eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
220 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
استعمال توتون توسط مرحوم محمد تقی مجلسی در هنگام روزه !!!! 🤔 : ❓علامه محمد تقى مجلسى عالم بزرگ شیعه توتون مصرف می کرده است !!!! ▪️نعمت الله جزايرى از علماى بزرگ شيعه و از شاگردان علامه مجلسى در ص ٤١ از جلد ٤ كتاب أنوار النعمانيةدر مورد علامه محمد تقى مجلسى مينويسد: محمد تقى مجلسى حشيش ميكشيد در هنگامى كه روزه مستحبى داشت ولى در روزه واجب(ماه رمضان) بدليل ترس از حرف مردم آنرا ترك ميكرد ▪️متن عربى: انّ التقيّ المجلسي طاب ثراه كان يشربه في صوم التطوع و يترك إستعماله في الصوم الواجب حذرا من كلام العوام ❗️❗️ 💠💠 👌یکی از اختلافات در به دست آوردن حکم شرعی که میان علمای شیعه وجود دارد ، این است که مثلا اگر در موردى، به جهت نبودن نصّ و دليل، شك در تكليف داشته باشيم و ندانيم كه چيزى از وجوب و يا حرمت به آن تعلق گرفته يا نه، آيا در صورتى كه آن شى‏ء مشكوك مخالفت شود آیا مجازات دارد يا ندارد ؟ ❕بين اصولیون و اخباريان از علمای شیعه ، اختلاف در گرفته است. مشهور از فقها و مجتهدان، بعد از فحص، احتياط را لازم نمى‏ دانند و قائل به برائت شده ‏اند و به اخباريان نسبت داده شده كه آنان قائل به توقّف و احتياط شده ‏اند ؛ 📚اخباری گری ، تاریخ و عقاید ، ص 406 👌علامه محمد تقی مجلسی اگرچه از اخباریون بود , اما چنین نبود که در مواردی که نص و روایتی در مورد موضوعی نبود , به صورت مطلق قائل به احتیاط باشد , بلکه او نیز مانند اصولیون اهل برائت جاری کردن بود و به روایت امام صادق ع استناد می کرد که می فرمود : « همه چيز، تا زمانى كه امرى و نهيى درباره آن به تو نرسيده آزاد است. هر چيزى كه حلال و حرام دارد، همواره براى تو حلال است، تا آنگاه كه به حرام آن يقين پيدا كنى و آن را واگذارى » " الْأَشْيَاءُ مُطْلَقَةٌ مَا لَمْ يَرِدْ عَلَيْكَ أَمْرٌ وَ نَهْيٌ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَكُونُ فِيهِ حَلَالٌ وَ حَرَامٌ فَهُوَ لَكَ حَلَالٌ أَبَداً مَا لَمْ تَعْرِفِ الْحَرَامَ مِنْهُ فَتَدَعَهُ. " 📚امالی طوسی ص ٦٦٩ ❗️در قضیه استعمال توتون هم میان اخباریون و اصولیون اختلاف بود , اخباریون قائل به حرمت و احتیاط و ممنوعیت استعمال بودند اما اصولیون قائل به برائت و جواز . 👌علامه محمد تقی مجلسی در این قضیه رویه اخباریون افراطی را نمی پسندید و به مانند اصولیون قائل به برائت بود و برای آنکه عملا به اخباریون افراطی نشان دهند که نباید در استنباط مسائل چنین افراط کنند و در هر موضوعی از طریق احتیاط وارد شوند , خود نیز در مواردی شرب توتون می کرد و مثلا توتون استعمال می کرد , تا اخباریون افراطی را متوجه اشتباهشان کند , چنان که برخی در قضیه ای مشابه می نویسند : " شايان توجه است كه اين كار علامه مجلسى، تلاشى اجتماعى براى جلوگيرى از تندروى‏هاى اخباريانِ افراطى بوده است‏ . در آن زمان، بازار بگومگو ميان اخباريان و اصوليان داغ بود و به دليل اصرار و تأكيد فراوان اخباريان بر نهى از دخانيات، استفاده از آن به نمادى براى مخالفت با اين اخباريان تبديل شده بود. از اين‏رو، علامه مجلسى كه خود زعامت حوزه اصفهان و رياست عام در امور مذهبى داشت، با استفاده از موقعيت خويش مى ‏كوشيد تا عملًا با افراط در اخباريگرى بستيزد؛ هرچند خود او نيز اخبارگرا بود و مرام فكرى ‏اش فاصله دورى با اخباريگرى نداشت. " 📚اخباری گری , تاریخ و عقاید ص ١٥٠ ❗️البته با توجه به آنکه در زمان کنونی ضررهای استعمال موارد مخدر روشن شده است , حکم شرعی بر ممنوعیت استعمال است , به خلاف زمان سابق که ضررهای مذکور روشن نبوده است , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/75 👌اما در مورد استعمال توتون در هنگام روزه , مشهور علمای شیعه معتقدند که دود غلیظ به حلق رسیدن مبطل روزه است ( بنابراین نباید در هنگام روزه دخانیت مصرف کرد , چون دود غلیظی دارد ) :" مشهور رساندن غبار غليظ به حلق را موجب بطلان روزه مى‏دانند. " 📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت ، ج‏5، ص: 542 👌و به روایتی استناد می کنند که این ممنوعیت از آن استفاده می شود : " شَمَّ رَائِحَةً غَلِيظَةً أَوكَنَسَ بَيْتاً فَدَخَلَ فِي أَنْفِهِ وَ حَلْقِهِ غُبَارٌ " 📚التهذیب ج ٤ ص ٢١٤ 👌اما مرحوم محمد تقی مجلسی استدلال به این روایت را کافی نمی دانست و معتقد بود که رسیدن غبار و دود غلیظ به حلق چون مصداق خوردن و آشامیدن نیست , لذا مبطل روزه نیست : 📚لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج‏6، ص: 391 ❗️لذا چون مرحوم علامه محمد تقی مجلسی رساندن غبار و دود به حلق را مبطل روزه نمی دانست , در هنگام روزه توتون استعمال می کرد , اما در هنگام روزه واجب و در برابر مردم استعمال نمی کرد , زیرا مردم به پیروی از مشهور علمای شیعه معتقد بودند که رساندن دود و غبار غلیظ به حلق باطل کننده روزه است . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخی به جناب رائفی پور در مورد فضیلت امیر مومنان علیه السلام در جریان لیله المبیت !!!! 👌کلیپی از جناب رائفی پور منتشر شده است که با لحنی ناصواب فضیلت امیر مومنان علیه السلام را در جریان لیله المبیت زیر سوال می برد و می گوید که ٢٣٠ هزار شهید ما هم حاضر بودند که بروند و به جای پیامبر اسلام بخوابند ( بنابراین خوابیدن امیر مومنان ع به جای پیامبر در جریان لیله المبیت مساله آنچنانی نبوده است ) . 👌متاسفانه این سخنان بسیار سطحی و ناآگاهانه است , زیرا هم خداوند با نزول آیه در این جریان و هم فرشتگان و هم خود امیر مومنان تصریح می کردند که این فضیلت , فضیلتی است اختصاصی امیر مومنان ع و هیچ کس در این فضیلت با ایشان برابر نیست . ❗️به اندازه ای این فضیلت در نزد خداوند ارزش داشته است که در این رابطه آیه نازل کرد و فرمود : "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ " " بعضى از مردم (با ايمان و فداكار، یعنی على ع در" ليلة المبيت" به هنگام خفتن در جايگاه پيغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مى‏فروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. " ( بقره ٢٠٧ ) ❗️«أبو جعفر اسكافى»، استاد شارح مشهور نهج البلاغه ابن أبي الحديد معتزلى، مى‏گويد: "قد ثبت بالتّواتر حديث الفراش، ... و لا يجحده الّا مجنون او غير مخالط لاهل الملّة، ... و قد روى المفسّرون كلّهم: انّ قول اللَّه تعالى: و من النّاس من يشرى نفسه ابتغاء مرضات اللَّه انزلت فى علىّ عليه السلام ليلة المبيت على الفراش " "حديث خوابيدن على عليه السلام در بستر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم به تواتر ثابت شده و قابل انكار نيست؛ بنابراين جز انسان ديوانه و مجنون، يا كسى كه با مسلمانان معاشرتى ندارد، هيچ كس چنين روايتى را انكار نمى‏كند، (زيرا) تمام مفسّران قرآن كريم اتّفاق نظر دارند كه آيه شريفه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي ...» در ليلة المبيت، در شأن على عليه السلام نازل گشته است. " 📚شرح نهج البلاغه ابن أبي الحديد، جلد 13، صفحه 261. ❗️خود امیر مومنان ع در روز شوری به جریان لیله المبیت به عنوان یک فضیلت اختصاصی برای خودش استناد کرد و دیگران هم تایید کردند : " فذكر فضائله (عليه السلام)، و يقولون بالموافقة، و ذكر علي (عليه السلام) في ذلك: «فهل فيكم أحد نزلت فيه هذه الآية: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ لما وقيت رسول الله (صلى الله عليه و آله) ليلة الفراش غيري» قالوا: لا. " 📚امالی طوسی ص ٥٥١ 👌و در کنار خداوند , حتی فرشتگان هم تصریح می کردند که فضیلت جریان لیله المبیت اختصاصی امیر مومنان ع است و کسی با او در این فضیلت شریک نیست . ❗️در نقل آمده است : " خداوند در شبى كه على عليه السلام در بستر پيامبر خوابيد، خطاب به جبرئيل و ميكاييل فرمود: شما دو نفر برادر هستيد، اگر خداوند بخواهد عمر يكى از شما را بگيرد، آيا ديگرى حاضر است فداكارى كند و از عمر خودش به او بدهد؟ ❗️هيچ كدام سخنى نگفتند و آمادگى خويش را براى اين امر اعلان نكردند! خداوند به آن‏ها فرمود: به خانه پيامبر ما در روى زمين نگاه كنيد، ببينيد چگونه على براى حفظ جان پيامبر، زندگى خويش را به خطر انداخته است! برويد و مواظب على باشيد. جبرئيل و ميكاييل به زمين آمدند و در خانه پيامبر اسلام حاضر شدند. جبرئيل بالاى سر على عليه السلام و ميكاييل پايين پاى آن حضرت ايستاد تا از جان على محافظت كنند. سپس آن دو خطاب به على عليه السلام گفتند: بَخٍّ بَخٍّ لَكَ يَا بْنَ ابى طالِبٍ، مَنْ مِثلُكَ؟ وَ قَدْ باهَى اللَّهُ بِكَ مَلائِكَةَ السَّماواتِ و فاخَرَ بِكَ " على جان به تو تبريك مى‏گوييم، چه كسى مثل توست؟ در حالى كه خداوند متعال به خاطر تو بر ملائكه آسمان مباهات و افتخار كرد. " 📚مناقب ابن شهر آشوب ج ٢ ص ٦٤ _ شواهد التنزیل ج ١ ص ٩٦ _ ١٣٣ ( به نقل از البرهان فی تفسیر القرآن ج ١ ص ٤٤٤ ) 👌بنابراین فضیلت مذکور اختصاصی امیر مومنان ع است و هیچ کس در آن فضیلت نمی تواند با ایشان شریک باشد . 💠 👇
💠ادامه 👇 ❕بله شهدای والا مقام ایران اسلامی ما هم ممکن بود در چنین جریانی , جان خود را فدای پیامبر اسلام کنند , اما به تصریح آیه و روایات فوق الذکر , باز هم کارشان با عمل امیر مومنان علی علیه السلام برابری نداشت , زیرا انگیزه امیر مومنان ع از آن عملکرد و خوابیدن به جای پیامبر ص تنها ذات پاک الهی بوده است نه رسیدن به پاداش و دوری از جهنم , در حالی که چنین نیت خالصی ممکن است در دیگران آن هم در آن لحظات سخت نباشد , چنان که خود امیر مومنان فرمود : " گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) پرستش كردند، اين عبادت تاجران است و عدّه‏اى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمت‏ها (و اين‏كه شايسته عبادت است) پرستيدند. اين عبادت آزادگان است‏ " " إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ. " 📚نهج البلاغه حکمت ٢٣٧ 👌خود امیر مومنان همواره می فرمود که انگیزه حضرتش از انجام اعمال صالح و اطاعت الهی , تنها ذات پاک خداوند است نه بهشت و دوزخ و می فرمود : " «مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَلَا طَمَعاً فِي جَنَّتِكَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك " " (خداوندا!) من تو را از ترس دوزخت پرستش نكردم و نه به جهت طمع در بهشت تو؛ ولى تو را شايسته عبادت ديدم و پرستيدم». 📚بحار الانوار ج ٦٧ ص ١٨٦ 👌و فرمود : " ولى من او را به جهت عشق به آن ذات پاك مى‏پرستم و اين عبادت بزرگواران است " لکنی اعبده حبا له " 📚همان ص ١٦٧ 👌آنچه گفتیم , یعنی انگیزه و نیت خاص علی علیه السلام سبب شد که فضیلت مذکور اختصاصی او شود , و دیگران با او شریک نباشند , مورد بیان مفسرین هم واقع شده و در این رابطه می گویند : "قابل توجه اينكه فروشنده" انسان" و خريدار خدا و متاع" جان" و بهاى معامله خشنودى ذات پاك اوست. در حالى كه در موارد ديگرى بهاى اينگونه معاملات را بهشت جاويدان و نجات از دوزخ ذكر كرده است مثلا مى‏فرمايد: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ،" خدا از مؤمنان جانها و مالهايشان را خريدارى مى‏كند كه بهشت از آن آنها باشد، در راه خدا پيكار مى‏كنند مى‏كشند و كشته مى‏شوند" ( توبه ١١١ ) 👌و شايد به همين جهت است كه آيه مورد بحث با كلمه" من" تبعيضيه (وَ مِنَ النَّاسِ) شروع شده يعنى تنها بعضى از مردم هستند كه قادرند به اين كار فوق العاده‏ دست زنند، و تنها بهايى را كه براى ايثار جان طالب باشند، همان خشنودى خدا بوده باشد، ولى در آيه 111 سوره توبه كه در بالا آورديم همه مؤمنان به معامله با خدا، در برابر بهشت جاويدان دعوت شده‏اند . " 📚تفسير نمونه، ج‏2، ص: 79 ❗️" در آيات سوره «توبه» و «صف» تعبير به «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏» و «هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ» شده است و اين تعبيرات بدين معنى است كه خداوند متعال، كه در اين معاملات خريدار است، فروشندگان را تشويق به فروش متاع و كالايشان مى‏كند؛ 👈ولى در آيه ليلة المبيت تعبير به «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ» شده است، و معناى اين جمله آن است كه فروشنده خود پيشقدم مى‏شود و اقدام به عرضه و فروش كالاى خويش مى‏نمايد و روشن است لطافت تعبير آيه ليلة المبيت بيشتر است؛👉 👌زيرا كسى كه خود جانش را در طبق اخلاص مى‏گذارد و آن را در معرض فروش قرار مى‏دهد، قابل مقايسه با كسى كه با تشويق و درخواست خريدار حاضر به اين كار مى‏شود نيست، هر چند كه بدون شك چنين عملى نيز بسيار ارزشمند است. ❗️علاوه بر اين، آيه محلّ بحث با كلمه «مِنْ» تبعيضيّه «وَ مِنَ النَّاسِ» شروع مى‏شود، يعنى تنها بعضى از مردم قادر بر اين كار فوق‏العاده هستند؛ در حالى كه در دو آيه ديگر، كه مسأله معامله جان با بهشت يا نجات از دوزخ در آن مطرح شده، جنبه عمومى و همگانى دارد (اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ) " 📚آيات ولايت در قرآن، ص: 278 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌برخی از کاربران مدعی شده اند کلیپی که ما از آقای رائفی پور مورد بحث قرار دادیم تقطیع شده است و کلیپ کامل سخنان ایشان را مجموعه ایشان منتشر کرده است که در ذیل می توانید ببینید : 🌐https://eitaa.com/masaf/44915 ❗️ اگر کلیپ کامل سخنان ایشان هم گوش داده شود باز می بینیم که ایشان بیشتر به مدعای خودشان تاکید دارند که جریانهایی چون لیله المبیت فضیلتی نیست و شهداء زمان ما نیز می توانستند مانند آن را انجام دهند , بنابراین باید فضائلی از امام علی ع را بگوییم که برای زمان کنونی کاربرد دارد ( نه مانند جریان لیله المبیت که امروزه کاربرد ندارد و مثلا یک قضیه سطحی است که دیگران هم می توانند مانند آن را انجام دهند .)!!!! 👌در پایان نیز با وقاحت تمام مدعی می شوند که شیخ حامد کاشانی هم در سالهای گذشته سخنان آقای رائفی پور را گفته است که لیله المبیت فضیلت نیست !!! ▫️ما می گوییم گوینده جمله مذکور هرکس که باشد جمله اشتباهی است , چه جناب رائفی پور باشد یا حامد کاشانی , فرقی نمی کند ‌‌. 👌البته پس از این وقاحتِ طرفداران رائفی پور و استناد به سخنان شیخ حامد کاشانی , جناب حامد کاشانی در سخنرانی شب بیستم ماه رمضان تصریح کرد که در ایراد سخنان چند سال قبلش در مورد لیله المبیت اشتباه کرده است ( در تصویر بالا ببینید ) . ❗️امثال جناب رائفی پور اگر از ابتدا جایگاه خود را می شناختند با تحصیلات حسابداری وارد مباحث اجتهادی دینی نمی شدند و در ابواب مختلف دین به مانند یک مجتهد هفتاد سال درس خوانده نظر نمی دادند و چه زیبا فرمود امیر بیان , علی علیه السلام : " هَلَكَ امْرُؤٌ لَمْ يَعْرِفْ قَدْرَهُ " آن كس كه قدر خود را نشناسد هلاك مى شود " 📚نهج البلاغه حکمت ١٤٩ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
👌کلیپی از فردی در لباس روحانیت در فضای مجازی منتشر می شود که مدعی شده است امام زمان علیه السلام است و مردم را به بیعت خود دعوت می کند !!!! ▫️جدای از آنکه در موارد مشابه دیده ایم افراد شیاد برای فریب عوام الناس لباس روحانیت را به دروغ به تن می کنند و ادعاهای کذبی را مطرح می کنند , گفتنی است : 👌ما برای آنکه تشخیص دهیم فردی که ادعای مهدویت می کند در ادعای خود صادق است یا خیر نشانه ها و قرائنی از سوی اهلبیت علیهم السلام داریم که این نشانه ها و قرائن راه را بر مدعیان دروغین بسته است , در ذیل در مورد این نشانه ها بحث مفصلی داشته ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2680
44.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣فلسفه عقلی و دلیل شرعی وجوب حجاب چیست ? ✍پیامدهای برهنگی زنان به تصریح آمارهای غربی چگونه است ? 🎥پاسخ این سوالات را در کلیپ بالا ببینید . تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
اقرار آدم علیه السلام به ولایت ائمه علیهم السلام !!! 🤔پرسش : ❓امام باقر : تمام پیامبران، اهل‌سنت بودند. به‌جز 5 نفر ‼️ 📝 جابر جعفی می‌گوید : از امام باقر درباره‌ی آیه‌ی {115 طه} پرسیدم. امام فرمود : مقصود خدا این است که : به آدم ابوالبشر درباره محمد و امامان بعد از او، سفارش کردیم. اما آدم، آن را ترک کرد و امامتِ آنها را نپذیرفت. و فقط [۵نفر] انبیاء اولواالعزم، نامگذاری به اولواالعزم شدند، زیرا به عهد خدا درباره محمد و امامان و مهدی، معترف شدند و به‌آن اقرار نمودند. 👌🏻 حضرت آدم ﷺ و تمام انبیاء غير اولواالعزم، هیچکدام قائل به امامتِ مورد ادّعای شیعه نبودند و جملگی به مذهب اهل‌سنت وجماعت معتقد بودند. ❗️❗️ 💠💠 👌در ذیل مفصلا روایات شیعه و اهلسنت را آورده ایم که خداوند اقرار به ولایت ائمه علیهم السلام را از تمام انبیاء و آدم ع گرفت و تمامی انبیاء جملگی به ولایت ائمه علیهم السلام اقرار کردند : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2986 ❗️وهابی در ترجمه روایتی که مورد استناد قرار داده است تحریف کرده است و به دروغ مدعی شده است که آدم ع امامت ائمه ع را نپذیرفت و انکار کرد , در حالی که روایت در موضوع دیگری است . 👌راوی از امام باقر علیه السلام در مورد آیه «وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَی آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِیَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا» روایت می‌کند که ایشان فرمودند: " ما در مورد محمد ص و ائمه بعد از او صلوات الله علیهم اجمعین با آدم پیمان بستیم، اما او آن پیمان را ترک کرد در مورد این که ایشان چنین هستند، عزمی استوار نداشت و پیامبران اولوا العزم بدین خاطر اولو العزم نامیده شده اند که خداوند با آنان در مورد محمد و اوصیا بعد از او و مهدی و سیرت او پیمان بست و آنان یقین حاصل کردند که این افراد، این چنین اند و بدان اذعان داشتند " " «عهدنا إليه في محمد و الأئمة من بعده فترك و لم يكن له عزم أنهم هكذا، و إنما سمي اولوا العزم لأنه عهد إليهم في محمد و الأوصياء من بعده و المهدي و سيرته و اجتمع عزمهم على أن ذلك كذلك، و الإقرار به». " 📚الکافی، ج ۱ ص ۳۴۴ ح ۲۲. 👌در این روایت می گوید که آدم علیه السلام پیمانی را که در مورد ائمه ع بسته بود به فراموشی سپرد و ترک کرد , به حسب روایت دیگری که مرحوم کلینی در ادامه همان روایت نقل می کند , پیمان مذکور کلماتی در مورد پنج تن آل عبا و دیگر ائمه ع بوده است که آدم آن کلمات را به فراموشی سپرد : " عن أبي عبد الله (عليه السلام)، في قوله: «و لقد عهدنا إلى آدم من قبل، كلمات في محمد و علي و فاطمة و الحسن و الحسين و الأئمة من ذريتهم " 📚همان منبع ح ٢٣ 👌یعنی آدم ع کلمات در مورد ائمه ع را به فراموشی سپرد , این کلمات همان کلمات توسل به ائمه ع بوده است که خدا به آدم ع تعلیم داده بود تا به وسیله آن کلمات به خداوند تقرب جوید و به پنج تن آل عبا توسل کند اما آدم ع ترک اولی کرد و چنین نکرد و این کلمات و طریقه توسل را به فراموشی سپرد که مجددا خداوند این کلمات را پس از ترک اولایی که آدم صورت داد و از بهشت بیرون شد , به آدم الهام کرد تا به وسیله آن کلمات و توسل به آن کلمات از خطا و ترک اولایش توبه کند : " أي ترك التوسل بهم عليهم السلام بعد ارتكاب الخطيئة حتى ألهمه الله ذلك. " 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏5، ص: 25 👌الهام این کلمات به آدم ع در سوره بقره آیه ٢٧ مورد بیان قرار گرفته است و فرمود : " فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ " سپس آدم از پروردگار خود كلماتى دريافت داشت (و با آنها توبه كرد) و خداوند توبه او را پذيرفت. " 👌بنابراین این کلمات , همان کلمات توسل به ائمه ع و پنج تن آل عبا بوده است . این نکته را هم شیعه نقل کرده است و هم اهلسنت : «سأله بحق محمد و علي و الحسن و الحسين و فاطمة ». " 📚الکافی ج ٨ ص ٣٠٥ 👌سیوطی عالم بزرگ اهلسنت از ابن عبّاس‏نقل مى‏كند كه من از رسول خدا پرسيدم: منظور از اين كلماتى كه آدم عليه السلام از خداوند دريافت داشت و با آن توبه كرد چه بود؟ فرمود: "«سَئَلَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلىٍّ وَ فاطِمَةَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ الّا تُبْتَ عَلَىَّ فَتابَ عَلَيْهِ»: «او خدا را به حق محمد و على و فاطمه و حسن و حسين خواند و تقاضا كرد كه مرا ببخش و خداوند توبه او را پذيرفت»." 📚الدّر المنثور، جلد 1، صفحه 60. 👌بر این اساس پیمانی که آدم ع در مورد ائمه ع به فراموشی سپرد و ترک کرد , کلمات توسل به ائمه ع بود که مجددا خداوند این کلمات را به آدم ع پس از ترک اولایش الهام کرد . یعنی پیمان مذکور در روایت مورد بحث ارتباطی به رد کردن امامت ائمه ع از سوی آدم ع ندارد , چرا که آدم ع اقرار به ولایت ائمه ع را داشته است . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
جنگ بنی المصطلق و ازدواج پیامبر با جویریه !!!! 🤔 : ❓ آیا می‌دانستید پیامبر اسلام ناجوانمردانه و بدون اعلام قبلی به کفار حمله می‌کرد و زنان و‌کودکانشان را به بردگی می‌گرفت؟! از ابن عون روایت است که گفت: من برای نافع نامه ای فرستادم و از وی در باب دعای قبل از جهاد پرسیدم.او در جواب من نوشت: در اول اسلام بود که پیامبر ناگهان بر بنی مصطلق تاخت؛در حالی که آنان غافل بودند و حیوانات آنان بر سر آب بود.مردان جنگی آنان را کشت و زنان و اطفالشان را به اسارت گرفت.در همین روز جویریه،دختر حارث سهم پیامبر شد.این موضوع را عبدالله بن عمر به من گفته است که در آن وقت در همان لشکر بود. 📚منبع: صحيح مسلم - حدیث شماره ۱۷۳۰ ❕❕❕ 💠💠 👌ما این نقلهای اهلسنت را جعلی و تحریف شده می دانیم و طبق سخن امام صادق علیه السلام معتقدیم که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله هیچگاه به صورت پنهانی و شبانه بر دشمن حمله نمی کرد : "سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ مَا بَيَّتَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَدُوّاً قَطُّ لَيْلًا. " 📚تهذیب الاحکام ج ٦ ص ١٧٤ 👌و طبق نقل علمای شیعه , دشمن از حمله پیامبر اسلام در جنگ بنی المصطلق آگاه بود و همین امر سبب شد که عده ای از آنان از جنگیدن با پیامبر انصراف دهند , چنان که علامه مجلسی می نویسد : " شيخ طبرسى و شيخ مفيد و ديگران روايت كرده‏اند كه قبيله بنى المصطلق بر سر چاهى منزل داشتند كه آن را «مريسيع» مى‏گفتند و سركرده ايشان حارث بن ابى ضرار بود، پس قوم خود را با گروه ديگر جمع كرد كه به جنگ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بيايد، چون خبر به حضرت رسيد متوجه جنگ او شد .... چون خبر توجه حضرت به ايشان رسيد اكثر عربها كه با حارث جمع شده بودند ترسيدند و پراكنده شدند و حضرت در مريسيع با ايشان مقاتله نمود " 📚حياة القلوب، ج‏4، ص: 1073 👌این جنگ پیامبر اسلام هم جنگی دفاعی و برای دفع شر و توطئه دشمن بود , چنان که می نویسند : " بنى المصطلق، تيره‌اى از قبيلۀ خزاعه‌اند كه با قريش هم‌جوار بودند. گزارش‌هايى به مدينه رسيد كه «حارث بن ابى ضرار» رئيس قبيله، در صدد جمع كردن سلاح و سرباز است و مى‌خواهد مدينه را محاصره كند. پيامبر گرامى، بسان مواقع ديگر تصميم گرفت فتنه را در نطفه خفه كند. از اين رو يكى از ياران خود به نام «بريده» را براى تحقيق رهسپار سرزمين قبيله ياد شده كرد. وى به صورت ناشناس با رئيس قبيله تماس گرفت و از جريان آگاه شد. سپس به مدينه برگشت و گزارش را تأييد كرد. در اين موقع، پيامبر با يارانش به طرف قبيلۀ «بنى المصطلق» حركت كرد و در كنار چاه «مريسيع» با آن‌ها روبه‌رو شد. جنگ ميان دو دسته آغاز شد. جانبازى مسلمانان و رعبى كه در دل قبايل عرب افتاده بود، سبب شد كه پس از زد و خورد كوتاهى با كشته شدن ده نفر از دشمن و يك نفر از مسلمانان، - آن هم به طور اشتباهى - سپاه دشمن متفرق شوند. " 📚فروغ ابدیت، صفحه: ۶۵۱ 👌کسانی هم که در این جنگ اسیر شدند , آزاد شدند و ازدواج پیامبر هم با جویریه به درخواست خود دختر رئیس قبیله آن هم پس از آزادی او بود , چنان که علامه مجلسی از شیخ مفید نقل می کند : "جويريه دختر حارث بن ابى ضرار را على عليه السّلام سبى كرد و به خدمت حضرت آورد .... پس پدرش بعد از مسلمان شدن‏ بقيه قوم به خدمت پيغمبر آمد و گفت: يا رسول اللّه! دختر من زن كريمه‏اى است و سزاوار نيست كه او را اسير كنند، حضرت فرمود: برو و او را مخيّر گردان هرچه او اختيار كند ما به آن عمل مى‏كنيم، گفت: احسان كردى، پس به نزد دختر خود آمد و گفت: اى دختر! قوم خود را رسوا مكن، آن نيك اختر گفت: من اختيار خدا و رسول مى‏كنم؛ پس پدر او را دشنام داد و برگشت و حضرت او را آزاد كرد و نكاح كرد. چون خبر این ازدواج به مردم رسید گفتند که اين قبيله رابطه مصاهرت نسبت به آن جناب بهم رسانيدند، آنچه از زنان قبيله ايشان به غنيمت گرفته بودند كه قريب به صد خانه مى‏شدند همه را آزاد كردند، پس هيچ زن بر قوم خود مبارك نبود مثل او. "" وَ جَاءَ إِلَيْهَا أَبُوهَا فَقَالَ لَهَا يَا بُنَيَّةِ لَا تَفْضَحِي قَوْمَكِ فَقَالَتْ لَهُ قَدِ اخْتَرْتُ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ. فَقَالَ لَهَا أَبُوهَا فَعَلَ اللَّهُ بِكِ وَ فَعَلَ فَأَعْتَقَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص‏ وَ جَعَلَهَا فِي جُمْلَةِ أَزْوَاجِه‏ " 📚حیاه القلوب ج ٤ ص ١٠٧٣ _ الارشاد ج ١ ص ١١٩ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌مورخین اهلسنت هم متعرض آزادی اسیران جنگ بنی المصطلق شده اند , چنان که می نویسند : " سر انجام همه اسیران بنی مصطلق از زن و مرد به گونه ای آزاد شدند و به قبیله خود بازگشتند " 📚فروغ ابدیت به نقل از سيرۀ ابن هشام، ج 2، ص 295، و تاريخ طبرى، ج 2، ص 264. 👌جویریه هم بسیار از ازدواج با پیامبر خوشحال بود , چنان که علامه مجلسی به نقل از مرحوم طبرسی نقل می کند : " جويريه گفت: چون لشكر پيغمبر بر سر ما آمدند در مريسيع شنيدم كه پدرم مى‏گفت: لشكرى بر سر ما آمدند كه ما طاقت مقاومت ايشان نداريم، و من نظر كردم آن قدر از مردم و اسب و سلاح به نظر من آمد كه وصف نمى‏توانم كرد از بسيارى، چون مسلمان شدم و حضرت مرا تزويج كرد و برگشتيم ديدم مسلمانان آن قدر نبودند كه من ديده بودم، دانستم كه آن رعبى بود كه خدا در دلهاى مشركان انداخته بود؛ و گفت: پيش از آمدن حضرت به سه شب خواب ديدم كه گويا ماه از طرف مدينه حركت كرد و چون به نزديك من رسيد به دامن من فرود آمد، من خواب را به كسى نگفتم، و چون اسير شدم از خواب خود بسيار اميدوار بودم پس اثر خواب ظاهر شد و پیامبر مرا آزاد کرد و با پیامبر ازدواج کردم " " رَأَيْتُ قَبْلَ قُدُومِ النَّبِيِّ بِثَلَاثِ لَيَالٍ كَأَنَّ الْقَمَرَ يَسِيرُ مِنْ يَثْرِبَ حَتَّى وَقَعَ فِي حَجْرِي فَكَرِهْتُ أَنْ أُخْبِرَ بِهَا أَحَداً مِنَ النَّاسِ فَلَمَّا سُبِينَا رَجَوْتُ الرُّؤْيَا فَأَعْتَقَنِي رَسُولُ اللَّهِ ص وَ تَزَوَّجَنِي. " 📚إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة)، ص: 94 👌پیامبر گرامی اسلام هم با انگیزه سیاسی درخواست جویریه را پذیرفت و با او ازدواج کرد , چنان که برخی در تحلیل این ازدواج می نویسند : " ازدواج، راهی برای پیوند قبایل : 👌یکی از آداب بسیار مهم زندگی در عصر جاهلیت، انتساب به قبایل بود و در صورت پیوند یک نفر از یک قبیله با فردی از قبیله دیگر رابطه جدیدی بین آن دو قبیله برقرار می‌شد. ازدواج با دختر رئیس قبیله ای می‌توانست پیمان عملی بین دو قبیله باشد یا لااقل می‌توانست بین دو قبیله پیوند دوستی برقرار کند و طایفه ای که هر لحظه ممکن بود به جان یکدیگر بیفتند به این طریق در صلح و امنیت به سر برند. ❗️با این حکمت در تعدّد زوجات در عصر جاهلیت، نکته برخی از ازدواج‌های پیامبرصلی الله علیه وآله روشن می‌شود. 👌ازدواج پیامبر با جویریه دختر رئیس قبیله بنی مصطلق باعث شد تا مسلمانان، آن قبیله را از خویشاوندان پیامبر بدانند و تمامی اسیران آنان را آزاد سازند و لذا از خوشحالی ازدواج پیامبر با دختر رئیس قبیله، تمامی افراد قبیله به اسلام می‌گرویدند. " 📚اسلام شناسی , رضوانی , ص ٦٥٢ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
وقوع قتل و آتش سوزی در حرم رضوی و قدرت امام رضا علیه السلام !!! 🤔 : ❓آتش و قتل در حرم امام رضا و زیر سوال رفتن معجزات امام رضا !!!! در كمتر از يك ماه دو اتفاق مهم در حرم امام هشتم شيعيان رخ داد، يكى کشته شدن ٢ تن از روحانیون و امروز نيز آتش گرفتن یکی از رواقها و سوختن انبار فرشها !!!! در حالی که امام رضا قادر به نجات جان آن دو نفر یا خاموش کردن آتش نبود !!!! 💠💠 👌خداوند انسانها را بر روی زمین آفریده است تا آنان مورد امتحان و آزمایش واقع شوند و با عملکردهای مثبت و منفی اختیاری خود شایسته پاداش و عقاب الهی شوند . ❕خداوند می فرماید ؛ « ما آنچه را روى زمين است زينت آن قرار داديم، تا آنها را بيازمائيم كدامينشان بهتر عمل مى‏ كنند » ( کهف 7 ) 👌 و می فرماید ؛ « ما شما را با بديها و نيكيها آزمايش مى‏ كنيم "( انبیاء 35 ) ❕و می فرماید ؛ « همان كسى كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك بهتر عمل مى‏ کنيد . ( ملک 2 ) ❕لذا معصوم علیه السلام فرمود : « لابُدَّ لِلنّاسِ مِن أن يُمَحَّصوا ... » « «مردم بايد تصفيه و سَره و ناسَره و غربال شوند » 📚الكافي ، ج 1 ص 370 👌بنابراین اراده قطعی خداوند در این دنیا آن است که مردم مختار و آزاد باشند و با اختیار خودشان اعمال خوب و بد انجام دهند و امتحان شوند و شایسته پاداش یا کیفر شوند . ❗️لذا خداوند جلوی مجرمان را جبرا نمی گیرد تا جرمی انجام ندهند و بالاجبار در مسیر صلاح باشند , زیرا در این صورت اختیار انسان از بین می رود در حالی که خداوند اراده کرده است که انسان مختار باشد . 👌چون انسان مختار است , لذا دست به کارهای ناشایست می زند و خداوند هم برای آنکه تکامل اختیاری انسان و امتحان او مختل نشود , جبرا جلوی او را نمی گیرد , چنان که فرمود : "و اگر پروردگارت مى‏خواست همه مردم را امت واحده (بدون هيچگونه اختلاف) قرار مى‏داد، ولى آنها همواره مختلفند ( چون مختارند ) "( هود ١١٨ ) 👌و فرمود : "اگر خدا بخواهد آنها را (اجبارا) بر هدايت جمع خواهد كرد ( اما چنین هدایت اجباری را نمی خواهد )"( انعام ٣٥ ) ❗️لذا فرمود که ما راه را نشان داده ایم , انسانها هم مختارند یا راه صحیح را در پیش می گیرند یا راه غلط و انحراف را : " إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا " ( انسان ٤ ) 👌بنابراین اراده خداوند بر آن تعلق گرفته است که جلوی ظالمان و جانیان را در هنگام ظلم و قتل جبرا نگیرد , تا آنان رفتار اختیاری خود را انجام دهند و امتحان شوند , وقتی اراده خداوند بر این امر تعلق گرفته است , امام رضا ع هم اراده ای جز این اراده خداوند ندارد , لذا چنین نیست که مثلا امام رضا ع جبرا و با قدرت غیبی نگذارد که قاتل وهابی در حرمش دست به جنایت نزند , زیرا خداوند چنین اجازه ای را به امام ع نداده است , چنان که امام کاظم ع فرمود ؛ « خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند» « ان الله جعل قلوب الائمه ، موردا لارادته ، فاذا شاء الله شیئا ، شاءوه ...» 📚تفسیر قمی , ج ٢ ص ٤٠٩ _ بحار الانوار ج ٥ ص ١١٤ ❕یا مثلا آتش سوزی در حرم هم ناشی می شود از یک سری کارهای اختیاری افراد و کوتاهی هایی که در این رابطه صورت گرفته است , و گفتیم اراده خداوند و امام رضا ع به این تعلق نگرفته است که جبرا جلوی ظلمها و تقصیرهای افراد را بگیرند و مانع شوند که ظلم و تقصیری واقع نشود , زیرا در این صورت امتحان و ابتلاء و آزمایش افراد مورد خدشه قرار می گیرد . 👌بنابراین قرار نیست که با قدرت غیبی , نظام سببی عالم به صورت مطلق و اختیار آدمیان مختل شود , چنان که امام صادق ع فرمود ؛ «خدا خواسته است که کارها از طریق اسباب آن جاری باشد» « أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ» 📚الکافی : ج 1ص 183 👌کارهای خارق العاده خداوند یا اهلبیت علیهم السلام در مقابله با ظلم ظالمان مثلا , در موارد خاص و استثنائی بوده است آن هم برای اثبات حقانیت و حجیت در برابر منکرین , اما اصل اولی و کلی و عمومی همان است که قرار نیست به صورت مطلق و در همه جا جلوی ظلم ظالمان و تقصیر مقصران به صورت غیبی گرفته شود , زیرا در این صورت تکامل اختیاری و امتحان و ابتلاء انسان از بین می رود . ❗️وهابیونی هم که این جریان را دلیلی بر عجز امام رضا ع می دانند باید پاسخ دهند که طبق مبنای شما خداوند هم عاجز است زیرا نتوانست از خانه خودش دفاع کند و نگذارد که خانه کعبه توسط سپاهیان یزید و حجاج آتش نگیرد و تخریب نشود !!! 📚ترجمه فتوح البلدان ص ٦٨ به بعد @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
47.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌نقد تجربه های مرگ یا برنامه زندگی پس از زندگی !!!! ❗️در کلیپ فوق به صورت انتقادی به برنامه زندگی پس از زندگی نگاه کرده ایم و ادعاهایی که در این گونه تجربه ها بیان می شود را با استدلال به آیات و روایات به چالش کشیده ایم و چیستی چنین تجربه هایی را تبیین کرده ایم !!!! 🎥دیدن با کیفیت اصلی در کانال آپارات : https://www.aparat.com/v/PsIt5 🔎تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی _شیعه پاسخ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌چنانچه در این کلیپ گفتیم , اکثر این تجربه گران در آن هنگام کما و بیهوشی , رویاها و خوابهایی می بینند که حاصل تراوشات و تصورات ذهنی آنها ( یا حاصل القاءات شیطانی ) است که نمونه آن را در کلیپ فوق می بینیم که تجربه گر مدعی است که خواندن دعای معراج سبب بازگشت او به این دنیا شده است و به او می گویند دعای معراج می تواند مرده را زنده کند !!!! ( این جمله گواه روشنی است که اینان مدعی اند مرده اند و زنده شده اند , در جواب کسانی که به ما می گویند که اینان ادعای مردن را ندارند !!!!) ❗️ این در حالی است که دعایی که به عنوان دعای معراج در نزد مردم شناخته می شود و به پیامبر نسبت می دهند هیچ سندی حتی ضعیف در مجامع روایی ما ندارد و یک دعای مجعول و ساختگی است که در هیچ کتابی هم نقل نشده است , در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3503 👌به تدریج خواهیم دید که چگونه تکیه کردن و بهاء دادن به این برنامه ها , لطمه های جبران ناپذیری به مبانی دینی می زند و افرادی که مدافع چنین برنامه هایی بودند , مقصر اصلی در این جریان هستند !!!! @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از مهمترین اشکالاتی که ما در این کلیپ مطرح کردیم و این تجربیات مرگ را زیر سوال بردیم آن بود که گفتیم زنده شدن پس از مرگ یا مردن بدون درد و رنج خلاف آیات و روایات است , طرفداران این برنامه که خود را در برابر این اشکال بی جواب می دیدند مهمترین اشکالشان آن بود که این افراد نمی گویند ما مرده بودیم , بلکه تجربه ای نزدیک مرگ داشته ایم , در کلیپ فوق می بینیم که تجربه گر با صراحت می گوید که او مرگ را دیده است و مرده است که مجددا زنده شده و آمده در برنامه !!!! @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌منتقدان کلیپ ما برای فرار از اشکالاتی که ما مطرح کردیم , می گویند که افراد تجربه گر نمی گویند مرگ را درک کرده اند , بلکه می گویند تجربه ای نزدیک مرگ داشته اند , در کلیپ فوق می بینیم تجربه گر خارجی که خودش محقق و کارشناس این تجربه ها هست و عباس موزون با او مصاحبه می کند با صراحت تصریح می کند که مرده است و سپس زنده شده است !!!! @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
👌این هم شاهکار جناب عباس موزون در برنامه شبکه چهار و پخش مصاحبه افراد غیر مسلمان که تصریح می کنند وقتی که مرگ را تجربه کرده اند نور و روشنایی و سفیدی دیده اند و مردگان غیر مسلمان و کافرشان هم در نور و خوشی بودند و محقق خارجی این تجربه مرگ گونه هم تصریح می کند اکثر کسانی که تجربه مرگ را داشته اند ( از هر دین و آیینی ) , تجربه ای خوشایند داشته اند !!!!! ❗️چنان که گفتیم بهاء دادن به چنین برنامه هایی تیشه زدن به ریشه دین و مذهب است , و این که عده ای از مردم با دیدن این برنامه متذکر معاد می شوند نمی تواند توجیه کننده این خیانت بزرگ باشد , چرا که ما معتقدیم که هدف وسیله را توجیه نمی کند !!!! ▫️به هر حال چنان که در کلیپ مذکور آورده ایم , اینان جز خواب و رویا چیز دیگری ندیده اند و در خواب و رویا هم افراد آمال و آرزوها و تصورات ذهنی خود را می بینند یا در مواردی شیطان در این خواب و رویا تصویر گری می کند و این افراد را فریب می دهند و البته در موارد خاصی هم خوابی که دیده اند ممکن است صادقانه باشد که شرح بیشتر را در کلیپی که منتشر کردیم , اینجا ببینید . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
توضیحاتی بیشتر درمورد نقد تجربه های مرگ گونه و برنامه زندگی پس از زندگی : 👌چنانچه در کلیپی که در این رابطه منتشر کردیم و در پاسخ متنی که سالهای گذشته منتشر کرده بودیم , گفتیم : ❗️ این افراد تجربه گر چیزی جز خواب و رویا را ندیده اند , یعنی در آن هنگام کما و بیهوشی , قضایایی که دیده اند , خواب و رویا بوده است , نه چیز دیگر . ▫️خداوند تصریح می کند که جدایی روح از بدن در دو حالت است , یکی در هنگام مرگ و دیگری در هنگام خواب , و می فرماید : "خداوند ارواح را به هنگام" مرگ" قبض مى‏كند، و ارواحى را كه نمرده‏اند نيز به هنگام" خواب" مى‏گيرد، سپس ارواح كسانى را كه فرمان مرگ آنها را صادر كرده نگه ميدارد، و ارواح ديگرى را (كه بايد زنده بمانند) باز مى‏گرداند تا سرآمد معينى، در اين امر نشانه‏هاى روشنى است براى كسانى كه تفكر مى‏كنند. " " اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضى‏ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الْأُخْرى‏ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ " ( زمر 42 ) 👌امام حسن ع در پاسخ سوال کننده ای فرمود : " امّا آن چه که پرسیدی مرد چون می‌خوابد روحش به کجا می‌رود؟ در آن هنگام روح به باد و باد به هوا می پیوندد، تا زمانی که صاحبش به حرکت افتد. اگر خداوند اجازه بازگشت روح به او را دهد، آن روح، آن باد را و آن باد، آن هوا را می‌کشد و این گونه روح در بدن صاحب خود جای می‌گیرد و اگر خداوند به آن روح اجازه بازگشت به صاحبش را ندهد، هوا، باد را و باد، روح را می‌کشد و این گونه روح تا روز رستاخیز به صاحبش باز نمی گردد. " " أما ما سألت عن الرجل إذا نام أين تذهب روحه؟ فإن الروح متعلقة بالريح، و الريح متعلقة بالهواء إلى وقت ما يتحرك صاحبها، فإن أذن الله بالرد عليه جذبت تلك الروح تلك الريح، و جذبت تلك الريح ذلك الهواء، فأسكنت الروح في بدن صاحبها، و إن لم يأذن الله برد تلك الروح على صاحبها جذب الهواء الريح، و جذبت الريح الروح، فلم ترد إلى صاحبها إلى وقت ما يبعث». " 📚تفسیر قمی ج ٢ ص ٢٤٨ 👌بنابراین در دو حالت مرگ و خواب روح از بدن جدا می شود . ❗️ تجربه گران هیچگاه مرگ را درک نکرده اند , زیرا در پاسخهای گذشته گفتیم که قاعده اولی و کلی آن است که کسی پس از مرگ زنده نمی شود و نیز مرگ بدون سختی و رنج نیست , حتی برای اولیاء الهی , زیرا لازمه طبیعی انتقال به عالم برزخ , همراهی مرگ با سختی و رنج است , اما اکثر تجربه گران سختی و رنج احساس نمی کنند و پژوهشگر خارجی این قضیه تجربه مرگ هم تصریح می کند که اکثر کسانی که این تجربه را داشته اند , تجربه ای خوشایند و آرام بخش را داشته اند , نه تجربه ای پر درد و رنج و سختی کشیدن , در ذیل سخنان پژوهشگر مورد اشاره را آورده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5009 ❗️بنابراین آنچه این افراد دیده اند , خواب و رویایی بیش نبوده است , چنان که مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه قم هم متذکر این نکته می شود و می گوید : "پس طبق تعريفي كه از مرگ بيان كرديم معلوم مي شود اينچنين داستانهايي منطبق بر تعريف مرگ نيستند و لذا توقعي هم نبايد برود تا اينگونه افراد خبري از ملاقات فرشتگان مرگ و يا وقايعي كه پس از مرگ براي هر انساني صورت مي پذيرد بازگو کنند بلكه اين چنين ادعاهايي (بنا بر فرض صحت) مانند حالات شهودي است كه گاهي براي بعضي افراد صورت مي پذيرد درست شبيه خواب صادقي كه همه، آن را تجربه كرده ايم در نتيجه گرچه مشاهداتي درست است ولي مرگ واقعي نيست. " 🌐 https://www.pasokh.org/fa/Question/View/12973 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌خواب و رویا هم یا حاصل توهمات و تصورات و اعتقادات ذهنی است که این توهمات و تصورات ذهنی در خواب مورد درک روح قرار می گیرد , چنان که در روایتی به این نکته اشاره شده است : "الَّذِي يُحَدِّثُ بِهِ الْإِنْسَانُ نَفْسَهُ فَيَرَاهُ فِي مَنَامِه‏ " 📚بحار الانوار ج ٥٨ ص ١٩١ 👌یا این خواب و رویا , شیطانی است , و روح تصویر گری های شیطان را در خواب می بیند , چنان که امام باقر ع فرمود : " ابلیس، شیطانی دارد به نام «هزع» که میان خاور و باختر را پُر می‌کند و هر شب به خواب مردم آید " "عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِنَّ لِإِبْلِيسَ شَيْطَاناً يُقَالُ لَهُ هُزَعُ يَمْلَأُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ يَأْتِي النَّاسَ فِي الْمَنَام‏ " 📚امالی صدوق ص ١٤٦ 👌یا هم ممکن است این خواب و رویا , خواب و رویای صادقه باشد , چنان که علی علیه السّلام فرمود: " از رسول خدا پرسیدم: مردی خواب بیند و بسا درست است و بسا نادرست. فرمود: ای علی! هیچ بنده ای نخوابد جز این که روحش به پیشگاه پروردگار جهانیان برآید و آنچه را نزد او ببیند درست است، و چون فرماید روحش را به تنش برگردانند، در میان آسمان و زمین سیر کند و آنچه را در آنجا بیند نادرست است ( و تصورات ذهنی اش را می بیند )" "عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص عَنِ الرَّجُلِ يَنَامُ فَيَرَى الرُّؤْيَا فَرُبَّمَا كَانَتْ حَقّاً وَ رُبَّمَا كَانَتْ بَاطِلًا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ مَا مِنْ عَبْدٍ يَنَامُ إِلَّا عُرِجَ بِرُوحِهِ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ فَمَا رَأَى عِنْدَ رَبِّ الْعَالَمِينَ فَهُوَ حَقٌّ ثُمَّ إِذَا أَمَرَ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ بِرَدِّ رُوحِهِ إِلَى جَسَدِهِ فَصَارَتِ الرُّوحُ بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ فَمَا رَأَتْهُ فَهُوَ أَضْغَاثُ أَحْلَام‏ " 📚امالی صدوق ص ١٤٦ 👌بنابراین آنچه این تجربه گران در خواب و کما و بیهوشی دیده اند , از سه حالت مذکور بیرون نیست , یا تصورات ذهنی و اوهام و خیالات و یافته های ذهنی خود را در خواب می بینند , یا شیطان برخی از موارد را برایشان تصویری گری می کند , یا برخی از خوابهای آنان صادقه است و مثلا از احوالات افرادی خبر می دهند که در دنیا بوده اند و تجربه گر در هنگام کما و بیهوشی توسط روحش و رویایی صادقه , آن احوالات را دیده است و خبر می دهد و این خبر دادنها هم مطابق با واقع بوده است . 👌تکیه کردن به خوابهای این افراد و چنین برنامه های پر هزینه درست کردن , به هیچ عنوان مورد تایید دین و شرع نیست , حتی اگر این افراد بگویند که در هنگام کما و بیهوشی نکاتی مرتبط با دستورات شرع و دین دیده اند , زیرا امکان مداخله شیطان در خوابهای آنان است یا خوابهای آنان ممکن است نتیجه تصورات ذهنی آنان و اعتقادات شخصی شان باشد , در روایت با صراحت تصریح شده است که خواب و رویا حجیت ندارد و دین الهی با خواب و رویا درک نمی شود : " فَإِنَّ دِينَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ يُرَى فِي النَّوْم‏ " 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 482 👌برخی در پاسخ به انتقادهای ما می گویند که این تجربه گران نمرده اند , بلکه تجربه ای نزدیک به مرگ داشته اند , در حالی که این تجربه گران با صراحت می گویند که مرگ را دیده اند و پژوهشگر خارجی این قضیه هم با صراحت تصریح می کند که مرگ را دیده است و پس از مردن زنده شده است , در ذیل سخنانشان را آورده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5007 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5008 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❗️تکیه کردن به این تجربیات و حجیت دادن به آن , به تدریج موجب ایجاد تحریفات در دین و ضربه زدن به اعتقادات مردم می شود , مثلا یکی از این تجربه گران می گوید که با دعای معراج از مرگ بازگشته اند و در تجربه اش به او گفته اند که چرا امت متوجه اهمیت دعای معراج نیستند که می تواند مرده را زنده کند !!!! ▫️در حالی که دعای معراجی که در دست مردم است و به پیامبر نسبت می دهند , یک دعای مجعول و ساختگی است که در هیچ کتابی نیامده است و به دروغ به پیامبر اسلام نسبت می دهند : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5006 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « کسی که بر ما دروغ ببندد ، بر رسول خدا دروغ بسته است و کسی که بر رسول خدا دروغ ببندد ، بر خدا دروغ بسته است و کسی که بر خدا دروغ ببندد ، خداوند او را عذاب خواهد کرد » " ... َ مَنْ كَذَبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَد كَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَ مَنْ كَذَبَ عَلَى اللَّهِ عَذَّبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. " 📚وسائل الشیعه ج 12 ص 248 👌یا تجربه گر خارجی و غیر مسلمان می گوید که پس از مرگ و تجربه اش , هم خودش نور و خوشی دیده است و هم همسر کافرش که قبل از او مرده بوده است , در جایگاه خوب و خوشی بوده است , یا پژوهشگر غیر مسلمان خارجی هم می گوید اکثر این تجربه گران مرگ , خوبی و خوشی و لذت دیده اند : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5009 👌در حالی که دستورات دینی به ما می گوید که خوبی و خوشی پس از مرگ تنها در گرو اسلام است و بس , چنان که خداوند فرمود : "هر كس جز اسلام (و تسليم در برابر فرمان حق،) آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد، و او در آخرت، از زيانكاران است. " مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ " ( آل عمران ٨٥ ) 👌و فرمود : " إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏ " " دين در نزد خدا، اسلام است. "( آل عمران ١٩ ) ❗️و افراد غیر مسلمان اگر در تدین به دین حق و اسلام کوتاهی کرده باشند , خیر و خوشی پس از مرگ ندارند و اگر هم کوتاهی نکرده باشند و مصداق مستضعف باشند که دین حق به آنها نرسیده است , باز هم پس از مرگ خیر و خوشی ندارند , بلکه برزخ آنها به صورت خواب می گذارد و نه عذاب می شوند و نه مشمول نعمت می شوند : "عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَا يُسْأَلُ فِي الْقَبْرِ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً أَوْ مَحَضَ الْكُفْرَ مَحْضاً فَقُلْتُ لَهُ فَسَائِرُ النَّاسِ فَقَالَ يُلْهَى عَنْهُمْ. " 📚بحار الانوار ج ٦ ص ٢٣٥ 👌و روز قیامت مجددا تکلیف می شوند تا پس از آن یا مشمول نعمت شوند و یا عذاب : "َ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ يَحْتَجُّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَيَبْعَثُ اللَّهُ إِلَيْهِمْ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ " 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 248 👌بنابراین اینان در صورتی که مستضعف باشند پس از مرگ چیزی را درک نمی کنند , و چنین نیست که بلافاصله پس از مرگ غرق نعمت شوند , چنان که برخی می نویسند : "گروه سوّمى ( یعنی مستضعفین ) كه گناهان كمترى دارند نه جزء اين دسته‏اند ( مومنین محض ) و نه جزء آن دسته، ( کفار لجوج ) و مشمول هيچ كدام از عذاب و كيفر نيستند، گويى در جهان برزخ در حالتى شبيه به خواب فرو مى‏روند و در رستاخيز بيدار مى‏شوند " 📚اعتقاد ما، مکارم شیرازی ص: 70 👌و نکته پایانی این که برخی از مدافعان برنامه مذکور می گویند که افراد تجربه گر روح از بدنشان خارج شده است , اما نه از باب مردن یا خواب بودن , در حالی که روشن است این سخن در نهایت سستی و ضدیت با ادله فوق الذکر است , زیرا ادله فوق می گوید که خروج روح تنها در هنگام مرگ و خواب است و این افراد هم در حالت کما و بیهوشی و خواب عمیق بوده اند و یافته هایشان چیزی بیشتر از یک خواب و رویا نیست . (شیعه _ پاسخ ) @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
مکان مسجد الاقصی در آسمانها !!!! 🤔 : ❓مسجد_الاقصی در بیت المقدس ( ) یا آسمان‌ها ؟! ✍️سلام حناط گوید: از امام صادق در مورد مساجدی که فضل و برتری دارند سوال کردند امام علیه السلام فرمودند: مسجد الحرام و مسجد الرسول. عرض کردم: فدایت شوم مسجد الاقصی چطور؟ امام علیه السلام فرمودند:👈🏻 مسجد الاقصی در آسمان است، 👉🏻رسول خدا صلی الله علیه و آله شبانه به سوی آن به معراج رفت. عرض کردم: مردم(عامه) می‌گویند آن در بیت المقدس است.!! امام علیه السلام فرمودند: مسجد کوفه از آن پر فضیلت‌تر است. 📕بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۹۷، ص۴۰۵، 📗تفسير العياشي، ج‏۲، ص۲۷۹ ❗️❗️ 💠💠 👌مطابق روایات شیعه , مسجد الاقصی در فلسطین اشغالی است که از آن با تعبیر مسجد بیت المقدس هم یاد می شود و معراج گاه پبامبر اسلام هم بوده است که پیامبر گرامی از مسجد الاحرام به مسجد الاقصی و از آنجا به آسمانها عروج کردند . ❗️خداوند فرمود : " پاك و منزه است خدايى كه بنده‏اش را در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصى كه گرداگردش را پر بركت ساختيم برد " ( اسراء ١ ) 👌مقصود از مسجد الاقصی در آیه فوق , همان مسجد بیت المقدس در فلسطین اشغالی است , چنان که پیامبر گرامی اسلام متذکر این قضیه شدند : " إن الله تبارك و تعالى قد أسرى بي في هذه الليلة من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى- يعني بيت المقدس- حتى ركبت على البراق " 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ٣ ص ٤٩٥ _ بحار الانوار ج ١٨ ص ٢٨٣ 👌امیر مومنان ع هم می فرمود که مسجد الاقصی در فلسطین اشغالی است که فاصله اش تا مکه یک ماه است , اما در شب معراج پیامبر اسلام ص این فاصله یک ماهه را در زمان بسیار کمی پیمود : "إِنَّهُ سُرِيَ بِهِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى مَسِيرَةَ شَهْرٍ وَ عُرِجَ بِهِ فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ مَسِيرَةَ خَمْسِينَ أَلْفَ عَامٍ فِي أَقَلَّ مِنْ ثُلُثِ لَيْلَةٍ " 📚الاحتجاج ج ١ ص ٢٢٠ ❗️این نکته در روایات فراوان دیگر هم مورد بیان قرار گرفته است : " ثم ركبت فمضينا حتى أتينا إلى بيت المقدس " _ أسرى به إلى بيت المقدس " 📚تفسیر قمی ج ٢ ص ٤ _ امالی صدوق ص ٤٤٨ _ اعلام الوری ج ١ ص ١٢٤ ❗️بر همین اساس در تفسیر المیزان می خوانیم : " سير آن حضرت از مسجد الحرام به مسجد اقصى (كه همان بيت المقدس باشد و بنائى است مرتفع‏ (هيكل) كه داوود و سليمان (ع) براى بنى اسرائيل بنا نمودند، و خدا آن را خانه مقدس ايشان قرار داد) شروع نموده و متذكر شده است. مراد از" مسجد اقصى" به قرينه جمله" الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ" بيت المقدس است و كلمه" اقصى" از ماده" قصو" و اين ماده به معناى دورى است، و اگر مسجد بيت المقدس را مسجد الاقصى ناميده بدين جهت است كه اين مسجد نسبت به محل زندگى رسول خدا (ص) و مخاطبينى كه با اويند از مسجد الحرام خيلى دور است، زيرا محل زندگى ايشان شهر مكه است كه مسجد الحرام در همانجا است. " 📚ترجمه تفسير الميزان، ج‏13، ص: 5 به بعد 👌در روایات ما از مسجد الاقصی بیشتر با عنوان مسجد بیت المقدس یاد شده است که یکی از چهار قصر بهشتی در دنیا است که نماز خواندن در آن معادل با هزار رکعت نماز است یا نماز واجب خواندن در آن معادل ثواب حج و نماز مستحب خواندن معادل عمره است : " صَلَاةٌ فِي بَيْتِ الْمَقْدِسِ تَعْدِلُ أَلْفَ صَلَاة _أَرْبَعَةٌ مِنْ قُصُورِ الْجَنَّةِ فِي الدُّنْيَا ... مَسْجِدُ بَيْتِ الْمَقْدِسِ _ الْفَرِيضَةُ فِيهَا تَعْدِلُ حَجَّةً وَ النَّافِلَةُ تَعْدِلُ عُمْرَةً. " 📚التهذیب ج ٣ ص ٢٥٣ _ الفقیه ج ١ ص ٢٢٩ _ امالی طوسی ج ١ ص ٣٧٩ 👌چنان که گفتیم بیت المقدس نام دیگر مسجد الاقصی است در فلسطین است : " بيت المَقدِس- لغةً-: بمعنى البيت المُطهّر، أي المكان الذي يتطهّر به من الذنوب ؛ إذ التقديس بمعنى التطهير والتبريك ، وهو اسم للمسجد الأقصى في فلسطين. " 📚موسوعة الفقه الإسلامي ج‏21 ص 422 ❗️بنابراین مسجد الاقصی یا مسجد بیت المقدس بر روی زمین و در فلسطین اشغالی است و اگر برخی از روایات می گوید که مسجد الاقصی در آسمان است , مقصود آن است که در ابتدا در آسمانها برای فرشتگان مسجدی به این نام بنا شده بود , که پیامبر در سفر معراجش به مسجد الاقصی که در آسمانها هم بود رفت . سلیمان علیه السلام ماموریت یافته بود که در زمین نیز این مسجد را بنا نهد : "أَعَانَ سُلَيْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَيْتِ الْمَقْدِس‏ " 📚تهذیب الاحکام ج ٦ ص ٢٢ 👌چنان که به ازای خانه کعبه هم در آسمانها بیت المعمور برای فرشتگان بود که آدم علیه السلام ماموریت یافت که به موازات بیت المعمور در آسمانها , برای زمینیان خانه کعبه را بنا کند : 📚علل الشرایع ج 2 ص 92_ بحار الانوار ج 55 ص 58 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌زئوس جاهل که معمولا کلیپ هایش هیچ گونه عمق علمی ندارد و مطالبش کپی از سایر ملحدین است , لذا پاسخ اشکالات تمام کلیپهایش در تاریخچه کانال است , اخیرا کلیپی در مورد بهشت درست کرده است و اشکالاتی را مطرح کرده است : 1⃣میگوید بهشتی که قرآن توصیف می کند , با زندگی اعراب همخوانی دارد و این یعنی قرآن برای همه زمانها نیست , در سالهای گذشته به این اشکال پاسخ داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3504 2⃣می گوید مسلمین نمی دانند که بهشت خلق شده است یا خیر و مکانش کجاست , در این رابطه هم توضیح داده ایم که ما معتقدیم که بهشت خلق شده است و مکانش هم در بالای آسمان هفتم است : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/792 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1066 3⃣می گوید توصیفات بهشت به گونه ای است که زنان را به صورت یک کالا نشان می دهد یا چرا در بهشت برای زنان حوریانی از مردان نیست , در ذیل نیز در این رابطه توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2782 4⃣یا می گوید در بهشت فساد و فحشاء عادی است اما تنها در دنیا ممنوع است , در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1137 5⃣یا در مورد غلمان بهشتی اشکالاتی را مطرح می کند که در ذیل پاسخ داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2111 6⃣یا می گوید شراب در دنیا حرام است اما در بهشت خوردنش اشکالی ندارد , در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2842 👌و در ادامه با طرح کردن اشکالی اوج بیسوادی خود را نشان می دهد و می گوید که شراب بهشتی در آمیخته با کافور است و این موجب تهوع می شود , چگونه چنین چیزی می تواند نعمت بهشتی باشد !!!! ❗️اشکال او به آیه شریفه ذیل است که فرمود : "انَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً " ( انسان ٥ ) ▫️ کافور در آیه فوق به معنای بوی خوش است و ماده کافور در این معنا هم استعمال می شود , بنابراین معنای آیه چنین می شود : " ابرار (نيكان) از جامى مى‏نوشند كه با عطر خوشى آميخته است. " ▫️لذا در تفسیر نمونه چنین آمده است : " يكى از معانى معروف کافور بوى خوش است ... آیه فوق نشان مى‏دهد كه اين شراب طهور بهشتى بسيار معطر و خوشبو است كه هم ذائقه از آن لذت مى‏برد، و هم شامه. " 📚تفسير نمونه، ج‏25، ص: 349 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi