eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
233 ویدیو
58 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
شیعه پاسخ
👌ما در سالهای گذشته دیدگاه شیعه در مورد همسران پیامبران را تبیین کرده بودیم که شیعه معتقد است ، هیچیک از همسران پیامبران ، گرفتار انحرافات جنسی و زنا و فاحشگی نبوده اند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2888 👌ملحد وهابی که از روشنگری های ما به ستوه آمده است بر پایه فشاری که اربابانش بر او وارد داشته اند ، اقدام به انتشار شماره تلفن ما کرده و تهدید کرده که از نام و نشانی ما نیز مطلع است و آن را نیز منتشر می کند تا بلکه از این طریق ما را به عقب براند و بتواند نفس راحتی از دست ما بکشد💪💪💪 👌حقیقتا باید به عقل و فهم این جاهلین خندید که با انتشار شماره تلفن و نام و نشان ما را تهدید می کنند ، در حالی که خودمان در کتابهایی که چاپ می کنیم ، خود را معرفی کرده و شماره تلفن خود را نیز جهت ارتباط با مخاطبین ارائه می دهیم ، آن وقت این ملحدین جاهل ، داشتن شماره تلفن را برگ برنده خود دانسته اند ❗️❗️❗️ 👌ملحد در ادامه به اقوال افراد مجهول الحالی استناد کرده است که از عایشه با عنوان فاحشه یاد کرده اند ، و به دروغ این مطلب را عقیده تمام شیعه معرفی کرده است ، در حالی که بزرگان و مراجع شیعه در عصر کنونی ، چنین مطلبی را از اساس رد کرده اند . ❔در استفتائی از محضر مراجع شیعه سوال کردند ؛ " مشاهده می شود برخی از افراد تحت عنوان شیعه به برخی از همسران رسول خدا نسبت های ناروای اخلاقی داده، کتاب و سخنرانی هایی نیز در این باره ارائه می کنند. فارغ از اینکه این عمل موجب ناراحتی اهل سنت و تخریب همبستگی امت مسلمان می گردد، آیا در عالم واقع، نسبت دادن چنین عملی به ازواج پیامبر گرامی اسلام صحیح است؟" 👌پاسخ مراجع معظم شیعه: 1⃣آیت الله العظمی مکارم شیرازی: اهانت به مقدسات مذاهب دیگر اسلامی جایز نیست و نسبت مذکور دروغ است. تاریخ استفتاء: 25/ 11/ 1397. شماره سؤال: 634631 2⃣آیت الله العظمی نوری همدانی: نسبت مذکوره غیر صحیح است و احتراز از آن لازم است. تاریخ استفتاء: 25/11/ 1397. شماره سؤال: 19219. 3⃣آیت الله العظمی جعفر سبحانی: ما در گذشته پاسخ این سؤال را به روشنی نوشته ایم که تمام همسران انبیاء از اعمال خلاف اخلاقی، منزه هستند؛ حتی زنان حضرت نوح و لوط، تا چه رسد به همسران پیامبر گرامی، همه آنها از مسائل خلاف اخلاقی مبرا هستند و این عقیده علماء بزرگ شیعه است. تاریخ استفتاء: 25/ 11/ 1397. شماره سؤال: 11734 4⃣آیت الله العظمی وحید خراسانی: تمام همسران رسول خدا از لحاظ اخلاقی عاری از فحشاء و زنا بودند. تاریخ استفتاء: 21/11/ 1397. 5⃣آیت الله العظمی مظاهری: آنچه نوشته اید حرام، و گناه آن بزرگ است و به طور کلی هر حرکتی که اهانت به مقدسات پیروان مذاهب اسلامی تلقی شود و سبب تحریک آنان گردد و اتحاد اسلامی را خدشه دار کند، حرام است. تاریخ استفتاء: 25/ 01/ 1398. شماره سؤال: 23672. 6⃣آیت الله العظمی علوی گرگانی: نسبت دادن برخی فواحش و رفتارهای غیر اخلاقی به همسران پیامبر صلوات الله علیه شرعا حرام است و تحقق آن در عالم واقع از نظر ما اثبات شده نیست. تاریخ استفتاء: 29/ 11/ 1397. شماره سؤال: 13553 7⃣آیت الله میرزا یدالله دوزدوزانی: اینگونه حرفها اهانت به مقام شامخ پیامبر (صلی الله علیه و آله است. تاریخ استفتاء: 27/ اسفند/ 1397. شماره سؤال: 1/3279 8⃣آیت الله محقق کابلی: در فرض سؤال توهین و نسبت ناروا به بعضی از همسران پیامبر با قطع نظر از ناراحتی برادران اهل سنت و ایجاد اختلاف بین مسلمین، حرام است. تاریخ استفتاء: 22/01/ 1398. شماره سؤال: 08453 9⃣آیت الله علی کورانی عاملی: ما شیعیان به عایشه صرفا به خاطر ایستادن در مقابل حضرت علی در جنگ جمل انتقاد داریم و هرگز در مورد پاکدامنی ایشان سخنی برخلاف اهل سنت نمی گوییم. این وهابیت است که چنین تهمتی به ما زده است. خداوند آنها را کیفر دهد!. تاریخ استفتاء: 21/ 11/ 1397 🌐https://b2n.ir/d29211 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕در ذیل در مورد چرایی و فلسفه زلزله و این که زلزله فعل الهی است ، توضیحات کافی را ارائه داده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3456 ❕و در ذیل هم توضیح داده ایم که این که زلزله فعل الهی است ، منافاتی با این ندارد که یک سلسله علل طبیعی نیز داشته باشد ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2817
👌معاند عامل پیدایش نزاع و جنگ ها را مذهب و دین می داند و مدعی است نزاع موجود میان ادیان ، گواه بر آن است که ادیان به دنبال صلح و سازش نبوده اند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3455
👌وهابی مدعی است که شیعه معتقد است تمام صحابه پیامبر مرتد شدند ، جز سه تن ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3170
🧐 ❔ امام مهدی٬ ابوبکر البغدادیِ غایبِ تشیع ❗️❗️ ➖امام زمان که بیاید فرزندان از نسل قاتلان حسین را صرفاً به خاطر محکوم نکردن کردار پدرانشان ذبح می‌کند!!! درست همانند دواعش که هرجا می‌روند افراد را به واسطه محکوم نکردن مخالفینشان گردن می‌زنند! امام صادق: هر گاه حضرت قائم عجّل اللّٰه تعالى فرجه الشريف خروج كنند فرزندان قاتلين امام حسين عليه السّلام را به خاطر كردار پدرانشان مى‌كشد! چون آنان به رفتار و کردار پدرانشان راضی بودند! 📚منبع: ترجمه علل الشرایع ٫ جلد ۱ ٫ صفحه ۸۷۵ ❗️❗️ 💠💠 👌بر خلاف آنچه در دنياى مادى معمول است كه رضايت به اعمال مجرمانه ديگرى جرم محسوب نمى‏شود ، همان‏گونه كه رضايت به اعمال نيك نيكوكاران بى‏پاداش است، در تعليمات اسلام، مسئله رضايت به كارهاى نيكوكاران و بدكاران عنوان خاصى دارد و با صراحت در روايات آمده است كه هر كس به كار ديگرى رضايت دهد در سلك و گروه او قرار خواهد گرفت. منتها مجرمان، دو گناه دارند و راضيان به اعمال آنها يك گناه، راضيان به اعمال نيك يك ثواب دارند و عاملان دو ثواب‏ ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ " الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ. وَعَلَى‏ كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ: إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ، وَإِثْمُ الرِّضَى‏بِهِ. " "آن كس كه به كار جمعيتى راضى باشد همچون كسى است كه در آن كار با آنها شركت كرده (منتها) آن كس كه در انجام كار باطل دخالت دارد دو گناه مى‏كند: گناه عمل و گناه رضايت به آن (ولى شخصى كه بيرون از دايره عمل است و به آن راضى است تنها مرتكب يك گناه مى‏شود و آن گناه رضايت است). " 📚نهج البلاغه ، حکمت 154 👌مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار بابى به اين موضوع اختصاص داده و در عنوان باب مى‏گويد: «إنَّ مَنْ رَضِىَ بِفِعْلٍ فَهُوَ كَمَنْ أتاهُ‏ كسى كه راضى به فعلى شود همانند كسى است كه آن را انجام داده است» و در ذيل آن هشت روايت نقل مى‏کند. 📚بحار الانوار ج 97 ص 94 باب 2 ❗️از جمله حديثى از امام صادق عليه السلام در تفسير آيه 183 سوره آل عمران آورده كه خطاب به گروهى از كافران است كه مى‏گفتند: ما به هيچ پيغمبرى ايمان نمى‏آوريم تا معجزه‏اى انجام دهد: «قَدْ جَاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»؛ بگو: پيامبرانى پيش از من، براى شما آمدند و دلايل روشن و آنچه را گفتيد آوردند؛ اگر راست مى‏گوييد چرا آنها را به قتل رسانديد؟!» امام عليه السلام در اينجا مى‏فرمايد: «وَقَدْ عَلِمَ أَنَّ هَؤُلَاءِ لَمْ تَقْتُلُوا ؛ معلوم است اينها كه در عصر پيامبر بودند انبياى پيشين را نكشتند» «وَلَكِنْ لَقَدْ كَانَ هَوَاهُمْ مَعَ الَّذِينَ قَتَلُوا فَسَمَّاهُمُ اللَّهُ قَاتِلِينَ لِمُتَابَعَةِ هَوَاهُمْ وَرِضَاهُمْ بِذَلِكَ الْفِعْلِ؛ ولى آن‏ها علاقه و فكرشان با قاتلان بود؛ از اين رو خدا آنها را قاتل ناميد چون خواسته و رضاى آنها به فعل آنان تعلق مى‏گرفت» 📚همان منبع ❗️مرحوم صاحب وسائل نيز در جلد 16 در كتاب «الامر بالمعروف و النهى عن المنكر» باب پنجم را به همين مسئله اختصاص داده و هفده روايت در اين زمينه در آن نقل مى‏كند؛ از جمله در حديثى از على ع از رسول خدا ص نقل مى‏كند: «مَنْ شَهِدَ أَمْراً فَكَرِهَهُ كَانَ كَمَنْ غَابَ عَنْهُ وَمَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِيَهُ كَانَ كَمَنْ شَهِدَهُ؛ كسى كه در صحنه انجام كارى حضور داشته باشد اما در دل از آن ناخشنود باشد مانند آن است كه حضور نداشته و اما كسى كه غايب بوده و به آن رضايت داده گويى حاضر بوده (و در آن كار شركت داشته است)». 📚وسائل الشیعه ج 16 ص 138 👌در داستان كشتن ناقه ثمود (همان معجزه الهى خداوند كه به پيامبرشان حضرت صالح داد) قرآن مى‏گويد: همه آن قوم بر اثر عذاب الهى از ميان رفتند در حالى كه همان‏گونه كه در كلام ديگرى از اميرمؤمنان به آن اشاره شده ناقه ثمود را يك نفر كشت و چون ديگران به آن رضايت دادند خداوند همگى را عذاب كرد: (وَإِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ، فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا) 📚نهج البلاغه خطبه 201 👌در زيارت‏نامه‏ها نيز كراراً این مطلب به چشم مى‏خورد كه زائر لعن و نفرين مى‏كند به كسانى كه جنايات يزيديان را در كربلا را شنيدند و به آن رضايت دادند: «وَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِه» 📚تهذیب الاحکام ، ج 6 ص 114 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌در روایت مورد استناد معاند نیز آمده است که امام على بن موسى الرضا عليه السلام در پاسخ كسى كه سؤال كرد: چگونه هنگامى كه حضرت مهدى عليه السلام قيام مى‏كند فرزندان قاتلان حسين عليه السلام را به سبب اعمال پدرانشان به قتل مى‏رساند در حالى كه خداوند مى‏فرمايد: «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى‏»؛ و هيچ گناهكارى بار گناه ديگرى را به دوش نمى‏كشد» ( اسراء 15 ) امام عليه السلام فرمود: " به سبب آن كه اين فرزندان به اعمال پدرانشان رضايت دادند و به آن افتخار مى‏كنند و هر كس به چيزى راضى شود مانند اين است كه آن را انجام داده باشد، سپس امام عليه السلام افزود: «وَلَوْ أَنَّ رَجُلًا قُتِلَ بِالْمَشْرِقِ فَرَضِيَ بِقَتْلِهِ رجل بالمغرب لکان الرَّاضِي عِنْدَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ شَرِيكَ الْقَاتِلِ‏ ؛ اگر كسى در مشرق به قتل برسد و ديگرى در مغرب باشد و به آن قتل رضايت دهد شخص راضى در نزد خداوند شريك قاتل است». 📚علل الشرایع ج 1 ص 229 👌روشن است كسانى كه به قتل امام حسين عليه السلام راضى شوند و به آن افتخار كنند در حقيقت ناصبى‏اند و ناصبى‏ها به منزله كفار حربى هستند . 📚پیام امام امیر المومنین ، ج 13 ص 278 ❔ممكن است در بدو نظر چنين تصور شود كه اگر كسى گناهى را مرتكب نشود و هيچ‏گونه دخالتى حتى در اعانت و يارى گنهكاران در آن نداشته باشد چرا رضايت قلبى به آن گناه او را هم شريك گناه سازد؟ 👌دليل آن با دقت روشن مى‏شود و آن اين‏كه هنگامى كه رضايت به كارهاى خلاف ديگران در قلب انسان جايگزين شد تدريجاً در اقوال و افعال او خود را نشان مى‏دهد، و انسان نیز در همان مسیر قدم بر می دارد ، زيرا نمى‏شود انسان به چيزى محبت داشته باشد و در اعمال و اقوالش ظاهر نگردد ، بنابراین از آنجایی که این نیت بد منتهی به عملکرد می شود ، لذا آنان به خاطر عملکرد ناصوابشان تنبیه می شوند . ❗️اضافه بر اين كسى كه به اعمال خلاف ديگران راضى مى‏شود هرگز به وظيفه امر به معروف و نهى از منكر عمل نخواهد كرد، زيرا آن عمل را دوست دارد و به گنهكاران به سبب اين گناه عشق مى‏ورزد ، این هم یک عملکرد ناصواب است و صرف نیت نیست و آنان به خاطر این عملکرد ناصواب ، مستحق مجازاتند . ❗️این مجازات ها همه بر اساس حق و عدالت و مطابق حکم خداوند به خاطر عملکرد ناصواب افراد است ، بر خلاف رفتار دواعش که از روی هوای نفس و بر خلاف حکم الهی ، بیگناهان را با دلائل واهی ، تنببه و مجازات می کرد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔ايرادات و اشتباهات قرآن! اين بخش: سوره اعراف(آيه ١٧٥) ▪️ آيه اول: وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ ﴿۱۷۵﴾ : و داستان آن كس را كه نشانه هاى خود را به او داده بوديم برايشان بخوان كه به آنها بى اعتنا شد آنگاه شيطان او را دنبال كرد و از گمراهان شد (۱۷۵) ▪️بررسى اشكالات اين آيه: نويسنده قرآن خطاب به محمد(دريافت كننده قرآن) ميگويد؛ داستان شخصى كه قبلا به او نشانه هايمان را داديم و اعتنا نكرد را براى مردم بخوان، خوب تا اينجا مشكلى نيست و چيز عجيبى وجود ندارد اما در ادامه موضوع عجيب ميشود و ميگويد؛ چون (آن شخص) اعتنا نكرد به آيات ما سپس شيطان پيرو او شد(فاتبعه الشيطان)! يعنى آن شخص آيات و نشانه ها را ديده و گفته است؛ بيخيال بابا اينا چيه من كه باور ندارم، بعد ناگهان شيطان مى آيد و راه مى افتد دنبال اين شخص و پيرو او ميشود!! طبق تعريف خود قرآن اين انسانها هستند كه بدنبال شيطان راه مى افتتد و گمراه ميشوند، نه اينكه شيطان بيفتند دنبال انسان و گمراه شود ❗️❗️❗️ 💠💠 👌خداوند در سوره اعراف می فرماید ؛ "وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ - وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ - ساءَ مَثَلاً الْقَوْمُ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ أَنْفُسَهُمْ كانُوا يَظْلِمُونَ - مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِي وَ مَنْ يُضْلِلْ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُون‏ " " و براى آنها بخوان سرگذشت آن كس را كه آيات خود را به او داديم ولى (سرانجام) از (دستور) آنها خارج گشت و شيطان به او دست يافت و از گمراهان شد - و اگر مى‏خواستيم (مقام) او را با اين آيات (و علوم و دانشها) بالا مى‏برديم (اما اجبار بر خلاف سنت ماست لذا او را به حال خود رها ساختيم) ولى او به پستى گرائيد و از هواى نفس خويش پيروى كرد او همچون سگ (هار) است كه اگر به او حمله كنى دهانش را باز و زبانش را برون خواهد كرد و اگر او را به حال خود واگذارى باز همين كار را مى‏كند (گويى آن چنان تشنه دنيا پرستى است كه هرگز سيراب نمى‏شود) اين مثل جمعيتى است كه آيات ما را تكذيب كردند اين داستانها را (براى آنها) بازگو كن شايد بينديشند (و بيدار شوند)- چه بد مثلى دارند گروهى كه آيات ما را تكذيب كردند ولى آنها به خودشان ستم مى‏كردند - آن كس را كه خدا هدايت كند هدايت يافته (واقعى) او است و آنها را كه (به خاطر اعمالشان) گمراه سازد زيانكاران (واقعى) آنهايند. " ( اعراف 175 - 178 ) ❗️ از بسيارى از روايات و كلمات مفسران استفاده میشود كه منظور از اين شخص که آیات مذکور از او خبر می دهد ، مردى به نام " بلعم باعورا" بوده است كه در عصر موسى ع زندگى مى‏كرد و از دانشمندان و علماى مشهور بنى اسرائيل محسوب مى‏شد، و حتى موسى ع از وجود او به عنوان يك مبلغ نيرومند استفاده مى‏كرد، و كارش در اين راه آن قدر بالا گرفت كه دعايش در پيشگاه خدا به اجابت مى‏رسيد، ولى بر اثر تمايل به فرعون و وعد و وعيدهاى او از راه حق منحرف شد و همه مقامات خود را از دست داد، تا آنجا كه در صف مخالفان موسى ع قرار گرفت‏ . 📚تفسیر نمونه ، ج 7 ص 14 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌امام رضا ع در مورد آیات مذکور فرمود ؛ " بلعم باعورا داراى اسم اعظم بود، و با اسم اعظم دعا مى‏كرد و خداوند دعايش را اجابت مى‏كرد ، در آخر به طرف فرعون ميل كرد، و از درباريان او شد، روزى كه فرعون براى دستگير كردن موسى و يارانش در طلب ايشان مى‏گشت، عبورش به بلعم افتاد، گفت: از خدا بخواه موسى و اصحابش را به دام ما بيندازد، بلعم بر الاغ خود سوار شد تا او نيز به جستجوى موسى برود الاغش از راه رفتن امتناع كرد، بلعم شروع كرد به زدن آن حيوان، خداوند قفل از زبان الاغ برداشت و به زبان آمد و گفت: واى بر تو براى چه مرا مى‏زنى؟ آيا مى‏خواهى با تو بيايم تا تو بر پيغمبر خدا و مردمى با ايمان نفرين كنى؟ بلعم اين را كه شنيد آن قدر آن حيوان را زد تا كشت، و همانجا اسم اعظم از زبانش برداشته شد، و قرآن در باره‏ اش فرموده:" فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ، وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ" اين مثلى است كه خداوند زده است‏ " " انه اعطى بلعم بن باعور الاسم الأعظم، فكان يدعو به فيستجيب له فمال الى فرعون فلما مر فرعون في طلب موسى و أصحابه قال فرعون لبلعم ادع لله على موسى و أصحابه ليحبسه علينا فركب حمارته ليمر في طلب موسى فامتنعت عليه حمارته فأقبل يضربها فأنطقها الله عز و جل، فقالت: ويلك على ماذا تضربني؟ أ تريد ان أجي‏ء معك لتدعو على نبي الله و قوم مؤمنين؟ فلم يزل يضربها حتى قتلها و انسلخ الاسم من لسانه، و هو قوله: فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ و هو مثل ضربه الله " 📚بحار الانوار ج 13 ص 377 ❗️بنابراین آیات مذکور به روشنى اشاره به داستان كسى مى‏كند كه نخست در صف مؤمنان بوده و حامل آيات و علوم الهى گشته، سپس از اين مسير گام بيرون نهاده، به همين جهت شيطان به وسوسه او پرداخته، و عاقبت كارش به گمراهى و بدبختى كشيده شده است. ❗️تعبير" انسلخ" كه از ماده" انسلاخ" و در اصل به معنى از پوست بيرون آمدن است، نشان مى‏دهد كه آيات و علوم الهى در آغاز چنان به او احاطه داشت كه همچون پوست تن او شده بود، اما ناگهان از اين پوست بيرون آمد و با يك چرخش تند، مسير خود را به كلى تغيير داد!. 👌از تعبير👈" فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ"👉 چنين استفاده مى‏شود كه در آغاز شیطان تقریبا از او قطع اميد كرده بود، چرا كه او كاملا در مسير حق قرار داشت، اما پس از انحراف مزبور، شيطان به سرعت او را تعقيب كرد و به او رسيد و بر سر راهش نشست و به وسوسه‏ گرى پرداخت، و سرانجام او را در صف گمراهان و شقاوتمندان قرار داد . 📚تفسیر نمونه ج 7 ص 13 👌اشکال سطحی معاند در مورد تعبیر 👈فاتبعه الشیطان 👉 است ، در حالی که توجه ندارد که ماده " تبع " وقتی به باب " افعال " رود ، به معنای روان شدن و ملحق شدن است ، یعنی شیطان در پی گمراه سازی او روان شد و خود را به او ملحق ساخت و گمراهش کرد ، چنان که در فرهنگ ابجدی می خوانیم ؛ " أَتْبَعَ- إِتْبَاعاً [تبع‏] هُ: در پى او روان شد و به او رسيد،- هُ كذا: آن را به او رسانيد يا پيوست كرد " 📚فرهنگ ابجدی ، ص 9 ❗️راغب نیز به این نکته تصریح می کند ؛ " يقال: أَتْبَعَهُ: إذا لحقه " 📚مفردات ألفاظ القرآن، ص: 163 👌متاسفانه معاند بیسواد بدون تامل در معانی لغات مورد استفاده قرآن ، اشکال سطحی مطرح کرده بود که از آنچه گذشت ، پاسخ او روشن گردید . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕اکثریت مطالبی که معاندین در فضای مجازی مطرح میکنند تکراری است و برای ما خسته کننده است که شبهات تکراری آنان را پاسخ گوییم . یک نمونه این شبهات تکراری شبهه ذیل است : ❕ملحد مدعی شده است که زراره می گوید که اگر هر آنچه که از امام صادق ع شنیده ام ، بگویم ، آلت تناسلی مردان ، مانند چوب باد می کند ، در ذیل پاسخ این دروغگویی و بیسوادی او را داده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2879
❕معاند فراری از مدرسه که از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرده است و به درجه دکتری و متخصص در نقد اسلام رسیده است 😁 به قدری از آموزهای اسلامی بی اطلاع است که در پاسخ به ما می گوید که من فکر می کردم که شیطان یکی از فرشتگان بارگاه الهی بوده و از جنس آتش ❗️ 👌درحالی که نمی داند فرشتگان از جسم نورانی تشکیل شده اند نه آتش ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1037 👌و ابلیس بزرگ شیاطین ، از اجنه بود که تنها در جمع فرشتگان حضور داشت و فرشته نبود و اجنه هستند که از آتش اند نه فرشتگان ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1039 ❕او در ادامه از تصور کودکانه خود می گوید که یک شیطان است که با قدرت فراوانی که دارد میلیونها انسان را فریب می دهد ❗️در حالی که نمی داند آن ابلیس و شیطان بزرگ ، اعوان و انصار فراوانی دارد که آنان انسانها را دنبال می کنند و فریب می دهند ، و یک شیطان نیست ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1568
▪️ايرادات و اشتباهات قرآن! اين بخش: سوره اعراف(آيه ١٧٦) در اين بخش به آيه ١٧٦ از سوره اعراب ميپردازيم. در آيه قبلى در مورد كسى كه به آيات و نشانه هاى الله بى اعتنا بود اشاره كرده بود و اينكه شيطان پيرو او شده است، اين آيه ادامه همان موضوع را بيان ميكند اكنون با هم اين آيه و ترجمه اش را بررسى ميكنيم؛ ▪️آيه دوم: وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَاقْصُص الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴿۱۷۶﴾ : و اگر مى‏ خواستيم قدر او را بالا مى ‏برديم اما او به سوى زمين گراييد و از هواى نفس خود پيروى كرد! و داستانش مثل داستان سگ است، اگر به او حمله‏ كنى له له ميزند و اگر او را رها كنى باز هم له له ميزند اين مانند آن قومى است كه آيات ما را تكذيب كردند پس داستانها را برايشان حكايت كن شايد كه بينديشند (۱۷۶) ▪️بررسى اشكالات آيه: در ابتدا ميگويد؛ اگر ميخواستيم قدرش را بالا ميبرديم اما او به طرف زمين گرايش پيدا كرد و از هواى نفسش پيروى كرد!! "مگر قدر و منزلت انسان يك موضوع فيزيكى است كه با بالا و پايين بودن آن شخص به طرف آسمان يا به طرف زمين گرايش پيدا كند؟؟ "يعنى همه انسانها كه بر روى زمين هستند از هواى نفسشان پيروى كرده اند و به سوى زمين گرايش پيدا كرده اند؟ "اصلا يعنى چه به سوى زمين گرايش پيدا كرد؟ "مگر ما بودن يا نبودن روى زمين دست خودمان است؟ در ادامه اوضاع اين آيه وخيم تر هم ميشود. مثلا الله لطف ميكند براى درك بهتر مخاطب ازين موضوع مثال ميزند و ميگويد: داستان اين شخص كه به آيات بى اعتنايى كرده بود مثل داستان سگ است كه وقتى به او حمله كنى له له ميزند(زبانش را در مى آورد و نفس نفس ميزند) و وقتى او را به حال خود رها كنى نيز له له ميزند. نويسنده اين آيه هركسى بوده است در عمرش نه با سگ برخورد كرده است و نه چيزى در مورد سگها ميدانسته است. ؛ چرا يك انسان عاقل بايد يك سگ حمله ور شود؟ ؛ اگر كسى به يك سگ معمولى حمله ور شود، سگ پا به فرار ميگذارد و در يك فاصله اى مى ايستد و به طرف همان شخص عوعو ميكند. ؛ سگها در حالت عادى له له نميزنند و تنها وقتى احساس گرما كنند زبانشان را بيرون مى آورند و له له ميزنند و با اينكار بدنشان را خنك ميكنند چون پوست سگها مانند ما انسانها منفذ براى عرق كردن ندارد. ؛ چطور الله ادعا ميكند خالق كل هستى است و اين ساده ترين موضوع در مورد سگها را نميداند؟ : اين مثال كاملا با موضوع آن شخص بى ربط بود و موضوع را كلا مبهمتر كرد. 💠 💠 👌ما در ذیل در رابطه با اشکالات معاند پیرامون آیات مورد بحث توضیحات مفصلی ارائه دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3922 👌معاند در ادامه پیرامون آیات مذکور اشکالات دیگری مطرح کرده است که آنها را بررسی می کنیم ، نخست آیات مورد بحث از نظر می گذرانیم که خداوند می فرماید ؛ "وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ " " و براى آنها بخوان سرگذشت آن كس را كه آيات خود را به او داديم ولى (سرانجام) از (دستور) آنها خارج گشت و شيطان به او دست يافت و از گمراهان شد - و اگر مى‏خواستيم (مقام) او را با اين آيات (و علوم و دانشها) بالا مى‏برديم (اما اجبار بر خلاف سنت ماست لذا او را به حال خود رها ساختيم) ولى او به پستى گرائيد و از هواى نفس خويش پيروى كرد او همچون سگ (هار) است كه اگر به او حمله كنى دهانش را باز و زبانش را برون خواهد كرد و اگر او را به حال خود واگذارى باز همين كار را مى‏كند (گويى آن چنان تشنه دنيا پرستى است كه هرگز سيراب نمى‏شود) اين مثل جمعيتى است كه آيات ما را تكذيب كردند اين داستانها را (براى آنها) بازگو كن شايد بينديشند (و بيدار شوند). " ( اعراف ۱۷۵ ،۱۷۶ ) 💠 👇