eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
102 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 آیت الله در گرامیداشت چهلمین روز شهادت سیدحسن نصرالله و شهدای جبهه مقاومت: 🔰 شهید نصرالله مُتخلقِ محبوب در جهان اسلام و جبهه مقاومت 💢 عنصر متخلق و متعبد و خوش خلق و خوش رو و شجاع و قوی دل در عین حال بسیار متعقل و خردمند و هوشمند و متفکر بود، یک زاویه‌های نبوغ در وجودش بود و انسان می‌توانست این را ادراک کند که یک عنصر با هوش و شدیداً با ذکاوت و دارای نبوغ است در عمل هم، افزون بر سه دهه راهبری بزرگترین بخش از این صفات را از خودش بروز داد و دیده شد و همه بر آن اذعان داشتند. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/nasralah 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 روش عقلی و روش عقلانی در علم اصول 🔻 اگر بگوييم که روش منحصرا عقلی است، مسائل اين دانش همه بايد عقلی شوند و ابعاد هندسی معرفتی این دانش نیز بايد عقلانی باشند. هنگامی که روش عقلی است ديگر ما نمي‌توانيم از مباحث نقلی بهره ببریم و در این صورت كه به زاستن در علم اصول می انجامند از علم اصول حذف می شوند. چرا که با روش عقلی نمی توان بازجست های نقلی پدید آورد و مطالب و مسائل نقلی نيازمند روش متناسب مسائل نقلی اند. 🔻 عملاً نیز اصوليون متأخر مانند مثل محقق اصفهانی که بودند تلاش كردند كه اصول را كاملاً عقلانی كنند، البته اگر عقلی بودن را صرفاً به معنای آوردن برهان بدانیم در اصول بسندگی کردن به برهان شدنی نیست ولی اگر عقلی را به معنای عقلانی و اعم از عقلی قلمداد كنيم و رويّه‌های پذيرفته ی عقلائيه را نیز عقلانی قلمداد كنيم شدنی است و می توان با گسترش معنای روش عقلی و مباحث عقلی و دگرسانی آنها به مباحث و روش عقلانی اصول را سراسر عقلی کرد. اهتمام عمده ی محقق اصفهانی (كمپانی) هم بر عقلانی كردن اصول بوده و بسياری از مباحث فلسفه را وارد اصول كردند و كوشش كردند به علم اصول ساختاری رياضی و یکپارچه دهند. طبعاً آنها ميل به چنين نظر و نگاهی داشته‌اند. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
◽️ آیت الله علی اکبر رشاد در فهرست ۵۰۰ مسلمان تاثیرگذار جهان در سال ۲۰۲۵ 💢 در تازه ترین شماره از «کتاب پانصد مسلمان» در فهرست اداره امور دینی از جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله رئیس و موسس پژوهشگاه برای نهمین سال متوالی در جمع ۵۰۰ مسلمان با نفوذ جامعه مسلمانان در سال ۲۰۲۵ میلادی قرار گرفت. 🔍 مشروح خبر: 🌐 rashad.ir/mosalman2025 🆔 @Rashad_ir
🔰 The muslim 500 The Worlds 500 Most Influential Muslims 📌 Ali Akbar Rashad 🆔 @Rashad_ir
آیت الله رشاد.mp3
19.39M
🎙سخنرانی آیت الله رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در همایش بین المللی جبلِ عامل 📌 گرامیداشت چهلمین روز شهادت مجاهد کبیر 🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش خبرگزاری صداوسیما از همایش بین المللی "جبل عامل " تبیین مکتب شهید سیدحسن نصرالله 📌 حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی، تالار شیخ صدوق(ره) 🆔 @Rashad_ir
✴️ معنویت و شجاعت 🏷 می‌شود معنوی بود و به خلق تمدن نیز اندیشید، می‌توان اهل تهجد و شب زنده داری بود و در عین حال در بطن جامعه بود و با جامعه پیوندی ناگسستنی داشت و می‌شود، اهل عرفان بود در عین حال تمدن گرا و تمدن ساز شد 🎙 آیت الله 📖 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
📸 🔰 اختلاف مذاهب اسلامی ریشه در تفاوت روش های ایشان در فهم دین دارد 🔻 طبعاً میان ائمه ی تفاوت‌های روشگانی وجود داشته است و الا چهار مذهب نمي‌شدند. در شيعه نیز به همين ترتيب، شيعه ی اماميه و اثني‌عشريه با شيعيان زيديه، اسماعيليه و فرق ديگر شیعه يا با خوارج در تفاوت داشته اند. هر کدام فقه و خودایستا و مستقل دارند، حال بحث در اين است كه آيا اين‌ مذاهب و ذيل هر مذهبی فرق مختلف،‌ که روش‌شناسی های گوناگون دارند روش‌شناسی همه ی آنها حق‌ است؟ 🔻 اين‌كه روشی موجود است يك بحث است، اما مسئله ی صدق آن از دیدگاه بحثی ديگر است. اين‌كه چندين روش وجود دارد واقعيتي است و در جهان بیرون محقق است و نمی توان آن را انكار كرد، اما آيا اين چندين روش همگی حق‌ و صحيح‌اند؟ و يا اگر كمابيش و نسبی بعضی حق‌اند، همگی حكم واحد دارند؟ بی گمان تنها یکی از آنها حق است و علم اصول مطلوب با نگاه پیشینی ما را در اثبات آن روش سرآمد یاری خواهد کرد. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030819.mp3
17.87M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هشتاد و پنجم 📌 مبحث مقاصد الشریعه( نقش مقاصد الشریعه در تولید علوم انسانی اسلامی ) جلسه بیست و دوم سال جدید 🎙 آیت الله 📆 شنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نسبت روش با دیگر مبادی علم 🔻 نسبت روش به مبادی دیگر علم نسبت ابزار است به مواد. در واقع اگر بخواهيم در چارچوب اين بازجست را توضيح دهيم، گويی كه مبادی نقش علت فاعلی را دارند و روش برای شكل‌گيری و كاربرد مبادی رابطه ی ابزاری و آلی دارد. مبادی نیز خود نقش علّی و علت فاعلی دارند،‌ چرا که اگر مبادی نباشند علمی نخواهد بود. 🔻 در نتیجه ايفای نقش در گرو وجود و اعمال روش به معنای نخست یعنی روش تولید علم است و بدون وجود و يا كاربست اين روش مبادی علم، مبادی نخواهند بود، يعنی نقش مبدأيت خود را ايفا نخواهند كرد. 🔻 اما اين‌كه روش حل مسئله در يك علم چه نسبتی با مبادی دارد، به نظر می رسد كه پس از به كار بردن مبادی، مسائلی توليد مي‌ شود و با تولید مسائل گويی که خود علم زاده شده است. 🔻 اين‌كه روشی موجود است يك بحث است، اما مسئله ی صدق آن از دیدگاه بحثی ديگر است. اين‌كه چندين روش وجود دارد واقعيتی است و در جهان بیرون محقق است و نمی توان آن را انكار كرد، اما آيا اين چندين روش همگی حق‌ و صحيح‌اند؟ و يا اگر كمابيش و نسبی بعضی حق‌اند، همگی حكم واحد دارند؟ بی گمان تنها یکی از آنها حق است و علم اصول مطلوب با نگاه پیشینی ما را در اثبات آن روش سرآمد یاری خواهد کرد. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
مدیریت حوزه علمیه استان تهران و مجتمع حوزوی امام رضا علیه السلام با محوریت پژوهشکده فقه و علوم انسانی برگزار می کند: 🔹یکصدمین سالگشت باز تاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری (رضوان الله علیه) ✍️همایش علمی 🔲تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه 👤 سخنرانان: ❇️حضرت آیت الله رشاد ❇️ حجت الاسلام و المسلمین ابولقاسم مقیمی حاجی ❇️دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر فرهاد داودی پور ⏰دوشنبه، ۱۴۰۳/۰۸/۲۱ ساعت ۰۷:۳۰ 📍تهران، بزرگراه زین‌الدین شرق، خیابان قزوینی، جنب شهرک پارس، پ۳ 🌍لینک: https://nshn.ir/rbv2Kw0xzkmV ☫ روابط عمومی مدیریت حوزه علمیه استان تهران https://eitaa.com/howzehtehran
🔸 آیت الله در همایش ، گرامیداشت چهلمین روز شهادت سیدحسن نصرالله: 🔰 جای رشته فقه مقاومت در حوزه های علمیه خالی است ⚜️ فقه، چارچوب زیست مومنانه است و قواعد فقهی فراوانی در فقه مقاومت قابل بحث است 💢 یک عمل و تکلیف شرعی است که برای مقابله با کفر و ظلم و دفاع از عدالت و تحقق و ارتقای معرفت و برای صیانت از حریت انسان و صیانت از حقوق انسان ها وارد میدان می‌شویم و شهید می دهیم و این ها همه احکامی دارد. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/feqhmoghaavem 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نقش اخباری گری در پسرفت روش شناسی و روشمندی اصول فقه 🔻 از عهد و علامه حلی دوره نوینی در آغاز می شود و اين ادامه دارد تا زمان ظهور اخباريون. ولذا ما از شيخ طوسی دوم تا دوره ی محقق و ادامه ی آن، دوره ی ظهور را دوره ی باز شكوفایی اصول قلمداد می كنيم. 🔻در دوره ی اخباريگری كه نزديك به دويست سال به درازا كشيد، محمدامين استرآبادی و استاد ايشان محمد استرآبادی كه ظاهراً متأثر از اهل حديث اهل سنت بوده‌اند، مكتب اخباريگری را بنا نهادند و يك دوره ی نسبتاً طولانی را محمد استرآبادی و شاگرد او در سفر به حرمين شريفين و اقامت در آنجا كه به شدت تحت سيطره اشاعره و اهل حديث بوده، متأثر از آنها مكتب اخباريگری را برپا داشته و سامان می دهند. 🔻 مرحوم سيد حسن امين فرزند سيد محسن امين، صاحب كه يك دايره المعارف شيعي نوشت و چند سال پيش مرحوم شدند در جلد دوم صفحة ۲۲۶ آورده‌اند، اخباري‌گري و اخبارگرايي متأثر از اهل حديث اهل سنت بوده است. مرحوم محمدامين استرآبادي در مدينه كتاب الفوائد المدنيه را مي‌نويسد كه نقد اجتهادگرايي و اصول و طراحي اصول و مباني اخباري‌گرايي به صورت خيلي افراطي است. كتاب قويم و محكمي است و به همين جهت هم اصولي‌گرايي را به شدت متزلزل كرده و با چالش روبرو كرد. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 همایش بین المللی " " تبیین مکتب نصرالله به همت مدیریت حوزه علمیه استان تهران و با حضور شخصیت های مذهبی و بین المللی در تالار شیخ صدوق حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار گردید. 📌 در این همایش بین المللی حضرات آیات رشاد و اراکی، حجج اسلام رحیمی صادق و حسینی کوهساری سخنرانی کردند. 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نقش فقه در استحکام جبهه مقاومت! 🔻 در مقابل معایشت و تطبیع است اما جریانی درصدد است روابط مسلمانان و آزادگان جهان را با کانون جنایت و جباریت و قداریت و اشغال گری و ضد بشریت صهیونی طبیعی کند و درصدد عادی سازی است. 🔻داشتن روابط به نفسه خوب است، اما صلح میان شکارچی و شکار به ضرر شکار تمام می شود، چرا که او می خواهد از فرصت استفاده کند و شکار را بدرد، چگونه می توانند در مسالمت زیست کنند. 🔻 مقاومت در مقابل ظالمانه است، وقتی غارتگر می‌گوید سکوت کنید و من زمین را اشتغال و خانه ها را ویران می کنم و جوانان را از میان می برم و نباید سخن بگویید وگرنه از نظر ما تروریست هستید، چگونه می‌توان با چنین جبهه‌ای، روابط مسالمت‌آمیز داشت. 💢 بریده ای از سخنرانی آیت الله در همایش بین المللی جبل عامل 🆔 @Rashad_ir
14030820.mp3
17.29M
🔊 🔰 جلسه سیصد و یکم 📌 مبحث قاضی منتخب یا تحکیم / جلسه چهاردهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 یکشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
14030821.mp3
14.63M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هشتاد و ششم 📌 مبحث مقاصد الشریعه ( نقش مقاصد الشریعه در تولید علوم انسانی اسلامی ) جلسه بیست و سوم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📌 هم اکنون در حال برگزاری... 🔹به بهانه یکصدمین سالگشت باز تاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری (رضوان الله علیه) 🔰 همایش علمی تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه ▪️ سخنرانان: آیت الله و حجت الاسلام و المسلمین ⚜ تهران، پژوهشکده فقه و علوم انسانی ⭕️ پخش زنده از طریق: 🌐 eitaa.com/ifhs_ir 🆔 @aRashad_ir
📸 🔰 تقدم تاریخی دوره اجتهاد بر دوره ی تدوین فقه 🔻 نخست روش تكون پيدا كرده است. البته مراد از تكون آن نیست که به پختگی نهايی رسيده است ولی به هر حال پيش از آنكه علم فقهی چونان يك علم شكل بگیرد روش استنباط در میان مسلمين در همان عهد معصومين(ع) رفته‌رفته مطرح می شده و به كار می رفته است و با كاربست روش اجتهاد كه در آغاز منحصر به حوزه ی شريعت نیز نبوده و در آغاز در حوزه ی عقايد بيش از حوزه ی صورت می پذيرفته و مذاهب اسلامی از اين نقطه با هم انشقاق و انفصال پيدا كرده‌اند. 🔻زایش مذاهب ناشی از كاربست در حوزه ی بوده است و در دوره‌هاي تاريخي بعد انفكاك‌ها و مذاهب فقهي پدید آمده اند. نخست مذاهب عقيدتی و كلامی و سپس مذاهب فقهی ظهور کردند، با كاربست روش اجتهاد در محدوده ی شريعت، علم فقه آرام‌آرام شكل گرفت. در ذيل علم فقه و در حقيقت در رحم علم فقه، جنين پديد آمد و رشد نمود و آنگاه زاده شد و از مادر جدا گشت. لهذا با همين ترتيب اين سه مقوله پيدا شدند. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
صوت.mp3
41.21M
🔊 🔰 همایش علمی 🔲 تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه 📌 یکصدمین سالگشت باز تاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (رضوان الله علیه) 🎙 با سخنرانی آیت الله 📆 دوشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
🔸 آیت الله در همایش «تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه» همزمان با یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) گفت: 🔰 علم اصول، دانش شیعه زاد است ⚜️ در حال حاضر راهی جز تحول علوم انسانی نداریم! 💢 است که دانش تولیدی و بومی ماست و از عهد حضرات معصومین(ع) این آغاز شده است و اینکه فکر کنیم که امثال شافعی بنیان گذار این علم هستند من صریحا می‌گویم که اشتباه است. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/hamayeshosool 🆔 @Rashad_ir