eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌برخی از کاربران کلیپی از یک روحانی مفلوک به نام محمد رضا نکونام فرستاده اند , و خواهان پاسخگویی در مورد اظهاراتش شده اند . ❗️نکونام توسط دادگاه ویژه روحانیت در سالهای گذشته به حبس و شلاق و خلع لباس محکوم شد و از افراد مطرود و بی ارزش تلقی می شود لذا مجبور است هر چند مدتی برای جلب توجه خزعبلاتی را به زبان جاری کند . ▫️او در کلیپ مذکور اشکال کرده است که چرا حرمهای اهلبیت علیهم السلام را از طلا می سازند و هزینه آن را به فقراء نمی دهند , ما در سالهای گذشته به این اشکال پاسخ گفته ایم , لینک ذیل را مطالعه فرمایید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1410
توضیحاتی پیرامون تعجیل کردن در امر ظهور !!!! 🤔 : ❗️ان الله لا یعجل لعجله العباد یعنی خدا با عجله بندگان عجله نمیکند. اصول کافی جلد 1 صفحه 369 حالا هی بگو وعجل فرجهم ❕❕❕ 💠💠 👌متاسفانه وهابی میان درخواست تعجیل از خداوند برای اجابت دعا با تعجیل کردن بندگان در مقام عمل تفکیک قائل نشده است . ❕این که انسان در دعایش اصرار و پافشاری کند و از خداوند بخواهد که پرودگار زودتر دعایش را به اجابت برساند , هیچ اشکالی در آن نیست , بلکه چنین دعا کردنی توصیه نیز شده است . 👌پيامبر خدا ص فرمود : " خداوند، درخواست كننده مُصِر را دوست دارد. " " إنَّ اللّهَ يُحِبُّ السّائِلَ اللَّحوح‏ " 📚عدّة الداعي: ص 143، بحار الأنوار: ج 93 ص 374 ح 16. ❕امام صادق عليه السلام فرمود : پيامبر خدا فرمود: «خداوند، رحمت كند بنده‏اى را كه از خداوند عز و جل حاجتى بخواهد و در دعايش پافشارى ورزد، خواه دعايش مستجاب شود، خواه نشود» " رَحِمَ اللّهُ عَبدا طَلَبَ مِنَ اللّهِ عز و جل حاجَةً فَأَلَحَّ فِي الدُّعاءِ، استُجيبَ لَهُ أو لَم يُستَجَب لَهُ " 📚الكافي: ج 2 ص 475 ح 6 ، مكارم الأخلاق: ج 2 ص 13 ح 2013 ❕امام صادق عليه السلام: " خداوند عز و جل پافشارىِ مردمان در خواهش از يكديگر را ناخوش مى‏دارد؛ امّا آن را نسبت به خودش دوست مى‏دارد. خداوند عز و جل، دوست دارد از آنچه كه در نزدش هست، درخواست و مطالبه شود. " " إنَّ اللّهَ عز و جل كَرِهَ إلحاحَ النّاسِ بَعضِهِم عَلى بَعضٍ فِي المَسأَلَةِ، و أحَبَّ ذلِكَ لِنَفسِهِ، إنَّ اللّهَ عز و جل يُحِبُّ أن يُسأَلَ و يُطلَبَ ما عِندَهُ. " 📚الكافي: ج 2 ص 475 ح 4 ❕بنابراین این که انسان از خداوند درخواستی داشته باشد و در آن دعا نیز اصرار و پافشاری داشته باشد تا خداوند در اجابتش تعجیل کند و زودتر دعا را بر آورده سازد , نه تنها مذموم نیست بلکه مورد تاکید و توصیه است . ❕بنابراین هیچ مانعی نیست که ما نیز در دعای خود تقاضا کنیم که خداوند در ظهور و فرج امام مهدی علیه السلام تعجیل بفرماید , چنان که خود اهلبیت علیهم السلام چنین دعا کردنی را به ما آموختند , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2589 👌آنچه مذموم است آن است که انسان نباید در مقام عمل ( نه در مقام دعا و درخواست ) اهل عجله و شتاب زدگی باشد , مثلا در ظهور امام مهدی ع از خود شتاب زدگی به خرج دهد که امام زمان ع تا فلان مدت ظهور میکند و برای ظهور زمان تعیین کند و از عدم تحقق ظهور در زمان مذکور به نزد الهی اعتراض و ناشکری کند و حتی زبان به فحش و ملامت و شماتت بگشاید , چنین مواردی از مصادیق عجله کردن در عمل است و روایت مورد استناد وهابی ناظر به همین مصداق است که خداوند با شتاب زدگی بندگان شتاب نمی کند , یعنی اگر بندگان در امر ظهور شتاب ورزند و عجله کند و مثلا برای ظهور زمان تعیین کنند , ( بدون آنکه هنوز شرایط ظهور محقق شده باشد ) , خداوند با این شتاب ورزی آنان شتاب نمی کند و در زمان تعیین شده از سوی بندگان , ظهور را واقع نمی سازد , چنان که وقتی راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد : " اين امرى كه انتظارش را مى‏كشيم، كِى رخ مى‏دهد؟ 👌امام علیه السلام پاسخ داد : «اى مِهزم! تعیین وقت کنندگان ظهور ، دروغ گفتند و عجله كنندگان، هلاك شدند و تسليم شدگان، نجات يافتند و به سوى ما ره‏سپارند». " أخبِرني عَن هذَا الأَمرِ الَّذي نَنتَظِرُهُ، مَتى‏ هُوَ؟ قالَ: يا مِهزَمُ، كَذَبَ الوَقّاتونَ، وهَلَكَ المُستَعجِلونَ، ونَجَا المُسَلِّمونَ، وإلَينا يَصيرونُ. " 📚الإمامة و التبصرة: ص 235 ح 87 ، الغيبة، طوسى: ص 426 ح 413، بحار الأنوار: ج 52 ص 103 ح 7. 👌بنابراین آنچه در امر ظهور امام مهدی علیه السلام مذموم است , عجل کردن بندگان در مقام عمل و تعیین کردن وقت برای ظهور است , نه دعا و درخواست از خداوند برای تعجیل در ظهور . ❕این که انسان در بحث ظهور و در مقام عمل اهل شتاب ورزی و تعجیل و تعیین کردن وقت برای ظهور باشد , آثار و پیامدها و خاستگاه های خاصی دارد که برخی از محققین در رابطه با پیامدها و خاستگاههای این عملکرد می نویسند : 🔸" پيامدها : 1. ناسپاسى و اعتراض و عدم رضايت به مصلحت الهى‏ 2. رويكرد به منحرفان و مدعيان دروغين مهدويت‏ 3. يأس و نااميدى در اثر عدم تحقق ظهور 4. شك و ترديد 5. دست به اقدام ناشايست زدن‏ 6. استهزا و تمسخر آيات و روايات و معتقدان به غيبت و ظهور. 🔸خاستگاه‏ : 1. عدم درك جايگاه مصلحت و حكمت الهى‏ 2. عدم تسليم نسبت به اراده خدا 3. بى‏طاقتى و بى‏ظرفيتى و عدم صبر در سختى‏ها، اذيت‏ها و طعنه‏هاى دشمنان‏ 4. تنها خود را معيار ديدن. لذا پايان عمر و زندگى خود را ملاك مى‏داند، نه سير تاريخ را . 📚انديشه مهدويت و آسيب‏ها، محمد صابر جعفری ص 42 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
ـ🍁🍂🍁🍂 ـ🍂🍁🍂﷽ ـ🍁🍂 ـ🍂 🌸 فرا رسیدن سالروز میلاد امام علیه السلام را تبریک می گوییم ؛ ❗️پاسخ به چند پیرامون تولد امیرالمؤمنین علیه السلام در خانه کعبه ؛ 1⃣چگونه می گویید علی علیه السلام در کعبه شده است و دیوار کعبه شکاف خورده است و هم اکنون نیز این شکاف ها قابل مشاهده است در حالی که کعبه بارها تخریب شده است و دوباره بازسازی شده است و طبیعتا اثری نیز از شکاف نباید در آن باشد ❗️ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3378 2⃣یکی از کانالهای ملحد که شدیدا بغض امیر مومنان علیه السلام را به دل دارد ، به مناسبت میلاد علی ع ، اشکالاتی را در مورد ایشان مطرح کرده است !!!! 🌹https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3611 3⃣گفته می شود کعبه در زمان تولد مولی علی بت ومحل 360 بت کوچک و بزرگ بوده اخر تولد در یک بت خانه چه فضیلتی دارد که این قدر شیعه به ان افتخار می کند❕ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/732 4⃣یکی از دوستان می گفت تولد در خانه کعبه اختصاص به علی علیه السلام نداشته بلکه فرد دیگری به نام بن حزام هم در کعبه به دنیا آمده آیا واقعیت دارد ❗️ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3379 5⃣اگر تولد یافتن در خانه کعبه است پس چرا پیامبر اسلام در کعبه تولد نیافته و دیوار کعبه برایشان شکافته نشد❗️آیا شما می گویید مقام حضرت علی از مقام پیامبر هم بالاتر است ❕❕ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3380 6⃣آیا می توان با توجه به این که حضرت فاطمه بنت اسد امام علی را در خانه کعبه به دنیا آورد اما حضرت در هنگام تولد حضرت عیسی از خانه خدا بیرون شد برتری مقام فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم را اثبات کرد ❗️ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2467 🍂 🍁🍂 🍂🍁🍂 🍁🍂🍁🍂
عذاب شدن میت به خاطر گریه زندگان !!!!! 🤔پرسش : ❓برخی شیعیان ایراد میگیرند چطور میت بر اثر گریه نزدیکانش معذب میشود و باور نمیکنند : ✍نگاهی کنیم به کتب شیعه ابن عباس گفته چون رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم بيمار شد انجمنى از اصحابش نزد او بودند و عمار بن ياسر از ميان آنها برخاست و باو گفت يا رسول اللَّه پدر و مادرم قربانت كدام ما ترا غسل دهيم اگر اين پيشامد بوجود آمد؟ فرمود آن وظيفه على بن ابى طالب است زيرا قصد حركت دادن هر عضوى از من كند فرشتگان باو كمك كنند، عرضكرد پدر و مادرم قربانت كى بر شما نماز ميخواند در اين پيشامد؟ فرمود خاموش باش خدايت رحمت كند. سپس پيغمبر فرمود يا ابن ابى طالب چون ديدى جانم از تنم برآمد تو مرا خوب غسل بده و با اين دو پارچه لباسم كفن كن يا در پارچه سفيد مصر و برد يمانى، كفن بسيار گران بر من مپوش، مرا برداريد و ببريد تا بر لب گورم نهيد اول كسى كه بمن رحمت فرستد خداست جل جلاله از بالاى عرش خود سپس جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل در صفوف فرشته‌ها كه جز خدا شمار آنها نداند نماز بر من گذارند. سپس آنها كه گرد عرشند و سپس اهل آسمانها بترتيب سپس همه خاندانم و زنان خويش بترتيب قرابت اشاره‌اى كنند و سلام دهند مرا بآواز شيون و ناله نيازارند. http://lib.eshia.ir/15033/1/733/ نام کتاب : الأمالي نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 733 ❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه اهلسنت عقیده ای را ترویج می کنند که میت با گریه زندگان , در قبرش عذاب می شود , چنان که برخی از محققین در نقد این قضیه می نویسند : " دستاويزى براى نهى از گريه‏ : ❕از عمر بن خطّاب و عبداللّه بن عمر نقل شده كه، پيامبر (صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم) فرموده اند: «إِنَّ الْمَيِّتَ يُعَذَّبُ بِبُكاءِ أَهْلِهِ». «ميّت، با گريه بستگان خود در عذاب مى افتد». 📚صحیح مسلم ج ٣ ص ٤١ _ ٤٤ 👌پاسخ: 🔸اوّلًا، ظاهر اين حديث با رفتار خليفه دوم «عمر» در موارد بسيارى كه تاريخ آنها را ثبت كرده است، در تعارض است، از آن جمله: 1. هنگاميكه خبر مرگ نعمان ابن مقرن المزنى به عمر رسيد، عمر از منزل خارج شد، بر بالاى منبر رفت و اين خبر را به مردم رساند، آنگاه دست خود را به‏روى سرگذاشت و گريست. 📚عقد الفرید ج ٣ ص ٢٣٥ 2. هنگاميكه خالد بن وليد از دنيا رفت، عمر در سوگ او گريست و وقتى‏اين خبر به او رسيد كه كسانى زنان را از گريستن منع كرده اند گفت: تا وقتى كه گريه زنان بنى مغيره بر ابى سليمان به صورت لغو و لقلقه (صداى گريه باچرخانيدن‏ در گلو) نباشد، بر آنان باكى نيست. " 📚همان مدرک 3. برادر عمر، زيد بن خطّاب در گذشت و دوست او- از قبيله بنى عدى بن كعب- به مدينه آمد. وقتى چشم عمر به او افتاد، اشك از ديدگانش جارى شد و گفت: «زيد را وانهادى و به نزد من آمدى!». 📚همان منبع 🔸ثانياً: ظاهر حديث با آيه قرآنى در تعارض است، آنجا كه مى فرمايد: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏». «هيچ گنهكارى بار گناه ديگرى را بر دوش نمى كشد». ( فاطر ١٨ ) ❓معذب شدن ميّت به وسيله گريه شخص ديگر، چه معنايى مى تواند داشته باشد؟ 🔸ثالثاً: اگر سند حديث صحيح باشد، قطعاً همراه با قرائنى بوده كه در هنگام نقل آن از بين رفته است و به همين جهت برخى گمان برده‏اند كه مطابق اين حديث، گريه بر ميّت حرام است، درحاليكه از لبّ معناى آن غفلت ورزيده اند. 👌در كتاب صحيح مسلم به نقل از هشام بن عروة و او از پدرش آمده است: ❕«در نزد عايشه از قول فرزند عمر اين روايت نقل شد كه: «الميّت يعذّب ببكاء» عايشه گفت: خدا پدر عبدالرحمن را بيامرزد، چيزى شنيده است، امّا به درستى آن را به خاطر نسپرده است. [حقيقت آن است كه‏] وقتى جنازه فردى يهودى از كنار رسول خدا عبور داده شد و بر او گريه مى كردند، پيامبر فرمود: شما بر او گريانيد، حال آنكه او در عذاب است». 📚صحیح مسلم ج ٣ ص ٤٤ ( به نقل از راهنمای حقیقت ص ٢٣٧ ) 👌بنابراین و به تصریح عایشه , عذاب شدن میت با گریه اهلش اختصاص به کفار دارد نه مسلمین . 💠 👇
💠ادامه 👇 ❕این قضیه عذاب شدن میت در قبر با گریه خانواده و نزدیکان , یکی از دلائلی بود که موجب شد مولوی محمد شریف زاهدی که از علمای سنی مسلک بلوچستان بود , شیعه شود , او در کتاب خاطرات خود می گوید : "سؤال دوم این بود که: روایتی را در «صحیح بخاری» که به نظر ما معتبرترین کتاب اهل تسنن بعد از قرآن محسوب می‌شود، خوانده بودم مبنی بر این که: هرکس برای مرده ای گریه کند، آن میت را به سبب گریه ی اهلش، در قبر عذاب می‌دهند! با خود گفتم: آیا خداوند، واقعاً امام حسین (ع) که سید شباب اهل الجنه است و یا مادرشان که سیده نساء العالمین است را در قبر به خاطر گریه ی شیعیان، عذاب می‌دهد؟! یعنی امشب که ما برای امام حسین (ع) گریه کردیم، امام حسین (ع) را در قبر عذاب می‌دهند؟ امکان ندارد. ❕تا صبح خوابم نبرد. صبح ساعت ۷ با مولوی عیسی ملازهی کلاس داشتیم. مولوی وارد کلاس شد. قبل از آن که درس را شروع کند، گفتم: ببخشید جناب استاد! سؤالی از شما دارم. مولوی عیسی گفت: بفرمایید. گفتم: آیا این روایت درست است که اگر شخصی برای مرده ای گریه کند، آن مرده را در قبر عذاب می‌دهند؟ ❕مولوی عیسی گفت: بله، این روایت در «صحیح بخاری» - صحیح ترین کتاب بعد از قرآن - آمده است. ❓گفتم: آیا وقتی که شیعیان برای امام حسین (ع) گریه می‌کنند، خداوند امام حسین (ع) رادر قبر عذاب می‌دهد؟ 👌مولوی از این سؤالم جا خورد و گفت: استغفر الله، اصلاً امکان ندارد. این چه سوالی است که می‌پرسی؟! فوراً کتاب هایتان را باز کنید تا درس را شروع کنم. گفتم: آقای مولوی! تا جواب بنده را ندهید، نمی توانم درس بخوانم..... مولوی عیسی بعد از چند لحظه گفت: شما حق ندارید سوالی درباره ی شیعه بپرسید، امام حسین (ع) از اولیای خداست و خداوند ولی اش را عذاب نمی کند. جواب استادم مرا قانع نکرد. " 📚باید شیعه میشدم ص ٥٠ ❕حال وهابی به روایتی از کتاب شیعه استناد کرده است و مدعی شده است که مطابق روایت مذکور میت با گریه اهلش عذاب می شود !!!!! ما در پاسخ او می گوییم : 🔸١ _ اگر ادعای وهابی را در مفاد روایت بپذیریم , آن روایت برای ما حجت نیست , زیرا روشن کردیم که خلاف قرآن است و ما روایتی را که خلاف قرآن باشد را نمی پذیریم , چنان که از صادق ع روایت شده است که فرمود : « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا و سنت پیامبرش باشد » « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله و سنه نبیه » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 🔸٢ _ سند روایت مذکور هم ضعیف است , در سند آن محمّد بن حمدان الصيدلانيّ است که مجهول است : لم يذكروه‏ : 📚مستدركات علم رجال الحديث، ج‏7، ص: 71 ❕محمّد بن مسلم الواسطيّ القصير است که او هم مجهول است : لم يذكروه‏ : 📚همان منبع ص ٣٢٨ 👌و خالد الحذّاء است که او نیز مجهول است : 📚زبده المقال من معجم الرجال، ج‏1، ص: 423 ❕و عبد الله بن زید الجرمی است که سنی مسلک است : " هو «عبد اللّه بن زيد الجرمي» ذكره ابن قتيبة و هو عامّي. " 📚قاموس الرجال، ج‏11، ص: 480 🔸٣ _ اساسا ادعای وهابی در مفاد روایت مذکور دروغین است , زیرا در روایت نیامده است که پیامبر با گریه دیگران در قبرش ( معاذ الله ) عذاب می شود , بلکه پیامبر می گوید : " نباید مرا با صدای نوحه کننده و ناله کننده ای بیازارند. " " لَا يُؤْذُونِّي بِصَوْتِ نَادِيَةٍ وَ لَا مُرِنَّة " 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏22، ص: 507 👌از آنجایی که اعمال همگان بر پیامبر گرامی عرضه میشود , و پیامبر از اعمال ناشایست بندگان اذیت و ناراحت می شود , چنان که در ذیل این قضیه را از منابع شیعه و سنی اثبات کرده ایم : 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8962 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12093 👌بنابراین و مطابق روایت مذکور پیامبر می گوید که من از نوحه سرایی و ناله سرایی جاهلانه شما اذیت می شوم , یعنی این عمل شما گناه است و من از گناهی که شما انجام می دهید ناراحت و اذیت می شوم , نه آنکه کسی در قبر مرا عذاب کند . ❗️ نوحه سرایی جاهلانه نیز نوحه سرایی است که همراه با ناشکری و اعتراض به خداوند باشد , چنان که خود پیامبر در روایت دیگری متذکر این نکته شدند : " قَالَ الصَّادِقُ ع لَمَّا مَاتَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- حَزِنَّا عَلَيْكَ يَا إِبْرَاهِيمُ وَ إِنَّا لَصَابِرُونَ يَحْزَنُ الْقَلْبُ وَ تَدْمَعُ الْعَيْنُ وَ👈 لَا نَقُولُ مَا يُسْخِطُ الرَّبَّ.👉 " 📚وسائل الشيعة، ج‏3، ص: 280 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌پاسخی به جناب رائفی پور که مدعی است نام علی علیه السلام در قرآن آمده است 👇👇👇👇
پاسخی به جناب رائفی پور در مورد آمدن نام علی علیه السلام در قرآن !!!! ❕ متاسفانه در زمان کنونی هر کسی که دو کتاب در موضوعات اسلامی می خواند , توهم می زند که کارشناس اسلام شده است و به خود حق می دهد که در تمام مسائل اسلامی اظهار نظر کند . جناب رائفی پور نیز از این قاعده خارج نیست , در ذیل برخی از اظهار نظرهای ناصواب جناب رائفی پور را بررسی کرده ایم : 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13851 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13658 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13588 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12535 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7580 ❗️جناب رائفی پور خیلی اصرار دارد که ثابت کند نام علی علیه السلام در قرآن آمده است و به دو آیه در این رابطه استدلال کرده است . 🔸١ _ یک مورد استدلال او به آیه سوره مریم است که فرمود : " وَ وَهَبْنا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنا وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا " ( ٥٠ مریم ) 👌ما در سالهای گذشته به این استدلال او پاسخ دادیم , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2993 🔸٢ _ مورد دیگری از قرآن که رائفی پور به آن استدلال کرده است , آیات ابتدایی سوره زخرف است که می فرماید : " حم - سوگند به اين كتابى كه حقايقش آشكار است - كه ما آن را قرآنى فصيح و عربى قرار داديم تا شما آن را درك كنيد - و آن در كتاب اصلى (لوح محفوظ) نزد ما است كه بلند پايه و حكمت آموز است. " " حم _ وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ _ إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ _ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ " ( زخرف ١ تا ٤ ) ❕جناب رائفی پور متاسفانه تفسیر به رای می کند و بدون آنکه معنای آیه و روایاتی که در توضیح آیه وارد شده است را مورد فهم قرار دهد , تاکید دارد که بگوید " لعلی " در آیه مذکور نام علی علیه السلام است , بنابراین نام علی ع در قرآن آمده است . 👌در حالی که هرکس اندک تاملی در آیات مذکور داشته باشد , متوجه می شود که " لعلی " در آیه مذکور به معنای وصفی است نه علم یعنی توصیفی است از برای قرآن , چرا که در آیات قبل سخن از قرآن است و ضمیر در " انه " به قرآن بازگشت می کند . ❕بنابراین خداوند می گوید که قرآن در ام الکتاب به گونه ای که بسیار بلند مرتبه بود در نزد ما قرار داشت و از آن مقام ارجمند خود به زمین نازل شده است و مقصود از " ام الکتاب " همان " لوح محفوظ " است , چنان كه در آيه 22 سوره" بروج" نيز مى‏خوانيم: بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ:" آن قرآن مجيد است كه در لوح محفوظ قرار دارد". ❕بر این اساس در تفسیر نمونه و المیزان در توضیح آیات مذکور می خوانیم : " ام الكتاب" (كتاب مادر) به معنى كتابى است كه اصل و اساس همه كتب آسمانى مى‏باشد، و همان لوحى است كه نزد خداوند از هر گونه تغيير و تبديل و تحريفى محفوظ است‏ " 📚تفسير نمونه، ج‏21، ص: 9 ❕" معناى آيه اين است: قرآن كريم در حالى كه در ام الكتاب و نزد ما بوده و همواره هست , هر آينه بلند مرتبه و سرشار از حكمت است. 👌مراد از اينكه فرمود:" لعلى" به طورى كه از مفاد آيه قبلى استفاده مى‏شود اين است كه قرآن در آن حال كه در ام الكتاب بود قدر و منزلتى رفيع‏تر از آن داشت كه عقول بتوانند آن را درك كنند. و مراد از اين كه فرمود" حكيم" اين است كه قرآن در ام الكتاب يك پارچه بوده است، و مانند قرآن نازل شده مفصل و جزء جزء و سوره سوره و آيه آيه و جمله جمله و كلمه كلمه نبوده. اين معنا را از آيه شريفه" كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ" ( هود ١ ) نيز استفاده مى‏كنيم. ❕پس حاصل معناى اين دو آيه اين شد: كتاب در نزد ما در لوح محفوظ مقامى رفيع دارد و داراى احكام و اتقانى است كه به خاطر همان مقام رفيع و آن احكام و اتقان عقول دسترسى بدان ندارد، و ما آن را نازل و در خور درك عقول كرديم، يعنى آن را خواندنى و عربى كرديم، باشد كه مردم آن را بفهمند. " 📚ترجمه تفسير الميزان، ج‏18، ص: 123 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌بنابراین , تفسیر آیات به حسب معنای ظاهری همان است که بیان کردیم , اما چنان که بارها گفته ایم , قرآن در کنار معنای ظاهری که دارد , دارای بطون گسترده ای نیز است , چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « برای قرآن باطنی وجود دارد و برای آن باطن نیز ، بطن دیگری وجود دارد و قرآن ظاهری دارد و برای آن ظاهر هم ظاهر دیگری است » « إِنَّ لِلْقُرْآنِ بَطْناً وَ لِلْبَطْنِ بَطْنٌ وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ لِلظَّهْرِ ظَهْر » 📚بحار الانوار ج89 ص94 👌معنای باطنی آیه آن است که ضمیر در " انه " به علی علیه السلام باز میگردد و مقصود از " ام الکتاب " سوره حمد است , زیرا در روایاتی از سوره حمد به عنوان " ام الکتاب " یاد شده است : " فعلمه الحمد، ام الكتاب‏ " 📚وسائل الشيعة، ج‏ 6، ص: 232 👌و " لعلی حکیم " هم معنای توصیفی دارد نه علم . ❕بر این اساس معنای آیه این است که از علی ع در ام الکتاب یعنی سوره حمد با عظمت و عالی مقام یاد شده است , زیرا مقصود از صراط مستقیم در آیه " اهدنا الصراط المستقیم " علی ع است . ❕علی بن ابراهیم قمی می گوید : " «حم» حروفی از اسم اعظم پروردگار است. «والکِتَابِ المُبِینِ» به معنای قرآن واضح است. «إِنَّا جَعَلنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیا لعَلکُمْ تَعْقِلونَ». آیه «وإِنَّهُ فِی أُمِّ الکِتَابِ لدَینَا لعَلی حَکِیمٌ» به این معناست که در سوره فاتحه به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره شده و نام ایشان ذکر گردیده است که منظور همان آیه «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ» است. امام صادق علیه السلام در باره آن فرموده است که منظور از راه راست، امیرالمؤمنین علیه السلام است. " " حم حروف من اسم الله الأعظم وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ يعني القرآن الواضح إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ. قال قوله تعالى: وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ يعني أمير المؤمنين (عليه السلام) مكتوب في الفاتحة ، في قوله تعالى: اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ قال أبو عبد الله (عليه السلام): «هو أمير المؤمنين (صلوات الله عليه)». 📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۲۵۴ ❕اصبغ بن نباته می گوید : " همراه با امیرالمؤمنین علیه السلام خارج شدیم تا این که نزد صعصعة بن صوحان که رحمت خدا بر او باد، رسیدیم که در بستر افتاده بود. زمانی که امیرالمؤمنین علیه السلام را دید احساس سبکی کرد. امام علیه السلام خطاب به او فرمود: به خاطر دیدار ما از تو، بر قومت فخر فروشی مکن. صعصعة گفت: خیر! ای امیرالمؤمنین! بلکه آن را به عنوان ذخیره و پاداش می‌دانم. امام به او فرمود: به خدا قسم! من تو را به عنوان فردی می‌شناسم که کمتر هزینه ای بر دوش دیگران دارد و بیشتر به دیگران یاری می‌رساند. صعصعه گفت: ای امیرالمؤمنین! به خدا قسم! تو را به عنوان فرد خداشناسی می‌شناسم و می‌دانم که خداوند در نظرت بسیار بزرگ و با عظمت است و 👈از تو در کتاب خداوند به عنوان شخص بزرگ و با حکمت یاد شده است 👉 و تو نسبت به مؤمنان رئوف و بسیار مهربان هستی. " عن الأصبغ بن نباتة، قال: خرجنا مع أمير المؤمنين (عليه السلام) حتى انتهينا إلى صعصعة بن صوحان (رحمه الله)، فإذا هو على فراشه، فلما رأى عليا (عليه السلام) خف له، فقال له (صلوات الله عليه): «لا تتخذن زيارتنا فخرا على قومك». قال: لا يا أمير المؤمنين، و لكن ذخرا و أجرا، فقال له: «و الله ما كنت علمتك إلا خفيف المؤنة، كثير المعونة». فقال صعصعة: و أنت و الله- يا أمير المؤمنين- ما علمتك إلا أنك بالله لعليم، و أن الله في عينك لعظيم، و أنك في كتاب الله لعلي حكيم، و أنك بالمؤمنين لرؤوف رحيم. " 📚 تأویل الآیات، ج ۲، ص ۵۵۲، ح ۴. 👌بنابراین " لعلی " در تفسیر باطنی هم معنای توصیفی دارد , یعنی از علی ع در سوره حمد با عظمت و والا مقام یاد شده است , نه آنکه مستقیما تعبیر مذکور معنای " علم " داشته باشد تا بگوییم نام علی علیه السلام در قرآن آمده است . 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕در روایتی نیز بالخصوص تصریح شده است که در هیچ آیه ای نام علی علیه السلام به صورت علمی و مستقیم نیامده است , چنان که ابو بصیر می گوید : " از امام صادق عليه السلام در باره آيه شريف: «خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولو الأمر خود را اطاعت كنيد» پرسيدم. فرمود: «اين آيه در حقّ على بن ابى طالب و حسن و حسين عليهم السلام نازل شده است». ❕به ايشان گفتم: مردم مى‏گويند: پس چرا نامى از على و اهل بيت او در كتاب خداوند عز و جل به ميان نيامده است؟ 👌امام ع فرمود: «به آنها بگوييد: بر پيامبر صلى الله عليه و آله نماز نازل شد، در حالى كه سه و چهار ركعت بودن آن از سوى خداوند، مورد تصريح قرار نگرفت و اين پيامبر صلى الله عليه و آله بود كه آن را براى مردم تفسير كرد. نيز زكات بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شد و تصريح نشد كه در هر چهل درهم، يك درهم زكات بدان تعلّق مى‏گيرد و پيامبر صلى الله عليه و آله، آن را براى مردم تفسير فرمود. نيز حج بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شد و گفته نشد:" هفت بار طواف كنيد" و خود پيامبر، اين حقيقت را براى آنها باز گفت و آيه: «خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولو الأمر خود را اطاعت كنيد» نازل شد كه در حقيقت در حقّ على، حسن و حسين نازل شده است». " " عن أبي بصير: سَأَلتُ أبا عَبدِاللَّهِ عليه السلام عَن قَولِ اللَّهِ عز و جل: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» فَقالَ: نَزَلَت في عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ وَالحَسَنِ وَالحُسَينِ عليهم السلام. فَقُلتُ لَهُ: إنَّ النّاسَ يَقولونَ: فَما لَهُ لَم يُسَمِّ عَلِيّاً وأهلَ بَيتِهِ عليهم السلام في كِتابِ اللَّهِ عز و جل؟ فَقالَ: قولوا لَهُم: إنَّ رَسولَ‏اللَّهِ صلى الله عليه و آله نَزَلَت عَلَيهِ الصَّلاةُ ولَم يُسَمِّ اللَّهُ لَهُم ثَلاثاً ولا أربَعاً حَتّى‏ كانَ رَسولُ‏اللَّهِ صلى الله عليه و آله هُوَ الَّذي فَسَّرَ ذلِكَ لَهُم، ونَزَلَت عَلَيهِ الزَّكاةُ ولَم يُسَمِّ لَهُم مِن كُلِّ أربَعينَ دِرهَماً دِرهَمٌ حَتّى‏ كانَ رَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله هُوَ الَّذي فَسَّرَ ذلِكَ لَهُم، ونَزَلَ الحَجُّ فَلَم يَقُل لَهُم طوفوا اسبوعاً حَتّى‏ كانَ رَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله هُوَ الَّذي فَسَّرَ ذلِكَ لَهُم، ونَزَلَت: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» ونزلت في عَلِيٍّ وَالحَسَنِ وَالحُسَينِ عليهم السلام‏ " 📚الکافی ج ١ ص ٢٧٦ 👌بنابراین بالخصوص نام علی ع در قرآن نیامده است , بلکه آیات کلی در شان علی ع و امامان علیهم السلام نازل شده است که در سنت پیامبر تفسیر و شرح داده شده است , چنان که خود علی علیه السلام فرمود ؛ « قرآن به چهار قسمت تقسیم می شود ، یک چهارم آن در شان ما نازل شده است و یک چهارم در مذمت دشمنان ما و یک چهارم آن سنن و امثال است و یک چهارم در رابطه با فرائض و احکام است و کرائم و آیات برگزیده قرآن در شان ما است » «نَزَلَ الْقُرْآنُ أَرْبَاعاً رُبُعٌ فِينَا وَ رُبُعٌ فِي عَدُوِّنَا وَ رُبُعٌ سُنَنٌ وَ أَمْثَالٌ وَ رُبُعٌ فَرَائِضُ وَ أَحْكَامٌ وَ لَنَا كَرَائِمُ الْقُرْآن‏ » 📚تفسیر فرات کوفی ص 47 _ البرهان ج 1 ص 52 _ بحار الانوار ج 24 ص 305 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
⬛️فرا رسیدن سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها را تسلیت می گوییم . 🔊پرسش و پاسخ هایی پیرامون بانو زینب سلام الله علیها ؛ 1⃣گوشه ای از فضائل آن بانوی بزرگوار ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1767 2⃣عده ای میگن حضرت زینب کبری سلام الله علیها وفات کردن و عده ای دیگه میگن به رسیدند، میشه اگه امکانش هست در این باب توضیحی بدید ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1034 3⃣در کلیپی فردی می گوید دوطفلان زینب سلام الله علیها، در روز عاشورا در کربلا نبوده اند، آیا این گفته ی ایشان درست است ❗️ و اگر گفته ی ایشان غلط است،چطور می شود ثابت کرد که دو زینب سلام الله علیها در روز عاشورا در کربلا بوده اند و جزء 72 شهید بزرگوار عاشورا هستند،که در راه یاری کردن حضرت امام حسین علیه السلام به شهادت رسیده اند❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2081 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1866 4⃣آيا ميدانستيد در هيچكدام از كتب تاريخى حرفى از خطبه زينب در يزيد وجود ندارد❕آيا ميدانستيد اكثر اين در همين ٤٠ ساله گذشته توسط روحانيون ساخته شده است❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3201 5⃣یکی از کانال های ضد دین شبهه کرده است که چرا بنی هاشم دختران خود را به دشمنانشان می کردند ، تزویج ام کلثوم دختر حضرت زینب و عبد الله جعفر به مروان یا حجاج و ... ❗️❗️این تناقض نیست ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/572 6⃣ سر به محمل کوبیدن حضرت زینب !!!! 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3174 7⃣آیا راست است که حضرت زینب در مصیبت امام حسین چاک دادند ❕اگر راست است مگر پیامبر نفرمود که هر کس در مصیبتی گریبان چاک کند است ❕( مستدرک الوسائل جلد دوم ص455) پس حضرت زینب چرا اینطور کرد ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3187 8⃣آیا راست است که پس از واقعه کربلا امدند حجاب را از سر زنان حرم کشیدند یعنی سر اهل بیت امام حسین و حضرت زینب لخت شد ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1291 9⃣واقعا قبر حضرت زینب کجاست؟ شبکه کلمه در جدید ترین پستش اورده در مدینه است نه شام و نه مصر .میگه دکان دار ها قبر حضرت زینب رو در سوره معرفی میکنن چون واسشون منفعت داره ما رو روشن کنید یعنی ما الکی میریم سوره واسه دفاع از حرم ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1034 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/973 🔟چرا حرم ائمه و حضرت زینب برای ما مقدس هست؟که به خاطر حفظش و دفاع از آن از جان نیز میگذریم.؟ آیا اینکار جسد پرستی نمیشه؟ایا این کار ما به قول وهابیت دامن نمیزند که ما پیکر مطهر ائمه را میپرستیم؟ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1468 1⃣1⃣پرسشی بسیار مطرح می شود که آیا حضرت زینب سلام الله معصوم بوده اند یا خیر ! لطفا در این زمینه روشنگری فرمایید ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3601 @Rahnamye_Behesht
نوره کشیدن در شب عاشوراء برای همنشینی با حور العین !!!!! 🤔 : ❓امام حسین و ترفند تقویت قوه جنسی با نوره کشیدن (زدودن موهای زاید بدن) در آستانه مرگ! حتما دیده و شنیده‌اید که اعضای انتحاری داعش در آستانه عملیات‌های مرگ‌بار خود بسیار ابراز خوشحالی می‌کنند از اینکه قرار است تا لحظاتی دیگر به بهشت برین وارد شده و حورالعین‌‌های بهشتی را در آغوش بگیرند! اما نکته جالبی که از نظر بسیاری مغفول مانده این است که بر طبق کتب تاریخ اسلام، حسین بن علی و یارانش نیز همچون داعشیان امروزی شب قبل از کشته شدن، غرق در اندیشه هم آغوشی با حوریان بهشتی بودند تا جایی که حسین بن علی در آن وضعیت نابسامان که طبق ادعای خود مسلمین با کم آبی شدید مواجه بودند، دستور می‌دهد برایش تشت آب بیاورند تا موهای زاید بدنش را بزداید! چرا که وی بر این باور بود که زدودن موهای زائد بدن باعث تقویت قوه جنسی می‌شود . به راستی آیا دغدغه حسین بن علی و یارانش آنچنان که روحانیون و دکانداران دین ادعا می‌کنند اعتلای معنویات بود؟ اگر چنین است چگونه این امر با اشتیاق سوزانشان نسبت به «حورالعین » جمع می‌شود؟ از همه مهم‌تر: اگر حسین بن علی هم اکنون در بهشت الله است توجیه عقلانی گریه زاری برای چیست ❗️❗️❗️❗️ 💠💠 👌معاند اشکال خود را بر محور موضوعی بناء نهاده است که آن موضوع اصلا واقعیت ندارد و به قول علمای منطق , اشکال معاند " سالبه به انتفاء موضوع " است , زیرا اصلا قرار نیست که انسان با بدن دنیوی خود در بهشت برزخی از لذات و ازدواج با حور العین بهره مند شود تا قرار باشد که این بدن دنیوی آراسته شود !!!! 👌انسان بعد از آنکه از دنیا می رود , روحش به عالم برزخ منتقل می شود و در آنجا به بدنی ملحق می شود که شبیه همان بدنی است که در دنیا داشته است , اما بدنی دنیوی نیست , چرا که بدن دنیوی مدفون در خاک است , انسان با همان بدن برزخی از لذات بهشت برزخی بهره مند می شود نه با بدن دنیوی . ❕شیخ کلینی از امام صادق عليه السلام نقل مى‏كند كه يكى از يارانش مى‏پرسد: " عده‏اى معتقدند كه ارواح مؤمنين در چينه‏دان پرندگان سبز رنگى در اطراف عرش قرار مى‏گيرند!! امام ع فرمود: " لا، الْمُؤْمِنُ اكْرَمُ عَلَى اللَّه مِنْ انْ يَجْعَلَ رُوحَهُ فى حَوصَلَةِ طَيْرٍ، وَلكِنْ فى ابْدانٍ كَابْدانِهِمْ " «نه، چنين نيست، مؤمن گرامى‏تر است نزد خدا از اينكه روحش را در چينه‏دان پرنده‏اى قرار دهد، بلكه ارواح در بدن‏هايى شبيه بدن‏هاى سابق خواهند بود» " 📚الکافی ج ٣ ص ٢٤٤ ❕در حديث ديگرى از همان حضرت مى‏خوانيم: فَاذا قَبَضَهُ اللَّه عَزَّوَجَلَّ صَيَّرَ تِلْكَ الرُّوحَ فى قالِبٍ كَقالِبِهِ فى الدُّنْيا: «هنگامى كه خداوند قبض روح مؤمن مى‏كند او را در قالبى همچون قالبش در دنيا قرار مى‏دهد». 📚همان مدرک ح ٦ 👌در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام مى‏خوانيم: هنگامى كه از ارواح مؤمنان از آن حضرت سؤال شد فرمود: فى حُجُراتٍ فىِ الْجَنَّةِ يَأْكُلُونَ مِنْ طَعامِها وَ يَشْرَبُونَ مِنْ شَرابِها، وَ يَقُولُونَ رَبَنا! أَقِمِ السّاعَةَ لَنا، وَ أَنْجَزَلَنا ما وَعَدْتَنا!: «آنها در حجره‏هايى از بهشت، از طعام و شراب آن متنعم مى‏شوند، و مى‏گويند: پروردگار! قيامت را براى ما برپا كن، و وعده‏هايى را كه به ما داده‏اى وفا نما». 📚همان مدرک ح ٤ ❕بنابراین انسان با بدن دنیوی خود وارد عالم برزخ نمی شود تا نیاز به آراستن بدن دنیوی برای همنشینی با حور العین باشد !!!! 👌در نقلهایی آمده است که امام حسین ع و یاران ایشان قبل از واقعه عاشوراء غسل کردند و نوره کشیدند . ❕شیخ صدوق نقل می کند که امام حسين عليه السلام به يارانش فرمود: «برخيزيد و آب بنوشيد، كه آخرين توشه شماست؛ و وضو بگيريد و غسل كنيد و لباس‏هايتان را بشوييد، كه كفن‏هايتان مى‏شود». سپس، نماز صبح را با آنان خواند و آماده نبردشان ساخت‏ " " ثُمَّ قالَ لِأَصحابِهِ: قُوموا فَاشرَبوا مِنَ الماءِ يَكُن آخِرَ زادِكُم، وتَوَضَّؤوا وَاغتَسِلوا، وَاغسِلوا ثِيابَكُم لِتَكونَ أكفانَكُم. ثُمَّ صَلّى بِهِمُ الفَجرَ، وعَبَّأَهُم تَعبِئَةَ الحَرب‏ " 📚الأمالي للصدوق: ص 220 ح 239، بحارالأنوار: ج 44 ص 316 ح 1. 💠ادامه 👇