#روشن_شدن_زمین_به_نور_امام_زمان_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔امام صادق:
امام زمان كه بيايد مردم نياز به خورشيد ندارند
زيرا امام زمان مانند نورافكن ميماند
البته امام صادق ندانسته كه خورشيد به جز نور، گرما و ويتامين دى هم ميدهد
#تشيع_مذهب_دروغ_و_خرافات ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایات و زیارات ما این نکته متعدد یاد شده است که زمین به نور اهل بیت علیهم السلام روشن است .در زیارت جامعه کبیره می خوانیم ؛
« زمین به نور شما ( اهل بیت ) روشن شده است »
📚الفقیه ج 2 ص 616
❕این که چگونه زمین به نور اهل بیت علیهم السلام روشن شده است ، وجوهی مد نظر است ؛
1⃣خداوند متعال، زمين را به نور هدايت اهل بيت عليهم السلام، روشن كرده است.
2⃣خداوند متعال، زمين را به نور عدالت اهل بيت عليهم السلام در آخرْ زمان، روشن مى كند.
3⃣ نور اهل بيت عليهم السلام، زمينه ساز همه انوار مادّى و معنوى است. اگر نور آنها نبود، خداوند متعال، هيچ نورى را نمى آفريد و حتّى خورشيد و ماه نيز نبودند.
📚شرح زیارت جامعه کبیره ،ری شهری ، ص 620
4⃣در ايّام ظهور امام مهدى عليه السلام، مردم از نور خورشيد، بى نياز مى شوند.
❕امام صادق عليه السلام، در باره ويژگى هاى زمان ظهور امام مهدى عليه السلام فرموده است ؛
« بی گمان، چون قائم ما قيام كند، زمين، به نور پروردگارش روشن مى شود و بندگان، از پرتو خورشيد، بى نياز مى شوند و تاريكى، رخت برمى بندد. »
📚الارشاد ج 2 ص 381
❕امام رضا عليه السلام فرمود ؛
«چهارمين نسل من، فرزند سَرور كنيزان است كه خداوند زمين را با دستان او از هر ستمى پاك مى كند و از هر ظلمى منزّه مى دارد و او همان كسى است كه مردم در ولادتش شك مى كنند و او همان است كه پيش از خروجش غايب مى شود و چون خروج مى كند، زمين از نورش درخشان مى شود و ترازوى عدل را ميان مردم مى نهد تا كسى به كسى ستم نكند».
📚كشف الغمّة ج 3 ص 314
❕با توجه به پیشرفت گسترده علوم در زمان ظهور به نحوی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« علم، بيست و هفت حرف است ...و مردم تا كنون جز دو حرف را نشناخته اند. چون قائم قيام كند، بيست و پنج حرف ديگر را بيرون مى آورد و ميان مردم #منتشر مى كند و دو حرف [قبلى] را هم به آنها ضميمه مى كند تا همه بيست و هفت حرف را منتشر سازد »
📚بحار الانوار ج52 ص336
❕هیچ بعید نیست كه در زمان ظهور مسأله نور و انرژى آنچنان حل مى شود كه در روز و شب از پرقدرت ترين نورها كه مى تواند جانشين نور آفتاب گردد، بهره گيرى مى کنند.
❔آيا باز بايد به اين موضوع شكل اعجاز دهيم در حالى كه برنامه زندگى روزمرّه- آن هم بطور مستمر- بايد بر سنن طبيعى دور بزند، نه بر اعجاز؛ كه اعجاز يك امر استثنائى و براى موارد ضرورى و فوق العاده است آن هم در مسير اثبات حقّانيّت دعوت نبوّت يا امامت.
❕و به هر حال، در عصر هيچ پيامبرى زندگى عادى مردم بر اساس اعجاز جريان نداشته است؛ بنابراين، تكامل علوم و صنايع به حدّى خواهد رسيد كه مردم با رهبرى آن رهبر بزرگ قادر به كشف منبع نور و انرژى فوق العاده اى كه حتّى مى تواند جانشين نور خورشيد و فوائد آن گردد، مى شوند.
📚حکومت جهانی مهدی عج ، مکارم شیرازی ، ص 246
👌بنابراین روشن شدن زمین به برکت وجود امام زمان علیه السلام در عصر ظهور ، می تواند کاملا عادی به وسیله پیشرفت علوم و دستیابی به منابع پر قدرت نوری باشد که جایگزین خورشید و تمام فوائد وجودی نور خورشید شود .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
#شغل_روحانیت
🤔#پرسش
❔آيت الله حسينى مازندرانى:
مسافركشى و فروشندگى در شأن روحانيت نيست!
پ ن: تنها مفتخورى در شان روحانيت است.
آن کسی که با رنج و مشقت مسافرکشی یا فروشندگی میکند و نیمی از شبانه روز میکوشد تا با سود رسانیدن به مردم زندگانیش را راه اندازد، يك انسان شريف است.
مسلما چون آخوند يك انسان شريف نيست نبايد دست به اينكارها بزند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خدمت #روحانیت و وظیفه روحانیت نسبت به جامعه بشری ، همان خدمت انبیاء و اولیاء به بشریت است ، یعنی هدایت مردم به طرق خیر و سعادت و رهایی از طرق جهل و گمراهی که موجب خسران ابدی می شود . اگر هدایتگران الهی اعم از انبیاء و امامان و روحانیون نبودند ، جامعه بشریت را فساد و گمراهی و جهل و خسران و نابودی در بر می گرفت و همگان مطیع شیطان شده و در آخرت نیز #گرفتار خسران و بدبختی ابدی میشدند ، لذا امام عسکری علیه السلام فرمود ؛
« دانشمندان شیعه ما مرزداران مرزی هستند که ابلیس و عفریت هایش در ورای آن قرار دارند ، که از تسلط یافتن ابلیس بر پیروان ناتوان ما جلوگیری می کنند و مانع می شوند .کسانی که خود را بر این امر بگمارد هزاران هزار برابر از مجاهدان برتر هستند زیرا انان از دین محبین ما دفاع می کنند اما مجاهدان از بدنهای آنها»
📚بحار الانوار ج2 ص5
👌امام #هادی علیه السلام فرمود ؛
« اگر پس از غیبت قائم #فقهای الهی که به سوی او می خوانند و راهنمایی می کنند و از دینش دفاع می کنند و بندگان ناتوان را از تله شیطان و دام های دشمنان اهل بیت نجات می دهند نبودند هیچ کس نمی ماند مگر آنکه از دین باز می گشت ، ولی آنان هستند که زمام دل های ناتوان شیعه را همچون سکان در دست ناخدای کشتی به دست گرفته اند ، اینان همان انسان های برتر خدایند »
📚الاحتجاج ج2 ص502
👌امام باقر عليه السلام در نامه اش به سعدِ خير چنین نوشت ؛
« اى برادر من! خداوند عز و جل در ميان هر يك از فرستادگان خود، بازماندگانى از اهل دانش قرار داده است كه گمراهان را به هدايت فرا مى خوانند و همراه آنان، بر آزارها شكيبايى مى ورزند، به منادى الهى پاسخ مى دهند و به سوى خدا مى خوانند. پس خدايت بيامرزد، آنان را بياب كه آنان، در جايگاهى والايند؛ هر چند در دنيا خوار شده باشند. آنان، با كتاب خدا #مردگان را زنده مى کنند و با نور الهى در تاريكى مى بينند؛ بسى كشتگان ابليس را كه زنده ساخته اند و بسى سرگشته گمگشته را ره نموده اند؛ براى هلاك نشدن بندگان، خونشان را نثار مى كنند و چه نيكوست اثر [رحمت و هدايت و نصرت] ايشان بر بندگان و چه زشت است آثار [مخالفت و زيان و درشتى] بندگان بر ايشان.»
📚الکافی ج 8 ص 56
👌از سوی دیگر ، روزی خوردن از دسترنج خود از توصیه های اکید اسلام ، خصوصا نسبت به جامعه روحانیت است .
📚وسائل الشیعه ج 17 ص 37 باب 9
🔸پیامبر گرامی فرمود ؛
« هرگز كسى غذايى بهتر از دسترنج خود نخورده است. پيامبر خدا، داوود، از دسترنج خود امرار معاش مى کرد. »
📚میزان الحکمه ج 10 ص 121
🔸و فرمود ؛
« بنده، هيچ غذايى نخورْد كه نزد خداوند متعال محبوبتر از دسترنج خودش باشد، هر كه شب را با تنى خسته از كار بخوابد، آمرزيده شود. »
📚همان مدرک
👌و فرمود ؛
« پاكيزه ترين كارها، درآمدى است كه انسان با دسترنج خود كسب كند.»
📚همان مدرک
👌روحانیت نیز از دسترنج خود ، معیشت خود را می گذرانند ؛
1⃣عده ای پس از پایان تحصیل و با حاصل کردن مهارت های لازم خطابه و سخنوری و فراگیری علوم لازم ، با فعالیت در نهادهای دینی و انقلابی چون عقیدتی سیاسی و ... مشغول نشر تعالیم اسلام و ترویج فرهنگ صحیح اهل بیت علیهم السلام می شوند تا مجاهدانی انقلابی و مخلص برای دفاع از آب و خاک و میهن و اسلام تربیت کنند .
2⃣عده ای مشغول کارهای پژوهشی و تالیف کتب و مقالات در ترویج و دفاع از اسلام می شوند .
3⃣عده ای ممحض در تدریس در حوزه های علمیه و دانشگاه ، در رشته های مرتبط با دین و اسلام می شوند .
4⃣عده ای مشغول محراب و منبر و تبلیغ دین مبین اسلام در بین توده های مردم در شهر و روستا می شوند .
5⃣عده ای روی به قضاوت آورده و به عنوان « قاضی » در دادرسی ها ، مشغول خدمت رسانی به مردم می شوند .
6⃣عده ای به فعالیت به عنوان عاقد و دفتر دار برای سامان دهی مسائل عقد و طلاق مردم ، مطابق با مذهب تشیع مشغول می شوند .
👌می بینیم که در تمام موارد بالا ، روحانیت سربار کسی نیست بلکه در تمام وقت مفید روزانه ، مشغول خدمت رسانی و انجام وظیفه و تبلیغ اسلام به طرق مختلف است و اگر درامد « بخور و نمیری » هم از مشاغل فوق برایش فراهم می شود ، حاصل #دسترنج و زحمت کش خودشان است نه سرباری افراد .
👇#ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕تنها طیفی از #روحانیت که از دسترنج « ارتزاق » نمی کنند ، طلاب هستند که مشغول تحصیل بوده که چون وظیفه تحصیلی آنان تمام نشده ، نمی توانند مشغول مشاغل حوزوی شوند .
👌از آنجایی که تحصیل در حوزه علمیه طاقت فرسا و طولانی است و اشتغال به تحصیل به طلبه اجازه اشتغال به کارهای دیگر را جهت تامین نیازهای زندگی نمی دهد ، طبیعی است که باید سهم و حق و کمک هزینه ای برای او در نظر گرفت تا بتواند نیازهای اولیه #زندگیش را تامین کند و با خاطری آسوده به تحصیل بپردازد ، چنان که امروزه بسیاری از دانشجویان رشته های مهم مانند پزشکی و تربیت معلم و ...در کنار تحصیل از دولت مبلغی را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند تا با خاطری آسوده به تحصیلاتی بپردازند که مورد نیاز #جامعه است .
🔸مبلغ دریافتی طلاب در هنگام تحصیل ، مبلغ ناچیزی از سهم امام علیه السلام و موقوفات است که معمولا #کفاف هزینه های یک ماهه طلبه را هم نمی دهد و عموم طلاب در حال تحصیل با مشکلات عدیده معیشتی دست و پنجه نرم می کنند .
❕توصیه بزرگان حوزه به طلاب جوان در حال تحصیل همواره آن بوده که مبادا مشکلات معیشتی و روی آوردن به مشاغل مختلف ،آنان را از وظیفه اصلی خود یعنی کسب علم دین غافل سازد ،لذا باید سختی ها را تحمل کنند ، زیرا سختی ها همیشگی نیستند ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« مبادا طلب دنیا تو را از طلب ( و یادگیری ) دینت غافل کند ... که در این صورت اهل هلاکتی »
📚بحار الانوار ج 1 ص 214
👌بنابراین وظیفه اصلی طلاب و روحانیون ، درس خواندن و مشغول شدن به مشاغل حوزوی است که مورد نیاز جامعه است و شایسته نیست که این صنف از وظیفه اصلی خود غافل شده و به جای درس خواندن یا مشغول شدن به مشاغل مرتبط ، مشغول مشاغلی چون دستفروشی و مسافر کشی و ... شود و عملا نسبت به طیف عظیمی از مردم جامعه بی تفاوت شوند که نیاز به هدایتگران الهی عالم و زبر دست داشتند .
❕بله اگر شرایط جامعه به نحوی پیش رفت ، که مشغول شدن به مشاغل مرتبط با روحانیت مهیا نبود ، در این صورت کوتاهی از ناحیه فرد روحانی واقع نشده است و او موظف است که برای تامین معیشت دست به کسب و کار آبرومندانه بزند ، چنان که وقتی چنین شرایطی برای امامان علیهم السلام ایجاد می شود و آزادی عمل در تبلیغ دین از آنان گرفته می شد ، روی به « ارتزاق بالید » می آوردند .
👌فضل بن ابى قرّه می گوید ؛
« حضور امام صادق عليه السلام رسيديم، در حالى كه در باغ خود مشغول كار كردن بود. عرض كرديم: خدا ما را فداى شما كند، اجازه دهيد ما براى شما كار كنيم يا غلامان كار را انجام دهند. حضرت فرمود: نه، مرا به حال خود بگذاريد؛ چون خوش دارم خداوند عزّوجلّ ببيند كه من با دست خود كار مى كنم و با رنج، روزى حلال به دست مى آورم »
📚الفقیه ج 3 ص 163
❕على بن ابى حمزه می گوید ؛
«ابو الحسن [موسى بن جعفر] عليه السلام را ديدم كه در زمين خود كار مى كرد و پاهايش غرق عرق شده بود. عرض كردم: فدايت شوم، مردها [ى كارگر] كجا هستند؟! فرمود: اى على! كسى كه از من و پدرم بهتر بود، با دست خود در زمينش كار مى كرد. پرسيدم: او كيست؟ فرمود: رسول خدا و اميرالمؤمنين، و نياكان من همه، با دستهاى خود كار مى كردند. اين كار همه پيامبران و فرستادگان و بندگان شايسته [خداوند] است.»
📚الفقیه ج 3 ص 162
👌بنابراین در شرایط نامساعد که مشاغل مرتبط با حوزه و روحانیت در دسترس نیست تا روحانیت پس از فراغت از تحصیل به وظیفه اصلی خود بپردازد ، مشغول شدن به سایر مشاغل آبرومندانه چون دستفروشی و مسافر کشی و ... همه از مصادیق « کسب بالید » است و بی اشکال .
❕اما شایسته است در این هنگام با لباس « ویژه روحانیت » به این مشاغل پرداخته نشود ، چرا که چنان که در گذشته توضیح دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1429
👌لباس روحانیت ، امروزه به عنوان لباس تبلیغ دین شمرده می شود و مشاغل مذکور چون مشاغل تبلیغی نیستند ، وجهی برای پوشیدن لباس روحانیت در هنگام انجام دادن آن مشاغل نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
1⃣معجزه علی علیه السلام در چسباندن دست قطع شده در منابع شیعه و سنی را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2191
2⃣قرار نیست همه چیز در قرآن باشد و سنت هم مانند قرآن حجت است ،در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2192
3⃣معجزات فراوان منقول در تاریخ از امامان اهل بیت علیهم السلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2193
4⃣امامان گرامی ما از قدرت غیبی خود برای حل مشکلات شخصی استفاده نمی کنند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2194
5⃣فلسفه عدم دفاع علی علیه السلام در برابر هجوم به حضرت زهرا سلام الله علیها را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2195
👌با توجه به مباحث مطرح شده در مورد کارگاه های چند همسری ؛
1⃣آیا چند همسری مستحب است یا خیر ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2197
2⃣فلسفه حکم جواز چند همسری در اسلام چیست ؛
💠💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2001
3⃣غیرت و دلسرد شدن بانوان در موارد ازدواج مجدد آقایان ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2199
#ارتباط_با_کودکان
🤔#پرسش
❔توصیه اسلام برای ارتباط با کودکان بعد از ۶ سالگی چیست؟ یعنی پدر یا مادر تا چه سنی می توانند کودکان جنس مخالف خود را در آغوش بگیرند؟ و ببوسند ❗️معاندین حرف های عجیبی میزنند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مرحوم امام ( ره ) در کتاب « تحریر الوسیله » خود می آورد ؛
« براى مرد جايز است كه به دختر بچه مادامى كه بالغ نشده نگاه كند، در صورتى كه در آن تلذذ و شهوت نباشد؛ البته احتياط و اولى اين است كه به جاهايى كه عادت بر پوشاندن آنها با لباسهاى متعارف، جارى نمى باشد اكتفا نمايد مانند صورت و دستها تا مچ و موى سر و دو ذراع و دو پا، نه مثل ران و كپل و كمر و سينه و پستان و سزاوار نيست كه احتياط در آنها ترك شود. و احتياط (واجب) آن است كه در صورتى كه به شش سال رسيده باشد او را نبوسد و در دامن خود قرار ندهد.
❕ براى زن، نگاه كردن به پسر بچه مميّز مادامى كه بالغ نشده جايز است. و بر زن واجب نيست كه خود را از او بپوشاند مادامى كه به جايى نرسد كه نگاه كردن از ناحيه او و نگاه كردن به او موجب برانگيخته شدن شهوت شود؛ بنابر اقوى در برانگيخته شدن شهوت بالفعل و بنابر احتياط (واجب) در غير آن (يعنى در صورتى كه برانگيخته شدن بالقوه باشد).
📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 262
👌على رغم اينكه در اسلام به محبّت كردن، نوازش كردن و بوسيدن بچّه ها سفارش شده، امّا اين رفتار، پس از سن معيّن، از سوى افراد نامحرم منع مى شود. با اينكه در هيچ روايتى نديده ايم كه دختربچّه ها پيش از سن بلوغ، به حجاب و پوشش مخصوص وادار شده باشند، يا روايتى كه حضور دختربچّه ها را در برابر مردان يا پسران، منع كرده باشد، امّا روابطى مثل: بوسيدن و در آغوش گرفتن آنها از سوى نامحرمان، منع شده است.
❕امير المؤمنين عليه السّلام مى فرمايد ؛
« هنگامى كه دختر به شش سالگى رسيد، جايز نيست كه او را مرد نامحرمى ببوسد و يا او را فشار دهد.»
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 231
❕و در حديث ديگرى نيز نقل شده كه فردى از امام سؤال مى كند: دختربچّه نامحرمى، خود را در آغوش من مى اندازد و من او را بلند مى كنم و مىبوسم، حكمش چيست؟ امام پاسخ داد ؛
« اگر دختر، شش ساله شد، او را روى پاى خود ننشان.
📚الکافی ج 5 ص 533
❕پيامبر گرامی فرمود ؛
« چون دختر شش ساله شد، او را مبوس و پسر نيز چون از هفت سالگى گذشت، زن را نبوسد. »
📚الفقیه ج 3 ص 437
❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛
«وقتى دختر به شش سالگى رسيد، براى تو شايسته نيست كه او را ببوسى.»
📚الکافی ج 5 ص 533_ تهذیب ج 7 ص 481
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« امام كاظم عليه السلام نزد محمّد بن ابراهيم، فرماندار مكّه و همسر فاطمه دختر امام صادق عليه السلام بود. محمّد بن ابراهيم، دخترى داشت كه لباس [زيبا] بر او مى پوشاندند و نزد مردان مى آمد و مردان، او را گرفته، به آغوش مى كشيدند.
🔸 هنگامى كه به امام كاظم عليه السلام رسيد، ايشان، در حالى كه دستان خود را كشيده بود، او را [از اين كه به آغوشش درآيد] نگه داشت و فرمود ؛
«وقتى دختر به شش سالگى رسيد، جايز نيست مردى كه مَحرم او نيست، او را ببوسد و در آغوش بكشد».
📚تهذیب الاحکام ج 7 ص 461
❕باتوجّه به زودتر بودن سن بلوغ جنسى دختران، پيامبر گرامی سن دختران را يك سال، پيش از پسران ذكر كرده است؛ زيرا دختران، پيش از پسران، به اين مسائل آگاه مى شوند و شايد هم خاطره اين عمل، بيشتر در ذهن آنها باقى بماند.
🔸 از طرف ديگر، پيامبر گرامی با چنين دستورهايى، راه را براى سوء استفاده افراد بيمار جنسى مى بندد كه به بهانه محبّت و نوازش كودكان، به ارضاى اميال بيمارگونه خود نپردازند.
❕در ضمن، از آنجا كه بوسه بر لب براى غيركودك خردسال، غالبا باعث تحريك #جنسى مى شود، امام صادق عليه السّلام مى فرمايد ؛
« بوسه بر لب، جز بر لب همسر و فرزند خردسال، جايز نيست.»
📚الکافی ج 2 ص 186
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
⚫️شهادت امام عسکری علیه السلام را تسلیت می گوییم ؛
✔️برخی از پرسش و پاسخ های مرتبط با امام عسکری علیه السلام ؛
1⃣آیا علمای اهل سنت هم درباره #عظمت و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❕اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2200
2⃣آیا حقیقت دارد که وکیل امام عسکری لواط کار بوده است ❗️چرا امام حسن عسکری که طبق ادعای علماى شیعه داراى #علم_غیب_الهى هستند،
نماینده و قائم مقامش لواط کارش را مجازات نكرده ؟ و اصولاً چرا یک شخص شرابخوار و همجنس باز را قائم مقام خود كرده بود ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2201
3⃣پرسش_کانال_ضد_شیعه ؛ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول #کافی آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ...❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2202
🤔پرسش
❔پيامبر_اسلام ادعا ميكرد كه با الله در ارتباط است اما وقتى از وى سئوالاتى ميپرسيدند كه پاسخش را نميدانست،
يا مردم را به آتش جهنم حواله ميداد يا مانند آيه ٨٥ از سوره اسراء ميگويد پاسخ اين سئوال را الله ميداند ولى شما علم و دانشتان در حدى نيست كه آنرا برايتان توضيح دهم!
سئوال از #اسلامگرايان_معجزه_تراش:
چطور الله از كشفيات علمى ١٤٠٠ بعد خبر داشته است ولى پاسخ سئوال به اين سادگى را بلد نبوده است؟
عاقلانه تر نبود كه توضيح ميداد و قضاوت را بر عهده مخاطبينش ميگذاشت؟
خدايى كه اينقدر ضعف منطق و استدلال دارد لياقت پرستيدن را ندارد ❗️❗️
💠پاسخ💠
👌معاند باز هم با تحریف آیه در صدد شبهه پراکنی است . خداوند می فرماید ؛
« وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً »
« از تو در باره « روح » سؤال مى كنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است، و جز اندكى از دانش به شما داده نشده است » اسراء 85
👌بر خلاف ادعای شبهه افکن ، پیامبر گرامی در برابر سوال مذکور آنان را بی جواب نمی گذارد و به آنان با این جمله پر معنا پاسخ می دهد که « روح از عالم امر و ملکوت و قدرت خداوند است » . یعنی حال روح بشر، امرى پيچيده، و نفخه اى الهى و داراى بعد آسمانى است .
📚تفسیر نور ج 5 ص 113
👌خداوند در تعقيب آيات گذشته به پاسخ بعضى از سؤالات مهم مشركان يا اهل كتاب پرداخته است .كلمه ى «روح»، 21 مرتبه در قرآن آمده و در موارد زير بكار رفته است ؛
🔸الف: روحى كه در كالبد انسان دميده شده است. «نَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ» ( سجده 9)
🔸ب: وحى. «يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ» ( غافر 15)
🔸ج: قرآن. «كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا» ( شوری 52)
🔸د: روح القدس. «أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ» (بقره 87 )
🔸ه: بزرگ فرشتگان. «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ» ( قدر 4)
📚همان منبع
❕اكنون سخن در اين است كه منظور از روح در آيه مورد بحث چيست؟
👌اين كدام روح است كه جمعى كنجكاو از آن سؤال كردند و پيامبر در پاسخ آنها فرمود ؛ «روح از امر پروردگار من است و شما جز دانش كمى نداريد »
❕از مجموع قرائن موجود در آيه و خارج آن چنين استفاده مى شود كه پرسش كنندگان از حقيقت روح آدمى سؤال كردند، همين روح عظيمى كه ما را از حيوانات جدا مى سازد و برترين شرف ما است، و تمام قدرت و فعاليت ما از آن سرچشمه مى گيرد و به كمكش زمين و آسمان را جولانگاه خود قرار مى دهيم، اسرار علوم را مى شكافيم و به اعماق موجودات راه مى يابيم، مى خواستند بدانند حقيقت اين اعجوبه عالم آفرينش چيست؟
👌و از آنجا كه روح، ساختمانى مغاير با ساختمان ماده دارد و اصول حاكم بر آن غير از اصول حاكم بر ماده و خواص فيزيكى و شيميايى آنست، پيامبر مامور مى شود در يك جمله كوتاه و پر معنى بگويد «روح، از عالم امر است يعنى خلقتى اسرار آميز دارد »
❕و اضافه مى كند، بهره شما از علم و دانش بسيار كم و ناچيز است، بنا بر اين چه جاى شگفتى كه رازهاى روح را نشناسيد، هر چند از همه چيز به شما نزديكتر است؟
🔸در تفسير عياشى از امام باقر و امام صادق علیهما السلام چنين نقل شده كه در تفسير آيه يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ فرمود ؛
« روح از مخلوقات خداوند است بينايى و قدرت و قوت دارد، خدا آن را در دلهاى پيغمبران و مؤمنان قرار مى دهد »
📚تفسیر عیاشی ج 2 ص 316
👌در حديث ديگرى از يكى از آن دو امام بزرگوار نقل شده كه فرمود ؛
«هى من الملكوت من القدرة » «روح از عالم ملكوت و از قدرت خداوند است »
📚همان منبع ص 317
🔸ادامه 👇