📸 #عکسنوشت
🔰 نقش نهادسازی در نصب و نظارت بر قاضی القضاة
🔻 یکی از شؤون ولی امر نصب و گماردن شخصی شایسته در جایگاه #قاضی_القضاة و رییس قوه ی قضاییه است و این امری است که شاید به صورت فردی قابل انجام باشد گرچه ممکن است بررسی های پیشینی لازم پیش از نصب قاضی القضاة و نظارت پسینی بایسته پس از گماردن او از توان شخص ولی امر بیرون بوده و به یک نهاد نیاز داشته باشد.
🔻 از شؤون و وظایف ولی امر برپایی عدل و داد است که بی گمان از شخص ولی امر به تنهایی بر نمی آید بلکه برای آن به دستگاهی کلان و نهادهای خرد و کلانی در ذیل آن نیاز است. این دستگاه کلان افزون بر رفع نزاع ها باید با بزه های عمومی که خواهان خصوصی ندارند نیز رویارویی و ستیز کند و به اجرای حدود الهی در جامعه اهتمام ورزد. همچنین بر ولی امر بایسته و واجب است که امنیت را در جامعه برپا نموده و #آزادی_های_مشروع مردم را پاس بدارد و چه مباشرتاً و چه با واسطه به این امور بپردازد روشن است که #ولی_امر بدون برپایی نهاد و به تنهایی از انجام این شؤون ناتوان خواهد بود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 لزوم سنجش مبانی دستگاه قضا با یکدیگر
🔻 باید پیرامون نسبت مبادی قضا با یکدیگر گفتگو شود و آشکار شود که هر مبدأ با مبادی دیگر چه نسبتی دارد. برای نمونه مبانی #هستی_شناختی کشف نظام چه تفاوتی با مبانی انسان شناختی آن دارند و این دو چه نسبتی با مبانی علمی آن دارند؟
🔻گاه میان این مبانی تعارضی رخ می دهد و باید این تعارض چاره شود از این رو باید مبانی را به لحاظ کیفی با هم بسنجیم تا بدانیم که کدام بر دیگری در صورت و ساختار مقدم است چرا که در تبدیل هر یک از این مبانی به دستگاه بایسته است که ارزش و گرانسنگی هر کدام را بدانیم. برای نمونه #مقاصد_الشریعة و شرایط زمان و مکان هر دو پیش انگاره و مبدأ هستند ولی هنگام تعارض میان آنها کدام را باید مقدم بداریم؟
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030728.mp3
16.64M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو پنجم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه دوازدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 شنبه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 تحاکم به قاضی کافر در حال اضطرار
🔻 اگر انسان در #دارالکفر ناچار شد برای ستاندن حق خویش اقامه دعوی و #تحاکم کند می تواند از سر ناچاری به قاضی کافر نیز روی آورد؟
🔻در دارالکفر که همه ی عناصر داوری اعم از قاضی، بازرس، بازپرس، شاهد و وکیل کافر اند یا در مجامع جهانی که برای ستاندن حق ملی یک ملت ناچار باید به دادگاه های بین المالکی رجوع کرد چگونه می توان اسلام را در #قاضی شرط کرد؟
🔻روشن است که شرط اسلام برای چنین مواردی نیست بلکه ناظر به دعاوی داخلی در دارالسلام است.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در واکنش به شهادت فرمانده محور مقاومت شهید #یحیی_السنوار:
🔰 «شهید یحیی سنوار»، مجاهد و فرمانده مقاوم و مرد میدان و معرکه بود
💢 این شهید والامقام مانند سایر فرماندهان و قهرمانان مجاهد و شجاع فلسطینی در متن حادثه متولد شده و در متن حادثه بزرگ شده و در متن حادثه نیز به شهادت رسیده است.
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 rashad.ir/senvaar
#غزه
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 اصول عملیه و شرط اسلام در قاضی منصوب
🔻 امام صادق(ع) شیعیان را از تحاکم به طاغوت باز می دارند و طاغوت شامل کافر و حاکم ستمگر هر دو می شود. حضرت فرمان می دهند که شیعیان برای داوری و #قضا به روات احادیث اهل بیت علیهم السلام یعنی #فقهای_جامع_الاطراف شیعه روی بیاورند. این روایت از آنجا که ایمان و شیعه بودن را شرط می کند به دلالت فحوی و به طریق اولی اسلام را نیز شرط می داند.
🔻 دلیل و فرنود دیگر برای #اثبات_شرط_اسلام برای قاضی منصوب اصول عملیه است چرا که اصل عدم ولایت کسی بر دیگری است و قضاوت نوعی ولایت بر جان و مال و حقوق دیگران است و هنگام شک در اینکه آیا کافر می تواند چنین جایگاهی را تصدی کند یا خیر اصل عدم چنین ولایتی است.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 مقام قضا امانتی الهی است که نمی توان آن را به کافر سپرد
🔻 خداوند متعال فرمان می دهد که به ستمگران اعتماد نکنید و مراجعه به #قاضی کافر که از مصادیق ستمگر است که به خود و خداوند ستم می کند در امور قضایی و ستاندن حق خویش اعتماد به او در امور خطیری مانند حفظ جان و مال و حقوق است. همچنین خداوند متعال فرمان می دهد که امانات را به اهل آنها بسپارید و روشن است که ارجمندترین و مهمترین امانات الهی #شؤون_حکومی و ولایی هستند و نمی توان آنها را به غیر مسلمان سپرد و رجوع دادخواه به قاضی کافر سپردن امانت الهی ولایت قضایی به دست نا اهل است.
🔻 در روایات ائمه اطهار علیهم السلام نه تنها نصب فرد فاقد شرایط و صلاحیت را در #جایگاه_قضا منع نموده اند بلکه طرفین نزاع را از تحاکم به چنین قضاتی بازداشته اند گرچه آن حاکم جور یا قاضی به سود شیعه رای بدهد چرا که حکم طاغوت نافذ نیست و رجوع به او تقویت طاغوت است. و به دلیل فحوی و قیاس اولوی هنگامی که رجوع به حاکم و قاضی مسلمانی که فاقد شرایط است روا نیست رجوع به حاکم کافر نیز روا نیست و از اساس میان کفر و ظلم و فسق ملازمه است.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030729.mp3
11.27M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو ششم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه سیزدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 یکشنبه ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 فرمانده ی در میدان!
◾️#یحیی_سنوار مانند سایر فرماندهان و قهرمانان مجاهد و شجاع فلسطینی در متن حادثه متولد شده و در متن حادثه بزرگ شده و در متن حادثه نیز به شهادت رسیده است.
◾️ سنوار کلامی از امام علی(ع) را یادآور شده بود و میگفت: من این جمله از امیرالمومنین(ع) را خوب به خاطرم سپرده ام که فرمود: دو روز در زندگی انسان هست، روزی که در آن مرگ سرنوشت تو نیست، و روزی که مرگ سرنوشت توست. در روز اول هیچ کس نمی تواند به تو آسیبی برساند و در روز دوم هیچ کس نمی تواند تو را نجات دهد.
💢 بریده ای از سخنرانی آیت الله رشاد در پی شهادت #یحیی_سنوار
🆔 @Rashad_ir
14030729.mp3
7.62M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و ششم
📌 مبحث شئون قاضی ماذون / جلسه نهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 تخییر قاضی در قضاوت میان اهل کتاب و یا ارجاع آنها به دادگاه خاص خودشان
🔻 برخی از آیات و روایات دلالت دارند که قاضی مخیر است که میان #اهل_کتاب حکم کند یا اعراض نموده و حکم نکند ولی اگر حکم کرد باید به قسط یعنی بنابر شریعت اسلام حکم کند. برای جمع میان این آیات و روایات می توان گفت که #حاکم_شرع در داوری میان اهل کتاب یا اعراض از داوری و ارجاع ایشان به قضات اهل کتاب مخیر است و آیات و روایاتی که تنها به ارجاع ایشان به محاکم اسلامی یا تنها به ارجاع ایشان به دادگاه ها و قضات اهل کتاب حکم کرده اند به مصلحتی یکی از دو سوی تخییر را برگزیده اند.
🔻 کافر ذمی پس از رجوع به دادگاه اهل کتاب اگر ناخشنود بود می تواند به محکمه ی اسلامی رجوع کند. از ظاهر روایت اینگونه برداشت می شود که بر این #دادخواه واجب است که به #دادگاه اسلامی روی آورده و بر قاضی مسلمان نیز بایسته است که به داد او رسیدگی کرده و حکم دادگاه اهل ذمه را اگر باطل است نقض کرده سپس بنا به قسط و داد و #احکام_اسلامی حکم دیگری بدهد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
28.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
🔰 گزیده ی سومین جلسه از محفل معارفی و جلسه #درس_اخلاق با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
▪️ شما هم دعوتید
💢 تهران، سه شنبه شب ها، شبستان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام
🆔 @Rashad_ir