eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
گروههای مختلف خونی در میان انسانها !!!! 🤔 : ❓میگن حضرت آدم و حوا مگ دو نفر آدم نبودن چطوری پس اینهمه ما گروه خونی داریم؟ !!!! 💠💠 🔸1 _ برخی با استناد به یافته ها و مقالات علمی ثابت کرده اند که هیچ مانعی وجود ندارد که از حضرت آدم و حواء علیهما السلام , فرزندانی با گروههای خونی مختلف به وجود آید , بنابراین این قضیه از نظر علمی کاملا پذیرفته شده است : https://b2n.ir/e58065 https://b2n.ir/j24550 🔸2 _ تغییرات مکانی فرزندان حضرت آدم و حواء و منتشر شدن آنان در نقاط مختلف زمین با آب و هوای مختلف هم سبب ساز ایجاد گروههای خونی مختلف در فرزندان آدم و حواء شده است , یافته های علمی این نکته را تایید می کند و می نویسند : "بهتر است بدانید که نوع گروه خونی از مکانی به مکان دیگر تغییر می کند.  به طور مثال مدل خونی O در غرب کره زمین بسیار رایج است. اما مدل خونی A و B در نیمه شرقی کره زمین بسیار رایج است به طور مثال در هند افراد با مدل خونی B+  چهار برابر بیشتر از ایالات متحده آمریکا متولد می شوند. " 🌐https://b2n.ir/d38828 🔸3 _ به تصریح روایات شیعی , فرزندان آدم و حواء با حوریان بهشتی ازدواج کردند و از طریق این ازدواج نسل آدم ع ادامه یافت و انسانها به وجود آمدند , هیچ مانعی نیست که ازدواج با حوریان بهشتی نیز سبب ساز ایجاد گروههای خونی مختلف در میان فرزندان آدم و حواء شده باشد , در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم : 🌐https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3365 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پاسخی به وهابی در مورد برابری طینت پیامبر اسلام با ابوبکر و عمر !!!!! 🤔 : پیامبرﷺ وابوبکر و عمر رضی الله عنهما از یک خاک درست شده اند طبق کتب شیعه! ◾️در اصول کافی روایت شده من خلق من تربة دفن فيها. امام صادق یا باقر گفته هر کس در خاکی دفن میشود که از آن خلق شده. ✔️الحديث الأول : صحيح 📘 مرآة العقول جلد : ۱۴ صفحه : ۱۲۰ ومیدانیم که پیامبر ﷺ وابوبکر وعمر هرسه در خانه ام المومنین عایشه دفن شده اند ومعنایش این است که طینت هرسه آنها یکی بوده زمان خلقت. ❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه وهابی معنای روایت را درک نکرده است , روایت مورد بحث در تفسیر این آیه شریفه صادر شده است که فرمود : " ما شما را خاك آفريديم و در آن باز مى‏گردانيم و از آن نيز بار ديگر شما را بيرون مى‏آوريم. " "مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فِيها نُعِيدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى‏ "( طه ٥٥ ) 👌بر این اساس طینت نخستین انسان از خاکی از زمین تشکیل شده و با نطفه آمیخته شده است که پس از مرگ این طینت نخستین به اصل خودش یعنی آن زمینی که از آن گرفته شده باز گشت می کند و در کنار آن دفن می شود و از آن خاک بر انگیخته می شود , این طینت سالم می ماند و انسان مجددا از این طینت در روز قیامت تشکیل می شود : " تبقی ... حتی یخلق منها کما خلق اول مره " 📚الکافی ج 3 ص 251 ❕در روایتی امام باقر ع فرمود : "خداوند متعال دو خلق کننده ( یعنی فرشته ) آفریده است و زمانی که اراده اش بر خلق مخلوقی قرار گیرد به آنان فرمان می‌دهد از آن خاکی که خداوند در کتابش فرموده: «مِنْهَا خَلَقْنَاکُمْ وَفِیهَا نُعِیدُکُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُکُمْ تَارَةً أُخْرَی» برگیرند و نطفه را با آن خاک که قرار است از آن خلق شوند، بیامیزند. البته پس از آن که نطفه را چهل شب در رحم جای داد. وقتی چهار ماه به پایان می‌رسد، خلق کنندگان می‌گویند: پروردگارا! چه چیزی را خلق کنیم؟ آن گاه خداوند آن چه را که اراده او باشد، اعم از نر یا ماده و سیاه یا سفید، فرمان می‌دهد و هر گاه روح از بدن جدا شود (شخص بمیرد)، نطفه، همان گونه که نخست بوده، هر طور که هست از بدن خارج می‌شود و به صورت خرد یا کلان، نر یا ماده، بیرون می‌آید " " إن الله تعالى خلق خلاقين فإذا أراد أن يخلق خلقا أمرهم فأخذوا من التربة التي قال الله في كتابه: مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فِيها نُعِيدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى‏، فعجنوا النطفة بتلك التربة التي يخلق منها، بعد أن أسكنها الرحم أربعين ليلة، فإذا تمت لها أربعة أشهر، قالوا: يا رب، نخلق ماذا؟ فيأمرهم بما يريد، من ذكر أو أنثى، أبيض أو أسود، فإذا خرجت الروح من البدن، خرجت هذه النطفة بعينها منه، كائنا ما كان، صغيرا أو كبيرا، ذكرا أو أنثى، فلذلك يغسل الميت غسل الجنابة». 📚الکافی ج 3 ص 161 _ البرهان في تفسير القرآن، ج‏ 3، ص: 767 ❕یا در روایت دیگر , پیامبر گرامی اسلام فرمود : " وقتی که خداوند , آدم را آفرید , زمین به خداوند شکایت کرد بابت قطعه خاکی که خداوند از زمین در خلقت آدم استفاده کرد , خداوند نیز به زمین وعده داد که آنچه از آن گرفته است را به آن بازگرداند , لذا هیچیک نیست مگر آنکه دفن می شود در خاکی که نخستین بار از آن گرفته شده است : "قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ اشْتَكَتِ الْأَرْضُ إِلَى رَبِّهَا لِمَا أَخَذَ مِنْهَا فَوَعَدَ أَنْ يَرُدَّ فِيهَا مَا أَخَذَ مِنْهَا فَمَا مِنْ أَحَدٍ إِلَّا يُدْفَنُ فِي التُّرْبَةِ الَّتِي خُلِقَ مِنْهَا. " 📚روضه الواعظین ج 2 ص 490 ❕بر همین اساس , شیخ کورانی پاسخ وهابیان در مورد روایت مورد بحث را چنین می دهد : " معنای روایت طبق توهمات نویسنده وهابی نیست تا دلالت بر اثبات فضیلتی برای ابوبکر و عمر داشته باشد , بلکه معنای روایت آن است که ذره و طینت اصلی که انسان از آن خلق شده است , در هنگام مرگ از بدن انسان گرفته می شود و دفن می شود در مکان اصلی از زمینی که از آن گرفته شده است : " ليس معناه كما تخيله الكاتب حتى يدل على إثبات فضيلة لأبي بكر وعمر ، بل يقصد به أن الذرة الأصلية التي خلق منها الإنسان تؤخذ من بدنه عند موته وتدفن في مكانها الأصلي الذي أخذت منه من الأرض " 📚اجوبه مسائل جیش صحابه ص ٥٠ ❕در مورد ابوبکر و عمر در ذیل توضیح داده ایم که مکان دفن آنها طبق مبانی اهلسنت غصبی بوده و آنان تنها در ساعاتی آنجا دفن شدند , سپس به جایگاه اصلیشان منتقل شدند : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1647 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
29.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ جدید : ❕سلمان رشدی و کتاب آیات شیطانی !!!! 👌ارائه : حجه الاسلام یوسفی ✍تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ @Rahnamye_Behesht http://ipasookh.ir
لقب خال المومنین ( دایی مومنین ) برای معاویه !!!! 🤔 : ❓ از امام احمد بن حنبل {رَضِيَ اللَّهُ عَنۡه} پرسیدند : آیا برای حضرت معاویه ، لفظِ را به‌کار ببریم؟ فرمود : بله. زیرا حضرت معاویه، برادر اُمّ‌حبيبه است !!!! 📚 السنة للخلال ٦٥٥ 💠💠 👌در رابطه با لقب " خال المومنین " که اهلسنت در مورد معاویه استفاده می کنند , مرحوم سلطان الواعظین نکات جالبی ارائه می کند و می گوید : " معاويه را از آن جهت خال المؤمنين مى‏خوانند كه برادر ام حبيبه همسر رسول‏اللَّه مى‏باشد. بر اين اساس، برادران همه همسران پيامبر بايد خال المؤمنين باشند. از جمله همسران رسول‏اللَّه عايشه مى‏باشد كه ( طبق مبنای اهلسنت ) هم مقام بالاترى از ام حبيبه دارد و هم پدرش ابوبكر، از پدر ام حبيبه- ابو سفيان- با فضيلت‏تر بوده و هم در تاريخ بيشتر مطرح است. ❕ از آنجايى كه مسلمين- مخصوصاً اهل سنت- محمد بن ابوبكر برادر عايشه را خال المؤمنين نمى‏دانند، لذا استفاده از واژه خال‏المؤمنين براى معاويه، قطعاً دلايل و انگيزه‏هاى سياسى دارد. اين انگيزه‏ها صرفاً مخالفت با خاندان رسالت و عترت و اهل‏بيت نبوت است. 👌 همين انگيزه‏هاى سياسى است كه عنوان خال المؤمنين را به معاويه‏اى مى‏دهد كه به جنگ با عترت طاهره برخاست. او بعد از جنگ با امام الموحدين، او را سب و لعن مى‏كرد و دو فرزند بزرگوارش حسن و حسين عليهما السلام را كه ريحانه‏هاى پيامبر و دو سيد اهل بهشت مى‏باشند، كشتار نمود. ❕نه فقط محمد بن ابوبكر را كه تربيت شده اميرالمؤمنين عليه السلام، فرزند خليفه اول، برادر ام المؤمنين عايشه، و از شيعيان خالص عترت طاهره مى‏باشد خال المؤمنين نمى‏خوانند، بلكه حتى او را شتم و لعن و سب نيز مى‏نمايند. بدتر اين‏كه، او را از ارث پدر هم محروم ساختند، حتى بعد از فتح مصر توسط معاويه و عمرو عاص، آب را به رويش بستند و او را در شكم الاغ مرده‏اى نهاده، آتش زدند و شهيدش كردند. ❓از كسانى كه معاويه را خال المؤمنين مى‏خوانند اين سؤال پرسيده مى‏شود كه آيا خال المؤمنين- معاويه- مى‏تواند خال المؤمنين ديگرى- محمد بن ابوبكر- را آزار و شكنجه دهد و سپس او را به قتل برساند؟ اگر پاسخ اين سؤال منفى است، بنابراين عنوان‏ خال المؤمنين براى معاويه، نبايد ارزشى محسوب شود. " 📚پاسخ به شبهات در شبهای پیشاور ص ١٦٥ 👌چنان که مرحوم سلطان الواعظین اشاره کرد , اهلسنت هیچ مستندی از پیامبر اسلام یا حتی اصحاب پیامبر ندارند که از معاویه با لقب " خال المومنین " یاد کرده باشند , و تنها انگیزه اهلسنت , انگیزه سیاسی و مخالفت با امیر مومنان ع و شیعیان است , زیرا شیعه معاویه را فاسق و منافق می داند , لذا اهلسنت لقب " خال المومنین " را به معاویه دادند تا از این طریق از معاویه دفاع کنند , چنان که ابن تیمیه به این نکته تصریح می کند : «صار أقوام يجعلونه كافراً أو فاسقاً، ويستحلّون لعنه ونحو ذلك، فاحتاج أهل العلم أن يذكروا ما له من الاتّصال برسول اللَّه صلّى‏ اللَّه عليه وسلّم، ليُرعى‏ بذلك حقّ المتّصلين» 📚 منهاج السنه ج ٤ ص ٣٧٢ ❕چنان که گذشت , اهلسنت از محمد بن ابی بکر با لقب " خال المومنین " یاد نمی کنند , با این که او برادر عایشه بوده است و سزاوار تر است که ملقب به این لقب باشد . 🔹 به تصریح مورخین اهلسنت , سپاه معاویه , محمد بن ابی بکر را کشت و جسدش را در شکم الاغ مرده ای گزارده و آتش زدند . ▫️طبق تصریح مورخین اهلسنت , عایشه پس از شنیدن خبر شهادت برادرش محمد بن ابی بکر بسیار ناراحت شد و در پی نمازش , معاویه و عمرو عاص را نفرین می کرد : "فَغَضِبَ مُعاوِيَةُ فَقَدَّمَهُ فَقَتَلَهُ، ثُمَّ ألقاهُ في جيفَةِ حِمارٍ، ثُمَّ أحرَقَهُ بِالنّارِ، فَلَمّا بَلَغَ ذلِكَ عائِشَةَ جَزِعَت عَلَيهِ جَزَعا شَديدا، وقَنَتَت عَلَيهِ في دَبرِ الصَّلاةِ تَدعو عَلى مُعاوِيَةَ وعَمرٍو " 📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 103، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 412 و 413؛ أنساب الأشراف: ج 3 ص 171 و 172. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
شک پیامبر اسلام به رسالتش !!!! 🤔 ❓یکی شبهه کرد که در قرآن آمده که پیامبر به رسالتش شک داشته و خدا می گوید که اگر شک داری برو از اهل کتاب سوال بکن !!!!! آیا این قضیه واقعیت دارد !!!!! 💠💠 👌خداوند در آیه ٩٤ سوره یونس می فرماید : " فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِين‏ " " اگر در آنچه بر تو نازل كرده‏ايم ترديد دارى از آنها كه پيش از تو كتب آسمانى را مى‏خوانند سؤال كن، (بدان) به طور قطع،" حق" از طرف پروردگارت به تو رسيده، بنا بر اين هرگز از ترديد كنندگان مباش " 👌 در این آیه اگر چه مخاطب پیامبر است , اما در واقع مشرکین و کسانی که در رسالت پیامبر اسلام تردید می کردند , مقصود خداوند هستند که اگر در رسالت پیامبر شک و تردیدی دارند , بروند از اهل کتاب سوال کنند , زیرا چنان که در ذیل توضیح داده ایم , نشانه های نبوت پیامبر اسلام در تورات و انجیل آمده است و شکاکان با رجوع به اهل کتاب می توانستند در این قضیه به یقین برسند : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2988 ❗️بنابراین مقصود اصلی آیه شکاکان از مشرکین و مردم هستند و خداوند اگر چه پیامبر را مخاطب قرار داده اما هدفش تفهیم شکاکین است و به اصطلاح " به در می گوید , دیوار بشنوند " : " ایاک اعنی و اسمعی یا جاره " 👌لذا پیامبر اسلام ص می فرمود که مقصود آیه من نیستم و به خداوند سوگند من هیچگاه در رسالتم شک نکردم و هیچگاه مامور به سوال کردن نشدم : " «فوالله ما شك و ما سأل». " 📚تفسیر قمی ج ١ ص ٣١٧ _ بحار الانوار ج ٣٦ ص ٩٤ ❗️امامان علیهم السلام هم می فرمودند که مقصود آیه پیامبر اسلام نیست , بلکه مقصود جاهلانی هستند که در رسالت پیامبر اسلام تشکیک می کردند : " فإن المخاطب بذلك رسول الله ، و لم يكن في شك مما أنزل الله عز و جل، و لكن قالت الجهلة ....فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ‏ بمحضر من الجهلة " 📚علل الشرایع ج ١ ص ١٢٩ _ البرهان فی تفسیر القرآن ج ٣ ص ٥٣ ❗️لذا در تفسیر نمونه می خوانیم : "چون در آيات گذشته قسمتهايى از سرگذشتهاى انبياء و اقوام پيشين ذكر شده بود، و ممكن بود بعضى از مشركان و منكران دعوت پيامبر ص در صحت آنها ترديد كنند، قرآن از آنها مى‏خواهد كه براى فهم صدق اين گفته‏ها به اهل كتاب مراجعه كنند، و چگونگى را از آنها بخواهند، چرا كه در كتب‏ آنها بسيارى از اين مسائل آمده است. ❕ولى به جاى اينكه روى سخن را به مخالفان كند، پيامبر را مخاطب ساخته چنين مى‏گويد: " اگر از آنچه بر تو نازل كرديم در شك و ترديد هستى از آنها كه كتب آسمانى را قبل از تو مى‏خوانند بپرس" (فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ). 👌تا از اين طريق ثابت شود كه" آنچه بر تو نازل شده حق است و از طرف پروردگار" (لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ). " بنا بر اين هيچگونه شك و ترديد هرگز به خود راه مده" (فَلا تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِينَ). ❗️اين احتمال نيز وجود دارد كه آيه فوق بحث تازه و مستقلى را در باره صدق دعوت پيامبر ص عنوان مى‏كند و به مخالفان مى‏گويد كه اگر در حقانيت او ترديد دارند، نشانه‏هاى او را كه در كتب پيشين مانند تورات و انجيل نازل شده از اهل كتاب بپرسند. 👌شان نزولى كه در بعضى از تفاسير نقل شده ( تفسير ابو الفتوح رازى جلد 6 صفحه 227 ذيل آيه ) نيز اين معنى را تاييد مى‏كند و آن اينكه: جمعى از كفار قريش مى‏گفتند: اين قرآن از طرف خدا نازل نشده بلكه شيطان به محمد ص القا مى‏كند!، اين سخن سبب شد كه عده‏اى در شك و ترديد فرو روند، خداوند با آيه فوق به آنها پاسخ گفت. ❕ممكن است در ابتدا چنين به نظر برسد كه آيه حكايت از اين دارد كه پيامبر ص در حقانيت آياتى كه بر او نازل مى‏شد ترديد داشت، و خداوند از طريق فوق ترديد او را زايل كرد. 👌ولى با توجه به اينكه پيامبر ص مساله وحى را با شهود و مشاهده دريافته بود، چنان كه آيات قرآن حاكى از همين معنى است، شك و ترديد در اين مورد معنى نداشت، به علاوه اين تعبير رائج است، كه براى تنبيه دوردستان افراد نزديك را مخاطب مى‏كنند و سخنى را القا مى‏نمايند، اين همان است كه عرب با ضرب المثل معروف" اياك اعنى و اسمعى يا جاره" (بتو مى‏گويم ولى همسايه تو بشنو) از آن ياد مى‏كند كه نظير آن را نيز در فارسى داريم، و اين گونه سخن در بسيارى از موارد تاثيرش از خطاب صريح بيشتر است. ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕به علاوه ذكر جمله شرطيه، هميشه دليل بر احتمال وجود شرط نيست، بلكه گاهى براى تاكيد روى يك مطلب و يا براى بيان يك قانون كلى است، مثلا در آيه 23 سوره اسراء مى‏خوانيم وَ قَضى‏ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ:" پروردگار تو فرمان داده كه جز او را پرستش نكنيد و به پدر و مادر نيكى كنيد، هر گاه يكى از اين دو نزد تو (توجه داشته باشيد در اين جمله مخاطب ظاهرا فقط پيامبر است) به پيرى برسند هيچگاه كمترين سخن ناراحت كننده‏اى به آنها مگو". با اينكه مى‏دانيم پيامبر ص پدرش را قبل از تولد و مادرش را در دوران طفوليتش از دست داد، با اين حال حكم احترام به پدر و مادر به عنوان يك قانون كلى بيان شده است هر چند مخاطب ظاهرا پيامبر است. ❕و نيز در سوره طلاق مى‏خوانيم يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ:" اى پيامبر هنگامى كه زنان را طلاق گفتيد ..." اين تعبير دليل بر اين نيست كه پيامبر زنى را در عمرش طلاق گفته بلكه بيان يك قانون كلى است و جالب اينكه مخاطب در آغاز اين جمله پيامبر است و در آخر جمله همه مردم. و از جمله قرائنى كه تاييد مى‏كند منظور اصلى در آيه مشركان و كافران‏ است، آيات پشت سر اين آيه است كه از كفر و بى ايمانى آنها سخن مى‏گويد. ❕نظير همين موضوع در آيات مربوط به مسيح ديده مى‏شود كه وقتى خداوند در روز رستاخيز از او مى‏پرسد آيا تو مردم را به عبادت خويش و مادرت دعوت كردى؟! او صريحا اين مساله را انكار مى‏كند و اضافه مى‏كند إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ:" اگر من چنين سخنى را گفته بودم تو مى‏دانستى" (سوره مائده آيه 116)." 📚تفسیر نمونه ج ٨ ص ٣٨١ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
دیدگاه اسلام در مورد ثروت اندوزی !!!! 🤔 ❓آیا این واقعیت دارد که اسلام مخالف ثروت اندوزی و پس انداز است و می گوید که هر کس پس انداز کند آتش جهنم درانتظارش است !!!!!! 💠💠 👌ظاهرا پرسش یاد شده ناظر به آیه شریفه ذیل است که می فرماید : " آنها را كه طلا و نقره را گنجينه (و ذخيره و پنهان) مى‏سازند، و در راه خدا انفاق نمى‏كنند، به مجازات دردناك بشارت ده " " الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيم‏ " " الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيم‏ " ( توبه ٣٤ ) ❕مطابق روایاتی که در تفسیر آیه شریفه آمده است , روشن می شود که مقصود آیه آنجایی است که افراد حقوق الهی به مانند خمس و زکات را از اموالشان نمی پردازند و همه را برای خود ذخیره می کنند , اما اگر حقوق الهی از اموال پرداخت گردد , ذخیره ساختن آن بی اشکال است . ❕در روایتی پیامبر گرامی اسلام در مورد آیه مذکور فرمود : "هر مالی که زکات آن پرداخت شود، گنج به حساب نمی آید حتی اگر زیر هفت زمین نهفته باشد و هر مالی که زکات آن پرداخت نشود، گنج شمرده می‌شود، حتی اگر روی زمین باشد. " كل مال تؤدى زكاته فليس بكنز، و إن كان تحت سبع أرضين، و كل مال لا تؤدى زكاته فهو كنز، و إن كان فوق الأرض». " 📚امالی طوسی ص ٥١٩ ❕در روایت دیگری آمده است که از امام باقر ع در باره دینار و درهم پرسیدند و این که مردم چه مقداری از آن را باید به عنوان حق الهی بپردازند؟ امام باقر علیه السلام فرمود: " آنها امانت خدا در زمین او است و خدا آنها را برای منفعت خلق خویش قرار داده است و به وسیله آن امور و حاجت هایشان سامان می‌یابد. هر که مقدار زیادی از آنها در دستش باشد و حق خدای عز و جل را در مورد آنها ادا کرده باشد و زکات آنها را پرداخته باشد، آن پول برای او پاکیزه و خالص می‌باشد و هر که مقدار بسیاری از آن دارا باشد، اما به آنها بخل بورزد و حق خدا را از آن ادا نکند و از آنها ساختمان سازی کند، او همان است که تهدید و هشدار خدای عز و جل در کتابش، در مورد او انجام خواهد شد.... " فمن أكثر له منها فقام بحق الله تعالى فيها، و أدى زكاتها، فذاك الذي طابت و خلصت له ...." 📚همان منبع ص ٥٢٠ ❕البته حکم فوق یک استثناء دارد و آن هم زمانی است که جامعه و حکومت اسلامی نیاز به توسعه اقتصادی داشته باشد که در این هنگام همگان وظیفه دارند که ثروت اندوخته شده خود را برای ایجاد فرصت های شغلی و رفع مشکلات جامعه اسلامی به کار اندازند , در چنین هنگامی ذخیره ساختن ثروت حتی ثروتی که حقش ادا شده باشد , صحیح نیست , چنان که امام صادق ع فرمود : "دست شیعیان ما در انفاق آن چه در دست آنان است، به گونه شایسته باز است. پس هرگاه قائم ما ظهور کند، گنج‌هایی را که ثروتمندان اندوخته اند بر آنان تحریم می‌کند تا این که آن گنج‌ها را بیاورند و از آنها بر علیه دشمن خود کمک گیرد و این همان فرموده خدای عز و جل است در کتابش است که اندوخته ساختن طلا و نقره و عدم انفاق آنها موجب دخول در جهنم می شود ... "« فإذا قام قائمنا حرم على كل ذي كنز كنزه حتى يأتيه به فيستعين به على عدوه ..." 📚الکافی، ج ۴، ص ۶۱، ح ۴ ❕یعنی در هنگام ظهور و نیاز جامعه اسلامی برای برخورد با دشمنان , افراد باید ثروت اندوخته شده خود را برای حل مشکلات جامعه صرف کنند و ذخیره ساختن در این هنگام حرام است . 👌در مواقع نیاز جامعه اسلامی , حد اکثر ثروتی که افراد می توانند پس انداز کنند مقدار مشخصی است که حاکم اسلامی می تواند حدود آن را مشخص کند , چنان که از امام باقر علیه السلام روایت است که در باره آیه مورد بحث فرمود: "همانا منظور از آن، مبلغی است که از دو هزار درهم تجاوز کند. " "«إنما عنى بذلك ما جاوز ألفي درهم». " 📚تفسیر عیاشی ج ٢ ص ٨٧ ❕آنچه گفتیم مورد اشاره مفسر توانای تفسیر نمونه واقع شده و می گوید : " در شرائط عادى و معمولى يعنى در مواقعى كه جامعه در وضع ناگوار و خطرناكى نيست و مردم از زندگانى عادى بهره‏مندند پرداختن زكات كافى است و باقيمانده كنز محسوب نمى‏شود .... ❕و اما در مواقع فوق العاده و هنگامى كه حفظ مصالح جامعه اسلامى ايجاب كند حكومت اسلامى مى‏تواند محدوديتى براى جمع‏آورى اموال قائل شود ... و يا به كلى همه اندوخته‏ها و ذخيره‏هاى مردم را براى حفظ موجوديت جامعه اسلامى مطالبه كند , آن چنان كه در روايت امام صادق ع در باره زمان قيام قائم آمده است كه با توجه به ذكر علت در آن روايت ساير زمانها را نيز شامل مى‏شود زيرا مى‏فرمايد: فيستعين به على عدوه‏ ( از آنها بر علیه دشمن استفاده شود ) " 📚تفسير نمونه، ج‏7، ص: 396 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕مولوی مجیب الرحمان ( مجیب الشیطان ) انصاری کارشناس شبکه وهابی وصال که عناد و دشمنی شدیدی نسبت به تشیع داشت و همواره عوام بیسواد اهلسنت را بر علیه تشیع تحریک می کرد , توسط داعش به هلاکت رسید و به درک و ابلیس ملحق شد !!!! 🤲لعنه الله و حشره مع الجبت و الطاغوت و الشیاطین و خلده فی النار و ذاقه شدید العذاب !!!! @Rahnamye_Behesht
👌اخیرا برخی از افراد جاهل در انتساب لباس روحانیت به پیامبر و ائمه علیهم السلام تردیدهایی ایراد می کنند , ما در ذیل مفصلا ثابت کرده ایم که لباس روحانیت همان لباس پیامبر و ائمه ع است و همینطور چرایی پوشش چنین لباسی را توسط علمای دین شرح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1429 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2368
🤔 ❔آیا این صحت داره که 7 صفر روز شهادت امام حسن مجتبی است و به دلیل آنکه در زمان قاجار به علت تقارن بین تولد ناصرالدین شاه و شهادت امام حسن ع زمان شهادت را همزمان با شهادت محمد یعنی 28 صفر اعلام کردند ❗️❗️ 💠💠 👌در نقل های متعددی سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بیست و هشتم ماه صفر دانسته شده است . 🔸شیخ می نویسد ؛ « روایت شده است که شهادت امام حسن مجتبی در آخر ماه صفر ( بیست و هشتم ) می باشد » 📚الکافی ج 1 ص 461 🔸مرحوم ابن شهر آشوب نیز مینویسد ؛ « امام حسن علیه السلام در روز بیست و هشتم از دنیا رفت » 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 28 👌شیخ مفید و شیخ طوسی نیز سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را بیست و هشتم صفر می دانند ؛ 📚مسار الشیعه ص 47 _ مصباح المتهجد ص 790 ❕البته مرحوم کفعمی و شهید اول سالروز ایشان را هفتم صفر می دانند ؛ 📚كفعمى در المصباح، ص 522؛ شهيد در الدروس، ص 152 ❕بنابراین بر اساس نقل جمعى از علما و مورّخان، روز بيست و هشتم صفر ، روز شهادت امام حسن مجتبى عليه السلام است و اين روايت بيشتر در ميان شيعيان است تا روايت هفتم ماه صفر. 📚کلیات مفاتیح نوین ص 611 ❕البته با توجه به آنکه از هفتم صفر هم به عنوان روز شهادت امام حسن علیه السلام یاد شده است ، و احتمال دارد این تاریخ صحیح باشد ، باید در هر دو تاریخ به عزاداری و سوگواری برای این پرداخته شود . 👌از سوی دیگر مورخین شیعی تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام را هفتم صفر نوشته اند . 🔸ابن شهر آشوب مینویسد ؛ « تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام در روز صفر در منطقه ابواء بوده است » 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 3 ص 437 ❕دیگران از علما و مورخین نیز تصریح کرده اند که روز ولادت امام کاظم علیه السلام هفتم ماه بوده است ؛ 📚روضه الواعظین ج 1 ص 264 _ الدروس شهید ص 154 _ اعلام الوری ص 294_ سفینه البحار ج 8 ص 460_ منتهی الامال ج 3 ص 1463 ❕بنابراین ولادت امام كاظم عليه السلام طبق نقل های فوق در سال 128، در روز هفتم ماه صفر در منطقه «ابواء» (محلّى ميان مكّه و مدينه) واقع شده است. لذا اين روز از جهتى روز حزن و از جهتى روز است. 📚کلیات مفاتیح نوین ص 609 🔹البته برخی بر اساس نقل زیر معتقدند که تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام در ماه ذی بوده است . ❕ابو بصير گفت: در سالى كه‏ حضرت امام موسى عليه السّلام متولّد شد، من در خدمت حضرت صادق عليه السّلام به سفر حجّ رفتم، چون به منزل ابواء رسيديم، حضرت براى ما چاشت طلبيد بسيار و نيكو آوردند، در اثناى طعام خوردن پيكى از جانب حميده به خدمت آن حضرت آمد و عرض كرد كه: حميده مى‏ گويد اثر وضع حمل در من ظاهر شده است و فرموده بودى كه چون اثر ظاهر شود تو را خبر كنم كه اين فرزند مثل فرزندان ديگر نيست... حضرت فرمود كه: حقّ تعالى پسرى به من عطا كرد ... 📚بحار الانوار ج 25 ص 42 👌استدلال می کنند که در این روایت ابوبصیر گفته است در همان سالی که حج را به جا آوردیم امام علیه السلام متولد شد و این یعنی ایشان در ماه ذی الحجه متولد شده اند نه ماه صفر که جزء سال بعد از میباشد ‌. 🔸این استدلال درصورتی قابل قبول است که حجی که امام علیه السلام به جا آورده اند در ماه ذی الحجه و در ایام حج واجب بوده باشد نه ماه های دیگر در حالی که این نکته در روایت مذکور نیامده است ،لذا احتمال دارد که حج در ایام منتهی به ماه به جا آورده شده باشد که در راه بازگشت در منطقه ابواء میان مکه و مدینه امام کاظم علیه السلام متولد شده باشد . ❕البته با توجه به آنکه هفتم ماه صفر بنا بر نقل هایی روز شهادت امام حسن علیه السلام است ،سوگواری و عزاداری بر سرور و شادی مقدم است تا نشود خدایی ناکرده هتک امام حسن مجتبی علیه السلام صورت گیرد ، لذا شایسته نیست برای ولادت امام کاظم علیه السلام در روز هفتم صفر جشن و سرور بر پا کرد و تنها باید به ذکر مناقب و فضائل ایشان در کنار عزاداری برای امام حسن علیه السلام بسنده کرد ، آنچه در رابطه با قاجار گفته شد مستند نیست و اساس نقل های مذکور در رابطه با تاریخ ولادت و شهادت ، سال ها قبل از قاجار توسط علمای مطرح شیعه در کتابها آمده است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
جثه های بزرگ قوم عاد !!!! 🤔 ❓این که عده ای می گویند قوم عاد دارای جثه های عظیم بوده اند چقدر واقعیت دارد !!!!! امروزه تصاویر اسکلت های عظیم الجثه ای منتشر می شود و مدعی اند که برای قوم عاد است !!!!! 💠💠 👌مطابق آنچه که در تواریخ و روایات اسلامی آمده است , افراد قوم عاد دارای هیکل های بزرگ و جثه های قدرتمند بوده اند , چنان که قرآن می فرماید : "اما قوم عاد به ناحق در زمين تكبر ورزيدند، و گفتند چه كسى از ما نيرومندتر است؟ آيا آنها نمى‏دانستند خداوندى كه آنها را آفريده از آنها قويتر است، آنها (به خاطر اين پندار) پيوسته آيات ما را انكار مى‏كردند. ""فَأَمَّا عادٌ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ قالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّة ... " ( فصلت ١٥ ) ❕مفسرین در تفسیر آیه می نویسند : " آنها جمعيتى بودند كه در سرزمين" احقاف" در ناحيه" حضرموت" در جنوب" جزيره عربستان" زندگى داشتند، و 👈از نظر قدرت جسمانى، و تمكن مالى، و تمدن مادى كم نظير بودند، 👉قصرهاى زيبا و قلعه‏هاى محكم مى‏ساختند، مخصوصا بر مكانهاى مرتفع بناهايى كه نشانه قدرت و وسيله خودنمايى بود بر پا مى‏كردند، مردمانى خشن و جنگجو بودند، و اين قدرت ظاهرى آنها را سخت مغرور كرده بود چنان كه خود را جمعيتى شكست ناپذير و برتر از همه مى‏پنداشتند، و به همين دليل در برابر خدا و پيامبرشان" هود" به طغيان و سركشى و تكذيب و انكار برخاستند. " 📚تفسير نمونه، ج‏20، ص: 236 👌مرحوم علی بن ابراهیم قمی نیز نقل می کند که قوم عاد دارای عمرهای طولانی و اجسام طویل و بزرگ بودند : "لَهُمْ أَعْمَارٌ طَوِيلَةٌ وَ أَجْسَامٌ طَوِيلَة " 📚تفسیر قمی ج ١ ص ٣٢٩ ❕علامه مجلسی سخنان هود پیامبر با قوم عاد و قدرت جسمانی قوم عاد را چنین نقل می کند : " ( هود نبی ) پس گفت: اى قوم! بسيار مانديد در كفر چنانچه قوم نوح ماندند، و سزاوار است كه من نفرين كنم بر شما چنانچه نوح عليه السّلام بر قوم خود نفرين كرد. ❕ايشان گفتند: اى هود! خدايان قوم نوح ضعيف و ناتوان بودند و خداهاى ما قوى و تنومند هستند، و مى‏بينى شدت بدنهاى ما را (طول ايشان صد و بيست ذراع بود به ذراع متعارف زمان خودشان، و عرض ايشان شصت ذراع بود، و گاه بود كه يكى از ايشان دست مى‏زد به كوه كوچكى و از جا مى‏كند). " " كَانَ طُولُ الرَّجُلِ مِنْهُمْ مِائَةً وَ عِشْرِينَ ذِرَاعاً بِذِرَاعِهِمْ وَ عَرْضُهُ سِتِّينَ ذِرَاعاً وَ كَانَ أَحَدُهُمْ يَضْرِبُ الْجَبَلَ الصَّغِيرَ فَيُقَطِّعُه‏ " 📚حياة القلوب، ج‏1، ص: 283 _ قصص الانبياء راوندى 92_ بحار الانوار ج 11 ص 362 ❕همینطور از امام باقر علیه السلام نقل می کند : "قوم هود به قدرى بلند بودند مانند درخت خرماى بسيار بلند، يكى از ايشان دست بر كوهى مى‏انداخت و قطعه‏اى از آن را مى‏كند " 📚حیاه القلوب ج 1 ص 294 به نقل از مجمع البيان ج 2 ص 437 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir