eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 🔹 جلسه ۱۲۳ شورای اندیشه‌ورزی و راهبری هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره با حضور آیت الله 📌انتصاب دکتر عبدالله معتمدی به عنوان رئیس کرسی علمی علوم رفتاری هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 دوشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 هویت جمعی برآمده از خصوصیات فردی مشترک افراد است 🔻 افراد یک جامعه با یکدیگر اشتراکات و افتراقاتی دارند و افراد در آن اشتراکات است که پدیده ی نوین جامعه را می سازد. جامعه در حقیقت برآیند وجوه مشترک افراد است. جامعه «مَن» واحدی است که از همگرایی افراد مختلف در اشتراکاتشان ساخته می شود. 🔻 میلیون ها انسان که هیچ نقطه ی اشتراکی با هم ندارد نمی توانند جامعه ای را پدید بیاورند ولی هزاران نفر که در تاریخ، باور، نژاد، گفتمان و یا هستند جامعه ای را پدید می آورند. جامعه آن است که برآمده از خصوصیات فردی مشترک افراد است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
🔰 برنامه دروس خارج آیت الله در سال تحصیلی۱۴۰۳_۱۴۰۴ 🔸خارج : شنبه تا سه شنبه ساعت ۷ صبح، حوزه علمیه امام رضا علیه السلام 🔸خارج : شنبه تا سه شنبه ساعت ۷:۳۰ صبح، حوزه علمیه امام رضا علیه السلام 🔸خارج : چهارشنبه ها ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ بعد از ظهر، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام 🔸خارج : پنج شنبه ها یک ساعت و نیم به مغرب به صورت برخط 🔸 جلسه : زمان و مکان متعاقباً اعلام می گردد 📌 علاقمندان می توانند جهت هماهنگی و کسب اطلاع با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۸۰۳۳۶۹ (آقای عباس زاده) تماس حاصل نمایند. 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 خاستگاه جامعه نیاز بشر است 🔻 به سبب تاثیر و تاثر متقابل میان جامعه و افراد، انسان های مدرن و با انسان های عصر سنت، همچنین جوامع مدرن و پست مدرن با جوامع عصر سنت تفاوت های ماهوی دارند. 🔻برخی از بزرگان مانند (ره) بر این باور هستند که خاستگاه جامعه نیاز بشر است یعنی چون افراد انسان به تنهایی از پس نیازهای خود بر نمی آیند به تشکیل جامعه می پردازد ولی رای صواب همانگونه که فارابی نیز گفته است آن است که انسان است یعنی فطرتاً و نه از سر نیاز میل به تشکیل جامعه دارد. 🔻 چه بسا آنچه که انسان را وا می دارد که زیست جمعی را برگزیند انس با همنوع باشد چرا که اگر انسانی را در جزیره ای رها کنند گرچه همه ی نیازهای او را برآورند پس از مدتی دلتنگ خواهد شد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 امتداد واقعیات پس از تشکیل جامعه 🔻 افراد و آحاد جامعه موجوداتی جدا از هم هستند که در کنار هم قرار گرفته اند و پس از تشکیل جامعه نیز همچنان در جایگاه مستقل و خودایستای خویش باقی اند ولی هنگام پدید آمدن جامعه، مجموعه و انبوهه ای از انسان ها یک ترکیب واقعی خارجی را پدید می آورند و در این تركیب نوین واقعیت آحاد از میان نمی رود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 واحد کلانی به نام جامعه 🔻 ترکیب جامعه از افراد مانند ترکیب عقلی و ترکیب طبیعی نیست چرا که در ترکیب عقلی و طبیعی در جهان خارج تنها با یک پدیده روبرو هستیم ولی در جامعه همانگونه که با افراد روبرو هستیم با پدیده ی دیگری به نام جامعه نیز روبرو هستیم. 🔻 میان میلیون ها انسان پراکنده چه بسا آنچنان اشتراکی نباشد که بتوان آنها را یک جامعه خواند ولی شماری کمتر را که به مثابه یک ملت دارند را بتوان یک جامعه دانست. 🔻 آحاد این جامعه چنان در بینش ها، نگرش ها، گرایش ها، منش ها و کنش ها در هم تنیده اند که از دیدگاه فرهنگی یک واحد کلان با ویژگی ها و آثار تازه را برساخته اند. جامعه واحد کلانی است که برونداد و برآیند آشکاری دارد و اینگونه نیست که تنها یک پدیده ی انتزاعی یا اعتباری باشد که از کنار هم بودن شماری از افراد آن را انتزاع و اعتبار کرده باشیم. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 پایایی جامعه 🔻 تاثیر و تاثر افراد از جامعه امر پایا و ثابتی نیست چرا که یک فرد سست عنصر و کم دانش از جامعه تأثیر بیشتری می پذیرد تا یک فرد دانش آموخته و فرهیخته و برخی چنان استوار هستند که نه تنها از جامعه تأثیر چندانی نمی پذیرند بلکه بر جامعه تاثیرات کلان و سترگ می گذارند. 🔻 جامعه از چنین افرادی شکل پذیرفته و سمت و سو می یابد.‌ مانند مرحوم امام که نه تنها در جامعه ذوب و محو نشد بلکه بر جامعه جهانی هم تاثیرات ماندگاری گذاشت و برخی از خصوصیات ریشه دار را زدوده و یا دگرگون کرد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تفاوت حکم اجتماعی محض و حکومی 🔻 میان حکم اجتماعی محض و حکم اجتماعی حکومی جدایی و تفاوت هست. با اقدام جمعی توده های جامعه به انجام می رسد ولی گذشته از اقدام توده ها بدون برپایی حکومت اسلامی و بدون بهره بردن از ابزارها و دستگاه های خرد و کلان حکمرانی فراچنگ نمی آید. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 فراخوانی برای زندگی اجتماعی 🔻 امت و امام در پیوند با هم بوده و تضایف منطقی دارند زیرا امت نسبت به امام، امت است و امام نسبت به امت، امام است. یک جماعت گسسته از هم امت نیستند و اقتضاء وجود امام را نیز ندارند. 🔻 عناصری هستند که امت را در جهان خارج محقق می سازند مانند فرهنگ، ، طبایع، نیازهای بشر که انسان ها را وا می دارند در جامعه زیسته و از یکدیگر برای رفع نیازهای خود بهره ببرند یا شاید بتوان گفت که فراتر از این امور فطرت و سرشت پاک انسان است که او را به فرا می خواند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 سنت های حاکم بر جامعه 🔻 اگر جامعه آن اندازه یکپارچگی و تعین دارد که مخاطب و متعلق باشد به طریق اولی می تواند مخاطب و متعلق احکام تشریعی نیز باشد. پرودگار متعال در قرآن با جامعه به عنوان یک واقعیت بیرونی روبرو می شود که سنت هایی بر آن حاکم است. 🔻 یک رشته از احکام از اساس متوجه جوامع اند و به صورت فردی قابلیت امتثال و تحقق ندارند و قرآن جامعه را مخاطب قرار می دهد تا یک امتثال جمعی کنند و آن حکم محقق شود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
✅ ضرورت پاسخگویی به شبهات زیست فناوری ‼️ زمانی مساله داورینیسم یا همان نظریه تکامل مطرح شد شبهات بسیار در جامعه به وجود آمد که البته برخی از فلاسفه از جمله مرحوم آیت الله مصباح و دیگران و حتی برخی از صاحبنظران علوم زیستی ورود کرده و پاسخ هایی دادند. 🏷 در خصوص زیست فناوری هم شبهات بدون پاسخ بسیاری باقی مانده است که لازم است به آن ها توجه شده و به موازات پیشرفت های علمی، پاسخ های مناسب با آن داده شود. 🎙 📖 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید... 🆔 @iictchannel
📸 🔰 جامعه، مخاطب حکم اجتماعی 🔻 افراد در جامعه به شرط شیء هستند یعنی افراد به شرط داشتن پیوندهایی که بتوان از آنها یک شخصیت و به نام جامعه انتزاع نمود لحاظ می شوند. 🔻 با این پیش انگاره ها می توان پذیرفت که جامعه می تواند مخاطب و مکلف به آن باشد و برای انجام آن پاداش گرفته و برای ترک آن عقاب شود 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir