eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 🔰 آگاهی ولی فقیه از اقتضاءات زمان و مکان 🔻 باید بر وظایف و اختیارات خویش اعم از ثابتات و متغیرات آنها مشرف بوده و در انجام شؤون و وظایف خود خبره و بر آنها چیره باشد و همچنین باید بر اقتضائات زمانی و مکانی و پیرامونی شؤون و اختیارات خود آگاه باشد چرا اگر چنین نباشد شایستگی آن را نخواهد داشت که مصداق ولی امر و برگمارده ی امام معصوم در این جایگاه باشد. 🔻 این قاعده است که «لایقاس المقاتلون فی الحرب بالبغاة» یعنی اسرای جنگی با سرکشان و گردنکشان داخلی سنجیده نمی شوند. باغی که طغیان کرده و کسی را به ناحق کشته است قصاص می شود ولی اسیری که پیش از آن در جنگ مسلمانی را کشته است چنین حکمی ندارد و لزوماً نمی شود بلکه چه بسا با او برابر با و صلحنامه ای که میان مسلمین و کفار نوشته شده است رفتار شود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030716.mp3
9.84M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و شصت و نهم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه ششم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
14030716.mp3
7.75M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و دوم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه پنجم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅دوشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 خاستگاه مشروعیت احکام قضایی قاضی القضاة و قضات فرودست 🔻 شأن دیگری که برای ولی امر برشمردیم گماردن و نصب یعنی رییس قوه قضاییه است و این در زمانی است که شخص ولی امر به تنهایی توان رسیدگی به همه ی بخش های فرآیند قضا را ندارد. 🔻 این از شؤون ولی امر است یعنی جز او کس دیگری حق نصب رییس را ندارد چرا که مشروعیت تصرفات قاضی القضاة در فرآیند دادرسی و مشروعیت داوری های قضات فرودست همگی بسته به تنفیذ ولی امر است چرا که در زمان برپایی حکومت اسلامی بی تنفیذ ولی امر کسی حتی حق ورود به امر قضا را ندارند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 ششمین جلسه همفکری و هم افزایی شورای تولید سند ملی 🔸 با حضور آیت الله ، صاحبنظران این حوزه و مدیران و نمایندگان دستگاه های ذی‌ربط 📅 دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
📸 🔰 استقلال قاضی و قضاوت او بر اساس فتوای خویش 🔻 سیره پیامبر اکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام اینگونه بوده است که هنگام گماردن کسی بر او را به استنباط خویش از قرآن فرا می خواندند و این خود نشان از خودایستایی و استقلال رای قضات در داوری دارد. گرچه این قاعده نیز مانند هر قاعده ی دیگری استثنائاتی دارد و برای نمونه اگر در قلمرو قضا نهی صریحی دارد نهی صریح ایشان همچون حکم حکومتی بر اجتهاد قاضی منصوب مقدم است و قاضی در آن مورد حق داوری بر اساس فتوای خویش را ندارد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030717.mp3
11.28M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتاد 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه هفتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 سه شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اولویت نصب قاضی افضل در عین مشروعیت نصب قاضی مفضول 🔻 امام معصوم که رأی قاضی افضل را ترجیح داده است شیعیان را از رجوع به قاضی مفضول منع یا قاضی مفضول را از داوری نهی نفرموده است و این خود نشان از جواز نصب قاضی مفضول با وجود قاضی افضل دارد. هیچ و نقلی در دست نیست که نصب افضل را برای قضا واجب نماید بلکه ظاهر ادله دلالت دارند که گرچه نصب افضل اولی است ولی نصب مفضول نیز مشروع است. 🔻 این ادعا که اصحاب همگی صاحب رای و فتوی بودند و مفضول ایشان نیز می داد و کسی آنها را از استنباط و رای باز نمی داشت قابل استوانش و اثبات نیست و چه بسا در میان ایشان هم اصحاب مفضول به افضل روی می آوردند کما اینکه خلیفه اول و دوم فراوان در احکام شرعی و قضایی به امیرالمومنین علیه السلام رجوع نموده و پرسش می کردند و رای آن حضرت را می پذیرفتند. از این رو اینکه مفضولین از اصحاب به افتاء پرداخته و ائمه اطهار علیهم السلام ایشان را باز نمی داشتند و ادعای اجماع در این قلمرو شایان پذیرش نیست. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
با حضور اقشار مختلف مردم، طلاب و خانواده ها برگزار می شود: 🔰 محفل اخلاقی و معارفی با حضور آیت الله 📌 سه شنبه شب ها همراه با نماز جماعت مغرب و عشاء ⚜️ شبستان حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران 🌐eitaa.com/howzeh_emamreza
14030717.mp3
9.12M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و سوم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه ششم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅سه شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نقش دلیل عقل در امور شرعی 🔻 برخی از مانند عدالت انفسی و پاره ای دیگر مانند سلامت بینایی و شنوایی جسمی هستند و اگر یکی در عدالت برتر و دیگری در تندرستی فرادست بود بر ولی امر است که به نیروی تدبیر خویش یکی را بر دیگری ترجیح داده و او را برگزیند. کسی که بدنش تاب ساعت های طولانی جلسه ی دادگاه را ندارد گرچه عادل باشد چگونه می تواند بر جایگاه قضا تکیه بزند؟ 🔻 اساسأ در همه ی احکام اگر با مبنی و منطق بدانها درآییم حق آن است که نخست باید به دلیل عقل روی بیاوریم. بزرگان ما نیز هماره هنگامی که در گفتار خویش از اصل اولی دم می زنند مراد ایشان از اصل اولی دلیل عقل است. یعنی با عقل پالیده و بی آلایش به مسأله نظر کنیم. حتی برخی از بزرگان ما بی پرده گفته اند که همواره دلیل نخست در استوانش گزاره های دینی عقل است و تا و سنت و ضرورت دین ورزی با عقل اثبات نشود نمی توان بدان ها استناد نمود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
30.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 گوشه هایی از محفل معارفی و جلسه با حضور آیت الله 💢 تهران، شبستان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام 🆔 @Rashad_ir