eitaa logo
رشدانه(سبک زندگی)
257 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
454 فایل
رهرو آن نيست كه گه تند و گهي خسته رود... رهرو آنست كه آهسته و پيوسته رود. 📝نظرات مشفقانه خود را در باره مطالب کانال با نشانی زیر در میان بگذارید. ممنونم صفری @Tebyan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 امام خامنه‌ای در پیامی درگذشت مادر گرامیِ حجت‌الاسلام سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند: بسم الله الرحمن الرحیم حضور مبارک مجاهد بزرگ جناب حجة‌الاسلام و المسلمین حاج سید حسن نصرالله رهبر مقاومت لبنان دامت برکاتُه سلام علیکم درگذشت مادر گرامیتان را صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. در کرامت آن مرحومه همین بس که سید نستوه مقاومت، برخاسته از دامن پاک اوست. رضوان و رحمت خدا بر او، و سلام و برکات الهی برشما و یاران مبارزتان در جبهه‌ی بزرگ مقاومت. سیدعلی خامنه‌ای ۷ خرداد ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 فاجعۀ تُهی سازی شبکه های اجتماعی چگونه ما را به انسانهایی احمق و بی مایه تبدیل میکنند؟ برای چندمین بار به هر کانال سرک می کشیم تا عطشِ دانستن مان را فرو نشانیم. پاسخ این را بدهیم و با آن یکی کَل کَل کنیم. مطلع شویم آیا فلان سلبریتی طلاق گرفت؟ دوباره ازدواج کرد؟ بچه ها جوک جدیدی در گروه گذاشته اند؟ شایعات درباره فلان شخصیت سیاسی به کجا کشید؟..... و این داستان هر روز (و شب) ادامه دارد.... اما غافلیم که در پشت عادت به پی گیری مطالب بی ارزش و کم فایده چیزی در حال بی اعتبار شدن است: «بِرَند شخصیت اخلاقی ما». چرا که این اعتیاد: ۱. ما را به کوچک بودن عادت می دهد: در نتیجه در فضای مجازی به کمترین و بی ارزش ترین چیزها قانع میشویم. مثلا دنبال کسب مطالب علمی یا تجارب ارزشمند دیگران برای یک زندگی اخلاقی و سالم نمیرویم؛ بلکه همین که بدانیم فلان سلبریتی طلاق گرفته یا نه، یا فلان شایعه درباره فلان شخصیت سیاسی درست است یا نه، برای مان کافی است. ۲. احترام و عزت نفس مان را مخدوش می کند: ارتباط مجازی با افراد کوته فکر در گروهها، کانالها و صفحات فضای مجازی به مرور زمان ما را کسانی در سطح آنها قرار میدهد؛ حتی اگر انسان هایی اهل فضل و ادب باشیم. آنها ما را به سطح نازل خودشان پایین میکشند؛ به گونه ای که حتی اگر یک استاد دانشگاه، یک روحانی اهل فضل، یا یک مدیر موفق هم باشیم پس از مدتی اخلاق و رفتار و حتی شیوه گفتار و نوشتارمان بسیار شبیه کسانی می شود که هیچگونه فضلی ندارند و از گروه های بی اخلاق جامعه محسوب می شوند. امام صادق(علیه السلام) فرمود: «کسی که از هم نشینی با احمق پرهیز نکند در معرض آن است که اخلاقش مثل او شود» (مستدرك الوسائل، 8/336-337). ۳. معیارهای ارزش گذاری مان را تغییر می دهد: مشتری شدن برای مشاهده گفتار و رفتار و کردار افراد بی شخصیت ممکن است، بدون این که خود بخواهیم، آنها را تبدیل به الگوها و اسوه های اخلاقی ما و، در نتیجه، معیار قضاوت اخلاقی درباره دیگران تبدیل کند. آنچه آنها برای مان خوب دانسته اند خوب است و آنچه بد تصویر کرده اند بد است. به همین خاطر ناگهان چشم باز می کنیم می بینیم رکیک گویی یا شوخی های زشت با دیگران در فضای مجازی (و فیزیکی) برای مان مثل گذشته کاری زشت و غیراخلاقی به شمار نمی آید. یا، از طرف دیگر، کارهایی مثل مراعات حق الناس و پرهیز از خوردن حق مردم، که قبلا برای مان ارزشمند محسوب می شد اکنون کارهایی احمقانه و ناشی از بی عرضه گی به شمار می آید. ✅ چه می توانیم بکنیم؟ نسبت به حفظ شخصیت و کرامت خود، و صرف عمر و هزینه مان احساس مسئولیت کنیم و از عضو شدن در گروه ها و کانالها و صفحاتی که افراد بی مایه حضور دارند یا از پی گیری مطالبی که اطلاع از آنها هیچ ثمری برایمان ندارد پرهیز کنیم. و، از سوی دیگر، عضو گروه هایی شویم که از هر جهت،‌ به ویژه از نظر اخلاقی و تربیتی، ما را رشد میدهند. در این راستا خوب است سفارش پیامبر اکرم را آویزه گوش کنیم که فرموده است انسان را به آیین دوست و همنشینش می شناسند؛ پس دقت کنید که با چه کسانی هم نشینی می کنید. 🔹 یک پیشنهاد: اگر عضو گروه ها و صفحات سلبریتی ها و افراد کم مایه هستید دست کم برای مدتی از همه آنها خارج شوید، و مدتی فقط عضو گروه ها و صفحات اساتید حوزه و دانشگاه یا دیگر نویسندگان ومحققان شوید، یا صفحات ناشران معتبر و هنرمندان موفق را پی گیری (فالو) و مطالبشان را لایک کنید. پس از مدتی خواهید دید که نوع نگاه تان به زندگی و جهان و اطراف تان تغییر می کند و در خود نوعی فخامت و فرهیختگی احساس می کنید (نویسنده این کار را تجربه کرده است). خاصیت انسان های فرهیخته و اخلاقی آن است که سعی می کنند دست دیگران را بگیرند و بَرکشند بر خلاف افراد کم مایه که هدفشان صرفا افزایش ممبر و فالوور و به تبع آن کسب شهرت و درآمد بیشتر است و برای این کار از هیچ رفتار غیراخلاقی فروگزار نمی کنند. ✅خلاصه، در فضای مجازی، به قول سعدی با گُل ها همدم شویم تا بوی گُل بگیریم: گِلی خوشبوی در حمام روزی رسید از دست محبوبی به دستم... 🖌حسینعلی رحمتی کانال اندکی اندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 درس امروز: اسم فاعل 🔹به‌نام خدا، به‌یاد خدا، و برای خدا ان‌شاءالله روز یک‌شنبه ۳۰ ارديبهشت بود که استاد منطق، هنگام تدریس مثل همیشه نبود... حالی آشفته داشت... کلاس که تمام شد، برخلاف همیشه، استاد بلافاصله رفتند سراغ گوشی و بالاوپایین‌کردن کانال‌ها...مثل همیشه رفقا برای «خسته‌نباشید» گفتن و خداحافظی‌کردن خدمت استاد رفتند، ولی حال نگران استاد این «خسته‌نباشید»ها را تبدیل کرد به فضولی‌کردن در تلفن همراه استاد و خبری که توسط یکی از بچه‌ها بلند خوانده شد: «سقوط بالگرد رئیس‌جمهور در نزدیکی ورزقان!»نگاه بچه‌هایی که داشتند می‌رفتند برگشت؛ نگاه‌ها پریشان، بهت‌زده و نگران شد... - چی؟ - هلیکوپتر رئیسی توی سفرش به آذربایجان غربی توی کوه سقوط کرده! حالا تمام صحبت‌ها بر سر همین موضوع بود و برای بچه‌هایی که به گوشی هوشمند دسترسی نداشتند، کلاس و گوشی استاد تبدیل شده بود به پایگاه خبری در کل مدرسه، حتی برای پایه‌های دیگر... ... پس از اینکه استاد رفتند، دیگر راه دیگری نداشتیم جز این‌که برای گرفتن خبر جدید با گوشی‌های دکمه‌ای رادیو گوش کنیم و سهمی جز تکرار خبر سقوط چیزی عایدمان نمی‌شد... بعضی دیگر نیز با خانواده‌ها تماس می‌گرفتند تا شاید خبر جدیدی بشنوند...همان شب یکی از بچه‌ها پشت تلفن، مادرش را آرام می‌کند، مادری که نگران است از این حادثه با بغضی درگلو نشسته... ساعت خاموشی می‌شود با چشم‌هایی که خواب برای‌شان معنای بی‌بخاری داشت! صبح بعد از طلوع آفتاب تنها خبری که رسیده بود پیداکردن لاشه هلیکوپتر بود... ساعت ۷ صبح همه با کوهی از نگرانی به کلاس می‌رویم، همه حال‌مان خراب است مثل استاد... راهی حجره می‌شویم و با گوشی دکمه‌ای به رادیو وصل می‌شوم...«آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه هوایی شهید شدند» اولین بار است که با چنین خبر ناگواری مواجه می‌شوم... هرکس حالی دارد و من هم می‌روم که لباس سیاهم را بپوشم، لباسی که برای هیأت آورده بودم... وجه مشترک همه ما بغضی بود که در گلو بود، به کتابخانه می‌رویم برای برداشتن کتاب که تلویزیون مدرسه با اجازه معاونت آموزش روشن شده است، تصاویر شهید رئیسی را نشان می‌دهد در شهرهای مختلف، بین روستاهای دورافتاده، بین گل‌ولای برای درد مردم... اینجا بود که بعض همه ترکید و گریه‌ها شروع شد، ولی گریه‌ها صدا نداشت.کتاب را برداشته و سر کلاس نشستیم با چشمانی اشک‌آلود، استاد شروع کرد: «بسم‌الله الرحمن الرحیم انا لله و انا اليه راجعون ان‌شاءالله که ما هم مثل ایشون شهید بشیم...» بعد این جمله گریه‌های بی‌صدای سالن مطالعه در کلاس جان گرفته بود... در این شرایط استاد چکار می‌توانست بکند؟ جز این‌که با صحبت‌کردن این جمع نوجوان را آرام کند...گریه ها... درس امروز اسم فاعل بود و فاعل يعنی انجام‌دهنده کار، همین هم دوباره تلمیحی داشت به کننده و کاری‌بودن شهید رئیسی برای مردم... کلاس تمام شد... انتهای کلاس به کناردستی‌ام گفتم:«این‌جوری نمی‌شه، باید وقتی که رفتیم حجره روضه بگیریم» انگار که این سخن دونفری‌مان را استاد شنید و گفت که کلاس را با سلامی به امام‌حسین(ع) تمام کنیم... سه‌بار سلام دادیم و استاد شروع کرد به روضه‌خواندن... این روضه‌ خودجوش تسکین درد و فشاری بود که بر ما وارد شده بود و یاد روضه‌خوانی شهید رئیسی افتادم که می‌گفت اگر می‌خواهید برای چیزی گریه کنید برای امام‌حسین گریه کنید «إنْ كُنْتَ باكِياً لِكُلِّ شَئ فابك عَلى الحُسَيْن»... 🖌طلبه نوجوان: روح الله آبفروش ✅ تقدیم به حجره نشینان رشدانه ای ✅ رشدانه از دلنوشته، مقالات و تولیدات رسانه ای اعضا استقبال میکند . https://eitaa.com/Rooshdaneh/17776
🔷 امام حسین علیه السلام: «بُکَاءُ الْعُیُونِ وَ خَشْیَةُ الْقُلُوبِ رَحْمَةٌ مِنَ اللّهِ». 📗مستدرک الوسائل، ج ۱۱،ص ۲۴۵. 🔷 تلازم قلب و روح 🔹برخی از حکماء میگویند که افراد ضعیف القلب و کسانی که اختلال در عملکرد قلب دارند در ابراز احساسات هم دچار اختلالات رفتاری و مشکلاتی در بروز احساسات و عواطف هستند و افرادی که صحت و قوت قلب دارند از نظر بروز عواطف انرژی و قوت نفسانی بیشتری دارند. (رابطه مستقیم عملکرد قلب روی حالات نفسانی) 📗 شرح ادویة القلبیة ابن سینا :هر ضعیف القلبی البته مِحزان (کثیرالحزن) و مستعد اندوه باشد و هر قوی القلبی مِفراح(کثیرالفرح) و مستعد عروض فرح باشد. https://eitaa.com/Rooshdaneh/17777
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 شهر مهر به نام او هربار گوشه‌ای از ایران گُل می‌کند، خودی نشان می‌دهد و برگ تاریخی خود را رو می‌کند و هویت خود را بروز می‌دهد. هربار "شرف المکان بالمکین" در این دیار اسلامی، بهتر تفسیر می‌شود. خدا قوت شهر دوست‌داشتنی، شهر پر از قدمت، شهر پر از ایران، حق بود که رصدخانه ایران در شهر شما باشد، خواجه نصیر شما را شناخته‌ بود. شما ستاره‌هایی دارید که در آسمان عجیب می‌درخشند و راه را نشان می‌دهند. شهر انگورهای گوارا، این‌بار شیرینی شهادت فرزندت، تنه می‌زند به گوارایی انگورت. مراغه جان، شهر مزارات پنج‌گانه، شهید مالک رحمتی هم آمد و مزارش، جاودانه خواهد ماند، کنار گنبد سرخ و کبود.شهر مهر و مهرابه، شهر سنگ‌نگاره‌ها شهادت فرزندت مبارک. 🖊 سطح سه تاریخ: فاطمه میری‌طایفه‌فرد https://eitaa.com/Rooshdaneh/17781فرق نمیکند متخصص چه رشته ای باشی، استاد باشی یا دانشجو، افتخار مادری داشته باشی یا نوجوان، خون برای نوشتن شهیدانه، میجوشد و کلمات میشوند صفحاتِ دل.... وقتی ابرهای شعور بارور میشوند باران راهش را برای باریدن خواهد یافت؛ پس ببار... 🖌سطح سه مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی: صفری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 فرایند شکل گیری هویت مستقل 🔹رزق حلال 🔹آزادی بندگی 🔹ناکامی بهینه 🔹خدانظارتگری 🔹زندگی زاهدانه 🔹کنشگری اجتماعی 🔹رشد در تمام ابعاد وجودی https://eitaa.com/Rooshdaneh/17783
🌿 سلسله مباحث «تربیت به روز» 🔷"تربیت _ فضای مجازی فرصت ها و تهدیدها" 🔸 ویژه والدین و معلمان و مربیان 🔰 با حضور اساتید متخصص در حوزه خانواده، تربیت فرزند و فضای مجازی ✅ جمعه ۱۱خردادماه ✅ ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب ✅ استاد محسن نصیری موضوع: تأثیر فضای مجازی در انتخاب رشته و آینده شغلی فرزندان ✅ استاد روح الله ملکی موضوع: نقش فضای مجازی در هویت یابی نوجوان ✅ استاد مهدی دهشتی موضوع: مدیریت فضای مجازی در خانواده ✅ استاد رضا یوسف زاده موضوع: روش برخورد والدین با فرزندان آسیب دیده در فضای مجازی ✅استاد هادی طیبی پور موضوع: نقش مهارتهای زندگی در کنترل آسیبهای فضای مجازی 🔹به میزبانی محمد کاظمی 🔹نشانی برخط https://www.skyroom.online/ch/kazemimaharat/t-beroz
🛎 کتابخانه مجازی بنیاد ملی نوجوان راه اندازی شد. 🌐https://bonyad-nojavan.ir/product-category/library/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 کودکان غزه چشم میبندم نبینم جسم خونین تو را می‌کشم بر شانه‌هایم داغ سنگین تو را دل ندارم در هیاهوی مهیب شعله‌ها عکس بردارم به پلکی داغ تدفین تو را حسبنا اللهِ تو در لبخند آخر محو شد کاش من هم داشتم یک شمّه از دین تو را ای بخشکد ریشه‌ی شادی که یک لحظه ندید در طی این سال‌ها چشمان غمگین تو را! شک ندارم طبق قانون الهی می‌خورد این جهانِ بی‌تقیّد سنگ نفرین تو را می‌رسد یک روز مردی از تبار آفتاب تا که پس گیرد ز اهریمن فلسطین تو را 🖌 مشاور، روانشناس: سیدمحمد بابامیری
🔷 نامه امام خامنه ای به دانشجویان حامی غزه "Ayatullah Syed Ali Khamenei YouTube channel in English" https://youtu.be/euMvJ2g1M6A?si=HkFC-Tm8qtsHXCYd 🔹 کانال رشدانه https://eitaa.com/Rooshdaneh/17788
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗آموزش مفاهیم دینی؛ همگام با روان‌شناسی رشد 🖌ناصر باهنر 🔷معرفی کتاب 🔹فصل اول با عنوان «کودک کیست» به ضرورت مطالعه درباره فرایند رشد و مراحل آن پرداخته است و در شش دوره طفولیت (از تولد تا هجده‌ماهگی)،کودکی اول (از دو تا چهارسالگی)، کودکی دوم (چهار تا هفت‌سالگی)، کودکی سوم (هفت تا دوازده‌سالگی)، نوجوانی (دوازده تا شانزده‌سالگی) و جوانی (شانزده تا بیست‌سالگی) به چگونگی فرایند رشد و تکامل پرداخته است. 🔹فصل دوم که با عنوان «مراحل رشد و تکامل درک دینی» مطرح شده است، علاوه ‌بر تشریح مختصری از نظریه‌های رشد توسط دانشمندان مختلف مانند: پیاژه و هامز و گلدمن و... به تفاوت‌های فردی و تفکر منطقی و تفکر دینی پرداخته است. در این فصل سعی شده تا توضیح داده شود که تفکر کودک در سنین مختلف بر چه پایه‌هایی استوار است و ذهن او چه مفاهیمی را می‌تواند درک کند. 🔹در فصل سوم با نگاهی بر جدیدترین یافته‌های علمی در ایران و نتایج بدست آمده از تحقیقات سایر کشورهای دنیا، درصدد بیان درک کودکان و نوجوانان از برخی مفاهیم دینی در سنین مختلف است تا مربی تصویری واضح‌تر و روشن‌تر از دنیای ذهنی متربی را در مقابل خود ببیند. در این بخش علاوه‌ بر بیان دیدگاه اسلام دربارۀ مفاهیمی مانند خدا، پیامبر، عدالت، دعا، کتاب الهی دین، مکان‌های مقدس،شیطان، مرگ، بهشت، دوزخ و... درک کودکان از این مفاهیم نیز تشریح و تبیین می‌شود. 🔹در فصل چهارم به توجه اهل بیت علیهم‌السلام به تعلیم، تربیت و آموزش دینی و وظایف اساسی این آموزش‌ها پرداخته است و در ادامه نیز به نقش معلم و مربی و ویژگی‌های او در تعلیم و تربیت دینی پرداخته است. حسن ختام این فصل نیز بیان ویژگی‌های یک معلم موفق از نگاه امیرمؤمنان علیه‌السلام است. موضوع فصل پایانی، شیوه‌های آموزش معارف اسلامی به کودکان است. در این بخش ابتدا به آموزش‌های مرتبط به دو دورۀ پنج تا نُه سال و نُه تا سیزده سال اشاره شده است و سپس به معرفی و تبیین شیوه‌های آموزش مفهوم دین، اصول دین، داستان‌های دینی، اخلاق، قرآن، دعا، زیارات، اعیاد دینی، وضو و نماز، روزه، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، خمس و زکات و... می‌پردازد.
تربیت کودک و نقش معلم.pdf
578.4K
📗تربیت کودک(نقش معلم . روش تربیت کودک. عوامل تربیت کودک) 🖌علی صفائی حائری(عین صاد) 🔹ناشر؛ لیله القدر
زیارت و سبک زندگی.mp3
44.09M
🔷 زیارت و سبک زندگی 1⃣ زیارت و زندگی 🔸 زیارت جزئی از سبک زندگی مؤمنانه 2⃣ زیارت رضوی 🔹 اهمیت زیارت امام رضا(ع) ▫️ زندگی و شهادت در غربت ▫️ امام رضا(ع) نقطه ضمانت شیعه دوازده امامی 3⃣ چرا زیارت؟ 🔹 زیارت و تجدید حیات معنوی ▪️ زیارت و شارژ قدرت ▫️ زیارت و نقشه راه زندگی 4⃣ امام رضا(علیه السلام) و سنجه داشته‌ها 🔸 تمایل ذاتی انسان برای شناخت بهترین‌ها ▫️ تناسب سنجه‌ها با ماهیت پدیده‌ها ▫️ رابطه احساس تنعم با سنجه داشته‌ها ▪️ سنجه‌های کودکانه ▪️ سنجه‌های بالغانه 5⃣ روش رضوی برای سنجش داشته‌های زندگی ▫️ سنجه داشته‌های مادی ▫️ سنجه داشته‌های معنوی 🔸 داشته‌های معنوی چقدر می‌ارزند؟ ▪️ احساس محرومیت معلول سنجه‌های کودکانه 🌐 گفتار پسندیده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا