eitaa logo
رنگین کمان 🌈
481 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
43 فایل
کشکول (سیاسی،اجتماعی،دینی،عکس نوشته و...) لینک دعوت کانال ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/929759250C9dcea431bf برآے تبـادلـ و پیشنهادات بہ آیدے زیر مـراجـعـہ ڪنـید💐 @Mf4506 @Sobhan59 👌برداشتن هر گونه مطلبی از کانال جایز است #حَلالاًطَیّباً
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹آموزش احکام🌹 🌹احکام حدود روابط زنان و مردان 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد امام علی(ع) بر همه مبارک⚡️⚡️❤️⚡️❤️⚡️⚡️⚡️❤️❤️⚡️⚡️❤️❤️❤️❤️❤️
ارامش یعنی زیر بارون.mp3
4.61M
🌧 آرامش یعنی زیر بارون ... 🎤 سید رضا نریمانی 💐 🌸 JOiN👇 💖 @Kolbezendegi 💖‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋آموزش احکام🦋 🦋احکام روابط و مراودات اجتماعی زنان و مردان🦋
در کتاب فضائل از عمر بن خطّاب نقل کرده است که گفت: در حضور رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در مسجد آن حضرت بودیم، نماز ظهر را به جماعت. بر پا داشت، سپس به محراب تکیه کرد، همانند ماه در نهایت درخشندگی و کمال بود و اصحابش در اطرافش جمع شده بودند، ناگهان. نگاهی. به آسمان نمود، و پس از مدتی نگاهی به زمین کرو و سپس به کوه و دست نظری کرد و فرمود: ای گروه مسلمین؛ ساکت باشید. خداوند شما را رحمت کند، بدانید در دوزخ درّه ای است که درّه ضیاع نامیده می سود، در آن چاهی است ودر آن چاه ماری است، جهنّم از آن درّه ودرّه از آن چاه ،و چاه از آن مار هر روز هفتاد مرتبه به خدا شکایت می کند. عرض کردند: ای رسول خدا؛ این عذاب دو چندانی که قسمتی از آن از قسمت دیگرش گله می کند برای چه کسی است؟ فرمود: برای آنهایی که به صحنه قیامت در حالی که به ولایت علی بن ابی طالب پایبند نبوده اند وارد شوند.۱ الروضة :۹،بحار الانوار:۳۹/۲۵۰ح۱۴.قطره ای از فضائل اهل بیت ،ص۱۹۰،ج۱
برخی برنامه های تلویزیون آقا رسول الله فرمودند: از خلوت کردن با زنان بپرهیزید قسم به آن خدایی که جانم در دست اوست،مردی با زنی خلوت نمی کند مگر اینکه شیطان (برای وسوسه و به گناه انداختن آن دو )وارد می شود، اگر خوکی آلوده به کثافت و لجن باشد و به انسان زحمت و اذیت برساند، بهتر است از آنکه شانه زن بیگانه ای با مرد نا محرم بر خورد کند.۱ اخیرا در سیمای جمهوری اسلامی مسابقاتی برگزار می شود که شرکت کنندگان در مسابقه پسران و دختران بطور مختلط و تماشاچیان هم زنان و مردان هستند و برخی حرکات زننده مانند دویدن دختران در حضور جوانان نا محرم صورت می گیرد و مجری برنامه هم معمولا زنان و دختران جوان می باشند . به نظر حضرتعالی بر پایی چنین مسابقات و شرکت در آنها و نمایش آن از تلویزیون که موجب عادی شدن روابط دختران و پسران و ریختن حُجب و حیای دختران. می شود چگونه است؟ حضرت آیت الله مکارم شیرازی: اگر منشا مفاسد خاصی گردد جایز نیست. حضرت آیت الله بهجت:اختلاط جایز نیست و تعیین موضوع با مکلّف است. حضرت آیت الله تبریزی: این هم یکی از مظاهر فساد است،و هر چه موجب ترویج فساد در جامعه باشد جایز نیست. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:مجالس مذکور مشتمل بر خلاف شرع و معرض فساد است و جایز نیست و جای بسی تعجّب و تاسف است که سیمای جمهوری اسلامی که باید منادی اسلام باشد هر روز برنامه های خلاف شرع جدیدی به معرض نمایش بگذارد و به اخلاق و عفّت و عقیده جامعه اسلامی لطمه بزند. خداوند همه را از شرور و فتن آخر الزمان حفظ فرماید. منبع:مسائل جدید،ج۱،ص۱۷۵و۱۷۶ نویسنده:سید محسن محمودی
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 📚 روش های از بین بردن و امحاء اسماء متبرکه☝️ ❇️ هیئت بی بی رقیه(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋آموزش احکام🦋 🦋احکام روابط و مراودات اجتماعی زنان و مردان ۹🦋 ‌
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌸🌺🌺 مشهور آن است كه آن حضرت در روز جمعه، سيزدهم ماه رجب، بعد از سى سال از عام الفيل در ميان كعبه معظّمه متولّد شده است. پدر آن حضرت، (ابو طالب) پسر عبد المطّلب بوده كه با عبد اللّه پدر حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلم برادر اعيانى (پدر و مادرى) بوده، و مادر آن حضرت فاطمه بنت اسد بن هاشم بن عبد مناف بوده و آن حضرت و برادرانش اوّل هاشمى بودند كه پدر و مادرشان هر دو هاشمى بودند. و در كيفيّت ولادت آن جناب روايات بسيار است و آنچه به سندهاى بسيار وارد شده آن است كه: روزى عبّاس بن عبد المطّلب با يزيد بن قعنب و با گروهى از بنى هاشم و جماعتى از قبيله بنى عبد العزّى در برابر خانه كعبه نشسته بودند، ناگاه فاطمه بنت اسد به مسجد درآمد و به حضرت امير المؤمنين عليه السّلام نه ماه آبستن بود و او را درد زاييدن گرفته بود، پس در برابر خانه كعبه ايستاد و نظر به جانب آسمان افكند و گفت: پروردگارا! من ايمان آورده‌ام به تو و به هر پيغمبر و رسولى كه فرستاده اى و به هر كتابى كه نازل گردانيده اى و تصديق كرده‌ام به گفته هاى جدّم ابراهيم خليل كه خانه كعبه بنا كرده او است، پس سؤال مى كنم از تو به حق اين خانه و به حق آن كسى كه اين خانه را بنا كرده است، و به حق اين فرزندى كه در شكم من است و با من سخن مى گويد، و به سخن گفتن خود مونس من گرديده است و يقين دارم كه او يكى از آيات جلال و عظمت تو است، كه آسان كنى بر من ولادت [فارغ شدن] مرا. عبّاس و يزيد بن قعنب گفتند كه: چون فاطمه از اين دعا فارغ شد، ديديم كه ديوار عقب خانه شكافته شد، فاطمه از آن رخنه داخل خانه شد و از ديده هاى ما پنهان گرديد، پس شكاف ديوار به هم پيوست به اذن خدا، و ما چون خواستيم در خانه را بگشاييم چندان كه سعى كرديم در گشوده نشد، دانستيم كه اين امر از جانب خدا واقع شده و فاطمه سه روز در اندرون كعبه ماند، اهل مكّه در كوچه‌ها و بازارها اين قصّه را نقل مى كردند و زنها در خانه‌ها اين حكايت را ياد مى كردند و تعجّب مى نمودند. تا روز چهارم رسيد، پس همان موضع از ديوار كعبه كه شكافته شده بود ديگر باره شكافته شد، فاطمه بنت اسد بيرون آمد و فرزند خود اسد اللّه الغالب، علىّ بن ابى طالب عليه السّلام را در دست خويش داشت و مى گفت: اى گروه مردم! بدرستى كه حقّ تعالى برگزيد مرا از ميان خلق خود، و فضيلت داد مرا بر زنان برگزيده كه پيش از من بوده اند، زيرا كه حقّ تعالى برگزيد آسيه دختر مزاحم را، و او عبادت كرد حقّ تعالى را پنهان در موضعى كه عبادت در آنجا سزاوار نبود مگر در حال ضرورت- يعنى: خانه فرعون-، و مريم دختر عمران را حقّ تعالى برگزيد و ولادت حضرت عيسى عليه السّلام را بر او آسان گردانيد، و در بيابان درخت خشك را جنبانيد، و رطب تازه از براى او از آن درخت فرو ريخت، و حقّ تعالى مرا بر آن هر دو زيادتى داد و هم چنين بر جميع زنان عالميان كه پيش از من گذشته اند، زيرا كه من فرزندى آورده‌ام در ميان خانه برگزيده او و سه روز در آن خانه محترم ماندم و از ميوه‌ها و طعامهاى بهشت تناول كردم. و چون خواستم كه بيرون آيم در هنگامى كه فرزند برگزيده من بر روى دست من بود، هاتفى از غيب مرا ندا كرد كه: اى فاطمه! اين فرزند بزرگوار را علىّ نام كن، بدرستى كه منم خداوند علىّ اعلا، و او را آفريده‌ام از قدرت و عزّت و جلال خود، و بهره كامل از عدالت خويش به او بخشيده ام، و نام او را از نام خود اشتقاق نموده ام، و او را به آداب خجسته خود تأديب نموده ام، و امور خود را به او تفويض كرده ام، و او را بر علوم پنهان خود مطّلع كرده ام، و در خانه محترم من متولّد شده است، و او اوّل كسى است كه اذان خواهد گفت بر روى خانه من، و بتها را خواهد شكست و آن‌ها را از بالاى كعبه به زير خواهد انداخت، و مرا به عظمت و مجد و بزرگوارى و يگانگى ياد خواهد كرد، و اوست امام و پيشوا بعد از حبيب من و برگزيده از جميع خلق من محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم كه رسول من است، و او وصىّ او خواهد بود خوشا حال كسى كه او را دوست دارد و يارى كند او را، و واى بر حال كسى كه فرمان او نبرد و يارى او نكند و انكار حقّ او نمايد. و اخبار در باب ولادت آن حضرت و كيفيّت آن بسيار است و مقام را گنجايش بيش از اين نيست. و اين فضيلت از خصايص آن حضرت است، چه، اشرف بقاع، حرم مكّه است و اشرف مواضع حرم، مسجد است و اشرف موضع آن، كعبه است و احدى غير از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام در چنين مكانى متولّد نشده، ونيز متولّد نشده مولودى در سيّد ايّام كه روز جمعه باشد در شهر حرام كه ماه رجب باشد در بيت الحرام سواى امير المؤمنين عليه السّلام ابو الأئمّة الكرام- عليه و آله آلاف السّلام. 📚منتهى الآمال فى تواريخ النبى و الآل عليهم السلام (فارسى)، ج ۱، ص: ۳۴۸
🔆متن شبهه: با توجه به اعتقاد شيعه ائمه دارای بوده‌اند و باذن الله، علم غیب داشته‌اند، معنای رشادت با وجود این علم چگونه معنا می‌شود؟ مثلاً خوابیدن حضرت (ع) در ، در پیامبر اکرم (ص) فضیلت محسوب نمی‌شود 🔆پاسخ شبهه: 1️⃣ باید گفت: به نظر می‌‌رسد کلید اصلی حل این گونه مسایل آن است که ما شناخت درست از علم لدنی و علم غیب امام معصوم (ع) داشته باشیم. 2️⃣ در برخی روایات آمده که امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ فرمود: «اذا اراد الامام أن یعلم شیئاً اعلمه الله ذلک» امام هر گاه که اراده کند چیزی را بداند خداوند او را از آن چیز آگاه می‌‌سازد. از این گونه روایات بدست می‌‌آید که علم امام به امور آینده، مطلق نیست بلکه هر گاه اراده کند چیزی برای آنها معلوم شود و یا اراده خداوند به آن قرار گیرد که امام چیزی را بداند، او را آگاه می‌‌سازد بنابراین ممکن است در بعضی موارد به جهت اسرار نهفته الهی مصلحت بر آن باشد که امام از غیب آگاه نشود یا خود نخواهد و اراده نکند که از حوادث آینده آگاه شود. 3️⃣ با توجه به نکته یاد شده در پاسخ می‌‌توان گفت: هیچ دلیل عقلی و یا نقلی در دست نیست که ثابت کند امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ از همه جزئیات حوادث «لیلة المبیت» آگاهی کامل داشته است چون ممکن است موارد یاد شده جزء همان مواردی بوده باشد که امام اراده نکرد تا خداوند او را نسبت به نتیجه و عاقبت کار با خبر سازد، بخصوص آن که روایتی و یا نقل تاریخی در این خصوص نیامده که امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ از نتیجه کار، آگاه بوده لذا به انجام آن اقدام کرده است. 4️⃣ هم چنین ممکن است گاه مصلحت ایجاب کند که پیامبر یا امام از عواقب برخی کارها آگاه نشود و یا برای امتحان و آزمون الهی علم به اموری پیدا نکند، چنان که در داستان «لیلة المبیت» آمده است که علی ـ علیه‌السّلام ـ در بستر پیامبر خوابید، در حالی که از خود آن حضرت نقل شده است که نمی‌‌دانست صبح گاهان که مشرکان قریش به آن بستر حمله می‌‌کنند شهید خواهد شد یا جان به سلامت می‌‌برد؟ 5️⃣ طبق این تحلیل نیز معلوم می‌‌شود که امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ نه از باب آگاه بودن از پایان نتیجه کار بلکه به جهت شجاعت و رشادت و ایثار، در «لیلة المبیت» به جای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ خوابید و به مدال افتخار «کل ایمان» دست یافت. 6️⃣ به فرض گفته شود که امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ به دلیل آگاهی از نتیجه و پایان کار در «لیلة المبیت» در بستر پيامبر خوابيد: بنابر فرض اول، هرگز علی علیه السلام، علم به بقا و سلامتی خود نداشته است، زیرا هرگز برای چنین طبقه ای از افراد (که علی به طور یقین از این طبقه نبود) از گفتار پیامبر علم قطعی پیدا نمی‌شود . اگر به ظاهر بپذیرند، در خاطر تشویش خواهند داشت . جوانب قلب آن ها را فرا می‌گیرد و هر دم هیولای مرگ در نظر آن ها مجسم می‌شود ؛ علی با احتمال کشته شدن دست به چنین کاری زده است، نه با علم به سلامتی. بنا به فرض دوم فضیلت بالاتری، برای علی علیه السلام اثبات نموده است، زیرا اگر ایمان مرد، به پایه‌ای برسد که آنچه را از پیامبری بشنود ،با روز روشن فرقی نداشته باشد، فضیلت چنین ایمان با هیچ چیز برابری نمی‌کند. نتیجه ایمان این است هنگامی که پیامبر به او بگوید: در بستر من بخواب و در حمله تروریست ها آسیبی نخواهد دید، با کمال ثبات قلب می رود و در بستر او می‌آرمد. یک سر سوزن احتمال خطر در دل او راه پیدا نمی‌کند. با توجه به آنچه درباره ماجرای لیله المبیت و شبهه برخی بیان شد، به دست مي آيد که امیر مومنان در لیله المبیت برترین فضیلت را به دست آورده، زیرا در هر دو صورت چه علم به کشته شدن داشته یا نداشته ،فضیلت او ثابت می‌شود که بیان آن گذشت.
🔷اسامی امام زمان عج الله فرجه🔷 🌹ابوتراب🌹 ◀️قسمت سوم 🍃خاك ماده‌اي با قابليت مقاومت و تحمل فراواني است. چنانچه صبر و مقاومتش زبانزد كوي عرفان است. از اين رو نه در مقابل فسق فاسقان و ظلم ظالمان،عبوس و مضطرب مي‌شود و نه در حلقات ذكر، جلسات علم شادي و سرور خود را به نمايش مي‌گذارد ( البته اين سخن به آن معنا نيست كه خاك شادمان از حلقات ذكر و جلسات علم ناراحت از مجالس فسق نيست. سخن اين جاست كه هيچ يک از اين دو وضعيت را به جلوه بروز ظاهري نمي‌كشاند. همه اشياء عالم اهل ادراك هستند و مادام در حال تسبيح گويي حضرت حق مي‌باشند.) 🍃حضرت مهدی علیه السلام "ابوتراب" است يعني سينه وسيع و دل گشاده ايشان هم تحمل گناه و قصور افراد را دارد و هم به اذن حق روي آنها پرده مي‌اندازد. همچنين از عبادت بيش از اندازه گروهی از عابدان و زاهدان بيش از اندازه شادمان نمی‌شود. 🍃خصلت بزرگان است که در هيچ حالی از وضعيت طبيعی خارج نمی‌شوند. نه خبری آنها را بيش از اندازه شادمان می‌کند و نه مصيبتی آنها را از حد بيرون غمگين می‌سازد. صراط عالمند واز افراط و تفريط مصون و درامان‌اند. وجود مقدس ابوتراب پدر هر صابر و مومن متعادلی است. 🍃ويژگی ديگر خاک جذب آب است. آب در عالم معنا علم و معرفت و در انتها پذيرش ولايت حضرات معصومين است. اگر ولايت حضرات معصومين از لابلای سنگلاخ وجودی هر طالبی عبور کند، قطعا همان فضای نامطلوب برای کشت معرفت تبديل به مزارع سبزی خواهد شد. 🍃حضرت صاحب الزمان ابوتراب‌اند. پدری که بر زمين تشنه وجود فرزندان خويش بارانی از معرفت می‌بارد تا سيرابِ سيراب شوند. 🍃ويژگی عجيب خاک که شايد کمتر مورد توجه قرار می‌گيرد پنهان کردن موادی است که ثمره چندانی ندارند.اگر برگها از درخت می‌ريزند روی آنها را با خاک می‌پوشانند تا دوباره به کود تبديل شود و اگر زباله‌ای هست که قابليت تبديل شدن به کود را داشته باشد در خاک دفن می‌شود. 🍃 ابوتراب پوشاننده ی رذايل اخلاقی افرادند. وجود مقدس صاحب الزمان نواقص اخلاقی هر سالکی را پنهان می‌کنند تا زمان برای رويش دوباره ايجاد شود. ابوتراب با جلوه الهی خويش سيئات فرد را به حسنات بدل می‌کند و آنچه از نظر شخص پرونده سياه اوست زمينه ساز پرورش مجددش می‌شود. 🍃ويژگی ديگر آب: چون به خاك اضافه شود، گل حاصل شده كاملاً شكل پذير است، اگر آب ولايت به خاک وجود هر سالکی اضافه شود وجود او شکل پذير و قابل انعطاف خواهد شد و برای پذيرش احکام شريعت و تسليم شدن در مقابل احکام مقاومت و سرسختی از خود نشان نمی‌دهد. آب ولايت چنان بر گوشه و کنار دلش سايه می‌افکند که جايی برای بروز منيّت‌هايش نمی‌يابد. 🍃شايد خالی از لطف نباشد به نام ابوتراب در قيامت نگاه ديگري بيندازيم. قيامت روز حسرت است. روز آه‌های بلند. روز نگرانی‌های جاودان. روز اضطراب‌های بی‌پايان.تنها کسانی اين روز رستگار و بی دغدغه‌اند که در دنيا خاک وجود خود را به دست مربی عالم سپرده‌اند و در آن جا همراه او قيام می‌کنند. 🍃 کجايند کسانی که ابوتراب پرورش دهنده آنها بود؟؟؟ در آن روز که ناله‌ها از شدت فراق از حق به عرش می‌رسد صدايی می‌آيد که کاش ما تراب بوديم(سوره ی نبا)، که امروز در پی ابوتراب قيام می‌کرديم. اما چقدر دير است و چه بی‌فايده است. آن روز، روز غبطه و حسرت است. 🍃ابوتراب!مهدی جان! خاک وجود مرا زمينه‌ساز قدمهای مبارک خويش کن تا با اثر مبارك گامهايت قلب مرده من، زيباترين مسجد عالم شود. ای صبا نِکهَتی از خاک در يار آور خاطر از ما ببر و مژده ديدار آور نغمه او به دل و جان، دهد آرام و قرار غم ما را ببر ای پيک صفا، تار آور صبرايوب، نباشد من بی سامان را وعده بگذار و از او، رقعه بر اين زار آور
✨﷽✨ ♨ گناه بی اعتنایی ✍در یکی از سال ها، امام صادق (علیه السلام) به همراه بعضی از اصحاب و دوستان خود برای انجام مناسک حج خانه خدا، به سوی مکه معظمه حرکت کردند. در مسیر راه، جهت استراحت در محلی فرود آمدند. آنگاه حضرت به بعضی از افراد حاضر فرمود چرا شما ما را سبک و بی ارزش می کنید؟!😱 یکی از افراد که از اهالی خراسان بود و در آن مجلس حضور داشت، از جا برخاست و گفت یا بن رسول الله، به خداوند پناه می بریم از این که خواسته باشیم به شما بی اعتنایی و توهینی کرده و یا دستورات شما را عمل نکرده باشیم. امام فرمود چرا، تو خودت یکی از آن اشخاص هستی! آن شخص گفت پناه به خدا، من هیچ جسارت و توهینی نکرده ام. امام فرمود وای بر حالت، در بین راه که می آمدی در نزدیکی جُحفه، تو با آن شخصی که می گفت مرا سوار کنید و با خود ببرید، چه کردی؟! سپس حضرت افزود سوگند به خدا، تو برای خود کسر شأن دانستی و حتی سر خود را بالا نکردی و او را سبک شمردی و با حالت بی اعتنایی از کنار او رد شدی. سپس حضرت در ادامه فرمایش خود افزود هر کس به یک فرد بی اعتنایی و بی‌حرمتی کند، در حقیقت نسبت به ما بی اعتنایی کرده است و حرمت و را ضایع کرده است. 📚وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۲۷۲
Nahj - 40[1].mp3
2.06M
❇️ خطبه 91 نهج البلاغه 🔶 بیان واقعیت های دنیا از زبان امیرالمومنین علی علیه السلام 💥بسیااااار شنیدنی
🔴 "چند نوع غذا داشتیم. غذای عَقَبه، غذای خط مقدم. غذای منطقه ی عملیاتی، هرچی به خط نزدیک تر،غذا بهتر👌 دستور حاج حسین بود." اینه فرق مدیری که میتونه موشک بسازه با مدیری که هنوز داره مدل پراید تغییر میده!!!😐 Join👇 🆔 @Rangiinkaman
🌺به نام خدا 🌺 🌸🌸ابن عباس مي‏گويد پيامبر اکرم(ص) فرمود: "لو انّ الفياض اقلام و البحر مدادٌ و الجنّ حسّابٌ و الانس کتابٌ مااحصوا فضائل عليّ بن ابي طالب" اگر انبوه درختان (و باغها) قلم، و دريا مرکب، و تمام جنّيان حسابگر، و تمام انسان‏ها نويسنده باشند قادر به شمارش فضائل علي بن ابي طالب نخواهند بود.🌸🌸 📝منبع حدیث: المناقب، الموفق بن احمد الخوارزمي، قم، جامعه مدرسين، چاپ چهارم، ص 32، ابن شاذان، مأة منقبه، قم مدرسةالامام المهدي(ع)، ص 177، حديث 99، 🌺🍃التماس دعای فرج🍃🌺
🌺به نام خدا 🌺 🌴🌹پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند:🌹🌴 🌸🍃کسی که فضیلتی از علی علیه السلام را بنویسد،تا وقتی که از آن نوشته اثری باقی است، فرشتگان برای او استغفار می کنند . 🍃🌸 📝 بحارالانوار ج 38 ص 197 🌺🍃التماس دعای فرج🍃🌺
Nahj - 46[1].mp3
385.5K
🌺 خطبه ۱۴۱ نهج البلاغه میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست... پای صحبت های امیرالمومنین علی علیه السلام بشینیم...🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مگر نه اینکه شنیدن نام "علی" گناهان گوش را و گفتن نام "علی" گناهان زبان را می زداید؟ پس چقدر زرنگ است کسی که فقط با شنیدن این شعر و گفتن یک "یاعلی" و نشر آن ، خود و همه کسانی را که دوستشان دارد به یک حمام روح صلواتی دعوت می کند.... ─┅═༅𖣔🌸🍃🌸𖣔༅═┅─ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌
🔆متن شبهه: با توجه به اعتقاد شيعه ائمه دارای بوده‌اند و باذن الله، علم غیب داشته‌اند، معنای رشادت با وجود این علم چگونه معنا می‌شود؟ مثلاً خوابیدن حضرت (ع) در ، در پیامبر اکرم (ص) فضیلت محسوب نمی‌شود 🔆پاسخ شبهه: 1️⃣ باید گفت: به نظر می‌‌رسد کلید اصلی حل این گونه مسایل آن است که ما شناخت درست از علم لدنی و علم غیب امام معصوم (ع) داشته باشیم. 2️⃣ در برخی روایات آمده که امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ فرمود: «اذا اراد الامام أن یعلم شیئاً اعلمه الله ذلک» امام هر گاه که اراده کند چیزی را بداند خداوند او را از آن چیز آگاه می‌‌سازد. از این گونه روایات بدست می‌‌آید که علم امام به امور آینده، مطلق نیست بلکه هر گاه اراده کند چیزی برای آنها معلوم شود و یا اراده خداوند به آن قرار گیرد که امام چیزی را بداند، او را آگاه می‌‌سازد بنابراین ممکن است در بعضی موارد به جهت اسرار نهفته الهی مصلحت بر آن باشد که امام از غیب آگاه نشود یا خود نخواهد و اراده نکند که از حوادث آینده آگاه شود. 3️⃣ با توجه به نکته یاد شده در پاسخ می‌‌توان گفت: هیچ دلیل عقلی و یا نقلی در دست نیست که ثابت کند امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ از همه جزئیات حوادث «لیلة المبیت» آگاهی کامل داشته است چون ممکن است موارد یاد شده جزء همان مواردی بوده باشد که امام اراده نکرد تا خداوند او را نسبت به نتیجه و عاقبت کار با خبر سازد، بخصوص آن که روایتی و یا نقل تاریخی در این خصوص نیامده که امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ از نتیجه کار، آگاه بوده لذا به انجام آن اقدام کرده است. 4️⃣ هم چنین ممکن است گاه مصلحت ایجاب کند که پیامبر یا امام از عواقب برخی کارها آگاه نشود و یا برای امتحان و آزمون الهی علم به اموری پیدا نکند، چنان که در داستان «لیلة المبیت» آمده است که علی ـ علیه‌السّلام ـ در بستر پیامبر خوابید، در حالی که از خود آن حضرت نقل شده است که نمی‌‌دانست صبح گاهان که مشرکان قریش به آن بستر حمله می‌‌کنند شهید خواهد شد یا جان به سلامت می‌‌برد؟ 5️⃣ طبق این تحلیل نیز معلوم می‌‌شود که امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ نه از باب آگاه بودن از پایان نتیجه کار بلکه به جهت شجاعت و رشادت و ایثار، در «لیلة المبیت» به جای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ خوابید و به مدال افتخار «کل ایمان» دست یافت. 6️⃣ به فرض گفته شود که امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ به دلیل آگاهی از نتیجه و پایان کار در «لیلة المبیت» در بستر پيامبر خوابيد: بنابر فرض اول، هرگز علی علیه السلام، علم به بقا و سلامتی خود نداشته است، زیرا هرگز برای چنین طبقه ای از افراد (که علی به طور یقین از این طبقه نبود) از گفتار پیامبر علم قطعی پیدا نمی‌شود . اگر به ظاهر بپذیرند، در خاطر تشویش خواهند داشت . جوانب قلب آن ها را فرا می‌گیرد و هر دم هیولای مرگ در نظر آن ها مجسم می‌شود ؛ علی با احتمال کشته شدن دست به چنین کاری زده است، نه با علم به سلامتی. بنا به فرض دوم فضیلت بالاتری، برای علی علیه السلام اثبات نموده است، زیرا اگر ایمان مرد، به پایه‌ای برسد که آنچه را از پیامبری بشنود ،با روز روشن فرقی نداشته باشد، فضیلت چنین ایمان با هیچ چیز برابری نمی‌کند. نتیجه ایمان این است هنگامی که پیامبر به او بگوید: در بستر من بخواب و در حمله تروریست ها آسیبی نخواهد دید، با کمال ثبات قلب می رود و در بستر او می‌آرمد. یک سر سوزن احتمال خطر در دل او راه پیدا نمی‌کند. با توجه به آنچه درباره ماجرای لیله المبیت و شبهه برخی بیان شد، به دست مي آيد که امیر مومنان در لیله المبیت برترین فضیلت را به دست آورده، زیرا در هر دو صورت چه علم به کشته شدن داشته یا نداشته ،فضیلت او ثابت می‌شود که بیان آن گذشت.
🌹علم امیر المومنین علیه السلام به تمام اتفاقات آینده (به روایت اهل سنت)🌹 عبد الرزاق صنعانى، عالم بزرگ اهل سنت روایت کرده است: ۲۹۷۰- عَنْ مَعْمَرٍ , عَنْ وَهْبِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ , عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ , قَالَ شَهِدْتُ عَلِيًّا وَهُوَ يَخْطُبُ وَيَقُولُ: سَلُونِي فَوَاللَّهِ لَا تَسْأَلُونِي عَنْ شَيْءٍ يَكُونُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلَّا حَدَّثْتُكُمْ بِهِ وَسَلُونِي عَنْ كِتَابِ اللَّهِ , فَوَاللَّهِ مَا مِنْ آيَةٍ إِلَّا وَأَنَا أَعْلَمُ بِلَيْلٍ نَزَلَتْ أَمْ بِنَهَارٍ وَأَمْ فِي سَهْلٍ , أَمْ فِي جَبَلٍ. ابو طفيل (رضوان الله علیه) گفت: شاهد بودم که علی (علیه السلام) خطبه می‌خواند و می‌فرمود: از من بپرسید، به خدا سوگند! از هر چه که تا روز قیامت به وجود می‌آيد و اتفاق می‌افتد، سوال نمی‌کنید، مگر اینکه تمام آن‌ها را پاسخ می‌گویم. از کتاب خدا بپرسید؛ به خدا سوگند! هیچ آیه‌ای نازل نشده است؛ مگر اینکه از همه‌ی شما داناترم که شب نازل شده است يا روز، در صحرا نازل شده است يا در کوه. 📚تفسیر عبد الرزاق، ج ۳، صفحه ۲۳۴، چاپ دار الكتب العلمية
4_5911070512032778618.mp3
7.04M
🎧 فرازی از 🎤 سیدرضا نریمانی 🏴 ʝσvłŋ→°.•رنـگــ🌈ـین کـــ🏹ـمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺آموزش احکام🌺 🌺احکام روابط و مراودات اجتماعی زنان و مردان ۸ 🌺
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 گفتار (صل الله علیه )،تو بمن بمنزله نسبت هستى 🌺🌸 (۳) ۴۶- خبر داد بما احمد فرزند محمد فرزند عبدالوهاب گفت: نقل كرد بما حسين فرزند محمد عدل گفت: حديث كرد بما احمد فرزند عيسى فرزند سكين گفت: نقل نمود بما رمادى گفت: نقل كرد بما يحيى فرزند حماد گفت: نقل نمود بما ابو عوانه گفت: حديث كرد بما ابو بلج گفت: خبر داد بما عمر فرزند ميمون از ابن عباس كه گفت: مردم بسوى جنگ تبوك بيرون آمدند على (ع) به پيامبر (ص) گفت: آيا من هم با تو خارج شوم؟ پيامبر فرمود بلكه تو جانشین من باش، آيا خشنود نمى‌شوى كه تو نسبت بمن بمنزله‌اى باشى كه هارون نسبت بموسى بود، جز آنكه تو پيامبر نيستى. 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۷۰ (۱) ۴۷- خبر داد بما محمد فرزند احمد فرزند عثمان فرزند فرج صيرفى معروف بابن دبثائى بغدادى كه در واسط بر ما آمده بود، گفت: نقل كرد بما ابوحفص عمر فرزند محمد فرزند زيات گفت: نقل كرد بما عبد اللَّه فرزند محمد فرزند ناجيه گفت: نقل كرد بما سفيان فرزند وكيع گفت: حديث كرد بما جرير. گفت: و نقل كرد بما عبد اللَّه فرزند ناجيه گفت نقل كرد بما ابراهيم فرزند عبد اللَّه هروى گفت نقل كرد بما ابو معاوية و همه اينها را از اعمش نقل نمود، و او از عطية از ابو سعيدخدرى گفت: پيامبر خدا (ص) به على (ع) فرمود تو نسبت بمن بمنزله اى هستى كه هارون نسبت بموسى بود جز آنكه بعد از من پيامبرى نيست. (۲) ۴۸- خبر داد بما ابو نصر احمد فرزند موسى فرزند عبد الوهاب طحان و احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب فرزند طاوان واسطى‌ها گفتند: نقل كرد بما قاضى ابو فرج احمد فرزند على فرزند جعفر فرزند محمد فرزند معلى خيوطى واسطى گفت: نقل كرد بما ابو طيب عبد اللَّه فرزند محمد فرزند فرج واسطى گفت: نقل نمود بما محمد فرزند يونس كه حديث كرد بما محمد فرزند حسن فرزند على قردوسى كه نقل كرد بما ابو عوانه از اعمش از حكم از مصعب فرزند سعد از پدرش گفت: معاويه بمن گفت: آيا على را دوست دارى؟ گفت: گفتم: چگونه دوست نداشته باشم، در حالى كه از پيامبر خدا (ص) شنيدم مى فرمود: تو نسبت بمن در منزله اى هستى كه هارون نسبت بموسى بود، جز آنكه پيامبرى بعد از من نيست، و در روز بدر او را ديدم كه همانند اسب شيهه مى كشيد و مى گفت مانند بازل دو ساله هستم كه جوان تازه باشد شب از من مى ترسد مانند آن كه من جنى هستم، براى مانند اين مادرم مرا زائيده است، پس بر نگشت تا شمشيرش آغشته بخون شد. 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۷۱ (۱) ۴۹- خبر داد بما ابو حسن على فرزند عمر فرزند عبد اللَّه فرزند شوذب گفت خبر داد بما پدرم گفت: نقل كرد بما ابو عبد اللَّه محمد فرزند حسين زعفرانى گفت نقل نمود بما محمد فرزند سليمان فرزند حارث گفت. نقل كرد بما حفص فرزند عمر ايلى گفت: حديث كرد بما فرزند ابو ذئب و يزيد فرزند جعدبة و ابراهيم فرزند سعد و مالك بن انس گفتند: نقل كرد بما زهرى از سعيد فرزند مسيب از سعد فرزند ابو وقاص گفت: پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به على عليه السلام فرمود: در مدينه اقامت كن، گفت: على به پيامبر گفت: اى پيامبر خدا بهيچ غزوه اى نرفته اى كه مرا جانشين خود كنى؟ پس پيامبر بعلى فرمود: بدرستى كه مدينه بدون من و يا تو درست نمى شود، و تو نسبت بمن بمنزله هارون نسبت بموسى هستى جز آن كه بعد از من پيامبرى نيست. راوى گفت: به سعد فرزند ابو وقاص گفتم: آيا تو اين سخن را از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله شنيدى؟ گفت: آرى، نه يك بار و دو بار اين سخن را بعلى (ع) مى فرمود...... ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~