#خبر
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در همایش #جبلِ_عامل، گرامیداشت چهلمین روز شهادت #مجاهد_کبیر سیدحسن نصرالله:
🔰 جای رشته فقه مقاومت در حوزه های علمیه خالی است
⚜️ فقه، چارچوب زیست مومنانه است و قواعد فقهی فراوانی در فقه مقاومت قابل بحث است
💢 #مقاومت یک عمل و تکلیف شرعی است که برای مقابله با کفر و ظلم و دفاع از عدالت و تحقق #معنویت و ارتقای معرفت و برای صیانت از حریت انسان و صیانت از حقوق انسان ها وارد میدان میشویم و شهید می دهیم و این ها همه احکامی دارد.
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 rashad.ir/feqhmoghaavem
#آغاز_نصرالله
#جبلِ_عامل
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نقش اخباری گری در پسرفت روش شناسی و روشمندی اصول فقه
🔻 از عهد #محقق_حلی و علامه حلی دوره نوینی در #اصول_فقه آغاز می شود و اين ادامه دارد تا زمان ظهور اخباريون. ولذا ما از شيخ طوسی دوم تا دوره ی محقق و ادامه ی آن، دوره ی ظهور #اخباريون را دوره ی باز شكوفایی اصول قلمداد می كنيم.
🔻در دوره ی اخباريگری كه نزديك به دويست سال به درازا كشيد، محمدامين استرآبادی و استاد ايشان محمد استرآبادی كه ظاهراً متأثر از اهل حديث اهل سنت بودهاند، مكتب اخباريگری را بنا نهادند و يك دوره ی نسبتاً طولانی را محمد استرآبادی و شاگرد او در سفر به حرمين شريفين و اقامت در آنجا كه به شدت تحت سيطره اشاعره و اهل حديث بوده، متأثر از آنها مكتب اخباريگری را برپا داشته و سامان می دهند.
🔻 مرحوم سيد حسن امين فرزند سيد محسن امين، صاحب #اعيانالشيعه كه يك دايره المعارف شيعي نوشت و چند سال پيش مرحوم شدند در جلد دوم صفحة ۲۲۶ آوردهاند، اخباريگري و اخبارگرايي متأثر از اهل حديث اهل سنت بوده است. مرحوم محمدامين استرآبادي در مدينه كتاب الفوائد المدنيه را مينويسد كه نقد اجتهادگرايي و اصول و طراحي اصول و مباني اخباريگرايي به صورت خيلي افراطي است. كتاب قويم و محكمي است و به همين جهت هم اصوليگرايي را به شدت متزلزل كرده و با چالش روبرو كرد.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #گزارش_تصویری
🔰 همایش بین المللی "#جبلِ_عامل " تبیین مکتب نصرالله به همت مدیریت حوزه علمیه استان تهران و با حضور شخصیت های مذهبی و بین المللی در تالار شیخ صدوق حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار گردید.
📌 در این همایش بین المللی حضرات آیات رشاد و اراکی، حجج اسلام رحیمی صادق و حسینی کوهساری سخنرانی کردند.
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نقش فقه در استحکام جبهه مقاومت!
🔻 #مقاومت در مقابل معایشت و تطبیع است اما جریانی درصدد است روابط مسلمانان و آزادگان جهان را با کانون جنایت و جباریت و قداریت و اشغال گری و ضد بشریت صهیونی طبیعی کند و درصدد عادی سازی است.
🔻داشتن روابط #مسالمتآمیز به نفسه خوب است، اما صلح میان شکارچی و شکار به ضرر شکار تمام می شود، چرا که او می خواهد از فرصت استفاده کند و شکار را بدرد، چگونه می توانند در مسالمت زیست کنند.
🔻 مقاومت در مقابل #معایشت ظالمانه است، وقتی غارتگر میگوید سکوت کنید و من زمین را اشتغال و خانه ها را ویران می کنم و جوانان را از میان می برم و نباید سخن بگویید وگرنه از نظر ما تروریست هستید، چگونه میتوان با چنین جبههای، روابط مسالمتآمیز داشت.
💢 بریده ای از سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد در همایش بین المللی جبل عامل
🆔 @Rashad_ir
14030820.mp3
17.29M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و یکم
📌 مبحث قاضی منتخب یا تحکیم / جلسه چهاردهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
14030821.mp3
14.63M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هشتاد و ششم
📌 مبحث مقاصد الشریعه ( نقش مقاصد الشریعه در تولید علوم انسانی اسلامی ) جلسه بیست و سوم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📌 هم اکنون در حال برگزاری...
🔹به بهانه یکصدمین سالگشت باز تاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری (رضوان الله علیه)
🔰 همایش علمی تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه
▪️ سخنرانان: آیت الله #علی_اکبر_رشاد و حجت الاسلام و المسلمین #ابولقاسم_مقیمی_حاجی
⚜ تهران، پژوهشکده فقه و علوم انسانی
⭕️ پخش زنده از طریق:
🌐 eitaa.com/ifhs_ir
🆔 @aRashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 تقدم تاریخی دوره اجتهاد بر دوره ی تدوین فقه
🔻 نخست روش #اجتهاد تكون پيدا كرده است. البته مراد از تكون آن نیست که به پختگی نهايی رسيده است ولی به هر حال پيش از آنكه علم فقهی چونان يك علم شكل بگیرد روش استنباط در میان مسلمين در همان عهد معصومين(ع) رفتهرفته مطرح می شده و به كار می رفته است و با كاربست روش اجتهاد كه در آغاز منحصر به حوزه ی شريعت نیز نبوده و در آغاز در حوزه ی عقايد بيش از حوزه ی #شريعت_اجتهاد صورت می پذيرفته و مذاهب اسلامی از اين نقطه با هم انشقاق و انفصال پيدا كردهاند.
🔻زایش مذاهب ناشی از كاربست #اجتهاد در حوزه ی #عقايد بوده است و در دورههاي تاريخي بعد انفكاكها و مذاهب فقهي پدید آمده اند. نخست مذاهب عقيدتی و كلامی و سپس مذاهب فقهی ظهور کردند، با كاربست روش اجتهاد در محدوده ی شريعت، علم فقه آرامآرام شكل گرفت. در ذيل علم فقه و در حقيقت در رحم علم فقه، جنين #اصول_فقه پديد آمد و رشد نمود و آنگاه زاده شد و از مادر جدا گشت. لهذا با همين ترتيب اين سه مقوله پيدا شدند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
صوت.mp3
41.21M
🔊 #بشنوید
🔰 همایش علمی
🔲 تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه
📌 یکصدمین سالگشت باز تاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (رضوان الله علیه)
🎙 با سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در همایش «تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه» همزمان با یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) گفت:
🔰 علم اصول، دانش شیعه زاد است
⚜️ در حال حاضر راهی جز تحول علوم انسانی نداریم!
💢 #علم_اصول است که دانش تولیدی و بومی ماست و از عهد حضرات معصومین(ع) این #دانش آغاز شده است و اینکه فکر کنیم که امثال شافعی بنیان گذار این علم هستند من صریحا میگویم که اشتباه است.
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 rashad.ir/hamayeshosool
#همایش
🆔 @Rashad_ir
📸 #گزارش_تصویری
🔰 همایش علمی تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه
📌 به بهانه یکصدمین سالگشت باز تاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ #عبدالکریم_حائری (رضوان الله علیه)
⚜️ تهران، پژوهشکده فقه و علوم انسانی
🆔 @aRashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 عوامل روا و ناروا که در روش علوم دخیل اند
🔻 #كانت كه عقل را زير سئوال برد و آن را مطالعه ی انتقادی كرد، برای به زیر کشیدن عقل و ارزيابی كارآمدي و كاركرد عقل باز از عقل استفاده كرد. به هر حال انسان در مقام معرفت و فهم از سيطره و تأثير عقل رهایی ندارد يعنی عقل به حق در روش علم دخيل است. در تحصيل معرفت دينی از ساحت الهی نیز عقل به حق بايد دخالت كند و بحق نیز دخالت می كند.
🔻 پارهای دخيلها هستند كه حقاً دخيلاند ولی نابحق دخيلاند، دخالت ميكنند اما بايد پيشگيری كرد. مثلاً وضعيتهای #روانشناختی و روحی مفسر متن و محقق و مجتهد در فهم و رأی او تأثير به ما حق دارند گرچه این تاثیر علی الاطلاق و به صورت موجبه ی كليه تأثير نیست ولی اجمالاً تأثير عوامل درونی، روحی و روانشناختی و اخلاقی مفسر و مجتهد در رأی و فهم او قابل انكار نيست.
🔻 اين البته در همين حد است يعنی اينكه می توان استشمام كرد كه اين فرد عرب يا عجم است و فقه را به كلی دگرگون نمی كند اما قابل انكار نيست كه روحيات و عرف و سوابق فرهنگي فرد تأثيرگذار است و حتي وضعيت خانوادگي او اينها همه عناصری هستند كه دخيلاند، اما مهم آن است كه اين عناصری كه دخيلاند چون بحق دخيل نيستند بايد راهی برای پيشگيری از دخالت آنها پيدا كرد تا فقه به سلامت از ذهن و زبان فقيه به عرصه ی اثر و عمل منتقل شود.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030822.mp3
13.03M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و دوم
📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه پانزدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 سه شنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 علم اصول، اصلی ترین دانش مولد فقه است!
🔻 نسبت و رابطه #فقه_واصول روشن است، علم اصول، زاده فقه است و در متن فقه متولد شده و پدر شده و #فقه تولید میکند و اصلی ترین دانش مولد فقه است، بدون اصول امکان تولید فقه نیست، در مساله تولید تطور و تحول فقه و هر علمی به اشکال مختلف میتوان سخن گفت، گاهی تطور کیفی است، گاهی تطور تاریخی است، تعبیر دیگری هم هست که در قالب دو اصطلاح در مورد فقه و اصول مطرح میشود، یکی تحت عنوان مدارس اصولی و فقهی مطرح می شد و دیگری تحت عنوان ادوار اصولی و ادوار فقهی؛
🔻 وقتی می گوییم #مدارس_فقهی و اصولی در واقع میخواهیم تحولات معرفتی و کیفی را اشاره کنیم، اما وقتی میگوییم ادوار در واقع نگاهمان تاریخی است و ممکن است در این نگرش احیانا مدرسه جدیدی ظهور کرده باشد و آن تحول به حد مدرسه ظهور نکرده باشد و فقه دچار وقفه شده باشد اما در تطور معرفتی باید جز این باشد.
💢 بریده ای از سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد در همایش علمی تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نقد نظريههای رايج مدرن در معرفتشناسی
🔻 از نظر #کانت ما يك عينی داريم و يك ذهنی و با جهان بیرون مستقيماً روبرو نمی شويم، آنچنان كه ما ناگزیر به واقع دست پيدا نمی كنيم، ما از دالان زمان و مكان برای رویارویی با واقع و عين عبور ميكنيم، زمان و مكانی كه واقعيت بیرونی ندارند. درنتيجه آميزهای از عين و ذهن پديد می آيد كه اسم آن را معرفت می گذاريم و هميشه آنچه به كف می آوريم همين آميخته است، در تعامل بين ذهن و عين پديده ی سومی به وجود می آيد كه همان معرفت است
🔻 عجيب است كه كانت خود را #رئاليست و واقعگرا می داند ولی #واقعگرا نيست و ايدئاليست است، چراكه وقتی شما بگوييد آنچه به كف ماست واقع بیرونی نيست و آميزهای از تعامل و ديالوگ میان عين و ذهن است، پس آنچه به دست آمده خارج نيست، همين اندازه كه بگوييد پنجاه درصد سهم ذهن ماست پس صددرصد واقع به دست نيامده است. بعضی چيزها هم هستند كه اگر صددرصد به دست نيايند با اينكه صفردرصد به دست آمده باشند فرقی نمی كنند، چون واقع، واقع است و آنگاه كه آميخته شود ديگر واقع نيست، پس ما هيچگاه به واقع دسترسی نداريم.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir