في صحة الصلاة، فالعبرة فيه بمذهب الإمام فقط، فلو اقتدى مالكي أو حنبلي بحنفي أو شافعي لم يمسح جميع الرأس في الوضوء فصلاته صحيحة لصحة صلاة الإمام في مذهبه " 📚الفقه علی المذاهب الاربعه ج ١ ص ٥٥٢ 👌نماز امام جماعت شیعی نیز طبق مذهب خودش صحیح است , اگر چه طبق مذهب ماموم سنی باطل است , باز اشکالی در اقتدا کردن نیست . 4⃣ممکن است اهلسنت بگویند که شیعه از صحابه و خلفای ثلاثه انتقاد و بدگویی می کند , ما چگونه پشت سر آنان نماز بخوانیم در حالیکه چنین گناه بزرگی را مرتکب می شوند ❗️❗️ 👌باز هم پاسخ می گوییم که این قضیه نیز مشکلی ایجاد نمی کند , زیرا طبق مبنای شما و عبدالحمید , شیعه با بدگویی از صحابه , نهایتا مرتکب گناه کبیره و فسق و فجور می شود , و مصداق مسلمان فاجر است , در مذهب اهلسنت اقتدا کردن به افراد فاسق و کسانی که گناه کبیره انجام می دهند , هیچ اشکالی ندارد , چرا که از پیامبر نقل می کنند که فرمود : " نمازهای واجب خود را به جماعت بخوانید , خواه امام جماعت عادل باشد , خواه فاسق و فاجری که مرتکب هر گناه کبیره ای گردیده باشد " " عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: «الصَّلَاةُ الْمَكْتُوبَةُ وَاجِبَةٌ خَلْفَ كُلِّ مُسْلِمٍ؛ بَرًّا كَانَ أَوْ فَاجِرًا، وَ إِنْ عَمِلَ الْكَبَائِرَ». " 📚سنن ابی داود ج ١ ص ١٦٢ ❕یا نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود : " نماز پشت سر هر انسان فاسق و یا غیر فاسقی , از اصول دین است " " قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من أصل الدين الصلاة خلف كل بر وفاجر " 📚سنن الدار قطنی ج ٢ ص ٥٧ ❕علمای مذاهب اهلسنت چون حنبلی و حنفی و شافعی نیز فتوا می دهند که می توان به امام جماعت فاسق و فاجر اقتدا کرد : 📚المجموع ج 4: ص 253، و المحلى ج 4: ص 214، و بدائع الصنائع ج 1: ص 156، و فتح العزيز ج 4: ص 330. ❕بنابراین اهلسنت می تواند پشت سر شیعه نماز بخواند و این نماز خواندن هم ارتباطی با بحث تقیه ندارد , و ضدیتی نیز با احکام سنیان ندارد , بلکه طبق مبانی فقهی اهلسنت , اقتدای به شیعه در نماز جایز است و عبدالحمید نیز سواد درست و حسابی و نیز تعادل فکری و روانی مناسبی ندارد و الا سخن از ممنوعیت اقتدا به شیعه به میان نمی آورد !!!! @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
فلسفه پرداخت خمس به امام ع یا مرجع تقلید !!!! 🤔 : ❓آخوند قرائتی: مسلمانی که به ما آخوندها خمس نده دین نداره! مسلمان عزیز! بدان و آگاه باش که همان ائمه معصومی که از سر بی‌اطلاعی و تحت تأثیر تبلیغات دروغین و مظلوم‌نمایانه‌ی آخوندها تصور می‌کنید انسان‌هایی پاک و وارسته از مال دنیا بودند، درست همانند همین آخوندهای شیعه به خاطر گرفتن خمس مال مردم سر و دست می‌شکستند! ↓↓↓ [جمعی از مردم خراسان خدمت امام رضا رسيدند و از آن حضرت خواستند كه خمس را براي آنها حلال كند آن حضرت فرمود حلال نمي كنم شما به زبان خود را دوست خالص ما معرفی می كنيد ولی حقی كه خدا برای ما قرار داده و ما را برای آن قرار داده كه آن خمس است از ما باز می داريد و سه بار فرمود نه برای هيچ يک از شما حلال نمی كنم] 📚منبع: وسائل الشیعه ٫ ج ۶ ٫ ص ۳۷۶ ٫ حدیث شماره۳ ❗️❗️ 💠# پاسخ : 💠 👌خداوند می فرماید : "و بدانيد هر گونه غنيمتى به شما رسد خمس آن براى خدا و براى پيامبر و براى ذى القربى و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه است، اگر شما به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى حق از باطل، روز درگيرى دو گروه (با ايمان و بى ايمان يعنى روز جنگ بدر) نازل كرديم، ايمان آورده‏ايد، و خداوند بر هر چيزى قادر است. " " وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ " ( انفال ٤١ ) ❕منظور از ذى القربى در اين آيه همه خويشاوندان نيست و نه همه خويشاوندان پيامبر ص بلكه امامان اهل بيت ع هستند دليل بر اين موضوع روايات متواترى است كه از طرق اهل بيت پيامبر ص نقل شده است , مطابق روایات , سهم خداوند و رسول و ذی القربی , اختصاص به امام ع دارد , و منظور از" يتيمان" و" مسكينان" و" واماندگان در راه" تنها ايتام و مساكين‏و ابناء سبيل بنى هاشم و سادات مى‏باشند , بنابراین نیمی از خمس برای امام ع و نیمی دیگر برای سادات فقیر است که امام ع سهم آنان را به مصرفشان می رساند : 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ٢ ص ٦٨٩ 👌پرداخت خمس به امام ع امری لازم و ضروی است , چنان که امام باقر ع فرمود : " برای هیچ کس حلال نیست که از خمس چیزی را مورد خرید و فروش قرار دهد , تا زمانی که حق ما را از خمس به ما برساند "عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي حَدِيثٍ قَالَ: لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَشْتَرِيَ مِنَ الْخُمُسِ شَيْئاً حَتَّى يَصِلَ إِلَيْنَا حَقُّنَا. " 📚الکافی ج ١ ص ٥٤٥ ❕امام مهدی ع در توقیعی نوشت : " «بسم اللَّه الرحمن الرحيم. لعنت خدا، فرشتگان و همه مردم بر كسى باد كه يك درهم از مال ما را حلال بشمرد!». . لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر كسى كه يك درهم را به ناروا از مال ما بخورد!». " " «بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ، لَعنَةُ اللَّهِ وَالمَلائِكَةِ وَالنّاسِ أجمَعينَ عَلى‏ مَنِ استَحَلَّ مِن مالِنا دِرهَماً»لَعنَةُ اللَّهِ وَالمَلائِكَةِ وَالنّاسِ أجمَعينَ عَلى‏ مَن أكَلَ مِن مالِنا دِرهَماً حَراماً». 📚. كمال الدين: ج ٢ ص ٥٢٢ ، الاحتجاج: ج 2 ص 560 ح 352، الخرائج و الجرائح: ج 3 ص 1118 ح 33، بحار الأنوار: ج 53 ص 183 ح 12. 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌بر خلاف توهم شبهه افکن , امام ع خمس را در جهت نیازهای جامعه اسلامی و شیعیان و سادات نیازمند مصروف می دارد , نه آنکه به جهت منافع شخصی , تاکید در پرداخت خمس داشته باشد , چنان که در نقلی آمده است که محمد بن زيد طبرى گويد: " مردى از بازرگانان فارس كه از پيروان امام رضا (ع) بود، به آن حضرت نامه‏اى نوشت و در باره خمس، اجازه خواست، در پاسخ او نوشت كه: " بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به راستى خدا واسع است و كريم، بر هر كارى ضامن ثواب است و بر تنگ نظرى غم و اندوه، هيچ مالى حلال نيست مگر از راهى كه خدايش حلال كرده است و به راستى، خمس كمك ما است بر دين ما ( و سامان دادن امور دینی ) و بر عيالات ما ( سامان دادن امور سادات فقیر ) و بر دوستان و شیعیان ما و وسيله بذل و بخشش ما است ( به نیازمندان ) و حفظ آبروى ما از كسى كه از او بيم داريم، ( به وسیله آن دفع شر دشمن از خود و شیعیان می کنیم ) آن را از ما دريغ نداريد و خود را از دعاى ما محروم‏ نسازيد تا آنجا كه مى‏توانيد، زيرا پرداخت خمس، كليد روزى شما است و مايه پاك شدن گناهان شما و ذخيره‏اى است كه براى روز بى‏نوائى خود پس انداز كنيد، مسلمان كسى است كه براى خدا بدان چه او را عهده‏دار كرده وفا كند و بر عهده خود بپايد، مسلمان نيست كسى كه به زبان پذيرا است و به دل مخالف است، و السلام. " " ... لَا يَحِلُّ مَالٌ إِلَّا مِنْ وَجْهٍ أَحَلَّهُ اللَّهُ وَ إِنَّ الْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَى دِينِنَا وَ عَلَى عِيَالاتِنَا وَ عَلَى مَوَالِينَا وَ مَا نَبْذُلُهُ وَ نَشْتَرِي مِنْ أَعْرَاضِنَا مِمَّنْ نَخَافُ سَطْوَتَهُ فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَكُمْ دُعَاءَنَا مَا قَدَرْتُمْ عَلَيْهِ فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ مِفْتَاحُ رِزْقِكُمْ وَ تَمْحِيصُ ذُنُوبِكُمْ وَ مَا تَمْهَدُونَ لِأَنْفُسِكُمْ لِيَوْمِ فَاقَتِكُمْ وَ الْمُسْلِمُ مَنْ يَفِي لِلَّهِ بِمَا عَهِدَ إِلَيْهِ وَ لَيْسَ الْمُسْلِمُ مَنْ أَجَابَ بِاللِّسَانِ وَ خَالَفَ بِالْقَلْبِ وَ السَّلَامُ. " 📚الکافی ج ١ ص ٥٤٨ _ المقنعه ص ٢٨٤ _ تهذیب الاحکام ج ٤ ص ١٣٩ _ الاستبصار ج ٢ ص ٥٩ ❕بنابراین امام ع سهم خمس را در مسیر منافع عمومی شیعیان و جامعه اسلامی مصرف می دارد , نه منافع شخصی , که یک نمونه مصداقی آن ، در روایتی از امام صادق ع مورد اشاره قرار گرفته است كه به مفضل فرمود ؛ «هنگامى كه ميان دو نفر از پيروان ما مشاجره‏ اى ببينى (كه مربوط به امور مالى است) از مال من غرامت بپرداز (و آنها را با هم صلح ده). » " إِذَا رَأَيْتَ بَيْنَ اثْنَيْنِ مِنْ شِيعَتِنَا مُنَازَعَةً فَافْتَدِهَا مِنْ مَالِي " 📚الکافی ج 2 ص 209 ❕در يكى ديگر از روايات مى‏ خوانيم كه ؛ « مفضل روزى دو نفر از شيعيان را ديد كه در مورد ارث با هم نزاع دارند آنها را به منزل خود دعوت كرد، و چهارصد درهم كه مورد اختلاف آنها بود به آنها پرداخت و غائله را ختم كرد، سپس به آنها گفت ، بدانيد كه اين از مال من نبود، ولى امام صادق ع به من دستور داده است كه در اينگونه موارد با استفاده از سرمايه امام، صلح و مصالحه در ميان ياران ايجاد كنم‏ » " مَرَّ بِنَا الْمُفَضَّلُ وَ أَنَا وَ خَتَنِي نَتَشَاجَرُ فِي مِيرَاثٍ فَوَقَفَ عَلَيْنَا سَاعَةً ثُمَّ قَالَ لَنَا تَعَالَوْا إِلَى الْمَنْزِلِ فَأَتَيْنَاهُ فَأَصْلَحَ بَيْنَنَا بِأَرْبَعِمِائَةِ دِرْهَمٍ فَدَفَعَهَا إِلَيْنَا مِنْ عِنْدِهِ حَتَّى إِذَا اسْتَوْثَقَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا مِنْ صَاحِبِهِ قَالَ أَمَا إِنَّهَا لَيْسَتْ مِنْ مَالِي وَ لَكِنْ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَمَرَنِي إِذَا تَنَازَعَ رَجُلَانِ مِنْ أَصْحَابِنَا فِي شَيْ‏ءٍ أَنْ أُصْلِحَ بَيْنَهُمَا وَ أَفْتَدِيَهَا مِنْ مَالِهِ فَهَذَا مِنْ مَالِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع. 📚الکافی ج 2 ص 209 _ بحار الانوار ج 76 ص 45 ❕بر همین اساس , در تفسیر نمونه می خوانیم : " با توجه به اينكه آنها جانشينان پيامبر و رهبران حكومت اسلامى بوده و هستند علت دادن اين يك سهم از خمس به آنها روشن مى‏گردد، به تعبير ديگر" سهم خدا" و" سهم پيامبر" و" سهم ذى القربى" هر سه سهم متعلق به" رهبر حكومت اسلامى" است، او زندگى ساده خود را از آن اداره مى‏كند و بقيه را در مخارج گوناگونى كه لازمه مقام رهبرى امت است مصرف خواهد نمود، يعنى در حقيقت در نيازهاى جامعه و مردم. " 📚تفسير نمونه، ج‏ 7، ص: 174 ❕در عصر غیبت نیز مراجع تقلید به نیابت از امام ع خمس را دریافت می کنند و به مانند امام ع در مسیر نیازهای مردم و جامعه صرف می کنند و استفاده شخصی نمی کنند , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2225 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕پاسخ به شبهات پوسیده و تکراری کانالهای ورشکسته ملحدین : 1⃣پیامبر اسلام و ائمه شیعه , توصیه به خوردن ادرار حیوانات کرده اند : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3312 2⃣صیغه در اسلام , ترویج هرزگی و فاحشگی است : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/486 3⃣چرا خداوند به کودکان و مردم فقیری که در کشورهای آفریقایی است , کمک نمی کند و به آنان رزق و روزی نمی دهد : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1583 4⃣طبق ادعای شیعیان , علی ع علم غیب داشته است و می دانسته است که اگر در لیله المبیت بجای پیامبر بخوابد , آسیب نمی بیند , بنابراین خوابیدنش فضیلتی نیست : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2697 5⃣کپی برداری داستان ذو القرنین و شاخ هایش از افسانه های اقوام گذشته : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3366 6⃣بی عدالتی پیامبر اسلام در جریان کشتار مردم یک قبیله توسط خالد بن ولید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1687 7⃣شبهه برده داشتن امامان علیهم السلام را در گذشته ذیل پاسخی در مورد بردگان امام کاظم علیه السلام پاسخ گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2086
آیا پیامبر اسلام به یهودیان بنی قریظه فحاشی کرده است !!!!! 🤔 : ❓آیا می‌دانستید پیامبر اسلام جواب فحش را با فحش می‌داد؟! برخلاف دروغ‌های آخوندها، در کتاب «تاریخ طبری جلد ۳ صفحه ۱۰۸۲» می‌خوانیم که در جریان غزوه بنی قریظه، وقتی یهودیان به محمد فحش می‌دهند واکنش پیامبر اسلام چیزی نیست جز: ۱- فحاشی متقابل (یهودیان را بوزینه خطاب می‌کند!) ۲- تهدید یهودیان به عذابی خوارکننده (خودش و سپاهش را عذابی توصیف می‌کند که قرار است بر سر یهودیان خراب شود!) ۳- کشتن تمام مردان بالغ یهود بنی قریظه (در حالی که خون مسلمانی را نریخته بودند!) ۴- به بردگی گرفتن زنان و کودکان بنی قریظه (در حالی که اصلا در جنگ شرکت نکرده بودند!) از چنین پیامبری انتظار چه اخلاقیاتی را دارید؟! 🖋پی‌نوشت ۱: این نقل تاریخ طبری در کتب معتبر شیعیان نیز آمده است. به عنوان نمونه: زندگانی چهارده معصوم ٫ تألیف فضل بن حسن طبرسی ٫ صفحات ۱۳۶ ٫ ۱۳۵ ❗️❗️❗️ 💠💠 👌نقلی که معاند به آن استناد کرده است , در تاریخ طبری آمده است که می گوید : " پرچم خويش را با على بن- ابى طالب سوى بنى قريظه فرستاد و مردم روان شدند و چون على نزديك قلعه‏هاى يهود رسيد شنيد كه درباره پيمبر سخن زشت مى‏گفتند و بازگشت و پيمبر را در راه ديد و گفت: «اى پيمبر، به اين مردم نابكار نزديك مشو.» پيمبر گفت: «چرا؟ شايد شنيده‏اى كه به من ناسزا گفته‏اند؟» گفت: «آرى.» گفت: «اگر مرا ببينند چيزى نمى‏گويند؟» و چون پيمبر خدا صلى الله عليه و سلم به قلعه‏ها نزديك شد گفت: «اى همسنگان بوزينه، خدا خوارتان كرد و عذاب خويش بر شما فرود آورد.» گفتند: «اى ابو القاسم، تو كه ناسزا گوى نبودى». " 📚تاريخ‏طبري , ترجمه پاینده ج‏ ٣ ص ١٠٨٢ 👌شبیه این نقل در منابع شیعی نیز آمده است , چنان که علامه مجلسی به نقل از کتاب اعلام الوری , مرحوم طبرسی , نقل می کند : " تا آنكه حضرت نزديك شد و بر درازگوشى سوار شده بود، پس امير المؤمنين عليه السّلام به استقبال آن حضرت شتافت و گفت: پدر و مادرم فداى تو باد يا رسول اللّه نزديك قلعه ميا؛ حضرت دانست كه براى اين مى‏گويد كه مبادا حرف سخيفى از ايشان به سمع شريف آن حضرت برسد؛ پس حضرت فرمود: يا على! چون مرا ببينند خدا ايشان را ذليل مى‏گرداند و آنچه مى‏گويند نخواهند گفت، و چنانكه حق تعالى تو را بر كشتن عمرو متمكن ساخت، بر كشتن ايشان نيز متمكن خواهد ساخت و بشارت باد تو را به يارى خدا، و حق تعالى مرا به رعب نصرت داده است كه ترس من يك ماه راه در دل دشمن اثر مى‏كند. ❕و چون حضرت به نزديك قلعه ايشان رسيد فرمود: اى برادران ميمون و خوك! و اى عبادت كنندگان طاغوت! آيا مرا دشنام مى‏دهيد؟ ما به ساحت هر گروهى كه نازل شويم براى انتقام بد روزى است روز ايشان. پس كعب از قلعه مشرف شد و گفت: و اللّه اى ابو القاسم تو هرگز جهول و دشنام دهنده نبودى. ❕حضرت صادق عليه السّلام گفت: چون حضرت اين سخن را شنيد از غايت حيا عصا از دستش و ردا از دوشش افتاد و چند قدم به عقب برگشت " 📚حياة القلوب، ج‏ ٤ ص: ١٠٦١ _ اعلام الوری ج ١ ص ١٩٥ 💠 👇
💠ادامه 👇 👌ما از این نقل دو پاسخ می دهیم : 1⃣معاند مدعی شده است که پیامبر اسلام جواب فحاشی یهودیان بنی قریظه را با فحاشی داده است , در حالی که پیامبر گرامی فحاشی نکرده است , بلکه در پاسخ بدگویی یهودیان بنی قریظه فرمودند : " یا اخوه القرده " " برادران بوزینگان ( میمون ها )" یا مطابق نقلهای دیگر فرمود : " ای برادران میمون ها و بوزینگان " ( عیون الاثر ج ٢ ص ٦٩ ) ❗️کلام پیامبر گرامی اشاره است به بزرگان یهودیان, که وقتی نافرمانی و عصیان خداوند را در ممنوعیت صید در روز شنبه کردند , خداوند آنان را مسخ کرد و تبدیل به میمون و خوک کرد , چنان که فرمود : " بطور قطع حال كسانى را از شما كه در روز شنبه نافرمانى و گناه كردند دانستيد، ما به آنها گفتيم بصورت بوزينه‏هاى طرد شده‏اى در آئيد - ما اين جريان را مجازات و درس عبرتى براى مردم آن زمان و كسانى كه بعد از آنان آمدند، و هم پند و اندرزى براى پرهيزكاران قرار داديم. " " وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ _ فَجَعَلْناها نَكالاً لِما بَيْنَ يَدَيْها وَ ما خَلْفَها وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ " ( بقره ٦٥ _ ٦٦ ) ❕البته در آيات مورد بحث تنها سخن از" قرده" (ميمونها) به ميان آمده است و از خنازير (خوكها) سخنى نيست، ولى در آيه 60 سوره مائده گفتگو از جمعيتى به ميان آمده است كه به هنگام مسخ به هر دو صورت فوق (بعضى قرده و بعضى خنازير) تغيير چهره دادند، كه به گفته بعضى از مفسران مانند ابن عباس، آن آيه نيز در باره همين اصحاب سبت است كه پير مردان سرجنبانان شكم‏پرست و شهوت‏پرستشان به خوك و جوانان مقلد چشم و گوش بسته كه اكثريت را تشكيل مى‏دادند به ميمون تغيير چهره دادند. 📚تفسير نمونه، ج‏ 6، ص: 426 👌و چون یهودیان بنی قریظه نهایت پیوند را با آن متمردین داشتند و نافرمانی های آنان را تایید کرده و ادامه می دادند , و متمردین روز شنبه نیز از برادران و قوم و عشیره بنی قریظه بودند , پیامبر گرامی خطاب به آنان از تعبیر " برادران بوزینگان و خوک ها " استفاده می کند , یعنی برادران کسانی که گرفتار عذاب الهی شدند , یعنی مسخ شده و تبدیل به میمون و خوک شدند , بنابراین فحاشی در کار نبوده است , بلکه پیامبر خبر داده است از آنچه در واقع مصداق و حقیقت داشته است و شرح حال نسبی و ارتباطی یهودیان بنی قریظه با متمردین صید شنبه بوده است . ❕یهودیان به ناحق مدعی شدند که پیامبر اسلام به آنان فحاشی کرده است , در حالی که روشن شد فحاشی صورت نگرفته بود , فقط خبر دادن از احوال نسبی و ارتباطی یهودیان بنی قریظه با متمردین بوده است , و این که نقلی از امام صادق ع می گوید که پیامبر پس از سخن و اعتراض یهودیان , حیا کرد و عصا از دستش و عبا از دوش مبارکش افتاد , از این جهت است که پیامبر گرامی ص بسیار اهل شرم و حیا بودند به گونه ای که حتی در مسائلی هم که گفتن آن حق و صحیح بوده , شرم می کردند , چنان که قرآن شرم و حیای پیامبر اسلام در بیان مسائلی که حق و راست بوده است را چنین به تصویر می کشد : " اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! در بيوت پيامبر داخل نشويد مگر به شما اجازه براى صرف غذا داده شود (مشروط بر اينكه قبل از موعد نيائيد و) در انتظار وقت غذا ننشينيد، اما هنگامى كه دعوت شديد داخل شويد و وقتى غذا خورديد پراكنده شويد، و (بعد از صرف غذا) به بحث و صحبت ننشينيد،👈 اين عمل پيامبر را ناراحت مى‏كرد ولى او از شما شرم مى‏كند، اما خداوند از (بيان) حق شرم ندارد 👉 " ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَق‏ " ( احزاب ٥٣ ) ❕در جریان مورد بحث نیز پیامبر گرامی وقتی دیدند که یهودیان سخن حق و خبر دادن پیامبر از احوال نسبی و ارتباطی بنی قریظه با متمردین صید شنبه را حمل بر فحش و جهالت کردند , شرم و حیا کرد , اگر چه پیامبر سخن خلاف حقی نگفته بود , و آن شرم و حیا هم به خاطر شدت حجب ایشان بود که حتی در مصادیق راست و صحیح هم شرم و حیا داشتند . 💠ادامه 👇