eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
❔چرا آیت‌الله خمینی، علی خامنه‌ای و مراجع تقلید بر خلاف دستور صریح خداوند عمل کرده و می‌کنند؟ مگر خداوند در قرآن، «سرزمین » را به قوم موسی (ع) و یهودیان وعده نداده است ❗️❗️ 💠💠 👌پرسش مطرح شده ناظر به این آیه است که می فرماید ؛ «يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِين » « ( موسی به بنی اسرائیل گفت ) اى قوم ؛به سرزمين مقدسى كه خداوند براى شما مقرر داشته وارد شويد و به سر خود باز نگرديد (و عقب نشينى نكنيد) كه زيانكار خواهيد شد.» 🔰مائده 21 ❕در اينكه ارض مقدسة كه در آيه فوق به آن اشاره شده چه نقطه اى است، مفسران گفتگو بسيار كرده اند بعضى آن را سرزمين بيت المقدس و بعضى شام و بعضى ديگر اردن يا فلسطين يا سرزمين طور، مى دانند، اما بعيد نيست كه منظور از سرزمين مقدس تمام منطقه شامات باشد كه با همه اين احتمالات سازگار است، زيرا اين منطقه به گواهى تاريخ مهد پيامبران الهى و سرزمين ظهور اديان بزرگ، و در طول تاريخ مدتها مركز توحيد و خداپرستى و نشر تعليمات انبياء بوده و به مين جهت نام سرزمين مقدس براى آن انتخاب شده است اگر چه گاهى به خصوص منطقه بيت المقدس نيز اين نام اطلاق ميشود. 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 338 👌البته در نقلی از ابن عباس آمده است که منظور از ارض مقدسه است که خداوند آن سرزمین را به خاطر وجود یعقوب و اسحاق و یوسف علیهم السلام مقدس گردانیده بود . 📚بحار الانوار ج 13 ص 178 1⃣ادعا آن است که سرزمین فلسطین طبق تصریح قرآن به یهودیان اختصاص و مالکیت دارد و سخن از غصب فلسطین توسط یهودیان و اسرائیل ادعایی باطل و بی اساس است. 🔰این سخن و این ادعا صحیح نیست زیرا منظور از کتب لکم ( برای شما نوشته شده است ) در آیه فوق ، حق سکونت است نه مالکیت چرا که بنی اسرائیل پس از خروج از مصر و شکست دادن فرعون ، به دنبال جا و مکانی برای خود بودند که خداوند اجازه استقرار آنها را در سرزمین فلسطین صادر نمود . ❕در تفسیر المیزان آمده است ؛ « از ظاهر آيات بر مى آيد كه مراد از اين جمله اين است كه خداى تعالى سكنى گزيدن شما بنى اسرائيل در سرزمين مقدس را مقدر فرموده است » 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 5 ص 469 👌بنی اسرائیل در برابر دستور خداوند برای ورود به فلسطین تمرد کردند و خطاب به گفتند ؛ « گفتند اى موسى در آن (سرزمين) جمعيتى ستمگرند و ما هرگز وارد آن نمى شويم تا آنها خارج شوند، اگر آنها از آن خارج شوند ما وارد خواهيم شد _ دو نفر از مردانى كه از خدا مى ترسيدند و خداوند به آنها نعمت (عقل و ايمان و شهامت) داده بود گفتند شما وارد دروازه شهر آنان شويد هنگامى كه وارد شديد پيروز خواهيد شد و بر خدا توكل كنيد اگر ايمان داريد._ (بنى اسرائيل) گفتند اى موسى تا آنها در آنجا هستند ما هرگز وارد آن نخواهيم شد، تو و پروردگارت برويد و (با آنان) جنگ كنيد، ما همين جا نشسته ايم _ (موسى) گفت پروردگارا! من تنها اختيار خودم و برادرم را دارم، ميان من و اين جمعيت گنهكار جدايى بيفكن _ خداوند (به موسى) فرمود: اين سرزمين تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسيد) پيوسته در زمين سرگردان خواهند بود و در باره (سرنوشت) اين جمعيت گنهكار غمگين مباش » 🔰مائده 22_26 👌بنی اسرائیل در برابر دستور خداوند تمرد کردند و خداوند نیز آنان را چهل سال آواره ها گردانید و اراده مقدر شده خود را برای سکونت بنی اسرائیل در فلسطین تغییر داد چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند در ابتدا دخول و سکونت در سرزمین مقدس را برای بنی اسرائیل مقدر نموده بود که با تمرد آنان ، این اراده را نمود ( و آنان را آواره بیابان گرداند ) » 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 268 _ تفسیر عیاشی ج 1 ص 340 ❕بنابراین سرزمین فلسطین که در آغاز یهود دعوت به ورود به آن شد پس از تمرد ، از حوزه اراده الهی خارج شد و دیگر به عنوان سرزمینی که سکونت در آن برای آنان مقدر شده ملحوظ نشد ، با این حال آیا معنا دارد که همچنان یهود مدعی باشد که فلسطین به عنوان سرزمین آنها باشد ❕ 👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛ « از جمله كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ استفاده ميشود كه خداوند چنين داشته بود كه بنى اسرائيل در اين سرزمين مقدس به آرامش و رفاه زندگى كنند مشروط به اينكه آن را از لوث شرك و بت پرستى پاك سازند و خودشان نيز از تعليمات انبيا منحرف نشوند ، اما اگر اين دستور را بكار نبندند زيانهاى سنگينى دامان آنها را خواهد گرفت...البته اين تقدير مشروط بشرائطى بود كه آنها انجام ندادند ( که چون شرائطش را رعایت نکردند ، تقدیر الهی برای آنان تغییر کرد و بیابان شدند )» 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 338 💠ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه 👇👇👇 2⃣اگر مراد از آیه فوق سکونت دائمی یهود در فلسطین است چگونه در آیات دیگری تاکید شده است که در پی یهود خداوند آنان را دوبار از سرزمین خود بیرون ساخت ❕ 👌می فرماید ؛ « ما به بنى اسرائيل در كتاب (تورات) اعلام كرديم كه دو بار در زمين فساد خواهيد كرد، و برترى جويى بزرگى خواهيد نمود. هنگامى كه نخستين وعده فرا رسد مردانى پيكار جو را بر شما مى‏ فرستيم (تا سخت شما را در هم كوبند حتى براى بدست آوردن مجرمان) خانه ‏ها را جستجو مى‏ كنند، و اين وعده‏ اى است قطعى... و هنگامى كه وعده دوم فرا رسد (آن چنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت كه) آثار غم و اندوه در صورتهايتان ظاهر مى‏ شود و داخل مسجد (اقصى) مى ‏شوند، همانگونه كه در دفعه اول وارد شدند، و آنچه را زير سلطه خود مى ‏گيرند درهم مى‏ كوبند » 🔹اسراء 4_7 👌آنچه از تاريخ بنى اسرائيل استفاده مى‏ شود اين است كه نخستين كسى كه بر آنها هجوم آورد و بيت المقدس را كرد، بخت‏ النصر پادشاه بابل بود، و هفتاد سال بيت المقدس به همان حال باقى ماند، تا يهود قيام كردند و آن را نوسازى نمودند، دومين كسى كه بر آنها هجوم برد قيصر روم اسپيانوس بود كه وزيرش" طرطوز" را مامور اين كار كرد، او به تخريب بيت المقدس و تضعيف و قتل بنى اسرائيل كمر بست، و اين حدود سال قبل از ميلاد بود. 👌بنا بر اين ممكن است دو حادثه ‏اى كه قرآن به آن اشاره مى‏ كند همان باشد كه در تاريخ بنى اسرائيل نيز آمده است، زيرا حوادث ديگر در تاريخ بنى اسرائيل آن چنان شديد نبود كه آنها را به كلى از هم متلاشى كند، ولى حمله بخت ‏النصر، قدرت و شوكت آنها را به كلى درهم كوبيد، اين تا زمان" كورش" ادامه داشت، و پس از آن بنى اسرائيل مجددا به قدرت رسيدند و اين وضع ادامه داشت تا بار ديگر قيصر روم بر آنها هجوم برد و حكومتشان را متلاشى كرد و اين دربدرى هم چنان ادامه يافت تا در اين اواخر كه به كمك قدرتهاى جهانخوار و استعمارگر براى خود دست و پا كردند . 📚المیزان ج 13 ص 46 3⃣از سوی دیگر از آیات قرآن استفاده می شود که یهودیان به خاطر طغیان های فراوان و نادیده گرفتن تعالیم تا روز قیامت مطرود خداوند هستند چنان که می فرماید ؛ « و يهود گفتند دست خدا به زنجير بسته است، دستهايشان بسته باد و بخاطر اين سخن از رحمت (الهى) دور شوند ، بلكه هر دو دست (قدرت) او گشاده است هر گونه بخواهد مى ‏بخشد، و اين آيات كه بر تو از طرف نازل شده بر طغيان و كفر بسيارى از آنها مى ‏افزايد، و در ميان آنها عداوت و دشمنى تا روز قيامت افكنديم، و هر زمان آتش جنگى افروختند آن را خداوند خاموش ساخت و براى فساد در زمين تلاش مى ‏كنند و خداوند مفسدان را دوست ندارد » 🔰مائده 64 👌با این حال چگونه می توان گفت خداوند تا روز قیامت مالکیت یهودیان بر فلسطین را امضاء کرده است تا آنان با آرامش و در آن زندگی کنند ؟ 4⃣و نکته پایانی این که تنها معیار شرافت در نزد خداوند تقوا و پارسایی است نه یهودی و مسیحی بودن چنان که می فرماید ؛ « اى مردم ، ما شما را از يك مرد و زن آفريديم، و تيره ‏ها و قبيله‏ ها قرار داديم، تا يكديگر را بشناسيد، ولى گرامى‏ ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست » 🔰حجرات 13 ❔با این حال چگونه می توان گفت خداوند جهت رفاه یهودیان ، فلسطین را به مالکیت آنها تا روز قیامت درآورده است ، به صرف آنکه آنها یهودی و یهودی هستند ❕ http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔آیا حقیقت دارد که هرکس در گرما ازدواج کند ، کارش به طلاق می رسد ❗️مگر چه ملازمه ای بین آن دو وجود دارد ❕ضد دینان این حکم را می کنند ❕❕ 💠💠 👌در این رابطه روایاتی در مجامع روایی ما نقل شده است . ❕« ضریس بن عبد الملک می گوید که به امام باقر علیه السلام خبر رسید که مردی با دیگری در نصف روز و زمان گرم روز کرده است . 🔰امام علیه السلام فرمود ؛ « آنان با یکدیگر متفق نخواهند بود » ، پس از مدتی از هم جدا شدند » 📚الکافی ج 5 ص 366 ❕این که چه ملازمه ای بین عقد کردن در گرم روز و طلاق وجود دارد ، ممکن است از این جهت باشد که آن ساعت ، ساعت نامیمون و نحسی بوده که تاثیراتی منفی بر آینده آن می گذارد ، چنان که در روایاتی دیگر از عقد کردن در ساعاتی که قمر در عقرب است نهی شده است چرا که آثار مخربی را در پی خواهد داشت ؛ 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 114 باب 54 ❕و یا ممکن است از این جهت باشد که شدت داغی و گرما بر وضعیت جسمی انسان میگذارد و قدرت خوب فکر کردن و تصمیم گرفتن را از انسان می گیرد و انسان اقدام به ازدواجی میکند که به صلاح او نیست ، لذا بهتر است که عقد و ازدواج کردن در ساعاتی صورت گیرد که زوجین شرایط بهتری برای فکر کردن و تصمیم داشته باشند . ❕و یا ممکن است از این جهت نیز باشد که در ساعت گرم روز اگر كسى ازدواج كند بر اثر گرماى هوا، صورت برافروختگى و جذابيّت غير واقعى پيدا مى كند و بعد از فرو گرما، آن صفات زائل مى شود و همین مساله آن ازدواج را متزلزل کند چنان که به این نکته در روایتی اشاره شده است ؛ 📚التهذیب ج 7 ص 466 👌فقیه بزرگوار مکارم می آورد ؛ « این که از عقد کردن در ساعات گرم روز نهی شده است احتمال دارد به خاطر اين باشد كه ساعت ناميمونى است و احتمال ديگر اين است كه در ساعت گرم روز اگر كسى ازدواج كند بر اثر گرماى هوا، صورت برافروختگى و جذابيّت غير واقعى پيدا مىكند و بعد از فرو نشستن گرما، آن صفات زائل مى شود » 📚کتاب النکاح ج 6 ص 84 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آیا حقیقت دارد که در هنگام هجوم به خانه حضرت زهرا ، ایشان یقه و گریبان عمر را گرفتند ❗️ضد دینان معاذ الله می گویند این عمل از بی حیایی دارد ❕ 💠💠 👌روایتی است که شیخ کلینی در کافی شریف نقل می کند که امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند ؛ « انَّ فَاطِمَةَ ع لَمَّا أَنْ كَانَ مِنْ أَمْرِهِمْ مَا كَانَ أَخَذَتْ بِتَلَابِيبِ عُمَرَ فَجَذَبَتْهُ إِلَيْهَا ثُمَّ قَالَتْ أَمَا وَ اللَّهِ يَا ابْنَ الْخَطَّابِ لَوْ لَا أَنِّي أَكْرَهُ أَنْ يُصِيبَ الْبَلَاءُ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ لَعَلِمْتَ أَنِّي سَأُقْسِمُ عَلَى اللَّهِ ثُمَّ أَجِدُهُ سَرِيعَ الْإِجَابَةِ » « زمانی که وقائع پس از پیامبر اتفاق افتاد ( غصب خلافت و هجوم به خانه وحی و اهانت به اهل بیت ) فاطمه عمر را گرفت و به سوی خود کشاند و فرمود ای فرزند خطاب آگاه باش که اگر من وارد آمدن بلا بر بیگناهان را ناپسند نمی دانستم ، چنان نفرینی شما را می کردم ( که همه را گرفتار می کرد ) و خداوند را سریع الاجابه می یافتم » 📚الکافی ج 1 ص 460 👌مراد از کشیده شدن تلابیب عمر توسط حضرت زهرا سلام الله علیها که در روایت آمده است ، گرفتن و پیچاندن لباس عمر به دور است نه آنکه معاذ الله تماس صورت گرفته باشد . ❕ابن اثير درباره لفظ معنای لغوی ملبيا می گويد ؛ « من او را گرفتنم و کشيدم به اين معنا گفته ميشود که کسي را با لباسش گرفته و لباس را در سينه و گردنش جمع کنند و او را گرفته و بکشند و يا آنکه در گردنش طناب و يا لباسی بيندازند و او را بکشند و در حقيقت متلبب به جای قالده استفاده می‌شود . 📚 النهاية في غريب الحديث ، ابن الأثير ، ج 1 ص 193 👌 می نویسد ؛ « تلیبب او را گرفتم یعنی در هنگام خصومت لباس او را دور سینه و گردنش جمع کردم و به سوی خود کشیدم ، این که در روایتی آمده است که فاطمه سلام الله علیها تلابیب عمر را گرفت و به سوی خود کشاند ، به همین معنا است » 📚مجمع البحرین ج 2 ص 164 ❕علامه مجلسی در توضیح روایت می نویسد ؛ « زمانی که عمر به دستور ابوبکر به همراه یارانشان به زور وارد خانه فاطمه سلام الله علیها شدند تا علی را به زور برای بیعت خارج کنند ، فاطمه از روی ضرورت و برای نجات علی از دست آنان تلابیب عمر را گرفت ، ( و از علی دفاع کرد ) که این دفاع بر جمیع خلق واجب بود ، یعنی لباس عمر را به گردنش پیچید و به سوی خود کشاند ...» 📚مراه العقول ج 5 ص 343 👌بنابراین روایت فوق گواه دیگری بر مصائب وارده به اهل بیت علیهم السلام توسط دستگاه خلافت است و همچنین بیان کننده عظمت و بزرگی آن مصائب است به گونه ای که امام باقر و امام صادق علیهما السلام همزمان از آن سخن گفتند ، و از سوی دیگر بیان کننده و ایستادگی مثال زدنی حضرت زهرا سلام الله علیها در برابر ظلم دستگاه خلافت است که با این که خودش مورد حمله و قرار گرفته بود ، باز هم از دفاع کردن عقب نشینی نکرد . 👌این که چرا علی علیه السلام در برابر حمله به خانه اش اقدام عملی انجام نداد و با آنان نبرد نکرد و یا چرا بنی هاشم اقدامی نکردند و .... سوالاتی است که ما در گذشته مفصلا به آن پرداخته ایم و حدود 60 پرسش و شبهه را پیرامون این موضوع پاسخ داده ایم که جهت آگاهی نمایه زیر را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8310 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔سوالی ذهن بنده را به خود مشغول کرده بود؛ و آن اینکه آیا توریه در دین اسلام جایز است ❕❗️ 💠💠 👌توريه (بر وزن توصيه) به سخنى گفته مى‏ شود كه شنونده از آن چيزى مى‏ فهمد و گوينده از آن چيز ديگرى را اراده مى‏ كند، يا به تعبير ديگر سخنى است دو پهلو، كه عبارت تاب هر دو معنى را دارد، و افرادى كه به پرهيز از دروغ هستند گاه به آن متوسل مى ‏شوند، تا هم دروغ نگفته باشند و هم شنونده از اسرار آنها آگاه نشود ، مثال‏هاى زير مى ‏تواند اين معنى را كاملًا روشن كند ؛ 1⃣ كسى از ديگرى سؤال مى‏ كند آيا اين كار خلاف را تو كرده ‏اى؟ او در جواب مى‏ گويد استغفراللّه پناه به خدا مى‏ برم . ❕شنونده از اين سخن نفى آن كار را مى‏ فهمد در حالى كه گوينده استغفار از عمل خلافى بوده است كه انجام داده است. 2⃣از يكى از دانشمندان سؤال كردند، جانشين بلافصل پيامبر صلى الله عليه و آله كه بود؟ او كه در شرائطى بود كه نمى ‏بايست عقيده خود را صريحاً بيان كند در جواب گفت: «مَنْ بِنْتُهُ فِى بَيْتِهِ؛ آن كس كه دخترش در خانه او بود» (شنونده چنين فكر مى ‏كرد كه منظورش‏ اين است كسى كه در خانه پيامبر بود يعنى ابوبكر) ولى منظور گوينده اين بود آن كسى كه دختر پيامبر فاطمه زهرا عليها السلام در خانه او بود، يعنى على عليه السلام. 3⃣در داستان سعيد بن جبير و حجاج مى‏ خوانيم هنگامى كه حجاج از او سؤالاتى كرد، مى ‏خواست بهانه‏ ای براى قتل او بتراشد، پرسيد تو مرا چگونه آدمى مى‏دانى؟ گفت: انت عادل (عادل در لغت عرب دو معنى دارد يكى به معنى عدالت پيشه و ديگر به معنى شخص كافر است كه عديل و شريك براى خدا قائل است، همان گونه كه قرآن مى ‏گويد: «ثُمَ الَّذينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ؛ كافران براى پروردگار خود، شريك و قرار مى‏دهند». ( انعام 1) 🔹از آنچه در بالا آمد روشن شد كه توريه هرگز دروغ نيست، چرا كه نيّت گوينده سخن راستى بوده و عبارات او نيز تاب آن معنى را داشته است هر چند شنونده به خاطر ذهنيت خودش چيز ديگرى را از آن فهميده و معلوم است اشتباه شنونده در فهم معنى كلام ارتباطى به ندارد. 📚اخلاق در قرآن ، مکارم شیرازی ج 3 ص 240 ❕در پاره ‏اى از روايات عنوان رسما از توریه نفى شده است. 👌در حديثى از امام صادق علیه السلام مى‏ خوانيم که راوی سوال کرد ؛ « كسى دم در مى ‏آيد و اجازه ورود به خانه مى ‏طلبد ، صاحب‏ خانه (كه مانعى از پذيرش او دارد) به مى ‏گويد بگو او اينجا نيست (و منظور از آن مثلا همان پشت در خانه است) امام‏ علیه السلام فرمود اين دروغ نيست » 📚وسائل الشیعه ج 12 ص 254 👌مواردى از سخنان انبياء در قرآن ديده مى‏ شود كه در روايات اسلامى آنها را به عنوان توريه معرفى كرده‏ اند نه دروغ. ❕مانند گفتگوى ابراهيم عليه السلام با بت‏ پرستان بابل كه وقتى از او سؤال كردند تو اين بلا را بر سر خدايان ما آورده ‏اى، او در پاسخ گفت: «بَلْ فَعَلَهُ كَبيرُهُمُ هَذا فَاسْئَلُوهُمْ انْ كانُوا يَنْطِقُونَ؛ (ابراهيم) گفت بلكه اين كار را بزرگشان كرده است از آنها بپرسيد اگر سخن مى ‏گويند». ( انبیاء 63) 👌گرچه شنونده از اين عبارت ممكن است چنين بفهمد كه ابراهيم بت‏ شكنى را به بت‏ بزرگ داده است، ولى جمله «انْ كانُوا يَنْطِقُونَ» (اگر آنها سخن مى‏ گويند) به عنوان شرط براى اين نسبت قرار داده شده، يعنى اگر آن‏ها مى‏ توانند حرف بزنند كار كارِ آن بت بزرگ است. همچنين جمله «انَّكُمْ لَسارِقُونَ؛ شما سارق هستيد» ( یوسف 70) كه كارگزاران يوسف عليه السلام به برادران گفتند با توجه به آيات قبل از آن چنين در ذهن منعكس مى‏ كند كه آنها پيمانه شاه را دزديده بودند، در حالى كه منظورشان يوسف عليه السلام از پدر در كنعان بود. 📚بحار الانوار ج 69 ص 240 _ 241 ❕كوتاه سخن اين كه توريه و گفتن سخنان دو پهلو هرگز مصداق كذب نيست هر چند مخاطب به خاطر ذهنيتش چيزى از آن مى ‏فهمد كه با واقعيت مطابقت ندارد، اما متكلم منظورش مفهوم صحيح و درستى است و آنها كه صدق و كذب را ظاهر كلام مى ‏دانند، نه مراد و مقصود گوينده ممكن است توريه را نوعى دروغ خفيف بدانند در حالى كه چنين نيست، معيار صدق و كذب، مراد و مقصود گوينده است كه قابل تطبيق بر محتواى عبارت باشد. 👌مثلًا كسى از ديگرى مى ‏پرسد اين لباس را فلان كس به شما اهداكرده است؟ مخاطب كه مايل نيست اين مطلب را صريحاً نفى كند در جواب به صورت توريه مى ‏گويد خدا او را عمر دهد. اى بسا شنونده از اين سخن چنين استنباط كند كه آرى او به من داده است در حالى كه گوينده چنين را نداشته است، تنها دعايى در حق او كرده است. 📚تفسیر نمونه ج 19 ص 95 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
❕مرور پاسخ های گذشته کانال پرسمان اعتقادی ؛ 💠با توجه به شبهاتی که پیرامون صحبت های منسوب به امام جمعه محترم اصفهان مطرح شده است ، ویژه نامه کانال پرسمان اعتقادی در این رابطه را مطالعه کنید ؛ 1⃣آیا حقیقت دارد که در روایات آمده است که اگر کسی ترک نماز جماعت را کند ، باید خانه اش را بر سرش خراب کرد ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5735 2⃣در نماز جمعه احادیثی نوشته اند که هرکس سه نماز جمعه را ترک کند منافق است ❕آیا واقعیت دارد ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6458 ❕دوستانی که به کانال پرسمان در تلگرام دسترسی ندارند ، در صورت تمایل به مطالعه پاسخ های فوق به ادمین کانال پیام دهند ‌. http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❕مرور پاسخ های گذشته کانال پرسمان اعتقادی ! 💠پرسش و پاسخ های مرتبط با عید سعید فطر و پایان ماه مبارک رمضان ؛ 1⃣مسلمانان ميگويند ماه رمضان ماه خداست پس چرا وقتى اين مهمانى تمام ميشود جشن ميگيرند و ميكنند❕معمولا انسانها پايان غم و رسيدن شادى را جشن ميگيرند، يعنى مهمان خدا بودن اينقدر آزار دهنده است كه اتمامش را ميگيرند ❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6791 2⃣فلسفه خواندن نماز فطر چیه ❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6790 3⃣فلسفه پرداخت زکات چیست ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6781
❔فلسفه پرداخت زکات چیست ❕❕ 💠💠 👌آنچه از روایات در مورد فلسفه پرداخت زکات به دست می آید این موارد است ؛ 1⃣زکات فطره سبب شدن روزه می گردد؛ 🔷امام علیه السلام فرمود ؛ « زکات فطره سبب اتمام و تکمیل شدن می گردد چنان که صلوات بر پیامبر ( و آلش ) سبب اتمام نماز می گردد زیرا کسی که روزه بگیرد و عمدا زکات فطره را پرداخت نکند ، گویی اساسا روزه نگرفته است و همینطور کسی که در نماز بر محمد ( و آلش ) صلوات نفرستد ، برای او نوشته نمی شود » 📚 ج2 ص183 👌و ؛ « کسی که روزه اش را به قول یا عمل خاتمه دهد ، خداوند روزه اش را قبول می کند . 🔷سوال شد قول و عمل چیست ؟ 🗯امام علیه السلام فرمود ؛ قول صالح شهادت ان لا اله الا الله و عمل صالح پرداخت زکات است » 📚 الاخبار ص235 2⃣پرداخت زکات فطره سبب حفظ جان اعضای می گردد؛ 👌 نقل است که امام علیه السلام خطاب به یکی از اصحاب فرمود ؛ « برو و از عیال ما و (تمام نانخواران) زکات را پرداخت کن و هیچیک از آنان را فراموش نکن زیرا اگر انسانی از آنان را کنی از بر او می ترسم » 📚 ج4 ص174 📚 الشیعه ج9 ص238 👌و ؛ « زکات فطره بر هر مسلمانی واجب است ، اگر کسی آن را پرداخت نکند ، ترس در مورد او می رود » 📚 الوسائل ج7 ص138 3⃣پرداخت زکات فطره سبب پاکسازی و روح آدمی از پلیدی ها می شود ؛ 🔷 می فرماید ؛ « مسلما رستگار می شود ، کسی که خود را کند » 🔷 14 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « پرداخت زکات است که سبب تزکیه و پاکسازی روح می شود » 📚 الاسلام ج1 ص266 👌 نیز می فرماید ؛ « از اموال آنان صدقه ای ( زکات ) بگیر تا آنها را به وسیله آن پاکسازی و کنی » 🔶 103 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔مسلمانان ميگويند ماه رمضان ماه خداست پس چرا وقتى اين مهمانى تمام ميشود جشن ميگيرند و ميكنند❕معمولا انسانها پايان غم و رسيدن شادى را جشن ميگيرند، يعنى مهمان خدا بودن اينقدر آزار دهنده است كه اتمامش را ميگيرند ❗️❗️ 💠💠 👌جشن گرفتن ما در پایان ماه مبارک رمضان و عید فطر از این جهت است که یک ماه توانستیم خداوند را انجام دهیم و با خود سازی و پاکی که حاصل کردیم ، توانستیم مشمول عفو و پرودگار شویم و عبادات و نیایش های ما مورد رضایت خداوند قرار گیرد و از و سنگینی گناهان خلاص شویم . 🔶اگر کسانی در این ماه از و روزه داری استنکاف کردند و توجه به نیایش و و تهذیب و خودسازی نداشته اند ، جشن گرفتن آنان در روز عید لغو و است . 🔷علی علیه السلام در مورد جشن عید فرمود ؛ « امروز تنها روز کسی است که روزه آن ها مقبول درگاه پرودگار و های شبانه آنها مورد پذیرش او قرار گرفته است و ( بنابراین ) هر روزی که در آن عصیان خداوند نشود آن روز است » 📚 البلاغه حکمت 428 ❕در عید فطر ملت مسلمان بعد از یک روزه داشتن به فرمان خدا و عبادات روزانه و شبانه و بر شیطان پیروز شدن این پیروزی را جشن می گیرند ، جشن فرمان حق و رهایی از قید و بند شیطان 🗯بنابراین عید برای کسانی است که روزه و طاعات آن ها قبول شده است اما کسانی که روزه نگرفتند و یا روزه های آن آلوده به گناهان و نافرمانی بوده و به همین دلیل مقبول درگاه حق واقع نشده نمی توانند شاد و باشند . 🔶شادی از آن کسانی است که طاعاتشان در گاه حق شده است . 📚 امام امیر المومنین ، ج15 ص432 👌بندگان صالح به جهت آمرزش و پاداش الهی و رهایی از غم روز عید فطر را جشن می گیرند چنان که امام علی علیه السلام فرمود ؛ « منادی در آخرین روز ماه رمضان ندا می دهد بشارت باد بر شما بندگان خدا ، تمام گذشته شما آمرزیده شد ، پس توجه کنید که چگونه اعمالتان را از نو می کنید » 📚 الانوار ج87 ص367 👌امام علیه السلام نیز فرمود ؛ « روز عید فطر روزی است که پاداش داده می شوند و ناامید می گردند » 📚 ج1 ص511 🗯البته ما از این جهت که ماه و الهی پایان یافت بسیار ناراحت هستیم لذا کردن با ماه رمضان ( با حالت حزن و گریه ) مورد توصیه ما قرار گرفته است . 👌پیامبر فرمود ؛ «با ماه رمضان کن و چنین بگو ؛ « خدایا این ماه رمضان را آخرین رمضان ما قرار مده و اگر قرار بود تا ماه رمضان سال بعد زنده نباشیم ، من را همین حالا مشمول رحمت و کن و نفرما » 📚 الانوار ج95 ص172 ❕دعاها و نیایش های دیگری نیز در با ماه مبارک رمضان در مجامع روایی ما نقل شده است که جهت آگاهی رجوع شود ؛ 📚 الانوار ج95 ص170 باب 8 « ادعیه شهر رمضان و اعماله » http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔فلسفه خواندن نماز فطر چیه ❗️ 💠💠 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « خداوند روز فطر را به این سبب عید قرار داد تا مسلمانان داشته باشند که در آن روز جمع شوند و در برابر خداوند به خاطر منت ها و نعمت هایش به تمجید و بپردازند ، پس آن روز ، روز عید و اجتماع و زکات و رغبت و تضرع است و چون آن روز اولین روز از سال است که خوردن و آشامیدن حلال می شود ، خداوند دوست دارد که برای بندگان در آن روز باشد تا او را حمد و تقدیس کنند » 📚 ج1 ص522 📚 الشیعه ج7 ص481 ❕این حدیث شریف ، فلسفه نماز و را چنین بیان کرده است ؛ 1⃣اجتماع و گردهمایی که نشان از شوکت و وحدت آنان دارد . 2⃣زکات و رسیدگی به 3⃣رغبت و به خدا 4⃣ و نالیدن به درگاه پرودگار 👌در روایت دیگری حضرت علیه السلام در مورد عید فطر و نماز عید فرمودند ؛ « روز عید فطر ، روزی است که پاداش داده می شوند و روز خسران است ، و روز عید ، شبیه ترین روزها به است ؛ 1⃣با خروج خود از منزل به سوی مصلی به یاد خروجتان از قبر ها به سوی بیفتید . 2⃣با ایستادن و وقوفتان در مصلی برای خواندن نماز یاد در برابر خداوند ( در روز قیامت ) بیفتید . 3⃣با بازگشت و رجوع به منازلتان یاد رجوع به منازلتان در و بیفتید . 📚امالی ص61 📚 الانوار ج87 ص362 🔷 از پیامبر نیز نقل است که فرمود ؛ « هر کس ماه رمضان را روزه بگیرد و زکات فطره را پرداخت کند ، و نماز را با غسل بخواند ، خداوند تمام گناهانش را می آمرزد » 📚 الاعمال ص102 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔قرآن در آیه ۱۱۸ بقره مخالفین پیامبر را نفهم ونادان خطاب می کند زیرا مخالفین محمد چنین سوال کردند که چرا الله با ما سخن نمی گوید؟ و چرا برای اثبات صدق نبوت محمد ای نشان نمی دهد؟ چرا الله مخالفین محمد را نفهم و نادان خطاب می کند ❕❕ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « وَ قالَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ لَوْ لا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينا آيَةٌ كَذلِكَ قالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الْآياتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ » ❕« افراد ناآگاه گفتند: چرا خدا با ما سخن نمى گويد؟ و آيه و نشانه اى بر خود ما نازل نمى كند؟ پيشينيان آنها نيز همين گونه سخن مى گفتند دلها و مشابه است، ولى ما (به اندازه كافى) آيات و نشانه ها را براى اهل يقين (و حقيقت جويان) روشن ساخته ايم.» 🔰بقره 118 👌در حقيقت اين گروه كه قرآن از آنها به عنوان الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ (آنها كه نمى دانند) ياد كرده، دو در خواست داشتند ؛ 1⃣چرا خداوند مستقيما با ما سخن نمى گويد؟ 2⃣چرا آيه اى بر خود ما نازل نمى شود؟ 👌قرآن در پاسخ اين ادعاهاى و خودخواهانه مى گويد ؛ « پيشينيان آنها نيز همين گونه سخنان داشتند، دلها و افكارشان مشابه است، ولى ما آيات و نشانه ها را (به مقدار كافى) براى آنها كه حقيقت جو و اهل يقين هستند روشن ساختيم» 🔷اگر براستى منظور آنها درك حقيقت و است، همين آيات را كه بر پيامبر اسلام نازل كرديم نشانه روشنى بر صدق گفتار او است، چه لزومى دارد كه بر هر يك يك از افراد مستقيما و مستقلا آياتى نازل شود؟ و چه معنى دارد كه من اصرار كنم بايد خدا مستقيما با خود من سخن بگويد؟ ❕ نظير اين سخن را در سوره آيه 52 نيز مى خوانيم ؛ « بَلْ يُرِيدُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ يُؤْتى صُحُفاً مُنَشَّرَةً » « هر يك از آنها انتظار دارند اوراق متعددى از آيات بر آنها نازل گردد» چه انتظار بيجايى 👌اصولا اين كار، علاوه بر اينكه هيچگونه ضرورتى ندارد بر خلاف پروردگار است زيرا ؛ 🔹اولا ؛ اثبات صدق پيامبران براى همه مردم از طريق آياتى كه بر خود آنها نازل مى شود كاملا است. 🔹ثانيا ؛ نزول آيات و معجزات بر هر كس ممكن نيست، يك نوع و آمادگى و پاكى روح لازم دارد، اين درست به آن مى ماند كه تمام سيمهاى شبكه وسيع برق يك شهر (اعم از سيمهاى قوى و بسيار نازك) انتظار داشته باشند كه همان برق فوق العاده نيرومندى كه به نخستين كابلهاى قوى منتقل مى شود به آنها نيز منتقل گردد، مسلما اين انتظار، انتظار غلط و نابجايى است، آن مهندسى كه آن سيمها را براى انجام وظائف مختلف تنظيم نموده سهم همه آنها را منظور كرده، بعضى بلاواسطه از مولد برق نيرو مى گيرند و بعضى با واسطه با مختلف. 👌از آنچه گذشت روشن می شود که چرا خداوند از چنین افرادی به عنوان کسانی ناآگاه هستند و چیزی نمی دانند ( الذین لا ) یاد کرده است . 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 422 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔جمیل بن دراج گوید: از امام صادق (ع) از کشتن یا آزار رساندن پرستو در حرم خدا سؤال کردم؟ حضرت پاسخ داد: آنان را نکشید! من با پدر بزرگم امام سجاد (ع) بودم که ایشان مرا دید که پرندگان را اذیت می کنم! به من فرمود: پسرم آنها را نکش و اذیت نکن؛ زیرا آنان به چیزی آسیب نمی رسانند.  منبع: 3] کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 6، ص 224، ح 3، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365 هـ ش. ❔انجام‌این عمل (اذیت پرندگان)در کودکی توسط امام ع با مقام عصمت ندارد؟توضیح دهید ❗️❗️ 💠💠 👌امامان گرامی ما علیهم السلام از همان دوران طفولیت و کودکی تحت تربیت و الهی قرار داشتند و قلوب آنها به نور حکمت و عصمت نورانی و روشن بود چنان که خداوند در مورد پیامبرانی مانند یحیی و عیسی علیهما السلام می فرماید ؛ 👌« اى یحیى کتاب را با تمام قدرت بگیر، ما فرمان را درکودکى به او دادیم» ( مریم12 ) 👌و در مورد سخن گفتن و برگزیده شدن عیسی علیه السلام در می فرماید؛ « (ناگهان عیسى زبان به سخن گشود و] گفت: «من بنده خدایم او کتاب [آسمانى] به من داده و مرا پیامبر قرار داده است و مرا هر جا که باشم وجودى پربرکت قرار داده و تا زمانى که زنده ام مرا به نماز و زکات توصیه کرده است و مرا نسبت به مادرم قرار داده و جبّار و شقى قرار نداده است» ( مریم30- 32 ) ❕امام علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که امام علیه السلام به دنیا می آید ، به او حکمت داده می شود و با علم و وقار زینت داده می شود و لباس هیبت و بزرگی بر او پوشانده می شود و خداوند چراغی از نور برای او قرار می دهد که درون و نهان افراد را می شناسد و اعمال را می بیند » 📚بحار الانوار ج 25 ص 39 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « پس از من فرزندم جواد امام است » ، راوی سوال کرد چگونه چنین چیزی ممکن است در حالی که او سه سالش است ؟ امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « این مساله ایجاد نمی کند ، عیسی نیز ( پس از نبوت ) در سه سالگی فرمان رسالت گرفت » 📚الارشاد ج 2 ص 276 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « خداوند لحظه ای ما را ( از بدو تولد ) به حال خود رها نکرده است که اگر رها می کرد ما هم همانند بعضی از مردم ( غیر معصوم ) بودیم » 📚تاویل الایات الظاهره ص 519_ البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 767 👌حال آنچه مورد سوال قرار گرفته است آن است که اگر امامان از بدو تولد معصوم و مورد الهی هستند ، چگونه در روایتی آمده است که امام صادق ، پرستوهای حرم خانه خدا را اذیت می کرد و امام سجاد علیهما السلام او را از این کار منع کرد ؛ 📚الکافی ج 6 ص 224 👌پاسخ آن است که اذیتی که مورد اشاره روایت قرار گرفته است به معنای آزار رساندن به حیوان بیگناه و زبان بسته ای چون نیست ، چرا که چنین اذیت رساندنی از شان امام بر اساس ادله فوق حتی در سنین کودکی به دور است . ❕بلکه آن است که پرستوها در منزل و مکان امام آشیانه کرده بودند و بر سر ایشان فضله می انداختند ، امام صادق علیه السلام آنها را دور کردند تا جای دیگری بسازند که امام سجاد فرمودند همین دور کردن هم بهتر است صورت نگیرد . 👌و یا اساسا ممکن است جریان فوق از روی تقیه صادر شده باشد ، زیرا کم نبودند کسانی که بر اساس روایات فوق بر مقام امام علیه السلام در کودکی ، نسبت به آنها غلو می کردند و احیانا شوون ربوبیت را به امام نسبت می دادند ، امام از روی تقیه و به جهت دفع این عقیده چنین سخنانی را از روی تقیه صادر کردند . 👌طبق هر دو احتمال ،جریان فوق تنافی با عصمت و برگزیده بودن امامان علیهم السلام در کودکی ندارد . ❕مرحوم محمد تقی اول در توضیح روایت فوق می نویسد ؛ « حضرت امام ( صادق ) صلوات اللَّه عليه كه فرمودند كه من با پدرم بودم در حرم و مرا ديدند كه آزار مى دادم پرستكها را و دور نيست كه در حالت طفوليت باشد و در خانه حضرت آشيانه كرده باشند و بر سر ايشان فضله كنند آنها را دور كرده باشند كه آشيانه را جاى ديگر برند، يا آن كه اراده داشتم كه دفع كنم حضرت فرمودند كه ايشان را مكش و آزار مده كه آزار اينها به كسى نمىرسد و قطع نظر از حرم كشتن اينها نيز مكروهست و ممكن است كه فرموده باشند در اين نقل از جهة جمعى كه هميشه ميل به غلو داشته اند يا غالى بوده اند و امثال اينها را م ىفرموده باشد و از جهة رفع غلو ايشان » 📚لوامع صاحبقرانی ج 7 ص 281 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman