eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
478 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از استاد عابدینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نماهنگ | 🔸 تمام الهیّت را در دفاع از خدا تجلی داده بود! 🔺 جامع صفات شهدا 💬 ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
ماموران بهداشت با این موارد برخورد میکنند: 😳پخت نان در تنور گلی 😳مصرف پیاز در رستوران ها 😳استفاده از نمک طبیعی دریا 😳شیر طبیعی ماست بندی 😳تولید و ارایه آرد کامل سبوسدار 😳فروش روغن حیوانی 😳فروش شکر سرخ نیشکر 😳و.... هر غذا و داروی سالم و مفید ولی ماموران بهداشت با این موارد برخورد نمیکنند: 😳تولید و فروش سیگار 😳تولید و فروش چیپس 😳تولید و فروش پفک 😳تولید و فروش پاستیل 😳تولید و فروش نوشابه 😳تولید و فروش ساندیس 😳تولید و فروش سوسیس 😳تولید و فروش کالباس 😳و...هزاران غذا و داروی ناسالم و مضر
🎐 | 🏷 سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی: ▫️ اولین پایه ی رسیدن به مقام شهید و به مقام شهادت، مسئله هجرت است. هجرت از خود، هجرت از مقامات خود، هجرت از مال خود، هجرت از مکان خود، هجرت از دلبستگی‌های خود، هجرت از زیبایی‌های خود. شهدا، این هجرت را در همه‌ی ابعادش در حد کمال انجام دادند. 🎐 نشر دهید و همراه ما باشید 🏷 @maktabehajghassem | مکتب حاج قاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️جریان‌شناسی نفوذ 📍فردی و موردی/ جریانی و شبکه‌ای 🎙به‌روایت رهبر معظم انقلاب ⏪در جنگ پنهان دشمنان با ملت ایران، بوحود آمدن پدیده‌ی نفوذ، خیلی تعجب برانگیز نیست و جزو زدوخوردهای طبیعی برای هردو طرف محسوب می‌شود؛ البته تجربه و سابقه‌ی کشورهایی مانند انگلیس به مراتب بیشتر بوده و از زمان قاجار و پهلوی، مهره‌چینی را شروع کرده‌اند. ⏪به‌نظرم این کلیپ جزو بهترین‌هایی است که تمام مردم ایران، علی‌الخصوص مسئولان و نخبگان باید ببینند تا با هوشیاری بیشتر، حداقل عرصه‌ی جولان تنگ‌‌تر شود. ⏪در نفوذ فردی و موردی، ایجاد اختلال محاسباتی حتی بالاتر از جاسوسی است؛ اما از همه خطرناک‌تر، نفوذ جریانی است که بوسیله‌ی جاذبه‌های پولی و جنسی، داخل ملت شبکه‌سازی می‌کنند... 🖌محمد جوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیار دیدنی و شنیدنی 👌 🔺 خاطره از خانم کم_حجاب در هواپیما 🌷🇮🇷🌷
📣 دوره‌ای برای همه کسانی که می‌خواهند 👈 ایران 🇮🇷 جوان🌱 بماند 👉 📚 دورۀ آموزشی-مطالعاتی «مجاهدان تبیین جمعیت» 👤 اساتید دوره: حجة الاسلام پروفسور ✅ کاملاً رایگان ✅ ۶ جلسه آموزشی ✅ تهیّه کتاب دوره با ۳۰٪ تخفیف ویژه ✅ پاسخ به شبهات رایج بحث جمعیت ✅ صدور گواهی پایان دوره ✅ آشنایی با مهارتهای لازم در تبیین مسئله جمعیت 📌 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 tarbiatkadeh.irمهلت ثبت نام و تهیه کتاب: ۳۰ دی 📆 زمان برگزاری دوره: ۱۰ بهمن تا ۹ اسفند ۱۴۰۱ 🔳 در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید. 🔰 eitaa.com/tarbiatkadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬆️ 🔺خاطره جالب یک سارق از سردار رادان! 👌سردار بهم چلوکباب داد😅 @nabardema
🌷🇮🇷🌷
🔰 امیرالمؤمنین عليه السلام: العاقِلُ يَتَقاضى نَفسَهُ بِما يَجِبُ عَلَيهِ 🔹 خردمند، درباره حقوقى كه بر او واجب است، از خود، بازخواست مى كند. 📚 غرر الحكم، حدیث 2066 🆔 @iictchannel
✨داستان جالب از صدر اسلام، شبیه جریان فتنه اخیر در شأن نزول آيات ۱۰۱ - ۹۸ آل‌‌عمران اين‏گونه حكايت شده: 🔸 "يكى از يهوديان، به نام «شاس بن قيس»، كه پيرمردى تاريك‏دل و در كفر و عناد كم نظير بود، روزى هنگام عبور از كنار جمعيت مسلمانان، مشاهده كرد كه جمعى از طايفه‌‏ى «اوس» و «خَزرَج» كه سال‏ها در مدينه با هم جنگ داشتند، در نهايت صفا و صميميت گرد هم نشسته‌‏اند و مجلس انسى دارند و به بركت اسلام و حضور پيامبر صلى الله عليه و آله در مدينه آتش اختلافات آنان خاموش شده است. 🔸آن پيرمرد يهودى ناراحت شد و فكر كرد كه اگر مسلمانان تحت رهبرى پيامبر صلى الله عليه و آله اين‏گونه پيش بروند، موجوديت يهود به كلّى در خطر مى‏‌افتد. او نقشه‏اى كشيد و به يكى از جوانان يهودى دستور داد كه به جمع آنان بپيوندد و حوادث «بُغاث» (جنگ‏هاى خونينى كه در جاهليت بين دو طايفه‌‏ى اوس و خزرج واقع شده بود ) را يادآور شود. اين با اجرا شد و برخى از مسلمانان به بحث و جدل پرداختند و هم‏ديگر را تهديد كردند كه آن صحنه‌‏ها را تجديد خواهند كرد و نزديك بود كه جنگ شعله‏‌ور شود. خبر به پيامبر صلى الله عليه و آله رسيد و ايشان با جمعى از مهاجرين به سراغ آنها رفتند و با سخنان تكان دهنده‌‏ى ( ) خود آنها را بيدار ساختند. آن جمعيت با شنيدن سخنان آرام‏‌بخش پيامبر صلى الله عليه و آله سلاح‏ها را بر زمين گذاشتند و هم‏ديگر را در آغوش كشيدند و به شدت گريستند. در اين هنگام‏ چهار آيه‌‏ى ذیل 👇 فرود آمد و مسلمانان دانستند كه اين آتش‏‌افروزى از نقشه‌‏هاى دشمنان اسلام بود." 📚 منبع: « تفسير نمونه، ج 3، ص 20- 21. اين شأن نزول از شيعه و سنى نقل شده است. از جمله در: مجمع البيان، ج 2، ص 801؛ روح البيان، ج 2، ص 70؛ روح المعانى، ج 2، ص 232؛ مفاتيح الغيب، ج 8، ص 306؛ الجامع لاحكام القرآن، ج 4، ص 154؛ تفسير مراغى، ج 4، ص 12 و تفسير نور، ج 2، ص 119 و تفسير قرآن مهر ج‏3 195نقل گرديده ‏است‏» ✨سوره مبارکه آل عمران: 98. قُلْ يأَهْلَ الْكِتبِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِئَايتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلَى‏ مَا تَعْمَلُونَ‏ 99. قُلْ يأَهْلَ الْكِتبِ لِمَ تَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجاً وَ أَنتُمْ شُهَدَآءُ وَ مَا اللَّهُ بِغفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون‏ 100. يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِن تُطِيعُواْ فَرِيقاً مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتبَ يَرُدُّوكُم بَعْدَ إِيمنِكُمْ كفِرِينَ‏ 101. وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنتُمْ تُتْلَى‏ عَلَيْكُمْ ءَايتُ اللَّهِ وَ فِيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَن يَعْتَصِم بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِىَ إِلَى‏ صِرطٍ مُّسْتَقِيمٍ‏. ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Roshdelmi ┗━━━🍃🕊━
✅ سه روز اسکان رایگان در مشهد طرح ملی از طرف رضوی برای مادران زیر ۴۰ سال که ۳ فرزند یا بیشتر از ۳ فرزند دارند اجرا می‌گردد. 📆 مهلت ثبت‌نام: ۲۷ دی ۱۴۰۱ هدیه برای خانم های مشمول این طرح، سه روز اسکان رایگان مادر و همسر و فرزندان در مشهد به همراه یک وعده غذا در رستوران حرم رضوی هست. https://shokohmadari.razavi.ir/ به کانال ما بپیوندید @gharargah_media @Farhangi_gharargah
💢حضور ۳۴۵ بانوی دانشمند ایرانی در بین پژوهشگران پر استناد برتر دنیا 🔻دکتر فاضل زاده رئیس ISC مطرح کرد: 🔸یکی از شاخص های مرجعیت علمی، تعداد دانشمندان پراستناد هر کشور است. 🔹پژوهشگران پراستناد برتر در قالب سه فهرست پژوهشگران پراستناد یک دهم درصد (HCR)، یک درصد و دو درصد تقسیم بندی می‌شوند که بر اساس ماموریت ISC این فهرست ها سالانه استخراج و اعلام می‌شود. 🔸باعث افتخار است که در میان دانشمندان پراستناد جمهوری اسلامی ایران، بانوان پژوهشگر نیز حضور دارند و سهم خود را در مرجعیت علمی ایران ایفا نموده اند. 🔹 شایان ذکر است که در فهرست ۲۷۹۳ پژوهشگر پر استناد برتر ایرانی، ۳۴۵ بانوی دانشمند ایرانی حضور دارند. 🔸امید است با توسعه زیر ساخت های پژوهش و فناوری شاهد افزایش سهم بانوان کشور در ارتقاء جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی باشیم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
مستند " سلام" داستان مسلمان و محجبه شدن رپر زن فرانسوی؛ که توسط خودش ساخته شده، با دوبله فارسی، از شبکه ۲ ساعت ۹ و ربع جمعه، پخش شده است. ببینید و تامل بفرمائید در اولین فرصت جلسه حضوری و گفتگویی پیرامون آن خواهیم داشت. تقدیر و تشکر فراوان برای این سرعت عمل در تهیه و ساخت این برنامه ارزشمند. لینک مشاهده اثر در تلوبیون: http://www.telewebion.com/episode/0x54130c9
هدایت شده از هادیانه ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ داستان من و نفس اماره ! 🔹پس از این که در مسیر حیات خود با چالش یا جریان فکری مواجه شدم و با آن طی مسیری داشتم، به سرمنزل رسیدم و محوری ترین آن یعنی و فریب های پیچیده آن شد چالش زندگی من 🔹 نگارش پایان نامه بستر مناسبی بود برای دنبال کردن علمی این دغدغه؛ به لطف خدا در طول این پژوهش صدها آیه و روایت مرتبط با این موضوع مرور شد و از فرمایشات اندیشمندان بزرگی چون آقایان مصباح، جوادی، صفایی و ... بهره بردم. به لطف خدا پس از دفاع از پایان نامه، برشی از محتوای آن را در قالب ای تنظیم کرده و به چاپ رساندم. ✅ مطالعه این مقاله دو فایده دارد : 1⃣ می دانیم نفس اماره با چه شگردهایی به دنبال فریب دادن ما است ( های ۵گانه) 2⃣ می دانیم برای مقابله با این خدعه ها چگونه باید عمل کنیم (۹ مشترک) «البته چندین راهکار خاص مرتبط با هریک از فریب ها نیز در پایان نامه کار شد که قالب مقاله گنجایش ارائه آنها را نداشت» 🔹 البته این داستان من با نفس بود و از خدا می خواهم همه ما را در با نفس اماره موفق بدارد😭🤲 ✅ عنوان مقاله: 👈گونه شناسی فریب های نفس اماره؛ چیستی و راه‌های مقابله با آن از منظر آیات و روایات👉 📌برای مشاهده نسخه الکترونیکی مقاله و دریافت آن روی لینک زیر کلیک کنید: http://ethics.isramags.ir/article_164276.html 🌷پ ن : برشی از فیلم اعترافات جاسوسی که از نحوه سر خوردن در بازی شیطان حکایت می کند 👈آیه الله جوادی نفس را دستگیره ورود شیطان به درون ما معرفی می کند @hadianeha
🎥 پخش مجموعۀ مستند جنایت نامرئی از رسانۀ ملی 🗓 از شنبه مورخ ۲۴ دی‌ماه تا چهارشنبه 🕰 هر شب ساعت ۲۰ از شبکۀ یک سیما 💢 این مجموعه در راستای به بازنمایی و افشاگری گسترده پیرامون: - صنعت بهداشت و درمان - تسلیحات بیولوژیک - ساخت و ارتقاء بیماری‌ها - مافیای علم و کنترل تولید و سانسور مقالات علمی - سایبرنتیک ، NBIC و - جنگ جهانی چهارم می‌پردازد. همچنین طیف گسترده‌ای از علوم مرتبط با کنترل هوشمند و نوین جهان را بررسی نموده و ارتباط این موضوعات را با شرایط اقتصاد جهانی و اعتراضات به فقر و موضوع جهانی‌‌سازی را با بیش‌ از دو سال تحقیق و پژوهش، مورد کنکاش قرار می‌دهد. 🎞 عناوین هر قسمت از مجموعه مستند جنایت نامرئی: 1⃣ قسمت یکم: جهان در آشوب  2⃣ قسمت دوم: توازن جمعیت و جنگ‌های ترکیبی، راه حلی برای تمام فصول  3⃣ قسمت سوم: جلیقه زرد که باشی می‌میری  4⃣ قسمت چهارم: قرن کنترل 5⃣ قسمت پنجم: جنگ جهانی چهارم 🖌🎨 نویسنده و کارگردان: سهیل سلیمی 🔻نویسنده، فیلم‌ساز و مستندساز 🔻متخصص مطالعات استراتژیک فرهنگی 🔻مشاور رسانه‌ای آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران ⏯ aparat.com/SOHEIL_SALIMI 🔸 @SOHEILSALIMI #⃣ جبههٔ انقلاب‌اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 @jebheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙امام خمینی (ره) : «ما جنایتکارهایمان را بگذاریم راه بروند در بین مردم و مادرها و پدرهایی که [آنها] بچه‌هایشان را کشته‌اند، برای اینکه شما دلتان می‌خواهد که در خارج به شما تبریک بگویند؟ شما این قدر مغزهای خودتان را باخته‌اید که خیال می‌کنید که اگر چند تا جنایتکار را مثلًا اعدام کنند و چند تا جنایتکار را تادیب کنند، حیثیت ما از بین می‌رود؟» ---------------------- 🇮🇷صرفا جهت اطلاع طلاب @serfan_jahate_ettela_t
🔴نکته مهم 🔹 با گازرسانی به ۹۸ درصد جمعیت خود با اختلاف نسبت به روسیه با ۷۰ درصد، بیشترین پوشش به عنوان یک خدمت اجتماعی در دنیا را دارد. 🔹ضدانقلاب و عمله‌های داخلی آن تلاش می‌کنند با اُفت فشار گاز در سرما که کاملاً دلیل علمی و فنی دارد جمهوری اسلامی را تمسخر کنند اما نادان‌ها نمی‌دانند این اُفت فشار در سرما، دلیل ضعف نظام نیست بلکه یکی از مهم‌ترین نشانه‌های گستردگی خدمت در کشور است. 🔹از ضد انقلاب که توقعی نیست اما داخلی‌ها باید بفهمند یک درد بزرگ است.
📚مـــســـابـــقه کــتابخوانــی هـــــــادی ۲ 📍به مناســـبت بزرگداشـــت مقـــام شامخ فقیه بصـــیر آیـــت الله مـــصـــبـــاح یـــزدی 💰بـــا اهـــدای ده ها جایـــزه متـــنـــوع از قبیل : 🔹چندین کمـــک هزیـــنه ســـفـــر به عتــبات عـــالــیات (۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال) 🔸چندین کمک هزیــنه ســـفــر به مـــشـــهـــد مــقــدس (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال) 🔹و هدایای نقدی دیگر 🔘منبـــع آزمـــون مـــجازی: 📚کتـــاب نـــگـــاهی گـــذرا بـــه حـــقوق بـــشر از دیـــدگاه اســـلام ✍️ نـــوشـــته ی: عـــلامه مـــصباح یـــزدی 🗓مهـــلـــت ثـــبـــت‌نـــام تا ۷ بـــهـــمـــن ۱۴۰۱ ⏱ زمـــان برگزاری آزمون: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ 🌐 آدرس ثبت نام در مسابقه و اطلاعات بیشتر در کانال هادی https://eitaa.com/joinchat/3117482264Cd043bccaa1 با ما همراه شوید.
⚠️کار را در وقت باید انجام داد! ✅فریضه وقت دارد، در وقت خود باید فریضه را انجام داد. ✨بهترین وقت انجام فریضه هم اول وقت فضیلت- است. ❎خب بعضی اصلا فریضه را انجام نمی‌دهند می‌گویند بی‌خیال ❎بعضی انجام می‌دهند اما با تأخیر ❎ بعضی می‌گذارند وقت که گذشت انجام می‌دهند، مثل توابین؛ توابین وقتی که باید می‌آمدند -که عاشورا بود_نیامدند؛ وقتی آمدند که کار از کار گذشته بود. یا قیام مردم مدینه با رهبری عبدالله بن حنظله؛ آمدند در مقابل یزید ایستادند قیام کردند حاکم مدینه را بیرون کردند اما دیر؛ آن وقتی که شنیده‌اند که حسین‌بن‌علی علیه السلام از مدینه خارج شد آن وقت باید به این فکر می‌افتادند، نیفتادند؛ دیر به فکر افتادند، یک سال بعد به فکر افتادند؛ نتیجه همانی شد که تاریخ ثبت کرده است؛ قتل عام شدند، تارومار شدند، نابود شدند، هیچ کاری هم نتوانستند بکنند. ✅ کار را در وقت باید انجام داد. ‼️ خب اگر بخواهیم کار را در وقت انجام بدهیم، بایستی فریضه را بشناسیم، بدانیم چه کاری باید انجام داد تا آن را در وقت خود انجام بدهیم. 👤 | دیدار مردم قم | ۱۹ دی ۱۳۹۵ 📚 برگرفته از کتاب 📖 ص ۱۲۱ ✨🌸@mohebin18
هدایت شده از محسن قنبریان
حبیسه یا محرره.mp3
16.61M
حَبِیسه یا مُحَرَّره؟! درسهایی از نهج البلاغه/ شام میلاد حضرت زهرا(س)/ ۲۳دی۱۴۰۱ پاسخ به برخی اشکالات به مباحث فاطمیه • اشکال با خطبه ۱۷۲ و آیه ۵۳ احزاب - حبیس رسول الله! - مِن وراء حجاب! • اشکال به فراز نامه ۳۱ ✔️ ۵ پاسخ: 1⃣ معنای حبیس رسول الله(ص) 2⃣ اثر صدر آیه ۵۳ احزاب در معنای وراء حجاب 3⃣ جوابی قاطع از آیه ۱۵نساء 4⃣ سیره فاطمی خلاف آن خوانش از روایت منقول از ایشان 5⃣ اعراض به خاطر ادله قطعی *⃣ تکلیف افضلیت نماز زن در قعر خانه • تحفظ بر دلیل و بی جا بودن تعمیم ❓آیا صوت زنان، عورت است؟! - سخن محقق اردبیلی و صاحب حدائق علیه این تعبیر و تکلفات اصحاب! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
حَبِیسه یا مُحرَّره ⁉️ چکیده سخنرانی شام ولادت حضرت زهرا(س)/ درسهایی از نهج البلاغه حجت الاسلام محسن قنبریان (پاسخ برخی اشکالات به مباحث فاطمیه) ▫️ درآمد در مباحث فاطمیه، فلسفه حجاب اسلامی، تضمین حضور اجتماعی زن، نه تعمیم پرده نشینی برای خروج های ضروری از خانه، معرفی شد. دلیل عمده این بود که حقوق و تکالیف تصریح شده برای زنان با خروج ضروری و استثنایی از خانه نمی سازد. حقوقی مثل: - حق بیعت و مشارکت سیاسی(۱۲ممتحنه) - حق ولایت تواصی حتی بر مردان(۷۱ توبه) - تکلیف امر به معروف و نهی از منکر و نظارت اجتماعی-سیاسی(۷۱توبه) - حق کسب(۳۲انفال) - تکلیف کارهای خیرخواهانه (۳۳احزاب) - و... ✔️ اشکال به این مطلب از نهج البلاغه: 1⃣ فرازی ازخطبه ۱۷۲ حضرت امیر(ع) در این خطبه طلحه و زبیر را در ماجرای جمل چنین نکوهش می کند: "...فَحَبِسا نساءَهُما فِی بُیُوتِهِما و اَبرَزا حَبِیسَ رسولِ الله(ص) لَهُما و لَغیرِهِما: زنان خود را در خانه حبس کردند اما حبیس رسول الله را برای خود و دیگران ابراز و آشکار کردند"! عایشه را حبیسه رسول الله می خواند که اشاره به پرده نشینی و خانه نشینی و حبس در خانه بودن است! با وجودی که می دانیم همسر پیامبر(ص)، کشف حجاب شده در جمل نبود و در محملی با پرده بود؛ اما حضرت همین را ابراز و آشکار کردن حبیس رسول الله می خواند! • شبیه این فراز نهج البلاغه را شیخ طوسی در امالی خود(ص۷۱۵) هم آورده: واستخفافهما حبیس رسول الله! • سخن حضرت متکی به آیه۵۳ احزاب است که درباره زنان پیامبر(ص) می فرماید: "...واذا ساَلتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَاسئَلُوهُنَّ مِن وَراءِ حِجاب...: اگر از آنها چیزی خواستید از پشت حجاب [در یا دیوار و پرده] بخواهید! این آیه معروف به "آیه حجاب" است (آیات سوره نور آیات ستر و پوشش است). لازمه عادی این آیه دیده نشدن زنان پیامبر و ندیدن مردان است (یعنی همان پرده نشینی و خانه نشینی). • روایت معروف حضرت زهرا(س) هم همین معنا را تایید می کند: خَیر للنساءِ اَن لا یَرَینَ الرجالَ و لا یَراهُنَّ الرجال: بهتر برای زنان این است که نه مردان را ببینند و نه مردان آنها را ببینند! 2⃣ فرازی از نامه ۳۱ در این نامه به فرزند خود می نویسد: "واکفُف علیهِنَّ مِن اَبصارِهِنَّ بِحِجابِکَ ایاهُنَّ؛ فَاِنَّ شِدَّهَ الحِجابِ اَبقَی عَلَیهِنَّ و لیسَ خُرُوجُهُنَّ بِاَشَدَّ مِن اِدخَالِکَ مَن لا یُوثَقُ بِه عَلَیهِنَّ ؛ اِن استَطَعتَ ان لایَعرِفنَ غَیرَکَ فَافعَل: زنان را در حجاب خود گیر تا از نگریستن به مردان بازمانند، زیرا سخت گرفتن در حجاب[پرده و حائل] آنان را بیشتر حفظ می کند. بیرون رفتن از خانه بدتر از وارد شدن افراد غیر مطمئن به خانه نیست. اگر بتوانی کاری کنی که غیر تورا نشناسد، چنان کن!" این فراز هم صراحت در پرده نشینی و خانه نشینی زنان دارد نه حضور اجتماعی آنان با پوشش شرعی! • به همین مضمون در تحف العقول از پیامبر(ص) نقل شده، در کافی ازامام باقر(ع) و امام صادق(ع) و در الفقیه از حضرت امیر(ع) به محمد حنفیه نقل شده است(ر.ک: الوسائل ج۱۴ص۱۲۰ باب۸۷ از ابواب مقدمات نکاح ح۱و۲و۳) ⬅️ در هردو نمونه حجابی بیشتر از پوشش شرعی(یعنی پرده نشینی و خانه نشینی) برای زنان خواسته شده است! ✔️ پاسخها: 1⃣ معنای حبیس رسول الله(ص) • حبیس (فعیل بمعنای مفعول) در لغت یعنی محبوس. امام کاظم(ع) را در برخی زیارات چنین سلام می دهیم: السلام علیک یا ابا ابراهیم حبیسَ الظالمین(المزار الکبیر ص۲۴۷وص۲۶۰) در اصطلاح فقهی به عین مملوکی که منافعش برای جهت یا عنوانی حبس شده اطلاق می شود؛ و در باب وقف و سکنی و عمری طبقه بندی می شود. • اینجا حبیس رسول الله، نه معنایش محبوس است و نه معنای اصطلاحی فقهی؛ بلکه ناظر به یک حکم اختصاصی برای رسول الله و زنانش هست و آن اینکه ازدواج با رسول الله، آنها را از ازدواج دیگر منع می کرد. یعنی بعد از رسول الله، ازدواج کردن بر زنانش حرام بود. از این حیث به آنها حبیس رسول الله گفته شده است. البته منعی ندارد که از همین حیث مراودات آنها محدود تر شده باشد (وَ قرنَ فی بیوتِکُنَّ)؛ لکن این حکم مختص به زنان پیامبر است و قابل تعمیم به همه زنان مسلمان نیست. - شاهد آشکار اینکه در همین جمل و بیشتر از آن در صفین، زنان زیادی با حضرت امیر(ع) بودند که برخی حتی با شعر و حماسه سرایی سپاه را تشجیع می کردند مثل ام الخیر، زرقاء، سوده و... ⬅️ اگر اصل بر پرده نشینی بود و این وصف برای همه زنان، حضرت زنان دیگر را هم باید بدان فضیلت وا می داشت؛ بخصوص که در هردو نمونه خطاب و تکلیف به مردان است نه خود زنان! ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
حَبِیسه یا مُحرَّره ⁉️ چکیده سخنرانی شام ولادت حضرت زهرا(س)/ درسهایی از نهج البلاغه حجت الاسلام محسن قنبریان (پاسخ برخی اشکالات به مباحث فاطمیه) 2⃣ اثر صدر آیه۵۳ احزاب در معنای وراء حجاب: صدر آیه چنین است: یا ایها الذین امنوا لاتَدخُلُوا بُیُوتَ النبی الا اَن یُوئذنَ لکم... ای کسانی که ایمان آوردید بدون اجازه داخل خانه های پیامبر نشوید! پس از این خطاب، در ذیل آیه می فرماید اگر چیزی از زنان پیامبر خواستید از وراء حجاب بگیرید! • واضح است تکلیف ناظر به مردان است آنها باید چیزی را رعایت کنند نه زنان/ ناظر به ورود به خانه های پیامبر است که طبق عرف آن روز برای غذا یا حوائج دیگر به خانه پیامبر داخل می شدند. طبعا زنان درون خانه حتی پوشش مناسب برای ملاقات با نامحرم ندارند لذا آیه می فرماید اذن بگیرید و از وراء حجاب (در و پرده) از آنها -که طبعا ستر کافی ندارند- متاع بگیرید. • نمونه های تاریخی هم شاهد بر همین است که پیامبر وقتی کسی را باخود می برده اول از زنان می پرسیده پوشش دارند؟ یا به آنها دستور می داده پوشش شرعی داشته باشند و سپس همراه خود را داخل می برده است. ⬅️ با دیدن صدر و ذیل آیه، در همین آیه هم اصل برخانه نشین کردن زنان نیست بلکه اصل بر رعایت پوشش شرعی است و همچنین اصل بر رعایت کردن مردان هنگام ورود به محیط های زنانه است. • نکته جالب شهید مطهری درباره این آیه دارد که:❓چرا در عصر ما پوشش شرعی زنان، "حجاب" (که فقط در این آیه آمده و معنای پشت پرده و... می دهد) نامیده شد؟! می نویسد: "اما اینکه چطور در عصر اخیر به جای اصطلاح رایج فقهاء یعنی ستر و پوشش، کلمه حجاب و پرده و پردگی شایع شده است برای من مجهول است و شاید از ناحیه اشتباه کردن حجاب اسلامی با حجابهای سایر ملل بوده است"(مجموعه آثار ج۱۹ص۴۳۲) 3⃣ یک جواب قاطع با توجه به آیه ۱۵نساء • حکم زنی که فحشاء مرتکب شود در جاهلیت، حبس در خانه بود. روایات اهلبیت هم این را گزارش کرده اند(ر.ک: وسائل ج۱۸ص۳۵۱) . اسلام در بدو پیدایش همین حکم را امضاء کرد: فَاَمسکُوهُنَّ فِی البُیوت(۱۵نساء) آنها را حبس در خانه کنید. اما با نزول آیه حد، این حکم نسخ شد. ❗️ اگر اصل برای زنان مسلمان خانه نشینی باشد، تازه مجازات زن زانیه، برای زنان مومن فضیلت شده است! ❓آیا باور پذیر است اسلام مجازات زن زانیه را برای زن مومنه عفیف، اصل قرار دهد و خروجش جز به ضرورت از خانه را نپذیرد؟! ❓بدتر اینکه آیا متصور است با نسخ این حکم برای زنان اهل فحشاء، برای آنان حد شلاق بگذارد و دیگر حبس در خانه نباشد، اما زنان عفیف را در خانه حبس کند؟! ⬅️ معلوم می شود چنین خوانشی از آیات و روایات، خلاف فرهنگ اسلام است. 4⃣ چنان خوانشی از روایت حضرت زهرا(س) خلاف سیره خود ایشان است! • روایت منقول از حضرت زهرا(س) غیر از ضعف سند دلالتی هم بر حکم شرعی و لزوم ندارد. • اگر همین جور معنا شود خلاف سیره خود ایشان می شود! چون پرتکرار مردان ایشان را دیده یا ایشان مردان را دیده اند. موارد این قدر زیاد است که نمی توان قائل به ضرورت در آنها شد . صرفا از باب نمونه: الف) اصحابی که با پیامبر به عیادت حضرت زهرا(س) رفته اند: - جابر بن عبدالله انصاری(الکافی ج۵ص۵۲۸) - نقل جابربن سمره(حلیه الاولیاء ج۲ص۴۲) - عیادت گروهی از اصحاب(بشاره المصطفی ص۲۴۶) - نقل عمران بن حصین(مقتل خوارزمی ج۱ص۱۲۳و۱۲۴/ معجم الوسیط ج۴ص۲۱۰) - در برخی حتی صورت بیمار حضرت توصیف شده است. مثلا در روایت کافی، جابر می گوید صورت فاطمه(س) مثل شکم ملخ، زرد بود! ⬅️ جالب اینکه تقریبا در همه این نقل ها پیامبر قبلش از حضرت زهرا(س) اجازه ورود خواسته و تقریبا در همه ایشان گفته: صبر کنید که مقنعه سر ندارد! یا لباسش مناسب نیست! و... و در همه موارد پیامبر(ص) بجای اینکه همراه خود را منصرف کند منتظر پوشش شرعی فاطمه مانده یا خود رفته عبایش را بر او انداخته، یا با ملحفه برایش پوشش شرعی ساخته و مرد همراه خود را به عیات برده است! ❓ آیا این موارد فاش نمی گوید اصل همان پوشش شرعی است نه پرده نشینی و مطلقا دیده نشدن؟! ادامه در بخش سوم ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
حَبِیسه یا مُحرَّره ⁉️ چکیده سخنرانی شام ولادت حضرت زهرا(س)/ درسهایی از نهج البلاغه حجت الاسلام محسن قنبریان (پاسخ برخی اشکالات به مباحث فاطمیه) ب) روایت مشهور به حدیث لوح باز جابر بن عبدالله انصاری به امام باقر(ع) می گوید: در ایام حیات رسول الله مادرت زهرا(س) را ملاقات کردم تا ولادت حسین(ع) را به او تبریک بگویم که در دستان ایشان لوح سبز رنگی دیدم...(ر.ک: کمال الدین/صدوق) این نمونه هم منحصر نیست. ❓آیا تبریک ولادت فرزند یک ضرورت است؟! آیا مثل این موارد نقض مردی او را نبیند و او مردی را؛ نیست؟! ج) روایاتی که از مشاهده کار خانه کردن فاطمه(س)، خوابش بردن در کنار گهواره حسین(ع)، مجروح شدن دستش ازکار با آسیب دستی توسط اصحاب(سلمان، ابوذر، بلال و.‌‌..) نقل شده است.(ر.ک: موسوعه فاطمه) د) روایاتی که خرید کردن و تهیه جهیزیه حضرت را توسط برخی اصحاب به دستور پیامبر گزارش می کند. مثل عطر خریدن عمار و آوردنش نزد فاطمه(س) (دلائل الامامه ص۲۶) و... ❓آیا میتوان این دیدن و دیده شدن ها را همه حمل بر ضرورت کرد؟!! 5⃣ اعراض بخاطر ادله قطعی شهید مطهری هم روایت منقول از حضرت زهرا(س) و هم فراز ۳۱ نهج البلاغه را به برخی وجوه اخلاقی حمل می کند. دلیلش را این قرار می دهد که با ادله قطعی از آیات و روایات و سیره بر خلاف این فرازها، فقهاء از این فرازها اعراض کرده و فتوا نداده اند.(ر.ک: مجموعه آقار ج۱۹ص۵۴۷و۵۴۸) ⬅️ بعد نتیجه می گیرند که نه حبس در خانه و نه اختلاط بلکه همان پوشش شرعی اسلامی برای حضور اجتماعی زن. *⃣ نماز زن در قعر بیتش از آنچه گفته شد نمی خواهیم نتیجه بگیریم همه کارهای زن در اجتماع بهتر از در خانه است. روایاتی در افضلیت نماز خواندن زن در خانه اش هست که موجب فتوای فقهاء هم شده است. (برای نمونه صحیحه هشام بن سالم در الفقیه ج۱ص۳۹۷). ما فلسفه احکام تعبدی را نمی دانیم که چرا نماز زن در پستوی خانه اش بهتر از ایوان و بهتر حیاط خانه است؟! ❓مگر میدانیم چرا زن در خانه خود و حتی بدون حضور محرم ها هم باید پوششی کامل (مثل پوشش نزد نامحرم) در نماز داشته باشد؟! باوجودی که خداوند با همه محرم است زن در پستوی خانه اش هم باید پوشش کامل در نماز داشته باشد! ⬅️ کسی نمیتواند از حکم افضلیت نماز در خانه نتیجه بگیرد پس فعالیت های دیگر به طریق اَولی! چه اولویتی؟!! ما فلسفه احکام تعبدی مثل افضلیت نماز را نمی دانیم و حق نداریم آن حکم را از جانب خود به فعالیتهای اجتماعی ای که قرآن و روایات برای زن تصریح کرده اند، سرایت دهیم. باید سر همان مقدار تحفظ کنیم. • این عدم تحفظ بر مقدار دلیل نمونه های دیگر هم دارد. تعبیری نزد برخی فقهاء درباره صدای زن شایع شده که: "صوتها عوره" ! همین را هم مجتهدین نقاد یا حتی عالمان اخباری نقد کرده اند ! مقدس اردبیلی آن را فاقد دلیل می شمارد(ر.ک: مجمع الفائده ج۲ص ۱۶۴ وص۲۲۸ وج۳ص۱۲۰) فقیهی اخباری مثل صاحب حدائق آنرا "تکلفات اصحاب" می شمارد(حدائق الناظره ج۸ص۱۴۱و۱۴۲) حکم در فروعاتی که مبتنی بر این تعبیر بوده در بین متاخرین دچار توقف و بازبینی شده است. ⬅️ پس در قاعده سازی و تعمیم احکام باید به اندازه دلیل شرعی اقدام کرد و تحت تاثیر عرف زمانه چیزی اضافه نکرد! ☑️ @m_ghanbarian