eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌کفگیر کانالهای اصلی ملحدین در فضای مجازی برای شبهه پراکنی به ته دیگ خورده است و تماما شبهات تکراری را باز نشر می کنند , مدتهاست که شبهات تازه ای از این کانالها منتشر نمی شود و فقط شبهات تکراری را که بارها پاسخ گفته ایم را باز نشر می کنند 💪💪 1⃣در رابطه با سمی بودن آب زمزم در ذیل توضیح دادیم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3492 2⃣در رابطه با این که علی علیه السلام در محراب نماز شهید نشدند و جمله " فزت و رب الکعبه " را نگفتند , در ذیل پاسخ داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3883 3⃣در رابطه با اینکه ایرانیان چون کینه عمر را داشتند , بحث شهادت فاطمه سلام الله علیها را مطرح کردند , در ذیل پاسخ گفته ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3397 4⃣در رابطه با اینکه پیامبر اسلام برده فروشی می کرد , در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3091 5⃣در رابطه با ادعای ملحد که مدعی است شیخ صدوق روایتی از کتب اهلسنت در حرمت اهلبیت علیهم السلام را تحریف کرده است , در ذیل پاسخ گفته ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4352
🌸برخی از پیامهای پر مهر شما عزیزان که قوت قلب ما برای ادامه فعالیت در مسیر شبهه زدایی و رسوایی معاندین می باشد .
آگاهی امامان علیهم السلام از علم جفر !!!! 🤔 ❓شیخ کلینی در اصول کافی با سند موثق روایت می‌کند : ✍🏻 نعيم قابوسى مى‌گويد : إمام کاظم گفت : پسرم على (امام رضا) بزرگترين اولاد من و خوش‌رفتارترين آنان است. و من او را از همه بیشتر دوست دارم. او با من در «جفر» مى‌نگرد. در صورتى كه جز پيامبر و امام‌ها، کسی در آن نمى‌نگرد. 📚 اصول کافی 311/1 ✅ موثق [مرآة العقول ٣٤٢/٣] ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ جفر : از جمله علوم غریبه که با آن ادّعا می‌کنند که از آینده خبردار می‌شوند. ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆 💠💠 👌مقصود از جفر , پوست گوسفند یا بز یا گاوی است که در آن علومی از پیامبر گرامی ع به خط علی ع است و نیز کتب آسمانی گذشتگان که در نزد ائمه علیهم السلام بوده و همینطور سلاح پیامبر گرامی اسلام هم در پوستی ظرف گونه از گوسفند و بز در نزد ائمه ع نگهداری می شده است که متاسفانه وهابی جاهل بدون توجه به این معنا , اشکالات واهی را مطرح کرده است . ❕در کتاب لغتی «قاموس» آمده است : " جفر به بچه گوسفندى گويند كه بزرگ شود و شروع به علف خوردن كند و چهار ماهه گردد " 📚القاموس المحیط ج ٢ ص ٤٥ ❕و در «صحاح اللُغة» آمده است : " جفر از اولاد بز وقتى است كه چهار ماهه شود، و دو پهلويش برآيد، و از شير مادرش بازگرفته شود، و مؤنّث آن جَفْرَة مى‏باشد " 📚الصحاح ج ٢ ص ٦١٥ 👌بنابراين جَفر در حديث، بنابر حذف مضاف است يعنى جِلْد الجَفْر (پوست جفر). و شايد آن بر اثر كثرت استعمال مانند عَلَم شده باشد براى پوست مخصوصى كه از گاوى يا گوسفندى بوده است. 📚امام شناسى، ج‏ ١٤ ص ٢٤٠ 👌امام صادق ع فرمود : " در نزد ما جفر قرمز و جفر سفید است , جفر قرمز , ظرفی است که سلاح رسول الله در آن است که در هنگام ظهور قائم ما , خارج می شود و جفر سفید , ظرفی است که در آن تورات موسی و انجیل عیسی و زبور داود و کتب آسمانی قدیم است " " إِنَّ عِنْدَنَا الْجَفْرَ الْأَحْمَرَ وَ الْجَفْرَ الْأَبْيَض‏ ... أَمَّا الْجَفْرُ الْأَحْمَرُ فَوِعَاءٌ فِيهِ سِلَاحُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ لَنْ يَخْرُجَ حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ وَ أَمَّا الْجَفْرُ الْأَبْيَضُ فَوِعَاءٌ فِيهِ تَوْرَاةُ مُوسَى وَ إِنْجِيلُ عِيسَى وَ زَبُورُ دَاوُدَ وَ كُتُبُ اللَّهِ الْأُولَى‏ " 📚الارشاد ج ٢ ص ١٨٦ ❕راوی می گوید : " از امام صادق عليه السّلام شنيدم که ميفرمود: " در نزد من جفر ابيض است ما گفتيم چه چيز در آن هست؟ بمن فرمود: زبور داود و تورات موسى و انجيل عيسى و صحف ابراهيم و حلال و حرام " "إِنَّ عِنْدِيَ الْجَفْرَ الْأَبْيَضَ قَالَ قُلْنَا وَ أَيُّ شَيْ‏ءٍ فِيهِ قَالَ فَقَالَ لِي- زَبُورُ دَاوُدَ وَ تَوْرَاةُ مُوسَى وَ إِنْجِيلُ عِيسَى وَ صُحُفُ إِبْرَاهِيمَ وَ الْحَلَالُ وَ الْحَرَام‏ " 📚بصائر الدرجات ج ١ ص ١٥٠ _ الکافی ج ١ ص ٢٤٠ ❕و فرمود : " دو پوست است كه موى و پشم آن هنوز هست در يكى كتابهائى است و در ديگرى سلاح پيامبر " " َ إِنَّهُمَا جَفْرَانِ مَكْتُوبٌ فِيهِمَا لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُمَا لَإِهَابَانِ عَلَيْهِمَا أَصْوَافُهُمَا وَ أَشْعَارُهُمَا مَدْحُوسَيْنِ كَتْباً فِي أَحَدِهِمَا وَ فِي الْآخَرِ سِلَاحُ رَسُولِ اللَّهِ " 📚 بصائر الدرجات ج ١ ص ١٥١ ❕راوی می گوی عرض كردم خدا يارت باشد جفر چيست؟ امام ع فرمود: " به خدا قسم پوست بز و ميش است به اندازه هم در آن سلاح پيامبر و كتاب‏ها است‏ " "قُلْتُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ وَ مَا الْجَفْرُ قَالَ هُوَ وَ اللَّهِ مِسْكُ مَاعِزٍ وَ مِسْكُ ضَأْن‏ فِيهِ سِلَاحُ رَسُولِ اللَّهِ وَ الْكُتُب‏ " 📚بحار الانوار ج ٢٦ ص ٤٥ ❕همینطور جفری از پوست گاو نیز در نزد ائمه ع بوده است , چنان که امام صادق ع فرمود : " راجع به جفر سخن گفته آن پوست گاو است مانند توشه دان که در آن كتابها و تمام علومى كه مردم نيازمند هستند تا روز قيامت از حلال و حرام هست باملاء پيامبر اكرم و خط على عليهما السّلام‏ " " أَمَّا قَوْلُهُ فِي الْجَفْرِ فَإِنَّمَا هُوَ جِلْدُ ثَوْرٍ مَذْبُوحٍ كَالْجِرَابِ فِيهِ كُتُبٌ وَ عِلْمُ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مِنْ حَلَالٍ وَ حَرَامٍ إِمْلَاءُ رَسُولِ اللَّهِ ص‏ وَ خَطَّ عَلِي‏ " 📚بصائر الدرجات ج ١ ص ١٥٦ 👌بنابراین مقصود از جفر علومی است که از طریق پیامبر اسلام ص به امامان ع رسیده است و نیز کتابهای آسمانی پیشینیان نیز در آن است که داشتن آن , نشانه امامت امامان ع است و در روایت مورد استناد وهابی نیز , امام کاظم ع برای آنکه تصریح کند که پس از ایشان , امام رضا ع امام است , می فرماید که امام رضا ع به همراه من در جفر نظر می کند و از علوم موجود در آن مطلع است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🌸فرا رسیدن ایام میلاد مبارک پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و هفته وحدت را تبریک می گوییم ؛ 💐پرسش و پاسخ های مرتبط ؛ 1⃣آیا پیامبر برای خودش جشن تولد می گرفت❕اگر می گرفت کجاست و اگر نمی گرفت چرا ما برای ایشان جشن تولد می گیریم آیا این بدعت در دین نیست❓کاری را که پیامبر انجام نمی داد چرا ما انجام دهیم❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1879 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/674 2⃣آیا آنچه دگر اندیشان می گویند درست است که خرافات مسلمین است که می گویند در زمان تولد پیامبر اسلام ایوان فرو ریخت و دریاچه ساوه خشک شد و آتشکده خاموش شد .این ها منبع ندارند ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1881 3⃣من اهل سنت هستم ، شیعه بر اساس چه مستنداتی می گوید که تولد پیامبر اسلام در روز ربیع الاول بوده است در حالی که اهل سنت و جماعت می گویند در روز ربیع الاول بوده است ❗️چرا شما از اجماع مسلمین در این مساله جدا شدید ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1882 4⃣آیا وحدت با اهل سنت در روایات به آن اشاره شده است ❓ما چگونه با آنان وحدت داشته باشیم در حالی که خلفای آنان بزرگترین ظلمها را بر اهل بیت روا داشتند❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2415 5⃣برخی از کانالهای شیعیان افراطی در این ایام که نامگذاری شده است به ایام وحدت ، در صدد ترویج برائت علنی اند ...❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3078 6⃣مولوی گرگیج : معرفی حضرت عمر به عنوان قاتل حضرت فاطمه بر اختلافات مذهبی و وحدت دامن می زند ‼️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3363 7⃣آیا طرح مسایل اختلافی با اهل سنت مضر به وحدت که مورد تاکید رهبری است نمی باشد چرا مسایل اختلافی را مطرح می کنید اخر چرا ⁉️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2972 8⃣پیام مولوی_مراد_زهی_مدرس_دارالعلوم_زاهدان__به_اهل_سنت ❕پيامبر صلی الله علیه وسلم ‌مي‌فرمايد: « لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَشَبَّهَ بِغَيْرِنَا، لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ وَلَا بِالنَّصَارَى » (كسي كه خود را شبيه غير ما كند، از ما نيست. خودتان را شبيه به يهود و نصارا نكنيد). اين حديث حسن است كه ترمذي و... روايت كرده‌اند. 👈در اسلام جشنی به اسم تولد گرفتن (جشن میلاد) نیست و حرام است زیرا از عادات و تقالید یهود و نصاری است ‼️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/674 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🌸برخی از پیامهای پر مهر شما عزیزان که قوت قلب ما برای ادامه فعالیت در مسیر شبهه زدایی و رسوایی معاندین می باشد .
نهی پیامبر از آزاد سازی بردگان !!!! 🤔 ❓در روایات معتبر دین اسلام می‌خوانیم که محمد از اینکه همسرش یکی از کنیزانش را آزاد کرده نه تنها خرسند نمی‌شود بلکه به او می‌گوید «بهتر بود آن کنیز را به خانواده‌ات میدادی تا برایشان چوپانی کند!» ↓↓↓ [ روزی «میمُونَه»، همسر پیامبر (ص) زنی از کنیزان خود را آزاد کرد. پیامبر (ص) به او فرمود: اگر او را به خانواده‌ات می‌دادی تا برایشان گوسفند بچراند بهتر بود ] 📓منبع: مشارکت اجتماعی زنان از منظر قرآن و روایات / تألیف سیّده رقیه سیّدی جربندی صفحه ۱۸۹ ▪️سوال: اگر رسالت محمد، لغو تدریجی برده‌داری بود، پس چگونه از آزادسازی یک کنیز توسط همسرش ناراحت می‌شود؟! ❗️❗️ 💠💠 👌قرآن در آیات متعددی بر لزوم آزادی بردگان تاکید می کند , و مومنین را بر این وظیفه تکلیف می کند . آیات قرآن در این رابطه متنوع است , مثلا : ❕در دسته ای از آیات , صرف مال براى آزادى بردگان، را از مصاديق برّ و نيكى می داند : " ولكنّ البرّ من ءامن باللّه ... وءاتى المال على‏ حبّه ... وفى الرّقاب .... " ( بقره 177 ) ❕و در دسته ای دیگر از آیات , سخن از موظّف بودن مؤمنان به پرداخت مال به بردگان، براى آزادسازى آنان به میان می آورد : " ... والّذين يبتغون الكتب ممّا ملكت أيمنكم فكاتبوهم إن علمتم فيهم خيرا وءاتوهم مّن مّال اللّه الّذى ءاتيكم .... " ( نور 33 ) ❕و در آیات دیگر , آزاد كردن برده در راه خدا با انفاق مال و تحمّل مشقّت در راه آن را امرى مهمّ و بسان عبور از گردنه‏اى دشوار شمرده است : "يقول أهلكت مالا لّبدا _ فلااقتحم العقبة _ وما أدريك ما العقبة _ فكّ رقبة " ( بلد 6 و 11- 13 ) 📚فرهنگ قرآن، ج‏6، ص: 192 👌بنابراین دعوت و تاکید قرآن به آزادسازی بردگان است و همگان موظفند که از قرآن تبعیت کنند و اگر روایتی بر خلاف این حکم روشن قرآن باشد , آن روایت را کنار زنند , چرا که ما باید تنها از قرآن تبعیت کنیم , چنان که خداوند می فرماید : " و اين كتابى است پر بركت كه ما (بر تو) نازل كرديم، از آن پيروى نمائيد و پرهيزگارى پيشه كنيد تا مورد رحمت قرار گيريد. " " وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ فَاتَّبِعُوه وَ اتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ " ( انعام ١٥٥ ) ❕و فرمود : " اتَّبِعْ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ " " از آنچه از طرف پروردگارت بر تو وحى شده پيروى كن، هيچ معبودى جز او نيست، و از مشركان روى بگردان. " ( انعام ١٠٦ ) ❕و فرمود : " وَ اتَّبِعُوا أَحْسَنَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذابُ بَغْتَةً وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ " " و از بهترين دستوراتى كه از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده پيروى كنيد، پيش از آنكه عذاب (الهى) ناگهانى به سراغ شما آيد در حالى كه از آن خبر نداريد. " ( زمر ٥٥ ) 👌اصل روایتی که معاند مورد اشکال قرار داده است , از منابع اهلسنت است و در پاورقی همان کتابی که معاند از آن یاد کرد , سند روایت مذکور دو کتاب " المعجم الکبیر طبرانی " و " صحیح بخاری " بیان شده است . ❕روشن شد که نقل مذکور بر خلاف قرآن است لذا باید کنار گذاشته شود , چرا که ما موظفیم که تنها از قرآن تبعیت کنیم , نه از یک روایت جعلی که افرادی شیاد به دروغ به پیامبر گرامی اسلام نسبت داده اند . 👌جالب آن است که در همان صحیح بخاری و سایر منابع اهلسنت , تصریح شده است که پیامبر گرامی اسلام همواره به آزاد سازی بردگان تاکید می کرد و می فرمود : " هرکس برده مسلمانی را آزاد کند , خداوند به ازای هر عضوی از برده , عضوی از اعضای انسان را از آتش نجات می دهد " " مَنْ أَعْتَقَ رَقَبَةً مُسْلِمَةً أَعْتَقَ اللَّهُ بِكُلِّ عُضْوٍ مِنْهُ عُضْوًا مِنْ النَّار " 📚صحیح بخاری ج ١٠ ص ٢٤٥ طبع مصر ❕یا باز نقل می کنند که فرمود : " هر زن مسلمانی که زن برده مسلمانی را آزاد کند , گویی خودش را از آتش جهنم آزاد کرده است " " أَيُّمَا امْرَأَةٍ مَسْلَمَةٍ أَعْتَقَتِ امْرَأَةً مَسْلَمَةً فَهُوَ فِكَاكُهَا مِنَ النَّار " 📚سنن نسایی ج ٣ ص ١٦٩ ❕یا فرمود : " هرکس برده ای را آزاد کند , خودش را از آتش جهنم نجات داده است " " «مَنْ أَعْتَقَ رَقَبَةً فَهُوَ فِدَاؤُهُ مِنَ النَّارِ». 📚سنن نسایی ج ٣ ص ١٧٠ _ مسند احمد ج ٣٦ ص ٤٢٧ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕پاسخ به شبهات پوسیده و تکراری معاندین : 1⃣نگاه کردن علی علیه السلام به ساق پای کنیز در هنگام خریدش : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3473 2⃣امام مهدی علیه السلام در عصر غیبت چه فایده ای به مردم می رساند و چه فایده ای در وجود امام غائب ع است : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3767
🌸برخی از پیامهای پر مهر شما عزیزان که قوت قلب ما برای ادامه فعالیت در مسیر شبهه زدایی و رسوایی معاندین می باشد . @Rahnamye_Behesht
توضیحاتی در مورد دارایی علی ع و ساده زیستی ایشان !!!! 🤔 ❓آيا على ساده زيست بود و حتى برخى مواقع نان شب نداشت؟ اثبات جعلى بودن ساده زيستى على ▪️شيخ كلينى در ص ٤٤٠ از جلد ٦ كتاب فروع كافى به نقل از ابى بصير مينويسد: به علی خبر رسید که طلحه و زبیر می گويند علی مال و ثروت ندارد! اين حرف به على برخورد و از آن ناراحت شد به وکلايش دستور داد که درآمدهایی که دستشان هست را جمع كرده بیاورند. آنها رفتند و اموال را جمع‌آوری کرده و صدهزار درهم جلوی على ریختند. بعد على گفت گفت طلحه و زبیر را صدا كنيد. وقتی آن دو آمدند على به آنها گفت: این اموال که اینجا ریخته است، همه‌اش مال شخصی خودم است. ▪️در اينجا چند مورد جعل تاريخ را متوجه ميشويم: ١) على بسيار ثروتمند بوده است نه ساده زيست ٢) ثروت على حاصل دريافت اموال ايرانيان بوده است ٣) على داراى عقده حقارت بوده است ٤) ناراحتى وى از طعنه طلحه و زبير، ادعاى عصمت او را كلا نابود ميكند ❗️❗️ 💠💠 👌دستور صریح و روشن خداوند است که هرکسی که خداوند به او نعمتی ارزانی داشته است , موظف است که از این نعمت سخن به میان آورد , چنان که می فرماید : " وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ " " و نعمتهاى پروردگارت را بازگو كن. " ( ضحی ١١ ) ❕یعنی آثار نعمت خداوند بايد بر تو ظاهر باشد كه اين خود نوعى سپاسگزارى است؛ نه مانند ثروتمندانى كه لباس كهنه مى‏پوشند و همه‏جا اظهار فقر مى‏كنند مبادا كسى از آنها چيزى بخواهد. 📚پیام امام امیر المومنین ج ١١ ص ٣٤٤ ❕در تفسیر مجمع البیان در توضیح آیه شریفه می خوانیم : " معناى آن «و اما نعمت پروردگارت را بازگو كن» اين است كه نعمت خدا را ياد كن و آن را آشكار ساز و براى مردم بازگو نما. در حديث آمده است: «كسى كه از مردم تشكّر نكند از خدا تشكّر نكرده است و كسى كه از كم تشكّر نكند از زياد هم تشكّر نمى‏كند و بازگو كردن نعمت خدا خود تشكّر است و بازگو نكردن آن ناسپاسى است» ... حضرت صادق عليه السلام فرمود: معناى آيه اين است كه آنچه را خداوند به تو عطا فرموده و برترى‏اى كه به تو بخشيده و آنچه را كه به تو روزى كرده و احسانى كه به تو نموده و هدايتى را كه ارزانيت داشته است [براى مردم‏] بازگو كن. " " مَعناهُ اذكُرْ نِعمَةَ اللَّهِ وأظهِرْها وحَدِّثْ بها، وفي الحديثِ: «مَن لَم يَشكُرِ النّاسَ لَم يَشكُرِ اللَّهَ، ومَن لَم يَشكُرِ القَليلَ لَم يَشكُرِ الكَثيرَ، والتَّحَدُّثُ بنِعمَةِ اللَّهِ شُكرٌ وتَركُهُ كُفرٌ» ... قالَ الصّادقُ عليه السلام: مَعناهُ فحَدِّثْ بما أعطاكَ اللَّهُ وفَضَّلَكَ ورَزَقَكَ وأحسَنَ إلَيكَ وهَداكَ. " 📚مجمع البیان ج ١٠ ص ٧٦٨ ❕بر همین اساس , امام صادق ع فرمود : " خداوند زيبايى و خود آرايى را دوست دارد و از بينوايى و بينوانمايى نفرت دارد؛ زيرا خداوند عزّوجلّ هرگاه به بنده‏اى نعمتى عطا كند دوست دارد اثر آن را در او ببيند " " إنّ اللَّهَ تعالى‏ يُحِبُّ الجَمالَ والتَّجميلَ، ويُبغِضُ البُؤسَ والتَّباؤسَ، فإنّ اللَّهَ عَزَّوجلَّ إذا أنعَمَ على‏ عَبدٍ نِعمَةً أحَبَّ أن يَرى‏ علَيهِ أثَرَها " 📚امالی طوسی ص ٢٧٥ ❕و فرمود : " هرگاه خداوند به بنده خود نعمتى عطا كند و آن نعمت در وجود او به چشم خورد، او حبيب خدا و بازگو كننده نعمت خدا ناميده مى‏شود. و هرگاه خداوند به بنده‏اى نعمتى دهد وآن نعمت در وجودش نمايان نباشد، وى دشمن خدا و تكذيب كننده نعمت او خوانده مى‏شود. " " : إذا أنعَمَ اللَّهُ على‏ عَبدِهِ بنِعمَةٍ فظَهَرَت علَيهِ سُمِّيَ حَبيبَ اللَّهِ مُحَدِّثاً بنِعمَةِ اللَّهِ، وإذا أنعَمَ اللَّهُ على‏ عَبدٍ بِنِعمَةٍ فلَم تَظهَرْ علَيهِ سُمِّيَ بَغيضَ اللَّهِ مُكَذِّباً بنِعمَةِ اللَّهِ. " 📚الکافی ج ٦ ص ٤٣٨ ❕و بر همین اساس علی ع در نامه‏اى به حارث هَمْدانى نوشت: " از هر نعمتى كه خداوند به تو داده است درست استفاده كن و هيچ يك از نعمت‏هايى را كه خدا نزد تو دارد تباه مگردان و لازم است آثار نعمتى كه خداوند عطايت فرموده در وجود تو مشاهده شود. " " واستَصلِحْ كلَّ نِعمَةٍ أنعَمَها اللَّهُ علَيكَ، ولا تُضَيِّعَنَّ نِعمَةً مِن نِعَمِ اللَّهِ عِندَكَ، ولْيُرَ علَيكَ أثَرُ ما أنعَمَ اللَّهُ بهِ علَيكَ. " 📚نهج البلاغه نامه ٦٩ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕علاوه بر دلائل ذکر شده در لزوم اظهار نعمت و نشان دادن لطفی که خداوند در حق انسان ارزانی داشته است , در تفسیر نمونه در مورد آیه ای که دستور به اظهار نعمت می دهد , می خوانیم : " دستورى كه در آيات فوق در اين زمينه آمده ... علاوه بر اينكه انسان را در مقام عبوديت پروردگار تكامل مى‏بخشد و اثرات مثبت اجتماعى دارد در روح و جان خود انسان نيز اثر آرام بخشى مى‏گذارد. ❕يادآورى نعمتهاى خدا سبب مى‏شود كه انسان كمبودها را كمتر احساس كند، از بيماريها شكوه نكند چرا كه بر سلامت اعضاء ديگر خود شكرگزار است، بخاطر از دست دادن چيزى جزع و فزع ننمايد چرا كه بقيه امكانات خود را بازگو مى‏كند. اينگونه افراد در سختيها و طوفانهاى زندگى گرفتار ياس و نوميدى و اضطراب و ناراحتى نمى‏شوند روحى آرام و قلبى مطمئن دارند و توان آنها در مبارزه با مشكلات زياد است. " 📚تفسير نمونه، ج‏27، ص: 115 ❕در روایت مورد استناد معاند نیز علی ع مطابق دستور آیه شریفه , نعمت الهی در حق خود را اظهار کردند تا کسی گمان نکند که ایشان فقیر هستند , و خداوند به ایشان نعمت نداده است , علی ع از این که کسی چنین فکری را کند , کراهت داشت , چرا که در واقع در آن زمان ایشان فقیر نبودند و حضرت از طریق اظهار نعمت و دارایی خود , شکر الهی را به جا آوردند , و بر معنویت خود ( بنابر توضیحاتی که داده شد ) افزودند , پیشوایان دینی به ما دستور داده اند که اگر شما از مال دنیا بهره مند هستید , و دیگران گمان می کنند که فقیر هستید , نعمات الهی و دارایی خود را به دیگران نشان دهید , تا توهم فقر و ناداری شما از بین برود و افراد بتوانند در هنگام نیاز به سوی شما بیایند و شما نیاز آنان را با دارایی خود برطرف کنید : " بَابُ اسْتِحْبَابِ إِظْهَارِ الْغِنَى وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ حَاصِلًا إِذَا ظُنَّ فَقْرُه‏ " 📚وسائل الشيعة، ج‏ 5، ص: 9 باب 3 👌علی ع اگر چه در ابتدای هجرت از مال دنیا بهره چندانی نداشتند , اما پس از گذشت مدت زمانی , حضرت با سعی و تلاش و کسب و کار و کشاورزی و ... که داشتند , ثروت و دارایی کسب کردند و همه دارایی خود را نیز در راه خداوند انفاق می کردند , چنان که در ذیل مفصل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3532 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1389 👌چنان که گفتیم , علی ع ثروت خود را در راه خداوند به کار می بست و خودشان زندگی زاهدانه ای داشتند , و در حد پایین ترین افراد جامعه زندگی می کردند , و استدلال می کردند که امام جامعه باید هم سطح افراد فرودست جامعه زندگی کند : چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3351 ❕در نقلی آمده است یکی از یاران علی ع در عین دارایی , لذات حلال دنیا را ترک گفته بود و زندگی سختی را برای خود در پیش گرفته بود , علی ع در برابر او استدلالهایی کرد تا جایی که فرمود : " خداوند عزّوجلّ فرموده است: «و نعمت پروردگارت را بازگو كن». عاصم عرض كرد: اى امير المؤمنين! پس چرا خود شما به خوراك گلو آزار و به جامه درشت اكتفا كرده‏اى؟ ❕حضرت فرمود: " واى بر تو! خداوند عزّوجلّ بر پيشوايان عدالت، واجب ساخته است كه خود را با مردم فقير برابر دارند تا فقر و نادارى، فقير را آزرده و برآشفته نگرداند. " پس عاصم بن زياد پشمينه را كنار انداخت و جامه نرم پوشيد. " " فقالَ عاصِمٌ: يا أميرَ المؤمِنينَ، فعلى‏ ما اقتَصَرتَ في مَطعَمِكَ علَى الجُشوبَةِ وفي مَلبَسِكَ علَى الخُشونَةِ؟! فقالَ: وَيحَكَ! إنّ اللَّهَ عَزَّوجلَّ فَرَضَ على‏ أئمَّةِ العَدلِ أن يُقَدِّروا أنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاس، كَيلا يَتَبيَّغَ بالفَقيرِ فَقرُهُ، فألقى‏ عاصِمُ ابنُ زِيادٍ العَباءَ ولَبِسَ المُلاءَ. " 📚الکافی ج ١ ص ٤١٠ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕پاسخ به شبهات تکراری و پوسیده معاندین : 1⃣شیخ فضل الله منکر شهادت فاطمه سلام الله علیها بوده است !!! 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3409 2⃣تا دویست سال در صدر اسلام ممنوعیت کتابت حدیث بوده است , لذا روایات شیعه اعتباری ندارد و امامان شیعه نیز کتابی ننوشتند !!! 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3557 3⃣چرایی مجازات روزه خوار در ماه رمضان!!! 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2922 4⃣علی ع و شلاق زدن کودکان !!! 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3686
آوردن نسب بی عیب و نقص عمر بن خطاب در کتب درسی دانش آموزان !!! 🤔 ❓اشکالی مطرح شده است که چرا در کتاب تاریخ پایه ١١ از نسب عمر بن خطاب سخن به میان آورده شده و او را از نسل حضرت اسماعیل شمرده اند ❗️لطفا در این رابطه توضیح دهید ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که در پرسش آمده است , در کتاب تاریخ ٢ پایه یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی , در ص ٢١ که از قبائل قریش سخن به میان می آورد , بالخصوص بر روی نام برخی از دشمنان اهلبیت ع چون عمر بن خطاب دست می گذارد و نسب آنان را تا حضرت اسماعیل ع بیان می کند و به صورت غیر مستقیم برای آنان فضیلت تراشی می کند , حال در این رابطه توجه به نکاتی لازم است : 1⃣اقتضای وجوب رعایت حرمت و محبت اهلبیت علیهم السلام و برائت از دشمنان آن بزرگواران آن است که در چنین مباحث آموزشی به فرزندانمان , آثار اهلبیت علیهم السلام را منتقل کنیم , نه آنکه به دروغ و جعل از دشمنانشان به نیکی یاد کنیم , چنان که در زیارت جامعه کبیره می خوانیم : " فَثَبَّتَنِىَ اللَّهُ أبداً ما حَييتُ عَلى‏ مَوالاتِكُمْ وَ مُحَبَّتِكُمْ وَ دينَكْم، وَ وفَّقَنى لِطاعَتِكُمْ، وَ رَزَقَنى شَفاعَتَكُمْ، وَ جَعَلَنى مِنْ خيارِمَواليكُم، التّابِعينَ لِما دَعَوتُمْ إلَيهِ، وَ جَعَلَنى مِمَّنْ يَقْتَصُّ آثارَكُمْ وَ يَسْلُكُ سَبِيلَكُمْ وَ يَهْتَدى بِهُداكُم وَ يُحْشَرُ فى زُمْرَتِكُمْ وَ يُكَرُّ فى رَجْعَتِكُم وَ يُمَلَّكُ فى دَوْلتِكُمْ وَ يُشَرَّفُ فى عافِيَتِكُمْ وَ يُمَكَّنُ فى أَيّامِكُمْ وَ تَقِرُّ عَيْنُهُ غَدَاً بِرُؤْيَتِكُمْ " پس خداوند، هميشه تا زنده‏ام، بر موالات و دوستى شما و آيين شما، پا بر جايم بدارد و مرا در اطاعت شما، موفّق بدارد و شفاعت شما را روزى‏ام كند و مرا از بهترين دوستانتان- كه پيرو آنچه باشند كه شما بِدان دعوت مى‏كنيد-، قرار دهد؛ و مرا از آنانى كه آثار شما را نقل كرده، به راه شما مى‏رود و به هدايت شما، رهبرى مى‏شود و در گروه شما، محشور مى‏شود و در زمان بازگشتِ شما، باز مى‏گردد و در دولت شما، به فرمان‏روايى مى‏رسد و در عافيت (حُسنِ عاقبت) شما، بلندمرتبه مى‏شود و در روزگار شما، پا بر جا مى‏گردد و چشم او، فردا به ديدار شما روشن مى‏شود، قرار دهد " 📚الفقیه ج ٢ ص ٦١٥ 2⃣مشهور آن است که اعراب جاهلی و قبائل قریش از فرزندان اسماعیل ع بوده اند , که دچار انحراف شدند و قدم در وادی جهل و کفر و شرک گذاشتند , چنان که می نویسند : " عرب جاهلى كه از نسل اسماعيل بودند، روزگارى خداپرست بوده و از تعاليم ابراهيم و فرزندش اسماعيل پيروى مى‌كردند؛ ولى با گذر زمان و بر اثر آمد و شد با بت پرستان كم‌كم بت پرستى در ميان آنان جاى خداپرستى را گرفت. " 📚منشور جاوید، ج ۱۳، ص۳۶ ❕بنابراین صرف انتساب یک قبیله به یک پیامبر الهی , فضیلتی محسوب نمی شود , چنان که همه ما نیز به یک پیامبر الهی به نام آدم ع منسوبیم و از فرزندان ایشان محسوب می شویم و به خودی خود این انتساب فضیلتی نیست . 3⃣اساسا انتساب عمر بن خطاب به اسماعیل ع معلوم نیست , چرا که در نسب او فساد و زنا بوده است و دقیقا معلوم نیست که اجداد او از کدام قبیله عرب بوده اند ❗️❗️ ❕کلبی نسب شناس معروف اهلسنت می نویسد ; " هاشم بن عبد مناف , کنیزی داشت به نام صهاک که عبدالعزی بن رباح و ربیعه بن الحارث بن حبیب بن جذیمه با او همبستر شدند و دو فرزند به دنیا آورد که یکی به نام نفیل ( جد عمر بن خطاب ) بود که ملحق شد به عبدالعزی بن رباح و دیگری عمرو بود که ملحق شد به ربیعه " " ثم وقع علیها عبد العزی بن رباح فجاءت بنفیل جد عمر بن خطاب ثم وقع علیها ربیعه بن الحارث بن حبیب بن جذیمه فجاءت بعمرو بن ربیعه " 📚مثالب العرب کلبی ص ٩٥ ❕همین مطلب را علامه حلی به گونه ای دیگر از کلبی نقل می کند که او می گوید : " نفیل بن هاشم بر صهاک وارد می شد و سپس عبدالعزی بن رباح بر او وارد شد و نفیل جد عمر بن خطاب زاده شد " " وَ قَدْ رَوَى أَبُو الْمُنْذِرِ هِشَامُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ السَّائِبِ الْكَلْبِيُّ وَ هُوَ مِنْ رِجَالِ السُّنَّةِ فِي كِتَابِ الْمَثَالِب‏ كَانَتْ صُهَاكُ أَمَةً حَبَشِيَّةً لِهَاشِمِ بْنِ عَبْدِ مَنَافٍ فَوَقَعَ عَلَيْهَا نُفَيْلُ بْنُ هَاشِمٍ ثُمَّ وَقَعَ عَلَيْهَا عَبْدُ الْعُزَّى بْنُ رِيَاحٍ فَجَاءَتْ بِنُفَيْلٍ (جَدِّ عُمُرَ بْنِ الْخَطَّابِ) " 📚نهج الحق ص ٣٤٨ ❕بنابراین صهاک فرد هرزه و فاحشه ای بوده است و مردان گوناگون بر او وارد می شده اند و معلوم نیست که نفیل جد عمر بن خطاب دقیقا فرزند چه کسی بوده است تا بتوانیم بر اساس او نسب عمر را شناسایی کنیم ❗️❗️❗️ 💠 👇