eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❗️بر آن شدیم که مناظره اخیر خود با ملحد روشنگر را به کتاب در آوریم و به صورت عمومی منتشر کنیم , مناظره ای که به روشنی منطق سست و پوشالی ملحدین را به تصویر می کشد . 👌متاسفانه ملحد در ادامه دادن بحث تعلل می کند , منتظریم که مبحث آخر ملحد نیز به سر انجام برسد تا ما هم کار کتاب مذکور را نهایی کرده و منتشر کنیم . ❗️ملحد در این مناظره از نشان دادن پاسخهای ما به مخاطبینش واهمه داشت , انتشار گسترده این کتاب و آشنایی مخاطبین ملحد با متن کامل مناظره بار دیگر ملحد را در نزد مخاطبینش رسوا خواهد کرد . 👌ما بر خلاف ملحد که از نشان دادن پاسخهای ما ترس داشت , در این کتاب استدلالهای کامل ملحد را آورده ایم و لینک تصویر استدلالهای ملحد را نیز به عنوان آدرس قرار داده ایم تا ببینیم ملحد جرات این را دارد که کتاب مذکور را به مخاطبینش عرضه کند یا خیر !!!!!! ▫️حال که مناظره با ملحد روشنگر رو به پایان است ما در یک ندای عمومی تمامی ملحدین را دعوت به مناظره کانال به کانال می کنیم , زیرا در این نوع از مناظره ملحدین فرصت تحقیق و تامل بیشتر دارند و طرفین می توانند بدون مزاحمت به بحث خود ادامه دهند . ❗️تمام ملحدین مخاطب ندا و تحدی ما هستند و انتخاب موضوع بحث هم با خودشان , ما مدعی هستیم که شبهات شما پوسیده است و ما در طول این سالها پاسخگوی اعظم شبهات شما بوده ایم , شما هر پاسخی از کانال و سایت ما را به عنوان محور بحث انتخاب کنید و بحث را حول آن ادامه دهید . 👌متاسفانه آبرو ریزی و رسوایی ملحد روشنگر در مناظره اخیر سایر ملحدین را عصبانی کرده است و آنان خودشان خواهان بحث با ما هستند , ما این خواسته آنان را به فال نیک می گیریم و آنان را دعوت به مناظره می کنیم . ❗️جهت هماهنگی مناظره به آیدی بنده پیام دهید : @poorseman
بالاخره حضرت عيسی در 3 سالگی به رسالت و اقامه‌ی حجّت رسید یا در 7 سالگی !!!! 🤔 : ❓اختلافات امام باقر و امام رضا ‼️ 1. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ يَزِيدَ الْكُنَاسِيِّ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ أَ كَانَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ حِينَ تَكَلَّمَ فِي الْمَهْدِ حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ زَمَانِهِ فَقَالَ : ... فَلَمَّا بَلَغَ عِيسَى سَبْعَ سِنِينَ تَكَلَّمَ بِالنُّبُوَّةِ وَ الرِّسَالَةِ حِينَ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ فَكَانَ عِيسَى الْحُجَّةَ عَلَى يَحْيَى وَ عَلَى‌ النَّاسِ أَجْمَعِينَ. ✍🏻 ابوخالد کناسی می‌گوید : امام باقر فرمود : وقتی عیسی ﷺ هفت‌ساله شد و خدا به او وحی کرد؛ سخن به نبوّت و رسالت گشود، و حجّت بر یحیی و همه‌ی مردم گشت. 📚 اصول کافی 382/1 ✅ كالــصحيح [مرآة العقول ٢٤٦/٤] 2. مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى قَالَ : قَالَ الرِّضَا : قَدْ قَامَ عِيسَى بِالْحُجَّةِ وَهُوَ ابْنُ ثَلَاثِ سِنِينَ. ✍🏻 صفوان بجلي می‌گوید : امام رضا فرمود : حضرت عیسی در سنّ سه‌سالگی، قیام به حجّت [رسالت] کرد. 📚 اصول کافی 383/1 ✅ صحيح [مرآة العقول ٢٤٦/٤] ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ ⚠️ بالاخره حضرت عيسی ﷺ در 3 سالگی به رسالت و اقامه‌ی حجّت رسید یا در 7 سالگی⁉️ هنگام این تناقض‌ها و اختلافات میان معصومین شیعه [!!] تکلیف شیعیان چیست⁉️ ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆 ❗️❗️ 💠💠 👌ما معقدیم که میان سخنان ائمه علیهم السلام تناقض گویی و دو گانگی نیست , چنان که در روایت مشهور از امام صادق عليه السلام آمد که فرمود : "حديث من، حديث پدرم و حديث پدرم، حديث جدّم و حديث جدّم، حديث امام حسين و حديث امام حسين، حديث امام حسن و حديث امام حسن، حديث اميرمؤمنان و حديث اميرمؤمنان، حديث پيامبر خدا و حديث پيامبر خدا، گفتۀ خداى عز و جل است. " " سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ حَدِيثِي حَدِيثُ أَبِي وَ حَدِيثُ أَبِي حَدِيثُ جَدِّي وَ حَدِيثُ جَدِّي حَدِيثُ الْحُسَيْنِ وَ حَدِيثُ الْحُسَيْنِ حَدِيثُ الْحَسَنِ وَ حَدِيثُ الْحَسَنِ حَدِيثُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ حَدِيثُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَدِيثُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ حَدِيثُ رَسُولِ اللَّهِ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. " 📚الکافی ج ١ ص ٥٣ 👌از سوی دیگر پیامبران الهی درجه بندی دارند , مقام رسالت مرتبه ای بالاتر از مرتبه نبوت است , چنان که در نقلی آمده است که تعداد انبیاء ١٢٤ هزار نبی است که از این تعداد ٣١٣ تن رسول بوده اند : "قَالَ مِائَةُ أَلْفٍ وَ أَرْبَعَةٌ وَ عِشْرُونَ أَلْفَ نَبِيٍّ قُلْتُ كَمِ الْمُرْسَلُونَ مِنْهُمْ قَالَ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ جَمَّاءَ غَفِيرَاء " 📚خصال ج ٢ ص ٥٢٤ 👌در مورد حضرت ابراهیم علیه السلام هم آمده است که قبل از آنکه رسول شود , نبی بود : " ان الله اتخذه نبیا قبل ان یتخذه رسولا " 📚الکافی ج ١ ص ١٧٥ 👌به نص قرآن حضرت عیسی علیه السلام وقتی در گهواره بود , مقام نبوت را داشت و حجت بر مردم بود : " (ناگهان عيسى زبان به سخن گشود) گفت من بنده خدايم به من كتاب (آسمانى) داده و مرا نبی قرار داده است. " " قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَنِي نَبِيًّا " ( مریم ٣٠ ) ❕در روایت یزید کناسی هم که وهابی به آن استناد کرد , امام باقر ع متذکر این نکته شده است . 👌يَزيد كُناسى می گوید: "سؤال كردم از امام محمد باقر عليه السلام كه: آيا عيسى بن مريم در هنگامى كه سخن گفت در گهواره حجت خدا بود بر اهل زمان خويش‌؟ امام ع فرمود : «عيسى در آن روز نبی و حجتى بود از براى خدا، و ليكن رسول نبود " " سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع أَ كَانَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع حِينَ تَكَلَّمَ فِي الْمَهْدِ حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ زَمَانِهِ فَقَالَ كَانَ يَوْمَئِذٍ نَبِيّاً حُجَّةَ اللَّهِ غَيْرَ مُرْسَل‏ " 📚الکافی ج ١ ص ٣٨٢ 💠 👇
💠ادامه 👇 👌بنابراین عیسی علیه السلام مقام نبوت و حجت بودن را زمانی که در گهواره بود , داشت , اما قیام به انجام وظائف نبوت و حجت بودن را زمانی کرد که به سه سالگی رسید , چنان که امام رضا ع متذکر این نکته شدند : " فَقَدْ قَامَ عِيسىٰ عليه السلام بِالْحُجَّةِ وَ هُوَ ابْنُ ثَلَاثِ سِنِينَ‌». " 📚الکافی ج ١ ص ٣٢١ ❕در روایت امام باقر ع هم امام ع تصریح کرد که وقتی عیسی ع در گهواره سخن گفت , بعد از آن تا دو سال خاموش شد : "ثُمَّ صَمَتَ فَلَمْ يَتَكَلَّمْ حَتَّى مَضَتْ لَهُ سَنَتَان‏ " 📚الکافی ج ١ ص ٣٨٢ 👌یعنی امام باقر ع هم به مطابق کلام امام رضا ع سخن می گوید که قیام عیسی ع به حجت و نبوت پس از خاموشی و در سه سالگی بوده است . ❗️بنابراین قیام به نبوت خالی و تنها برای عیسی ع در سه سالگی بوده است , مطابق کلام امام باقر ع , عیسی ع در هفت سالگی به رسالت برگزیده شد که گفتیم رسالت یک درجه بالاتر از نبوت است , یعنی قیام به نبوت به تنهایی در سه سالگی و قیام به نبوت و رسالت با همدیگر در هفت سالگی بوده است : ❗️امام باقر ع فرمود : " چون عیسی ع به هفت سالگی رسید , به نبوت و رسالت با هم تکلم نمود " " فلما بلغ عیسی ع سبع سنین تکلم بالنبوه و الرساله " 📚الکافی ج ١ ص ٣٨٢ 👌بنابراین تضادی میان کلام امام رضا ع و امام باقر ع نبود و هر یک از آن بزرگواران به مرحله ای از مقام عیسی ع اشاره کرده اند و شارحان کتاب کافی شریف هم به آنچه گفتیم اشاره کرده اند , مثلا مولی صالح مازندرانی می گوید : " قیام به نبوت به تنهایی قبل از هفت سالگی بود و قیام به نبوت و رسالت با هم بعد از آنکه هفت ساله شد , یعنی بعد دو سالگی ( و در سه سالگی ) و قبل هفت سالگی به نبوت قیام کرد و نبی بود و رسالتش بعد از رسیدنش به هفت سالگی بود " " تكلم بها وحدها قبل السبع و بها و بالرسالة جميعا بعده، و يؤيده ما فى الخبر الآتي من أنه قام عيسى «ع» بالحجة و هو ابن ثلاث سنين، و الفرق بينهما انه كان نبيا بعد السنتين و قبل السبع و كان نبيا و رسولا بعده و اللّه أعلم. " 📚شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج‏6، ص: 348 👌در ذیل در مورد فرق نبوت و رسالت توضیحاتی داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3501 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
آیا باید در شبانه روز تنها یک وعده غذا خورد !!!!! 🤔 : ❓یک روحانی سخنرانی می کند و می گوید : اهلبیت را کسی ندیده است که دستشویی بروند زیرا طوری غذا می خوردند که اصلا فضولات نداشته اند , تنها باید یک وعده غذا خورد پیامبر گفته است کسی که سه وعده غذا می خورد باید افسار به گردنش زد و بردش به طویله ❗️❗️ 💠💠 👌دستور کلی اسلام آن است که انسان نباید پر خوری داشته باشد و از روی سیری غذا بخورد , چنان که در روایت مشهوری امام صادق علیه السلام فرمود : " پر خوری مکروه و ناپسند است " " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَثْرَةُ الْأَكْلِ مَكْرُوهٌ " 📚المحاسن ج ٢ ص ٤٤٦ _ الکافی ج ٦ ص ٢٦٩ ❕از آنجایی که اگر انسان صبح و شام غذای خوب و مقوی بخورد , دیگر در طول روز نیاز به خوردن غذا پیدا نمی کند , در روایاتی توصیه به خوردن غذا در این دو وقت شده است و خداوند هم روزی مخصوص بهشتیان را در صبح و شام می داند و می فرماید : "و هر صبح و شام روزى آنها در بهشت مقرر است. " "وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيها بُكْرَةً وَ عَشِيًّا " ( مریم ٦٢ ) ❕در نقلی آمده است که شهاب بن عبد ربّه می گوید : " نزد امام صادق عليه السلام، از دردها و بدگوارى‏هايى كه داشتم، اظهار ناراحتى كردم. به من فرمود: «صبحانه بخور و شام بخور و در فاصله ميان آنها چيزى مخور؛ چرا كه موجب تباهى تن است. مگر نشنيده‏اى كه خداوند عز و جل مى‏فرمايد: (بهشتیان صبحگاهان و شامگاهان، روزىِ ويژه خويش را دارند). " "شَكَوتُ إلى أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام ما ألقى مِنَ الأَوجاعِ وَ التُّخَمِ، فَقالَ لي: تَغَدَّ و تَعَشَّ، ولا تَأكُل بَينَهُما شَيئاً؛ فَإِنَّ فيهِ فَسادَ البَدَنِ، أما سَمِعتَ اللّهَ عز و جل يَقولُ: «وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيها بُكْرَةً وَ عَشِيًّا». " 📚الكافي، ج 6، ص 288، ح 2، المحاسن، ج 2، ص 195، ح 1565 ❓حال اگر فردی صبح و شام غذا می خورد اما به خاطر طبع بدن یا فعالیت زیاد روزانه , در طول روز نیز نیاز به غذا و نهار پیدا می کند , در این صورت تکلیف چیست !!!! 👌در این صورت نیز می تواند طعام و نهار بخورد تا رفع گرسنگی شود , در روایاتی به صورت عام تصریح شده است که هر زمان گرسنگی بر فرد غالب شد , باید طعام و غذا بخورد . ❕خداوند در قرآن بیان می دارد که موسی علیه السلام چنین دعا می کرد : " پروردگارا! هر خير و نيكى بر من بفرستى من به آن نيازمندم! " " فَقالَ رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِير " ( قصص ٢٤ ) 👌در روایت امام صادق ع آمده است که موسی ع در این دعا از خداوند طعام و غذا می خواست تا با آن رفع گرسنگی خود را کند : " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حِكَايَةً عَنْ مُوسَى ع- رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ فَقَالَ سَأَلَ الطَّعَامَ. " 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏6، ص: 287 👌در نقل دیگری آمده است : «خداوند عز و جل آدمى‌زاده را ميانْ تهى آفريده است و ناگزير از خوردن و آشاميدن است. " " إنَّ اللّٰهَ عز و جل خَلَقَ ابنَ آدَمَ أجوَفَ‌، ولا بُدَّ لَهُ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّراب " 📚المحاسن ج ٢ ص ٣٩٧ 👌بنابراین هر زمانی که گرسنگی بر انسان غالب شد باید غذا بخورد , اگرچه در این صورت وعده های غذایی از دو وعده هم تجاوز کند . ❕لذا در روایتی آمده است که امام رضا علیه السلام برای چنین افرادی که با دو وعده غذا نیاز غذایی آنان برطرف نمی شود , توصیه می کردند که هر هشت ساعت غذا بخورند , یعنی سه وعده غذا در روز : " مقدار بايسته در خوراك، آن است كه چون هشت ساعت از روز مى‏گذرد، يك بار غذا بخورى‏ " " الإمام الرضا عليه السلام: الَّذي يَجِبُ أن يَكونَ أكلُكَ في كُلِّ يَومٍ عِندَ ما يَمضي مِنَ النَّهارِ ثَمانَ ساعاتٍ أكلَةً واحِدَةً " 📚بحار الانوار ج ٥٩ ص ٣١١ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕بنابراین دو وعده غذا خوردن یا سه وعده غذا خوردن , موافق با آیات و روایات معصومین است , اما روحانی مذکور تاکید دارد که باید در شبانه روز یک وعده غذا خورد . 👌یک وعده غذا خوردن در نقلهای معتبر شیعی نیست و در نقلهای اهلسنت آمده است که چون این نقلها بر خلاف آیه و روایات فوق الذکر است , برای ما قابل قبول نیست . ❕در نقلی علمای اهلسنت از عایشه نقل می کنند : " پيامبر خدا مرا ديد كه روزى دو بار غذا مى‏خورم. فرمود: «اى عايشه! همه دنيا را شكم خويش گرفته‏اى! بيشتر از يك بار خوردن در هر روز، اسراف است و خداوند، اسراف‏كنندگان را دوست ندارد». " " رَآني رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله و أنَا آكُلُ في يَومٍ مَرَّتَينِ، فَقالَ: یا عائِشَةُ اتَّخَذتِ الدُّنيا بَطنَكِ! أكثَرُ مِن أكلَةٍ كُلَّ يَومٍ سَرَفٌ، وَ اللّهُ لا يُحِبُّ المُسرِفينَ. " 📚شعب الایمان , بیهقی ج ٥ ص ٣٢ ❕این نقل مطابق مبانی رجال خود اهلسنت هم ضعیف است , زیرا در سند آن خالد بن نجیح المصری قرار دارد که ضعیف است : " خالد بْن نجيح المِصْرِي أحد الضعفاء " 📚تهذيب الکمال في أسماء الرجال، جلد: ۱۹، صفحه: ۳۹۲ 👌نقلی که روحانی مورد اشاره در کلامش به آن اشاره داشت , نقلی است که در کتاب یکی از علمای متاخر یعنی مرحوم عاملی آمده است که مطابق آن پیامبر گرامی ص فرمود : " هر كس كه در روز، يك بار غذا مى‏خورد، گرسنه نمى‏مانَد؛ هر كه دو بار مى‏خورد، پرستشگر نيست؛ و هر كه سه بار مى‏خورد، او را با چارپايان ببنديد. " " مَن أكَلَ فِي اليَومِ مَرَّةً لَم يَكُن جائِعاً، و مَن أكَلَ مَرَّتَينِ لَم يَكُن عابِداً، و مَن أكَلَ ثَلاثَ مَرّاتٍ اربُطوهُ مَعَ الدَّوابِّ. " 📚المواعظ العدديّة، ص 127 ( به نقل از موسوعه الاحادیث الطبیه ج ٢ ص ٤٨٢ ) 👌این روایت در کتابهای مورد استناد و متقدم ما نیست , حتی در کتاب شریف بحار الانوار هم نیامده است , بنابراین چنین نقلی برای ما قابل اعتماد نیست , خصوصا آنکه گفتیم که نقل یک وعده غذا خوری در روز بر خلاف قرآن و روایات معصومین علیهم السلام است و امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا و سنت پیامبرش باشد » « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله و سنه نبیه » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❕مرحوم آقا تهرانی بیان می دارد که در کتاب المواعظ العددیه , روایات اهلسنت هم بیان می شود که ظاهرا نقل مورد بحث را مولف کتاب مذکور از روایات اهلسنت بیان کرده اند : " يبدأ بالمأثورات عن النبي ص من طرق الخاصة ثم من سائر الطرق‏ " 📚الذريعة إلى تصانيف الشيعة، ج‏1، ص: 120 👌اما این که روحانی مذکور گفتند که اهلبیت علیهم السلام دفع فضولات نداشتند , چون کم می خوردند , این سخن نیز صحیح نیست , آن بزرگواران نیز دفع فضولات داشتند , اما مطابق روایتی زمین مامور بوده است که فضولات آنان را در خود فرو ببرد , لذا کسی بول و غائط آن بزرگواران را نمی دید : " لَا يُرَى لَهُ بَوْلٌ وَ لَا غَائِطٌ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ وَكَّلَ الْأَرْضَ بِابْتِلَاعِ مَا يَخْرُجُ مِنْه " 📚الخصال، ج‏2، ص: 528 _ الفقیه ج 4 ص 418 ❕همین طور در نقلهای ما آمده است که علی ع وارد بیت الخلاء یا توالت می شد و دعای مخصوصی را در آن هنگام می خواند : "عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ ع أَنَّهُ كَانَ إِذَا خَرَجَ مِنَ الْخَلَاءِ قَالَ- الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي رَزَقَنِي لَذَّتَهُ وَ أَبْقَى قُوَّتَهُ فِي جَسَدِي وَ أَخْرَجَ عَنِّي أَذَاهُ يَا لَهَا مِنْ نِعْمَة " 📚تهذيب الأحكام ، ج‏1، ص: 29 👌یا پیامبر گرامی ص هم وارد بیت الخلاء می شد و سر خود را می پوشاند , لذا پوشاندن سر در هنگام دستشویی مستحب است : " إِنَّ تَغْطِيَةَ الرَّأْسِ إِنْ كَانَ مَكْشُوفاً عِنْدَ التَّخَلِّي سُنَّةٌ مِنْ سُنَنِ النَّبِيِّ ص. " 📚وسائل الشيعة، ج‏1، ص: 304 ❕یا راوی می گوید که در جنگ نهروان , علی علیه السلام نیاز به دستشویی و بیت الخلاء پیدا کرد و مکانی را برای این امر انتخاب کردند که کاملا از دیدگان بقیه پوشیده می ماند : " فَمَضَى حَتَّى لَمْ أَرَه‏ " 📚الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏1، ص: 318 👌بنابراین اهلبیت علیهم السلام هم دفع فضولات داشتند و وارد بیت الخلاء می شدند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🌸برخی از نظرات پر مهر کاربران گرامی پیرامون کانال و مناظره اخیر با ملحد روشنگر ❤️❤️❤️❤️
❗️پاسخ به شبهه پراکنی معاند 👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❗️پاسخ به شبهه پراکنی معاند 👇👇👇👇
خواب فاطمه سلام الله علیها پیرامون ازدواج علی علیه السلام با اسماء بنت عمیس !!!!! 🤔 ❓فاطمه زهراء ..... در خواب !!!! در كتاب موسوعة كبرى عن فاطمة الزهراء كه نوشته اسماعيل زنجانى خوئينى يكى از علماى شيعه ميباشد روايت عجيب و غريبى نوشته شده است كه مطمئنا براى مخاطبين جالب خواهد بود. در ص ٥٧٥ از جلد ٢٢ اين كتاب روايتى بدين مضمون آمده است: جابر بن سعيد ميگويد: فاطمه دختر رسول الله خوابى كه ديده بود برايم تعريف كرد كه در خواب در حال .... با ابوبكر بود و همزمان على در حال .... با اسماء بنت عميس همسر ابوبكر بود .... در ادامه ميگويد؛ اسماء همسر جعفر برادر على بود و پس از شهادتش ابوبكر با وى ازدواج كرد و پس از فوت ابوبكر و فاطمه، على با اسماء سكس كرد(خواب فاطمه باعث كاميابى على شد/ادمين) ▪️سئوال: ١) چرا فاطمه بايد خواب.... را با يك مرد در ميان بگذارد؟ ٢) چرا يك زن متاهل و عاقل خواب .... خود با يك مرد غريبه را تعريف كند؟ با اين روايت سيفون را كشيده به عصمت و عفت فاطمه زهراء، فراموش نشود كه نويسنده اين كتاب يكى از علماى شيعه بوده است ❗️❗️❗️ 💠 💠 👌ملحد بیسواد و جاهل با طرح چنین مطالبی بیش از پیش جهالت و بیسوادی خود را در معرض دید دیگران قرار می دهد , ما در پاسخش نکاتی را عرض می کنیم : 🔸١ _ چرا به دروغ می گویی که روایت مورد استناد یک روایت شیعی است !!!! تو که اینقدر بیسوادی که نمی دانی کدام کتاب برای عالم شیعی است و کدام کتاب برای عالم سنی چگونه مدعی هستی که منتقد اسلام هستی !!!!! ❗️مولف کتاب موسوعه الکبری برای روایتی که نقل می کند , دو منبع بیان می دارد : " المصادر: 1. إحقاق الحق: ج 25 ص 503. 2. سيدات نساء أهل الجنة: ص 164. " ( موسوعه الکبری ج ٢٢ ص ٥٧٥ ) 👌یعنی مولف کتاب موسوعه الکبری روایت مذکور را از احقاق الحق نقل می کند و کتاب احقاق الحق هم از کتاب سیدات نساء اهل الجنه . ❕در کتاب احقاق الحق منبع روایت چنین آمده است : " و منهم الفاضل المعاصر عبد العزيز الشناوي في كتابه «سيدات نساء أهل الجنة» (ص 164 ط مكتبة التراث الإسلامي بالقاهرة) " " از علمای فاضل و معاصر اهلسنت , عبد العزیز شناوی در کتاب سیدات نساء اهل الجنه چنین نقل کرده است " 📚احقاق الحق ج ٢٥ ص ٥٠٢ 👌بنابراین مستند اصلی این روایت نقل یک عالم معاصر اهلسنت است به نام عبدالعزیز شناوی که از علمای معاصر مصر و استاد الازهر بوده است : "عبد العزيز محمد الشناوي‏ (1329- 1406 ه- 1911- 1986 م) .... شغل وظيفة أستاذ كرسي التاريخ في كلية اللغة العربية بالأزهر " 📚تتمة الأعلام للزركلي، ج‏3، ص: 60 ❗️اصل روایتی که این عالم اهلسنت آن را نقل کرده است را ابن عساکر در کتاب تاریخ مدینه دمشق خود نقل می کند : 📚تاریخ مدینه دمشق ج ١١ ص ٣٤٨ 👌اما سند این روایت ضعیف است , در سند آن نصر بن خزیمه بن علقمه وجود دارد که مجهول است و ابن حجر روایتی را که او در سند است , غیر قابل قبول می داند : " هذا حدیث منکر جدا " 📚لسان المیزان ج ٦ ص ٢٩٢ ❗️همینطور خضر بن حسین بن عبدان در سند حدیث است که او نیز توثیقی ندارد . 📚سیر اعلام النبلاء ج ٢٠ ص ٢٢٢ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 🔸٢ _ متاسفانه ملحد ظلمتگر سواد ترجمه یک متن ساده عربی را ندارد . متن عربی روایت مذکور چنین است : " یقول جابر بن سعيد: أخبرتنى فاطمة بنت رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم أنها رأت في نومها أنها نكحت أبا بكر فنكح علي أسماء بنت عميس- تزوجت جعفر بن أبى طالب فلما استشهد يوم مؤتة تزوجت أبا بكر ثم تزوجها علي بن أبي طالب- و كانت بنت عميس تحت أبى بكر فمات أبو بكر و فاطمة فنكح علي أسماء بنت عميس. " 👌ملحد بیسواد واژه " نکحت یا نکح " در این روایت را به معنای جماع و همبستری گرفته است , در حالی که معنای اصلی این واژه به معنای عقد ازدواج است , چنان که لغت دان بزرگ عرب , راغب در مفردات خود چنین می گوید : " اصل نِكَاح براى پيمان بستن و عقد است سپس براى همبسترى استعاره شده است و محال و ناممكن است كه معنى جماع و همبسترى براى اصل معنى آن وضع شده باشد و سپس براى معنى عقد استعاره شود " " أصل النِّكَاحِ للعَقْدِ، ثم استُعِيرَ للجِماع، و مُحالٌ أن يكونَ في الأصلِ للجِمَاعِ، ثمّ استعير للعَقْد " 📚مفردات ألفاظ القرآن، ص: 823 ❕بنابراین اصل معنای واژه نکاح به معنای عقد ازدواج است که به صورت استعاره برای جماع هم به کار می رود . 👌وقتی می گویند فلانی با فلانه نکاح کرد , یعنی عقد ازدواج کرد , اما وقتی می گویند فلانی با زوجه و همسرش نکاح کرد , در این صورت نکاح به استعاره به معنای جماع و همبستری به کار می رود , چنان که مفسر بزرگ اهلسنت , فخر رازی چنین نقل می دارد : " وقتی بگویند که فلان با فلانه نکاح کرد , مقصودشان آن است که با او ازدواج و عقد کرد و زمانی که گویند با زن و زوجه اش نکاح کرد , قصدشان تنها آن است که با همسرش همبستری کرد , زیرا وقتی می گویند که با همسر و زوجه اش نکاح کرد , چون از همسر و زوجه سخن به میان آمده است , یعنی عقد انجام گرفته است و نکاح در این صورت تنها معنای همبستری می دهد " " فإذا قالوا: نكح فلان فلانة: أرادوا أنه تزوجها و عقد عليها، و إذا قالوا: نكح امرأته أو زوجته، لم يريدوا غير المجامعة، لأنه إذا ذكر أنه نكح امرأته أو زوجته فقد استغنى عن ذكر العقد، فلم تحتمل الكلمة غير المجامعة " 📚مفاتيح الغيب، ج‏ 6، ص: 408 ❕حال با توجه به این نکته ترجمه صحیح روایت را بیان می داریم : " فاطمه س خبر داد به من که در خواب دیده است که با ابوبکر نکاح کرده است " " انها نکحت ابوبکر " ❕یعنی فاطمه سلام الله علیها در خواب دید که با ابوبکر ازدواج کرده است , چون ابوبکر همسر فاطمه سلام الله علیها نبوده است که نکاح معنای همبستری بدهد . 👌تعبیر این خواب آن بود که علی ع با همسر ابوبکر اسماء بنت عمیس ازدواج می کند , لذا در ادامه سخن از 👈فاء تفریع استفاده شده است تا نتیجه خواب را بگوید👉 : " فنکح علی اسماء بنت عمیس " " پس نتیجه آن شد که علی ع با اسماء بنت عمیس ازدواج کرد " ❕بنابراین استفاده از فاء تفریع در روایت مذکور , نتیجه و سبب را می رساند یعنی تعبیر و نتیجه خواب فاطمه س ازدواج علی ع با اسماء بنت عمیس بود , چنان که در مورد فاء تفریع می نویسند : " الثّالث: سوّمين بعد معنوى فاء عاطفه دلالت آن بر عليّت و سببيّت ماقبل براى وقوع مابعد مى‌باشد و اين بعد معنوى فاء غالبا در وقتى است كه فاء جمله‌اى را بر جملۀ ديگر و يا صفتى - مشتقات فعل - را بر صفت ديگر عطف مى‌كند " 📚ترجمه و شرح مغني الأدیب ج ٢ ص ٢٦٢ 👌بنابراین در تعبیر " فنکح علی اسماء بنت عمیس " واژه " نکح " به معنای عقد ازدواج است , و این واژه تنها در صورتی که بگویند فلانی با زوجه و همسرش نکاح کرد به معنای همبستری و جماع به کار می رود . ❕در ادامه روایت شرح بیشتری داده می شود و می گوید : " اسماء با جعفر بن ابی طالب ازدواج کرده بود , اما وقتی که جعفر در جنگ موته شهید شد , با ابوبکر ازدواج کرد و بعد از ابوبکر با علی ع ازدواج کرد , اسماء همسر ابوبکر بود اما وقتی ابوبکر و فاطمه از دنیا رفتند , علی ع با اسماء نکاح کرد ( یعنی عقد ازدواج کرد ) " 👌بر این اساس , این روایت تنها در مقام بیان رویای صادقه فاطمه صدیقه سلام الله علیها است که در خواب دید که با ابوبکر ازدواج کرده است که تعبیر و نتیجه این خواب آن بود که علی علیه السلام با همسر ابوبکر یعنی اسماء بنت عمیس ازدواج می کند , اما ملحد بیسواد تخیلات ذهنی خودش را به روایت چسبانده است و از این طریق بیسوادی و جهالت خودش را در معرض دید عموم قرار داده است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پاسخی به وهابی در مورد تناقض در فقه شیعه ( طهارت آب چاه ) !!!!! 🤔 : ❓اگر موش مرده در چاه افتاد [و آب چاه، متغیّر نشد]، چه کنیم؟ 🔺 امام صادق : باید 3 دلو از چاه را خارج کنید. 🔺 امام صادق : باید 5 دلو از چاه را خارج کنید. 🔺 امام صادق : باید 7 دلو از چاه را خارج کنید. 🔺 امام صادق : باید 40 دلو از چاه را خارج کنید. 🔺 امام صادق : باید چند دلو از چاه را خارج کنید. 🔺 امام رضا : اصلاً نیاز نیست چیزی از چاه را خالی کنید! ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 1⃣ أَخْبَرَنِي الشَّيْخُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ أَبَانٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ حَمَّادٍ وَفَضَالَةَ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} عَنِ الْفَأْرَةِ وَالْوَزَغَةِ تَقَعُ فِي الْبِئْرِ قَالَ «يُنْزَحُ مِنْهَا ثَلَاثُ دِلَاءٍ». 📚 تهذيب الأحکام 245/1 ✅ صحيح [ملاذ الأخیار ٣١٥/٢] 2⃣ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِي أُسَامَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} : فِي الْفَأْرَةِ وَالسِّنَّوْرِ وَالدَّجَاجَةِ وَالطَّيْرِ وَالْكَلْبِ قَالَ : «فَإِذَا لَمْ يَتَفَسَّخْ أَوْ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُ الْمَاءِ فَيَكْفِيكَ خَمْسُ دِلَاءٍ. وَإِنْ تَغَيَّرَ الْمَاءُ فَخُذْ مِنْهُ حَتَّى يَذْهَبَ الرِّيحُ». 📚 تهذيب الأحکام 237/1 ✅ صحيح [ملاذ الأخیار ٢٨٦/٢] 3⃣ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ أَبِي أُسَامَةَ وَأَبِي يُوسُفَ يَعْقُوبَ بْنِ عُثَيْمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} قَالَ : إِذَا وَقَعَ فِي الْبِئْرِ الطَّيْرُ وَالدَّجَاجَةُ وَالْفَأْرَةُ فَانْزَحْ مِنْهَا سَبْعَ دِلَاءٍ. قُلْنَا فَمَا تَقُولُ فِي صَلَاتِنَا وَوُضُوئِنَا وَمَا أَصَابَ ثِيَابَنَا فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ. 📚 الإستبصار 31/1 ✅ صحيح [كشف الأسرار ٢٤٣/٢] 4⃣ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي هَاشِمٍ عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} قَالَ : سُئِلَ عَنِ الْفَأْرَةِ تَقَعُ فِي الْبِئْرِ. قَالَ : «إِذَا مَاتَتْ وَلَمْ تُنْتِنْ فَأَرْبَعِينَ دَلْواً وَإِنِ انْتَفَخَتْ فِيهِ وَنَتُنَتْ نُزِحَ الْمَاءُ كُلُّهُ». 📚 تهذيب الأحکام 239/1 ✅ موثّق [ملاذ الأخیار ٢٩٣/٢] 5⃣ الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ وَمُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَبُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ الْعِجْلِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَأَبِي جَعْفَرٍ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} : فِي الْبِئْرِ يَقَعُ فِيهَا الدَّابَّةُ وَالْفَأْرَةُ وَالْكَلْبُ وَالطَّيْرُ فَيَمُوتُ. قَالَ : «يُخْرَجُ ثُمَّ يُنْزَحُ مِنَ الْبِئْرِ دِلَاءٌ ثُمَّ اشْرَبْ وَتَوَضَّأْ». 📚 تهذيب الأحکام 236/1 ✅ صحيح [ملاذ الأخیار ٢٨٦/٢] 6⃣ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الرِّضَا {عَلَيْهِ السَّلَامُ} قَالَ : مَاءُ الْبِئْرِ وَاسِعٌ لَا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ إِلَّا أَنْ يَتَغَيَّرَ رِيحُهُ أَوْ طَعْمُهُ فَيُنْزَحُ حَتَّى يَذْهَبَ الرِّيحُ وَيَطِيبَ طَعْمُهُ لِأَنَّ لَهُ مَادَّةً. 📚 الإستبصار 33/1 ✅ صحيح [كشف الأسرار ٢٤٧/٢] ❗️❗️ 💠💠 👌توقع از وهابیونی که خود را موظف به دفاع از مذهب خود کرده اند , آن است که اشکالاتی متقن و علمی مطرح کنند نه چنین اشکالاتی سطحی و فاقد عمق علمی !!!! ❕مطابق فقه اهلبیت علیهم السلام , آب چاه چون دارای منبع است , به مجرد رسیدن نجاست به آن نجس نمی شود , مگر آنکه نجاست طعم و رنگ آب را تغییر دهد که در این صورت باید اثر نجاست از بین رود و با آبی که از چاه می جوشد , مخلوط شود تا پاکی حاصل شود . 👌در توضیح المسائل مراجع تقلید چنین آمده است : "آب چاهى كه از زمين می جوشد ، اگر چه كمتر از كر باشد چنانچه نجاست به آن برسد ، تا وقتى بو يا رنگ يا مزه ی آن به واسطه ی نجاست تغيير نكرده پاك است ..... اگر نجاستى در چاه بريزد و بو يا رنگ يا مزه ی آب آن را تغيير دهد ، ( چنانچه تغيير آب چاه از بين برود ) ، موقعى پاك می شود كه با آبى كه از چاه مىجوشد مخلوط گردد " 📚توضیح المسائل مراجع , بنی هاشم , ج ١ ص ٤٩ 💠 👇