eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
219 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔آیا علی ابن ابیطالب آدم بی تربیت و فحاشی بوده است ❗️❗️❗️❗️ در کتاب سفینه البحار شیخ عباس قمی جلد ۸ صفحه ۴۷۳ امده : روی ابومخنف ( از شیعیان ثقه می باشد ) من عبدالله علی امیر المومنین الی عبدالله بن قیس اما بعد 👈یا ابن الحائک یا عاض ایر ابیه👉 علی در نامه ای به ابوموسی اشعری می نویسد : از بنده خدا علی بن ابی طالب امیر مومنان به ابوموسی اشعری والی کوفه ، ای بافنده زاده ، ای کسی که آلت پدرت را خورده ای ❗️❗️ 💠💠 1⃣در مورد سب و دشنام به دیگران و حرمت و موارد استثناء آن ، در گذشته بحث مفصلی داشته ایم ، نمایه ذیل را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2844 2⃣شیخ عباس قمی در کتاب سفینه البحار ، نقل مذکور را از کتاب بحار الانوار علامه مجلسی می آورد . 📚بحار الانوار ج 32 ص 86 ❕علامه مجلسی هم نقل مذکور را از کتاب شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید سنی مذهب می آورد ؛ 📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ج 14 ص 10 👌در ذیل ثابت کرده ایم که ابن ابی الحدید سنی مذهب بوده است : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4719 ❕ابن ابی الحدید هم بدون ذکر سند ، به نقل از « ابو مخنف » نقل مذکور را می آورد . 👌 بنابراین ؛ 🔸1 _ مستند اصلی نقل فوق یکی از کتب اهل سنت است نه تشیع . 🔸2_ در کتاب شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید هم نقل مذکور بدون سند آمده است که این گواه بر ضعف روایت مذکور است . 3⃣ جریان نامه علی علیه السلام به عبد الله بن قیس یا همان ابوموسی اشعری ، در نهج البلاغه نامه 63 هم آمده است ، اما تعبیر مذکور در آن نیست . ❕ماجراى نامه چنين است كه وقتى امام امير المؤمنين عليه السلام با لشكر خود به سوى‏ بصره آمد و آتش جنگى را كه طلحه و زبير و عايشه برافروخته بودند خاموش كند دو نفر از ياران خود به نام محمد بن جعفر و محمد بن ابى بكر را براى بسيج مردم كوفه فرستاد. گروهى از مردم كوفه بعد از شنيدن پيام على عليه السلام شبانه به سراغ ابوموسى‏ اشعرى رفتند تا با او در اين زمينه مشورت كنند كه آيا همراه اين دو نفر به سوى على عليه السلام حركت كنند يا نه. ابو موسى (با لحن شيطنت ‏آميزى) گفت: اگر راه آخرت را مى‏ خواهيد در خانه‏ هاى خود بنشينيد و تكان نخوريد و اگر راه دنيا را مى‏ خواهيد همراه اين دو نفر حركت كنيد و به اين ترتيب مانع از خروج اهل كوفه شد. اين سخن به نمايندگان على عليه السلام رسيد. آنها شديدا به ابو موسى اعتراض كردند. او در پاسخ گفت: بيعت عثمان بر گردن على و بر گردن من و گردن‏هاى شماست‏ و مطابق نقل دیگر گفت مردم! ياران محمد و اصحاب او، نسبت به مسائل از ديگران آشناترند و اين فتنه‏اى كه برپا شده انسان خواب در آن بهتر از بيدار و بيدار نشسته بهتر از ايستاده است ... بنابراين‏ شمشيرها را در غلاف كنيد و وارد اين معركه نشويد (او با اين شيطنت مى ‏خواست امام را در حكومت و خلافتش به ضعف بكشاند، زيرا از پرونده تاريك خود باخبر بود) ❕به ‏هرحال هنگامى كه سخنان نابخردانه ابوموسى به على عليه السلام رسيد، امام نامه فوق را براى او نوشت. خلاصه نامه توبيخ شديد ابوموسى و دعوت به حركت كردن با مردم كوفه به‏ سوى امام و عزل او از فرماندارى كوفه در صورت عدم شركت و نكوهش او به سبب موضع‏ گيرى‏ هاى نابخردانه اوست. 📚پیام امام امیر المومنین ج 11 ص 249 4⃣تعبیر « یا عاض ایر ابیه » با توجه به آنکه « عاض » به معنای « گاز گیرنده » و « ایر » هم به معنای « آلت تناسلی » است چنین معنا می شود ؛ « ای کسی که گاز گیرنده آلت پدرش است » چنین تعبیر در زبان عرب ، ضرب المثلی است برای کسی که قدم در جای پای پدران گمراهش بر می دارد و از طریقه پدرانش جدا نمی شود ، چنان که علامه مجلسی در شرح عبارت مذکور می نویسد ؛ « شاید معنای سخن مذکور ، اخذ و گرفتن سنت پدر کافر و تن دادن به رویه جهل گونه و تعصب گونه و پر عیب پدر باشد » 📚بحار الانوار ج 32 ص 91 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخی به معاند که از روی عجز و ناتوانی ما را متهم به دروغگویی می کند در مورد سند نهج البلاغه ؛ 1⃣ما معتقدیم که روایات نهج البلاغه « موثوق الصدور » است ، یعنی مطابق آیات قرآن و روایات متواتر اهل بیت علیهم السلام است و همین روشن ترین قرینه بر صحت آن می باشد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2845 2⃣ فصاحت و بلاغت بی نظیر نهج البلاغه ، گواه بر آن است که از غیر معصوم صادر نشده است ، چنان که ابن ابی الحدید می گوید ؛ « امّا فصاحت، او پيشواى فصيحان و سرور بليغان است و لذا در باره كلام او گفته شده پايين‏ تر از كلام خالق و برتر از كلام مخلوقين است و مردم از او راه و رسم خطابه و نوشتن را آموخته ‏اند» ( شرح نهج البلاغه ، ج 1 ص 24) 3⃣آنچه در نهج البلاغه آمده است ، قبل از سید رضی در کتب علمای بزرگ شیعه و سنی نقل شده است و سید رضی آنها را جمع آوری کرده است ، تمام آنچه در نهج البلاغه آمده است دارای سند است که جهت اطلاع از اسناد آن به كتاب «مصادر نهج البلاغة و أسانيده»، «السيّد عبد الزهراء الحسينى الخطيب» مراجعه کنید . 4⃣در ذیل در مورد سند نهج البلاغه بحث مفصلی داشته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2847
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی حرمت استفاده مرد از زینت آلات پر زرق و برق چون طلا را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2848 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2849
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد خلقت اجباری انسانها و هدف از خلقت را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2850 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2851
🤔 ❔احادیث صریح بر عدم سرایت بیماری های مسری 🌸حدیث اول : 🌺اخبرنا نضر بن قرواش الجمال قال: سألت اباعبدالله ـ عليه السّلام ـ عن الجِمال يكون بها الجرب اعزلها من ابلي مخافة ان يُعديها جربها؛ و الدابة ربما صفرتُ لها حتي تشرب الماء فقال ابوعبدالله ـ عليه السّلام ـ : 🌼نضر به قرواش شتردار مي‌گويد: از امام صادق ـ عليه السّلام ـ درباره شتري كه جرب دارد، پرسيدم كه آيا او را از شترانم جداكنم، از ترس سرايت جرب آن و نيز از سوت زدن براي حيوان براي اينكه آب بياشامد، سؤال كردم. فرمودند : يک باديه‌نشين نزد رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) آمد و عرض کرد: يا رسول‌الله! من به گوسفند و گاو و شتر ارزان‌قيمت برمي‌خورم که به «جرب» مبتلا است، خوشم نمي‌آيد که آن را بخرم، مبادا جربش به شتر و گوسفندم سرايت کند. پيامبر خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) به او فرمود: پس چه کسي اوّلي را مبتلا کرد؟ سپس فرمود: نه👈 سرايت (عدوي)، نه فال بد، نه فال پرنده شب، نه سوت زدن، نه شيرخوارگي بعد از فصال و از شير گرفتن، نه تعرّب و جاهلیت بعد از هجرت و ايمان، نه‌روزه سکوت از روز تا شب، نه طلاق قبل از ازدواج، نه آزادي پيش از بردگي و نه يتيمي بعد از بلوغ [در اسلام تشريع نشده است] 📚كافى جلد ۸ صفحه ۱۹۶. 💠حدیث دوم در نفی سرایت بیماری های مسری👇 🌸پیغمبر صلی الله علیه و آله با جذامی هم کاسه شد و فرمود: با توکل بر خدا و اعتماد بر او، بخور. و باز آورده اند که زنی از همسران آن حضرت درباره گریز از خوره دار پرسش کرد و او جواب داد: نه، هرگز به خدا، با اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده: 👈سرایت وجود ندارد. و ما یک خدمتکار داشتیم که دچار آن شد و در کاسه من غذا می‌خورد و از ظرف آبم می‌نوشید و بر بسترم می‌خوابید. 📚بحارالانوار جلد۷۲صفحه۱۳۱. 💠💠 👌امروزه مسلم است که بسیاری از بیماری ها از فردی به فرد دیگری منتقل می شوند مانند بیماری سل ، سرماخوردگی ، و کرونا و ... انکار وجود بیماری مسری ، به نوعی انکار واقعیت و حقیقت است که اگر این انکار مستند به روایات باشد و به اهل بیت علیهم السلام نسبت داده شود قبحش شدیدتر است زیرا مطلبی به اهل بیت علیهم السلام نسبت داده می شود که آنان نگفته اند که متاسفانه نواخباریون کنونی که چیزی از اخبار نمی فهمند به این نکته توجه ندارند . ❕در روایات اهل بیت علیهم السلام هم بر وجود بیماری مسری و لزوم مراقبت تاکید شده است ؛ 1⃣در روایات متعددی آمده است که انسان می تواند از شهری که بیماری مسری در آن شیوع پیدا کرده خارج شود تا آن بیماری به او سرایت پیدا نکند . ❕در نقلی آمده است که راوی می گوید ؛ « برخى از دوستان ما درباره حكم فرار از طاعون از امام كاظم علیه السلام پرسيدند كه آيا اگر در شهر يا روستا يا خانه‏ اى طاعون بيايد، مى‏ توان از آنجا به جاى ديگر رفت؟ فرمود: آرى. گفتم: از رسول خدا حديث داريم كه فرمود: «فرار از طاعون مانند فرار از [ميدان‏] جنگ است.» امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « پيامبر خدا اين را درباره گروهى فرمود كه در مرزها، در برابر دشمن بودند و طاعون در ميانشان افتاد و مواضع و سنگرهايشان را خالى گذاشتند و فرار كردند. پس ايشان اين را در باره آنان فرمود. » 📚معانى الأخبار، ص 153 👌این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز آمده است ؛ 📚بحار الانوار ج 6 ص 120 باب 3 2⃣در نقل های متعدد دیگری بر لزوم فاصله گیری از افراد و حیواناتی که دارای بیماری مسری هستند تاکید شده است . 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ «اى على ، خداوند براى امّت من، اين را خوش ندارد... كه كسى با جذاميان سخن گويد، مگر اين كه ميانشان به اندازه يك ذراع، فاصله باشد». همچنين فرمود: «از جذامى بگريز، چنان كه از شيرى مى‏ گريزى». 📚الفقیه ج 4 ص 357 👌و در نقل دیگر فرمود ؛ « در حالى با جذامى سخن بگو كه ميان تو و او، به اندازه يك يا دو نيزه، فاصله است » 📚فیض القدیر ج 5 ص 52 _ بحار الانوار ج 62 ص 83 👌و فرمود ؛ « هيچ كس نبايد حيوان آفت ‏زده خود را به ميان حيوانات سالم شخص ديگر وارد كند.يعنى كسى كه شترهايش گَر، يا بيمار هستند نبايد آنها را به ميان شترها و چارپايان سالم شخص ديگر وارد كند ( تا حیوانات دیگر آلوده بیماری نشوند )» 📚وسائل الشیعه ج 11 ص 507 ❕و فرمود ؛ « پنج دسته اند که باید از آنان پرهیز شود که یکی از آنان مجذومین و جذامیان اند » 📚خصال یک جلدی ص 287 ❕در نقل دیگری آمده است ؛ « مجذومی به نزد پیامبر آمد تا با ایشان بیعت کند ، پیامبر دستش را به سوی او دراز نکرد ، و گفت دستت را دراز نکن ( بدون دست دادن ) با تو بیعت کردم » 📚بحار الانوار ج 62 ص 83 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 ❕حال بررسی روایاتی که به آن استدلال می شود بر این که بیماری مسری وجود ندارد ؛ 1⃣علی علیه السلام فرمود ؛ « َالْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ » « بیماری مسری حق نیست » 📚نهج البلاغه حکمت 400 ❕این مضمون در نقل های دیگری هم آمده است که فرموده اند « لا عدوی » 📚مستدرک الوسائل ج 8 ص 278 باب 22 👌روایت اول مورد استناد در پرسش هم از همین قسم است و ما در گذشته در پاسخ به این روایات آوردیم که مقصود این روایات آن است که « بیماری مسری استقلالی وجود ندارد » و چنین گفتیم ؛ ❕« انسان در همه حال باید امید و توکلش به امید و عنایت خداوند باشد و به حسب توحید افعالی معتقد باشد « لا موثر فی الوجود الا الله » و بداند ، بیماری مسری نیز خارج از اراده الهی نیست و بدون اذن الهی سرایت نمی کند . ❕سوال کننده از امام صادق و اعرابی که نزد پیامبر سلام الله علیهما ، آمدند ، گمان می کردند که بیماری مسری استقلالا می تواند به دیگران سرایت کنند و قدرت خداوند هم مانع آن نیست ، لذا آن دو معصوم با این تفکر آنها برخورد کردند و می فرمودند « عدوی » نیست ، یعنی سرایت استقلالی و بدون اذن الهی یک بیماری وجود ندارد ، لذا می بینیم که علامه مجلسی در شرح روایت می نویسد ؛ « مقصود اين است كه تا خدا نخواهد واگير ندارد، و با پناه به خدا جلویش گرفته می شود » 📚مراه العقول ج 26 ص 96 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1973 ❕دسته ای دیگر از علما در برابر روایاتی که می گوید « لا عدوی » چنین می گویند ؛ «عدوى» به معناى سرايت است به‏ خصوص درمورد سرايت بيمارى از كسى به ديگرى به‏ كار مى‏رود و اين‏كه امام سرايت را نفى فرموده به اين معنا نيست كه هيچ‏گونه از بيمارى‏ها واگيردار نمى‏باشد زيرا مسلم است كه بسيارى از بيمارى‏ها از فردى به ديگرى منتقل مى‏شود مانند بيمارى سل و ... در جاهليت افرادى بودند كه به ‏شدّت از همه بيماران پرهيز مى ‏كردند و شايد اصلًا به عيادت آنها نمى‏ رفتند و يك اعتقاد خرافى داشتند كه بايد از هر بيمارى پرهيز كرد. اسلام اين عقيده افراطى و خرافى را نفى مى ‏كند تا مردم به عيادت بيماران بروند و به كمك آن‏ها بشتابند و از آن‏ها روى‏ گردان نشوند.گاه اين تفكر افراطى انحرافى به امور ديگر غير از بيمارى ‏ها نيز سرايت‏ مى‏ كند مثلًا مى‏ گويند: فلان كس فرزندش را از دست داده، به ‏سراغ او نرويم ممكن است فرزندمان از دست برود، يا در امر تجارت ورشكست شده با او دوستى نكنيم ممكن است به ما هم سرايت كند، و امثال اين خرافات كه اسلام با همه آن‏ها مخالفت كرده است » 📚پیام امام امیر المومنین ، مکارم شیرازی ، ج 15 ص 270 2⃣در دسته ای دیگر از روایات هم سخن از هم غذا شدن پیامبر و امامان علیهم السلام با افراد دارای بیماری مسری سخن به میان آمده است . ❕هم غذا شدن پیامبر با مجذومین که در روایت دوم پرسش مورد بحث قرار گرفت در منابع اهل سنت آن هم بدون سند صحیح آمده است و علامه مجلسی هم به نقل از منابع اهل سنت روایت مذکور را آورد . منابع اهل سنتی که روایت مذکور را آورده اند از قرار ذیلند ؛ 📚نیل الاوطار ج 7 ص 376 _ شرح صحیح مسلم نووی ج 14 ص 228 _ السیره الحلبیه ج 3 ص 242 👌بنابراین روایت مذکور در منابع شیعه نیامده است و خلاف روایات صریحی است که در منابع ما بر لزوم پرهیز از افراد دارای بیماری مسری تاکید می کند . ❕متاسفانه اهل سنت بر اساس همان نقل های جعلی معتقد شده اند که بیماری مسری وجود ندارد و در مورد کرونا هم دقت کافی و مراقبت را نمی کنند و امروز شاهدیم که استان سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز شیوع بیماری قرار دارد ، چنان که در گذشته پیرامون این موضوع بحث کردیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2159 ❕در نقل دیگری آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « على بن الحسين علیه السلام بر چند نفر جذامى گذشت . حضرت سوار بر الاغ بود آنها مشغول غذا خوردن بودند امام را به خوردن غذا دعوت كردند فرمود اگر من روزه نداشتم ميخوردم وقتى به منزل رسيد دستور داد غذا تهيه كنند و در تهيه غذا هر چه ميتوانند از خرج مضايقه نكنند آنها را به منزل دعوت كرد و با ايشان غذا خورد » 📚الکافی ج 2 ص 123 ❕این روایت تنها سخن از هم غذا شدن امام سجاد علیه السلام با جذامیان به میان می آورد نه آنکه امام ع لزوما با آنان در یک ظرف غذا خورده باشد ، طبیعتا بر اساس روایات فوق ، ایشان با رعایت فاصله یک یا دو متری با آنان سر یک سفره نشسته است تا هم از انتقال بیماری ممانعت کند و هم بیماری جذام در جذامیان تاثیر بدی نگذارد که جذامیان بگویند همگان ما را ترک کردند ، علامه مجلسی هم می گوید ؛ « این روایت صراحت ندارد که امام علیه السلام در یک ظرف با آنان هم غذا شده اند بنابراین این نقل با نقلهای دوری کردن از مجذوم منافات ندارد » 📚مراه العقول ج 8 ص 251 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد برخی شبهات مطرح شده پیرامون تلذذ از دختر شیر خوار که به عقد کسی در آید را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2852
👌پاسخ پرسش کاربر در رابطه با داروی موسوم به « داروی امام کاظم علیه السلام » که توسط آقای تبریزیان برای درمان کرونا تجویز می شود را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2043
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد جایگاه فال در اسلام و ترتیب اثر دادن به فال و رجوع به فالگیران که کهانت می کنند و با تیر انداختن در تاریکی از آینده خبر می دهند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2853 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2854
👌پاسخی به شبهه پراکنی کانال معاند پیرامون کرامت مادر امام باقر علیه السلام 👇
🤔 ❔مادر امام باقر تمام معادلات آیزاک نیوتن رو به هم ریخت ❗️ به دیوار گفته به حق خدا و رسولش نباید بیافتی ❕ 💠💠 👌مادر امام باقر علیه السلام ، فاطمه دختر امام حسن مجتبى عليه السّلام بود كه او را امّ عبد اللّه مى‏ گفتند، و به همین دلیل امام باقر علیه السلام ابن الخيرتين و علوىّ بين علويّين بود. 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 208 👌از امام باقر عليه السّلام روایت شده است كه فرمود ؛ «روزى مادرم در زير ديوارى نشسته بود كه ناگاه صدايى از ديوار بلند شد و از جا كنده شد خواست كه بر زمين افتد مادرم به دست خود اشاره كرد به ديوار و فرمود ؛ نبايد فرود آيى، قسم به حقّ مصطفى كه حقّ تعالى رخصت نمى‏ دهد تو را در افتادن.پس آن ديوار معلّق در ميان زمين و هوا باقى ماند تا آن كه مادرم از آنجا بگذشت، پس پدرم امام زين العابدين عليه السّلام صد اشرفى براى او تصدّق داد.» 📚الکافی ج 1 ص 469 _ بحار الانوار ج 46 ص 366 ❕و نيز راوى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه روزى آن جناب ياد كرد جدّه‏ اش مادر امام محمّد باقر عليه السّلام را و فرمود ؛ « كانت صديقة لم يدرك فى آل الحسن عليه السّلام مثلها » « جدّه ‏ام صدّيقه بود و در آل حضرت حسن عليه السّلام زنى به درجه و مرتبه او نرسيد. » 📚الکافی ج 1 ص 469 _ الوافی ج 3 ص 768 ❕این که مادر امام باقر علیه السلام بی آنکه پیامبر یا امام باشد ، بتواند کراماتی از خود صادر کند ، نباید موجب تعجب شود چرا که بندگان شایسته و برگزیده خدا می توانند با عبادت و بندگی کردن به درجه و مقامی برسند که از آنها کارهای خارق العاده صادر شود . ❕در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فرماید؛ «بنده من به چیزی محبوب تر از انجام واجبات و ترک گناهان و محرمات نسبت به من اظهار دوستی نکرد. با نمازهای نافله به محبت من دست می یابد. در آن صورت من نیز او را دوست می دارم. پس هنگامی که او را دوست خود برگزیدم، قدرت شنوایی او می شوم، آن گاه که می شنود؛ بینایی او می گردم، آن گاه که می بیند؛ زبان او می شوم، آن گاه که سخن می گوید؛ دست او می گردم، آن گاه که ضربه می زند. پای او می شوم، آن گاه که راه می رود. هنگامی که به درگاه من دعا کند، اجابت می کنم. اگر از من درخواست کند، به او می دهم» 📚الکافی ج2 ص352 _ وسائل الشیعه ج4 ص72 ❕و در حدیث قدسی دیگر نیز آمده است ؛ « بنده ‏ام، به من اطاعت كن تا تو را مانند خود سازم. همان طورى كه من زنده هستم و نمى ‏ميرم تو هم هميشه زنده باشى. همان طورى كه من غنى هستم فقير نمى‏ شوم تو هم هميشه غنى باشى. همان طورى كه من هر چه را اراده كنم مى‏ شود تو را هم همين طور سازم. » ❕و در نقل دیگر آمده است ؛ « براى خداوند بندگانى هستند كه اطاعت از اراده خداوند مى‏ كنند و در قبال اين عمل به هر چه كه آنها اراده كنند از آنها اطاعت مى‏ كنند و به هر شى‏ء بگويند باش، مى‏ شود. » 📚الجواهر السنیه فی الاحادیث القدسیه ، حر عاملی ، ص 284 ❕یا باز در حدیث قدسی دیگر آمده است که فرمود؛ « اى فرزند آدم ، من، زنده‏ اى هستم كه نمى ‏ميرم. از فرمان‏هاى من اطاعت كن تا تو را زنده ‏اى قرار دهم كه [هرگز] نميرى. اى فرزند آدم! من به هر چه بگويم: «هست شو!»، هست مى ‏شود. از فرمان‏هاى من اطاعت كن تا تو را چنان قرار دهم كه به هر چه بگويى: «هست شو!»، هست شود. » 📚بحار الانوار ج 90 ص 376 👌بنابراین اولیاء الهی می توانند با عبادت و بندگی خود را خدایی کنند و به اذن الهی کارهای خارق العاده در عالم انجام دهند . ❕وقتی که امروزه بشر با توان و دانش محدود خویش ، توانسته است با ساخت جنگنده ، هواپیما ، فضاپیما و ... بر نیروی جاذبه غلبه کند ، چگونه محال است که اولیاء الهی با قدرت خداوندی که فوق نیروی بشری است نتوانند بر نیروی جاذبه فائق شوند و مثلا مانع فرو ریختن دیوار شوند ❗️اینگونه استبعادات در برابر کرامات اولیاء ناشی می شود از تعصب و عناد و الا قبول کردن این نوع از کرامات مستلزم هیچ گونه محالی نیست که مانع از قبول کردن آن باشد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد موسیقی و دلائل حرمت آن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2877 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2878
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است اختلاس در اسلام جرم نیست و مجازاتی ندارد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2879
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد طلا کاری مرقد امامان علیهم السلام و این که چرا این هزینه ها صرف فقراء نمی شود را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2880
🌺فرا رسیدن سالروز میلاد با برکت امام رضا علیه السلام را تبریک عرض می کنیم . 🔴ویژه نامه میلاد امام رضا علیه السلام؛ 👌پیامبر گرامی فرمود: «به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان به خاک سپرده می شود.هیچ مومنی او را زیارت نمی کند مگر آنکه خداوند بهشت را بر او واجب و جهنم را بر بدنش حرام می کند» 📚بحار الانوار ج99 ص31 🗯پاسخ به چند پرسش در مورد امام رضا علیه السلام 1⃣چرا امام رضا ولایت عهدی مامون را پذیرفت ایا این پذیرفتن به معنای تایید مامون نبود❓ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2855 2⃣اگر امام رضا علم غیب می دونست چرا از انگور زهر آلود خورد و از علم غیبش استفاده نکرد❓ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2856 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2857 3⃣نظر علما و بزرگان اهل سنت در مورد امام رضا چیست❓ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2860 4⃣اگر زیارت امام رضا طلبیدن می خواهد کسانی امام رو زیارت می کنن که اهل فسق و فجورن یعنی امام رضا اونا رو میطلبه .چه فرقی بین ما و اونا است که امام رضا هر دوی ما رو میطلبه❓ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2859 5⃣راسته که میگن ثواب زیارت امام رضا از زیارت امام حسین هم بیشتره❓ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2861 6⃣شبهه می کنند که مدفن امام رضا علیه السلام در طوس نیست و قبری که در آنجا است ، قبر هارون خلیفه عباسی است پاسخ چیست ❓ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2862 7⃣آیا راست است که امام رضا علیه السلام از مامون به عنوان « امیر المومنین » یاد کرده است با این که این لقب اختصاص به علی علیه السلام دارد ❕❕ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2863 8⃣ چرا به امام رضا علیه السلام ضامن آهو می گویند ، آیا آنچه بین مردم مرسوم است که امام رضا ضامن آهویی شد تا برود و فرزندانش را شیر دهد واقعیت دارد ❕ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2868 9⃣شبهه می کنند مگر نمی گویید امام را جز امام کسی غسل نمی دهد پس امام رضا را چه کسی غسل داد در حالی که ایشان در بودند و امام جواد در مدینه ❕نگویید که امام جواد با قدرت الهی خود را به طوس رساندند که این مطلب خلاف عقل است ❕❕ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2869 🔟❔دیده میشود برخی افراد و اساتید شهید شدن امام رضا توسط را انکار می کنند و می گویند این مطلب در روایات و تاریخ نیامده است و ساخته دست است ❗️آیا واقعیت دارد ❕❕ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2858 1⃣1⃣از من پرسیدند که شما که میروید به زیارت امام رضا امام چطورصدای همه افراد را میشنود بااینکه آن همه جمعیت وجود دارد❔ رفیق بنده رفته پاکستان دوره و این سوالها رامی پرسدو میگوید مگرامام خدا ست که بتواند صدای همه افراد راهمزمان بشنودو می گویدفقط خداست که همزمان می تواند صدا همه افراد را بشنود❕ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2871 2⃣1⃣اخیرا کلیپی از کارشناس شبکه یک منتشر می شود که می گوید مادر امام رضا اهل بوده است ❗️این سخن چقدر سندیت دارد ❕❕ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2872 3⃣1⃣شبهه ای را کانال های ضد دین کرده اند که معاذ الله امام جواد فرزند امام رضا نبوده است و امام رضا بوده است و حتی نزدیکان امام رضا هم می گفتند امام جواد فرزند او نیست زیرا رنگ پوستش با امام رضا فرق می کند ...خواستم در این رابطه توضیح بدید ❗️❗️ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2873 4⃣1⃣محدود کردن زیارت حرم امام رضا علیه السلام به خاطرکرونا و تضاد آن با قدرت تکوینی ایشان ؛ 💐 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2876 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔یکی از اشتباهات علمی قرآن سوره انعام آیه 38 است که می گوید همه حیوانات به صورت گروهی زندگی می کنند . واقعیت علمی این است که بیشتر از 360 گونه از حیوانات در طبیعت به صورت انفرادی زندگی می کنند و تنها هنگام جفتگیری و تولید مثل درکنار یکدیگر دیده می شوند ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ » « هيچ جنبنده ‏اى در زمين و هيچ پرنده ‏اى كه با دو بال خود پرواز مى‏ كند نيست، مگر اينكه امتهايى همانند شما هستند، ما هيچ چيز را در اين كتاب فروگذار نكرديم، سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مى‏ گردند. » ( انعام 38) 👌شبهه افکن گمان کرده است که چون خداوند در مورد حیوانات تعبیر به « امت و امم » کرده است ، پس همه حیوانات زندگی اجتماعی دارند و به صورت گروهی زندگی می کنند ، در حالی که امم جمع امت و امت بمعنى جمعيت و گروهی است كه داراى قدر مشتركى هستند، مثلا دين واحد يا زبان واحد، يا صفات و كارهاى واحدى دارند. 📚لغات درتفسیر نمونه ص 72 ❕بنابراین كلمه أُمَمٌ جمع كلمه امت و به معناى گروه ‏هائى است كه داراى يك خصائص باشند ، یعنی هر جنسی از حیوانات که رفتارهای واحدی دارند یک گروه و یک امت اند . 📚لسان العرب ج 12 ص 27 👌و فرقی نمی کند که آن گروه از حیوانات زندگی دسته جمعی دارند یا انفرادی ، هر جنسی از حیوانات چون یک گروه را تشکیل می دهند و دارای ویژگی های مشترک هستند به آنها امت گفته می شود مثلا جانورانی چون ببر ، پلنگ،  پلنگ برفی و پلنگ ابری ، شیر کوهی (سرده)و شق و گربه دم‌کوتاه ، گربه وحشی خرس ، پاندا و پاندای سرخ ، موس ، کرگدن به استثنای کرگدن سفید ، موریانه‌ خوار ،گورکن ، روباه ، کوآلا ، شیطان تاسمانی ، نوک ‌اردکی ، و لاک‌پشت دریایی به عنوان جانوران منفرد شناخته می شوند یعنی جانورانی هستند که بخش عمده زندگی خود را به تنهایی سر می‌کنند و تنها در زمان جفت‌گیری و پرورش فرزندان خود تنها نیستند. دلیل منفرد بودن آنها این است که برای بقای خود، در برابر هم‌نوع‌های خود قرار نگیرند ؛ 🔸https://b2n.ir/862454 👌اما تمام این جانوران تحت یک جنس از حیوانات هستند که نام جنس حیوانی آنان گذشت و ویژگی های مشترک با حیوانات هم جنس خود دارند و به خاطر همین به هر جنس از این حیوانات امت گفته می شود و در صدق کلمه امت فرقی نمی کند که آنان اجتماعی زندگی کنند یا انفرادی . ❕در ادامه آیه سوره انعام خداوند می فرماید که گروه های مختلف حیوانی همانند شما انسانها هستند ، در اين كه اين همانندى و شباهت در چه جهت است؟ در ميان مفسران گفتگو است، بعضى شباهت آنها را با انسانها از ناحيه اسرار شگفت‏ انگيز خلقت آنها دانسته ‏اند زيرا هر دو نشانه‏ هايى از عظمت آفريدگار و خالق را با خود همراه دارند. 👌و بعضى از جهت نيازمندي هاى مختلف زندگى يا وسايلى را كه با آن احتياجات گوناگون خود را بر طرف مى ‏سازند، مى‏ دانند. ❕در حالى كه جمعى ديگر معتقدند كه منظور شباهت آنها با انسان از نظر درك و فهم و شعور است، يعنى آنها نيز در عالم خود داراى علم و شعور و ادراك هستند، خدا را مى‏ شناسند و به اندازه توانايى خود او را تسبيح و تقديس ميگويند، اگر چه فكر آنها در سطحى پائين‏ تر از فكر و فهم انسانها است و ذیل آیه که سخن از حشر و قیامت آنها به میان می آورد ، این نظر را تقویت می کند چرا که ظاهر اين است كه ضمير « هم» در تعبیر « الی ربهم یحشرون » به انواع و اصناف جنبندگان و پرندگان برمى ‏گردد، و به اين ترتيب قرآن براى آنها نيز قائل به رستاخيز شده است و بيشتر مفسران نيز اين مطلب را پذيرفته ‏اند كه تمام انواع جانداران داراى رستاخيز و جزاء و كيفرند . 📚تفسیر نمونه ج 5 ص 222 👌ما در گذشته پیرامون درک و شعور حیوانات بحث های مفصلی داشته ایم و مطرح کرده ایم که حیوانات بر پایه همین درک وشعور برای اهل بیت علیهم السلام عزاداری می کنند ، و حشر وقیامت هم دارند ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2881 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2882 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2883 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است اسلام دستور کشتار غیر مسلمین را صادر کرده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد حجاب فاطمه صدیقه سلام الله علیها در برابر سلمان رضی الله عنه را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2351
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد عصمت علی علیه السلام و انتخاب منذر به استانداری را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/463
🤔 ❔ما تحدى كرده بوديم كه: فقط و فقط يك روايت صحيح السند از كتب معتبرشان براى ما بياورند و اثبات كنند كه؛ از نظر تشيع اماميه اثنى عشرى چنين مكانى( قدس) در سرزمين فلسطين كنونى واقع شده است. و مستنداتشان را به ربات پيام رسان كانال بفرستند ❗️❗️ 💠💠 ❕بیت المقدس نزد شیعه مکانی با شرافت و پر اهمیت تلقی می شود زیرا گذشته از آنکه قبله اول مسلمین بوده است ؛ 📚 الشیعه ج4 ص297 🔷معراج گاه پیامبر گرامی نیز بوده است چنان که قرآن می فرماید ؛ « پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی که گرداگردش را پر برکت ساختیم برد تا آیات خود را به او نشان دهیم ، او شنوا و بیناست » 🗯 1 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « مساجد ( شریف و پر اهمیت ) چهار مسجد است ؛ مسجد الحرام و مسجد رسول الله و مسجد بیت و مسجد کوفه که نماز واجب خواندن در آنها ثواب یک را دارد و نماز مستحب خواندن در آنها ثواب یک را دارد » 📚 ج1 ص229 👌 علیه السلام نیز فرمود ؛ « یک نماز در بیت المقدس خواندن برابری می کند با رکعت نماز و ثواب هزار رکعت را دارد » 📚 الانوار ج99 ص270 🔷و ؛ « چهار مکان از های بهشتی دنیا هستند ؛ مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد بیت و مسجد کوفه » 📚امالی ص369 👌روشن است که مقصود از مسجد بیت المقدس همان مسجد مبارکی است که در فلسطین اشغالی می باشد و اثبات این نکته نیاز به روایت ندارد . ❕مثلا در روایات متعددی شهرهایی مذمت و شهرهایی مدح شده اند ، شهرهایی چون بصره ، کوفه ، دمشق ، سجستان ، قم ، خراسان ، ری ، نیشابور ، طبرستان و ... 📚بحار الانوار ج 57 ص 201 باب 36 الممدوح من البلدان و المذموم منها 👌مردمان در تمام زمانها می دانند که بصره ، کوفه ، ری و ... کجاست و ائمه علیهم السلام مطابق همین فهم عرفی از شهرهای فوق مدح و ذم کرده اند و ذکر کشورهایی که شهرهای فوق در آن است به خاطر روشن بودن در مقام گفتگو مورد اشاره قرار نگرفته است . ❕در مورد بیت المقدس هم روشن بوده است که مقصود همان مسجد مبارکی است که در شامات یا فلسطین کنونی واقع شده است و این نکته نیازی به بیان نداشته است . 🔸بر اساس همین فهم عرفی است که ادباء و لغت شناسان تصریح کرده اند که بیت المقدس همان مکان مبارکی است که در نزد یهودیان به « شلم » یا « ایلیاء » شناخته می شود که در فلسطین است . 📚لسان العرب ج 12 ص 325 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 ❕لذا می بینیم که مطابق همین فهم عرفی ، در کتب اعلام جغرافیایی و تاریخی نیز تصریح شده است که بیت المقدس همان مکان مقدسی است که در فلسطین کنونی واقع شده است ، مثلا در کتاب « فرهنگ اعلام جغرافیایی ، تاریخی » چنین آمده است ؛ « بيت المقدس همان قدس در فلسطين است كه مسجد الاقصى در آنجا است. بيت المقدس گفته ‏اند، چون از هر گناه و آلودگى پاك است و به كار بردن وصف «اقصى» براى اين مسجد، از آن روست كه در آن زمان، بعد از آن، مسجدى وجود نداشته است. اين مسجد شريف، ميان مسلمانان به «مسجد الأقصى» معروف گرديده است، در حالى كه مسجد اقصايى كه در قرآن كريم از آن ياد شده، در حقيقت شامل تمام حرم قدسى است، كه نخستين قبله مسلمانان و سوّمين حرم شريف مى‏ باشد؛ يعنى مسجد صخره، مسجد ديگر و هر آنچه داخل ديوار است را در بر مى‏ گيرد. پيرامون حرم ديوارى كشيده شده كه چندين در دارد. بعضى از اين درها باز است و از آنها رفت و آمد مى ‏شود و برخى ديگر هميشه بسته هستند. درهاى باز عبارتند از: باب‏ الأسباط، باب حطّه، باب شرف الأنبياء، باب الغوانمه، باب الناظر، باب الحديد، باب القطّانين، باب المتوضأ، باب السلسله و باب المغاربه.و درهاى بسته عبارتند از:باب السكينة، باب الرحمه، باب التوبة و باب البراق. ❕خود مسجد الأقصى در قسمت جنوبى صحن حرم واقع شده و قسمت‏هاى مختلف آن بدين شرح است: هرگاه كسى از سمت شمال وارد مسجد شود در مقابل خود با رواق بزرگى مواجه مى‏شود كه در زمان الملك المعظم عيسى، فرمانرواى دمشق 634 ه. ق، ساخته شده و بعدها آن را نوسازى كرده‏ اند. اين رواق داراى هفت طاق است و طاق‏ها بر روى راهروى بسته شده‏اند كه به هفت در و هر در به يكى از رواق‏هاى هفتگانه مسجد منتهى مى‏ شود. مسجد، علاوه بر اين درها، يك در نيز در سمت شرق دارد و در ديگر در ضلع غرب. يك ورودى براى مسجد زنان، واقع در ركن جنوب غربى مسجد، وجود دارد كه از دو رواق تشكيل شده است. اين دو رواق از سمت غرب 53 متر امتداد دارند و به جامع مغاربه متصل مى‏شوند. در سمت شرق نيز جامع عمر واقع شده است. گفته مى‏ شود علت نام‏گذارى آن به جامع عمر اين است كه اين مسجد باقى‏ مانده مسجدى است كه عمر در هنگام فتح قدس بنا كرد. در سمت شمال غربى نيز ايوان بزرگى قرار دارد كه نزديك آن ايوان زيبايى موسوم به محراب زكريا واقع شده است. در اطراف مسجد الأقصى نه گنبد است كه در دوره‏ هاى مختلف ساخته شده ‏اند. همچنين داراى چهار گلدسته و نه رواق است. 137 پنجره دارد كه همه آنها پنجره‏هايى بزرگ با شيشه‏هايى رنگارنگ هستند.» 📚فرهنگ اعلام جغرافیایی _ تاریخی ، ص 84 👌با این وجود ،در روایات متعددی نیز تصریح شده است که بیت المقدس همان مکانی است که در شام واقع شده است و پیامبر گرامی در معراج به شام رفتند و از بیت المقدس که در شام بوده به آسمانها عروج کردند و همان بیت المقدسی که در شام است که محل تولد و نبوت عیسی مسیح بوده است و یوسف نبی ، یعقوب را به شام برد و در بیت المقدس دفن کرد ، و تصریح شده است که بیت المقدس توسط سلیمان نبی علیه السلام ساخته شد و توسط بخت النصر تخریب شد و قبله یهودیان بوده است که مسلمین را ملامت می کردند که قبله شما همان قبله ما است که پس از آن قبله به کعبه تغییر کرد که روشن است بیت المقدسی که برای یهود محترم است همانی است که در فلسطین واقع شده است که چون ذکر تمام روایات بحث را به درازا می کشاند ، به ذکر آدرسهای روایات بسنده می کنیم ؛ 📚تفسیر قمی ج 2 ص 74 _ تفسیر منسوب به امام عسکری ص 259 _ الکافی ج 8 ص 365 _ الوافی ج 26 ص 363 _ توحید صدوق ص 179 _ بحار الانوار ج 99 ص 271 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 5 ص 576 _ تفسیر الصافی ج 5 ص 280 _ بحار الانوار ج 11 ص 52 _ نور الثقلین ج 1 ص 343 _ الکافی ج 4 ص 187 _ بحار الانوار ج 12 ص 45 _ وسائل الشیعه ج 3 ص 164 _ اثباه الهداه ج 1 ص 411 _ قصص الانبیاء ص 419 _ الکافی ج 8 ص 262 _ امالی صدوق ص 452 _ تهذیب الاحکام ج 6 ص 22 _ بحار الانوار ج 14 ص 351 _ مستدرک الوسائل ج 3 ص 169 باب 2 و ... 👌و مقصود از شام و شامات همان اراضی بوده است که امروزه تحت تصرف فلسطین و اسرائیل واقع شده است و فلسطین بخشی از شام محسوب می شده است . 📚التحقیق ج 6 ص 20 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌در مورد دعای « صنمی القریش » و این که متاسفانه برخی از کانالها به دنبال تضعیف این دعا هستند ، پاسخ ما را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2884
👌پاسخ وهابی را که مدعی است واقعه غدیر در فصل زمستان و سرما واقع شده نه در گرمای طاقت فرسا را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2885 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2885
👌پاسخی به کانال معاند در مورد بیت المقدس و مطلب دیروز ما ؛ 1⃣می گوید چرا بعد از شش هفته به تحدی ما در مورد بیت المقدس و این که قدس در فلسطین است پاسخ گفتید ❗️می گوییم تحدی شما به قدری سست و بی فایده بود که وقت خود را بالاتر از آن می دانستیم که صرف آن کنیم و بخواهیم واضحات را اثبات کنیم ، ولی دیدیم که به قدری آمدی پی وی و گفتی پاسخ بده ، ما هم پاسخ گفتیم تا جیره تان قطع نشود . ❕من به جای اربابان شما بودم ، همان اندک جیره ای هم که به شما می دهند قطع می کردم چون هم تحدی ها و پرسشهایتان سست است و هم اکثر مطالبتان تکراری از سالهای گذشته است ، حیف پولی که خرج شما می شود 👌ادامه 👇 @Rahnamye_Behesht
👌پاسخی به کانال معاند در مورد بیت المقدس و مطلب دیروز ما ؛ 1⃣می گوید چرا بعد از شش هفته به تحدی ما در مورد بیت المقدس و این که قدس در فلسطین است پاسخ گفتید ❗️می گوییم تحدی شما به قدری سست و بی فایده بود که وقت خود را بالاتر از آن می دانستیم که صرف آن کنیم و بخواهیم واضحات را اثبات کنیم ، ولی دیدیم که به قدری آمدی پی وی و گفتی پاسخ بده ، ما هم پاسخ گفتیم تا جیره تان قطع نشود . ❕من به جای اربابان شما بودم ، همان اندک جیره ای هم که به شما می دهند قطع می کردم چون هم تحدی ها و پرسشهایتان سست است و هم اکثر مطالبتان تکراری از سالهای گذشته است ، حیف پولی که خرج شما می شود . 2⃣ما قبل از آنکه اثبات کنیم بیت المقدس در فلسسطین اشغالی است ، فضائل بیت المقدس را از دو جنبه بیان کردیم ؛ 🔸الف ؛ بیت المقدس قبله اول مسلمین و معراج گاه پیامبر بوده است . 🔸نماز در بیت المقدس ثواب زیادی دارد . ❕معاند آمده است می گوید روایتی که در مورد قبله بودن بیت المقدس استفاده کردید ، صحیح نیست ، در حالی که روایات در مورد قبله اول بودن بیت المقدس متواتر است و در روایت متواتر ، ضعف یک سند خللی به اصل ماجرا وارد نمی کند ، جهت دیدن روایات متواتر این باب رجوع کنید ؛ 📚وسائل الشیعه ج 4 ص 297 باب 2 _ مستدرک الوسائل ج 3 ص 169 باب 2 _ بحار الانوار ج 19 ص 195 باب 9 ❕معاند در ادامه می گوید روایاتی که در فضیلت نماز خواندن در بیت المقدس نقل کردید ضعیف است در حالی که ؛ 🔸الف ؛ این روایات در کتب اربعه و سایر کتب معتبر ما آمده است و موافق قرآن در اثبات فضیلت بیت المقدس است ، چرا که قرآن بیت المقدس را سرزمین پر برکت می داند که معراج گاه پیامبر است ، بنابراین چنین روایاتی « موثوق الصدور » است که ما اطمینان به صحت آن داریم ، ما به دنبال روایت « موثوق السندی » نیستیم ، بلکه روایت « موثوق الصدوری » را حجت می دانیم ، یعنی هر روایتی که قرینه بر صحتش باشد مثلا موافق قرآن باشد یا در کتب معتبر نقل شده باشد ، یا کثرت نقل داشته باشد ، معتبر می دانیم اگر چه یک راوی آن ضعیف باشد ، روایات فضیلت بیت المقدس هم از همین سنخ است ، یعنی هم موافق قرآن است ، هم در کتب معتبر آمده است و هم کثرت نقل دارد، در ذیل در مورد روایت « موثوق الصدوری » بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2845 🔸ب ؛ این روایات در کتب اربعه ما نقل شده است که صاحبان آن تصریح کرده اند که روایاتشان معتبر است ، تصریح آنان به اعتبار روایاتشان ، از قول علمای رجالی بالاتر نباشد ، پایین تر نیست ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2846 🔸ج ؛ شما می گویید این روایاتی که فضیلت بیت المقدس و ثواب نماز خواندن در آن را اثبات می کند ، ضعیف است ، ما می گوییم در موارد ثواب و اعمال مستحبی اساسا به دنبال روایت صحیح نیستیم ، چرا که در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ثوابی بر انجام عملی روایت شد ، در حالی که آن روایت دارای سند صحیح نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجاء و مطلوبیت آن را بخواند و خداوند نیز پاداش ثواب آن عمل را به خاطر نیتش به او میدهد. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم» 📚ثواب الاعمال ص160 _ وسائل الشیعه ج1 ص80 🔶امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده نباشد» 📚بحار الانوار ج2 ص256 👌علامه می نویسد ؛ « به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار و مجهول استدلال می کنند » 📚بحار الانوار ج2 ص257 🔸ادامه👇