#علی_ع_امام_امت_و_امیر_مومنان_است
🤔#پرسش
❔ شبکه کلمه جدیدا تحدی کرده یک روایت صحیح السند بیاورید دال بر اینکه در زمان امیرالمومنین کسی ایشون و با لفظ « امام » خطاب کرده باشد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بر اساس روایات متعدد اهلسنت ، خداوند و پیامبرش از علی ع به عنوان « امام » یاد کردند و مردم هم مامور شدند که به علی ع بر اساس آنکه « امام » و « امیر » مومنان است ، سلام دهند و آنان نیز چنین می کردند .
❕علمای اهلسنت به نقل از انس بن مالك می آورند ؛
« پيامبر مرا به سوى ابو بَرزه اسلمى فرستاد و من شنيدم كه به او مى فرمود: «اى ابو برزه! پروردگار جهانيان، درباره على بن ابى طالب، با من عهدى بسته و گفته است: او پرچم هدايت، نشان ايمان، امام اولياى من و نور همه پيروانم است". اى ابو برزه! على بن ابى طالب در فرداى قيامت، امين من است و در قيامت، پرچمدارم و [امين] بر كليدهاى گنجينه هاى رحمت پروردگار من است».
📚حلية الأولياء ، ج 1 ص 66 _ تاريخ دمشق: ج 42 ص 330 ح 8892، تاريخ بغداد ، ج 14 ص 99 ح 7441 _ المناقب للخوارزمي: ص 311 ح 311، كفاية الطالب: ص 215.
❕در نقل دیگر می آورند که پيامبر خدا خطاب به على عليه السلام فرمود ؛
«آفرين به سَرور مسلمانان و امام پرهيزگاران »
📚تاريخ دمشق: ج 42 ص 370، حلية الأولياء: ج 1 ص 66 .
👌و فرمود ؛
« اى على! تو سَرور مسلمانان، امام پرهيزگاران، پيشواى سپيدرويان و بزرگِ مؤمنانى. »
📚المناقب لابن المغازلي: ص 65 ح 93، المناقب للخوارزمي: ص 295 ح 287؛
👌و مطابق نقل دیگر فرمود ؛
«سه چيز درباره على به من وحى شد: «اوست سَرور مسلمانان، امام پرهيزگاران و پيشواى سپيدرويان است »
📚المستدرك على الصحيحين: ج 3 ص 148 ح 4668، تاريخ دمشق: ج 42 ص 303 ح 8836، _ المناقب لابن المغازلي: ص 105 ح 147 _ كنز العمّال: ج 11 ص 620 ح 33011
❕و مطابق نقل دیگر فرمود ؛
«شبى كه مرا به آسمان بردند، به كاخى از مرواريد رسيدم كه با طلاى درخشان، سنگ فرش شده بود. پس خداوند، سه چيز درباره على به من وحى كرد يا بدان فرمان داد ، اوست سرور مسلمانان، امام پرهيزگاران و رهبر سپيدرويان. »
📚اسد الغابة: ج 3 ص 173 الرقم 2813، تاريخ دمشق: ج 42 ص 302 ح 8834 ص 303 ح 8835، المناقب لابن المغازلي: ص 104 ح 146
👌و فرمود ؛
« خداوند عز و جل در شب معراج درباره على، سه چيز به من وحى كرد: «او سرور مؤمنان، امام پرهيزگاران و پيشواى سپيدرويان است».
📚المعجم الصغير: ج 2 ص 88، تاريخ أصبهان: ج 2 ص 200 ح 1454 _ المناقب للخوارزمي: ص 328 ح 340
❕و فرمود ؛
« اى على! پس از من، تو امام امّتم و جانشين من در ميان آنهايى و تو راهبر مؤمنان به سوى بهشتى »
📚فرائد السمطين: ج 2 ص 243
👌و فرمود ؛
« او ( علی ) امام امّت من است. »
📚ينابيع المودّة: ج 1 ص 202 ح 5
❕ابن عساکر از بريده اسلمى نقل می کند که گفت ؛
« پيامبر به ما فرمان داد كه بر على عليه السلام به امارت مؤمنان، سلام دهيم؛ آن روز، ما هفت نفر بوديم و من، كوچكترينِ آنان بودم. »
📚تاريخ دمشق: ج 42 ص 303؛
❕شیخ مفید این نقل را کاملتر آورده که گفت ؛
« پيامبر خدا به ما هفت نفر، كه ابو بكر و عمر و طلحه و زبير هم در ميان ما بودند، فرمان داد و گفت: «بر على به امارت مؤمنان، سلام دهيد». پس بر او چنين سلام داديم و پيامبر خدا، در ميان ما حى و حاضر بود. »
📚الإرشاد: ج 1 ص 48
❕و در نقل دیگر آمده است ؛
« پیامبر در خيمه اش جلوس كرد و به على ع فرمان داد كه در خيمه روبه روى او بنشيند. سپس به مسلمانان دستور داد كه دسته دسته نزد او بيايند و مقامش را تهنيت گويند و بر او به امارت مؤمنان، سلام دهند. پس همه مردم چنين كردند. سپس همسران خود و همه زنان مؤمن همراهش را فرمان داد تا به نزد او بيايند و بر او به امارت مؤمنان، سلام دهند. پس چنين كردند. »
📚الإرشاد: ج 1 ص 176، إعلام الورى: ج 1 ص 262
👌بنابراین علی ع به عنوان امام و امیر مومنان ، شناخته می شد ، در روایات ما تصریح شده است که این لقب یعنی « امیر مومنان » ، لقب اختصاصی علی ع است ، و همواره تنها از علی ع به این لقب یاد می شد ، چنان که در نقلی آمده است که پیامبر گرامی فرمود ؛
« آن گاه كه شبانه به آسمان برده شدم و ميان من و پروردگارم فاصله اى جز به اندازه دو سرِ كمان يا كمتر از آن نبود، پروردگارم آنچه كه بايد به من وحى كند، وحى كرد و سپس فرمود: «اى محمّد! به على بن ابى طالب، امير مؤمنان، سلام برسان، كه پيش از او هيچ كس را به اين نام نناميده ام و پس از او نيز كسى را به اين نام نمى نامم».
📚الأمالي للطوسي: ص 295 ح 578، بشارة المصطفى: ص 186
👌علی ع نیز فرمود ؛
« پيامبر خدا فرمان داد كه در حيات و پس از وفاتش، «امير مؤمنان» خوانده شوم و آن را براى كسى جز من اجازه نداد »
📚الخصال یک جلدی ص 580 ح 1
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی وجود اختلاف میان فاطمه و علی علیهما السلام می باشد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1901
👌پاسخ ملحد را که اشکال کرده است ، پیامبر گرامی در برابر جنایت خالد در مورد قبیله بنی جذیمه ، او را مجازات نکرد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1687
❕ملحد به دروغ مدعی شده است که پیامبر گرامی به خالد لقب سیف الاسلام را داده است ، در ذیل در این رابطه توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1688
#طوفان_نوح_نبی_افسانه_گيلگمش
🤔#پرسش
❔پرسش من این است که برخی ادعا می کنند داستان نوح نبی برگرفته از افسانه گیلگمش است و برای ادعای خود به شباهت غیرقابل انکار برخی از این داستان با جریان نوح(ع) استناد می کنند.شما چه دلیلی برای رد این ادعا دارید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بر اساس بر آوردهای تاریخی و مویدات عقلی ، از عمر آدم ع حدود هفت هزار سال یا بیشتر می گذرد ، چنان که در تفسیر المیزان می خوانیم ؛
« در تاريخ يهود آمده است كه عمر نوع بشر از روزى كه در زمين خلق شده تا كنون، بيش از حدود هفت هزار سال نيست كه اعتبار عقلى هم كمك و مساعد اين تاريخ است، براى اينكه اگر ما از نوع بشر يك انسان مرد و يك زن را كه با هم زن و شوهر باشند فرض كنيم كه در مدتى متوسط نه خيلى طولانى و نه خيلى كوتاه با هم زندگى كنند، و هر دو داراى مزاجى معتدل باشند، و در وضع متوسطى از حيث امنيت و فراوانى نعمت و رفاه و مساعدت و ... و همه عوامل و شرايطى كه در زندگى انسان مؤثرند قرار داشته باشند و از سوى ديگر فرض كنيم اين دو فرد در اوضاعى متوسط توالد و تناسل كنند، و باز فرض كنيم كه همه اوضاعى كه در باره آن دو فرض كرديم در باره فرزندان آن دو نيز محقق باشد، و فرزندانشان هم از نظر پسرى و دخترى بطور متوسط به دنيا بيايند، خواهيم ديد كه اين انسان كه در آغاز فقط دو نفر فرض شده بودند، در يك قرن يعنى در رأس صد سال عددشان به هزار نفر مىرسد، در نتيجه هر يك نفر از انسان در طول صد سال پانصد نفر مى شود. آن گاه اگر عوامل تهديدگر را كه با هستى بشر ضديت دارد (از قبيل بلاهاى عمومى، يعنى سرما، گرما، طوفان، زلزله، قحطى، و با، طاعون، خسف، زير آوار رفتن، جنگهاى خانمان برانداز و ساير مصائب غير عمومى كه احيانا به تك تك افراد مىرسد) در نظر بگيريم و از آن آمار كه گرفتيم سهم اين بلاها را كم كنيم، و در اين كم كردن حد اكثر را در نظر بگيريم يعنى فرض كنيم كه بلاهاى نامبرده از هر هزار نفر انسان نهصد و نود و نه نفر را از بين ببرد، و در هر صد سال كه بر حسب فرض اول در هر نفر هزار نفر مى شوند، غير از يك نفر زنده نماند.
❕و به عبارت ديگر ، عامل تناسل كه بايد در هر صد سال دو نفر را هزار نفر كند تنها آن دو را سه نفر كند، و از هزار نفر تنها يك نفر بماند، آن گاه اين محاسبه را به طور تصاعدى تا مدت هفت هزار سال يعنى هفتاد قرن ادامه دهيم، خواهيم ديد كه عدد بشر به دو بليون و نيم مى رسد، و اين عدد همان عدد نفوس بشر امروزى است، كه آمارگران بين المللى آن را ارائه داده اند. »
📚ترجمه تفسیر المیزان ، ج 4 ص 221
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌بنابراین از عمر آدم ع تا کنون ، حدود هفت هزار سال یا بیشتر می گذرد . نوح نبی ع اولین پیامبر صاحب شریعت است که حدود هزار سال بعد از آدم ع می زیسته است ، زیرا نوح نبی ، تقریبا هشتمین جانشین آدم ع بوده است و حد اکثر فاصله او با آدم هزار سال می تواند قلمداد شود ، چنان که در نقلی پیامبر گرامی فرمود ؛
« آدم به شیث وصیت کرد و شیث به فرزندش شبان و شبان به محلث ، و محلث به محوق ، و محوق به عمیشا و عمیشا به اخنوع ( ادریس ) و ادریس به ناحور و ناحور به نوح نبی ...»
📚الفقیه ج 4 ص 176 _ امالی صدوق ص 402 _ امالی طوسی ص 442 _ مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 251 _ بحار الانوار ج 23 ص 57
👌بنابراین نوح نبی حدود شش هزار سال قبل می زیسته است . آنچه که تحت عنوان افسانه گیلگمش یاد می شود ، اشاره به جریانی است که طبق تصریح باستان شناسان مربوط به هفتصد سال پیش از میلاد مسیح است ، یعنی حدود ، دو هزار و هفتصد سال پیش .
👌بنابراین افسانه گیلگمش ، حدود سه هزار سال پس از زمان نوح نبی ، مورد تقریر قرار گرفته است ، چنان که می نویسند ؛
« در سال 1853 ميلادى ه. رسام به نسخه اى از روايت بابلى طوفان دست يافت كه در كتابخانه مشهور آشوربانيپال (668- 626 ق. م) در پايتخت آشور، نينوا كشف شده و به قرن هفتم قبل از ميلاد بر مى گردد.
❕در سوم دسامبر 1872 م، باستان شناس ديگرى به نام سيدنى اسميت اعلام داشت كه به اشعارى از گيلگمش در دوازده لوح دست يافته كه يازدهمين لوح آن درباره داستان طوفان نوح است.
👌گيلگمش يكى از پادشاهانى است كه اسمشان در ثبت ملوك وركاء در عهد خاندان اوليه آمده و حاكم بر عراق در شهر وركاء بوده اند.
❕دكتر جان الدر مى نويسد ؛
« اشعار كشف شده گيلگمش داراى 205 بيت است كه در آن به طوفان عظيمى اشاره مى كند: ائو خداى زمين از طوفان قريب الوقوعى، اوت نا پيشيتم را مطلع مى سازد و به او مى گويد با ساختن سفينه اى جهت خود و خانواده آماده استقبال سيل گردد. اوت كشتى مى سازد و براى جلوگيرى از نفوذ آب آن را با زفت اندود مى كند و خوراك و آشاميدنى در آن جاى مى دهد و از همه موجودات زنده در آن گرد مى آورد و خانواده را با جمعى كارگر و يك نفر ناخدا سوار كشتى مى كند.شماش، خداى خورشيد تاريخ وقوع طوفان را تعيين مى كند، ارواح زمين با مشعله اى خود زمين را منور مى سازند ....
شش شبانه روز باد مى وزد و سيل و طوفان زمين را فرا مى گيرد، روز هفتم طوفان فرو مى نشيند و دريا عقب مى كشد و باد شوم پايان مى پذيرد و كشتى بر زمين نيسر مى نشيند. »
📚باستان شناسى كتاب مقدس، دکتر جان الدر ، ص 31، 34 ( به نقل از باستان شناسى و جغرافياى تاريخى قصص قرآن، متن، ص: 37 )
👌بنابراین باید بگوییم ، آنچه که تحت عنوان افسانه گیلگمش از آن یاد می شود ، برگرفته از جریان طوفان نوح است ، که سینه به سینه مردمان آن را نقل می کردند ، اما به مرور زمان ، آنان در نقل واقعه طوفان نوح تحریفاتی را ایجاد کردند و هر ملتی مطابق آراء و اهواء خود ، آن را شرح و تفصیل داده و افسانه سازی کرده و نقل کرده اند و آنان اصل واقعه را دچار تحریف و زیاده و نقصان کردند و موهومات و افسانه های خود را وارد بر آن کردند ، چنان که صاحب تفسیر المنار از اقوام گوناگون بشری که حتی قبل از زمان مسیح ع می زیستند ، نقل می کند که آنان به نوعی جریان طوفان نوح را نقل می کردند ، اما نقل آنها همراه با افسانه سازی و تحریفات عدیده ای بوده است ، بنابراین افسانه گیلگمش برگرفته از جریان نوح نبی ع است نه آنکه داستان نوح نبی ع برگرفته از افسانه گیلگمش باشد .
📚المنار ج 11 ص 101 _ 105
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ ملحد را که مدعی است خداوند ، پیامبر را مامور به دعوت اهالی مکه کرده است ، این یعنی دعوت اسلام و قرآن ، عمومی و فراگیر نیست و اختصاص به عربستان دارد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1384
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2760
👌پاسخ ملحد را که با استناد به سخنان کمال حیدری ، در صدد است که زهد و ساده زیستی پیامبر گرامی اسلام را زیر سوال ببرد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1910
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕زئوس بیسواد در این دو کلیپ اشکالاتی را در مورد معراج مطرح می کند ، پاسخ اشکالات او ؛
1⃣در رابطه با این که وقوع معراج را از نظر علمی ، محال قلمداد می کند ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2270
2⃣در رابطه با مرکب پیامبر گرامی در این سفر فضایی ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3335
3⃣در رابطه با این که پیامبر گرامی در این سفر فضایی نور امامان ع را حول عرش مشاهده کرد ، پاسخ ذیل در مورد خلقت نورانی آن بزرگواران را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3338
4⃣این که خداوند در معراج با پیامبرش صحبت می کرد ، مقصود صحبت کردن با دهان و زبان و ... نیست ، در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/155
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/-210057
5⃣در مورد این که گفته شد ، در معراج در مورد تعداد نمازها ، چانه زده می شد و موسی ع واسطه شد تا تعداد نمازها کم شود ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3340
6⃣این که پیامبر گرامی در معراج به خداوند نزدیک شد ، به معنای جسم بودن خداوند نیست ، در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1366
7⃣این که اساسا معراج برای چه غرض و هدفی واقع شد ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2269
8⃣این که پیامبر گرامی در معراج ، بهشتیان را در بهشت و جهنمیان را در دوزخ دید ، مقصود بهشت و جهنم برزخی است ، نه بهشت و جهنم جاودان آخرت ؛
📚تفسیر نمونه ج 22 ص 504
👌در گذشته در مورد بهشت و جهنم برزخی توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3341
9⃣مطابق نقلها ، پیامبر گرامی در معراج از میوه بهشتی تناول کردند و از همان میوه بهشتی ، نطفه فاطمه س شکل گرفت ، پس از آن و در هنگام بازگشت به زمین با خدیجه س همبستر شدند ، و نطفه فاطمه س از میوه بهشتی ، بسته شد ، در پاسخ ذیل ، شماره 4 در این رابطه توضیح دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2392
0⃣1⃣در رابطه با سال تولد فاطمه س و این که چگونه ممکن است ، خدیحه س در 60 سالگی به فاطمه س حامله شود ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3343
1⃣1⃣پاسخ شبهه پراکنی های او در مورد بوسه زدن پیامبر گرامی بر فاطمه صدیقه در خردسالی ایشان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2774
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2775
2⃣1⃣در رابطه با این که پیامبر گرامی در معراج زنان بی حجاب را در حال عذاب دیده بود ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3280
3⃣1⃣در رابطه با فلسفه چرایی عذاب گنهکاران و این که آیا عذاب آنها با مهربانی خداوند تضاد دارد یا خیر پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1810
4⃣1⃣چنین نبوده است که خداوند در دنیا تنها به واسطه جبرئیل با پیامبرش صحبت کند ، بلکه در دنیا نیز گاه از طریق مستقیم و بدون واسطه با پیامبرش صحبت می کرد ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3344
5⃣1⃣این که پیامبر در معراجی که از مکه صورت گرفته است ، به مدینه رفته و در مسجدی که بعدها به نام خود پیامبر بنا شد ، یعنی مسجد النبی ، نماز خوانده است ، از دروغ های زئوس است و در منابع مستند شیعه نیامده است .
ipasookh.ir
#فروش_بردگان_توسط_پیامبر_گرامی
🤔#پرسش
❔اعتراف آیتالله سید جعفر مرتضی العاملی ٬ مورخ بزرگ جهان تشیع ٬ به فروش زنان و کودکان اسیر توسط پیامبر اسلام
🔖رسول الله برخی از این اسیران (زن و کودک) را به همراه سعد ابن زید الاشهلی به نجد فرستاد تا با فروش آنان اسحله و اسب بیاورد.
و همچین گفته میشود که رسول الله برخی از زنان و کودکان اسیر بنی قریظه را به شام برای فروش فرستاد و اسلحه و اسب خرید.
📚منبع: الصحیح من سیره النبی الاعظم - تألیف سید جعفر مرتضی العاملي - ج۱۱ - ص۲۲۵ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌برای رسیدن به پاسخ ، توجه به نکاتی لازم است ؛
1⃣کسانی به اسیری و بردگی و کنیزی گرفته می شوند که به سرزمین اسلامی حمله کرده باشند و قصد نابود سازی مسلمین و دین و آیین آنها را داشته باشند ، اینان همان کفار حربی هستند که تنها اجازه جهاد با آنان داده شده است ، در گذشته در رابطه چرایی به بردگی گرفتن چنین کفاری توضیحات لازم را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2121
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1008
2⃣آنچه که مورد استناد ملحد قرار گرفته است ، مربوط به یهودیان بنی قریظه است که پیمان شکنی کردند و با همکاری مشرکین ، قصد نابودی اسلام و مسلمین داشتند ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1789
👌بی شک اسیر و برده ساختن چنین دشمنان حربی ، یک مصداق تنبیه آنان می تواند باشد ، چنان که صاحب تفسیر المیزان می نویسد ؛
«عمده اسباب برده گیری سه چیز بود ، جنگ ، زور و قلدری و داشتن ولایت ابوت وشوهری و امثال آن ، اسلام تنها برده گیری در جنگ را امضا کرد آن هم تنها در جنگ هایی معتبر دانست که بین مسلمین و کفار اتفاق افتد که در این صورت مسلمین می توانند اسیر کافر را استرقاق نمایند نه جنگهایی که بین خود مسلمین رخ می دهد . جهت این امضا کردن و معتبر شمردن برده گیری اسرای جنگی این است که به طور کلی دشمن محارب هدفی جز نابودی انسانیت و از بین بردن نسل بشری و ویران ساختن آبادی ها ندارد و فطرت بشر بدون هیچ تردیدی چنین کسی را محکوم به زوال دانسته و بر هر کسی واجب می داند که اینگونه دشمن های بشریت را جزء مجتمع بشری به شمار نیاورده و آنان را مستحق تمتع از مزایای حیات و تنعم به حقوق اجتماعی نداند و نیز حکم می کند به وجوب از بین بردن آنان و یا دست کم اسیر کردنشان »
📚ترجمه تفسیر المیزان ج6 ص498
3⃣اگر چه اصل اسیر گرفتن کفار حربی توسط پیامبر گرامی ، برای تربیت آنها بوده است و وجه عقلایی روشنی دارد ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2122
👌و توضیح داده ایم که برنامه اسلام ، تربیت و ارشاد و هدایت بردگان و آزاد سازی تدریجی آنها بوده است ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/901
👌با این وجود نمی توان پذیرفت که پیامبر گرامی ، بردگان را مورد فروش قرار دهد و مجددا و بدون تربیت و ارشاد ، آنان را به دار الکفر بازگرداند و به سایر کفار بفروشد ، چرا که این عملکرد با اصول تربیتی اسلام در تضاد است ، خصوصا آنکه خود پیامبر گرامی ص به نقل امام صادق ع می فرمود ؛
« بدترين مردم كسى است كه انسانها را بفروشد »
📚الکافی ج 5 ص 114 _ تهذیب الاحکام ، ج 6 ص 362 _ الاستبصار ، ج 3 ص 63 _ علل الشرایع ج 2 ص 530
4⃣آنچه که ملحد از کتاب مرحوم سید جعفر عاملی به آن استناد کرد که پیامبر گرامی برخی از اسیران بنی قریظه را به شامیان و نجدیان فروخت و در ازای آن ، اسب و سلاح برای مسلمین تهیه کرد ، عموما با سند ضعیف ، مورد نقل علمای اهلسنت قرار گرفته است و مرحوم سید جعفر عاملی هم مطلب مذکور را از کتب آنان نقل می کند .
❕نقل ضعیف آنان ، با روایاتهای شیعه که می گوید : پیامبر گرامی فروختن برده را ناپسند می دانست در تضاد است ، در چنین حالتی ما ماموریم که به نقلهای ضعیف اهلسنت توجه نکرده و نقل صحیح اهلبیت علیهم السلام را اخذ کنیم ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است »
📚 الکافی ج 1 ص 68
👌و در نقل دیگر فرمود ؛
« به نزد آنان ( اهل سنت ) نرو و از آنان روایت مشنو »
📚بحار الانوار ج 2 ص 216
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد یادگیری فلسفه و دیدگاه علمای شیعه در این مورد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/477
👌پاسخ ملحد در مورد آیه ای که می گوید ، خداوند آسمان را نگه داشته است تا بر زمین نیفتد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1585