eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸برخی از پیامهای پر مهر شما عزیزان که قوت قلب ما برای ادامه فعالیت در مسیر شبهه زدایی و رسوایی معاندین می باشد . @Rahnamye_Behesht
آیا کافر ذمی حق ندارد ساختمانی بلند تر از ساختمان مسلمان بسازد ?!!!!! 🤔 ❓عقده‌گشایی اسلام علیه مسیحیان و یهودیان: مسیحیان و یهودیان ساکن در جامعه اسلامی حق ندارند ساختمانی بلندتر از ساختمان های مسلمین بسازند! 📚منبع: مباحث حقوقى تحرير الوسيلة ٫ سید محمد موسوى بجنوردى ٫  جلد ۲ ٫ صفحه ۶۳۵ به نظر شما دینی که حتی تحمل نمی‌کند ارتفاع ساختمان غیرمسلمانان بلندتر از مال خودشان باشد می‌تواند دین صلح و دوستی باشد؟! ❗️❗️ 💠💠 👌استناد معاند به فتوایی از مرحوم امام خمینی است که می فرماید : " هر ساختمانى را كه ذمّى تجديد و احداث مى‏كند جايز نيست كه آن را بر مسلمانانى كه همسايه او هستند بالاتر قرار دهد " 📚تحرير الوسيلة(ترجمه فارسى)، ج‏2، ص: 537 ❕این فتوا مورد تایید صاحب جواهر نیز قرار گرفته است و ایشان دو دلیل در این رابطه ارائه می کند : 1⃣پیامبر اسلام فرموده است که اسلام برتر است و چیزی بالاتر از آن قرار نمی گیرد . 2⃣خداوند فرموده است که عزت برای خدا و رسول و مومنین است . ❕از این ادله استفاده می شود که مسلمان عزیز و رفیع است و در مقابل کافر فرو دست و فرومایه است , که یک مصداق این حکم آن است که کافر ذمی نمی تواند منزلش را بلند تر از مسلمان قرار دهد : "و هو الحجة بعد إمكان استفادته من‏ قوله عليه السلام «الإسلام يعلو و لا يعلى عليه» و من قوله تعالى «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ» و غير ذلك مما دل على رجحان‏ رفعة المؤمن و ضعة الكافر في جميع الأحوال. " 📚جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‏21، ص: 284 👌اما ما معتقدیم که این ادله برای اثبات حکم مذکور کافی نیست و دلالتی بر مقصود ندارد به این بیان : 1⃣اهل ذمه که در مملکت اسلامی زندگی می کنند ، می توانند آزادانه به آیین خودشان باشند و در معابد و کلیساهای خود ، عبادات خود را به جای آورند ، اما موظفند که تظاهر به فسق و فجور نکنند و پیامبر در معاهده خود با کفار ذمی , شروطی را لحاظ می کرد , اما هیچ نقلی نیست که شرط کرده باشند که کافر ذمی حق ندارد ساختمانی بلند تر از مسلمان بسازد !!!! 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « رسول خدا از اهل ذمّه ماليات را پذيرفتند مشروط به اين كه ربا نخورده و گوشت خوك تناول نكرده و با خواهران و دختران برادر و خواهر ازدواج نكنند و اگر كسى مبادرت به اين افعال نمود از امان خدا و رسولش خارج مى‏ باشد و سپس فرمودندو امروز براى ايشان هيچ امانى نيست » " إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَبِل‏ الْجِزْيَةَ مِنْ أَهْلِ الذِّمَّةِ عَلَى أَنْ لَا يَأْكُلُوا الرِّبَا وَ لَا يَأْكُلُوا لَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَ لَا يَنْكِحُوا الْأَخَوَاتِ وَ لَا بَنَاتَ الْأَخِ وَ لَا بَنَاتَ الْأُخْتِ فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ مِنْهُمْ بَرِئَتْ مِنْهُ ذِمَّةُ اللَّهِ وَ ذِمَّةُ رَسُولِهِ ص قَالَ وَ لَيْسَتْ لَهُمُ الْيَوْمَ ذِمَّةٌ. " 📚التهذیب ج 6 ص 158 👌شیخ حر عالمی در وسائل الشیعه بابی را گشوده است پیرامون شرائط ذمه و در آن باب هیچ روایتی مبنی بر ممنوعیت احداث ساختمان توسط ذمی , فراتر از خانه مسلمان نقل نمی کند و در هیچ جای وسائل الشیعه که دائره المعارف فقه شیعه است ، اثری از مضمون فوق وجود ندارد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 15 ص 124 باب 48 " بَابُ شَرَائِطِ الذِّمَّة " 💠 👇
💠ادامه 👇 2⃣در آیات و روایات تصریح شده که با اهل ذمه که با مسلمین زندگی مسالمت آمیز دارند , باید با نیکی و رفق و مدارا و احترام و خضوع رفتار کرد و این رفتار منافاتی با برتری و عزت مسلمان ندارد , بلکه نشانه بزرگواری و رفعت مقامی مسلمان هم است . ❕خداوند می فرماید : "«خدا شما را از نيكى كردن و رعايت عدالت نسبت به كسانى كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند، نهى نمى‏كند چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد " " لايَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لمْ يُقاتِلُوكُمْ فِى الدّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ انْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا الَيْهِمْ انَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطين‏ " ( ممتحنه ٨ ) ❕ در حديثی از امام صادق عليه السلام مى‏خوانيم كه: «على عليه السلام با يك كافر ذمّى همسفر بود، ذمّى از آن حضرت پرسيد:" شما عازم كجا هستيد؟" فرمود:" كوفه"، هنگامى كه آن مرد ذمّى سر دو راهى از على عليه السلام جدا شد، اميرمؤمنان نيز همراه او آمد، مرد ذمّى گفت:" مگر نفرمودى كه شما عازم كوفه هستى؟!" فرمود:" آرى چنين است"، عرض كرد:" پس چرا راه كوفه را رها كردى؟" فرمود:" دانسته اين كار را كردم!"، عرض كرد:" پس چرا با اين كه مى‏دانستى چنين كردى؟" فرمود:" هذا مِنْ تَمامِ حُسْنِ الصُّحْبَةِ انْ يُشَيِّعَ الرَّجُلُ صاحِبَهُ هُنَيْئَةً اذا فارَقَهُ، وَ كَذلِكَ امَرنا نَبيُّنا!" " اين از كمال حسن معاشرت است كه انسان هنگامى كه همسفرش از او جدا شد، كمى او را بدرقه كند، اين گونه پيامبر ما به ما دستور داده است". مرد ذمّى ازروى تعجّب پرسيد:" راستى چنين است؟!" امام فرمود:" آرى، مرد ذمّى گفت: " بنابراين كسانى كه از او پيروى مى‏كنند به خاطر همين اعمال بزرگوارانه اوست، و من گواهى مى‏دهم كه به دين توام!" 📚الکافی ج ٢ ص ٦٧٠ 👌می بینیم امیر مومنان با خضوع و خشوع و احترام با کافر ذمی رفتار می کند نه رفتار تحقیرانه که ذمی باید پست و فرومایه باشد و من باید از جایگاه بالا و برتر با او رفتار کنم !!! ❗️ خداوند نیز در آیه فوق الذکر دستور به نیکی و عدالت و رفتاری محترمانه با کافر ذمی را می دهد نه آنکه بگوید کافر ذمی فرومایه و پست مقام است و باید با او برخورد متکبرانه و تحقیر آمیز داشته باشیم !!! ❕یا در فرمان معروف به مالك اشتر مى‏فرمايد: «وَ اشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعيَّةِ وَالَمحَبَّةَ لَهُمْ وَاللَّطْفَ بِهِمْ وَلا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضارياً تَغْتَنِمُ اكْلَهُمْ، فَانَّهُمْ صِنْفانِ، امّا اخٌ لَكَ فِى الدِّينَ اوْ نَظيرٌ لَكَ فِى الْخَلْقِ» «قلب خود را نسبت به ملّت خويش، سرشار از رحمت و محبّت و لطف كن و همچون حيوان درّنده‏اى مباش كه خوردن آنان را غنيمت بدانى؛ زيرا آنها دو گروه‏اند: یا برادر دينى تواند يا انسانى همانند تو»! 📚نهج البلاغه نامه ٥٣ ❕در اینجا نیز امیر مومنان ع دستور می دهد که با کافر ذمی باید با رحمت و محبت و لطف رفتار کرد , نه رفتاری متکبرانه و تحقیر آمیز !!! ❕در نهج البلاغه تعبير جالب ديگرى در خطبه جهاد آمده است: "هنگامى كه به امام اميرالمؤمنين عليه السلام خبر داند كه غارت گران سپاه معاويه به شهر مرزى انبار ريخته و نماينده آن حضرت، حسّان بن حسان را كشته و اموال مسلمانان و غير مسلمانان را غارت كرده‏اند، مردم را به جهاد دعوت فرمود، و خطبه معروف جهاد را خواند، و در اثناء اين خطبه چنين بيان كرد- «به من خبر داده‏اند كه بعضى از مردان آن‏ها به خانه زن مسلمان و زن غير مسلمانى كه معاهَد بوده- و بايد جان و مال و ناموسش در پناه اسلام‏ محفوظ بماند- وارد شده و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره‏هاى آنان را از تنشان بيرون آورده، در حالى كه هيچ وسيله‏اى براى دفاع از خود، جز گريه و التماس كردن نداشته‏اند ... اگر به خاطر اين حادثه دردناك، مسلمانى از روى تأسف دق كند و بميرد ملامت نخواهد شد، بلكه از نظر من شايسته سزاوار است». 📚نهج البلاغه خطبه ٢٧ ❕ در اينجا امام عليه السلام زنان معاهد غير مسلمان را همطراز زنان مسلمان در لزوم دفاع و احترام قرارداده، و از غارت اموال آنان و هتک حرمت و شانشان آن چنان ناراحت شده كه مى‏فرمايد: «اگر كسى اين خبر را بشنود و از اندوه و غصّه بميرد، جاى سرزنش ندارد!» ❕بنابراین ما موظفیم که با اهل کتاب رفتار محترمانه و از روی خشوع و تکریم داشته باشیم , نه رفتار تحقیر آمیز و تکبر مابانه با این استدلال که چون مسلمان عزیز است و اسلام برتر , لذا غیر مسلمان باید خوار و فرومایه باشد !!! 💠 👇
💠ادامه 👇 ❕یا می بینیم که امام صادق ع به یکی از اصحاب دستور می دهد که مادر مسیحی خود را گرامی بدارد و خود را در برابر مادرش , خوار و خاشع گرداند و به او رسیدگی کند !!!! 👌" زكريّا بن ابراهيم می گوید ؛ ❗️« من مسيحى بودم و اسلام آوردم و حج گزاردم. آن گاه نزد امام صادق عليه السلام رفتم و گفتم: من بر دين مسيح بوده‏ ام كه حال، اسلام آورده‏ ام ...پدر و مادرم و خانواده‏ ام مسيحى هستند و مادرم نابيناست. من با آنها هستم‏ ... 👌امام فرمود ؛ «باكى نيست. مراقب مادرت باش و به او نيكى كن، و اگر از دنيا رفت، او را به ديگرى وا مگذار. تو خود، كار [تدفين‏] او را به عهده بگير » " فَقالَ: لا بَأسَ، فَانظُر امَّكَ فَبِرَّها، فَإِذا ماتَت فَلا تَكِلها إلى غَيرِكَ؛ كُن أنتَ الَّذي تَقومُ بِشَأنِها " ❕زکریا می گوید ؛ « هنگامى كه به كوفه رسيدم، به مادرم محبّت كردم و خودم به او غذا مى‏ دادم و جامه و سرش را از شپش، پاك مى‏ كردم و به او خدمت مى ‏نمودم. مادرم به من گفت: اى پسركم! تو وقتى بر دين من بودى، اين‏چنين با من رفتار نمى‏كردى. اين، چه رفتارى است كه پس از مهاجرتت و پذيرش اسلام در تو مى‏ بينم؟ گفتم: مردى از فرزندان پيامبرمان، مرا به اين رفتار، فرمان داده است...گفت: فرزندم ، دين تو، بهترين دين است. آن را بر من عرضه كن. من آن دين را بر او عرضه كردم و او_ اسلام را پذيرفت‏...» 📚الکافی ج 2 ص 160 👌امام صادق ع نفرمود که چون تو مسلمان هستی پس بر مادرت برتری داری و باید با او رفتار تحقیر آمیز کنی و تو نمی توانی زیر دست مادرت باشی و مادرت بالا دست تو , امام ع کاملا دستوری بر خلاف این سخن دادند . 3⃣مرحوم صاحب جواهر در ممنوعیت این که کافر ذمی حق ساختن ساختمانی فراتر از ساختمان مسلمان ندارد , به دو دلیل استدلال کرد که هر دو دلیل خالی از اشکال و مناقشه نیست . ❕در یک دلیل به روایت پیامبر گرامی استدلال کرد که فرمود : " الإسلامُ يَعلُو ولا يُعلى‏ علَيه‏ " "اسلام، برتر است و ( آيينى ) بالا دستِ آن نيست. " 📚الفقیه ج ٤ ص ٣٣٤ 👌می بینیم که این روایت ناظر به برتری دین اسلام بر تمام ادیان است , چنان که خداوند فرمود : " «او كسى است كه پيامبرش را با هدايت و دين درست، فرستاد تا آن را بر هر چه دين است، پيروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند». "( توبه ٣٣ ) " «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» " ❕بنابراین دین اسلام برتر از تمام ادیان است و به تبع , مسلمان نیز در نزد خداوند برتر از پیروان سایر مذاهب و ادیان است , اما این سخن به این معنا نیست که ما با پیروان سایر ادیان با تکبر و بزرگی و تحقیر , رفتار کنیم , بلکه به حسب ادله فوق الذکر , ما موظفیم در برابر کافر ذمی با خشوع و نیکی و رفق و مدارا رفتار کنیم , که اتفاقا این گونه رفتار , بر برتری و عزت ما می افزاید , چنان که پیامبر گرامی فرمود : " در مدارا، فزونى ( قدرت ) و بركت است " " إنَّ فِي الرِّفقِ الزِّيادَةَ وَالبَرَكَةَ " 📚الكافي: ج 2 ص 119 ح 7 ❗️بنابراین اگر در آیه شریفه هم که دلیل دوم مرحوم صاحب جواهر است, خداوند فرمود : " عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است " "وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِين‏ " ( منافقون ٨ ) 👌این سخن خداوند به این معنا نیست که چون مسلمان در نزد خداوند عزیز است , پس باید کافر ذمی در برابر مسلمان , خوار و ذلیل باشند , بلکه تکریم و خشوع در برابر اهل کتاب , بر عزت و بزرگی ما می افزاید , لذا آیه و روایات فوق الذکر بر لزوم تکریم و احترام اهل کتاب تاکید دارد , روشن است که اگر این تکریم و خشوع با عزت ما در تضاد بود , این همه نسبت به آن تاکید و توصیه نمی شد . ❕بنابراین : 1⃣روایتی نیست که بالخصوص تصریح کند که ذمی حق ندارد ساختمانی فراتر از ساختمان مسلمان بسازد , و در شروط ذمه , چنین چیزی شرط نشده است . 2⃣اگر چه مسلمان در نزد خداوند , عزیز و برتر و والا مقام است , اما باز موظف است که با اهل کتاب برخورد محترمانه داشته با شد و این رفتار بر عزت و برتری او می افزاید . 3⃣این که مقام ذمی از مسلمان در نزد خداوند پایین تر است , به این معنا نیست که ما اجازه داشته باشیم که با او رفتار تحقیر آمیز داشته باشد و بگوییم که چون فرومایه و پست مقام هستی , من به تو هیچ احترامی نمی کنم و تو هم حق نداری حتی در ساختن خانه , خانه ای بالاتر از من بسازی , زیرا تو فرو مایه هستی و همواره باید این فرومایگی خود را حفظ کنی !!! آیه و روایات فوق الذکر به وضوح نافی این استدلال است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
توضیحی در مورد تحقق بداء در امامت امام عسکری علیه السلام !!!! 🤔 ❓مطابق روایت اصول کافی , امامتِ امام عسکری، در سال 254 تصویب شد. نه قبل از آن ‼️ 📚 اصول کافی 326/1 ⚠️ این در حالی است که شیعیان مدّعی هستند که امامتِ امام‌ها از زمان پیغمبر ﷺ و بلکه انبیاء قبل از او، تعیین و تصویب شده بود. طبیعتاً باید لااقل امام‌های معصوم، ترتیبِ ائمه و اسامی و اشخاص‌اش را می‌دانستند ❗️❗️❗️ در حدیث دیگر آمده است که خدا وقتی دید که فرزند بزرگتر امام هادی یعنی محمد از دنیا رفت؛ تصمیم‌اش را عوض کرد و امامت را به امام عسکری [فرزند بعدی امام هادی] داد ‼️ 📚 اصول کافی 1 /327 💠💠 👌امامت دوازده امام علیهم السلام با نصوص و تصریحات پیامبر گرامی اسلام و نصوص ائمه قبلی بر ائمه بعدی , تثبیت و استوار شده است و این مساله ای قطعی و متواتر است که در ذیل پیرامون آن بحثهای مفصلی داشته ایم : 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5429 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11595 ❕پیامبر گرامی اسلام قبل از تولد امامان ع بر امامت آنان و امامت امام عسکری علیهم السلام تصریح می کرد . 👌پیامبر گرامی ص در شرح واقعه معراج می فرمود : " من سر بالا كردم. به ناگاه نورهاى على، فاطمه و حسن و حسين و على بن حسين و محمّد بن على و جعفر بن محمّد و موسى بن جعفر و علىّ بن موسى و محمّد بن على و على بن محمّد و 👈 حسن بن على 👉 (و م ح م د) بن حسن قائم را در وسط آنان ديدم كه به مانند ستاره‏اى درخشان مى‏تابيد، گفتم پروردگارا اين‏ها چه كسانى هستند؟ خداوند متعال فرمود: اين‏ها امامان و پيشوايان هستند و اين همان قائمى است كه حلال مرا حلال و حرام مرا حرام مى‏كند و به واسطه او از دشمنان خود انتقام مى‏جويم. او مايه راحتى اولياى من است و او همان كسى است كه دل شيعيان تو را از ظالمان و منكران و كافران شفا مى‏بخشد ...» 📚كمال الدّين ج 1 ص 252 ح 2 _ عيون الاخبار ج 1 ص 58 ❕یا در مقام بیان امامان پس از امام باقر ع فرمود : " پس از او صادق، جعفر بن محمّد، سپس كاظم، موسى بن جعفر، سپس رضا، على بن موسى، سپس تقى، محمّد بن على، سپس نقى، على بن محمّد 👈و پس از او زكىّ، حسن بن على 👉 و پس از او فرزندش كه قائم به حق، مهدى امت من است. همان كه زمين را چنان‏كه پر از ظلم و جور شده باشد پر از عدل و داد خواهد كرد. اى جابر، اينان خلفا، اوصيا، اولاد و عترت من مى‏باشند. هركس از آنان اطاعت و پيروى كند از من اطاعت نموده و هركس ايشان را نافرمانى نمايد مرا نافرمانى كرده است، هر كس آنان را يا يكى از آنان را انكار كند هر آينه مرا انكار نموده است، اينان همان كسانى هستند كه خداوند عزّ و جلّ به واسطه آنان آسمان را از افتادن بر روى زمين جز به فرمانش حفظ مى‏كند، و همانانند كه خداوند متعال به واسطه وجودشان زمين را از بلعيدن اهلش جلوگيرى مى‏نمايد " 📚كمال الدّين ج 1 ص 258 ❕یا فرمود : " ائمّه بعد از من نيز دوازده تن خواهند بود، اوّل آن‏ها علىّ بن ابى طالب و پس از او دو سبط من حسن و حسين، و هنگامى كه حسين دار فانى را وداع گويد فرزندش على و پس از على پسرش محمّد و پس از محمّد پسرش جعفر و پس از جعفر پسرش موسى و پس از موسى پسرش على و پس از على پسرش محمّد و پس از محمّد پسرش على و 👈پس از على پسرش حسن👉 و پس از حسن پسرش كه حجّت است. " 📚كفاية الاثر فى النّص على الائمّة الاثنى عشر ص 16 ❕یا امام سجاد ع خطاب به یکی از اصحاب در مورد لوحی که در نزدش بود , فرمود : " اين نسخه لوح است كه خداوند متعال آن را به رسول خدا اهدا نموده و در آن اسم خداوند متعال و رسول خدا و امير المؤمنين على و عمويم حسن بن على و پدرم و اسم من در آن نوشته شده است همچنين اسم فرزندم محمّد باقر و فرزندش جعفر صادق و فرزندش موسى كاظم و فرزندش على الرّضا و پسرش محمّد تقى و پسرش على نقى و👉 پسرش حسن عسكرى 👉و پسرش حجّت قائم به امر خدا و انتقام كشنده از دشمنان خدا كه غيبتى طولانى خواهد داشت و سپس ظاهر خواهد شد و زمين را همچنان‏كه پر از ظلم و جور شده باشد پر از عدل و داد خواهد نمود " 📚اثبات الهداة ج 1 ص 651 ❕روایات در این زمینه فراوان است که می توانید جهت آگاهی , به نمایه های آدرس داده شده در ابتدای کلام مراجعه فرمائید . 💠 👇
💠ادامه 👇 👌در رابطه با امامت امام عسکری ع نیز گفتنی است که ایشان برادری به نام محمد داشتند که از امام عسکری ع بزرگتر بود و برخی از شیعیان که توجه کافی به نصوص نداشتند , گمان می کردند که چون محمد فرزند بزرگتر امام هادی ع است , پس او امام است , خداوند در زمان حیات امام هادی ع , محمد را میراند , تا نشان دهد که محمد امام نیست , بلکه امام عسکری ع امام است . ❕چنان که این مساله در مورد فرزند امام صادق ع نیز مطرح شده بود که عده ای گمان می کردند که اسماعیل پس از امام صادق ع امام است , چون از امام کاظم ع بزرگتر است , خداوند اسماعیل را در زمان حیات پدر میراند , تا نشان دهد که اسماعیل امام نیست و امامت برای امام کاظم ع است , در ذیل بیشتر بخوانید : 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12645 👌امام هادی ع نیز در زمان حیات فرزندش محمد , تصریح می کرد که محمد امام نیست , بلکه امام عسکری ع امام است تا شبهات در این رابطه را برطرف کند . ❕راوی می گوید : "من به همراه حضرت امام هادى در حيات خانه آن حضرت بودم كه فرزندش محمّد از كنار ما گذشت. من به آن حضرت عرض كردم: خداوند مرا فداى شما كند، آيا اين امام ما بعد از شماست؟ آن حضرت پاسخ دادند: نه، امام شما بعد از من حسن مى‏باشد. " " كُنْتُ مَعَ أَبِي الْحَسَنِ ع فِي صَحْنِ دَارِهِ فَمَرَّ بِنَا مُحَمَّدٌ ابْنُه‏ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ هَذَا صَاحِبُنَا بَعْدَكَ فَقَالَ لَا صَاحِبُكُمْ بَعْدِيَ الْحَسَنُ. " 📚الکافی ج ١ ص ٣٢٥ _ الارشاد ج ٢ ص ٣١٤ _ اعلام الوری ص ٣٦٨ _ کشف الغمه ج ٢ ص ٤٠٤ ❕در نقل دیگر آمده است که احمد بن عيسى علوى كه از فرزندان على بن جعفر است می گوید : " روزى بر حضرت امام هادى عليه السّلام در شهر صريا داخل شده و بر آن حضرت سلام كرد. ناگاه ابو جعفر (محمد ) و ابو محمد ( امام عسکری ) هر دو باهم داخل شدند. شيعيان برخاسته به سمت ابو جعفر رفتند تا بر وى سلام كنند. در اينجا حضرت امام هادى عليه السّلام به آنان فرمود: اين امام شما نيست، بر شما باد به امامتان، و به سوى حضرت ابو محمّد امام حسن عسكرى عليه السّلام اشاره كرد " " دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ ع بِصَرْيَا فَسَلَّمْنَا عَلَيْهِ فَإِذَا نَحْنُ بِأَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي مُحَمَّدٍ قَدْ دَخَلَا فَقُمْنَا إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ لِنُسَلِّمَ عَلَيْهِ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع لَيْسَ هَذَا صَاحِبَكُمْ عَلَيْكُمْ بِصَاحِبِكُمْ وَ أَشَارَ إِلَى أَبِي مُحَمَّد " 📚الغیبه طوسی , ص ١٩٩ _ اثباه الهداه ج ٥ ص ٧ _ بحار الانوار ج ٥٠ ص ٢٤٢ 👌وهابی دو نقل از کتاب کافی شریف را مورد استناد قرار داد که ذیلا بررسی می شود : 1⃣عبد اللّه بن مروان انبارى گويد: " من در هنگام وفات ابو جعفر محمّد بن على ( برادر امام عسکری ع ) حاضر بودم. حضرت امام هادى عليه السّلام وارد شدند و براى آن حضرت صندلى گذاشته، آن حضرت بر آن جلوس فرمودند. اهل بيت آن حضرت در اطراف ايشان بوده و ابو محمّد در گوشه‏اى ايستاده بود. هنگامى كه حضرت امام هادى عليه السّلام از كار ابو جعفر فارغ شدند رو به ابو محمّد عليه السّلام نموده و به او فرمودند: "پسرم، شكر خداوند متعال را به جاى آور كه درباره تو امر بزرگى ايجاد كرده است." ❕كسانى كه اين‏روايت را از آن حضرت شنيدند از آن فهميدند كه آن حضرت اشاره به امر امامت حضرت امام عسكرى عليه السّلام نموده است.... حضرت امام حسن عسكرى پس از اين سخنان گريسته، سپس شكر خدا را به جاى آورده و آيه استرجاع بر زبان جارى نموده و فرمودند: ... من از خداوند متعال مى‏خوانم تا نعمت خود را درباره تو بر ما تمام نمايد و انّا للّه و انّا اليه راجعون، در اين هنگام مردم [كه آن حضرت را تا آن روز نمى‏شناختند] درباره آن حضرت سؤال نمودند. گفته شد: اين پسر امام هادى، حسن است، و مردم در آن روز عمر آن حضرت را حدود بيست سال يا بيشتر تخمين مى‏زدند، راوى گويد: ما در آن روز او را شناخته و دانستيم كه امام هادى عليه السّلام به امامت او اشاره كرده و وى را به جاى خود نشانده است. " 📚الکافی ج ١ ص ٣٢٦ 👌وهابی از تعبیر : " "پسرم، شكر خداوند متعال را به جاى آور كه درباره تو امر بزرگى ايجاد كرده است." "يَا بُنَيَّ أَحْدِثْ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ شُكْراً فَقَدْ أَحْدَثَ فِيكَ أَمْراً " ❕نتیجه گیری کرده است که تازه در آن زمان امام عسکری امام شد , در حالی که این سخن صحیح نیست و ما روشن کردیم که امام هادی ع حتی در زمان حیات فرزندش محمد , امامت امام عسکری ع را بیان می نمود . 👌این که امام هادی ع فرمود که خداوند در مورد تو امری را ایجاد نمود , یعنی برادرت را میراند و به مردم نشان داد که او امام نیست , بلکه تو امامی , و این امر را در رابطه با تو ایجاد نمود , پس شکر خداوند را به جا آور , بنابراین این فراز روایت , ارتباطی با ادعای وهابی ندارد . 💠 👇
💠ادامه 👇 2⃣در روایت دوم ابو هاشم جعفرى می گوید : " من بعد از وفات ابو جعفر محمد , فرزند حضرت امام هادى عليه السّلام در نزد آن حضرت بودم و در دل فكرى داشتم كه مى‏خواستم آن را به عرض ايشان برسانم و آن اين بود كه گويا ابا جعفر ( محمد ) و ابا محمّد ( امام عسکری ) در اين زمان مانند حضرت موسى بن جعفر و اسماعيل پسران حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام بوده و قضيه آن‏ها شبيه به قضيه آن دو نفر شده است. چراكه ابو محمّد كسى بود كه همه اميد داشتند بعد از ابو جعفر به امامت برسد. در اينجا پيش از آن‏كه چيزى بگويم حضرت امام هادى عليه السّلام رو به من كرده فرمودند: " آرى اى ابو هاشم، بعد از ابو جعفر ( محمد ) براى خداوند متعال درباره ابو محمد ( امام عسکری ) بداء حاصل گرديد تا امرى را در وى آشكار كند كه هيچ‏كس آن را در وى نمى‏شناخت، هم‏چنان كه در حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام نيز بعد از درگذشت اسماعيل براى او بداء روى داد كه كشف از حال او نمود، اگرچه باطل‏ پويان آن را ناخوش دارند و اين همان فكرى بود كه تو مى‏كردى، و بدان‏كه پسرم ابو محمّد جانشين من است و علم آنچه را كه به آن نياز داشته باشد و وسايل امامت در نزد او موجود مى‏باشد. " " ْ يَا أَبَا هَاشِمٍ بَدَا لِلَّهِ فِي أَبِي مُحَمَّدٍ بَعْدَ أَبِي جَعْفَرٍ ع مَا لَمْ يَكُنْ يُعْرَفُ لَهُ كَمَا بَدَا لَهُ فِي مُوسَى بَعْدَ مُضِيِّ إِسْمَاعِيلَ مَا كَشَفَ بِهِ عَنْ حَالِهِ وَ هُوَ كَمَا حَدَّثَتْكَ نَفْسُكَ وَ إِنْ كَرِهَ الْمُبْطِلُونَ وَ أَبُو مُحَمَّدٍ ابْنِي الْخَلَفُ مِنْ بَعْدِي عِنْدَهُ عِلْمُ مَا يُحْتَاجُ إِلَيْهِ وَ مَعَهُ آلَةُ الْإِمَامَة " 📚الکافی ج ١ ص ٣٢٧ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌وهابی گمان کرده است که مقصود از تعبیر امام ع که برای خداوند در امامت امام عسکری ع بداء حاصل شد , چنان که در قضیه اسماعیل بداء حاصل شد , این است که ابتدا قرار بود که محمد برادر امام عسکری امام شود که بعد خداوند پشیمان شد و نظرش را تغییر داد و امام عسکری را امام کرد , و ابتدا قرار بود که اسماعیل امام شود که بعد نظر خداوند تغییر کرد و امام کاظم ع امام شد . این تصور وهابی صحیح نیست و نشان می دهد که او معنای بداء را نفهمیده است ❗️❗️❗️ ❕«بداء» در لغت به معناى آشكار شدن و وضوح كامل است و به معناى پشيمانى نيز آمده؛ زيرا شخصى كه پشيمان مى ‏شود حتماً مطلب تازه ‏اى براى او پيدا مى‏ شود. بدون شك «بداء» به اين معنا در مورد خداوند معناى ندارد و هيچ آدم عاقل و دانايى ممكن نيست احتمال بدهد مطلبى بر خدا پوشيده باشد و سپس با گذشت زمان بر او آشكار گردد؛ اصولًا اين سخن كفر صريح و زننده ‏اى است و لازمه آن نسبت دادن جهل و نادانى به ذات پاك خداوند است و ذات او را محل تغيير و حوادث دانستن. حاشا كه شيعه اماميه چنين احتمالى را درباره ذات مقدس خدا بدهند ، هنگامى كه « بداء » به خداوند نسبت داده مى ‏شود بمعنى « ابداء » است يعنى آشكار ساختن چيزى كه قبلا ظاهر نبوده است » 📚تفسیر نمونه ، ج 10 ص 245 👌امام صادق ع فرمود ؛ « كسى كه گمان كند براى خدا چيزى امروز آشكار مى‏ شود كه ديروز نمى ‏دانست از او تنفر و بيزارى بجوئيد » 📚کمال الدین ج 1 ص 70 ❕و فرمود ؛ « برای خدا هیچ بدائی حاصل نمی شود ، مگر آنکه از قبل نسبت به آن ، علم و آگاهی دارد » 📚الکافی ج 1 ص 148 ❕بنابراین ، هر کجا بداء به خداوند نسبت داده می شود به معنای ابداء و آشکار ساختن است ، نه آنکه خداوند ، چیزی را نمی دانسته و پس از آن برای او آشکار شده باشد ، بر این اساس مفهوم روایت مذکور در مورد بدائی که در قضیه محمد و اسماعیل ایجاد شد این است که ؛ « هیچ آشکار کردنی از خداوند صادر نشد ، مانند آشکار کردنی که در مورد محمد و اسماعیل حاصل شد » . 👌زیرا به واسطه مرگ محمد و اسماعیل قبل از شهادت امام هادی و امام صادق ع ، برای کسانی که گمان کرده بودند محمد و اسماعیل جانشین امام هادی یا امام صادق ع هستند ، مطلب روشن و ظاهر گردید که آن دو امام نیستند ، بلکه امام عسکری و امام کاظم ع امام اند . بر همین اساس ، شیخ صدوق می نویسد ؛ «هر كه گمان كند كه براى خدا بداء روى داده از روی ، پشيمانى او نزد ما كافر است به خداوند عظيم، و اما قول امام صادق عليه السّلام كه فرمود ؛ « هيچ بدائى نشده براى خدا مثل بدائى كه شد براى او در باره اسماعيل پسر من » پس غرض آن حضرت اين بوده كه به ظهور نيامد و آشکار نشد ... مثل آنچه به ظهور آمد در اسماعيل پسر من، آنگاه كه نهال حياتش را از بن برآورد پيش از من ، تا معلوم شود كه او امام بعد از من نيست‏ » 📚اعتقادات الامامیه ، ص 41 ❕این سخن مورد تاکید شیخ طوسی نیز واقع شده و می گوید : "جماعتی از شیعه , گمان می کردند که امام پس از امام هادی ع , محمد است زیرا او فرزند بزرگتر بود , چنان که برخی همین گمان را در مورد اسماعیل داشتند و گمان می کردند که او چون بزرگتر است , امام است و امام کاظم ع امام نیست , وقتی محمد مرد , امر خداوند در مورد او آشکار شد که او امام نیست , چنان که این آشکار کردن با مرگ اسماعیل نیز رخ داد که او امام نیست , نه آنکه خداوند ابتدا محمد ( یا اسماعیل ) را امام قرار داده باشد , بعد برایش آشکار شود که دیگری امام است , چرا که چنین سخنی بر خداوندی که عالم به عاقبت همه چیز است , روا نیست " " فإن جماعة من الشيعة كانوا يظنون أن الأمر في محمد من حيث كان الأكبر كما كان يظن جماعة أن الأمر في إسماعيل بن جعفر دون موسى ع فلما مات محمد ظهر من أمر الله فيه و أنه لم ينصبه إماما كما ظهر في إسماعيل مثل ذلك لا أنه كان نص عليه ثم بدا له في النص على غيره فإن ذلك لا يجوز على الله تعالى العالم بالعواقب. " 📚الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة، النص، ص: 202 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
بررسی ادعای وهابی تحت عنوان " گردن کلفتی امام زمان ع " 🤔 : ❓شيخ کلینی : امام زمان، یک شخص گردن‌کلفت بود ‼️ 📝 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ حَمْدَانَ الْقَلَانِسِيِّ قَالَ : قُلْتُ لِلْعَمْرِيِّ قَدْ مَضَى أَبُومُحَمَّدٍ فَقَالَ لِي قَدْ مَضَى وَلَكِنْ قَدْ خَلَّفَ فِيكُمْ مَنْ رَقَبَتُهُ مِثْلُ هَذِهِ وَأَشَارَ بِيَدِهِ. ✍🏻 حمدان قلانسى می‌گويد : به اولين نايب امام زمان گفتم : آيا امام عسگری درگذشت‌؟ گفت : قطعا بله. ولى براى شما جانشينى گذاشت كه گردنش به اين كلفتى است، و با دست خود اشاره كرد. 📚 اصول کافی 329/1 🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆 در {ختم کتاب کافی} با ما همراه باشید ❗️❗️ 💠💠 👌مطابق روایات ما , امام مهدی علیه السلام بر ذمه و گردن خود , بیعت هیچ یک از حکام جور را نخواهد داشت و یکی از فلسفه های غیبت امام عصر ع هم در همین نکته است , چرا که اگر امام مهدی ع غائب نمی شد , به خاطر نداشتن یاور و نیرو , مجبور به بیعت با حکام ظالم زمان خود می شد , چنان که سایر امامان به خاطر نداشتن نیروی کافی و از روی تقیه و ناچاری , تن به بیعت با حکام جور می دادند , اما امام مهدی ع مامور به کنار گذاشتن تقیه و قیام در برابر حکام جور است و ایشان بیعت هیچ حاکم ظالمی را بر ذمه و گردن خویش نخواهد پذیرفت . ❕بر این اساس , امام مهدی علیه السلام زمانی ظهور می کند که تمام عالم دستشان از همه جا کوتاه و برای اصلاح ظلم و فساد جهان ، دست به دامان یک منجی الهی بزنند و از همه چیز و همه کس دل بکنند ، و قدر وجود امام ع را بدانند ، آن موقع است که ظهور واقع می شود ، لذا می بینیم که در روایات ما به این نکته اشاره شده که زمان ظهور ، زمانی است که ناامیدی سراسری تمام عالم را فرا گیرد و همگان برای اصلاح عالم جز به یک منجی الهی ، امید نداشته باشند در این هنگام است که امام مهدی ع ظهور می کند و با کمک همه مردم طاغیان عالم را از بین می برد , چنان که در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3767 👌امیر مومنان ع فرمود : "«قائم ما، هنگامى كه قيام مى‏كند، بيعت هيچ كس را به گردن ندارد و به اين خاطر است كه ولادتش پنهان و وجودش غايب مى‏ماند»." إنَّ القائِمَ مِنّا إذا قامَ لَم يَكُن لِأَحَدٍ في عُنُقِهِ بَيعَةٌ؛ فَلِذلِكَ تَخفى‏ وِلادَتُهُ ويَغيبُ شَخصُهُ. " 📚كمال الدين یک جلدی , ص 303 ح 14 ، إعلام الورى‏: ج 2 ص 229، بحار الأنوار: ج 51 ص 109 ح 1. 👌سعيد بن جبير می گوید : " امام زين العابدين عليه السلام فرمود: «قائم ما، ولادتش بر مردم، پنهان مى‏ماند، تا آن جا كه مردم مى‏گويند:" هنوز متولّد نشده است"، براى اين كه هنگامى كه قيام مى‏كند، بيعت هيچ كس را بر گردن نداشته باشد». " القائِمُ مِنّا، تَخفى‏ وِلادَتُهُ عَلَى النّاسِ حَتّى‏ يَقولوا: لَم يولَد بَعدُ؛ لِيَخرُجَ حينَ يَخرُجُ ولَيسَ لِأَحَدٍ في عُنُقِهِ بَيعَةٌ. " 📚كمال الدين: ص 322 ح 6 ، إعلام الورى‏: ج 2 ص 231، بحار الأنوار: ج 51 ص 135 ح 2. ❕امام مجتبى عليه السّلام آن هنگام كه به جهت مصالح اسلام و مسلمين تن به مصالحه با معاويه داد و مردم زبان به ملامت حضرتش گشودند- چنين فرمود: " آيا ندانستيد كه هيچ يك از ما ائمه نيست، مگر اين‏كه بيعت با ستمگرى بر گردن او قرار مى‏گيرد؛ جز قائم كه عيسى بن مريم پشت سرش نماز مى‏گزارد. پس به درستى كه خداوند- تبارك و تعالى- ولادتش را پنهان و شخصش را مخفى مى‏سازد، تا آن‏گاه كه قيام مى‏كند، بيعت هيچ‏كس بر گردنش نباشد. " " أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنَّهُ مَا مِنَّا أَحَدٌ إِلَّا يَقَعُ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ لِطَاغِيَةِ زَمَانِهِ إِلَّا الْقَائِمُ عج الَّذِي يُصَلِّي خَلْفَهُ رُوحُ اللَّهِ عِيسَى بْنُ مَرْيَمَ ع فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُخْفِي وِلَادَتَهُ وَ يُغَيِّبُ شَخْصَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِأَحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ إِذَا خَرَجَ " 📚الاحتجاج ج ٢ ص ٢٩٠ ❕حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف در توقيعى در پاسخ به برخى پرسش‏ها مى‏فرمايد: " بدانيد كه هركدام از پدران من، بيعت يكى از طاغوت‏هاى زمان خويش را بر گردن داشتند؛ ولى من هنگامى قيام مى‏كنم، بيعت هيچ يك از گردنكشان و طاغوت‏هاى زمان را بر گردن ندارم. " " إِنَّهُ لَمْ يَكُنْ أَحَدٌ مِنْ آبَائِي إِلَّا وَ قَدْ وَقَعَتْ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ لِطَاغِيَةِ زَمَانِهِ وَ إِنِّي أَخْرُجُ حِينَ أَخْرُجُ وَ لَا بَيْعَةَ لِأَحَدٍ مِنَ الطَّوَاغِيتِ فِي عُنُقِي‏ " 📚الغیبه طوسی ص ٢٩٢ 💠 👇
💠ادامه 👇 ❕برخی از محققین در این باره می نویسند : " كسانى كه با مسأله مهدويت آشنايى دارند مى‏دانند كه برنامه حضرت با برنامه ساير امامان تفاوت اساسى دارد. امامان ديگر مأمور بودند كه در ترويج دين تا سرحدّ امكان كوشش كنند، ولى مأمور به جنگ نبودند و لذا يك نوع بيعت و متاركه جنگ و پيمان عدم تعرض و صلحى بين آنان با حاكمان عصر خود، بسته بودند. ولى سيره حضرت‏ مهدى عليه السّلام از ابتدا با روش ديگر امامان فرق مى‏كند. قرار بر اين است كه حضرت به مجرد ظهور، دست به مقابله با ظالمان زده و ظلم و بى‏عدالتى را از جامعه بركند و به جاى آن عدل و قسط را برپا نمايد. لذا بايد بيعت هيچ‏كسى بر ذمّه او نباشد، زيرا هر لحظه احتمال ظهور است. " 📚موعود شناسى و پاسخ به شبهات، رضوانی , ص: 387 ❕روایت مورد استناد وهابی از کتاب کافی شریف هم ناظر به همین موضوع است که وهابی جاهل متوجه این موضوع نشده است و با ترجمه اشتباه روایت , جهل و عناد و نادانی خود را به تصویر می کشد !!!! 👌مطابق روایت مذکور , راوی می گوید : " به عمرى (عثمان بن سعيد) گفتم: آيا ابو محمد [امام حسن عسكرى عليه السّلام‏] از دنيا رفت؟ گفت: آرى او از دنيا رفت اما كسى را در ميان شما جانشين خود قرار داد كه گردن او اين‏چنين است؛ در اين حال به دست خود اشاره كرد. " " قُلْتُ لِلْعَمْرِيِّ قَدْ مَضَى أَبُو مُحَمَّدٍ فَقَالَ لِي قَدْ مَضَى وَ لَكِنْ قَدْ خَلَّفَ فِيكُمْ مَنْ رَقَبَتُهُ مِثْلُ هَذِهِ وَ أَشَارَ بِيَدِهِ. " 📚الکافی ج ١ ص ٣٢٩ ❕وهابی جاهل و هرزه گو مدعی شده است که در این روایت , عمری گفته است که امام مهدی ع گردن کلفت است !!!! 👌در حالی که عثمان بن سعید عمری می گوید : همانطور که این دست من رها و آزاد است , گردن امام مهدی ع هم مانند این دست من است , یعنی رها و آزاد است و امام زمان ع بیعت هیچ حاکم ظالمی را به گردن و ذمه خود ندارد , و ذمه و گردنش از بیعت با حکام جور رها و آزاد است . ❕دیدیم که وهابی جاهل با ترجمه اشتباه روایت و بدون آنکه سواد لازم را داشته باشد , سعی در آن دارد که روایات کافی شریف را به نقد و چالش بکشد , به همین جهت در پایان این پاسخ , متذکر نکته ای می شویم و آن اینکه : 👌کتاب صحیح بخاری , که اهلسنت معتقدند تمام روایات موجود در آن صحیح است , در نزد اهلسنت و وهابیون جایگاه رفیعی دارد و هرساله نیز مراسمی تحت عنوان " ختم صحیح بخاری " برگزار کرده و کتاب مذکور را ارج نهاده و محمد بن اسماعیل بخاری , صاحب کتاب مذکور را گرامی می دارند . ❕با این حال کتاب صحیح بخاری پر است از روایات موهون و بی اساس و بخاری نیز روایاتش را از افراد کذاب و جاعل حدیث نقل می کند و اساسا خود محمد بن اسماعیل بخاری در نزد برخی از علمای بزرگ اهلسنت , فردی ضعیف و متروک الحدیث بوده است که ما در ذیل پیرامون این موضوع و برخی از روایات موهون کتاب صحیح بخاری , توضیحاتی ارائه داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2728 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4109 ❕علمای شیعه نیز کتابهایی در نقد و بررسی محتویات کتاب صحیح بخاری تالیف کرده اند که می توان به کتاب " سیری در صحیحین " , آیت الله محمد صادق نجمی و کتاب " الصحیحان فی المیزان " , آیت الله میلانی , یا کتاب " القول الصراح فی البخاری و صحیحه الجامع " که با مقدمه " آیت الله سبحانی " چاپ شده است , اشاره کرد . 👌برخی از جوجه وهابیون فضای مجازی , از این عملکرد علمای شیعه در نقد و رد روایات کتاب بخاری , برآشفته اند و کانالی تاسیس کرده اند تا به زعم باطل خود روایات کافی شریف را به چالش و رد بکشند و اصطلاح " ختم کتاب کافی " را بر این عملکرد خود قرار داده اند , در حالی که مطالب آنان به طنز و مهمل بافی شبیه تر است تا به نقد علمی , و این عملکرد ناصواب نشان دهنده جهل و نادانی وهابیون به فهم روایات کافی شریف است که نمونه این نادانی را در پاسخ فوق و نیز پاسخهای دیگری که در جواب کانال مذکور نوشتیم , نشان داده ایم . 👌نهایت قدرت و توان وهابیون در نقد روایات شیعه در همین اندازه است !!!! @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕پاسخ به شبهات پوسیده کانالی که مدعی است کتاب کافی شریف را ختم می کند : 1⃣پربرکت بودن امام جواد علیه السلام : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4448 2⃣دوست داشتن افراد عادی , بیشتر از امام معصوم ع : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4432 3⃣امیر مومنان ع پس از مرگ پیامبر اسلام ص با او صحبت کرد : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4390 4⃣امام معصوم ع آگاه به علم جفر است : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4419 5⃣حرام بودن نام بردن از اسم خاص امام مهدی علیه السلام : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1426 6⃣نبودن شباهت بین امام جواد ع با امام رضا ع و شبهه پراکنی افرادی پیرامون انتساب امام جواد ع به امام رضا ع : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1989
👌پاسخی به احمدی نژاد که مدعی شده است : " خسرو پرویز نه تنها نامه پیامبر را پاره نکرد , بلکه پیامبر را احترام کرد و برای ایشان هدایایی را نیز فرستاد " ❗️ 👇👇👇👇