eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
102 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
14030723.mp3
13.89M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو سوم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه دهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
14030723.mp3
6.96M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و پنجم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه هشتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 امر به معروف و نهی از منکر گونه ای اعمال ولایت است 🔻 در حقیقت امر به معروف و نهی از منکر تذکر نیست بلکه امر و نهی مرتبه و گونه ای از ولایت است. دارای دو سویه طولی و عرضی است. در سویه ی طولی سلسله مراتبی است که بر فراز آن ولی امر جای دارد. سویه ی دیگر، ولایت عرضی است که رابطه ای دوسویه میان مؤمنین است. 🔻 امر را در لغت طلب فعل به همراه معنی کرده اند ولی در اصطلاح شرعی وجود استعلاء لازم و بایسته نیست و اینگونه نیست که انسان فقط بتواند افراد فرودست تر خود را امر به معروف و یا تهی از منکر نمایند. آمر به معروف و ناهی از منکر باید خود عامل باشد چرا که اگر خود عامل نباشد سخنش فاقد تاثیر خواهد بود و بنا بر نظر مشهور اگر انسان بداند که سخنش در بازداری از منکر ثمری ندارد امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب نخواهد بود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
با حضور اقشار مختلف مردم، طلاب و خانواده ها برگزار می شود: 🔰 محفل اخلاقی و معارفی با حضور آیت الله 📌 سه شنبه شب ها همراه با نماز جماعت مغرب و عشاء ⚜️ شبستان حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران 🌐eitaa.com/howzeh_emamreza
14030724.mp3
14.19M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو چهارم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه یازدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 سه شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 رجحان کار و کنش گروهی بر کنش فردی 🔻 بی گمان در رفتار جمعی و سازمانی رجحان و برتری هایی هست. به ویژه در شؤون عامه مانند قضا که ذاتأ اموری هستند کار گروهی و سازمانی بر کار فردی مزیت و برتری دارد. اساسأ در امور خطیری مانند قضا هر روش و راهکاری که مایه ی اتقان امر و کم شدن خطا شود به حکم ‌ بلکه بایسته است و یکی از این راهکارها رجوع به خرد جمعی و راه دیگر کنش گروهی در قالب و پیکره ی یک دستگاه و نهاد است. 🔻 تقریر فطری دیگر آن است که بشر ذاتأ و در نهاد خویش موجودی است. تا آنجا که شاید بتوان در تعریف انسان بجای «الانسان حیوان ناطق» گفت «الانسان حیوان متمدن» گرچه ریشه و خاستگاه تمدن همان نطق باطنی و تفکر انسان است ولی به هر روی فصل ناطق در تعریف انسان به اندازه ی فصل «متمدن» جامع نیست. 🔻 فصل های دیگری مانند «حیوان هنرمند» و «حیوان دارای » نیز گفته اند که همگی در جامع و مانع بودن دارای کاستی هستند. زندگی اجتماعی بر برخی از حیوانات دیگر نیز دیده می شود ولی تنها حیوانی که حیات اجتماعی او به برپایی تمدن می انجامد انسان است. هر اجتماعی بودنی به تمدن نمی انجامد ولی هر تمدنی ریشه در دارد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 پیوند حکومت اسلامی با احکام وضعیه و تکلیفیه 🔻 واژه ی حکومت اسلامی ولی امر، قوای سه گانه و بخش های خردتر حکومت اسلامی همه را در بر می گیرد. احکام اسلامی به دو بخش تکلیفیه و وضعیه بخش می شوند و احکام تکلیفیه خود یا از گونه ی وظیفه اند و یا از نوع حقوق. 🔻 آنچه که از شؤون ارکان حکومت اسلامی مانند شوون ولی امر و روسای قوا از آن سخن می رود از نوع احکام وضعیه هستند که هر کدام از حیث وظایف و اختیارات مقتضیاتی دارند و برای خود نهادهای مستقل و جداسری را طلب می کنند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 جایگاه دانش هسته ای در منشور آموزه های اسلامی 🔻 موضع گیری جامعه نخبگانی حوزوی در جایگاه ای در منشور آموزه های اسلامی و بیان نظریات عالمان دینی در حالت های گوناگون از قبیل شرایط اضطرار و شرایط تقابلی با دشمن تهدیدگر، می تواند موجب نمایانی هزینه مند بودن یاوه گویی های دشمن صهیونیستی برای جامعه جهانی و بازدارندگی در عرصه گردد. 💢 بیانات آیت الله رشاد در شورای راهبری حوزه علمیه امام رضا(ع) با مدیران 🆔 @Rashad_ir
🖼 📸 🔰 شور و اشتیاق جامعه و عطش اندیشمندان و علاقمندان به مباحث علمی و حضور در نشست های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دهه هفتاد 📌 سلسله نشست های درباب تعیین قلمرو رسالت و هدایت دین با حضور زنده یاد علامه و آیت الله 💢 دانشگاه تهران، پاییز ۱۳۷۴ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نقش نهادسازی در نصب و نظارت بر قاضی القضاة 🔻 یکی از شؤون ولی امر نصب و گماردن شخصی شایسته در جایگاه و رییس قوه ی قضاییه است و این امری است که شاید به صورت فردی قابل انجام باشد گرچه ممکن است بررسی های پیشینی لازم پیش از نصب قاضی القضاة و نظارت پسینی بایسته پس از گماردن او از توان شخص ولی امر بیرون بوده و به یک نهاد نیاز داشته باشد. 🔻 از شؤون و وظایف ولی امر برپایی عدل و داد است که بی گمان از شخص ولی امر به تنهایی بر نمی آید بلکه برای آن به دستگاهی کلان و نهادهای خرد و کلانی در ذیل آن نیاز است. این دستگاه کلان افزون بر رفع نزاع ها باید با بزه های عمومی که خواهان خصوصی ندارند نیز رویارویی و ستیز کند و به اجرای حدود الهی در جامعه اهتمام ورزد. همچنین بر ولی امر بایسته و واجب است که امنیت را در جامعه برپا نموده و مردم را پاس بدارد و چه مباشرتاً و چه با واسطه به این امور بپردازد روشن است که بدون برپایی نهاد و به تنهایی از انجام این شؤون ناتوان خواهد بود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 لزوم سنجش مبانی دستگاه قضا با یکدیگر 🔻 باید پیرامون نسبت مبادی قضا با یکدیگر گفتگو شود و آشکار شود که هر مبدأ با مبادی دیگر چه نسبتی دارد. برای نمونه مبانی کشف نظام چه تفاوتی با مبانی انسان شناختی آن دارند و این دو چه نسبتی با مبانی علمی آن دارند؟ 🔻گاه میان این مبانی تعارضی رخ می دهد و باید این تعارض چاره شود از این رو باید مبانی را به لحاظ کیفی با هم بسنجیم تا بدانیم که کدام بر دیگری در صورت و ساختار مقدم است چرا که در تبدیل هر یک از این مبانی به دستگاه بایسته است که ارزش و گرانسنگی هر کدام را بدانیم. برای نمونه و شرایط زمان و مکان هر دو پیش انگاره و مبدأ هستند ولی هنگام تعارض میان آنها کدام را باید مقدم بداریم؟ 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030728.mp3
16.64M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو پنجم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه دوازدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 شنبه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تحاکم به قاضی کافر در حال اضطرار 🔻 اگر انسان در ناچار شد برای ستاندن حق خویش اقامه دعوی و کند می تواند از سر ناچاری به قاضی کافر نیز روی آورد؟ 🔻در دارالکفر که همه ی عناصر داوری اعم از قاضی، بازرس، بازپرس، شاهد و وکیل کافر اند یا در مجامع جهانی که برای ستاندن حق ملی یک ملت ناچار باید به دادگاه های بین المالکی رجوع کرد چگونه می توان اسلام را در شرط کرد؟ 🔻روشن است که شرط اسلام برای چنین مواردی نیست بلکه ناظر به دعاوی داخلی در دارالسلام است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
🔸 آیت الله در واکنش به شهادت فرمانده محور مقاومت شهید : 🔰 «شهید یحیی سنوار»، مجاهد و فرمانده مقاوم و مرد میدان و معرکه بود 💢 این شهید والامقام مانند سایر فرماندهان و قهرمانان مجاهد و شجاع فلسطینی در متن حادثه متولد شده و در متن حادثه بزرگ شده و در متن حادثه نیز به شهادت رسیده است. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/senvaar 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اصول عملیه و شرط اسلام در قاضی منصوب 🔻 امام صادق(ع) شیعیان را از تحاکم به طاغوت باز می دارند و طاغوت شامل کافر و حاکم ستمگر هر دو می شود. حضرت فرمان می دهند که شیعیان برای داوری و به روات احادیث اهل بیت علیهم السلام یعنی شیعه روی بیاورند. این روایت از آنجا که ایمان و شیعه بودن را شرط می کند به دلالت فحوی و به طریق اولی اسلام را نیز شرط می داند. 🔻 دلیل و فرنود دیگر برای برای قاضی منصوب اصول عملیه است چرا که اصل عدم ولایت کسی بر دیگری است و قضاوت نوعی ولایت بر جان و مال و حقوق دیگران است و هنگام شک در اینکه آیا کافر می تواند چنین جایگاهی را تصدی کند یا خیر اصل عدم چنین ولایتی است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 مقام قضا امانتی الهی است که نمی توان آن را به کافر سپرد 🔻 خداوند متعال فرمان می دهد که به ستمگران اعتماد نکنید و مراجعه به کافر که از مصادیق ستمگر است که به خود و خداوند ستم می کند در امور قضایی و ستاندن حق خویش اعتماد به او در امور خطیری مانند حفظ جان و مال و حقوق است. همچنین خداوند متعال فرمان می دهد که امانات را به اهل آنها بسپارید و روشن است که ارجمندترین و مهمترین امانات الهی و ولایی هستند و نمی توان آنها را به غیر مسلمان سپرد و رجوع دادخواه به قاضی کافر سپردن امانت الهی ولایت قضایی به دست نا اهل است. 🔻 در روایات ائمه اطهار علیهم السلام نه تنها نصب فرد فاقد شرایط و صلاحیت را در منع نموده اند بلکه طرفین نزاع را از تحاکم به چنین قضاتی بازداشته اند گرچه آن حاکم جور یا قاضی به سود شیعه رای بدهد چرا که حکم طاغوت نافذ نیست و رجوع به او تقویت طاغوت است. و به دلیل فحوی و قیاس اولوی هنگامی که رجوع به حاکم و قاضی مسلمانی که فاقد شرایط است روا نیست رجوع به حاکم کافر نیز روا نیست و از اساس میان کفر و ظلم و فسق ملازمه است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030729.mp3
11.27M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو ششم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه سیزدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 یکشنبه ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 فرمانده ی در میدان! ◾️ مانند سایر فرماندهان و قهرمانان مجاهد و شجاع فلسطینی در متن حادثه متولد شده و در متن حادثه بزرگ شده و در متن حادثه نیز به شهادت رسیده است. ◾️ سنوار کلامی از امام علی(ع) را یادآور شده بود و می‌گفت: من این جمله از امیرالمومنین(ع) را خوب به خاطرم سپرده ام که فرمود: دو روز در زندگی انسان هست، روزی که در آن مرگ سرنوشت تو نیست، و روزی که مرگ سرنوشت توست. در روز اول هیچ کس نمی تواند به تو آسیبی برساند و در روز دوم هیچ کس نمی تواند تو را نجات دهد. 💢 بریده ای از سخنرانی آیت الله رشاد در پی شهادت 🆔 @Rashad_ir
14030729.mp3
7.62M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و ششم 📌 مبحث شئون قاضی ماذون / جلسه نهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 یکشنبه ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تخییر قاضی در قضاوت میان اهل کتاب و یا ارجاع آنها به دادگاه خاص خودشان 🔻 برخی از آیات و روایات دلالت دارند که قاضی مخیر است که میان حکم کند یا اعراض نموده و حکم نکند ولی اگر حکم کرد باید به قسط یعنی بنابر شریعت اسلام حکم کند. برای جمع میان این آیات و روایات می توان گفت که در داوری میان اهل کتاب یا اعراض از داوری و ارجاع ایشان به قضات اهل کتاب مخیر است و آیات و روایاتی که تنها به ارجاع ایشان به محاکم اسلامی یا تنها به ارجاع ایشان به دادگاه ها و قضات اهل کتاب حکم کرده اند به مصلحتی یکی از دو سوی تخییر را برگزیده اند. 🔻 کافر ذمی پس از رجوع به دادگاه اهل کتاب اگر ناخشنود بود می تواند به محکمه ی اسلامی رجوع کند. از ظاهر روایت اینگونه برداشت می شود که بر این واجب است که به اسلامی روی آورده و بر قاضی مسلمان نیز بایسته است که به داد او رسیدگی کرده و حکم دادگاه اهل ذمه را اگر باطل است نقض کرده سپس بنا به قسط و داد و حکم دیگری بدهد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
28.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 گزیده ی سومین جلسه از محفل معارفی و جلسه با حضور آیت الله ▪️ شما هم دعوتید 💢 تهران، سه شنبه شب ها، شبستان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 قاضی تحکیم در میان اهل کتاب 🔻 از باب یعنی واداشتن پیروان هر دین به انجام احکام درست دین خود و یا از باب همزیستی، حاکم اسلامی می تواند آنها را‌ در نزاع های میان خود به دادگاه های خودشان ارجاع دهد و یا از باب تحکیم و اینکه طرفین نزاع هر دو اهل کتاب اند و هر دو از رجوع به بزرگان خود در نزاع ها خشنود و رضامندند البته این بنابر بر رای کسانی است که منصوب را در قاضی تحکیم شرط ندانند وگرنه در قاضی تحکیم نیز اسلام شرط خواهد بود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030730.mp3
13.82M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو هفتم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه چهاردهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 منکر ولایت امیرالمومنین علیه السلام لایق تصدی مقام قضا نیست 🔻 تکذیب و انکار جایگاه ولایی امیرالمومنین علیه السلام بی گمان از مصادیق روشن و بارز ظلم است. چنین کسی به خدا و پیامبر و بشریت و خود ستم کرده است از آنجا که فرمان خدا و رسول الله (ص) را نافرمانی کرده است و در گناه آنان که بشریت را از نعمت خلافت خلیفه ی بر حق الهی محروم داشتند شریک شده است و خود را در ظلمت و ضلالت افکنده است و چنین کسی شایسته نیست. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تحاکم به سلطان یا قاضی جور 🔻 اگر با عدم رجوع به خلفای جور حق شما ضایع و تلف شده و با روی آوردن به آنها حق شما استیفا و ستانده می شود باز هم تحاکم به آنها جایز نیست و حقی که با حکم آنها به کف آورید است و حق تصرف در آن را ندارید. گرچه این حکم در مقام اضطرار نیست چرا که شاید گاه عدم رجوع ما به حکام و جور باعث ظلم به کسی شود و حضور ما باعث رفع این ظلم شود که در این صورت چه بسا رجوع ما به محکمه ی واجب نیز خواهد بود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir