eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
220 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ معاند در مورد هماوردی با قرآن و این که آیا تقلید از سبک و سیاق قرآن می تواند هماوردی با قرآن محسوب شود یا خیر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2186 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3091
👌ما معتقد نیستیم که امامان علیهم السلام رب عالم هستند ، اما می گوییم آنان واسطه فیض هستند و خداوند به برکت وجود آنان ، موجودات را از نعمات خود بهره مند می سازد ، در ذیل بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3092
🌺فرا رسیدن عید سعید قربان را تبریک می گوییم . 🌹پرسش و پاسخ های مربوط به عید قربان ؛ 1⃣در یکی ازکانال های ضد دین گفته شده مسلمین برای رضایت خدایشان حیوانات راقربانی میکند چجورخدایی است که با سربریدن حیوانات خوشحال میشود ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1281 2⃣ درباره فلسفه قربانی کردن در منی توضیح بدید چون برخی میگن چه نیازی به قربانی کردن در اون روز میباشد در حالی که به علت ازدیاد قربانی ها بسیاری از آنها را زیر خاک دفن می کنند آیا مصلحتی در این قربانی کردن است❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3035 3⃣چه عیدی است چله، نه حیوانی گردن زده می شود و نه انسانی در آئينی به خاک می افتد و کرنش می کند ، همچون نوروز ، همتایش فقط مهربانی است ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن بر خلاف عید قربان ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1280 4⃣فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان چیست ❕آیا این قربانی کردن بر کسانی که در حج نیستند واجب است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1282 5⃣چرا خداوند ابراهیم را مامور به سر فرزند کرد ❕آیا چنین امری ظالمانه نبود که پدری را مامور به سر بریدن فرزند بیگناه کند ❕آیا این عمل با عدالت خداوند منافات ندارد ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1277 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌نقدی بر اللهیاری به بهانه توهین او به علمای شیعه 👇
❕در رابطه با اللهیاری در موارد متعددی مواضع او را به چالش کشیده ایم و ثابت کرده ایم که او از فهم معارف شیعی عاجز و ناتوان است و یک مدعی اخباری گری است که چیزی از اخبار نمی فهمد ، تنها قدرت روایت کردنش خوب است ، در حالی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « یک حدیث را که بفهمی بهتر است از هزار حدیث که روایت کنی » 📚معانی الاخبار ص 2 ح 3 ❕مواردی از نادانی اللهیاری ؛ 1⃣او لباس مقدس روحانیت را از تن ناپاکش کنار نهاد به این استدلال که لباس مذکور لباس پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان نمی باشد ، ما در پاسخی مفصلا این استدلال او را باطل کردیم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12041 2⃣او از لعن علنی و بدگویی علنی به خلفای اهل سنت طرفداری می کند در حالی که اهل بیت علیهم السلام مخالف این رویه بودند ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8581 3⃣او چون معتقد است که هرگونه قیامی در برابر حکومت های های جور تا قبل از ظهور امام زمان علیه السلام باطل است ، قیام زید بن علی و انقلاب اسلامی ایران را نیز باطل می داند ، در حالی که هر دو قیام مورد تایید اهل بیت علیهم السلام است و قیام در برابر حکام جور به صورت مطلق ، ممنوع نیست ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3849 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3523 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8222 4⃣او مخالف برقراری حکومت اسلامی و بودن یک عالم در راس حکومت است ، در حالی که آیات و روایات به برقراری حکومت اسلامی و بودن فقیه ای در راس آن برای اجرای احکام اسلام ، تاکید و توصیه می کند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3995 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/927 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/854 5⃣او از طرفدان قمه زنی و عزاداری های موهون بوده و خود را سگ اهل بیت علیهم السلام می داند در حالی که اهل بیت علیهم السلام با این رویه او مخالف بوده اند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4741 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4733 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8585 ❕همینطور اشکالات و نقدهای فراوانی به استدلال ها و نظریات ایشان وارد است که از بیان آن پرهیز می کنیم . 👌این فرد جاهل و نادان که حقیقتا چیزی از روایات اهل بیت علیهم السلام نمیفهمد ، و خودش را عالم دهر می داند ، اخیرا در کانالش به تمام علمای شیعه توهین کرده و می نویسد ؛ « یک مطلب دیگر که از قواعد ذهبیه است که با مطالعه و مشاهده زیاد بدستم رسیده اینست: علمای وهابیت فضل و علم دارند اما معادات با اهل بیت علیهم السلام دارند صریحا. روحانیت شیعه نه فضل دارند و نه علم و اظهار محبت به اهل بیت علیهم السلام فقط به لسان میکنند و در عمل دشمن اند. چه سنتی باشد و چه انقلابی » ❕در حالی که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هرکس مسلمان دین شناسی را بزرگ بدارد ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که از او خشنود است و هرکس فقیه مسلمانی را خوار کند ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که بر او خشمناک است » 📚بحار الانوار ج 2 ص 44 ❕و فرمود ؛ « کسی که دانشمند را حقیر شمرد ، مرا حقیر شمرده و هرکس مرا حقیر بشمرد ، کافر است » 📚ارشاد القلوب ص 165 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 6⃣اللهیاری اخیرا مدعی شده است که تقلید از علمای شیعه باطل است و هرکس باید خودش مطابق روایات اهل بیت علیهم السلام رفتار کند و کلام غیر اهل بیت علیهم السلام باطل است . ❕ما هم می گوییم تنها باید از اهل بیت علیهم السلام تبعیت کرد ، چنان که در گذشته در پاسخی که به کمال حیدری دادیم آوردیم ؛ 👌ما ماموریم که در اصول و فروع از تعالیم اهل بیت علیهم السلام تبعیت کنیم ، و اعتقادات و احکام خود را بر طبق نص و سخن آنان ساماندهی کنیم ، نه طبق برداشت شخصی ، در این صورت است که مخالفت با نص ، مخالفت با اصل دین است . 👌خداوند می فرماید ؛ « فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ » « اگر نمى‏ دانيد از اهل اطلاع سؤال كنيد. » ( نحل 43) ❕در روايات متعددى كه از طرق اهل بيت علیهم السلام ، وارد شده مى‏ خوانيم كه اهل ذكر امامان هستند، از جمله در روايتى از امام على بن موسى الرضا مى‏ خوانيم كه در پاسخ سؤال از آيه فوق فرمود ؛ « ما اهل ذكريم، و از ما بايد سؤال شود » 📚الکافی ج 1 ص 210 ❕در بسيارى از تفاسير و كتب اهل سنت نيز رواياتى به همين مضمون ميخوانيم از جمله در تفسيرهاى دوازده ‏گانه معروف اهل سنت از ابن عباس در ذيل آيه فوق چنين نقل شده كه گفت ؛ « اينان محمد و على و فاطمه و حسن و حسين هستند آنها اهل ذكرند و اهل علم و عقل و بيان » 📚احقاق الحق ج 3 ص 483 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « اگر كسى همواره شب‏هايش را به عبادت بگذراند، و روزهايش را روزه بگيرد، و همه مالش را انفاق كند، و همه عمرش را حج بگزارد، امّا ولايت ولىّ خدا را نشناسد تا تحت ولايت او در آيد و همه كارهايش با راه‏نمايى او صورت بگيرد، بر عهده خداوند عز و جل نيست كه به او ثواب دهد، و از مؤمنان هم به شمار نمى ‏آيد » 📚الکافی ج 2 ص 18 ❕علماء و مراجع شیعه نیز بر طبق نص و روایت اهل بیت علیهم السلام قدم بر می دارند و حکم و فتوا می دهند ، و از اعمال نظر و رای شخصی ابا می ورزند ، چگونه چنین نباشد در حالی که پیامبر گرامی فرمود ؛ « امت من به زودی به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند که یک فرقه اهل نجات است و سایر فرق ، هلاک می شوند ، فرقه ناجیه آنانی اند که به ولایت امامان تمسک کنند و از علم آنان اقتباس و بهره گیرند ، و به رای و برداشت خود ، عمل نکنند » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 49 ❕لذا علی علیه السلام فرمود ؛ « لا رای فی الدین » « رای و برداشت شخصی جایگاهی در دین ندارد » 📚المحاسن ج 1 ص 211 👌در این صورت تبعیت و تقلید از علماء و مراجع ، عین تقلید از اهل بیت علیهم السلام است ، به خاطر همین امام عسکری علیه السلام فرمود ؛ « هر یک از فقهای شیعه که خود نگه دار باشد و از دینش محافظت کند و با هوای نفسش مخالفت کند و مطیع امر خداوند باشد بر مردم واجب است که از او تقلید کنند» 📚وسائل الشیعه ج27 ص131 ❕در این رابطه و دلیل عقلایی تقلید در گذشته بیشتر توضیح دادیم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4985 ❕بنابراین تقلید از علماء و مراجع ، عین تقلید از اهل بیت علیهم السلام است چرا که آنان راوی حدیث هستند و مطابق حکم اهل بیت علیهم السلام حکم می دهند ، و امام عصر علیه السلام آنان را حجت قرار داده است ، آنجا که فرمود ؛ « امّا در پيشامدهايى كه روى مى ‏دهند، به راويان حديث ما مراجعه كنيد، كه آنان، حجّت من بر شما، و من حجّت خدا بر ايشان هستم » 📚کمال الدین ج 2 ص 484 ❕و امام صادق علیه السلام رد چنین علمایی را که مروج احادیث معصومین علیهم السلام هستند را رد حکم خداوند شمرده و فرمود ؛ « در اختلافات و شكايات، به فردى از شما كه حديث ما را روايت مى ‏كند و در حلال وحرام ما مى‏ نگرد و احكام ما را مى‏ شناسد، مراجعه كنيد و او را به قضاوت و داورى ‏بپذيريد؛ چراكه من چنين فردى را بر شما قرار دادم. پس اگر به حكم ما قضاوت كرد و از او نپذيرفتند، حكم الهى را كوچك شمرده و ما را رد كرده‏ اند و هركس حكم ما را مردود داند، حكم الهى را مردود دانسته و چنين كسى در حد شرك به خداست‏ » 📚الکافی ج 1 ص 67 ❕و در نقلهای دیگری چنین علمایی که ناقلین روایات معصومین علیهم السلام هستند به عنوان خلفای پیامبر و امینان رسولان و حاکمان بر مردم معرفی شده اند که مردم مامور به تبعیت از آنان هستند ، همانگونه که مامور به تبعیت از پیامبر و اهل بیت ایشان هستند ؛ « الفقهاء امناء الرسل _ مجاری الامور و الاحکام علی ایدی العلماء بالله الامناء علی حلاله و حرامه _ العلماء حکام علی الملوک _ العلماء حکام علی الناس _ اللهم ارحم خلفائی ... الذین یروون حدیثی و سنتی » 📚مستدرک الوسائل ج 17 ص 311 باب 11 _ الفقیه ج 4 ص 420 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 ❕ در نقلهای متعددی می خوانیم که امامان علیهم السلام ، شیعیان را به راویان حدیث ارجاع می دادند و مردم را به تبعیت از آنچه آنان روایت می کردند ، مامور می کردند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 136 باب 11 👌و می فرمودند ؛ « خداوند رحمت کند بنده ای را که امر ما را زنده کند ، علوم ما را فرا گیرد و به مردم تعلیم دهد » 📚معانی الاخبار ص 180 ❕لذا می بینیم که امام صادق عليه السلام درباره چهار تن از ياران خويش به نامهاى بريد بن معاويه عجلى، زرارة بن اعين، محمّد بن مسلم و ليث مرادى که راویان حدیث بودند و مردم را هدایت می کردند فرمود ؛ « اين چهار تن از شخصيت‏ها و برجستگان، و امين بر (بيان) حلال و حرام خداوند هستند و اگر آنان نبودند، آثار نبوّت گسسته و نابود مى‏ شد» 📚رجال کشی ج 1 ص 398 ❕لذا امام عصر علیه السلام فرمود ؛ « برای هیچ کس از شیعیان ما عذری نیست که تشکیک کنند در آنچه که ثقات ما ( یعنی علمای عادل ) از روایات برای آنان نقل می کنند » 📚رجال کشی ج 2 ص 535 ❕بنابراین عامه مردم که غیر متخصص در امر دین اند ، باید به علماء و متخصصین رجوع کنند و از آنان تقلید کنند و چون علماء نیز ناقلین و راویان روایات هستند ، تقلید از آنان عین تقلید از معصومین علیهم السلام است و کلام آنان چون روایت کلام معصومین علیهم السلام است ، حجت است ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛ « کسی که از عالمی تقلید کند به طبق محکمات قرآن و حدیث فتوا می دهد و عادل و مورد اعتماد است ، چنین تقلید کردنی تقلید از آن عالم نیست بلکه تقلید کسی است که خداوند اطاعت او را واجب کرده است ( یعنی امام علیه السلام )» 📚مراه العقول ج 1 ص 183 👌اگر مردم به علماء رجوع نکنند و خودشان بخواهند بدون آنکه تخصص لازم را داشته باشند ، در مسائل دینی اظهار نظر کنند و فتوا دهند ، این همان فتوا دادن بدون علم و آگاهی نسبت به قرآن و سنت است و چنین کسانی ملعونین درگاه الهی اند . ❕خداوند می فرماید ؛ «هر کس بر طبق حکم خدا ، حکم ندهد ، فاسق است» ( مائده 47 ) 👌در سایر آیات این عمل مصداق ظلم و کفر شمرده شده است ؛ ( مائده 44 - 45 ) ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « کسی که بدون علم و هدایت پذیری از خداوند به مردم فتوا دهد ، ملائکه رحمت و عذاب او را لعنت می کنند و بار گناه کسانی که به فتوای او عمل کرده اند ، به ذمه او است » 📚الکافی ج 7 ص 409 👌 جناب اللهیاری ، شما که مردم را دعوت می کنید خودشان بدون آنکه تخصص داشته باشند به روایات رجوع کنند و فتوای شرعی دهند ، لطفا روایات آدرس ذیل در حرمت و عقاب فتوای بدون علم را مطالعه فرمایید ؛ 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 20 باب 4 ❕بنابراین ملاک حجیت کلام معصومین علیهم السلام است و کلام علماء نیز چون بیان کننده احادیث است حجت است و مردم عامی موظفند برای فهم دین به علماء رجوع کنند و از آنان تقلید کنند و تقلید از آنان عین تقلید از معصومین علیهم السلام است چرا که آنان بیان کننده آیات و احادیث هستند . 👌لذا می بینیم که در روایات از چنین علمایی که مروج سنت معصومین علیهم السلام هستند به عظمت یاد شده است ، چنان که امام هادی علیه السلام فرمود ؛ « اگر پس از غیبت قائم فقهای الهی که به سوی او می خوانند و راهنمایی می کنند و از دینش دفاع می کنند و بندگان ناتوان را از تله شیطان و دام های دشمنان اهل بیت نجات می دهند نبودند هیچ کس نمی ماند مگر آنکه از دین باز می گشت ، ولی آنان هستند که زمام دل های ناتوان شیعه را همچون سکان در دست ناخدای کشتی به دست گرفته اند ، اینان همان انسان های برتر خدایند » 📚الاحتجاج ج2 ص502 👌امام صادق علیه السلام نیز فرمود ؛ «دانشمندان شیعه ما مرزداران مرزی هستند که ابلیس و عفریت هایش در ورای آن قرار دارند ، آنان از تسلط یافتن ابلیس و یارانش بر پیروان ناتوان ما جلوگیری می کنند و از تسلط ابلیس و پیروان ناصبی او مانع می شوند .کسانی که خود را بر این امر بگمارد هزاران هزار برابر از مجاهدان برتر هستند زیرا آنان از دین محبین ما دفاع می کنند اما مجاهدان از بدنهای آنها» 📚بحار الانوار ج 2 ص 5 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕الله یاری در جواب به پاسخ امروز ما که گفتیم حکم مراجع و علماء بر گرفته از روایات اهل بیت علیهم السلام است و باید تبعیت شود ، و تقلید از مراجع عین تقلید از امام معصوم علیه السلام است ، جواب گفته که چرا مراجع ، روایت نقل نمی کنند ❗️در حالی که روشن است که مراجع ادله و روایات را در دروس خارج خود مفصلا مطرح می کنند و یا در کتابهای فقهی استدلالی چون مستند عروه الوثقی ، جواهر الکلام ، الحدایق الناضره و ... روایات را مفصلا مطرح کرده اند . 🔸جناب الله یاری خود شما نیز در موارد متعددی در کانالتان در پاسخ به مخاطبین مستقیما فتوا داده اید و روایت نقل نکرده اید چرا ❔هر پاسخی که شما بگویید ، ما هم همان را در جواب شما می گوییم . ❕ در ادامه نص پاسختان را می آوریم که گفته اید ، فتوا وقتی برگرفته از روایت باشد نقل روایت لازم نیست ما هم می گوییم فتاوای مراجع مطابق روایت است لذا نقل روایت لازم نیست . 👌مواردی که آقای اللهیاری در کانالش مستقیما فتوا داده است و نقل روایت نکرده است را در ذیل ببینید 👇
❕مواردی که آقای الله یاری در کانالش مستقیما فتوا داده است و نقل روایت نکرده است .
❕مواردی که آقای الله یاری در کانالش مستقیما فتوا داده است و نقل روایت نکرده است .
❕مواردی که آقای الله یاری در کانالش مستقیما فتوا داده است و نقل روایت نکرده است .
❕مواردی که آقای الله یاری در کانالش مستقیما فتوا داده است و نقل روایت نکرده است .
❕مواردی که آقای الله یاری در کانالش مستقیما فتوا داده است و نقل روایت نکرده است .
👌و بالاخره خود اللهیاری پاسخ خودش را خودش می دهد و تصریح می کند که در مقام فتوا نقل روایت لازم نیست و تنها مطابقت با کلام معصومین شرط است ، یعنی همان چیزی که ما در مورد فتاوای مراجع گفتیم ‌. او چنین می گوید ؛ « بسم الله الرحمن الرحیم جواب نامه 1457: بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، پسر عموی شما جاهل است. فکر میکند ما گفته ایم که خواندن غیر نص حرام است. و اگر انسان کلامی بگوید که عین نص یا ترجمه ای نص حدیث نباشد حرام است. از بس که این معممین حوزه علمیه ای قم جاهل هستند و نافهم هستند صبر انسان تمام میشود. اینکه اگر کسی طبق روایت بگوید فلان عمل مستحب است یا حرام است مادامیکه یقین دارد که کلامش موافق با کلام اهل بیت علیهم السلام است حرامی انجام نداده که ایشان بخواهد بر ما ایراد بگیرد.مکرر عرض کردیم که اگر کسی فتوا بدهد مادامیکه یقین دارد کلام او موافق کلام اهل بیت علیهم السلام است بر او حرمتی نیست »
❕پاسخی به کانال آتئیست که مدعی است علت توجه بشر به خداوند ترس از عوامل طبیعی است و الا خداوند واقعیتی ندارد 👇👇👇
🤔 ❔آیا آنچه خدا ناباوران میگویند واقعیت دارد که خدا زاییده ترس انسان از طبیعت است و مفهومی در عالم خارج ندارد ❕❕ 💠💠 👌آنچه که موجب توجه بشر به خداوند شده است ، نه فرضیه های موهوم بی خدایان یعنی ترس یا جهل و ... است ، بلکه سبب اصلی توجه ، مشاهده نظم و تدبیر بی مانند عالم هستی است و پی بردن به این که چنین نظام دقیقی بدون وجود یک خالق و سازنده حکیم به وجود آمدنی نیست . ❕خداوند می فرماید ؛ «مسلّماً در آفرينش آسمان‏ها و زمين و آمد و شد شب و روز نشانه‏ هاى (روشنى) براى صاحبان مغز است.» ( آل عمران 190 ) و می فرماید ؛ « در آفرينش آسمان‏ها و زمين و آمد و شد شب و روز ... نشانه‏ هايى است (از ذات پاك خدا و يگانگى او) براى مردمى كه عقل دارند و مى ‏انديشند.» ( بقره 164 ) و می فرماید ؛ « و همچنين در آفرينش شما و جنبندگانى كه در سراسر زمين، منتشر ساخته نشانه ‏هايى است براى گروهى كه اهل يقينند» ( جاثیه 4) ❕امام باقر عليه السلام در باره اين سخن خداوند كه ؛ «و كسى كه در اين [دنيا] كور باشد، در آخرت نيز كور است و گم‏راه ‏تر است» ( اسراء 72 ) فرمود ؛ « كسى كه آفرينش آسمان‏ها و زمين، و آمد و شد شب و روز، و گردش گردون و خورشيد و ماه، و [ديگر] نشانه‏ هاى شگفت ‏انگيز، او را به اين ره‏نمون نشوند كه در پس اينها، حقيقتى باعظمت ‏تر از آنها وجود دارد، چنين كسى در آخرت، كور [دل‏] و گم‏راه‏تر است؛ چرا كه او از ديدن اين همه، كور است و ره به جايى (حقيقت ماورايى) نمى‏ برد. » 📚توحيد صدوق ، ص 455 _ الاحتجاج ، ج 2 ص 165 ❕ امام صادق عليه السلام در پاسخ اين سؤال زنديق كه دليل بر وجود خداوند چيست فرمود ؛ « وجود ساخته ‏ها دلالت بر اين دارد كه سازنده ‏اى آنها را ساخته است. آيا نمى ‏بينى كه چون به بنايى ساخته و برافراشته نظر مى‏ افكنى، درمى‏ يابى كه آن را بنّايى است، هرچند تو آن بنا را نديده و مشاهده نكرده باشى » 📚الكافی ج 1 ص 81 ❕و خطاب به مفضل فرمود ؛ « اى مفضّل! نخستين دليل و برهان بر وجود آفريدگارِ بسيار پاك، فراهم آوردن اين جهان و تركيب اجزاى آن و نظم بخشيدن دقيق به آنهاست. هر گاه با انديشه‏ ات در اين جهان تأمّل كنى و با خِرَدت آن را وارسى نمايى، آن را همچون خانه‏ اى مى ‏يابى كه همه آنچه بندگان او بدان نياز دارند، در آن فراهم آمده است. آسمان، مانند سقف [آن خانه‏] برافراشته شده و زمين، چون فرش، گسترده شده است و ستارگان، چونان چراغ، چيده شده ‏اند و گوهرها همچون گنجينه اندوخته شده ‏اند و هر چيزى در آن، براى كارى آماده شده است، و انسان مانند مالك اين خانه است و همه آنچه در اين خانه است، در اختيار او نهاده شده است. انواع گياهان براى مقاصد او آماده گشته ‏اند و انواع حيوانات، در راه مصالح و منافع او به كار گرفته شده ‏اند. پس، اين همه، آشكارا دلالت بر آن دارد كه جهان، با نقشه و حكمت و سازمان و هماهنگى آفريده شده است، و آفريننده آنها يكى است و هموست كه اجزاى اين عالم را تركيب و نظم بخشيده است. » 📚بحار الأنوار ج 3 ص 61 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕با این وجود می بینیم عده ای علت توجه به مذهب را ترس معرفی می کنند چنان که ويل دورانت، مورّخ معروف غربى در تاريخ خود در بحثى تحت عنوان سرچشمه‏ هاى دين از (لوكرتيوس)، حكيم رومى چنين نقل مى‏ كند كه ؛ «ترس نخستين مادر خدايان است! و از ميان اقسام ترس، خوف از مرگ، مقام مهم‏ترى دارد ... به همين جهت انسان ابتدائى نمى‏ توانسته باور كند كه مرگ يك نمود طبيعى است؛ لذا هميشه براى آن علت فوق طبيعى تصور مى ‏كرد.» 📚تاریخ تمدن ، ج 1 ص 89 👌همين سخن را راسل، به تعبير ديگرى تكرار كرده ، مى‏ گوید ؛ «گمان مى‏ كنم كه منشأ مذهب قبل از هر چيز ترس و وحشت باشد؛ ترس از بلاهاى طبيعى، ترس از جنگ‏ها و مانند آن، و ترس از اعمال نادرستى كه انسان به هنگام غلبه شهوات انجام می‏دهد.» 📚جهانی که من میشناسم ص 54 👌بطلان اين فرضيه از اينجا روشن مى‏ شود كه طرفداران آن گويا همگى با يك تعهّد ضمنى با يكديگر توافق كرده ‏اند كه براى مذهب و عقيده خداپرستى‏ ريشه فوق طبيعى وجود ندارد؛ و حتماً بايد عاملى براى آن در طبيعت جستجو كرد. عاملى كه بازگشت به نوعى گمان و تخيّل داشته باشد؛ لذا در اين رابطه هميشه مسائل فرعى را ديده، و مسأله اصلى را فراموش كرده ‏اند. 📚پیدایش مذاهب ص 201 👌درست است كه ايمان به خدا به انسان قدرت روحى و آرامش مى‏ دهد، و درست است كه او را در برابر مكر و حوادث سخت شجاع مى‏ كند، تا آنجا كه گاهى آماده هرگونه ايثار و جانبازى مى‏ شود ، چنان که می فرماید ؛ « آگاه باشيد ( دوستان و) اولياى خدا نه ترسى دارند و نه غمگين مى ‏شوند» ( یونس 62 ) و می فرماید ؛ « آنها كه ايمان آوردند و ايمان خود را با شرك و ستم نيالوند ايمنى، تنها از آن آنهاست». ( انعام 82) ❕ولى چرا ما مطلبى را كه دائماً در مقابل چشم بشر وجود داشته يعنى اين نظامى كه بر زمين و آسمان و گياهان و جانداران و وجود خود انسان حاكم است را فراموش كنيم. 👌 ما هر قدر به اين فرضيّه‏ ها و ابداع كنندگان آنها خوشبين باشيم باز نمى ‏توانيم اين حقيقت را انكار كنيم كه هيچ يك از آنها توانايى و جرأت آن را ندارند كه فرضيّه خود را به عنوان يك موضوع قطعى و اثبات شده، تلقّى و ابراز كنند، بلكه از نظر تجزيه و تحليلهاى مادّى در نهايت به همان مى‏ رسند كه «ساموئيل كينگ» اظهار داشته است ؛ ❕ «منبع مذهب مستور از اسرار است. از ميان نظريّه‏ هاى بى‏ شمار دانشمندان در اين خصوص، برخى منطقى ‏تر از ديگران به نظر مى‏ رسد، ولى حتّى بهترين اين نظريّه ‏ها از لحاظ ثبات علمى محلّ ايراد است و از دايره تصوّر منطقى خارج نيست و به همين جهت جامعه شناسان پيرامون منبع مذهب، اختلاف نظر شديدى دارند» 📚جامعه‏ شناسى «كينگ»، ص 99 ❕انسان هر قدر از علم تشريح و فيزيولوژى و مانند آن بى ‏اطلاع باشد؛ وقتى به ساختمان چشم و گوش و قلب و دست و پاى خود نگاه مى‏ كند آن را ساختمان عجيب و دقيقى مى ‏بيند كه از طريق اتّفاقات و عوامل بى‏ شعور هرگز قابل تفسير نيست. پيدايش يك شاخه گل، يك زنبور عسل، پيدايش خورشيد و ماه و سير منظّم آنها و پديده‏ هاى ديگر. 👌اين مطلبى است كه هميشه در برابر چشم انسان وجود داشته و دارد و عامل اصلى پيدايش ايمان به وجود خدا است؛ چرا اين واقعيّت روشن را ناديده مى‏ گيرند و به سراغ مسأله ترس و جهل مى‏ روند جز اينكه بگوئيم نسبت به چنين واقعيّت روشن، جهل دارند و از پيشرفت عقائد مذهبى ترس دارند، چرا جاده اصلى و روشن را رها كرده در بى ‏راهه گام مى‏ گذارند؛ جز اينكه پيشداورى‏ ها سد راه آنان گشته است. 📚پیام قرآن ج 2 ص 47 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔آخوند ادعا ميكند قرآن از نظر فصاحت و بلاغت و تاريخى و علمى و بى نظير است حال براى اينكه ثابت كنيم كه قرآن چقدر فصاحت بلاغت و ... دارد يك نمونه مى آوريم. به این آیات توجه بفرمایید: هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ (بروج/۱۷) فِرْعَوْنَ وَثَمُودَ (بروج/۱۸) : آيا خبر سپاهيان به تو رسيد؟ فرعون و ثمود. قرآن در اینجا برای درست کردن سجع(قافيه) جمله، مفهوم را خراب کرده است. گفته آیا به شما خبر سپاهیان ثمود رسيد؟ در صورتی که: ثمود نام قومی تاریخی است اما فرعون نام فرمانروایان امپراتوری مصر بوده است. فرعون به دلیل اينكه فرمانروا بودن دارای جنود(سپاه) بوده است. که به این موضوع در آیاتی از قرآن منجمله آیه ۷۸ سوره طه اشاره شده است. فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ بِجُنُودِهِ (طه/۷۸) اما جنود و سپاه قوم ثمود در کجای قرآن آورده شده است؟ پاسخ منفی است، زیرا در هیچ جائى از قرآن و حتی روایات نامى از سپاه قوم ثمود اشاره نشده است و این نیز یکی از آن ایراداتی قرآن است فراموش نكنيم كه فرعون، لقب فرمانروايان مصر بوده است و نه نام كسى و نويسنده قرآن از آن خبر نداشته است. ▪️واقعا عجب بلاغتى دارد اين كتاب 💠پاسخ💠 👌اشکال معاند در مورد آیات شریفه ذیل است که می فرماید ؛ « هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ _ فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ _ بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي تَكْذِيبٍ _ وَ اللَّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحِيطٌ » « آيا داستان جنودها به تو رسيده است _ ( جنود ) فرعون و ثمود. _ بلكه كافران پيوسته مشغول تكذيب حقند _ و خداوند به همه آنها احاطه دارد » ( بروج 17 _ 20) ❕معاند دو اشکال کرده است ؛ اول اینکه چرا گفته شده جنود ثمود در حالی که آنان یک قوم بودند و نه لشکر و دوم اینکه فرعون لقب فرمانروایان مصر بوده است نه نام کسی . ❕متاسفانه معاند با هر دو اشکال جهل و بی اطلاعی خود را بیشتر از گذشته آشکار کرده است ؛ 1⃣چنان که راغب در مفردات درابطه با معنای جند می نویسد این کلمه در اصل نام زمين پر سنگلاخ و سخت است سپس به هر مجتمع، و جمعيّت متراكمى جند و جنود گفته می شود ، نامیدن لشكر به جند هم به اعتبار فشردگى و تراكم قدرت آن است . 📚مفردات الفاظ القرآن ج 1 ص 207 ❕بنابراین به هر گروه و جمعیت دارای قدرتی جند و جنود گفته می شود و جنود ثمود یعنی جمعیتی و گروه ثمود که دارای قدرت و امکانات بودند و با این قدرت و امکانات در برابر پیامبرشان صالح ایستادند ، در مورد امکانات و قدرت آنان خداوند می فرماید ؛ « و به سوى (قوم) ثمود برادرشان صالح را فرستاديم گفت اى قوم من! خدا را بپرستيد كه جز او معبودى براى شما نيست، دليل روشنى از طرف پروردگار براى شما آمده: اين ناقه الهى براى شما معجزه‏ اى است، او را به حال خود واگذاريد كه در سرزمين خدا (از علفهاى بيابان) بخورد و آن را آزار نرسانيد كه عذاب دردناكى شما را خواهد گرفت - و بخاطر بياوريد كه شما را جانشينان قوم عاد قرار داد و در زمين مستقر ساخت، كه در دشتهايش قصرها براى خود بنا مى‏ كنيد و در كوه‏ها براى خود خانه ‏ها مى ‏تراشيد، بنا بر اين نعمتهاى خدا را متذكر شويد و در زمين فساد نكنيد » ( اعراف 73 _ 74 ) 👌و می فرماید ؛ « و قوم ثمود كه صخره‏ هاى عظيم را از دره مى ‏بريدند (و از آن خانه و كاخ مى‏ ساختند) » ( فجر 9 ) ❕اینان با قدرت و تمدنی که داشتند دست به دست هم دادند و جمعیتی را تشکیل دادند و در برابر پیامبرشان ایستادند ، چنان که می فرماید ؛ « در آن شهر نه گروهك بودند كه فساد در زمين مى‏ كردند و مصلح نبودند- آنها گفتند بيائيد قسم ياد كنيد به خدا كه بر او (صالح) و خانواده ‏اش شبيخون مى ‏زنيم و آنها را به قتل مى‏ رسانيم سپس به ولى دم او مى‏ گوئيم ما هرگز از هلاكت خانواده او خبر نداشتيم و در اين گفتار خود صادق هستيم - آنها نقشه مهمى كشيدند و ما هم نقشه مهمى، در حالى كه آنها خبر نداشتند- بنگر عاقبت توطئه آنها چه شد؟ كه ما آنها و قومشان را همگى نابود كرديم » ( نمل 48 _ 50) ❕و با همکاری یکدیگر و فراهم آوردن جمعیتی ، شتر صالح که معجزه ایشان بود را پی کردند ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « ناقه ثمود را تنها یک نفر به هلاکت رساند ولی خداوند همه را مشمول عذاب ساخت چرا که همگی به این امر رضایت دادند ( و همکاری کردند )» 📚نهج البلاغه خطبه201 ❕و در نقل دیگر فرمود ؛ « هیچ یک از آنان نبود مگر این که در کشتن ناقه همکاری کردند » 📚الکافی ج 8 ص 188 ❕بنابراین به جمعیت متراکم و دارای قدرت جند گفته می شود و مقصود از جنود ثمود گروههای مختلف قوم ثمود است که دارای امکانات و تمدن و قدرت بودند و با همکاری یکدیگر در برابر دعوت صالح علیه السلام ایستادگی کردند . 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 2⃣در مورد کلمه فرعون هم گفتنی است که فرعون، اسم عام است و به تمام سلاطين مصر در آن زمان گفته مى‏ شد، همانطور كه به سلاطين روم، قيصر و به سلاطين ايران كسرى مى ‏گفتند. 📚تفسیر نمونه ج 5 ص 51 _ مجمع البحرین ج 4 ص 375 ❕در تفسیر المیزان هم می خوانیم ؛ « لفظ فرعون اسم پادشاه مصر نبوده است بلكه لقبى بوده مانند « خديو » كه مصرى‏ ها بطور كلى پادشاهان خود را به آن لقب مى‏ خوانده‏ اند، هم چنان كه روميان پادشاهان خود را قيصر و ايرانيان كسرى و چينى‏ ها « فغفور » لقب مى‏ داده‏ اند، و اما اينكه اسم فرعون معاصر با موسى بن عمران و آن شخصى كه به دست موسى غرق شده چه بود؟ قرآن در باره آن تصريح نكرده است. » 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 8 ص 269 👌بنابراین از آنجایی که مردمان مصر به تمام فرمانروایان خود « فرعون » می گفتند و طبیعتا فرمانروای زمان حضرت موسی علیه السلام هم نزد آنان « فرعون » نامیده می شد ، خداوند هم از همین لقب برای معرفی او استفاده کرده است ، اما این که نام او چه بوده است در دو روایت از امام صادق و امام کاظم علیه السلام آمده است که « نام او ، ولید بن مصعب بوده است و کنیه او ابو مصعب بوده است » 📚علل الشرایع ج 1 ص 67 _ معانی الاخبار ص 385 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 764 3⃣اما چرا خداوند از جنود فرعون و ثمود در کنار هم یاد کرده است ، دلیل روشنی دارد ، خداوند از دو گروهی سخن به میان می آورد که یک گروه شرق و غرب جهان را زير سلطه خود قرار دادند، و گروه دیگر دل كوه‏ها را شكافتند و سنگهاى عظيم آن را بركندند، و از آن خانه ‏ها و قصرهاى عظيم ساختند، و كسى را ياراى مقابله با آنها نبود. 👌ولی خداوند گروه اول را با آب و گروه دوم را با باد كه هر دو وسيله‏ هاى حيات آدمى هستند، و از لطيف‏ترين و ظريفترين موجودات محسوب مى‏ شوند درهم كوبيد . امواج نيل، فرعون و لشكرش را در كام خود فرو بلعيد، و باد سرد و كوبنده، قوم ثمود را همچون پر كاه از مقابل خود برمى‏ داشت و بعد از مدتى جسم بى ‏جانشان را بر صفحه زمين مى ‏افكند. ❕تا مشركان عرب بدانند كارى از آنها ساخته نيست، جايى كه خدا از آن لشكرهاى عظيم و قدرتمند چنين انتقام گرفت وضع كسانى كه از آنها ضعيف‏ترند و ناتوانترند روشن است، هر چند ضعيف و قوى در برابر قدرت او يكسان است . انتخاب قوم فرعون و ثمود از ميان همه اقوام پيشين به عنوان دو نمونه از اقوام سركش به خاطر اين است كه هر دو در نهايت قدرت بودند، يكى مربوط به گذشته ‏هاى دور است (قوم ثمود) و ديگرى به گذشته نزديكتر (قوم فرعون) بعلاوه اقوام عرب با نام آنها آشنا بودند و از تاريخشان اجمالا با خبر . 📚تفسیر نمونه ج 26 ص 351 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد معنای کلمه « نکاح » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1228
👌پاسخ معاند را که می گوید با این همه ظلم و جوری که در عالم واقع شده است ، چرا امام زمان علیه السلام ظهور نمی کند را در ذیل بخوانید که مفصلا شرایط ظهور ایشان را توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3152 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2072 ❕در بخشی از پاسخ های فوق آورده ایم ؛ «امام مهدی علیه السلام زمانی ظهور می کند که تمام عالم دستشان از همه جا کوتاه و برای رفع ظلم و فساد جهان ، دست به دامان یک منجی الهی بزنند و از همه چیز و همه کس دل بکنند ، آن موقع است که ظهور واقع می شود ، لذا می بینیم که در روایات آمده است که ظهور زمانی است که ناامیدی سراسری تمام عالم را فرا گیرد و همگان برای اصلاح عالم جز به یک منجی الهی ، امید نداشته باشند . 👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « اين امر (قيام مهدی ) جز پس از نااميدى، براى شما رخ نمى ‏دهد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه از هم جدا و ناب شويد و از آزمون به [سالم‏] در آييد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه هر كس بايد بدبخت شود، بشود و آن كه بايد خوش‏بخت بشود، بشود» ( الكافى ج 1 ص 370 )
👌پاسخ معاند در مورد لغو حکم برده داری در اسلام و این که آیا امکان گرفتن برده در زمان کنونی هم است یا خیر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1008
❕هذیان گویی جدید اللهیاری که مدعی است در طول تاریخ تشیع به مانند او کم بوده و فضلش از تمام علمای معاصر بالاتر است ❗️
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕هذیان گویی جدید اللهیاری که مدعی است در طول تاریخ تشیع به مانند او کم بوده و فضلش از تمام علمای مع
❕اللهیاری در تازه ترین اظهار نظرش گفته است که به مانند او در عالم تشیع کم بوده و نسبت به تمام علمای معاصر فضلش بالاتر است ❗️❗️ ❕جناب اللهیاری شما چگونه ادعای علم و فضل دارید و خودتان را عالم دهر و اعلم علماء می دانید در حالی که از روایات اهل بیت علیهم السلام اطلاع ندارید که فرمودند هرکس بگوید « من عالم هستم او نادانی بیش نیست » ❕پيامبر گرامی فرمود ؛ « هر كه بگويد ، من دانا هستم، او شخص نادانى است » و فرمود ؛ «هر كه بگويد من دانا هستم، او نادان است » 📚منیه المرید ص 183 _ تحف العقول ص 248 ❕علی علیه السلام در سفارش به فرزند خود فرمود ؛ « انواع ناداني ها را به تو گوشزد كردم تا خود را عالم نشمارى ... زيرا عالم كسى است كه بداند آنچه مى ‏داند، در برابر آنچه نمى‏ داند اندك است و از اين رو خود را نادان مى‏ شمارد و با اطلاع از اين امر (كه دانسته ‏هايش اندك است) بر كوشش خود براى تحصيل دانش مى ‏افزايد. لذا پيوسته دانشجو و شيفته دانش باشد و از آن بهره گيرد و نسبت به عالمان فروتن و با اعتنا باشد و خاموشى اختيار كند و از خطا پرهيز و شرم داشته باشد و اگر به چيزى رسد كه نمى‏ داند، آن‏ را انكار و رد نكند؛ زيرا به نادانى خود معترف است. » 📚تحف العقول ص 73 👌و فرمود ؛ «هر كه ادعا كند كه به پايانِ دانش رسيده است، اوج نادانى خود را نشان داده است‏ » 📚غرر الحکم ح 9193 ❕یا چگونه عالمی هستید که از آیات و روایاتی که انسان را از خودستایی و حقیر شمردن دیگران نهی کرده است اطلاع ندارید ❗️❗️ 🔸خداوند می فرماید ؛ « آيا نديدى آنهايى را كه خودستايى مى‏ کنند (اين خودستائي ها بى ارزش است) ولى خدا هر كس را بخواهد ستايش مى ‏كند و كمترين ستمى به آنها نخواهد شد. » ( نساء 49 ) و فرمود ؛ « پس خودستايى نكنيد چرا كه او پرهيزگاران را بهتر مى ‏شناسد » ( نجم 32 ) ❕پيامبر گرامی فرمود ؛ «هر كه بگويد من از همه مردم بهترم، او بدترين مردم است و هر كه بگويد من بهشتى هستم، او دوزخى است » 📚بحار الانوار ج 67 ص 398 👌 على عليه السلام فرمود ؛ « زشت‏ ترين راستگويى، خودستايى آدمى است » 📚غرر الحکم ح 2942 👌و فرمود ؛ « كسى كه نفْسِ خود را بستايد آن را سر بريده است » 📚غرر الحکم ح 9104 👌و در يكى از نامه ‏هاى خود به معاويه نوشت ؛ « اگر نبود كه خداوند انسان را از خودستايى نهى فرموده، هر آينه اين گوينده، فضايل و بزرگوارى‏ هاى بى‏ شمارى را بر مى‏ شمرد كه دل‏هاى مؤمنان با آنها آشناست و بر گوش‏هاى شنوندگان گران نمى ‏آيند » 📚نهج البلاغه نامه 28 ❕بله جناب اللهیاری ، شما اگر عالم و دانشمند هم باشید ، به خاطر دشمنی کردن با حکومت اسلامی ایران که برپایی آن مطابق نص آیات و روایات است و به خاطر اهانت به لباس مقدس روحانیت که مدعی هستید که لباس پیامبر و امامان علیهم السلام نیست و با اهانت علنی به خلفای اهلسنت و ترک تقیه که موجب تحریک آنان برای کشتن شیعیان شده است ، مصداق عالم فاجری هستید که وظیفه همگان ، دوری از فتنه شما است . 👌 پيامبر گرامی فرمود ؛ « مايه هلاكت امّت من، دانشمند بدكار و عابد نادان است و بدترين بد، دانشمندان بدكار و نيكوترين نيكها، دانشمندان نيك اند » 📚جامع بیان العلم ج 1 ص 192 ❕و فرمود ؛ « از دانشمند بدكار و متعبّد نادان بپرهيزيد كه آنان فتنه هر فتنه زده اى اند » 📚خصال یک جلدی ص 69 ❕پیشنهاد می کنیم باب ذیل در مذمت علماء فاجر از کتاب شریف بحار الانوار را مطالعه کنید ؛ 📚بحار الانوار ج 2 ص 105 باب 15 « ذم علماء السوء و لزوم التحرز عنهم » 👌اخیرا هم دیدیم که در پی وی به ما در مورد فتاوای مراجع پیام داده اید و گفتید ؛ « من بیشتر حدیث نقل میکنم بعضی جاها که وقت نیست حدیث نمیگویم مراجع شما در رساله شان هیچ جا حدیث نمیگویند که هیچ اصلا جاهل به حدیث اند » ( عکس پیامش را در ذیل ببینید ) » ❕در حالی که از مباحث بالا روشن شد که خود شما جاهل به حدیث هستید و خودتان تصریح کردید که در فتوا دادن نقل حدیث لازم نیست ، در ذیل آوردیم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12168 👌مرجع تقلید مطابق با حدیث فتوا می دهد و در توضیح المسائل نقل فتوایش ، مطابق و ترجمه روایت است و در واقع روایت را « نقل به معنا » می کند ، خود اهل بیت علیهم السلام اجازه نقل روایت به معنا را داده اند که روایات مذکور را شیخ کلینی در کافی شریف نقل می کند ؛ 📚الکافی ج 1 ص 51 باب روایه الکتب و الحدیث 👌و شیخ حر عاملی در کتاب الفصول المهمه خود باب « جواز روایه الحدیث بالمعنی » ج 1 ص 522 باب 12 و در کتاب وسائل الشیعه ج 27 ص 80 باب 8 مفصلا این روایات را نقل می کند که آن بزرگواران اجازه نقل روایت به معنا را داده اند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir