#گزیده_کتاب
✅ درباره #حدیث_لولا_فاطمه س ...
لولاک لما خلقت الافلاک . و لولا علی لما خلقتک . و لو فاطمه لما خلقتکما
🟡 درباره حدیث فوق که از جمله احادیث مهم در عظمت جایگاه #حضرت_زهرا س است دو بحث است:
🔸 یک در باب #سند حدیث که طبق موازین علم رجال ضعیف ارزیابی می شود ولی آیه الله گرامی در کتاب خود تحلیلی ارائه می دهد در ضرر نزدن ضعف سند به اعتبار حدیث به دلیل ویژگی خاص روات احادیث اعتقادی و تفاوت ایشان با روات فقهی به خاطر مسائل تقیه ... (رک: تصویر صفحه مرتبط کتاب)
🔸 مسأله #مفهوم حدیث که آقای گرامی در این کتاب به این مساله پرداخته و توضیح عبارت «لولا فاطمه لما خلقتکما» را بطور اجمال این گونه بیان می کند که اگر به خاطر مقام عبودیت نبود نبوت و امامت به غایت خود نرسیده بود چرا که نبوت و امامت مقدمه ای برای رسیدن به مقام #عبد_مطلق است. این مقام در خود پیامبر(ص) و علی(ع) نیز بود ولی در فاطمه(س) منحصراً همین مقام تجلی کرد. بنابراین در این روایت تکیه اصلی بر آن حضرت سلام الله علیها شده است
🔸نکته بعدی #جمع_حدیث_با_ادله_دیگر است؛ محضر آیه الله میرباقری بودم و از این حدیث پرسیدم
ایشان ظاهر حدیث را با ادله بسیار دیگری در شأن نبی اکرم در تضاد می دیدند ولی آیه الله گرامی این حدیث را منافی با ادله دیگر نمی دانند.
پ ن:
سایت اسلام کوئست کوتاه نوشت خوبی در این باب دارد (رک: http://www.islamquest.net/fa/archive/fa8723# )
#کتاب
#علمی
#فاطمیه
🆔 @hadianeha
14.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ داستان من و نفس اماره !
🔹پس از این که در مسیر حیات #تربیتی خود با چالش #نظام_فکری یا جریان فکری مواجه شدم و با آن طی مسیری داشتم، به سرمنزل #موانع_عمل رسیدم و محوری ترین آن یعنی #نفس_اماره و فریب های پیچیده آن شد چالش زندگی من
🔹 نگارش پایان نامه بستر مناسبی بود برای دنبال کردن علمی این دغدغه؛ به لطف خدا در طول این پژوهش صدها آیه و روایت مرتبط با این موضوع مرور شد و از فرمایشات اندیشمندان بزرگی چون آقایان مصباح، جوادی، صفایی و ... بهره بردم.
به لطف خدا پس از دفاع از پایان نامه، برشی از محتوای آن را در قالب #مقاله ای تنظیم کرده و به چاپ رساندم.
✅ مطالعه این مقاله دو فایده دارد :
1⃣ می دانیم نفس اماره با چه شگردهایی به دنبال فریب دادن ما است ( #فریب های ۵گانه)
2⃣ می دانیم برای مقابله با این خدعه ها چگونه باید عمل کنیم (۹ #راهکار مشترک)
«البته چندین راهکار خاص مرتبط با هریک از فریب ها نیز در پایان نامه کار شد که قالب مقاله گنجایش ارائه آنها را نداشت»
🔹 البته این داستان #مواجهه_علمی من با نفس بود و از خدا می خواهم همه ما را در #مواجهه_عملی با نفس اماره موفق بدارد😭🤲
✅ عنوان مقاله:
👈گونه شناسی فریب های نفس اماره؛ چیستی و راههای مقابله با آن از منظر آیات و روایات👉
📌برای مشاهده نسخه الکترونیکی مقاله و دریافت آن روی لینک زیر کلیک کنید:
http://ethics.isramags.ir/article_164276.html
🌷پ ن :
برشی از فیلم اعترافات جاسوسی که از نحوه سر خوردن در بازی شیطان حکایت می کند
👈آیه الله جوادی نفس را دستگیره ورود شیطان به درون ما معرفی می کند
#نفس
#ویژه
@hadianeha
⭕️ جایی برای ذکر و توجه
🌸فرارسیدن بهار عبادت بر شما مبارک🌸
📢 امام حسین علیهالسلام در آغاز ماه رجب، ما را به خدا دعوت میکنند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«در زیارت امام حسین علیه السلام که در اول ماه رجب خوانده می شود که زیارت فوقالعادهای هم هست، تعبیر این است که «لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّه». گویا امام حسین علیهالسلام در آغاز این سه ماه ما را به خدا دعوت میکنند. این خیلی از آن روایت مَلکِ داعی که بزرگان روی آن تأکید کردند مهمتر است و بشارت مهمتری است؛ یکموقعی، یک ملکی از آسمان هفتم صدا میزند، یکموقعی، سیدالشهداء در آغاز ماه رجب ما را به ورود به ضیافةالله دعوت میکند.
بنابراین، این ماه ماهی است که با دعوت خاص الهی ما به ضیافت فرا خوانده شدیم. شروع این ماه انشاءالله با امام حسین علیهالسلام باشد و سِیرمان هم در این ماه با سیدالشهداء باشد.»
🟢در کانال خصوصی #بهارعبادت مجموعه فرمایشات ائمه علیهم السلام و توصیه های بزرگان برای مراقبات و عبادات ماه رجب، شعبان و ماه رمضان را به اشتراک می گذارم.
اگر مایل بودید می توانید از طریق لینک زیر وارد شوید
✅لینک کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/72155437C5f00a9dadd
#رجب
#شعبان
#ماه_رمضان
#اعمال
#عبادت
@hadianeha
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✅ ✨امام هادى عليه السلام در یک بیان راهبردی میفرمایند:
حسرت هاى كوتاهى كردن [در برخوردها و عهدهداریها، در رفتارها و برنامهها، در تحصیل و خودسازی ...] را به ياد آور، تا احتياط و دورانديشى در پيش گيرى.
اُذكُرْ حَسَراتِ التَّفريطِ تَأخُذْ بِتَقديمِ الحَزمِ.
🔵 یکی از #یادآوریهای_سودمند همین است یاد #حسرتها! چند نمونه از حسرتهای گذشتهات را بخاطر داری؟ وقتی انسان حسرتهای گذشته را به ياد آوَرَد باعث میشود در برنامهها و کارهای امروزش مراقب باشد تا دوباره طعم حسرت و پشیمانی را نچشد. مهمترین عنصر #خودمهارگری تقویت #عقلانیت است و یکی از مؤلفههای تقویت عقلانیت #حزم و دوراندیشی است و یکی از راهکارهای #دورنگری #حسرتاندیشی است.
✳️ مهم این است که از #تجربیات گذشته #عبرت بگیریم و برای آینده به کار ببندیم.
مرد #آخربین مبارک بندهای است. مولوی
شهادت امام 🖤هادی علیه السلام🥀 بر شما تسلیت و تعزیت باد
#برنامهسازی_تربیتی
#خودمهارگری
#عقلانیت
#دورنگری
#حسرت
🌷🏴🌷
✅ جهت دسترسی به فایل جلسات و محتواهای ناب ارائه شده توسط استاد #هادیزاده می توانید در کانال زیر عضو شوید👇
📲 کانال #تربیت_فطری با هدف ترویج و تبیین معارف اسلامی و با بهرهگیری از سخنرانیها، مکتوبات و تدریسهای اساتید برجسته راهاندازی شده است و در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد.
📚 مهمترین موضوعات:
۱. ضرورت جایگاه تربیت و نیروسازی
۲. مفهوم جامع تربیت انسان
۳.فقه تربیت
۴. روش تربیت کودک در جامعه امروزی
۵. روش تربیت انسان بالغ با رویکرد وحیانی
۶. اهداف تربیت انسان بالغ از منظر آیات و روایات
۷. شرح کتاب مسئولیت و سازندگی
۸. شرح کتاب روابط متکامل زن و مرد
۹. شرح دعای ابوحمزه
۱۰. مدیریت و تشکیلات تربیتی
🖇 آدرس کانال تربیت فطری در پیامرسانها
ایتا:
https://eitaa.com/tarbiat_fetri
سروش:
https://splus.ir/tarbiat_fetri
بله:
https://ble.ir/tarbiat_fetri
📌پ ن:
استاد هادیزاده از شاگردان نزدیک استاد علی صفایی است، ایشان سالیانی است که مشغول پژوهش و تدریس دروس خارج فقه و اصول و تفسیر و خارج فقه تربیت هستند
@hadianeha
#روش_آموزش
#تدریس_تربیتی
📝 در ترم گذشته با بچه های پایه۶ مدرسه علمیه ملاصادق درس #نهجالبلاغه داشتم؛ موضوع کلاس نامه #امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر بود
📊 این کلاس با کلاس های معمولی دیگه سه فرق داشت:
1⃣ #آماده_سازی_اولیه :
برخلاف انتظار، در شروع جلسه اول از بچه ها خواستم خود را در جایگاه یک حاکم اسلامی فرض کنند و برای استاندار خود نامه ای بنویسند!
حدود دو جلسه درباره نوشته های جالب بچه ها و منطق پشت محتواهای چنین نامه ای گفتگو کردیم؛ این گفتگو ها ذهن ها و ذهنیت ها را نسبت به تأمل روی مضامین نامه آماده می کرد
2⃣ #روند_آموزش
برخلاف روش مرسوم بجای این که از ابتدای نامه متن را برایشان بخوانم و توضیح بدهم، برای هر جلسه محدوده ای را تعیین می کردم و طلبه ها (با توجه به نکاتی)، مباحثه می کردند و تا زمان مشخص، نتیجه آن را به اشتراک گذاشته و در جلسه بعد گزارش می دادند
👈در واقع ارائه دهنده خود طلبه ها بودند و من ناقدی بودم که باعث دقیق تر شدن کارهای بعدی می شدم
3⃣ #ارزشیابی
در نهایت هم بجای امتحان کتبی (با هماهنگی آموزش مدرسه)، نمره کلاس را به ارائه یک خروجی از محتوای نامه در قالبی مشخص اختصاص دادم _ (قالب های مثل کلیپ، پادکست، پوستر، مقاله، نمودار درختی و پاورپوینت ...)
📌 #نتایج #تربیتی:
بر اهل تربیت نتایج چنین سبکی پوشیده نیست؛ نتایجی چون علاقمند سازی به درس و دست به تولید شدن بچه ها که خود دارای برکات بیشماری است
پ ن:
تصویری از لحظه نگارش نامه طلبه ها به استاندارهایشان! و تصویر یکی از کارهای طلاب را مشاهده می کنید👌
@hadianeha
مرور صفحه اول روزنامه ها همیشه عبرت انگیز و آموزنده بوده
در روزی که اکثر #روزنامه ها صفحه خود را با تصاویر زیبای #جشن_تکلیف فرشته ها با رهبری زینت دادند، بودند روزنامه هایی مثل #شرق که با آوردن عکسی رسمی از آقا که ربطی به لطافت آن جلسه نداشت، در واقع خبر را از سر خود وا کردند !
مگر انعکاس چنین تصویری با مخاطب شما چه می کند که چنین چاره جویی می کنید؟ از انعکاس این مسأله گریزان هستید و در عوض، تصویر بزرگی از یک خرابه در گوشه ای از ایران پیدا کرده اید و ...
مثل شرق نباشیم
#جریان_شناسی
#سیاسی
@hadianeha